mitä yliopistossa 3-vuotisia tutkintoja

opiskelijaksi

Onko yliopistossa muita aloja kuin farmasia, sosiaalityö, lastentarhanopettaja? Joissa kolmevuotinen opiskelu ja saa ammatin!

11

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä.

      Kaikilla aloilla voi suorittaa kandidaatin tutkinnon. Se on saman arvoinen esim. AMK-tutkintojen kanssa.

    • kandi1

      Ammattiahan sillä ei tosin saa.

      • Että tälleen

        Harvasta yliopistotutkinnosta nyt suoraan saa ammatin. Tietysti auktorisoidut ammatit kuten lääkärit, juristit ja arkkitehdit ovat poikkeuksia.


    • 712

      Sosiaalityö vie kylläkin sen 5-6 vuotta minkä muutkin

    • Helppo homma

      Oikis tai kauppis menee kolmessa vuodessa kevyesti.

      • 1920

        Kevyesti? Miksihän sitten valmistuvat ovat usein 25-v. tai yli...


      • Helppo homma
        1920 kirjoitti:

        Kevyesti? Miksihän sitten valmistuvat ovat usein 25-v. tai yli...

        Sisäänpääsy kestää kolme vuotta.


    • fasdfadsfk

      Suomessa nyt ei oikein arvosteta tuota kandintutkintoa. Ulkomailla näkee paljonkin näitä kandilla töihin lähteviä, mutta Suomessa se vain on vakiintunut, että hommat hoidetaan maisteriin asti. Jos ei maisterin papereita löydy niin kielii enemmänkin intohimottumuudesta alaa kohtaan. Eli en suosittele suorittamaan yliopistossa mitään, mikäli vain 3-vuotta aiot olla, mielummin vuosi lisää ja amkkiin.

      • Wanhempi opiskelija

        Suomessa koulutetaan kansainvälisesti ihan hel-ve-tisti korkeakouluissa/ yliopistoissa väkeä. Miksi kaikkien pitää olla ni-in korkeakoulutettuja? Tarvitaanko esimerkiksi amkk -jatkotutkintoja? - Jos joku haluaa ylemmän korkeakoulututkinnon menköön yliopistoon ja jos halua, ei ja haluaa alemman korkeakoulututkinnon niin sitten ammattikorkeakouluun Mutta voisiko nämä kaksi suuntaa jotenkin joskus yhdistää, paremin kuin nyt, jolloin kinataan siitä, että mikä ylipäätään amkk:n tehtävä. On typerää väittää, että yliopistot kouluttaisi teoreetikot ja ammattikorkea-koulut käytännön osaajat. Tai sitten tässä maassa koulutetaan aikas monta kauppateoreetikkoa, insinööri-teoreetikkooa, sosiaalityön-teoreetikkoa vain muutaman mainitakseni


      • dipdii
        Wanhempi opiskelija kirjoitti:

        Suomessa koulutetaan kansainvälisesti ihan hel-ve-tisti korkeakouluissa/ yliopistoissa väkeä. Miksi kaikkien pitää olla ni-in korkeakoulutettuja? Tarvitaanko esimerkiksi amkk -jatkotutkintoja? - Jos joku haluaa ylemmän korkeakoulututkinnon menköön yliopistoon ja jos halua, ei ja haluaa alemman korkeakoulututkinnon niin sitten ammattikorkeakouluun Mutta voisiko nämä kaksi suuntaa jotenkin joskus yhdistää, paremin kuin nyt, jolloin kinataan siitä, että mikä ylipäätään amkk:n tehtävä. On typerää väittää, että yliopistot kouluttaisi teoreetikot ja ammattikorkea-koulut käytännön osaajat. Tai sitten tässä maassa koulutetaan aikas monta kauppateoreetikkoa, insinööri-teoreetikkooa, sosiaalityön-teoreetikkoa vain muutaman mainitakseni

        Typerä systeemihän tämä on. Aivan liikaa maisteritason ihmisiä, jotka sitten valmistuvatkin työttömiksi. Kovin yleistä on myös se, ettei työllistytä omaa koulutusta vastaavaan työhön, kun valmistuneita on liikaa tai sitten ne hommat ei alunperinkään kiinnosta, mutta yliopistoon "täytyi" päästä.
        Lisäksi AMK on halunnut kokoajan lähestyä yliopistoa jonkinlaisista statussyistä. On vaihdettu nimi korkeakouluksi ja muutettu tutkintoja enemmän yliopiston suuntaan. Täysin typerää.

        Wanhemman opiskelijan kanssa olen siitä hiukan eri mieltä, että kyllähän suuri osa yliopistotutkinnoista nimenomaan johtaa jonkinlaiseen teoreettiseen osaamiseen. Annetaan eväät opetella sitä omaa alaa jatkossakin, tehdä tutkimusta jne. AMK tähtää enemmän siihen, että on suoraan valmis tekemään sitä omaa, kohtuullisen kapeaa alaa. Toki silti yliopistosta valmistutaan käytännön ammatteihinkin, joskin osaamistasolta vaaditaan usein hiukan AMK-koulutusta enenmmän. Poikkeuksia tietysti on.


    • Wanhempi opiskelija

      Kiitos palautteestasi dipidi. En tainnut osata ilmaistani kantaani tarpeeksi selkeästi. En missään nimessä väitä, etteikö yliopistokoulutus nimenomaisesti johtaisi, jonkinlaiseen teoreettiseen osaamiseen. Tai ammattikorkea -koulutus johtaisi "kohtuullisen kapeaan" tai kuten kirjoitin käytännön osaamiseen. - Aika monta hommaa voi tehdä verraten hyvällä menestyksellä, ilman kovinkaan syvällistä asian teoreettista osaamista. Usein saattaa olla, että osaa alansa viimeisimmät tuulet. (sovellukset). Ei niidenkään osaaminen ja hallitseminen ole aina mikään pikkujuttu. Mutta yliopistoissa valmistuneen tulisi usein hallita myös paitsi nykyiset virtaukset, niin usein myös hieman tietää ja osata, myös se miten nykyiseen on tultu. Sekä, myös kuinka saattaisi "teoriassa" tietää, miten rakentaa ja/ tai luoda uutta. Ymmärtää ja oivaltaa se, että hyvin harvassa asiassa on vain yksi totuus.
      Siten, jos on, saavutettu "totuus asiasta", niin se on altis epäilylle ja joukolle lisä- kysymyksiä, joille sitten haetaan tutkimuksen ja teoretisoinnin kautta vastauksia ja pyritään "ravistelemaan" tuota totuutta. Sen sijaan, että ajateltaisiin, että tältä kohtaa maailma olisi nyt valmis, lopullisesti. Tietysti se, että haetaan vastausta teoreettisesti ja tutkimuksen kautta ei sulje pois, vaihtoehtoa siltä, etteikö myös muita tapoja olisi löytää ja saavuttaa parempi ratkaisu; uusi kilpaileva totuus ja/ tai tulkinta.
      Lopuksi se, mitä kritiosin. - korjaan yritin kritisoida on se, että uskottelemme yliopiston "valmistavan" vain teoreetikkoja ja ammattikorkeakoulujen käytäänön osaajia. - teoreettinen osaaminen tulisi nähdä enempi, yös käytäntöä palvelevaksi. Ei niin, että teoria olisi, jotenkin kilpaileva asia käytännölle. "puhtaita" teoreetikkoja tarvitsemme aikas vähän. Koska käytännön hommat on hoidettava ja tehtävä. - Toisaalta elämme, niin monimutkaisessa maailmassa, ettei käytännön osaajan kannata ajatella, että hän "käytännössä" voisi toimia ja tehdä asiat samalla tavalla seuraavat vuosisadat, tai edes kymmenet. - Koska (mm.) nykyinen kehitys mahdollistaa ja on mahdollistanut aiemmin vain teoreettisina pidettyjä asioita.
      Edellä esitetyn ja luultavasti kiireessä hieman sekavan vuodatukseni jälkeen olen sitä mieltä, että on mielestäni järjetöntä, kun koulutamme nykyisin niin paljon ns. korkeakouluissa ja yliopistoissa väkeä. Ajatellen että jako olisi 50% ja 50% Ammattikorkeakoulu "suppeat käytännön tekijät ja osaajat". Yliopistot "pohdiskelijajat ja teoreetikot" (- jotka eivät saattaisi toimia käytännön toimissa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4964
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4839
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4248
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      9
      3028
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2219
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe