Onko yliopistossa muita aloja kuin farmasia, sosiaalityö, lastentarhanopettaja? Joissa kolmevuotinen opiskelu ja saa ammatin!
mitä yliopistossa 3-vuotisia tutkintoja
11
228
Vastaukset
- tietäjä.
Kaikilla aloilla voi suorittaa kandidaatin tutkinnon. Se on saman arvoinen esim. AMK-tutkintojen kanssa.
- kandi1
Ammattiahan sillä ei tosin saa.
- Että tälleen
Harvasta yliopistotutkinnosta nyt suoraan saa ammatin. Tietysti auktorisoidut ammatit kuten lääkärit, juristit ja arkkitehdit ovat poikkeuksia.
- 712
Sosiaalityö vie kylläkin sen 5-6 vuotta minkä muutkin
- Helppo homma
Oikis tai kauppis menee kolmessa vuodessa kevyesti.
- 1920
Kevyesti? Miksihän sitten valmistuvat ovat usein 25-v. tai yli...
- Helppo homma
1920 kirjoitti:
Kevyesti? Miksihän sitten valmistuvat ovat usein 25-v. tai yli...
Sisäänpääsy kestää kolme vuotta.
- fasdfadsfk
Suomessa nyt ei oikein arvosteta tuota kandintutkintoa. Ulkomailla näkee paljonkin näitä kandilla töihin lähteviä, mutta Suomessa se vain on vakiintunut, että hommat hoidetaan maisteriin asti. Jos ei maisterin papereita löydy niin kielii enemmänkin intohimottumuudesta alaa kohtaan. Eli en suosittele suorittamaan yliopistossa mitään, mikäli vain 3-vuotta aiot olla, mielummin vuosi lisää ja amkkiin.
- Wanhempi opiskelija
Suomessa koulutetaan kansainvälisesti ihan hel-ve-tisti korkeakouluissa/ yliopistoissa väkeä. Miksi kaikkien pitää olla ni-in korkeakoulutettuja? Tarvitaanko esimerkiksi amkk -jatkotutkintoja? - Jos joku haluaa ylemmän korkeakoulututkinnon menköön yliopistoon ja jos halua, ei ja haluaa alemman korkeakoulututkinnon niin sitten ammattikorkeakouluun Mutta voisiko nämä kaksi suuntaa jotenkin joskus yhdistää, paremin kuin nyt, jolloin kinataan siitä, että mikä ylipäätään amkk:n tehtävä. On typerää väittää, että yliopistot kouluttaisi teoreetikot ja ammattikorkea-koulut käytännön osaajat. Tai sitten tässä maassa koulutetaan aikas monta kauppateoreetikkoa, insinööri-teoreetikkooa, sosiaalityön-teoreetikkoa vain muutaman mainitakseni
- dipdii
Wanhempi opiskelija kirjoitti:
Suomessa koulutetaan kansainvälisesti ihan hel-ve-tisti korkeakouluissa/ yliopistoissa väkeä. Miksi kaikkien pitää olla ni-in korkeakoulutettuja? Tarvitaanko esimerkiksi amkk -jatkotutkintoja? - Jos joku haluaa ylemmän korkeakoulututkinnon menköön yliopistoon ja jos halua, ei ja haluaa alemman korkeakoulututkinnon niin sitten ammattikorkeakouluun Mutta voisiko nämä kaksi suuntaa jotenkin joskus yhdistää, paremin kuin nyt, jolloin kinataan siitä, että mikä ylipäätään amkk:n tehtävä. On typerää väittää, että yliopistot kouluttaisi teoreetikot ja ammattikorkea-koulut käytännön osaajat. Tai sitten tässä maassa koulutetaan aikas monta kauppateoreetikkoa, insinööri-teoreetikkooa, sosiaalityön-teoreetikkoa vain muutaman mainitakseni
Typerä systeemihän tämä on. Aivan liikaa maisteritason ihmisiä, jotka sitten valmistuvatkin työttömiksi. Kovin yleistä on myös se, ettei työllistytä omaa koulutusta vastaavaan työhön, kun valmistuneita on liikaa tai sitten ne hommat ei alunperinkään kiinnosta, mutta yliopistoon "täytyi" päästä.
Lisäksi AMK on halunnut kokoajan lähestyä yliopistoa jonkinlaisista statussyistä. On vaihdettu nimi korkeakouluksi ja muutettu tutkintoja enemmän yliopiston suuntaan. Täysin typerää.
Wanhemman opiskelijan kanssa olen siitä hiukan eri mieltä, että kyllähän suuri osa yliopistotutkinnoista nimenomaan johtaa jonkinlaiseen teoreettiseen osaamiseen. Annetaan eväät opetella sitä omaa alaa jatkossakin, tehdä tutkimusta jne. AMK tähtää enemmän siihen, että on suoraan valmis tekemään sitä omaa, kohtuullisen kapeaa alaa. Toki silti yliopistosta valmistutaan käytännön ammatteihinkin, joskin osaamistasolta vaaditaan usein hiukan AMK-koulutusta enenmmän. Poikkeuksia tietysti on.
- Wanhempi opiskelija
Kiitos palautteestasi dipidi. En tainnut osata ilmaistani kantaani tarpeeksi selkeästi. En missään nimessä väitä, etteikö yliopistokoulutus nimenomaisesti johtaisi, jonkinlaiseen teoreettiseen osaamiseen. Tai ammattikorkea -koulutus johtaisi "kohtuullisen kapeaan" tai kuten kirjoitin käytännön osaamiseen. - Aika monta hommaa voi tehdä verraten hyvällä menestyksellä, ilman kovinkaan syvällistä asian teoreettista osaamista. Usein saattaa olla, että osaa alansa viimeisimmät tuulet. (sovellukset). Ei niidenkään osaaminen ja hallitseminen ole aina mikään pikkujuttu. Mutta yliopistoissa valmistuneen tulisi usein hallita myös paitsi nykyiset virtaukset, niin usein myös hieman tietää ja osata, myös se miten nykyiseen on tultu. Sekä, myös kuinka saattaisi "teoriassa" tietää, miten rakentaa ja/ tai luoda uutta. Ymmärtää ja oivaltaa se, että hyvin harvassa asiassa on vain yksi totuus.
Siten, jos on, saavutettu "totuus asiasta", niin se on altis epäilylle ja joukolle lisä- kysymyksiä, joille sitten haetaan tutkimuksen ja teoretisoinnin kautta vastauksia ja pyritään "ravistelemaan" tuota totuutta. Sen sijaan, että ajateltaisiin, että tältä kohtaa maailma olisi nyt valmis, lopullisesti. Tietysti se, että haetaan vastausta teoreettisesti ja tutkimuksen kautta ei sulje pois, vaihtoehtoa siltä, etteikö myös muita tapoja olisi löytää ja saavuttaa parempi ratkaisu; uusi kilpaileva totuus ja/ tai tulkinta.
Lopuksi se, mitä kritiosin. - korjaan yritin kritisoida on se, että uskottelemme yliopiston "valmistavan" vain teoreetikkoja ja ammattikorkeakoulujen käytäänön osaajia. - teoreettinen osaaminen tulisi nähdä enempi, yös käytäntöä palvelevaksi. Ei niin, että teoria olisi, jotenkin kilpaileva asia käytännölle. "puhtaita" teoreetikkoja tarvitsemme aikas vähän. Koska käytännön hommat on hoidettava ja tehtävä. - Toisaalta elämme, niin monimutkaisessa maailmassa, ettei käytännön osaajan kannata ajatella, että hän "käytännössä" voisi toimia ja tehdä asiat samalla tavalla seuraavat vuosisadat, tai edes kymmenet. - Koska (mm.) nykyinen kehitys mahdollistaa ja on mahdollistanut aiemmin vain teoreettisina pidettyjä asioita.
Edellä esitetyn ja luultavasti kiireessä hieman sekavan vuodatukseni jälkeen olen sitä mieltä, että on mielestäni järjetöntä, kun koulutamme nykyisin niin paljon ns. korkeakouluissa ja yliopistoissa väkeä. Ajatellen että jako olisi 50% ja 50% Ammattikorkeakoulu "suppeat käytännön tekijät ja osaajat". Yliopistot "pohdiskelijajat ja teoreetikot" (- jotka eivät saattaisi toimia käytännön toimissa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai939022Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki494790Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414481Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit492765Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001546- 401326
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441266Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641222Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota401187Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1681140