Pieni allergiselle sopiva rotu

Perhoskoirako?

Eli oltais ehkä hankkimassa koiraa ens kesänä.
Olen koira allergikko joten rotua on siinä mielessä hieman hankalampi valita.. Tuossa taannoin kylässä kävi pieni boksin pentu. Pidin sylissä sitä ja silittelin. Jonkun ajan päästä alkoi jonkin verran ahdistamaan henkeä. Olen kuullut, että lyhytkarvaiset allergisoivat yleensä enemmän. Ja pennut. Pelkään, että en voi ottaa enää koskaan koiranpentua... Haluaisin ottaa pennun ja kehittyä koulutuksessa tms....
Olen jättänyt kaikki lyhytkarvaiset rodut pois rotuvalinnasta. Kuulemma pohjavillattomat koirat eivät välttämättä aiheuta allergiaa. Toki se on aina yksilöllistä mille ja millaisille rodut allergisoi.

Rotu on vielä mietinnässä mutta yksi aika vahva vaihtoehto on perhoskoira. Äitini ei halua trimmattavaa koiraa enkä minäkään turkinhoidosta oikein hirveesti perusta.
Haluan koiran, jonka kanssa voi ehkä harraastaakkin jotain, agility on yks mistä oon vähän kiinnostunut. Haluan myös, että koira on helposti motivoitavissa ja oppii helposti ja sen koulutuksessa voi edetä pitkälle. Luonteeltaan iloinen, leikkisä, ja sietää ainaki (ellei rakasta) lapsia. Ei liian kovapäistä koiraa.

19

1722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perhoskoirako?

Anteeksi, tekstin ennustaja käytössä niin välillä tulee vääriä sanoja :D.

Bokseri siis kävi kylässä, ei boksi :D.

• Villi villa

No sanoit ettei trimmattavaa, mutta suosittelen kuitenkin villakoiraa.
      Täyttää helposti ja enemmänkin kaikki nuo vaatimuksesi.
      On todella leikkisä ja miellyttämishaluinen, joten oppii nopeasti mitä vain keksii opettaa. Villakoirahan on myös viisain koirarotu, niin hyvässä kuin pahassakin.
      Ja koiranhan voi viedä trimmaajalle ellei itse halua trimmata.
      Itse koen että kun kerran oppii karvat ajelemaan niin ei kovin vaikeaa tai aikaa vievää ole, jos siis pitää mallin simppelinä.
      Itseltä menee kääpiövillakoiran trimmaamiseem noin puolituntia parin kuukauden välein. Kuonon ja tassut trimmaan kerran kuukaudessa noin 10-15 min.
      Turkki kyllä pitää harjata karstalla usein, ainakin pentuaikana.
      Koirasta ei lähde lainkaan karvaa eikä haise märkänäkään pahalle.
      Meillä on 2 perheestä allergisia ja iso osa tutuista, mutta kellään ei ole tullut oireita koirastamme.

• Pro koirat
    • suosittelisin

Suosittelen käymään kodeissa missä on näitä muka allergisoimattomia koiria. Esim kasvattajilla. Silittele ja rapsuttele ja yms. mahdollisimman paljon ja ennenkaikkea ole rehellinen itsellesi. Jos nimittäin tulee jotain oireita. Se on miljoona kertaa vaikeempaa antaa ottamansa koira pois kun elää ilman.

• 1Niiskunenä

Juuri näin. Ei ensin oteta koiraa ja sitten todeta, että eipä onnistu, pistän kiertoon. Lisäksi omasta terveydestä pitää huolehtia. On paljon muitakin harrastuksia.

• 7+13

Muista myös että pennut yleensäkin allergisoivat pentukarvankin takia. Pese pentua, se helpottaa.

• ertyu987yt

Käy testailemassa villakoirien kanssa oloa, kokeile tuleeko oireita.Kasvattaja voi varmasti myös antaa aikuisen koiran kokeeksi lainaan, jotta näet josko se sopisi teille.
      tai pentu jonka kasvattaja muuten jättää itselleen jollei teille sovellukkaan.Villakoira, puhdasrotuinen on se jota kannattais harkita.Kääpiö tai keskikokoinen, on sopivan kokoinen.

• Perhoskoirako?

Kiitos vastauksista!

Olen samaa mieltä, että rotua ei tule valita "summan mutikassa", tietämättä kuinka paljon rodulle allergisoi. Ja siksi olenkin ajatellut tutustua villakoiriin ja olisi ihan tosi mahtava saada villis hoitoon joksikin aikaa, että saisi sitten tietää allergisoiko ja millaista elo on villiksen kanssa. Itse asiassa tiedän jo yhden kasvattajan keneen voin ottaa yhteyttä.

Yksi asia minua mietityttää... Eikös villakoirilla ole paljon sairauksia? Äidin kanssa sen vuoksi mietitty sekarotuista... Ja sitten, kuinka hyviä lasten kanssa nuo kääpiövillakoirat? Itsellä on sellainen kuva etteivät oikeen lapsista välitä vaan enemmänkin hermostuvat niistä.. Varmasti riippuu myös siitä, onko tottunut alusta asti lapsiin.

En hirveästi pidä spanieleista... Ja perhoskoirathan on spanieleita.. Mutta mulla on sellainen kuva että perhoset ois vähän "lepsumpia" ku kääpiövillakoirat..

• onnea etsintään
        Perhoskoirako? kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Olen samaa mieltä, että rotua ei tule valita "summan mutikassa", tietämättä kuinka paljon rodulle allergisoi. Ja siksi olenkin ajatellut tutustua villakoiriin ja olisi ihan tosi mahtava saada villis hoitoon joksikin aikaa, että saisi sitten tietää allergisoiko ja millaista elo on villiksen kanssa. Itse asiassa tiedän jo yhden kasvattajan keneen voin ottaa yhteyttä.

Yksi asia minua mietityttää... Eikös villakoirilla ole paljon sairauksia? Äidin kanssa sen vuoksi mietitty sekarotuista... Ja sitten, kuinka hyviä lasten kanssa nuo kääpiövillakoirat? Itsellä on sellainen kuva etteivät oikeen lapsista välitä vaan enemmänkin hermostuvat niistä.. Varmasti riippuu myös siitä, onko tottunut alusta asti lapsiin.

En hirveästi pidä spanieleista... Ja perhoskoirathan on spanieleita.. Mutta mulla on sellainen kuva että perhoset ois vähän "lepsumpia" ku kääpiövillakoirat..

Keskikokoinen voisi olla sopiva myös.
        Katso jalostustietokannasta villakoirien terveystilastoja.Mulla taas on sellainen käsitys, että kuuluvat terveimpien rotujen joukkoon.Ja tiedän pikkulapsiperheissä muutamia, joilla ei mitään ongelmaa.Villakoirahan on leikkisä, ja lapsista pitävä.
        Sekarotuinen....no jos on vähäänkään allerkinen, en suosittelisi.Sekoituksista ei ole mitään takeita, ei tietoa suvun sairauksista, ei kasvattajan apua ja neuvoja jne.Eli mielummin ihan puhdas ja rekattu koira, niin ei vahingossa tue mitään pentutehtailuja.
        Turkkikin on suht helppo, kun hommaa laadukkaan koneen, ja vetäisee sillä sopivaan mittaan, niin ei ole pakko viedä trimmattavaksi.
        Mutta , näissä asioissa parhaiten saat neuvoja kasvattajalta.Häneltä saat parhaat neuvot kysymyksiisi :)

• bolognesee

Meillä itsellä bolognese, ei lähde karvaa eikä tarvisi trimmatakaan. Todella leikkisä, oppii nopeasti ja helposti ja on lapsirakas ja muutenkin hellyydenkipeä. Ei haise märkänäkään pahalle mutta ainut haittapuoli on turkinhoito. Tosi työläs meillä...koko ajan menossa takkuun, siksi joudutaan me trimmaamaan :) Tosi ihana rotu kuitenkin♥

• Koiraallergisella

Hei kaikki allergiset koirasta haaveilevat ! Australianlabradoodle (huom. ei labradoodle) sopii useimmille allergisille. Ovat helppoja kouluttaa, oppivat nopeasti. Ei lähde karvaa, vaatii kyllä harjaamista pari kertaa viikossa. Kaikin puolin aivan mahtava rotu. Jalostuskoirille suoritetaan laajat terveystutkimukset. Ovat iloisia, terveitä ja ihmisrakkaita hauveleita !

• Turkillinenkoira

jos epäilee että voi tulla pahojakin oireita koirasta eikä siitä halua luopua, ottaa sellaisen rodun joka pärjää pihalla. Sen kanssa voi kyllä tehdä yhtä paljon kuin sisäkoirankin kanssa. Tiedän monia jotka allergisia mutta omistavat koiran joka pärjää häkissä. Esim. Husky, malamuutti, tiibetin mastiffi,samojedi. On niitä paljon muitakin rotuja. Sitä pikku fifiä ei voi laittaa ulos häkkiin jos tulee pahoja oireita, vaan pitää antaa pois. Paras vaihtoehto jättää kokonaan koira pois jos allerginen.

• Rukkaskukka

Täällä tuntuu nyt olevan aika heikot tiedot allergiasta yleensä. Tällä vuosituhannella on allergian diagnosointi ja hoito heittäneet ihan häränpyllyä verrattuna entisiin ohjeisiin.
      Nykyisin suositellaan siedätystä, jos allerginen reaktio on lievä. Itsekin olen saanut allergiaoireita, mutta eläinrakkaana en halua ilman lemmikkejä elää. Omille lemmikeille siedättyy nopeasti, ja allergialääkkeet voi jättää pois.
      Entiset ohjeet, joissa kehoitettiin välttämään kaikkea oireita aiheuttavaa, lisäsivät huimasti ihmisten "allergisuutta". Nykyisin ajatellaan, että lievä reagointi on normaalia, eikä sairaus. Se menee itsestään ohi kun ihminen tottuu.
      Allergisuutta on turha testata lyhyillä käynneillä vieraiden eläimien luona. Ei anna luotettavaa tietoa.
      Käsitykseni mukaan reagointi on niin yksilöllistä, ettei ole olemassa mitään "allergisoimattomia" rotuja.

Ehdotukseni on, että mikäli oireilusi koirista on lievää laatua, hanki itseäsi miellyttävä koira ja käytä alussa lääkitystä jos oireilet.

• Aamunajatuksia

Allergisoimatomia rotuja ei ole olemassa. Iho hilseilee ihan kaikilla, kenellä iho on. Se johtuu ihan sen tavasta vaihtua, mikä on meillä ihmisilläkin olemassa: kuollut pintasolukko hilseilee pois kun uusi kasvaa alta tilalle. Jos iho on terve, se on niin pientä että sitä tuskin huomaa, mutta esimerkiksi huonepöly on ihoa isolta osin. Koirat hilseilevät siis täysin turkista riippumatta.
      Koira-allergiaa aiheuttaa myös koiran kuola, ja koirathan kuolaa kyllä. Joten sinänsä et voi millään välttyä allergisoivilta aineilta, ja mikäli koira-allergia on paha, en suosittelisi kuitenkaan ottamaan koiraa. Mitä teette jos oireet eivät menekään ohi? Laitatte kiertoon vai hoidatte allergiaa?
      Miettikää tuo asia. Jos laitatte kiertoon, älkää edes ottako. Mutta allergian hoito ei välttämättä ole helppoa. Lääkärit aina kannustavat luovuttamaan. Urheilijalle he sanovat että "lopeta" jos tulee vammoja. Raskaasta työstä jos tulee kipuja, he käskevät vaihtaa alaa. Todennäköisesti tuosta allergiasta, he käskevät luopumaan koirasta. Lääkärit on liian usein aika surkeita ihmisiä, jotka ilmeisesti ovat elämisen sijaan istuneet nenä kiinni kirjassa ja heidän mielestään hoitamisen sijaan, ihmisen pitää lopettaa kaikki, nukkua yksin desifioidussa ja eristetyssä huoneessa. Pointtaan tällä siis sitä, että ottakaa ENSIN selvää saatteko apua allergian hoidossa jos tarvitsette vai vittuilevan lääkärin, jota ei kiinnosta tehdä palkkansa eteen töitä. Niitä on vähintään puolet. Jostain syystä lääkärien ei ole pakko tehdä mitään palkkansa eteen, jos ei huvita. Tämä on koettu. Joten ensin: ota selvää. Kysy.
      Hoitoa on olemassa, lääkitys ja hengitystä auttavia aineita, mutta olisiko parempi, jos rotu kestäisi myös ulkona oloa? Teidän pitää siivota todennäköisesti todella usein, ja todella tarkkaan koska boxeristakin sait jo oireita, ja ehkä olisi helpompaa jos olisi mahdollisuus olla ulkonakin välillä?
      Perhoskoira sinänsä kuulostaa kivalta. Muistakaa oikeasti kouluttaa se, ettei siitä tule yhtä räkyttävää pikku-pomottajaa ja luonnevikaista epäsosiaalista minikoiraa kuten liian usein noista tulee kun pikkukoirat järjestään aliarvioidaan aktiivisuuden, hoidon ja koulutuksen suhteen. Etenkin pentuna niille tuntuu olevan vaikea asettaa rajoja, kun "ne on niin söpöjä". Mutta että muuten se kuulostaa ihan hyvältä. Ja sitten niihin hyviin uutisiin... Vihdoinkin!!!
      OMAAN koiraan useimmiten siedättyy. Kunhan ensin kärsii, menee oireet ohi ja ihminen siedättyy sille mikä on omaa. Vaikka muuten saisi oireita. Allergia ei välttämättä kokonaan parane, mutta jostain syystä (todennäköisesti psyykkisistä) ihminen lakkaa saamasta oireita omasta koirastaan. Allergia onkin todennäköisesti lapsilla immuunijärjestelmän kehittymistä (ja sekoilua) sekä sitten psykofyysistä. Sitä on hoettu, siihen on totuttu ja ihminen uskoo aikuisenakin olevansa "allerginen" joten on. Astmahan on myös pääosin psykofyysistä. Ja siis en hauku astmaatikkoja vaan olen semmoinen: kummasti oireet katosivat kun muutin kotoa. Ne tulivat ahdistavan koulun myötä takaisin. Katosivat kun pääsin pois. Ja koiristani en ole koskaan saanut oireita vaikka siitepölyyn ahdistavimpana kautena olen meinannut tukehtua. Eli nuppivika, vaikka oireet on oikeita ja hoidettava.

Ai niin ja PS. "sietää ainaki (ellei rakasta) lapsia" Useimmat sietä ja rakastaa kunhan saavat tottua pienestä saakka. Lapset eivät saa kantaa, riepottaa eivätkä kohdella koiraa huonosti, ja aina pitää valvoa tapaamista. Kun koiralle jää pienestä saakka hyvä kuva lapsista, se kyllä rakastaa niitä. Koiran voi siis totuttaa ja sosiaalistaa, sekä kouluttaa. Ja kannattaakin. Jo heti pienenä ja vaikka se olisi pieni!

• tolkuntytär

Keksitkin ruveta lääkäreitä haukkumaan todella asiattomasti. Ai että siihen ammattikuntaan olisi pesiytyneet kaikki surkeat ja laiskat. Ymmärrätköhän asioista yhtään mitään?

• 201737

Mulla on yks tuttu joka on tosi allerginen koirille. Sillä oli vähä aikaa bichon frise hoidossa ja pystyy käymään talossa jossa on kyseinen koira. Ja ei mitään oireita.
      Minä myös olen lievästi allerginen koirille, mutta mitä enemmän olen niitten kanssa touhunnu ei allergia oireita ilmene. Kaksi omaa koiraa olen omistanutkin, sekarotuisia molemmat. Nuo allergia oireet on yksilöllisiä juttuja, mutta tähän keskusteluun on mainittu hyvin noita rotuja joilla on semmoinen tihee turkki ettei se hilse pääse siitä läpi. Toki jos ei oo kiinnostunu koiran turkin laittamisesta, onhan trimmaajat vaihtoehtona kuten joku tais tässä jo mainita.

• 2plus2

Pennun ottaessa kannattaa muistaa, että pentukarva allergisoi enemmän kuin aikuisen karva, ja pentua kannattaa pestä ja samalla totuttaa se pesuun. Ei tarvitse heti säikähtää jos ensimmäiset kuukaudet on nokka tukossa, se kyllä aiiika varmasti menee ohi.

• espanjanvesikoira

Mun tuttaville on espanjanvesikoira ja niitten poika on eläinallergikko ja hyvin ovat pärjänneet.

• cottonmaybe

Meillä koko perhe allerginen jopa villakoirille sitten löydettiin meille sopiva rotu coton de tulear ja ei mitää oireita kellekään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7044
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3384
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe