Millainen vene vaihteleviin olosuhteisiin?

Uneton moottorimies

Uneton moottorimies tässä taas terve!

Millainen matkavene sopii parhaiten sekä kevyisiin tuuliin että myrskyisin tuuliin matkapurjehduksessa?

Yksi ehto lienee mahdollisuus säädellä purjealaa mahdollisimman paljon (ovatko ketsit tässä hyviä?), mutta mitä muuta?

Onko veneen koolla/painolla merkitystä? Pitempi vene kulkee kovempaa, jos tuulta piisaa, mutta onko lyhyempi ja kevyt nopeampi vaihtelevissa oloissa? Saako kevyestä tehtyä vakaata, sekä tuulen että suuren aallokon kestävää?

40

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raskasuppoumainen

      Kaikenlaiset veneet soveltuvat kevyisiin tuuliin. Raskaammat veneet eivät kulje kovin hyvin kevyellä tuulella. Kevyet veneet voivat olla työläitä ajettavia kovemmalla tuulella. Jos matkapurjehduksella tarkoitat yönyli purjehduksia, on kelien muuttuminen todennäköistä. Siksi matkaveneet ovat yleensä keskimääräistä raskaampia, asuttavia veneitä. Myös pohjan muoto vaikuttaa veneen merikelpoisuuteen. Siksi monet vanhemmat skandit ovat matkapurjehtijoiden suosiossa.

    • Sps

      "Millainen matkavene sopii parhaiten sekä kevyisiin tuuliin että myrskyisin tuuliin "
      Ensiksi pitäisi tietää mitä tarkoitetaan "parhaimmalla". Se on eri ihmisille eri ominaisuuksia. Vastaus tuskin voi olla muuta kuin "ei mikään".

    • rajaapa hakuasi

      Purjealan säätely ei varmaankaan ole minkään veneen ongelma, mutta eroja säätelyn tarpeessa kyllä on. Joitakin pitää reivata herkemmin, jotkut sietävät navakkaa tuulta ilman reiviä. Koolla ja painolla on tietenkin merkitystä monessakin suhteessa.

      Kysymystäsi voisit tarkentaa kertomalla minkälaista matkapurjehduskäyttöä olet miettinyt. Kesäretkiä Saaristomerellä, koko Itämeren alueella, Itämerellä Pohjanmerellä vai ehkä kaukopurjehduksia isoimmille merille? Minkä kokoluokan veneestä haaveilet? Minkä hintaluokan vene on haaveilussasi realistinen, 5.000, 50.000, 100,000 vai kenties 500.000 eur? Tarkoitatko sarjatuotanossa olevia tai olleita vaiko one-off evoluutio-venettä? Olisiko alumiininen Garcia 45 sopivan kokojen ja hintainen? Vaiko vauhdikas class 40 -tyyppinen vene tai jämerämpi ja hitaampi pitkäkölinen Rustler 36 tms?

      En aivan tiedä mitä "vanhemmilla skandeilla" oikeastaan tarkoitetaan. Suomessakin on rakennettu kansainvälisesti tunnettujen suunnittelijoiden/suunnittelutoimistojen veneitä, esim. Sparkman&Stephens, German Frers, Judel&Vrolijk, kuten myös kv. tunnettujen ruotsalaisten venesuunnittelijoiden piirtämiä (Olle Enderlein, Peter Norlin ym). En usko, että maineikkaiden suunnittelijoiden piirtämät ja luotettavien venerakentajien toteuttamat paatit ovat huono ajatus, jos suunnittelet käytetyn hankkimista. Englannissakin osataan sekä suunnitella että rakentaa luiotettavia matkapursia. Ei ole tarvetta rajoittua Skandinaviaan (Ruotsi, Norja, Tanska) eikä Fennoskandiaan..

    • Uneton moottorimies

      Unettomuus sen kuin jatkuu. Nukahdin ennen puolta yötä, mutta heräsin kahdelta. Kohta kutsuu lääkäri, pöpilä tahi muu vastaava taho. Psykiatrisella osastolla ei ole mitään tekemistä, joten sitten vasta tänne kysymyksiäni suollankin.

      Mutta itse asiaan.

      "Kysymystäsi voisit tarkentaa kertomalla minkälaista matkapurjehduskäyttöä olet miettinyt."

      En ole miettinyt minkäänlaista käyttöä, koska en ole purjehtija. Luin kuitenkin muuan iltana unettomuutta potiessani joltain ulkoeläjien foorumilta Colin Archerin soimausta. Kirjoittaja ihmetteli, miksi jotkut tahtovat veneen, joka on auttamatta vanhentunut.

      Kävin vilkaisemassa tarkemmin paattia ja sen painoja. Vaikuttaa kaikin puolin merikelpoiselta vehkeeltä. Jos tämä ei kestä keliä, niin mikä sitten?
      http://colinarcherfinland.com/wp-content/uploads/2013/06/hvv-kuvia-2511.jpg

      Kulku lienee arvokkaan vakaata, mutta kai tuollainenkin purjeilla liikkuu? Lähellekään plaanirajaa ei purjeilla kuitenkaan varmasti päästä toisin kuin leveäperäisillä nykyveneillä.
      http://colinarcherfinland.com/wp-content/uploads/2013/06/hvv-kuvia-17181.jpg

      Rupesin nyt kuitenkin miettimään, voiko tuollainen möhkäle olla oikeasti haitaksi matkanteossa? Jos Atlantille sattuu tuuletonta, niin siinähän sitten seistään, mutta liikkuuko kevyt vene ratkaisevasti sen paremmin? Eiköhän sellaisessakin ammeessa moottoria käynnistellä, jos tuuli ei kunnolla kuljeta.

      Onko Colin Archer siis vanhentunut vai onko kysymys vain siitä, että se on tarkoitettu ainoastaan pitkän matkan veneeksi, minkä vuoksi sillä ei ole liiemmin ostajia. Voiko kevyemmän veneen valintaa perustella järkevästi, kun huomioidaan myös erittäin huonon kelin mahdollisuus?

      • ei Andersseen

        Alun alkaen Colin Acher valmisi veneensä Norjalaisille luotseille, joiden oli päästävä kelissä, kuin toisessa virkatehtävää hoitamaan kauppamerenkulun aluksille. Runko suunnittelussa, eräs tärkeä kriteeri oli myös sellainen, että veden jäätyessä alus ei jää jäiden murskaamaksi, vaan rungon muoto nostaa venettä ylöspäin mitä kovemmin jäät ympärilä pusertaa.

        Eli alun alkaen sitä ei oltu suunniteltu pitkänmatkan alukseksi, mihon sillä kyllä hyvät eväät varmasti ominaisuuksien puolesta kyllä on.

        Nykyään sitä valmistetaan mukailtuna kohtuullisen yleellisenä nimeltään Hans Cristian

        http://bluewaterboats.org/hans-christian-41-traditional/

        P.S kokeileppa unensaantiin syödä kaksi kiwihedelmää tuntia ennen toivomaasi torkahtamista, sisältävät sopivasti ainetta joka auttaa nukahtamaan


    • monta näkemystä

      Raskas ja rauhallisesti liikkuva on tietysti parempi kun kevyt ja kevyellä tuulella, jos ajatellaan miehistön mukavuutta ja turvallisuutta. Mutta kevyellä tuulella raskaat joutuvat enemmän turvautuvan dieseliin. Tähän kevyt/raskas-ongelmaan on kai monta hyvää näkemystä ja "vanhentuneistakin" monet on järkevän hintaisia klassikoita.

    • "back to basics"

      Hyvä, että valaisit "mistä matkapurjehduskäytöstä" olikin kysymys. Ajat muuttuvat ja sen mukana paitsi veneet myös ihmisten tarpeet. Kyllä perinneveneen kaltainen "möhkälekin" liikkuu kevyessä tuulessa, mutta paljon hitaammin kuin moderni raaserivaikutteinen "leija". Maapallo on moneen kertaan kierretty koneettomilla "möhkäleillä", koneettomilla purjelaivoilla myös säännöllisessä rahtiliikenteessä.
      Jos haluat muodostaa itsellesi kuvan siitä, minkälaista perhepurjehdus oli Teddy-nimisellä vanhalla 12-metrisellä, 25 tonnin painoisella "colinarcherilla" valtamerien yli ilman apumoottoria, osin ilman karttoja, miten sillä selvittiin myrskyistä ja tyynistä, luepa Erling Tambsin vuonna 1932 kirjoittama mainio kuvaus. Toivo T. Kaila suomensi hänen kirjansa jonka WSOY painatti vuonna 1943. Itse olen lukenut sen jo moneen kertaan, vaikka olen purjehtinut valtamerten yli aivan eri tyyppisellä veneellä.
      Teddyn kohtaloksi eivät muodostuneet kovat myrskyt, vaan lopulta pläkä ja merivirta. Vene ajautui hyökyaaltoihin, jotka paiskasivat sen Uuden-Seelannin rosoiseen kalliorantaan. Perhe pelastautui, mutta rantatyrskyihin jäänyt Teddy todettiin seuraavana päivänä uponneeksi. Ei sekään kaikkea kestänyt.

      • sy Teddy

        Sen E.Tambsin kirjan nimi on "Häämatkalla". Löytynee kirjastoista tai antikvariaateista.


      • Uneton moottorimies

        "Kyllä perinneveneen kaltainen "möhkälekin" liikkuu kevyessä tuulessa, mutta paljon hitaammin kuin moderni raaserivaikutteinen "leija"."

        Pitääkö tämä ymmärtää niin, että möhkäleisiin ei saada rakennettua riittävästi purjepinta-alaa?

        En usko, että asia on niin yksinkertainen kuin kuvittelen.


      • ero kiihtyvyydessä
        Uneton moottorimies kirjoitti:

        "Kyllä perinneveneen kaltainen "möhkälekin" liikkuu kevyessä tuulessa, mutta paljon hitaammin kuin moderni raaserivaikutteinen "leija"."

        Pitääkö tämä ymmärtää niin, että möhkäleisiin ei saada rakennettua riittävästi purjepinta-alaa?

        En usko, että asia on niin yksinkertainen kuin kuvittelen.

        Painavan ja kevyen veneen eron huomaa kilpapurjehduksissa hyvin selkeästi. Kun tuuli on tasainen, raskaallakin pärjää. Toppirikisen raskaan veneen spinnu on sen verran iso, että nopeusero kevyempään osatakilaiseen veneeseen on tasaisessa tuulessa vähäinen. Se missä nopeusero korostuu on tuulen muutos. Kevyen veneen vauhti kiihtyy hetkessä, isomman massan liikkeellä lähtö kestää paljon kauemmin.


    • Sps

      "En ole miettinyt minkäänlaista käyttöä, koska en ole purjehtija"
      Tämän kyllä huomaa kysymyksen asettelusta. Kysellään venettä, joka olisi paras kaikissa suhteissa. Sellaista ei ole eikä tule koskaan olemaankaan.

      • Sohvapurjehtija

        Juuri näin mutta saahan sitä kysyä. Muistelen myös vanhaa pomoani, jolla oli tapana sanoa, kun jotain oli viilattu liian kauan, "paras on hyvän vihollinen"


      • Unelias moottorimies

        Eikö olekin kuin raikas tuulahdus kun joku purjehtimaton moottoripää tulee tänne kyselemään vaikeita (silti asialinjalla pysyen)? Olen itsekin purjehtimaton ainakin vielä vähän aikaa. Tämä uneton kaveri on jo keksinyt pari hyvää kysymystä jotka olivat minullekin vähän epäselvillä.


    • Johtuneva Nevalla

      Vastaus jäi kuitenkin saamatta. Vaikuttaa siltä, että purjepinta-alalla ei jostain syystä pysty kompensoimaan veneen painoa. Mistä johtunee?

      • 5+15

        ”Vaikuttaa siltä, että purjepinta-alalla ei jostain syystä pysty kompensoimaan veneen painoa.”
        Kyllä purjepinta-alalla pystyy kompensoimaan veneen painoa. Ongelmana on hinta. Paljon painoa ja paljon purjetta maksaa paljon. Koska vene on aina kompromissi, muut konstruktiot ovat suurimmalle osalle vaiko peräti kaikille rationaalisempi vaihtoehto.


      • ei Andersseen
        5+15 kirjoitti:

        ”Vaikuttaa siltä, että purjepinta-alalla ei jostain syystä pysty kompensoimaan veneen painoa.”
        Kyllä purjepinta-alalla pystyy kompensoimaan veneen painoa. Ongelmana on hinta. Paljon painoa ja paljon purjetta maksaa paljon. Koska vene on aina kompromissi, muut konstruktiot ovat suurimmalle osalle vaiko peräti kaikille rationaalisempi vaihtoehto.

        Eikö acherin vauhti ongelma johdu sen verrattaen suuresta märkäpinta-alasta suhteessa pituus / paino / rättien pinta-ala, eli yhden parametrin muutos ei välttämättä muuta kokonaisuutta nopeaksi?


      • Bossu

        Jos lisää purjeita, tarvitaan myös oikaisevaa momenttia. Äärimmäisissä kilpaveneissä on 4-5 metriä syvä köli, jonka päässä on lyijymöntti, joka painaa enemmän kuin muu vene. Ilman oikaisevaa momenttia ei voi pitää purjeita ylhäällä.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        Jos lisää purjeita, tarvitaan myös oikaisevaa momenttia. Äärimmäisissä kilpaveneissä on 4-5 metriä syvä köli, jonka päässä on lyijymöntti, joka painaa enemmän kuin muu vene. Ilman oikaisevaa momenttia ei voi pitää purjeita ylhäällä.

        Piti vielä täsmentää, että kevyisiin myötä- tai sivumyötäiseen voisi siis CAhan laittaa pidemmän maston ja valtavat purjeet, mutta kevyissä vastatuulissa se ei silti pärjäisi, koska rungon muoto on tehottomampi ja luovikulma olisi siis huono ja liian kova kallistus tulisi nopeasti vastaan.


    • Johtuneva Nevalla

      Paljonko Colin Archeriin (CA40) pitäisi lisätä rättiä, jotta se kulkisi vaikka jonkin RM1360:n tapaisesti kevyessä tuulessa?

      • 10+13

        Kevyessä tuulessa on liian laaja käsite, koska tarvittava purjepinta-ala muuttuu tuulen nopeuden mukaan ja suunnan mukaan. CA40 on paljon lyhyempi kuin RM1360, joten homma menee senkin takia melko hankalaksi. Tosissaan ei kukaan ryhtyisi tuota edes yrittämään.


      • 10+13 kirjoitti:

        Kevyessä tuulessa on liian laaja käsite, koska tarvittava purjepinta-ala muuttuu tuulen nopeuden mukaan ja suunnan mukaan. CA40 on paljon lyhyempi kuin RM1360, joten homma menee senkin takia melko hankalaksi. Tosissaan ei kukaan ryhtyisi tuota edes yrittämään.

        Periaatteessa kevyessä tuulessa purjepinta-alalla voidaan ehkä hieman lisätä nopeutta. Purjeveneen nopeuteen vaikuttaa kuitenkin oleellisesti myös kölin kyky tuottaa nopeutta, köli kun paineen alla toimii lentokoneen siiven lailla ja "imee" venettä eteenpäin. Lisäksi veneen tulee pystyä kantamaan kulloinkin käytössä olevat purjeet ilman ongelmia tavallisilla tuulilla (eli ainakin 7 m/s puuska sen pitäisi kestää) ilman ongelmia, muuten tulee oikeasti kiire vähentää purjeiden tehoa.


      • seppomartti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Periaatteessa kevyessä tuulessa purjepinta-alalla voidaan ehkä hieman lisätä nopeutta. Purjeveneen nopeuteen vaikuttaa kuitenkin oleellisesti myös kölin kyky tuottaa nopeutta, köli kun paineen alla toimii lentokoneen siiven lailla ja "imee" venettä eteenpäin. Lisäksi veneen tulee pystyä kantamaan kulloinkin käytössä olevat purjeet ilman ongelmia tavallisilla tuulilla (eli ainakin 7 m/s puuska sen pitäisi kestää) ilman ongelmia, muuten tulee oikeasti kiire vähentää purjeiden tehoa.

        Veneen köli tai koneen siipi ei ime eteenpäin mitään vaan toisin päin:tuottavat väliaineen vastusta ja nostovoimansa perusteella indusoitua vastusta. Pumppaamalla köli ylös vastus pienenisi.


      • Moottoriton
        seppomartti kirjoitti:

        Veneen köli tai koneen siipi ei ime eteenpäin mitään vaan toisin päin:tuottavat väliaineen vastusta ja nostovoimansa perusteella indusoitua vastusta. Pumppaamalla köli ylös vastus pienenisi.

        Just näin köli ei ole siipi. Purjeet ovat siipi, jotka imevät venettä eteenpäin.

        Moottorimiehiltä kysyisin, että kuinka potkuri toimii? työntääkö vai imeekö se venettä eteenpäin?


    • TS36

      Vaihtelevat olot ja siihen vene. Kevyt ja kova tuuli. Riittävästi purjetta nii kevyen kelin kulku kunnossa. Kovalla kelillä sitten reivataan. Veneen pitäisi pystyä myös luovimaan eli kölissä saisi olla syvyyttä ja painoa. Siis veneeseen sekä mastoa että köliä.

      Normaalisti veneet ovat tarpeeksi kestäviä.

      • Sps

        Raskas vene ei ole nopea keveässä kelissä suuresta märkäpinnasta johtuen, vaikka purjepinta-alaa lisättäisiin. Se on mahdottomuus.


      • Bossu
        Sps kirjoitti:

        Raskas vene ei ole nopea keveässä kelissä suuresta märkäpinnasta johtuen, vaikka purjepinta-alaa lisättäisiin. Se on mahdottomuus.

        Eikös tuo vähän yksinkertaista. SA/Disp-luku eli jollain kaavalla laskettu suhdeluku purjealasta ja painosta määrittää vauhtipotentiaalin vissiin yksittäisistä luvuista parhaiten. Jos on samanmittaiset veneet, SA/Disp-luku voi olla painavalle parempi, jos siinä on reilusti isompi purjeala.


      • Sps
        Bossu kirjoitti:

        Eikös tuo vähän yksinkertaista. SA/Disp-luku eli jollain kaavalla laskettu suhdeluku purjealasta ja painosta määrittää vauhtipotentiaalin vissiin yksittäisistä luvuista parhaiten. Jos on samanmittaiset veneet, SA/Disp-luku voi olla painavalle parempi, jos siinä on reilusti isompi purjeala.

        Mutta oletat, että kevuessä veneessä on pienemmät purjeet. Ei välttämättä ole. Kyllä etenkin heikossa tuulessa kevyt vene jättää raskaat kauaksi taakseen. Senhän näkee myös painoista kun katselet nopeita veneitä Jeanneau 3600, Class 40, Pogo 36 jne. Vaikka mitä rättejä rikaisit Skyllaan niin et pysy kyydissä.


      • Bossu
        Sps kirjoitti:

        Mutta oletat, että kevuessä veneessä on pienemmät purjeet. Ei välttämättä ole. Kyllä etenkin heikossa tuulessa kevyt vene jättää raskaat kauaksi taakseen. Senhän näkee myös painoista kun katselet nopeita veneitä Jeanneau 3600, Class 40, Pogo 36 jne. Vaikka mitä rättejä rikaisit Skyllaan niin et pysy kyydissä.

        Käytännössä kyllä, muttei kyseessä ole mahdottomuus.


      • monta muuttujaa...
        Sps kirjoitti:

        Mutta oletat, että kevuessä veneessä on pienemmät purjeet. Ei välttämättä ole. Kyllä etenkin heikossa tuulessa kevyt vene jättää raskaat kauaksi taakseen. Senhän näkee myös painoista kun katselet nopeita veneitä Jeanneau 3600, Class 40, Pogo 36 jne. Vaikka mitä rättejä rikaisit Skyllaan niin et pysy kyydissä.

        "Senhän näkee painoista"
        Väitteesi tueksi vertaat luvialaista puukosteri Scyllaa moderneihin 40ft-kokoluokan raasereihin.
        8-metrinen Pikku-Scylla on kyllä kevyempi kuin nuo raaserit, mutta 9,6 m pituinen Iso-Scylla sattuu olemaan samassa n. 5 tn painoluokassa kuin Class 40:n Pogo 40 ja Jeanneau 3600. Pitäisikö Pikku-Scyllan olla nopeampi, koska se on kevyempoi kuin Pogo 40?

        Etkö huomaa, että muitakin muuttujia on kuin pelkkä paino? Luulisin, että löydät luettelosta veneitä, joilla on sama mittaluku ja sama pituus, mutta eri paino. Onko niissäkin niin, että raskaampi on aina hitaampi? Tietysti raaseri pyritään tekemään mahdollisimman kevyeksi, mutta pelkkä keveys ei tee sitä nopeaksi ;-)


      • Sps
        monta muuttujaa... kirjoitti:

        "Senhän näkee painoista"
        Väitteesi tueksi vertaat luvialaista puukosteri Scyllaa moderneihin 40ft-kokoluokan raasereihin.
        8-metrinen Pikku-Scylla on kyllä kevyempi kuin nuo raaserit, mutta 9,6 m pituinen Iso-Scylla sattuu olemaan samassa n. 5 tn painoluokassa kuin Class 40:n Pogo 40 ja Jeanneau 3600. Pitäisikö Pikku-Scyllan olla nopeampi, koska se on kevyempoi kuin Pogo 40?

        Etkö huomaa, että muitakin muuttujia on kuin pelkkä paino? Luulisin, että löydät luettelosta veneitä, joilla on sama mittaluku ja sama pituus, mutta eri paino. Onko niissäkin niin, että raskaampi on aina hitaampi? Tietysti raaseri pyritään tekemään mahdollisimman kevyeksi, mutta pelkkä keveys ei tee sitä nopeaksi ;-)

        Muutujia on monta myutta keveys tekee nopeaksi ja paino hitaaksi- näin se menee.


      • Bossu
        Sps kirjoitti:

        Muutujia on monta myutta keveys tekee nopeaksi ja paino hitaaksi- näin se menee.

        Korkea SA/Disp tekee nopeaksi, alhainen hitaaksi.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Korkea SA/Disp tekee nopeaksi, alhainen hitaaksi.

        Ei tuo SA/Disp kovinkaan hyvin nopeutta tai sen puutetta kuvaa, kuten ei oikein mikään yksittäinen mitta tai suhde.

        Katsotaanpa vaikkapa X.n n. 10 m veneitä sailboatdatasta:
        X-102: SA/D 22,1, LYS 1,19
        X-3/4 ton: 22,8, ~1,21
        X-3/4 ton MK2: 24,3, ~1,23
        X-99: 24,1, 1,25
        X-342: 20,6, 1,20
        X-332: 20,0, 1,24
        X-34: 20,0, 1,26
        X-35: 25,2, 1,33
        XP-33: 21,9, 1,29

        Ehkä vielä paremmin asiasta kertoo saman kokoluokan Dufour 34, jonka SA/D on vain 16,8, mutta LYS-luku 1,24 ja kulkee hyvin kevyelläkin.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuo SA/Disp kovinkaan hyvin nopeutta tai sen puutetta kuvaa, kuten ei oikein mikään yksittäinen mitta tai suhde.

        Katsotaanpa vaikkapa X.n n. 10 m veneitä sailboatdatasta:
        X-102: SA/D 22,1, LYS 1,19
        X-3/4 ton: 22,8, ~1,21
        X-3/4 ton MK2: 24,3, ~1,23
        X-99: 24,1, 1,25
        X-342: 20,6, 1,20
        X-332: 20,0, 1,24
        X-34: 20,0, 1,26
        X-35: 25,2, 1,33
        XP-33: 21,9, 1,29

        Ehkä vielä paremmin asiasta kertoo saman kokoluokan Dufour 34, jonka SA/D on vain 16,8, mutta LYS-luku 1,24 ja kulkee hyvin kevyelläkin.

        Jos hakee vielä esimerkkiä venedesignin muutoksesta yllä mainitusta Hans Christian 41stä ja valitaan pariksi saman kokoinen cruiseri Pogo 12.50. (Jätetään ym. CA40 pois 1800 luvulta periytyvänä designina). Molemmissa on sama purjeala 107m2 mutta edellinen painaa 16,1t. ja jälkimmäinen 5.5t. HC41 purjealaa ei voi kuin mielikuvituksessa kasvattaa reilusti yli 300m2:iin saman SA/Displ saavuttamiseksi. Vaikka se onnistuisi niin vene olisi joka tuulella ja joka suunnalla rankasti hitaampi. HC41:n ostajan täytyy arvostaa muita ominaisuuksia kuin nopeutta.


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Jos hakee vielä esimerkkiä venedesignin muutoksesta yllä mainitusta Hans Christian 41stä ja valitaan pariksi saman kokoinen cruiseri Pogo 12.50. (Jätetään ym. CA40 pois 1800 luvulta periytyvänä designina). Molemmissa on sama purjeala 107m2 mutta edellinen painaa 16,1t. ja jälkimmäinen 5.5t. HC41 purjealaa ei voi kuin mielikuvituksessa kasvattaa reilusti yli 300m2:iin saman SA/Displ saavuttamiseksi. Vaikka se onnistuisi niin vene olisi joka tuulella ja joka suunnalla rankasti hitaampi. HC41:n ostajan täytyy arvostaa muita ominaisuuksia kuin nopeutta.

        Lähdetään vaikka heti kokeilemaan! Hankitaan HC vaikka 600 neliön purjeilla ja perus-pogo 12.50. Kokeillaan 1,5 m/s tuulessa, kumpi liikkuu nopeammin. Veikkaanpa, että hc. No, kuten sanoin, käytännössä Sps on oikeassa muttei teoriassa. Eikö SA/Disp ennusta nopeutta paremmin kuin pelkkä paino, kuten Sps väitti?


      • Bossu kirjoitti:

        Lähdetään vaikka heti kokeilemaan! Hankitaan HC vaikka 600 neliön purjeilla ja perus-pogo 12.50. Kokeillaan 1,5 m/s tuulessa, kumpi liikkuu nopeammin. Veikkaanpa, että hc. No, kuten sanoin, käytännössä Sps on oikeassa muttei teoriassa. Eikö SA/Disp ennusta nopeutta paremmin kuin pelkkä paino, kuten Sps väitti?

        Kevyen tuulen nopeuteen vaikuttaa eniten purjepinta-ala/märkäpinta-ala suhde, ei paino tai purjepinta-ala/paino suhde, näin lukee alan oppaissa....


      • seppomartti kirjoitti:

        Jos hakee vielä esimerkkiä venedesignin muutoksesta yllä mainitusta Hans Christian 41stä ja valitaan pariksi saman kokoinen cruiseri Pogo 12.50. (Jätetään ym. CA40 pois 1800 luvulta periytyvänä designina). Molemmissa on sama purjeala 107m2 mutta edellinen painaa 16,1t. ja jälkimmäinen 5.5t. HC41 purjealaa ei voi kuin mielikuvituksessa kasvattaa reilusti yli 300m2:iin saman SA/Displ saavuttamiseksi. Vaikka se onnistuisi niin vene olisi joka tuulella ja joka suunnalla rankasti hitaampi. HC41:n ostajan täytyy arvostaa muita ominaisuuksia kuin nopeutta.

        "Vain" noin 220 neliötä riittää saamaan HA:n samaan SA/Displ suhteeseen (34,1) Pogon kanssa.
        Laskukaava on purjepinta-ala / (uppoama potenssin 0,666666), jossa purjepinta-ala on neliömetrejä ja uppoma on tonneja.


      • Sps kirjoitti:

        Raskas vene ei ole nopea keveässä kelissä suuresta märkäpinnasta johtuen, vaikka purjepinta-alaa lisättäisiin. Se on mahdottomuus.

        Raskaalla veneellä ei ole välttämättä isompi märkäpinta-ala. Painolla ja märkäpinta-alalla ei ole suoraa suhdetta.

        Usein kevyellä veneellä on suurempi märkäpinta-ala, koska ovat tyypillisesti leveitä ja runkosyväykseltään (poislukien köli) matalampia.


      • seppomartti
        xx-yy-zz kirjoitti:

        Raskaalla veneellä ei ole välttämättä isompi märkäpinta-ala. Painolla ja märkäpinta-alalla ei ole suoraa suhdetta.

        Usein kevyellä veneellä on suurempi märkäpinta-ala, koska ovat tyypillisesti leveitä ja runkosyväykseltään (poislukien köli) matalampia.

        X-Y-Z:n väite on pohdiskelun arvoinen. Eväkölin >< pitkän kölin osalta asia on tietenkin selvä mutta runko?. Olen kuvitellut että pitkäköliset ja skegillä varustetut viinilasimuodot ovat märkäpinnaltaan suurempia kuin uudemmat leveät. Ja, että painon lisääntyessä myös märkäpinta lisääntyisi nopeammin koska uppoavat syvemmälle kuin nykyiset leveät veneet. Class 40 tai Pogo12,50 ovat märkäpinnaltaan tietenkin pieniä kallistuessaan mutta mikä mahtaa olla tilanne pystyssä?. Olisikohan pallon muoto pienin märkäpinta ja levy suurin- siis suhteessa painoon. Löytyisikö jostain tieto samankokoisista ja suurin piirtein yhtä painavien veneiden märkäpinnoista pitkäkölinen vs "paistinpannu"?.


      • vrt supermaxit
        Sps kirjoitti:

        Muutujia on monta myutta keveys tekee nopeaksi ja paino hitaaksi- näin se menee.

        Katselin tuoreimman Sydney-Hobart Race:n videoita ja tuloksia.
        100-jalkaisten supermaxien vertailussa voi todeta, että kevyin vene oli Rio (B=6.03m, Dspl 23.5 tn), painavimmat olivat Wild Oats XI (B= 5.1m, dspl 32 tn) ja Ragamuffin (B=5.87m Dspl 32tn), levein oli Comanche 100 (B=7.85m, Dspl 29,5tn).
        http://chevaliertaglang.blogspot.fi/2014/12/the-100-footers-in-sydney-hobart-race.html

        Lopputulokset:
        1. Wild Oats XI
        2. Comanche
        3. Ragamuffin 100
        4. Rio

        Sps varmaan hoksannee tästäkin, ettei tässäkään "keveys tehnyt nopeimmaksi eikä paino hitaaksi"!
        Hyvin keveissä tuulissa (alle 5 kn) ultraleveät eivät pärjää kapearunkoisille. "The yacht designers are aware that the ultrawide hard-chine bilged hulls are unable to challenge narrow hulls in light conditions with under 5 knots of wind." Sydney-Hobart -kisa tunnetaan kovatuulisena, joten kapearunkoisten etu ei tullut esiin. Levein supermaxi100, Comanche, johti startissa ja näytti muita nopeammalta, mutta hävisi Wild Oats XI:lle.


      • seppomartti
        vrt supermaxit kirjoitti:

        Katselin tuoreimman Sydney-Hobart Race:n videoita ja tuloksia.
        100-jalkaisten supermaxien vertailussa voi todeta, että kevyin vene oli Rio (B=6.03m, Dspl 23.5 tn), painavimmat olivat Wild Oats XI (B= 5.1m, dspl 32 tn) ja Ragamuffin (B=5.87m Dspl 32tn), levein oli Comanche 100 (B=7.85m, Dspl 29,5tn).
        http://chevaliertaglang.blogspot.fi/2014/12/the-100-footers-in-sydney-hobart-race.html

        Lopputulokset:
        1. Wild Oats XI
        2. Comanche
        3. Ragamuffin 100
        4. Rio

        Sps varmaan hoksannee tästäkin, ettei tässäkään "keveys tehnyt nopeimmaksi eikä paino hitaaksi"!
        Hyvin keveissä tuulissa (alle 5 kn) ultraleveät eivät pärjää kapearunkoisille. "The yacht designers are aware that the ultrawide hard-chine bilged hulls are unable to challenge narrow hulls in light conditions with under 5 knots of wind." Sydney-Hobart -kisa tunnetaan kovatuulisena, joten kapearunkoisten etu ei tullut esiin. Levein supermaxi100, Comanche, johti startissa ja näytti muita nopeammalta, mutta hävisi Wild Oats XI:lle.

        Hitaita tosiaan olivat, vain 38 kts
        https://www.youtube.com/watch?v=TsJewTrY5v0


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      95
      2143
    2. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1398
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1350
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1308
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1223
    6. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1028
    7. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      965
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      904
    9. 122
      787
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      776
    Aihe