Lopetin masennuslääkkeet

doratheexplorer

ja nyt olen aivan sekaisin tunteideni kanssa. Itkettää, pelottaa, ahdistaa, jännittää. Tuntuu ettei pää kestä tätä tunteiden vyöryä. Lääkkeiden kanssa oli hyvä, tasainen ja turvallinen olo. Muilla vastaavaa kokemusta? Itse söin lääkkeitä monta vuotta ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöön ja lopetuksesta nyt n. 3 kk.

26

1542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ei nuo oireet ainaan enään mitään vieroitus oireita ovat. Kannattais mennä lääkäriin.

• rqerhye

Jotta kannattaisiko ottaa taas ne lääkkeet käyttöön...

• jignex

Eikö se ole hyvä että tunteet palaa? Tietysti jos koko ajan on tuollaista niin eihän se ole hyvä.Mene terapiaan missä saat purkaa tunteitasi.

• Tsemppiä sulle

Mulle kävi samalla tavalla. Lopetettuani 2,5 kk kuluttua olin ihan hermoraunio ja oli pakko alkaa käyttää uudestaan mielialalääkettä. Ei siinä muu auttanut, nyt on suht. hyvä olo vaikka otan vain puolet aikaisemmasta annoksesta.

• LOPETTAMINEN ....

PITÄÄ HOITAA ASTEITTAIN ja korvata lääkkeet esim. luontaistuotteilla.

Ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöihin auttaa mm. teaniini.

Luontaistuotteista pääsee sitten helposti eroon...

• niinpä niin...

syömäsi lääkkeet ovat tuhonneet terveytesi... menee oma aikansa, ennekuin elimistö on korvannut vauriot.. kannattaa ottaa luontaistuotteet käyttöön...

• Wiekkareita

Kuinkahan nopeasti menit lopettamaan? Kolme kuukautta ei ole riittävä aika aivojen tasaantua vielä paljoa ollenkaan. Monella menee puolivuotta saada touhuun jotain tolkkua vain muutamien kuukausien käytön jälkeen. Jos olet käyttänyt vuosia on 3kk vasta alkutaival vieroittautumisessa. Tunteiden vyöry, epätodellisuuden tunne ja sekavuus ovat kaikki tunnettuja vieroitusoireita kaikille 'masennuslääkkeille.'

Vieroitusapua ja psyykkausta saat esimerkiksi osoitteissa www.beyondmeds.com ja www.recovery-road.org.

• rrrrrrrrrrrrrrrrr

Ite tullut siihen tulokseen, kun elämä ei onnistu ilman masennuslääkkeitä eikä niistä pääse eroon, että elämän lopettaminen on ainut ratkaisu. Muutenkin Suomen terveydenhuolto on mennyt niin kummalliseksi kun sieltä ei saa mitään apua.

• Wiekkareita

Aku Kopakkala on omien sanojensa mukaan yrittämässä muutamien kollegoidensa kanssa, jotka ovat psykiatreja (joilla siis ilmeisesti joku järki päässä jäljellä ja omatunto), kehittää jonkinlaista systeemiä tai ohjeistusta miten päästä irti psyykenaineista. Voisit ehkä saada siitä jotakin mitä kokeilla. Kopakkala oli haastateltavana HSTV:llä muutama kuukausi sitten, jossa puhui asiasta lyhyesti. Osanotto siitä mitä sinulle on aiheutettu vajaavaisella informoinnilla.

HELSINGIN SANOMAT - Julkaistu 8.10.2014
        Anja Snellmanin uuden Arka paikka –ohjelman ensimmäisenä vieraana on psykologi Aku Kopakkala. Kesäkuussa Kopakkala sai potkut työstään Mehiläisen kuntousjohtajana. Potkuja käsiteltiin laajasti julkisuudessa. Nyt hän kertoo, miltä täytenä yllätyksenä tullut irtisanominen ja potkuja seurannut julkisuus tuntuivat.

http://www.hs.fi/hstv/arkapaikka/v1412733993060

• 13+9
        Wiekkareita kirjoitti:

Aku Kopakkala on omien sanojensa mukaan yrittämässä muutamien kollegoidensa kanssa, jotka ovat psykiatreja (joilla siis ilmeisesti joku järki päässä jäljellä ja omatunto), kehittää jonkinlaista systeemiä tai ohjeistusta miten päästä irti psyykenaineista. Voisit ehkä saada siitä jotakin mitä kokeilla. Kopakkala oli haastateltavana HSTV:llä muutama kuukausi sitten, jossa puhui asiasta lyhyesti. Osanotto siitä mitä sinulle on aiheutettu vajaavaisella informoinnilla.

HELSINGIN SANOMAT - Julkaistu 8.10.2014
        Anja Snellmanin uuden Arka paikka –ohjelman ensimmäisenä vieraana on psykologi Aku Kopakkala. Kesäkuussa Kopakkala sai potkut työstään Mehiläisen kuntousjohtajana. Potkuja käsiteltiin laajasti julkisuudessa. Nyt hän kertoo, miltä täytenä yllätyksenä tullut irtisanominen ja potkuja seurannut julkisuus tuntuivat.

http://www.hs.fi/hstv/arkapaikka/v1412733993060

Hyvä Aku! Ei voi muuta sanoa.
        Hyvä johtaja ymmärtää toisinajattelijoita. Ymmärtää ettei joo joo meiningillä yritys kehity. Mehiläinen ei taida olla kovin hyvä työpaikka fiksuille ihmisille, joilla on omia mielipiteitä, jotka oikkeavat ammattilaisten yleisistä käytännöistä.

Suomeen tarvitaan enemmän Akun kaltaisia fiksuja ihmisiä hoitamaan asioita oikealle tolalle!!!

• Pillereillä pahenee

Jos olet vuosikausia syönyt aivolääkkeitä, ne ovat jo sotkeneet aivokemiallisen järjestelmän, joten viekkarit ja romahtelu jatkuu pitkään.

Oletko kokeillut psykoterapiaa?

• Elämä pilalla

Itse söin mielialalääkkeitä yhteensä n. 13 vuotta. Kaikkia eri sortteja, joitakin tosi pitkään - pidempään kuin nykyään suositellaan, välillä yhdistelmiä ja aina annokset tapissa, koska vastetta ei vähemmällä tullut. Ei tullut kyllä maksimillakaan.

Ilman lääkkeitä olen ollut nyt vuoden verran. Pää on ihan sekaisin, itkeskelen, hermo menee pienestäkin, kaikki tuntuu ihan yhdentekevältä, sisukkuus puuttuu täysin. Muisti on ihan onneton, keskittymiskyky surkea. Lisäksi minulla on päällä jatkuva kova ahdistus. En pysty olemaan ihmisten kanssa, olo on epätodellinen.

Silloin kun ensimmäisen kerran hain apua, minulta olisi pitänyt tarkistaa ruokavalio ja liikuntatottumukset ja lisätä päälle behavioraalista terapiaa. En ollut sairas, olin eksyksissä ihmisten käytöksen kanssa, koska olen temperamentiltani yliherkkä ja aina erottunut joukosta persoonaltani. Toiseksi en osannut purkaa stressiä vaan yritin korjata väsymystä vain nukkumalla.

• Vapaa lääkkeistä

Älä sano mitään, mä söin 20 vuotta, ja sain lopetettua, vuoden päästä oli pää selkeä, lue alta.

• Wiekkareita

13 vuoden käytön jälkeen ei ole mikään ihme, että vuoden verran ilman aineita olleena pääsi on aivan täysin sekaisin. Tullet tarvitsemaan ainakin toisen mokaman ennen kuin alkaa helpottamaan. Näissä psyykenaine- ja vieroitusasioissa on se ikävä puoli, että virallinen tietous on usein erittäin harhaanjohtavaa ja väärää, joten jokainen vieroittautuja ja aineet lopettanut on enemmän tai vähemmän omillaan. Parasta tukea saa yleensä vertaisilta, joilla on tietoutta vieroitusoireista ja oireiston kestosta jne. Yksi hyvä sivusto lukea on www.survivingantidepressants.org.

Lisäksi on tunnustettava tosiasiat. Joillekin näistä aineista jää pysyviä aivovaurioita, jotka näkyvät mm. mielialan jatkuvana heittelynä, turtuneisuutena, apaattisuutena, ärtyneisyytenä, sekavuutena, ahdistuneisuutena, epätodellisuuden tunteena (derealisaatio), kognitiivisina ongelmina, kuten muisti-, ajattelu- ja keskittymisongelmina ja niin edelleen. Oirelista on pitkä. Epätodellisuuden tunnetta useimmat kuvaavat siten, että ihan kuin silmien edessä olisi lasi-ikkuna tai he olisivat itse jonkin pleksin takana. Mikäli henkilö menee valittamaan asiasta lääkärille päätyyhän usein psykiatrille ja saa 'diagnoosiksi' 'kaksisuuntainen mielialahäiriö, tyyppi 2" tai jotain muuta humpuukia, vaikka oikeampi diagnoosi olisi lääkeaineen aiheuttamasta aivovauriosta johtuva oireisto.

Olen todella pahoillani siitä mitä sinullekin on tehty auttamisen nimissä. Psykiatria on äärimmäisen julmaa. Sinnittele kuitenkin vielä muutama vuosi ja katso miten aivosi pystyvät palautumaan, koska 1 vuosi 13 vuoden käytön jälkeen on todellakin vielä kovin lyhyt aika palautua mitenkään.

• Vapaa lääkkeistä

Mä käytin diapamia loppuaikana 5-10 sitä sinistä vahvempaa päivässä, ja lopetin kertaheitolla lopulta kaikki kyllästyttyäni töiden jälkeen viikonloppuisin vieroitusoireisiin, ja oikeastaan kyllä kannatti, mutten suosittele kenellekään nopeaa lopettamista jos on pakko hoitaa töitä tai muita virallisia pestejä tai pakollisia esiintymisiä. Muuten homma onnistuu kyllä.

Itse kun jäin työttömäksi, ei ollut ongelmaa missään muussa elämässä kuin etten ymmärtänyt virallisten kelan tukien ja sosiaaliavustusten päälle mitään, ja olin vuoden ajan kovilla opetellessani aivan uutta virastokieltä. Tänä aikana jouduin asumaan ystävieni nurkissa, ja tätä en kyllä suosittele kenellekään, koska siinä joutuu ystävyydet aika koville.

Mutta muuten minulle jäi nopeasta rauhoittavien lopettamisesta ihan hyvät muistot, olen kyllä niin kärsimätön luonne etten olisikaan jaksanut noudattaa jotain lääkärin määräämää pikkuhiljaa kuurin lopettamista. Lääkkeistä selvä pää on kirkkain ja paras pää.

• Itse olen nyt ollut 6 vrk ajan syömättä sertralin 100mg tabletista vain puolet.

Ei ole tullut vielä muita oireita, kun väsynyt olo.

• seinään lopettanut

"Mä käytin diapamia loppuaikana 5-10 sitä sinistä vahvempaa päivässä, ja lopetin kertaheitolla lopulta kaikki kyllästyttyäni töiden jälkeen viikonloppuisin vieroitusoireisiin..."

Mulla meni 3-6 mg xanoreita päivässä ja lopetin myös seinään tän lääkityksen. En jaksanut turruttaa enää itseäni ainaiseen lääkepöhnään ja aloin todella miettimään, että mihin oikeastaan edes näitä lääkkeitä tarvitsen. Ei ole sosiaalisissa tilanteissa mitään ongelmaa, paniikkioireisiinkin olin jo 15 vuoden aikana tottunut siinä määrin, etten osannut enää pelätä kohtauksia. Ahdistusta oli, mutta sen pillerin ottaminen loppujenlopuksi vain pahensi ahdistusta, sen tajuaa vasta jälkeenpäin.

"...olen kyllä niin kärsimätön luonne etten olisikaan jaksanut noudattaa jotain lääkärin määräämää pikkuhiljaa kuurin lopettamista."

Joo, tätä en itsekään oikein ymmärrä - tai ymmärrän - mutta itsekin olen lopettanut kaikki tähänastiset lääkkeeni seinään, hetken aikaa saattaa olla kroppa sekaisin, mutta yli viikon mittaisia vieroitusoireita en ole saanut minkään lääkkeen lopettamisesta, edes rauhoittavien.

En itse ole kovin kärsimätön luonne, pikemminkin olen jotenkin laskelmoiva ja analyyttinen, että en anna lääkkeiden sivuvaikutusten hämätä oikeaa normaalia oloani. Tiesin, kun lopetin, että tottakai tulee vaikea olo, mutta se on vain lääkkeen aiheuttamaa harhaa, mikä menee ohi. Ensimmäiset pari-kolme päivää oli vaikeaa, mutta sitten kun pääsee pahimpien viekkareiden yli, alkaa oikeasti ajatella asioita omalla järjellä.

• Vapaa lääkkeistä
        seinään lopettanut kirjoitti:

"Mä käytin diapamia loppuaikana 5-10 sitä sinistä vahvempaa päivässä, ja lopetin kertaheitolla lopulta kaikki kyllästyttyäni töiden jälkeen viikonloppuisin vieroitusoireisiin..."

Mulla meni 3-6 mg xanoreita päivässä ja lopetin myös seinään tän lääkityksen. En jaksanut turruttaa enää itseäni ainaiseen lääkepöhnään ja aloin todella miettimään, että mihin oikeastaan edes näitä lääkkeitä tarvitsen. Ei ole sosiaalisissa tilanteissa mitään ongelmaa, paniikkioireisiinkin olin jo 15 vuoden aikana tottunut siinä määrin, etten osannut enää pelätä kohtauksia. Ahdistusta oli, mutta sen pillerin ottaminen loppujenlopuksi vain pahensi ahdistusta, sen tajuaa vasta jälkeenpäin.

"...olen kyllä niin kärsimätön luonne etten olisikaan jaksanut noudattaa jotain lääkärin määräämää pikkuhiljaa kuurin lopettamista."

Joo, tätä en itsekään oikein ymmärrä - tai ymmärrän - mutta itsekin olen lopettanut kaikki tähänastiset lääkkeeni seinään, hetken aikaa saattaa olla kroppa sekaisin, mutta yli viikon mittaisia vieroitusoireita en ole saanut minkään lääkkeen lopettamisesta, edes rauhoittavien.

En itse ole kovin kärsimätön luonne, pikemminkin olen jotenkin laskelmoiva ja analyyttinen, että en anna lääkkeiden sivuvaikutusten hämätä oikeaa normaalia oloani. Tiesin, kun lopetin, että tottakai tulee vaikea olo, mutta se on vain lääkkeen aiheuttamaa harhaa, mikä menee ohi. Ensimmäiset pari-kolme päivää oli vaikeaa, mutta sitten kun pääsee pahimpien viekkareiden yli, alkaa oikeasti ajatella asioita omalla järjellä.

"En itse ole kovin kärsimätön luonne, pikemminkin olen jotenkin laskelmoiva ja analyyttinen, että en anna lääkkeiden sivuvaikutusten hämätä oikeaa normaalia oloani. Tiesin, kun lopetin, että tottakai tulee vaikea olo, mutta se on vain lääkkeen aiheuttamaa harhaa, mikä menee ohi. Ensimmäiset pari-kolme päivää oli vaikeaa, mutta sitten kun pääsee pahimpien viekkareiden yli, alkaa oikeasti ajatella asioita omalla järjellä."

Olet ihan samanlainen kuin minä! Tai, siis ajattelet samalla tavalla! Mäkin ikäänkuin laskelmoivasti tai kylmäpäisesti tottakai tiedän, että vieroitusoireet tulee, eli mitä sitten vaikka tulevatkin? Kun tiedostaa tämän ja varaa muutaman viikon viekkareille, niin ei tartte kituuttaa lääkkeiden vähentämisten kanssa puolta vuotta. Täähän on ihan naiivia ja rasittavaa touhua, jos joku jaksaa ja haluaa noin, niin siitäpä vaan. Mä käytän energiani mieluiten muualle.

• Auttaa paljon kun
    • Ihminen paranee vain TUNTEMALLA TUNTEET LÄPI!! Tunteet eivät synny tyhjästä, vaan ne ovat tärkeitä sisäisiä tienviittoja. Meidän elämän tärkein vaihe on lapsuus ja siellä meille useimmiten syntyy ne tunnetraumat. Lapsuuden ympäristö ei ole välttämättä ollut turvallinen tunteiden ilmaisulle. Monilla ihmisillä on paljon tunnepatoutumia kehossa.. itkemättömiä itkuja, ahdistusta, pahaa oloa, häpeää, vihaa ja jne. Ihminen voi parantua vain sallimalla itselleen elää läpi nuo tunteet. Nuo kipeät tunteet pitää TUNTEA JA ELÄÄ NE LÄPI, koska vain se on ainoa keino vapautua niistä.

Kun tunteet riehuu, niin vaikeaa oloa voi helpottaa seuraavilla keinoilla.. Itkeminen on tehokas keino vapauttaa pahaa oloa ulos. Jos pystyt itkemään koko kehostasi, niin huomaat kyllä sen jälkeen kuinka paljon helpompi olo on.

Liikunta helpottaa tunnestressiä.. kaikki liikunta on hyvästä! Muun muassa järvivesi tasapainottaa riehuvaa tunnekehoa.

Kirjoittaminen, henkisen kirjallisuuden lukeminen ja puhuminen ja vertaistuki ovat myös keinoja, jotka auttavat.

Itse olen käynyt läpi vaikeita tunneprosesseja, pahin niistä oli vuoden kestävä äärimmäisen rankka masennus.. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että nämä kirjoittamani keinot auttaa. Ole rohkea ja mene läpi tunnehelvetin.. löydät itsesi ja elämäsi aivan uudella tasolla!

• oikeaan aikaan

Olet oikeassa, mutta suurimmalla osalla se ympäristö yhäkin on jotenkin turvaton. Siksi ne tunteet eivät tule ulos vaan odottavat parempaa tilaisuutta. Ympäristö ja tunteet toimivat paljon käsikädessä. Masentunut on esim. veloissa tai työtön ja nämä taas vuorostaan ruokkivat masennusta. Varsinkin jos emme kykene vaikuttamaan ympäristöömme tai elämäämme tarpeeksi.

• Mikä näistä lääkkeistä on pahin:

trisyklisiinit, ssri , ssri?

• dkdksk

Taisi käydä niin että uuden sukupolven turvalliset ssri lääkkeet sairastutti sinut bibolaariseen. Onnea. Olisiko kannattanut kuunnella ns. foliohattuja.

• savu sallittu

Ylhäällä puhuttiin luontaistuotteista ja se onkin se vastaus ongelmiin, luottakaa luontoon ei ihmiseen joka sitä tuhoaa

• Aloittajalla ihan tavallisia vierotusoireita. Masennuslääkkeitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Paras olis jos niiden käyttöä ei koskaan edes alottaisi. Lääkkeet hoitaa vain oireita, ei niiden syytä. Pitäis selvittää ensin mistä oireet johtuu. Seuraavaks miettiä vaikka jonkun ammatti-ihmisen kanssa keinoja, miten niitä syitä hoidetaan ja poistetaan. Mutta lääkkeitä popsimalla huijaat vain itseäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe