Ompelukone - kehukaapas omianne!

Joulupukitar

Joululahjaksi näppärälle opiskelijatytölle ostaisin. Mielessä on lähinnä joku käytetty, luotettava ja kestävä malli, sellainen joka selviää paksuista farkun saumoista ja ohuista voileekankaista. Napinläpiautomattiikka ja 3-pistosiksak hyvä olla. Lahjan saaja ommellut aikoinaan teollisuuskoneella, tykkää sellaisesta jolla pääsee lujaa. Budjetti alle 200e.

Vinkatkaa myös hyviä ostopaikkoja pääkaupunkiseudulta.

(Kehun heti omaani: ostin yo-lahjarahoilla käytetyn japanilaisen Riccar-merkkisen, ikää sillä on nyt 22 vuotta ja pelaa vielä kuin enkeli, just tän tyyppistä haen mutta tuota merkkiä tuskin tähän hätään löytyy mistään).

11

4174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohdettu

Ostin ompelukoneen n. 10 v sitten. Kavensin sillä yhdet farkut. Silloin se ainakin toimi hyvin. En muista onko se Brother merkiltään. Se on siitä asti ollut jossain kaapin perällä. En ole mikään ompelijatyyppi. Ostin vaan, kun ajattelin että sellainenkin on hyvä talossa olla.

• hmm.

Minulla on käytössä 60-70-luvulta peräisin oleva Singer, isoäidiltä peritty - ajalta ennen kuin Singer-merkistä tuli halpiskone ja kaikki osat muuttuivat muovisiksi. Kone on niin hyvä, että odotan kauhulla sitä väistämättä edessä olevaa päivää, jolloin siitä aika jättää ja pitää etsiä uutta konetta.

Kone on toiminut kuin unelma kaikki ne parikymmentä vuotta, jotka se on ollut minun hallussani. Siinä on jopa täysautomaattinen napinläpikone lisävarusteena. Kertakaikkiaan korvaamaton kapistus.

• tintti

Mulla on vanha poljettava Singer, jonka isä osti äiskälle häälahjaksi vuonna 1954 - on ainoa kone jolla olen päässyt farkun saumojen yli ja ommellut jopa nahkaa! Uusista hienoista sähköisistä muovi-ihmeistä ei ole mihinkään siinä hommassa.

• surrutin

Husqvarna Zig-zag,ostin joskus parikymmentä vuotta sitten(tais olla 800-900 markkaa silloin).Metallirunkoinen,kunnollinen peruskone.On ommeltu monenlaista,isäntäkin paikkaillut työvaatteitaan ihan itte.Muistaisin,että samanlaisia koneita käytettiin koulussakin kässäntunneilla eli ei varmaan huono peli.Tikeistä löytyy suora ja siksak.

• millis

Siis suosikkini on ehdottomasti Pfaff. Ja nyt tarkoitan sellaista metallirunkoista saksassa valmistettua. Pfaffejakin on nk. halpis-malleja, muovikuorisia halpatuontimaissa kyhättyjä, älä sellaista osta.
      Omani ostin noin kymmenen vuotta sitten käytettynä ja toimii kuin unelma edelleen, ompelee moninkertaista farkkuakin ilman mitään nikotteluja. uudet on tosi kalliita, mutta jos on tuuria (kuten mulla oli) niin vaihtokoneen saa edullisestikin.

Niin, mulla on Pfaff tipmatic 1027. Löytyy kaikki ominaisuudet mitä kaipaat ja lisäksi jos jonkinmoista ommelta.

• Saksatar

Pfaffin koneita ei enää valmisteta Saksassa, tehdas suljettiin joitakin vuosia sitten. Nykyisin ne tehdään Japanissa samassa tehtaassa kuin Singeritkin. Valmistajilla on jopa täysin identtisiä malleja, ainoana erona Pfaffin kolminkertainen hinta.

• millis
        Saksatar kirjoitti:

Pfaffin koneita ei enää valmisteta Saksassa, tehdas suljettiin joitakin vuosia sitten. Nykyisin ne tehdään Japanissa samassa tehtaassa kuin Singeritkin. Valmistajilla on jopa täysin identtisiä malleja, ainoana erona Pfaffin kolminkertainen hinta.

...mihinkään ei voi enää luottaa...
        juuri viime viikolla kuulin keskustelun moottorisahoista (tai jotain "miesten vehkeitä" ne oli) että samassa tehtaassa valmistetaan kolmea merkkiä!!!
        Kyllähän kaikki työpaikat on kohta jossain "japaniassa" eikä tiedä missä mikäkin tehdään.

No joka tapauksessa, ne saksanmaan vanhat Pfaffit on hyviä, toivottavasti omani kestäisi yhtä kauan kuin minäkin...

• Saksatar kirjoitti:

Asiahan on nyt niin, että tämän päivän Pfaffit valmistetaan Brunon tehtaalla, Itävallan puolella ja Pfaffin kirjontakoneet Husqvarnan tehtaalla Ruotsissa, että silleen ja ompelukoneenhuoltajana, koneen sisälle katsoneena voin kertoa,että ainoastaan Pfaffin ulkokuori on muovia. Pfaffissa on edelleen teollisuussukkula ja kaksoissyöttö, jotka ovat peräisin teollisuuskoneesta alunperin. Itselläni on kaksi Pfaffin 2140, eli isompaa kirjontakonetta ja ompelin sillä kesällä kaverini veneeseen pressun ja kone veti sitä kuin unelmaa normaali neulalla ja nelinkertaisena!!

• JK69

Ostin juuri käytetyn/huolletun Pfaff Tipmatic 1037 vaimolle joululahjaksi, mutta käyttöohjetta ei tullut mukana.

Olisiko mitään mahdollisuutta että saada kopio tai skannattu versio 1027:n manuaalista? Käsittääkseni mallit ovat melko identtiset.

• JK69

Moi millis. Ostin Pfaff Tipmatic 1037 mallin eilen, vaan eipä tullut ohjekirjaa mukana. Olisiko mahdollista saada ton 1027:n manuaali kopioitua/skannattua?

• Aiska

Mulla on ollut Bernina-ompelukone jo kohta 30v. Hyvin on ommellut farkut, nahkatakit jne. Ei ole tarvinnut viedä huoltoon, kunhan on itse välillä putsannut ja öljynnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe