Ylivelkaantunutko?

Rahaton Tiina

Olen maksellut velkoja jo yli 30 vuotta eli siitä asti kun exäni kanssa aloimme rakentaa yhteistä taloa. Erotessa velkaa oli niin paljon, etten saanut muuta kuin velkaa mukaan. Muutaman vuoden sinnittelin vipeillä mutta sitten seinä kaatui päälle. Sain onneksi Takuusäätiön kautta vapaaehtoisen velkajärjestelyn. Nyt se on onnellisesti ohi mutta tuloni ovat niin pienet, että pienenkin ylimääärisen maksun maksamiseen olen tarvinnut ottaa vippejä. Minulla on tällä hetkellä lainaa 16000. Olen harkinnut monesti jo itsemurhaa koska häpeän tilannettani niin kovin. Kenellekään en voi tästä puhua. Ei tuo summa sinänsä suuri ole, että sen takia kannattaisi kuolla mutta kun muutakaan mahdollisuutta ei näytä olevan. Pyydän vain asiallisia kommennetteja ja neuvoja. Tiedän, että olen itse tähän syypää jo alunperin menemällä väärän miehen kanssa naimisiin. Itsemurha-ajatukseen ei ole muita syitä kuin taloudelliset. Minulla on lapsia ja lapsenlapsia ja heille se olisi suuri suru. Minulla on velkka mm. Finarefiin ja Collectoriin. Heidän kanssaan on ollut aika hankala sopiva. Sittenkin, jos on sovittu on tullut tekstiviestejä, maksumuistuksia ja tekstiviestejä. Enää en pysty kärryillä. Jo saisin nämä kaksi maksua maksaa vain puolena nykyisesti ensi vuoden loppuun niin muut lainat pienenesivät, että voisin sitten jatkaa näitä normaalisti. Onko kukaan näiden firmojen kanssa yrittänyt mitään tällaista. En ole aikaisemmin jaksanut hirveesti heille selitellä. Mutta nyt viikon vapaa ja olisi aikaa yrittää selvittää. Mistään en esim. yhteiskunnasta saa apua, koska käyn töissä ja juuri ja juuri sen verran hankin, etten saa edes asumistukea. Vuokralla asun ja autonkin olen myynyt pois. Mitä neuvoksi? Henki pois vai uskaltaisikoa yrittää kysyä maksumuutostta. Heillehän nuo ovat pikkurahoja mutta minulle isoja. Nyt minulla on alle 2000 rästissä olevia velkoja vuokrat mukaan lukien eli ei varmaan kannattaisi tällaisten kanssa henkeä heittää. Itse toimin laskutuksessa ja aina olen asiakkaille sanonut, että asioista voi sopia, kun ovat ajatelleet samalla tavalla, tosin paljon pienemmistä summista. Olisi mukava kun joskus voisi käydä vaikka parturissa, ostaa uudet vaatteet kun kuitenkin ihmisten ilmoilla töissä olen. Mutta kaikki on vain haavetta. Voikohan tästä selvitä? Ja vain asiallisia neuvoja, olen aivan lopussa muutenkin.

14

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahaonvainrahaa

Muutama paikka tuli mieleen, mistä voisit kysyä väliaikaista apua:

Kirkon diakoniarahasto
      http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content357943
      Auttaa nimenomaan väliaikaisiin ongelmiin. Kannattaa soittaa ja kysyä.

Jotkut kunnat tarjoavat sosiaalista luottoa, tämäkin voisi onnistua, nimenomaan juuri sellaiselle, joka joutuu ottamaan korkeakorkoisia luottoja Finaref tyyppisistä paikoista, eli tämä on halpakorkoista lainaa.
      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/sosiaalinen_luototus

Häpeä pois raha-asia sotkuista.Varmasti saat apua. Kokeile vaikka ylimmäisiä siis. Yksi vaihtoehto voisi olla kääntyä jonkun sukulaisen tai ystävän puoleen, että pääsisi tuon pahimman vaiheen yli.

Tsemppiä jaaurinkoisia talvipäiviä. Itselläni oli pahimmassa vaiheessa 90000 euroa velkaa ulosotossa, ja siitäkin on melkein selvitty. Muistan tuon häpeän tunteen voimakkaasti, kun asiasta en ollut vielä kenellekään kertonut. Suurin helpotus oli se kun asia oli sanottu läheiselle. Siitä sitten asiat tavalla ja toisella lähtevät purkautumaan. Tuo diakoniarahasto voisi tarjota hyvän mahdollisuuden kertoa asiasta ensin jollekin ulkopuoliselle.

• Onko tuossa 16.000e kaikki velat? Kuinka monta yksittäistä velkaa? Onko luotot palanneet vai menneet jo uudelleen? Paljonko menee miinukselle kun palkasta maksat kuukauden menosi?

Kaikista tärkeimmän olet kyllä laiminlyönyt, eli vuokranmaksusi. Haluatko todella häädön? Sillä merkinnällä erittäin vaikea saada uutta asuntoa edes kunnalta.
      Aina hoidettava asuminen ja syöminen ennen muita velkoja. Säätiöltä et enää muuta apua saa paitsi neuvoja toki.

Nyt sovit rästit vuokranantajasi kanssa ensitilassa, kerrot suoraan tilanteesi. Varmasti ymmärtää. Jätät vaikka muita velkoja hoitamatta kunhan saat rästit hoidettua. Totuttaudu siihen että luottotiedot taas menevät miinukselle mutta siellä ulosotossahan se velka tulee hoidettua mutta jää sentään palkasta jotain elämiseenkin siinä tapauksessa. IKävää että taas käy näin. Tsemppiä.

• Rahaton Tiina

Vuokraa on tähän asti ollut vain yksi rästissäja sen maksamisesta on sovittu. Nyt vain tuli sellaisia maksuja lisää, jotka oli pakko maksaa. Mutta vuokrarahat etsin vaikka mistä, tämä vuokrakoti tarjoaa minulle kuitenkin sen ainoan turvan mitä maan päällä on. Läheisille en uskalla kertoa ja tuo diakoniatoimistokin on läpikäyty ja joskus joulurahaa saatu. Ulosottokin yksi vaihtoehto, silloin jäisi ennemmän käteen kuin nyt. Täällä oli ihanan sympaattinen ulosottomies, jonka luokse menoa ei tarvinnut pelätä eikä hävetä. Nyt sekin on siirretty toiselle paikkakunnalle, jonne on hankala ilman autoa mennä. Kun olen saanut luottotiedot takaisin niin en mielelläni niitä taas menettäisi. Esim. jos jostakin kumman syystä haluaisin vaihtaa asuntoa, niin tarvitsen niitä. Pitänee yrittää kirjoittaa noille kahdelle pahimmalle velkojalle ja yrittää sopiva heidän kanssaan. Jos menen ulosottoon, niin heidän osuutensa on aika minimaalinen. Tuon häpeän ja huonommuuden tunne lisääntyy kun kuitenkin käyn töissä, joissa muut suunnittelevat ulkomaanmatkoja ja ostelevat uusia autoja ja minä mietin, mitä syön ensi viikolla. Työuraa takana yli 35 vuotta mutta pienellä palkalla. Nämä kaksi pahinta lainaa ovat yhteensä yli 5000, heille pieni raha, minulle iso raha. Eivät menisi konkurssiin vaikka laina-aikaa jatkettaisiinkin ja pystyisin sitten maksamaan ne kokonaan. Mutta ovat niin tylyjä aivan kuin itse olisivat nälkään kuolemaisillaan. Jos nyt vapaan aikana saan voimia kerättyä, niin kirjoitan näille kahdelle. Jos en saa kirjoitettua tai tulee kielteinen vastaus, en tiedä mitä teen... Minulla on lapsia ja lapsenlapsia, joiden vuoksi elää mutta sitä en voi tehdä, jos en näistä selviä.....

• 9+6

Oletko käynyt velkaneuvojalla, onnistuisiko velkajärjestely tai Takuu-säätiön takaama järjestelylaina?

• lisäpäiväläinen

Mullakin Finarefin laina. Sen kai saa venytettyä maksimi viiteen vuoteen, Jos menee pidempään ei laina oikein lyhene lainkaan. Sitä en tiedä miten helposti saa Finarefin laittamaan perintään, se on yleensä helpoin tapa saada velka hallintaan. Kun mulla oli laina rästissä pari kk noi kyllä soitti ja tekstas aktiivisesti ja intti että milloin maksat ja uhkas että luottotiedot menee , no mulla on se Finarefin lyhennys vain 40 kuussa ettei sen vuoksi viitti laittaa ulosottoon. Mutta jos sulla noin vähän lainaa on ja vielä oletkin työelämässä olisi varmaan parasta jos saisit TS takauksen ja kaikki lainanmaksut samaan lainaan. Tai kokeile saada sosiaaliluototusta esim vuokrarästien maksuun.

• ymmärränhyvintuntees

Jos menisivät ulosottoon niin pienellä palkalla ne lyhenisivät ehkä n. kahdessa vuodessa. Ehkä sinulla on jo ikää, mutta tuskin vielä 'toinen jalka haudassa' vaikka mielessäsi on synkkiä ajatuksia. Kannattaa ilman muuta kysyä tai kirjoittaa velkojille mutta on vaikea sanoa miten reagoivat. Usein toiminta voi joustaa vähän, mutta kyllä lopulta sitten menevät ulosottoon.
      Diakonilta ainakin ruokaseteli ruokapankkiin josta saa ainakin leipää jottei nälkään ihan kuole.
      Moni matkustaa ja ostaa asioita velkarahalla. Turha sitä on kadehtia. Moni joutuu niistäkin vaikeuksiin, tosin eihän kaikki. Voit myös ajatella että monella asiat on huonommin, kun katsoo vaikka nälkämaan lapsia jne.
      Ymmärrän kuitenkin hyvin että kun ikää tulee eikä elämästä pääse rahan muodossa nauttimaan yhtään niin syöhän se mieltä ja hermoja jne. On vain löydettävä niitä elämän pikkuiloja eikä katkeroitua. Voisit käydä juttelemassa esim. lääkärille jos pääsisit vaikka depressiohoitajalle vähän juttelemaan luottamuksella asioista. Keventäisi henkistä taakkaasi ainakin vähän!

Ja muista että monella on ongelmia tänä päivänä ja jokaisella kivireki vedettävänään eli jokaisella on ne omat ongelmansa. Toisilla raha, toisilla terveys, toisilla ties mikä. Taloudellinen tilanne on ajanut Suomessa monet ahtaalle että et todellakaan ole yksin murheinesi!! Luottohäirittömiä on Suomessa yli 300 000 kahden, kolmen keskisuuren kaupungin asukkaiden verran.

Rahan takia ei todellakaan pidä itseään tappaa. Ajattele jos vaikka kaikki Romanialaiset tappaisivat itsensä kun elävät köyhyydessä. Siellä tehtäisiin miljoonia itsemurhia. Eli kuulostaa vähän hassulta. Meillä Suomessa kuitenkin periaatteessa kaikki ihan hyvin. Turvaa asumisesi ja hae ruokaseteli. Niillä pärjää jo periaatteessa pitkälle! Ja hae apua masentuneisuuteesi terveyskeskuksesta!!

Tsemppiä ja jaksamista!

• Rahaton Tiina

Kiitos kaikille, että vastasitte asiallisesti. Olen kerran jo ollut TakuuSäätiön takaamassa järjestelyssä. Kesken kaiken sairastuin syöpään ja maksuaikaa piti jatkaa kun tuli vapaita kuukausia. Kun kaikki maksut oli viimein maksettu niin alkoi uusia rästejä jäädä maksamatta mm. pitkien sairauslomien muodossa. Ja kun on nälkä ja pitää valita syödä vai maksaa lasku, mieluummin syö. Sittenpä niitä kertaa niin paljon, ettei niistä enää selviä. sain sen verran voimia tsempeistänne, että muistin, että onhan minulla kaksi aikuista hyväpalkkaista poika. Jospa saisin vielä pankin suostumaan antamaan tuon summan velkaa, jos vain pojat suostuvat takaukseen. Viimein tänä iltana uskalsin kirjoittaa pojille, eivät ole vielä vastanneet. Kerroin tosiasian, että olin itsemurhan parhaalla tämän asian takia. Minulla on pankissa pieni laina, jota olen maksanut säännöllisesti. Jos nyt saisin tämän lainan, niin lainojen ja buokran jälkeen jäisi käteen peräti noin 700 euroa, mitä ei ole koskaan jäänyt. Auto jää haaveeksi mutta jääköön. Kunhan normaalia elämää pystyisi elämään. Nyt vain jännittää poikien vastaus ja sen jälkeen pankin. Vaikean avioeron jälkeen isä sai lapset. Minä olin elatusvelvollinen mutta jouduin silti ostamaan lapsille vaatteita ja muita koulutarvikkeita, koska isä käytti elatusmaksut muihin asioihin. Jospa pojat ajattelisivat nyt minua. Eihän heidän tarvitsee maksaa mitään, minulla on hyvä hengitysvakuutus, jos satun kuolemaan ennen lainan maksua. Muitakin vastauksia on elämässäni. Yksi lapsistani on kuollut ja se pisti talouteni pitkäksi aikaa sekaisin koska en jaksanut hoitaa asioitani. Nyt on vielä uusi nuori pankinjohtaja, joka ei ehkä ymmärräkään. Mutta tätä kautta yritän kuitenkin, ei enää yhtään vippejä!!!
        '

• 16+10

Minun mielestäni on törkeää pyytää lapsia takaamaan lainaa ja samassa viestissä maalailla kuvaa omasta itsemurhasta. Raukkamaista! Oletko niin huonoissa väleissä lastesi kanssa, ettet kasvotusten voi tuollasia pyyntöjä tehdä?

Sinun kuuluu päästää velkasi ulosottoon ja elellä sitten sillä mitä jää. Jätä lapsesi ulos omista ongelmistasi, vanhempien kuuluu auttaa lapsiaan eikä toisin päin.

Minunkin isäni yritti taloudellisesti hyväksikäyttää minua ja miestäni. Laitoin välit poikki eikä mitään menetetty, päinvastoin. Fiilis keveni, kun ei tarvitse enää sen ruikutuksia kuunnella.

• kylmä maailma

No ei tietenkään saa uhkailla itsarilla jos ne ei takaa lainaa. Mutta kyllä mielestäni lasten kuuluu auttaa siinä kuin vanhemmat auttaa lapsiaan. Minäkin jäin kotiin kolmeksi vuodeksi omaishoitajaksi kun isäni sairasti kun en kestänyt nähdä sen riutuvan dementikkolaitoksessa. Ei siitä mitään taloudellista hyötyä tullut.

Kauheeta laittaa välit poikki jos vanhempi pyytää apua taloudellisissa asioissa. Tietty jos tietää että se menee viinaan tai pelaamiseen tai ei kertakaan ole varaa voi aina kohteliasti kieltäytyä. Mutta että laittaa välit poikki. No toivottavasti et sitten ole kieli pitkällä odottamassa perintöä aikanaan.

• lantti kukkarossa

Kaikella hyvällä toivon, että lapsesi auttavat luoton myöntämisessä. Mutta. Kerroit, että sulla oli takuusäätiön järjestelylaina. Kun tämä laina oltiin maksettu velkauduit uudelleen. Jossain nyt mättäää muualla. Velkaudut kohta taas uudelleen, ellet käy käsiksi velkaantumisen SYIHIN. Nyt ajattelet, että et enää ikinä velkaudu kun asiat järjestyy. Näin ajattelit varmaan takuusäätiön lainankin jälkeen. Ei , kyllä sinä taas velkaudut. Tai sitten et, jos todella katsot peiliin ja mietit miksi velkaudut.

Kerroit, että et ole maksanut vuokraa, koska on pitänyt syödä. Ja kun on tullut uusia maksuja. Mitä nämä "maksut" ovat? Mitä olet ostanut? Ei mulla tule mitään "maksuja" vaan ostan rahoillani ruokaa ja maksan asumisen. Jos sinulla on niin pienet tulot, niin hae toimeentulotukea. Jos rahat ei riitä, niin saat sieltä tuen lääkkeisiin ja ruokaan ja elämiseen, mikäli olet pitkällä sairauslomalla.

Pelottaa tuo ajatus, että lapsesi takaavat (itsemurhan varjolla) lainasi. Eihän tuollaisesta voi kieltäytyä. Mutta ryhdustäydy! Miksi velkaannut ja vaikka minä en. Tuloni ovat varmasti pienemmät kuin sinulla.

• jihmettelensuuresti

Se tuntuu vaan omituiselta miten hitossa joku voi olla KOKOAJAN velkaa yli 30v. Kun olis edes muutaman vuoden tauko ja pikkasen rahaa! ap. ei ole nyt ainut tälläinen, eikä 30v ole mikää maksimi.

Joku vika tässä järjestelmässä on, että joku voi olla tollee..... eikä pankki esim. opasta elämään pikkasen rauhallisemmin vähän aikaa.

• Rahaton Tiina

Lasteni ei tietenkään ole pakko taata lainaani. Itse olen auttanut heitä myös rahallisesti ja muutenkin vielä aikuisena ollessaankin. Autoin silloinkin rahallisesti kun asuivat isänsä kanssa eikä isä antanut heille rahaa. En tuhlaile, en omista edes autoa, en matkustele ulkomailla enkä kyllä Suomessakaan. Muutama vuosi sitten sairastin syövän, joka vaikeutti rahatilannettani, tosin sain pankista jatkoaikaa muttei tietenkään kokonaan velatonta aikaa. Kannatti kirjoittaa tänne vaikka epäasiallisia vastauksiakin tuli. Sain taas voimaa yrittää järjestää asiani. En muista olenko maininnut vakavasta masennuksesta, joka on kestänyt 28 vuotta. Se on yksi syy siihen, etten ole aina pystynyt/jaksanut hoitamaan asioitani. Jo aamulla ylös nousu on joskus liian raskasta, saati sitten kaikki muu. Tämä vie enemmän toimintakykyä kuin tuo fyysisesti raskas syöpä. Mutta syöpää ei viime tutkimuksissa näkynyt, masennus on kaikesta huolimatta vähempänä kuin esim. vuosi sitten. Kun on yksin ja vaikkapa vain sairastuu, niin koko korttipakka voi kaatua, tämä soi sattua kenelle tahansa, myös muille kuin minulle.

• Kyllä tämä järjestyy

Hei, Tiina !

Kysy pankista lainaa, jolla maksat nuo erilliset lainat pois.
      Kokonaissumma ei ole mahdoton.

Sinulla on työpaikka ja säännöllinen palkka.

Kysy rohkeasti ja päättäväisesti, älä anna periksi.
      Tottakai sinä tästä selviät !

Sinulla on lapsia ja lastenlapsia - olet upporikas, todellisuudessa !

• lantti kukkarossa

Minä kirjoitin tuossa, että jos ei mikään muu muutu, niin velkaudut taas uudelleen, kun olet taas kerran järjestänyt vipppisi.

Anteeksi nyt vaan, kun sanon näin julmasti. Joka kolmas meistä sairastuu elämänsä aikana johonkin syöpään. Se ei ole mikään syy, että talous pettää. Ja vielä useampi taitaa jossain elämänsä aikana sairastua masennukseen. Sekään ei ole mikään syy, että talous pettää.

Puheeni ovat kovia. Tiedän. Mutta sinä vielä kiität tästä ravistelusta. Joku taloudessa mättää pahemman kerran, jos velkaannut aina yhä uudelleen. Jos se on talouden hallinta ylipäätänsä, niin kehotan oikeasti kirjaamaan ihan joka ostoksen ja maksun ja miettiä mistä se tulee ja miksi. Tarvitset apua talouden hallintaan, et velkojen maksuun.

Jos sairastuu, asumisen, elämisen ja sairauden kulut maksaa kyllä perustuslain ja toimeentulotukilain perusteella sosiaalitoimisto.

Olen itse sairastanut 23 vuotta vakavaa sairautta, johon on liittymyt myös voimakkaita masennuskausia. Silti, hammasta purren olen selvinnyt. Kaikille se ei onnistu, vaan elävät niiin kokonaisvaltaisesti, tai käyttävät rahaa väärin. Tili tuli tili meni. Tai turhan ostamiseen, jos ei vaan kertakaikkiaan ole rahaa. Ostos voi tuntua palkinnolta tai lohdulta, mutta se onnentila kestää vain hetken. Et todellakaan ole tässä hedonistisessa ja kaikkea soopaa tyrkyttävässä mainosmaailamssa ainoa. Puheeni voi kuullostaa ilkeältä, mutta totuus on se, joka tuntuu ilkeältä ja epämiellyttävältä.

Oikeasti toivon sinulle vain kaikkea hyvää. Toivon myös, että saisit taloutesi kuntoon. Toivottavasti lapsesi auttavat. Mutta ennenkaikkea, toivottavasti suhtaudut vakavasti siihen, että syy talouden hallinnan ongelmiin on jossain, mistä et osaa tai halua luopua.

Kaikkea hyvää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2621
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      79
      1985
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1898
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      83
      1357
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1315
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1238
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1098
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1090
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      943
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      934
    Aihe