Minulla oli muutama kuukausi sitten todella huono olo. Menin lääkäriin, joka ohjasi minut oireiden perusteella diabeteshoitajalle. Oireina oli tärinää, päänsärkyä, sellainen outo olo, puhevaikeutta ja heikotusta. Lääkärin mielestä oireet viittasivat hypoon.
Kun pääsin diabeteshoitajalle myöhemmin, olin juuri syönyt n. 2h aiemmin ja kun hän mittasi sokerini mittari näytti 4,7. Hoitaja huolestui hänen mielestään alhaisesta arvosta koska minulla ei ole diabetesta ja laittoi sokeriseurantaan.
Sokerit heittelivät 3-4 välillä, pääsääntöisesti arvo oli vain 4, olin syönyt ihan mitä tahansa. Se ei vaan noussut korkeammalle.
En tiedä termejä, mutta minusta otettiin labrat ja se 3kk sokeriarvo oli matalahko ka. 4. Muut kokeet ilmeisesti normaaleja. Sokeri kuitenkin olivat alavireiset jatkuvasti. Sain glukoosia suoneen pari kertaa kun arvo oli 3 ja menin tajuttomaksi. Myöhemmin tehtiin lisää tutkimuksia ja huomattiin että haiman insuliinituotanto oli hieman heikentynyt.
Kuukautta myöhemmin tilanne oli pysynyt samana, eli sokerit 3-4 ja hypo-oireita. Söin siripiriä kuurina ilman sen suurempaa apua. Yhtäkkiä aloin voimaan todella huonosti. En tunnistanut oloa mistään. Mietin mitä tämä(kin) nyt on. Voin pahoin, en nähnyt kunnolla, minulle tuli kuuma, läähättävän kuuma ja jostain syystä mittasin sokerit. Se oli 10 ilman mitään järkevää syytä.. Ruokailusta oli vajaa 2 tuntia silloin. Tämä on toistunut useita kertoja arvoin 7.5-10 samoin oirein, joten soitin uudestaan diabeteshoitajalle. Aiemmin otetuissa kontrollikokeissa huomattiin yllättäen näin jälkikäteen että haiman insuliinintuotanto oli jälleen huonontunut aiemmasta kuukauden takaisesta näytteestä. Nyt odotan uusia vastauksia.
Kotimittauksia teen ja arvot heittelevät yleensä 4-10 välillä. Vielä muutama päivä sitten arvot olivat 4-5 välillä, mutta nyt arvot ovat ajasta ja ruokailusta riippumatta 7 pintaan ja sitten romahtavat yllättäen 4. Oudointa tässä on se, että kun mittasin sen 10 arvon, niin 30 minsan päästä aloin tuntuemaan hypo-oireita ja mittasin sokerit 4. Ajattelin että mitä ihmettä.
Muitakin oireita on. Olen laihtunut runsaasti vaikka en ole muuttanut ravitsemustani siripirejä lukuunottamatta mitenkään. Ja se jano. Se on kamala. Pissaa tulee luonnollisesti sen vuoksi enemmän. Yöllä en ole kastellut. Lisäksi olen kamalan väsynyt päivisin ja minun tekee hurjasti mieli makeaa. En ole vältellyt koskaan sokeria mutta tämä on aivan hullua!
Diabeteshoitajat ovat sitä mieltä että haimani on lopettamassa insuliinin tuotannon ja minulle on kehittymmässä diabetes. Onko kenelläkään kokemusta tämän kaltaisesta taudin puhkeamisesta. Olen aina luullut että diabetes tulee rytinällä eikä näin hissutellen. Olen alle 30 nainen ja täysin normaali painoinen. Elintapani ovat hyvät ja olen perusterve.
Kiitos teille jotka jaksoitte vastata!
Voiko diabetes alkaa todella näin?
3
2140
Vastaukset
- hp&v
On olemassa diabeteksen tyyppi LADA, josta saattaa olla kyse:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/yleista_diabeteksesta/ladalla_kakkosesta_ykkoseksi.543.news
Reaktiivisessa hypoglykemiassa elimistö tuottaa liikaa insuliinia syötyyn ruokamäärään nähden ja verensokeri laskee liikaa. Tuohon nopea hiilihydraatti on huonoin mahdollinen ensiapu. Pitäisi oikeastaan syödä vain todella hitaita hiilihydraatteja. - db?
Kiitos sinulle vastauksestasi. Olen tuoohon LADA:n törmännyt netissä. Itsekin ajattelin että minulla voisi olla se. Kuitenkin haiman inskan eritys on selkeästi huonontunut.
Voiko insuliinin eritys huonontua muusta syystä kuin diabeteksestä?- hp&v
Ainakin haimatulehdus ja raskas ryyppääminen aiheuttaa tuota. Eräällä opiskelukaverillani on osittainen 1-tyypin diabetes, joka lienee hyvin harvinainen. Hän ei voi syödä mitään nopeita hiilihydraatteja ja hiilihydraatti on muutenkin ongelmallinen kun insuliinia ei erity tarpeeksi. Itse arvelee, että hänellä oli haimatulehdus lapsena tms..
Itse satsaisin rahaa sisätautilääkärillä käyntiin. Voisi löytyä tietoa, joka helpottaa oloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673498- 152206
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441231
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381083Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361041Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411020- 471014