INTJ-persoonallisuus

vptvp

Tein hiljattain Briggs Myers:n teoriaan pohjautuvan persoonallisuustestin. Tuloksena INTJ-persoona (Introverted iNtuitive Thinking Judging), joka herätti minussa pelonsekaisia tunteita: olenko näin omituinen yksilö. En koe olevani ns. "Mastermind", joka on luonteenkuvauksen yksi pääpiirteistä. Tässä kuitenkin ajatuksia tuolta jostain syvältä mielen rajamailta:

- Viihdyn mielellään yksin - sosiaalinen kanssakäyminen on kuluttavaa

- Haalin minua kiinnostavista asioista uutta tietoa, pohdin ja analysoin: ihmisten käyttäytymistä, vuorovaikutusta, syitä ja seurauksia, kulttuurien ominaispiirteitä, jossain määrin ongelmia (esim. kulttuurien väliset erot) ja niiden ratkaisemista.

- Uskon että useimmat meistä ovat perinnöllisyyden ja koodauksen ohjaamia orjia.

- En koe tarpeelliseksi seurustella (rationaalisuus > tunteet). Jossain määrin koen myös olevani ajatusteni kanssa yksin, joka luo tietynlaista yksinäisyyden tunnetta.

- Ihailen minua viisaampia enkä kykene keskustelemaan pinnallisista asioista. Saati sitten viettämään aikaa pinnallisten ihmisten kanssa. "Syvälliset keskustelut ovat minulle keino elää."

Testitulos ei ole absoluuttinen, lähinnä suuntaa antava. Uskon, että persoonallisuutemme muuttuu elämämme myötä muovautuen ajan saatossa. Onko täällä muita vastaavia, jotka näkevät tai kokevat asiat vastaavalla tavalla?

10

2191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmisiä erilaisia

Tästä aiheesta on puhuttu täällä jo ehkä liikaakin... Oot varmaan huomannu tän keskustelun? Siitä ei oo kauaa aikaa. Voihan sen tietysti alottaa aina uudelleen.

• I'm not a master

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11466750

No olihan siitä jo kk melkeen, kun näin ton. :D Tein myös tuon testin, mutta olin joku toinen introvertti... en muista enää miten se meni. Kyllä se jonkin verran mua kuvas. Sulla aika omituisia tapoja mun mielestä:

"Haalin minua kiinnostavista asioista uutta tietoa, pohdin ja analysoin: ihmisten käyttäytymistä, vuorovaikutusta, syitä ja seurauksia, kulttuurien ominaispiirteitä, jossain määrin ongelmia (esim. kulttuurien väliset erot) ja niiden ratkaisemista.

- Uskon että useimmat meistä ovat perinnöllisyyden ja koodauksen ohjaamia orjia."

Kaikki ovat erilaisia.

• Toinen INTJ
      • I' not a master

Niin. Olen täysin samaa mieltä. En jaksa lukea tota artikkelia. :') Mielestäni tuollaisiet testit ovat aina enemmän viihdettä. Ei tuollainen testi ole tieteellinen, vaikka joku psykologi sen olisi tehnytkin. Kukaan ihminen ei voi kuulua mihinkään määriteltyyn "persoonallisuus luokkaan". Ihmeellistä persoonallisuuksien karsinoimista koko touhu. :'D Kaikesta huolimatta ihan kiva testi, oli siellä jotain ihan hyviä kysymyksiäkin...

Olen myös tuo "ihmisiä erilaisia". Vahingossa vaihdoin nikkiä.

• 20+1
        I' not a master kirjoitti:

Niin. Olen täysin samaa mieltä. En jaksa lukea tota artikkelia. :') Mielestäni tuollaisiet testit ovat aina enemmän viihdettä. Ei tuollainen testi ole tieteellinen, vaikka joku psykologi sen olisi tehnytkin. Kukaan ihminen ei voi kuulua mihinkään määriteltyyn "persoonallisuus luokkaan". Ihmeellistä persoonallisuuksien karsinoimista koko touhu. :'D Kaikesta huolimatta ihan kiva testi, oli siellä jotain ihan hyviä kysymyksiäkin...

Olen myös tuo "ihmisiä erilaisia". Vahingossa vaihdoin nikkiä.

Aika paljon tätä "viihteellistä" testiä käytetään hyväksi työelämässä. En tajua miten toisilla ihmisillä on niin vaikeaa hyväksyä tämä. MBTI:hän vain mittaa ihmisessä neljää eri ulottuvuutta ja auttaa ymmärtämään itseään paremmin. Kaikki perustuu tietenkin siihen miten rehellisesti noihin kysymyksiin vastaa. Ja vaikka toiset INTJ-tyypit käyttävätkin täällä tuota "mastermind"-nimitystä on syytä muistaa että MBTI ei yksin kerro sitä kuinka hyvä ihminen on ja kuinka hyvät mahdollisuudet on menestyä elämässä ja se, että tässä maailmassa tarvitaan ihan kaiken tyyppisiä ihmisiä. Sitäpaitsi, Einstain ei ollut tuon testin mukaan INTJ, että kyllä niitä "mastemindeja" muistakin tyypeistä löytyy.

• kysynvaan

Uskon että useimmat meistä ovat perinnöllisyyden ja koodauksen ohjaamia orjia.
      mitäs muut sun mielestä sitten ovat? alieneiden koodaamia? :)

• supreme INTJ

Ne muut ovat INTJ-persoonallisuuksia, mastermindejä, kaiken yläpuolella olevia älykkömanipulaattoreita ja maailman hallitsijoita.

• seppo k
        supreme INTJ kirjoitti:

Ne muut ovat INTJ-persoonallisuuksia, mastermindejä, kaiken yläpuolella olevia älykkömanipulaattoreita ja maailman hallitsijoita.

aloittaja paljasti illuminatin olemassa olon. kannattaa aloittaja varoa ja katsella selkäsi taakse he tulevat....

• INTJkin

Täällä on kanssa yksi yksinäinen INTJ.
      Ja todellakin tunnen itseni niin erilaiseksi sillä jos sata ihmistä tulee vastaan niin kaksi niistä on kaltaisiani.

Viihdyn liki kokoajan pääkoppani sisällä ja se aiheuttaa mielestäni sen, että lopulta ihmiset luovuttavat kanssani, sillä heidän mielestäni en tunne juuri mitään ja puhun aivan liian vähän, vaikka sisälläni sitten herkästi seuraan kaikkea mitä tapahtuu ja kuuluu, analysoin ja pohdin ja sekös onkin sitten niin kuluttavaa kun joku ekstrovertti höpisee leipäläpi sylkeä tirskuen yhtenään. Samat asiat uudelleen ja uudelleen vaikka muistan jokaisen sanan.

Näinpä porukassa vetäydyn "taustalle" ja annan muiden sosialisoida keskenään mutta samalla kaipaan sellaista syvempää yhteyttä ihmisten kanssa, jota on NIIN vaikea löytää!

Joo ja kyllä tunteitakin on, joskus mutta niitä näytän harvakseltaan ulospäin koska tosiaan intuitiivisesti ajattelen ja samalla tuomitsen.

• kaltaisiani ei ole

"Ja todellakin tunnen itseni niin erilaiseksi sillä jos sata ihmistä tulee vastaan niin kaksi niistä on kaltaisiani."

Minä en ole ikinä tavannut kaltaistani, vaikka kolmekymppisenä olen jo tavannut valtavan määrän ihmisiä. Sadasta ihmisestä 0 on kaltaisiani.

Tarkoitukseni ei ole kilpailla erilaisuudesta, vaan halusin vain todeta, että vielä sinuakin (ja muita intj-persoonallisuuksia) erilaisempia individuaaleja löytyy, ota tämä vaikka lohdtuksena.

Joskus parisen vuotta sitten tein tuon Myers-Briggsin testin, ja muistan siitä sen, että tulokseksi saamani kirjainyhdistelmän viimeinen kirjain oli P.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      643
      8683
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      360
      3346
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      461
      2377
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1383
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      34
      1375
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1305
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1241
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1157
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1095
    10. Hyvät valeet myllyistä

Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää
      Puolanka
      66
      969
    Aihe