Katamaraani Privilege 48 lähtee keväällä, huhtikuun alussa purjehtimaan Kreikasta kohden Suomea. Haluatko olla mukana. Ota yhteyttä. [email protected]
Purjehdus Kreikasta Suomeen keväällä.
100
2241
Vastaukset
- kuka maksaa ja mitä?
Onko kysymys osaavan miehistön palkkaamisesta? Jos on, varmastikin matkat maksetaan ja korvaus työstä. Vakuutukset kunnossa? Kerropa palkkatarjouksesi!
Vai onko kysymys sinun bisneksestäsi, jossa matkustajat/gastit maksavat saadakseen kuljettaa oman paattisi Kreikasta Suomeen?
Eikö olisi syytä selvittää, kummasta tässä on kysymys?Olen purjehtinut Välimeren ja Suomen tai Kanarian saarten ja Suomen väliä 7 kertaa, useimmiten veneen pällikkönä ja eri veneillä. Olen purjehtinut katamaraania 7 vuotta ja 3 viimeistä vuotta yhtäjaksosesti Kanarialla ja välimerellä. Mikä mahtaa sinun kokemuksesi olla katamaraaneista?
Kyse ei ole bisneksestä, mutta ei myöskään mistään työpaikasta. Tarkoitus on tehdä
ikaikille mukaan tuleville muistorikas purjehdusmatka. Aikaisempi purjehduskokemus ei ole välttämätön, koska voin opettaa tarvittavat taidot purjehduksen aikana ja voin vakuuttaa, että jos on inostusta, niin oppii nopeasti.
Kutannukset (satamamaksut, polttoaineet ja ruuat) jaetaan kaikkien mukana olevien kesken.- jaskajokunenveto
privilege48 kirjoitti:
Olen purjehtinut Välimeren ja Suomen tai Kanarian saarten ja Suomen väliä 7 kertaa, useimmiten veneen pällikkönä ja eri veneillä. Olen purjehtinut katamaraania 7 vuotta ja 3 viimeistä vuotta yhtäjaksosesti Kanarialla ja välimerellä. Mikä mahtaa sinun kokemuksesi olla katamaraaneista?
Kyse ei ole bisneksestä, mutta ei myöskään mistään työpaikasta. Tarkoitus on tehdä
ikaikille mukaan tuleville muistorikas purjehdusmatka. Aikaisempi purjehduskokemus ei ole välttämätön, koska voin opettaa tarvittavat taidot purjehduksen aikana ja voin vakuuttaa, että jos on inostusta, niin oppii nopeasti.
Kutannukset (satamamaksut, polttoaineet ja ruuat) jaetaan kaikkien mukana olevien kesken.Sen verran rankkaa hommaa nonstop 24/7 siirtopurjehdus on, ettei siihen alta satkun/vrk lähde pirukaan. Tuohon päälle ylöspito ja matkat omistajan laskuun.
Tilanne on eri mikäli on sovittuna lyhyet etapit, aikaa myös maissaoloon muulloinkin kun myrskyssä ja eteneminen on pääosin päivälegeinä. Sellaiseen voi saada miehistöä jo ihan heidän (matkat ja) ylöspidon maksamalla. Ne legit eivät silloin ole mitään Pireus-Valletta-Gibraltar-La Coruña-Guernsey-Helgoland-Kiel-Helsinki, vaan paljon lyhyempiä. Sellainen mukavanleppoisa purjehdus Kreikasta Suomeen kestää yli kolme kuukautta. Silloin ehtii jotain jo nähdä ja kokeakin.
Hyvät kaveriporukat voivat toimia suunnilleen noin kuten esität, eli maksavat itse lentonsa, osallistuvat venekassaan jne. Polttoaineen maksattaminen on jo hiukan siinä rajoilla tuossakin tapauksessa. Sellaisia porukoita ei kasata Suomi24 -sivustolla. Seitsemän vedon taustalla sinun olettaisi pystyvän kasaamaan siirtoporukka täällä kyselemättä.
Rykäise tulemaan yksin tai yhden uskotun miehen kanssa. Et joudu purjehtimaan lentokoneiden aikataulujen mukaan ja homma hoituu ilman että kukaan pahoittaa mielensä. - =kustannusten jako
privilege48 kirjoitti:
Olen purjehtinut Välimeren ja Suomen tai Kanarian saarten ja Suomen väliä 7 kertaa, useimmiten veneen pällikkönä ja eri veneillä. Olen purjehtinut katamaraania 7 vuotta ja 3 viimeistä vuotta yhtäjaksosesti Kanarialla ja välimerellä. Mikä mahtaa sinun kokemuksesi olla katamaraaneista?
Kutannukset (satamamaksut, polttoaineet ja ruuat) jaetaan kaikkien mukana olevien kesken.Käytännössä kysymys on siis siirtopurjehduksen kustannusten jakamisesta, jotta saisit oman osuutesi pienemmäksi.
Muu selittely ei ollut vastaus kysymykseen! - aikataulu määrää
jaskajokunenveto kirjoitti:
Sen verran rankkaa hommaa nonstop 24/7 siirtopurjehdus on, ettei siihen alta satkun/vrk lähde pirukaan. Tuohon päälle ylöspito ja matkat omistajan laskuun.
Tilanne on eri mikäli on sovittuna lyhyet etapit, aikaa myös maissaoloon muulloinkin kun myrskyssä ja eteneminen on pääosin päivälegeinä. Sellaiseen voi saada miehistöä jo ihan heidän (matkat ja) ylöspidon maksamalla. Ne legit eivät silloin ole mitään Pireus-Valletta-Gibraltar-La Coruña-Guernsey-Helgoland-Kiel-Helsinki, vaan paljon lyhyempiä. Sellainen mukavanleppoisa purjehdus Kreikasta Suomeen kestää yli kolme kuukautta. Silloin ehtii jotain jo nähdä ja kokeakin.
Hyvät kaveriporukat voivat toimia suunnilleen noin kuten esität, eli maksavat itse lentonsa, osallistuvat venekassaan jne. Polttoaineen maksattaminen on jo hiukan siinä rajoilla tuossakin tapauksessa. Sellaisia porukoita ei kasata Suomi24 -sivustolla. Seitsemän vedon taustalla sinun olettaisi pystyvän kasaamaan siirtoporukka täällä kyselemättä.
Rykäise tulemaan yksin tai yhden uskotun miehen kanssa. Et joudu purjehtimaan lentokoneiden aikataulujen mukaan ja homma hoituu ilman että kukaan pahoittaa mielensä.Olen täysin samaa mieltä kuin jaskajokunenveto.
Lisään vielä yhden käytännön näkökohdan: lyhyiden etappien purjehduksiin vaihtomiehistöillä liittyy aina aikataulupaineita!
Etappisatamiin on saavuttava ja niistä on lähdettävä ennalta sovittuina aikoina (lennot, hotellit, vaihtomiehistöjen lomajärjestelyt). Siksi sääikkunoiden odotteluun ei ole läheskään samanlaista mahdollisuutta kuin tutun purjehtijaporukan tai perheen kanssa tehdyillä.
siirtopurjehduksilla.
Vai mitä mahtaisi mukaan ilmoittaunut kustannusten jakaja tuumailla, jos joutuukin odottelemaan jossain satamassa useita vuorokausia? Tai myöhästyy seuraavasta etappisatamasta varaamaltaan lennolta? - ssppccfflc
Kuka maksaa ja mitä lienee ammattiliitto kommari.
- zkskgorld
Ay-miehen puhetta. Suami nousuun!
Tarkkuutta viestintään! Onko kyse mainoksesta? Haetko turisteja vai osaavia purjehtijoita? Mitä maksaa, kuka kustantaa?
Jos aiot käyttää palstaa ilmaisena mainospaikkana, vähintään voisit koittaa tehdä sen kunnolla.- 407
Ehkä mainos, mutta jollekin voi olla kauan odotettu tilaisuus! Heti varotellaan ja annetaan ohjeita "palkkausperusteisiin"! Jos on jo reissun aikaisemmin tehnyt ja todennut että ei siitä mitään halua maksaa (vaan palkkaa!), niin ehkä jokumuu haluaa! Mielestäni on hyvä että näitä mahdollisuuksia täällä silloin tällöin tarjotaan, ei lytätä niitä!
- käytännön kysymys!
407 kirjoitti:
Ehkä mainos, mutta jollekin voi olla kauan odotettu tilaisuus! Heti varotellaan ja annetaan ohjeita "palkkausperusteisiin"! Jos on jo reissun aikaisemmin tehnyt ja todennut että ei siitä mitään halua maksaa (vaan palkkaa!), niin ehkä jokumuu haluaa! Mielestäni on hyvä että näitä mahdollisuuksia täällä silloin tällöin tarjotaan, ei lytätä niitä!
Eiköhän kritisoinnin syy ollut aivan selvä! "Privilege48":n omistaja olisi heti voinut paljastaa, että hakee purjehdustaidottomia matkustajia tai purjehdusta harrastaneita gasteja jakaakseen siirtopurjehduksensa kustannukset.
Keskustelufoorumeilla on myös ollut sellaisia, jotka etsivät kokeineita purjehtijoita siirtopurjehduksiin eivätkä edellytä kustannuksiin osallistumista. Myös on ollut ilmoituksia siirtopurjehdusten suorittajista, jotka eivät edellytä omistajan mukanaoloa. Omistaja voi olla työkiireinen eikä siksi ehdi purjehtia itse.
Ventovieraiden gastien ottaminen veneeseen merkitsee aina selvien pelisääntöjen tekemistä. Sekä kipparin että gastien on etukäteen tiedettävä "pelin säännöt". Kaikki purjehdukset eivät suju ongelmitta. Usein sopimukset tehdään myös kirjallisesti, kun kysymys on ulkomaanpurjehduksesta. - Ei turisteja
käytännön kysymys! kirjoitti:
Eiköhän kritisoinnin syy ollut aivan selvä! "Privilege48":n omistaja olisi heti voinut paljastaa, että hakee purjehdustaidottomia matkustajia tai purjehdusta harrastaneita gasteja jakaakseen siirtopurjehduksensa kustannukset.
Keskustelufoorumeilla on myös ollut sellaisia, jotka etsivät kokeineita purjehtijoita siirtopurjehduksiin eivätkä edellytä kustannuksiin osallistumista. Myös on ollut ilmoituksia siirtopurjehdusten suorittajista, jotka eivät edellytä omistajan mukanaoloa. Omistaja voi olla työkiireinen eikä siksi ehdi purjehtia itse.
Ventovieraiden gastien ottaminen veneeseen merkitsee aina selvien pelisääntöjen tekemistä. Sekä kipparin että gastien on etukäteen tiedettävä "pelin säännöt". Kaikki purjehdukset eivät suju ongelmitta. Usein sopimukset tehdään myös kirjallisesti, kun kysymys on ulkomaanpurjehduksesta.Tämä on totta.
Osaavan miehistön etsiminen siirtopurjehduksille on täysin eri asia kuin kustannusten jakajien ottaminen veneeseen, jotta pääsisi itse halvemmalla ja vähän helpommalla.
Olen kokeillut kumpaakin. Osaavan siirtomiehistön kanssa maksan itse kaikki veneen kulut, satamamaksut ja miehistön kulut veneessä. Miehistö saa itse hoitaa itsensä veneelle ja kotiin sekä huolehtia vakuutuksistaan ja henkilökohtaisista varusteistaan.
"Turistien" kanssa kaikki kustannukset jaetaan tasan. Vuokraa veneestä en ole perinyt.
Kokemukseni on, että turistien kanssa tilanne on hyvin toisenlainen kuin osaavien purjehtijoiden kanssa. Tätänykyä en enää ota osaamattomia aikuisia veneeseeni muuten kuin lyhyille päiväpurjehduksille hyvässä säässä.
Suosittelen lämpimästi ketjun aloittajalle tuota siirtopurjehdusta pienellä ja tutulla porukalla, joka osaa purjehtia ja elää veneessä. Itse en lähtisi ennestään tuntemattoman amatöörikipparin (ei pahalla sanottu, olen itsekin amatööri) veneeseen pitkälle reissulle edes maksua vastaan.
- 3x ft
Olen samaa mieltä 407:n kanssa. Jollekkin voi olla hieno kokemus ja valmis omakustannushinnalla lähtemään mukaan jos on aikaa ja rahaa. Mikäs se on olla mukana ilman mitään vastuuta, kipparillahan se vastuu viime kädessä on.
- seppomartti
Olen koettanutpari kertaai värvätä näiltä sivuilta miehistöä tuloksetta. Ei ole onnistunut. Ulkomaisia purjehtijoita on tarjolla runsaasti ja useamman kerran hommat ovat sujuneet ongelmitta. Saksaksi termit ovat "Hand gegen Koje" tai Kostenbeteiligung. Ei ole kukaan alkanut ensimmäiseksi kysellä palkkaa, veneen vakuutuksien voimassa oloa tai kirjallisia sopimuksia. Sähköpostitse tehty selvitys, että kaikki maksaa oman osuuden kuluista on riittänyt. Ja omistaja vastaa veneen kuluista ja ilmoittaa, että jokainen huolehtii itse vakuutusturvastaan. Yksinkertaista.
- Svenska
Kanarialta Karibialle on Sailors Barin seinällä tarjolla kasteja runsaasti. Varsinkin nuoria ruotsalaistyttöjä. Välimeren tilannetta en tiedä. Harva ehkä kuitenkaan haluaa Suomeen pyrkiä?
- toinen näkövinkkeli
Kaikki on yksinkertaista silloin, kun mitään vahinkoja ei satu purjehduksen aikana.
Tiettävästi ongelmia mm. korvaus- ja vastuukysymyksissä on ollut venetapaturmien yhteydessä. Siksi nekin asiat olisi syytä selvittää jo etukäteen. Kirjallisia sopimuksia on suositeltu tehtäväksi, kun miehistöä otetaan veneeseen tai kun itse menee miehistön jäseneksi.
Pelkkä suullinen selvitys ei taida riittää, jos vastuu- tai maksukysymyksistä kehittyy riitatilanne.
Eräälle kipparille tuli pahoja ongelmia, kun gasti paljastui huumeriippuvaiseksi ja huumeita löytyi tullitarkastuksessa (vene oli tulossa Karbialta ja tarkastus tapahtui Hortassa).
Palkan kysyminen on kai luonnollista, jos veneen omistaja antaa tehtäväksi veneen siirtopurjehduksen vaikkapa Kreikasta Suomeen tai Karibialta Eurooppaan. - 407
Samaa mieltä Seppomartin kanssa! Ei tarvitse tehdä liian vaikeaa tälläisestä. Vakuutukset kuntoon ja perusasioista sopiminen, ketä kiinnostaa, niin miksei! Ei kai tähän tarvi juristeja sotkea mukaan?
- kliffa retki…ehkä
407 kirjoitti:
Samaa mieltä Seppomartin kanssa! Ei tarvitse tehdä liian vaikeaa tälläisestä. Vakuutukset kuntoon ja perusasioista sopiminen, ketä kiinnostaa, niin miksei! Ei kai tähän tarvi juristeja sotkea mukaan?
Ei juristeja tietenkään "tarvi sotkea mukaan". Eikö käytännössä juristit kuitenkin sotkeudu mukaan, jos pitkällä reissulla käykin huono tuuri ja sattuu mikä tahansa pahempi haveri?
Purjehdusreissun ongelmien riskiä varmaankin lisää se, että internetin kautta haetaan purjehdustaidottomia matkustajia siirtopurjehdukselle Kreikasta Suomeen. Biskajan ylityskin voi olla kova paikka "elämysmatkalijalle", joka aikaisemmin ei ole ollut purjeveneessä tai on jonkun kerran seilannut kotisaariston suojassa.
- seppomartti
Totta kai jos antaa työtehtävän vieraille tehtäväksi niin ehdot on sovittava. Mutta varsin paljon eurooppalaiset toimivat veneessä gasteina ja lähtöasenne on kovin toisenlainen kuin suomi24 sailoreilla. Yleensä kustannuksenjakoperiaate käy ja tarjokkaita liftareita matereelta Kanarialle tai Karibialle tai jopa pallon ympäri on rajattomasti. Minulla on ollut ruotsalaisia x 2, saksalaisia x 2, espanjalainen ja australialainen x1, tuntemattomia suomalaisia useita. Ei ole ollut palkka- tai vastuuongelmia- vielä.
Huumeasia on tärkeä. Ei pidä ottaa mitään paketteja kuljetettavaksi. Minultakin on pari kertaa puudetty viemään "pieni paketti" jollain tekosyyllä. Kolme kertaa tulli on tullut veneeseen tarkistelemaan. - Uneton moottorimies
Tämä olisi hieno tilaisuus minulle, jos muun elämän puolesta olisi mahdollisuus lähteä.
Minun on vaikea ymmärtää ketjun yleistä asennetta. Jos kaikesta sovitaan etukäteen ja sovitusta pidetään kiinni, niin eivätkö kaikki osapuolet voita?
Jos tahtoisi tehdä halvemmalla saman matkan, kuinka se tapahtuisi?
Jos yhtämittaisen pitkän matkan purjehtiminen on sietämätön urakka, miksi siihen riittää niin paljon halukkaita?- Bossu
Äläs nyt, kukaan ei ole vielä edes väittänyt, ettei mitään venettä ole eikä aloittaja ole edes päässyt eroon vaipoista. Tämä on varmasti mielenkiintoinen tarjous monelle.
- tämäselvä
Jos ei itsellä ole venettä eikä aikaa ja/tai rahaa hankkiutua gastiksi. voittajafiiliksen saa helpoiten kateellisilla paskapuheilla.
Eipä lueta liikaa rivien välistä. Minusta olisi kuitenkin asiallista kertoa jo kättelyssä vähän enemmän mistä on kyse. Siitä olisi hyötyä ketjun aloittajallekin, kun jäisi vähemmän tulkinnan varaa ja sitä myötä vähemmän aihetta vääräleuoille kuittailuun.
- hmmmm
Minua ainakin kiinnostaa. Päivätyöstä on tulossa lomautus kevääksi, joten tässähän olisi loistava tilaisuus. Tottakai reissun luonne ja yksityiskohdat pitää
selvittää, mutta tuossahan oli osoite mistä saa lisätietoa. Turha niitä yksityis-
kohtia on palstalle levitellä, siitä vasta kuittailijat ja "asiantuntijat" innostuvat.
- Ison trmmaaja hetero
10€/merimaili olen mukana ja ostan ja syön omia sapuskoja, satamamaksuihin osallistun jos kaikki muutkin osallistuu.
- japppa
Tässä haetaan selkeästi veneen siirtopurjehduksen kulujen jakamista.
Tavallaan on ihan ymmärettävää, että mikäli osaamiseen riittää nollataso, voidaan mennä jaetuilla ruokakustannuksilla, mutta viimeistään veneen kulujen maksattaminen siirtoon osallistuvilla tuntemattomilla ihmisillä on mielestäni hieman ala-arvoista.
Ymmärrän toki jos kipparilla on joriittävä miehistö ja mukaan haetaan vaan porukkaa lomailemaan, mutta 6/6 vahdilla ja kireällä aikataululla se on hyvin kaukana lomailusta.
Kipparille vinkiksi, että mikäli löydät reissullesi ihmisiä jotka voivat olla pitkiä siirtymiä mukana(on melkein edellytys edes jonkinlaisen toimivan aikataulun luomiselle), niin maksa ainakin purkkisi kustannukset.
Ja Seppomartin kommenttiin, että Euroopasta kyllä löytyy monen näköistä hiihtäjää mukaan jakamaan kustannuksia, mutta kannattaa varautua ainakin siihen että he todella voivat olla täysin purjehdustaidottomia ja pysyä sellaisina koko matkan =) - Uneton moottorimies
"Tavallaan on ihan ymmärettävää, että mikäli osaamiseen riittää nollataso, voidaan mennä jaetuilla ruokakustannuksilla, mutta viimeistään veneen kulujen maksattaminen siirtoon osallistuvilla tuntemattomilla ihmisillä on mielestäni hieman ala-arvoista."
Kysyn uudestaan, että jos minä purjehdustaidoton tahdon tehdä tuollaisen matkan, niin mikä siihen on halvempi vaihtoehto?
Ehdotuksia pöytään.- nkln
Millaisen matkan?
Meinaatko olla koko reissun vai jonkun tietyn legin?
Kokeile vaikka purjelaivasäätiötä, esim suomi-ranska(2,5vko) legin saat tarjouksella 400€ ja siellä on ammattimainen miehistö joka on vastuussa veneen kulusta, pääset sovittuna päivänä määränpäähän.
Parempi vaihtoehto on, että opettelet ensin purjehtimaan vaikka Suomessa ja vietät vaikka viikonlopun reissun avomerellä, niin tiedät paljon paremmin haluatko lähteä siirtämään jonkun venettä pitkälle legille.
Ja kun olet opetellut purjehtimaan, niin löydät kyllä tiesi siirtoveneeseen jossa sinun ylläpito ja lennot maksetaan, saatat saada rahaakin.
- Uneton moottorimies
Kiitos vinkistä. Hinnathan ovat varsin edulliset. Millaista lienee meininki laivalla/veneellä? Onko tuolla ihan tervejärkistä porukkaa vai pössyttelijöitä ja itsensä etsijöitä?
http://staf.fi/online/varaukset/index.cfm?action=ryhma&ryhmaid=20&la=FI- joakak
Ole hyvä, oman kokemukseni mukaan porukkaa on laidasta laitaan, suurin osa ei omaa purjehdustaitoa etukäteen, mutta aina mukaan sattuu muutama enemmänkin purjehtinut.
Ei ole mitään pössyttelijöitä tullut vastaan, kaikki huumeet on ehdottomasti kielletty ja alkoholikin merellä. Pääsääntöisesti siellä tapaa erittäin mukavia ihmisiä, joilla on pilke silmäkulmassa ja ripaus seikkailunhalua, suosittelen ehdottomasti.
Vahinella oppii enemmän purjehduksesta, Helena on sosiaalisempi kokemus.
Tässä muuten juttu parin päivän takaa yleltä:
http://yle.fi/uutiset/atlantin_ylittajan_tunnistaa_punaisista_poksyista/7725124
- päällikön vastuu
Toivottavasti aluksen päällikkönä tiedät, että jos veneesi purjehtii suomenlipun alla, niin se pitää olla katsastettu ja rekistöröity vähintään TRAF:in vuokraveneeksi. Kyllä, jos meinaat jakaa kustannuksia, niin tulkitaan kaupallisena toimintana vaikka rahaa et saisikaan. Lisäksi pitää löytyä sopivat paperit/koulutus toimia aluksen päälikkönä kansainvälisillä vesillä, CENVI ei riitä, todennäköisesti vahtiperämies STCW II/1.
Voit tietysti olla noudattamatta sääntöjä, mutta jos jotain sattuu ja joudut viranomaisille vastaamaan, niin ei välttämättä hyvä heilu jos ei alus/kippari ole asianmukaisia.
Onnea matkaan!- Ei kannata liioitell
".. ja rekistöröity vähintään TRAF:in vuokraveneeksi. "
höpö höpö. - ei todellakaan
Ei kannata liioitell kirjoitti:
".. ja rekistöröity vähintään TRAF:in vuokraveneeksi. "
höpö höpö.Tuosta tuli mieleen eräs vanha keskustelu yleisellä puolella. Joku noin 15 v kaveri kyseli ideoita ruohotrimmerin tai jonkun vastaavan vempeleen moottorin virittämiseksi perämoottoriksi. Ja sai juuri päällikön vastuuta pohtivan kaltaisia vastauksia, olisiko joku ehdotellut CE-hyväksynnän hakemistakin. Useampi pelotteli niillä vastuukysymyksillä.
- tarkkana kuin porkka
Ja jos aluksella tarjoillaan alkoholia maksaville asiakkaille, pitää anniskelulupien olla kunnossa!! Puhumattakaan hygieniapassista, jonka aluksen kokki tarvitsee. Ymmärtänette tilanteen vakavuuden.
- Yhden asian ymmärrän
Sen miksi tämä maa on menossa päin persettä.
Ja jos porukka on tällaista, niin menkööt. Itse ovat sen ansainneet.- sano muuta
Tänne kokoontuvat maan parhaat byrokraatit ja ay-väen terävin kärki. Ja sillä joukolla kyllä maa saadaan menemään päin persettä. Joku toinen voisi vain halvalla pitää hauskaa, mutta kun se on kielletty 23§:n pykälissä 5-15. Jos jonkun kieltäminen unohtui, 33§ pykälä täyttää aukot kieltämällä loputkin.
sano muuta kirjoitti:
Tänne kokoontuvat maan parhaat byrokraatit ja ay-väen terävin kärki. Ja sillä joukolla kyllä maa saadaan menemään päin persettä. Joku toinen voisi vain halvalla pitää hauskaa, mutta kun se on kielletty 23§:n pykälissä 5-15. Jos jonkun kieltäminen unohtui, 33§ pykälä täyttää aukot kieltämällä loputkin.
>> se on kielletty 23§:n pykälissä 5-15. Jos jonkun kieltäminen unohtui, 33§ pykälä täyttää aukot kieltämällä loputkin.
- 407
Hakro kirjoitti:
>> se on kielletty 23§:n pykälissä 5-15. Jos jonkun kieltäminen unohtui, 33§ pykälä täyttää aukot kieltämällä loputkin.
"Samaa" mieltä Hakron kanssa! Jäsen "sano muuta", on nyt selvästi rikkonut pykäläpilailun eettisiä ohjeita (ja määräyksiä?). Pitää olla vähintään piirialinotaarin tutkinto kun lähetään "pykäliä nakkelemaan"! Haloo, et voi olla tosissasi!?
- sano muuta
407 kirjoitti:
"Samaa" mieltä Hakron kanssa! Jäsen "sano muuta", on nyt selvästi rikkonut pykäläpilailun eettisiä ohjeita (ja määräyksiä?). Pitää olla vähintään piirialinotaarin tutkinto kun lähetään "pykäliä nakkelemaan"! Haloo, et voi olla tosissasi!?
Pyydän eritääin vilpittömästi rikkomustani 33§:n rikkomista kohtaan. Määrään itselleni rangaistukseksi 10 raipaniskua. Riittääkö?
- 10 ei riitä
sano muuta kirjoitti:
Pyydän eritääin vilpittömästi rikkomustani 33§:n rikkomista kohtaan. Määrään itselleni rangaistukseksi 10 raipaniskua. Riittääkö?
Taas laitoit sen §-merkin heti numeroon kiinni, olisi pitänyt olla se piste ja väli. Toistuvasta rikkomuksesta toiset 10 raipaniskua päälle.
- tarkkana kuin porkka
Hakro kirjoitti:
Koska teemana on tarkkuus, lienee syytä mainita, että §-merkki voi tarkoittaa muutakin kuin lakipykälää. Esim. alaviitettä tietyissä kohdin.
- Pisteenviilaaja
Hakro kirjoitti:
Hei Hakro, kertaapa itse ne §-merkin "alkeistiedot", ainakin pisteen käytön kohdalta.
- seppomartti
Lisää vitsejä:"jos veneesi purjehtii suomenlipun alla, niin se pitää olla katsastettu ja rekistöröity vähintään TRAF:in vuokraveneeksi. Kyllä, jos meinaat jakaa kustannuksia, niin tulkitaan kaupallisena toimintana vaikka rahaa et saisikaan. Lisäksi pitää löytyä sopivat paperit/koulutus toimia aluksen päälikkönä kansainvälisillä vesillä, CENVI ei riitä, todennäköisesti vahtiperämies STCW II/1."
Tämähän koskisi ennen kaikkea Suomen saaristossa purjehtivia suomalaisveneitä joiden gastit osallistuvat ruokailukustannuksiin.
"10€/merimaili olen mukana ja ostan ja syön omia sapuskoja, ". En ole tavannut tai kuullut veneestä, missä kukin söisi omia eväitään- ainakaan matkapurjehduksessa. Tämä gastiehdokas saa odottaa pitkään pestiä. Hyvänä päivänä tienaisi 2000€/vrk ja kuukaudessa 40000€. Kyseisellä siirtopurjehduksella miehistön palkkamenot olisivat satoja tuhansia!
Vakavampi asia pohdittavaksi olisi huviveneen päällikön vastuu. Kapteenin vastuu tuskin on papereihin sidottu tai sopimuksilla pienennettävissä. Moni ei tule sitä ajatelleeksi, että onnettomuuden sattuessa voisi joutua jälkikäteen vastuuseen kuolemantapauksen tai pysyvän vamman aiheuttamisesta jos toimii typerästi.- ei vitsin paikka
Seppomartin viestin viimeinen kappale on vakavasti otettava asia! Merilakihan toteaa, että aluksen päälliköllä on henkilökohtainen vastuu miehistöstään, matkustajistaan sekä aluksestaan. Ainakin merilain tekstin mukaan sama vastuu, joka koskee kauppa-aluksia, koskee myös huvialuksia.
En kuitenkaan olisi olleenkaan varma, että maksuihin osallistuvan ventovieraan miehistön ottaminen pitkälle siirtopurjehdukselle on suunnilleen sama asia kuin Suomen saaristossa ruokamenojen tasaaminen kaveriporukan kesken.
Miten mahtaisi oikeusistuin tulkita tilannetta, jossa maksuihin osallistuva miehistöä oli värvätty julkisella ilmoituksella (=internetin keskustelufoorumin avulla)? Eikö silloinkaan juridisesti ole kysymys "vuokravenetoiminnasta"?
"Yleisesti, kun veneessä kyydissä olevilta otetaan korvausta tai vähintään tasataan ihmisten välillä (polttoaine) kuluja, niin kyseessä on vuokravenetoiminta. Tästä on poikkeuksena ns. kimppaveneet, joita ei katsota vuokraveneeksi. "http://www.limic.fi/pp/html/vene/vuokra.htm - tarkkana kuin porkka
ei vitsin paikka kirjoitti:
Seppomartin viestin viimeinen kappale on vakavasti otettava asia! Merilakihan toteaa, että aluksen päälliköllä on henkilökohtainen vastuu miehistöstään, matkustajistaan sekä aluksestaan. Ainakin merilain tekstin mukaan sama vastuu, joka koskee kauppa-aluksia, koskee myös huvialuksia.
En kuitenkaan olisi olleenkaan varma, että maksuihin osallistuvan ventovieraan miehistön ottaminen pitkälle siirtopurjehdukselle on suunnilleen sama asia kuin Suomen saaristossa ruokamenojen tasaaminen kaveriporukan kesken.
Miten mahtaisi oikeusistuin tulkita tilannetta, jossa maksuihin osallistuva miehistöä oli värvätty julkisella ilmoituksella (=internetin keskustelufoorumin avulla)? Eikö silloinkaan juridisesti ole kysymys "vuokravenetoiminnasta"?
"Yleisesti, kun veneessä kyydissä olevilta otetaan korvausta tai vähintään tasataan ihmisten välillä (polttoaine) kuluja, niin kyseessä on vuokravenetoiminta. Tästä on poikkeuksena ns. kimppaveneet, joita ei katsota vuokraveneeksi. "http://www.limic.fi/pp/html/vene/vuokra.htmMistä toiminnasta on silloin kyse, jos veneenin tekee pidemmän matkan kesän aikana (johon oma loma ei riittäisi) ja kaveri purjehtii osan siitä maksaen ko. ajalta veneen kulut, kuten satamamaksut ja polttoaineet? Annan siis veneen vastikkeetta toisen käyttöön, kunhan huolehtii veneen kuluista käyttämältään ajalta.
- Sps
tarkkana kuin porkka kirjoitti:
Mistä toiminnasta on silloin kyse, jos veneenin tekee pidemmän matkan kesän aikana (johon oma loma ei riittäisi) ja kaveri purjehtii osan siitä maksaen ko. ajalta veneen kulut, kuten satamamaksut ja polttoaineet? Annan siis veneen vastikkeetta toisen käyttöön, kunhan huolehtii veneen kuluista käyttämältään ajalta.
Se on vuokravenetoimintaa ja ilmoitat tietenkin verotuksessa saamasi korvaukset. Tappiollinenkin tulomuodostus on veronalaista. Ja kun purjehdit itse omistamallasi vuokrattavalla veneellä niin nautit verotettavaa luontaisetua.
- Lainaveneellä
Sps kirjoitti:
Se on vuokravenetoimintaa ja ilmoitat tietenkin verotuksessa saamasi korvaukset. Tappiollinenkin tulomuodostus on veronalaista. Ja kun purjehdit itse omistamallasi vuokrattavalla veneellä niin nautit verotettavaa luontaisetua.
Eli en saa lainata purjevenettäni kaverille ilmoittamatta siitä verottajalle?
Voi hyvä tavaton näitä nettihöpinöitä! Totta kai saan, ja olen niin tehnytkin, puolin ja toisin.
- Mielen Kiintois Ta
""Yleisesti, kun veneessä kyydissä olevilta otetaan korvausta tai vähintään tasataan ihmisten välillä (polttoaine) kuluja, niin kyseessä on vuokravenetoiminta."
Ovatko kimppakyydit sitten taksitoimintaa? Kun netissä kootaan porukka, joka ajaa yhdellä autolla lappiin vaeltamaan ja jakaa kulut tai jopa maksaa vähän enemmän kuljettajalle autonkäyttökorvausta, niin katsotaanko tämä kaupalliseksi toiminnaksi?
Flightforumissa oli keskustelu siitä, ovatko lennot, joilla kulut tasataan, kaupallista lentotoimintaa. Muistaakseni päädyttiin siihen, että eivät.- meri, maa, ilma
Miksi Merenkulkulaitoksen kannanottoja tai merilakia tulkintoineen ym. merenkulkuun ja päällikön vastuuseen liittyviä asioita pitäisi rinnastaa autolla tehtäviin kimppakyyteihin tai lentotoimintaan? Kai niissä on jotain eroja myös juridisesti?
Ehkäpä kimppakyydeissäkin on jotain byrokraattisia tai verotuksellisia kysymyksiä, jos auton omistaja ilmoittelee kimppakyydin mahdollisuudesta julkisesti ja tarkoituksellisesti kerää "vähän enemmän" fyrkkaa kuin pelkät "autonkäyttökorvaukset"?
Luulisi, että niin kauan menee kivasti, kunnes jotain yllättävää harmia sattuu….. - seppomartti
meri, maa, ilma kirjoitti:
Miksi Merenkulkulaitoksen kannanottoja tai merilakia tulkintoineen ym. merenkulkuun ja päällikön vastuuseen liittyviä asioita pitäisi rinnastaa autolla tehtäviin kimppakyyteihin tai lentotoimintaan? Kai niissä on jotain eroja myös juridisesti?
Ehkäpä kimppakyydeissäkin on jotain byrokraattisia tai verotuksellisia kysymyksiä, jos auton omistaja ilmoittelee kimppakyydin mahdollisuudesta julkisesti ja tarkoituksellisesti kerää "vähän enemmän" fyrkkaa kuin pelkät "autonkäyttökorvaukset"?
Luulisi, että niin kauan menee kivasti, kunnes jotain yllättävää harmia sattuu….."jotain byrokraattisia tai verotuksellisia kysymyksiä, jos auton omistaja ilmoittelee kimppakyydin mahdollisuudesta julkisesti". Ajatus tässä olisi siis että jos tehdään salassa ja ilmoittelematta niin olisi juridisesti ja byrokraattisesti hyväksyttävää?
Toivottavast juridiikalla on paremmat perustelut - seppomartti
"Flightforumissa oli keskustelu siitä, ovatko lennot, joilla kulut tasataan, kaupallista lentotoimintaa. Muistaakseni päädyttiin siihen, että eivät. "
Viranomaisen kanta on kyllä aika varmasti toinen, vaikken viime vuosien tilannetta ole seurannut. Jos lentäjä lentää kaverinsa kanssa ja polttoaine maksetaan puoliksi niin ollaan ilmeisesti veitsen terällä. Jos koneessa on useita kyytiläisiä ja lentäjä ei osallistu pa-kuluun, tai peritään kyydissä olevilta konevuokran osuus, niin menee ansiolennoksi. - kimppakyyti salassa?
seppomartti kirjoitti:
"jotain byrokraattisia tai verotuksellisia kysymyksiä, jos auton omistaja ilmoittelee kimppakyydin mahdollisuudesta julkisesti". Ajatus tässä olisi siis että jos tehdään salassa ja ilmoittelematta niin olisi juridisesti ja byrokraattisesti hyväksyttävää?
Toivottavast juridiikalla on paremmat perustelutNoinko tulkitset, että tavanomainen "kimppakyyti", jossa kulut tasataan, olisi salabisnestä?
Luulisi, että julkisesti ilmoitettu kuljetustoiminta, jonka ainoana tarkoituksena on kerätä taloudellista hyötyä, on pikkasen eri asia.
- Mielen Kiintois Ta
"Miksi Merenkulkulaitoksen kannanottoja tai merilakia tulkintoineen ym. merenkulkuun ja päällikön vastuuseen liittyviä asioita pitäisi rinnastaa autolla tehtäviin kimppakyyteihin tai lentotoimintaan?"
Miksi ei? Muuttuuko lain tulkinta riippuen siitä, tapahtuuko kulujen jakaminen maassa, ilmassa vai merellä?
Kimppakyytipalvelujahan on netissä useampia. Tässä pari.
http://www.kyydit.net/
http://www.kimppa.net/- jaoaja
Kannattaa ottaa ihan tosissaan tai ainakin hetki pohria noita tänne heitettyjä pykäliä ja vastuita. Kimppakyydit maalla ja merellä ovat täysin eri asia ja niihin sovelletaan aivan eri lakeja.
Seppomartin huviveneen päällikön vastuu on miettimisen arvoinen asia ja sen lisäksi ikävä kyllä, JOS jostain tapahtuu ja veneen kuluja on tasattu, katsoo oikeus sen vuokravenetoiminnaksi, viimeistään vakuutusytiön toimesta. Siitä seuraa että mikäli venettä ei ole katsastettu vuokraveneeksi, niin vakuutusyhtiö ei ole velvollinen korvaamaan yhtään mitään, joka taas asettaa päällikön luultavasti korvausvelvolliseksi.
Nämä on kaikki näitä JOS ja Jos juttuja. mutta jokainen viisas kippari ne tiedostaa ja harkitsee asioita sen mukaan. Laki ja vakuutuyhtiöt kun sattuu olemaan aika joustamattomia merenkulun puolella.
Kannattaa vaikka ihan vähän opiskella itsekseen asioita ennen kun alkaa täällä huutamaan byrokratiasta ja vertailemaan kimppakyytejä ja muuta täysin irrelevanttia vuokravenetoimintaan ja Merenkulkulaitonksen tulkintaan liittymätöntä.
Jos esimerkkinä olisin vakuutusyhtiön tarkastaja menisi minulta 5min selvittää, että tässä on selkeästi kyseessä vuokravenetoiminta. Hieman googlaamalla selvisi, että kippari on Esa Eloranta, en viitsi tänne puhelinnumeroita yms linkittää, tässä vaikka nettisivu:
http://www.finn-sol.com/fi/yleissivu.php?id=21
Facebook sivut:
https://www.facebook.com/esa.eloranta.9?fref=nf
Pitää otta huomioon että Privlidge 48 nimeltään Meridian voi hyvin olla katsastettuna vuokraveneeksi ja muutenkin kaikki kunnossa tai ettei veneen kuluja jaetakkaan miehistön kesken, mutta ei kannata tuomita jos joku tänne kirjoittaa asianmukaista tekstiä. Jos jotain tapahtuu.. - 407
Aika kivasti pysytään aiheessa!
Mutta aivan varmasti kippari on kusessa jos jotain ikävää sattuu, se on tullut selväksi! Mutta jokainen kippari asettaa sellaisen "riskitason", minkä kanssa pystyy elämään. Joka puolella voi jotain sattua, ainakin nykyään... - Bossu
jaoaja kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihan tosissaan tai ainakin hetki pohria noita tänne heitettyjä pykäliä ja vastuita. Kimppakyydit maalla ja merellä ovat täysin eri asia ja niihin sovelletaan aivan eri lakeja.
Seppomartin huviveneen päällikön vastuu on miettimisen arvoinen asia ja sen lisäksi ikävä kyllä, JOS jostain tapahtuu ja veneen kuluja on tasattu, katsoo oikeus sen vuokravenetoiminnaksi, viimeistään vakuutusytiön toimesta. Siitä seuraa että mikäli venettä ei ole katsastettu vuokraveneeksi, niin vakuutusyhtiö ei ole velvollinen korvaamaan yhtään mitään, joka taas asettaa päällikön luultavasti korvausvelvolliseksi.
Nämä on kaikki näitä JOS ja Jos juttuja. mutta jokainen viisas kippari ne tiedostaa ja harkitsee asioita sen mukaan. Laki ja vakuutuyhtiöt kun sattuu olemaan aika joustamattomia merenkulun puolella.
Kannattaa vaikka ihan vähän opiskella itsekseen asioita ennen kun alkaa täällä huutamaan byrokratiasta ja vertailemaan kimppakyytejä ja muuta täysin irrelevanttia vuokravenetoimintaan ja Merenkulkulaitonksen tulkintaan liittymätöntä.
Jos esimerkkinä olisin vakuutusyhtiön tarkastaja menisi minulta 5min selvittää, että tässä on selkeästi kyseessä vuokravenetoiminta. Hieman googlaamalla selvisi, että kippari on Esa Eloranta, en viitsi tänne puhelinnumeroita yms linkittää, tässä vaikka nettisivu:
Facebook sivut:
Pitää otta huomioon että Privlidge 48 nimeltään Meridian voi hyvin olla katsastettuna vuokraveneeksi ja muutenkin kaikki kunnossa tai ettei veneen kuluja jaetakkaan miehistön kesken, mutta ei kannata tuomita jos joku tänne kirjoittaa asianmukaista tekstiä. Jos jotain tapahtuu..Joo, eiköhän ole paras, ettei mennä kesällä merelle ollenkaan. Voihan vaikka vahingossa hajottaa jonkun loiston ja saada kaksi vuotta linnaa. Ja muistakaa, yksikin auringonsäde voi aiheuttaa melanooman.
- tiedosta tuskaa??
407 kirjoitti:
Aika kivasti pysytään aiheessa!
Mutta aivan varmasti kippari on kusessa jos jotain ikävää sattuu, se on tullut selväksi! Mutta jokainen kippari asettaa sellaisen "riskitason", minkä kanssa pystyy elämään. Joka puolella voi jotain sattua, ainakin nykyään...Voi olla matkustajatkin kusessa, jos jotain sattuu. Minusta on ollut asiallista, että mahdollisimman monet erilaiset näkökohdat otetaan esille ennen matkustajaksi ilmoittautumista eikä vasta myöhemmin. Niidenkin on hyvä tietää, jotka aikovat ottaa veneeseensä täysin tuntemattomia ja purjehdustaidottomia gasteja.
Luulisi, että matkustajalle koituvien kustannusten tarkkaa määrääkin on aika vaikea laskea etukäteen. Ylimääräisistä hotellipäivistä tai lentomatkojen muuttamisesta voi tulla yllättäviä lisämenoja kuten vaikka ennakoitua pitemmistä koneajoista, ylimääräisten lomapäivien järjestämisestä jne. Kreikka-Suomi -välillä ehtii olla monenlaista säätä, tapahtumia ja aikataulujen ongelmia.
Onhan netissä tarjolla monia muitakin purjehdusretkiä kuin tämä katamaraanin siirtoprjehdus. Luulisi niitä löytyvän hakusanalla purjehdusmatkat. Kuunari Helenan purjehduksiin osallistuneilta olen kuullut positiivisiä mielipiteitä. - mskl
Bossu kirjoitti:
Joo, eiköhän ole paras, ettei mennä kesällä merelle ollenkaan. Voihan vaikka vahingossa hajottaa jonkun loiston ja saada kaksi vuotta linnaa. Ja muistakaa, yksikin auringonsäde voi aiheuttaa melanooman.
Kyse nyt ei ole ollenkaan siitä, ihan hyvinhän kippari ja kyytiläiset voivat sopia salassa maksavansa ihan mitä vaan ja sopivansa että mikäli jotain sattuu, niin kaikki kertovat saman version tarinasta.
Näitä asioita en ainakaan itse ole tänne kirjoittanut byrokratiasta vouhuttaakseni tai kipparin suunnittelemaa matkaa dissatakseni vaan ennenkaikkea yleiseksi tiedoksi myös niille PURJEHDUSTAIDOTTOMILLE ja asioista mitään tietämättömille.
Heilläkin on oikeus tietää, miten ovat vakuutuksen piirissä ja mitä jos jollekin jotain sattuu. - Bossu
mskl kirjoitti:
Kyse nyt ei ole ollenkaan siitä, ihan hyvinhän kippari ja kyytiläiset voivat sopia salassa maksavansa ihan mitä vaan ja sopivansa että mikäli jotain sattuu, niin kaikki kertovat saman version tarinasta.
Näitä asioita en ainakaan itse ole tänne kirjoittanut byrokratiasta vouhuttaakseni tai kipparin suunnittelemaa matkaa dissatakseni vaan ennenkaikkea yleiseksi tiedoksi myös niille PURJEHDUSTAIDOTTOMILLE ja asioista mitään tietämättömille.
Heilläkin on oikeus tietää, miten ovat vakuutuksen piirissä ja mitä jos jollekin jotain sattuu.Kyllä ihmisellä on joku vastuu itsestäänkin. Ei tarvitse aina konsultoida vakuutusmeklaria ennen kuin astuu johonkin ajoneuvoon. Miten tehdään venemessuilla tai uivassa näyttelyssä, pitääkö sielläkin aina selvittää vakuutusasiat veneen päällikön kanssa ennen kuin tulee katselemaan?
- ljbno
Bossu kirjoitti:
Kyllä ihmisellä on joku vastuu itsestäänkin. Ei tarvitse aina konsultoida vakuutusmeklaria ennen kuin astuu johonkin ajoneuvoon. Miten tehdään venemessuilla tai uivassa näyttelyssä, pitääkö sielläkin aina selvittää vakuutusasiat veneen päällikön kanssa ennen kuin tulee katselemaan?
Joo, tottakai on.
Sehän onkin sama asia käydä venemessuilla tai uivassa näyttelyssä, kuin lähteä ensimmäistä kertaa avomerelle purjehtimaan kolmeksi kuukaudeksi tuntemattomien ihmisten ja veneen kanssa Kreikasta Suomeen.
Hyvin sä vedät. Poikkeuksellisen viisas yksilö.
Ei kannata ottaa edes matkavakuutusta, koska tuskin siinä mitään kuitenkaan käy.
Olishan se venemessuilla ihan mielenkiintoista nähdä, että kenen vakuutusta laskutetaan jos veneen tuet pettäisi ja vene kaatuisi Bossu-seglare kyydissä. - miksi salasopimus?
mskl kirjoitti:
Heilläkin on oikeus tietää, miten ovat vakuutuksen piirissä ja mitä jos jollekin jotain sattuu."..voivat sopia salassa maksavansa ihan mitä vaan ja sopivansa että mikäli jotain sattuu, niin kaikki kertovat saman version tarinasta."
Mihin viestilläsi yllytät, laittomuuksiin vai veronkiertoon charter-toiminnassa?
Onko purjehdustaidottomalle matkustajalle jotain haittaa siitä, että salaisten maksusopimusten sijaan onkin avoin ja rehti charter-toiminta? Jälkimmäisessä tapauksessa matkustajelle ei jää epäselväksi kipparin pätevyys eikä vakuutukset ym. - Bossu
ljbno kirjoitti:
Joo, tottakai on.
Sehän onkin sama asia käydä venemessuilla tai uivassa näyttelyssä, kuin lähteä ensimmäistä kertaa avomerelle purjehtimaan kolmeksi kuukaudeksi tuntemattomien ihmisten ja veneen kanssa Kreikasta Suomeen.
Hyvin sä vedät. Poikkeuksellisen viisas yksilö.
Ei kannata ottaa edes matkavakuutusta, koska tuskin siinä mitään kuitenkaan käy.
Olishan se venemessuilla ihan mielenkiintoista nähdä, että kenen vakuutusta laskutetaan jos veneen tuet pettäisi ja vene kaatuisi Bossu-seglare kyydissä.Juuri tämän takia pitää se laivaisäntä ja pukin valmistajan sertifikaatit selvittää eritoten messuilla. Jos hakisin omaan veneeseeni miehistöä, viimeiseksi listalla jäisivät ne, joita kiinnostaa enemmän kipparin pätevyys kuin kokemus.
- miten sen ottaa
miksi salasopimus? kirjoitti:
"..voivat sopia salassa maksavansa ihan mitä vaan ja sopivansa että mikäli jotain sattuu, niin kaikki kertovat saman version tarinasta."
Mihin viestilläsi yllytät, laittomuuksiin vai veronkiertoon charter-toiminnassa?
Onko purjehdustaidottomalle matkustajalle jotain haittaa siitä, että salaisten maksusopimusten sijaan onkin avoin ja rehti charter-toiminta? Jälkimmäisessä tapauksessa matkustajelle ei jää epäselväksi kipparin pätevyys eikä vakuutukset ym.Ei siitä muuta haittaa ole kuin moninkertainen hinta.
- Maalaisjärkeä...
jaoaja kirjoitti:
Facebook sivut:
Pitää otta huomioon että Privlidge 48 nimeltään Meridian voi hyvin olla katsastettuna vuokraveneeksi ja muutenkin kaikki kunnossa tai ettei veneen kuluja jaetakkaan miehistön kesken, mutta ei kannata tuomita jos joku tänne kirjoittaa asianmukaista tekstiä. Jos jotain tapahtuu..Jos polttoaine, ruoka, juoma ja satamamaksut maksetaan yhdessä ja veneestä ei peritä vuokraa, kyseessä ei todellakaan ole mitään sen kummempaa kuin kavereiden purjehdus keskenään.
Maalaisjärki riittää kertomaan, milloin kyseessä on liiketoiminta. Yksinkertaisesti silloin, kun kyydissä olevilta peritään enemmän rahaa kuin purjehduksen kustannukset. Ei sen kummempaa.
- päällikön vastuu
Kyllä tämä valitettavasti on asian ytimessä, kyseessä on turvallisuuteen ja lainsäädäntöön kuuluva asia.
Sille ei sitten voi mitään jos on rikollinen mieli ja piittaamaton asenne säädöksiä kohtaan.
Ottakaa selvää päällikön ankarasta vastuusta vesillä, vaikka olisittekin vai huviveneilijöitä, jonkin kuljettajakirjan omaavat nämä vastuut kyllä tietävät.
En ole vielä huomannut keskustelun avaajan kommentoineen pätevyyttään tai aluksen rekisteröinnistä halaistua sanaa...- päälikön vastuu
Tässä teille vinkki jotka lähdette vesille vastikkeellisesti (esim kustannuksia jaetaan, polttoaine, ruoka, satamamaksut yms missä joko raha tai muu vastike vaihtaa omistajaa) ja tapahtuu jonkin haveri missä joko omaisuutta tai henkilö vahinkoja syntyy gasteille..
Merioikeus - laivanisännän vastuu
Isohkoa purjevenettä oli hinaamalla yritetty irrottaa karilta, jolloin hinauksessa käy
tetty köysi oli katkennut ja osunut purjeveneessä sen omistajan A:n vieraana ja mat
kustajaan verrattavassa asemassa olleeseen, veneen irrotustyössä apuna toimineeseen
B:hen seurauksin, että B oli loukkaantunut.
A:n olisi pitänyt ottaa huomioon köyden katkeamismahdollisuus ja siitä aiheutuva
vaara. A oli siten aluksen päällikkönä laiminlyönyt tarpeellisten turvatoimien noudat
tamisen ja hänet velvoitettiin korvaamaan B:lle aiheutunut vahinko.
Vaikka A:n korvausvelvollisuus perustui hänen tuottamukseensa aluksen päällikkönä,
ei vahingonkorvausta päällikön vastuun nojalla ollut soviteltava, koska A vastasi va
hingosta myös purjeveneen omistajana ja laivanisäntänä. (KKO 1980 II 126)
Tässä tapauksessa on huomioitava, että
1. myös huviveneen omistajaa voidaan pitää laivanisäntänä,
2. laivanisäntä korvasi matkustajalle päällikön (sama henkilö) laiminlyönnistä aiheu
tuneet kustannukset.
Eli vaikka ML 15. lukua ei sovelletakaan, niin aina joku, tässä tapauksessa laivanisän
tä (ja päällikkö), on vastuussa matkustajista. - päällikön vastuu
päälikön vastuu kirjoitti:
Tässä teille vinkki jotka lähdette vesille vastikkeellisesti (esim kustannuksia jaetaan, polttoaine, ruoka, satamamaksut yms missä joko raha tai muu vastike vaihtaa omistajaa) ja tapahtuu jonkin haveri missä joko omaisuutta tai henkilö vahinkoja syntyy gasteille..
Isohkoa purjevenettä oli hinaamalla yritetty irrottaa karilta, jolloin hinauksessa käy
tetty köysi oli katkennut ja osunut purjeveneessä sen omistajan A:n vieraana ja mat
kustajaan verrattavassa asemassa olleeseen, veneen irrotustyössä apuna toimineeseen
A:n olisi pitänyt ottaa huomioon köyden katkeamismahdollisuus ja siitä aiheutuva
vaara. A oli siten aluksen päällikkönä laiminlyönyt tarpeellisten turvatoimien noudat
Vaikka A:n korvausvelvollisuus perustui hänen tuottamukseensa aluksen päällikkönä,
ei vahingonkorvausta päällikön vastuun nojalla ollut soviteltava, koska A vastasi va
2. laivanisäntä korvasi matkustajalle päällikön (sama henkilö) laiminlyönnistä aiheu
tuneet kustannukset.
Eli vaikka ML 15. lukua ei sovelletakaan, niin aina joku, tässä tapauksessa laivanisän
tä (ja päällikkö), on vastuussa matkustajista.Eräitä käytännön esimerkkejä vuokravenetoiminnasta:
Sukellusseura X omistaa veneen ja järjestää säännöllisiä sukellusreissuja kalenterin mukaiseati. Jokaiselle reissulle on aluksen päällikkö nimetty erikseen. Yhdistyksen jäsenet maksavat reissusta omakustannusperiaatteella korvausta mm. polttoaineesta. Tällöin kyseessä ei ole vuokravenetoiminta. Mutta jos sukellusseura X ottaa veneeseensä yhdenkin seuran ulkopuolisen ja perii häneltä maksun, on kyseessä vuokravenetoiminta ja alus tulee katsastaa vuokraveneeksi sekä sen päälliköltä vaaditaan pätevyys.
Veneen omistaa yhtiö ja yhtiön palkalliset työntekijät ajavat sillä. Tällöin jopa veneen siirrot vaativat pätevyyskirjat, koska raha liikkuu palkan muodossa.
Yksityishenkilö kuljettaa saman (tai toisen) yrityksen henkilökuntaa veneellään ja kyseiseltä ajalta työnantaja maksaa kaikille palkaa, myös aluksen kuljettajalle. Kyseessä on vuokravenetoiminta.
Alle 12 metristä venettä vuokrataan perheelle kesälomareissuille suomessa. Vene pitää olla katsastettu vuokraveneeksi, mutta veneen päälliköltä ei vaadita pätevyyttä.
Yli 12 metristä venettä vuokrataan esim. kesälomareissulle. Veneen pitää olla katsastettu vuokraveneeksi ja veneen päälliköltä vaaditaan vuokraveneen kuljettajan pätevyys.
Veneen päällikkö saa tavalla taikka toisella rahakorvausta toimimisesta päällikkönä, raha siis liikkuu eli kyseessä on vuokravenetoiminta. Pätevyyskirja vaaditaan.
Henkilö ottaa viikonloppureisulle kavereita mukaan ja veneen kulut kyseiseltä ajalta tasataan. Kyseessä on vuokravenetoiminta, vene pitää olla katsastettu ja kuljettajalta vaaditaan pätevyys. Peruste, raha liikkuu. Tästä on yksi poikkeus, suuret bensakäyttöiset jenkkiveneet.
työnantaja ajattaa veneellään henkilökuntaa työaikana (eli henkilöt saavat palkkaa). Kyseessä on vuokravenetoiminta.
Päällikön vastuita, tässä vain muutama
Merilain mukaan aluksen päälliköllä on henkilökohtainen vastuu miehistöstään, matkustajistaan sekä aluksestaan. Tämä vastuu koskee niin kauppa-aluksia kuin huvialuksia, johon mm. vuokraveneet kuuluvat.
Merilain mukaan (6. luku / 3 pykälä):
Päällikön on ennen matkan aloittamista huolehdittava siitä, että alus on matkaan ja vuodenaikaan nähden merikelpoinen, jolloin hänen on myös huolehdittava siitä, että alus on asianmukaisesti miehitetty ja varustettu....
6. luku / 6 pykälä:
Päällikkö on velvollinen hankkimaan tietoja voimassa olevista määräyksistä ja ohjeista niissä paikoissa, joissa alus matkallaan käy.
Eli toisin sanoen, laki edellyttää, että päällikön on huolehdittava, että aluksen varusteet, sen katsastus (mm. vuokravenekatsastus) ja itse alus ovat kunnossa ja miehistöllä on vaadittu pätevyys (mm. vuokraveneen kuljettajan todistus). Tämä koskee huvialuksia siinä missä kauppa-aluksiakin, myös aluksen päällikköä.
Jos aluksella harjoitetaan vuokravenetoimintaa ja sitä ei katsasta vuokraveneeksi, ottaa aluksen päällikkö suuren henkilökohtaisen riskin koko omaisuudellaan. Säännösten noudattamatta jättäminen antaa mm. vakuutusyhtiöille mahdollisuuden olla lainkaan korvaamatta onnettomuustilanteessa. Eli ensimmäinen kerta, kun jotain "vakavampaa" tapahtuu ja toiminnan luonne tulee ilmi, on siinä mm. vakuutusyhtiölle syy olla korvaamatta mitään. Tällöin koko vastuu on aluksen päälliköllä, ei omistajalla! Tätä vastuuta ei siis voi delegeoida.
Eräs alan viranomainen on kuvannut tilannetta näin: "Mikäli asiat (varusteet, katsastus, pätevyydet, vakuutus) eivät ole kunnossa ja sattuu vahinko, vastaa päällikkö "omakotitalollaan" ja vasta talon tultua myydyksi, hän voi ehkä takauttaa eteenpäin veneen omistajalle kustannuksia.
Eräs vakuutustarkastaja taas kuvasi tilannetta näin: "Katsotaan vahingon luonne. Tuottamuksellisuutta on erittäin vaikea todistaa, sen sijaan veneen ja miehistön puutteelliset paperit on taas erittäin helppo osoittaa, jolloin korvausvaade on helppo evätä. - jhvhgggfdfes
päällikön vastuu kirjoitti:
Eräitä käytännön esimerkkejä vuokravenetoiminnasta:
Sukellusseura X omistaa veneen ja järjestää säännöllisiä sukellusreissuja kalenterin mukaiseati. Jokaiselle reissulle on aluksen päällikkö nimetty erikseen. Yhdistyksen jäsenet maksavat reissusta omakustannusperiaatteella korvausta mm. polttoaineesta. Tällöin kyseessä ei ole vuokravenetoiminta. Mutta jos sukellusseura X ottaa veneeseensä yhdenkin seuran ulkopuolisen ja perii häneltä maksun, on kyseessä vuokravenetoiminta ja alus tulee katsastaa vuokraveneeksi sekä sen päälliköltä vaaditaan pätevyys.
Veneen omistaa yhtiö ja yhtiön palkalliset työntekijät ajavat sillä. Tällöin jopa veneen siirrot vaativat pätevyyskirjat, koska raha liikkuu palkan muodossa.
Yksityishenkilö kuljettaa saman (tai toisen) yrityksen henkilökuntaa veneellään ja kyseiseltä ajalta työnantaja maksaa kaikille palkaa, myös aluksen kuljettajalle. Kyseessä on vuokravenetoiminta.
Alle 12 metristä venettä vuokrataan perheelle kesälomareissuille suomessa. Vene pitää olla katsastettu vuokraveneeksi, mutta veneen päälliköltä ei vaadita pätevyyttä.
Yli 12 metristä venettä vuokrataan esim. kesälomareissulle. Veneen pitää olla katsastettu vuokraveneeksi ja veneen päälliköltä vaaditaan vuokraveneen kuljettajan pätevyys.
Veneen päällikkö saa tavalla taikka toisella rahakorvausta toimimisesta päällikkönä, raha siis liikkuu eli kyseessä on vuokravenetoiminta. Pätevyyskirja vaaditaan.
Henkilö ottaa viikonloppureisulle kavereita mukaan ja veneen kulut kyseiseltä ajalta tasataan. Kyseessä on vuokravenetoiminta, vene pitää olla katsastettu ja kuljettajalta vaaditaan pätevyys. Peruste, raha liikkuu. Tästä on yksi poikkeus, suuret bensakäyttöiset jenkkiveneet.
työnantaja ajattaa veneellään henkilökuntaa työaikana (eli henkilöt saavat palkkaa). Kyseessä on vuokravenetoiminta.
Merilain mukaan aluksen päälliköllä on henkilökohtainen vastuu miehistöstään, matkustajistaan sekä aluksestaan. Tämä vastuu koskee niin kauppa-aluksia kuin huvialuksia, johon mm. vuokraveneet kuuluvat.
Päällikön on ennen matkan aloittamista huolehdittava siitä, että alus on matkaan ja vuodenaikaan nähden merikelpoinen, jolloin hänen on myös huolehdittava siitä, että alus on asianmukaisesti miehitetty ja varustettu....
6. luku / 6 pykälä:
Päällikkö on velvollinen hankkimaan tietoja voimassa olevista määräyksistä ja ohjeista niissä paikoissa, joissa alus matkallaan käy.
Eli toisin sanoen, laki edellyttää, että päällikön on huolehdittava, että aluksen varusteet, sen katsastus (mm. vuokravenekatsastus) ja itse alus ovat kunnossa ja miehistöllä on vaadittu pätevyys (mm. vuokraveneen kuljettajan todistus). Tämä koskee huvialuksia siinä missä kauppa-aluksiakin, myös aluksen päällikköä.
Jos aluksella harjoitetaan vuokravenetoimintaa ja sitä ei katsasta vuokraveneeksi, ottaa aluksen päällikkö suuren henkilökohtaisen riskin koko omaisuudellaan. Säännösten noudattamatta jättäminen antaa mm. vakuutusyhtiöille mahdollisuuden olla lainkaan korvaamatta onnettomuustilanteessa. Eli ensimmäinen kerta, kun jotain "vakavampaa" tapahtuu ja toiminnan luonne tulee ilmi, on siinä mm. vakuutusyhtiölle syy olla korvaamatta mitään. Tällöin koko vastuu on aluksen päälliköllä, ei omistajalla! Tätä vastuuta ei siis voi delegeoida.
Eräs alan viranomainen on kuvannut tilannetta näin: "Mikäli asiat (varusteet, katsastus, pätevyydet, vakuutus) eivät ole kunnossa ja sattuu vahinko, vastaa päällikkö "omakotitalollaan" ja vasta talon tultua myydyksi, hän voi ehkä takauttaa eteenpäin veneen omistajalle kustannuksia.
Eräs vakuutustarkastaja taas kuvasi tilannetta näin: "Katsotaan vahingon luonne. Tuottamuksellisuutta on erittäin vaikea todistaa, sen sijaan veneen ja miehistön puutteelliset paperit on taas erittäin helppo osoittaa, jolloin korvausvaade on helppo evätä.Hei,sovitaan,ettei vakuutusyhtiöiden kätyrit ota osaa tähän keskusteluun!Työnnä ne pykälät sinne mihin aurinko ei paista ja hyppää avantoon!
- 4-5
päällikön vastuu kirjoitti:
Eräitä käytännön esimerkkejä vuokravenetoiminnasta:
6. luku / 6 pykälä:
Eräs vakuutustarkastaja taas kuvasi tilannetta näin: "Katsotaan vahingon luonne. Tuottamuksellisuutta on erittäin vaikea todistaa, sen sijaan veneen ja miehistön puutteelliset paperit on taas erittäin helppo osoittaa, jolloin korvausvaade on helppo evätä."Henkilö ottaa viikonloppureisulle kavereita mukaan ja veneen kulut kyseiseltä ajalta tasataan"
Kun ottaa kavereita mukaan viikonlopun reissulle, tuskin kukaan ottaa rahaa veneen kuluista. Minä en ota rahaa veeneen arvon alenemisesta, vakuutusmaksuista, purjeiden kulumisesta jne. Satamamaksut, ruuat ja polttoainetkulut tasataan. Aikamoinen pykälänikkari tarvitaan osoittamaan tämä vuokraustoiminnaksi. Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja. - Sps
4-5 kirjoitti:
"Henkilö ottaa viikonloppureisulle kavereita mukaan ja veneen kulut kyseiseltä ajalta tasataan"
Kun ottaa kavereita mukaan viikonlopun reissulle, tuskin kukaan ottaa rahaa veneen kuluista. Minä en ota rahaa veeneen arvon alenemisesta, vakuutusmaksuista, purjeiden kulumisesta jne. Satamamaksut, ruuat ja polttoainetkulut tasataan. Aikamoinen pykälänikkari tarvitaan osoittamaan tämä vuokraustoiminnaksi. Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja."Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja."
Peruste on väärä. Asia eivät ratkea voiton tai tappion perusteella - päällikön vastuu
4-5 kirjoitti:
"Henkilö ottaa viikonloppureisulle kavereita mukaan ja veneen kulut kyseiseltä ajalta tasataan"
Kun ottaa kavereita mukaan viikonlopun reissulle, tuskin kukaan ottaa rahaa veneen kuluista. Minä en ota rahaa veeneen arvon alenemisesta, vakuutusmaksuista, purjeiden kulumisesta jne. Satamamaksut, ruuat ja polttoainetkulut tasataan. Aikamoinen pykälänikkari tarvitaan osoittamaan tämä vuokraustoiminnaksi. Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja.Näin varmastikin toimitaan, mutta valitettavasti se on vuokraveneilyä silloin koska se on vastikkeellista. Tällöin päällikkö kantaa suuren riskin jos...
Se on ihan sama mitä väität, soita TRAFI:n asioista vastaavalle henkilölle ja keskustele asiasta. Kirjoita sen jälkeen TRAFI:n virkamiehen vastaus, kun kerran sinä olet, niin mutu tietävä. Jään odottamaan vastaustasi, kun olet oikeasti ottanut selvää asiasta.
En ole vakuutus alalla, ja lisäksi omassa vakuutus yhtiössäni vakuutus maksu pysyy samana jos itse toimin päällikkönä reissussa. - tarkkana kuin porkka
Sps kirjoitti:
"Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja."
Peruste on väärä. Asia eivät ratkea voiton tai tappion perusteellaNo mitenkäs jos on avoliitossa muijan kanssa ja tältä avio-oikeus kulkuvälineeseen puuttuu ja maksattaa kuitenkin muijalla osan kulungeista? Taasko sitä ollaan vuokraveneilijää?
Eihän tässä kohta uskalla purjehtia kuin yksinään ja taitaa olla parempi sekin lopettaa ja mennä nurkkaan alastomana kyykkyyn ulvomaan. - pällikön vastuu
4-5 kirjoitti:
Kun ottaa kavereita mukaan viikonlopun reissulle, tuskin kukaan ottaa rahaa veneen kuluista. Minä en ota rahaa veeneen arvon alenemisesta, vakuutusmaksuista, purjeiden kulumisesta jne. Satamamaksut, ruuat ja polttoainetkulut tasataan. Aikamoinen pykälänikkari tarvitaan osoittamaan tämä vuokraustoiminnaksi. Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja.4-5 et kumminkaan osaa etsiä oikeata henkilöäkään, niin tässä sulle virkamies TRAFI:sta.
Osastonjohtaja Juha-Matti Korsi, puh. 029 5346 437, juha.korsi(at)trafi.fi
P.S toivottavasti tieto ei lisää tuskaa - 4-5
Sps kirjoitti:
"Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja."
Peruste on väärä. Asia eivät ratkea voiton tai tappion perusteellaOlet oikeassa, peruste ahtaahti tulkittuna on väärä. verottajaa tuo tappiollinen toiminta ei kuitenkaan kiinnosta, eikä kukaan muukaan sitä lähde väittämään vuokraustoiminnaksi.
- Karibialle
pällikön vastuu kirjoitti:
4-5 et kumminkaan osaa etsiä oikeata henkilöäkään, niin tässä sulle virkamies TRAFI:sta.
Osastonjohtaja Juha-Matti Korsi, puh. 029 5346 437, juha.korsi(at)trafi.fi
P.S toivottavasti tieto ei lisää tuskaaTämän mukaan suurin osa suomalaisista veneistä on vuokraveneitä. Kylläpä meni vaikeaksi. Jos kustannuksia ei jaeta n. kahden kuukauden purjehduksesta, esim. Helsinki-Tornio-Helsinki, yksi ko. miehistön jäsen on saanut sellaisen matkalahjoituksen, jota verottaja ei katso tavanomaiseksi ja siitä on maksettava vero.
Jos miehistölle maksetaan jotain korvausta, verottaja katsoo sen palkkatuloksi eli korvauksen maksajan on tilitettävä sosiaalikulut, verot ym. Astuuko työaikalainsäädäntö ym. voimaan??
Ei voi todellisuudessa olla näin vaikeeta! Onkohan olemassa oikeuden ennakkopäätöksiä vai vain pelkkää puhetta?
Jatketaan niin kuin ennenkin! Kimpassa jaetaan ruoka- ja juomakulut ym. - pällikön vastuu
tarkkana kuin porkka kirjoitti:
No mitenkäs jos on avoliitossa muijan kanssa ja tältä avio-oikeus kulkuvälineeseen puuttuu ja maksattaa kuitenkin muijalla osan kulungeista? Taasko sitä ollaan vuokraveneilijää?
Eihän tässä kohta uskalla purjehtia kuin yksinään ja taitaa olla parempi sekin lopettaa ja mennä nurkkaan alastomana kyykkyyn ulvomaan.Ymmärrän sarkasmisi, mutta tässä vastaus. Avokkisi on perheen jäsen ja tällöin ei luonnollisesti ole kysymys vuokraveneilystä, eli hyvällä mielellä muija mukaan ja anoppi rannalle, siinä menee jo raja.
- seppomartti
tuneet kustannukset.
tä (ja päällikkö), on vastuussa matkustajista.Taidan tunnistaa tapauksen -70 luvun loppupuolelta, jos oli Kotkassa oikeudessa. Mikäli oikein muistan, niin jalka vioittui hinausköyden katkeamisen seurauksena kun kippari käski painaa jalalla köyttä. Pohditaan tältä pohjalta maallikkojuridiikkaa.
Huvialuksen päällikön käsky on typerä ja katkeamisen mahdollisuus olisi pitänyt ottaa huomioon. Vahingonkorvausvastuuta ei voi poistaa hankkimalla pätevyyskirja. Pikemminkin kouluttamattoman tulisi saada lievempi rangaistus ja koulutetun ankarampi, koska koulutuksen perusteella olisi pitänyt tietää paremmin.
Juuri Adrianmerellä yritettiin hinata palavaa matkustaja-alusta ( jossa sattumalta olen voinut olla 2010 olla Patraksesta matkustajana) ja hinausköysi katkesi nejä kertaa. Lopulta katkennut köysi tappoi kaksi merimiestä. Hinaajan kapteeni on erityisessä vastuussa kuolemantuottamuksista, koska hän on toimintaan erityiskoulutettu ja tekee sitä ammatikseen. Pätevyyskirja tarvitaan rekrytointiin muttei poista vahingonkorvausvastuuta. - seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Taidan tunnistaa tapauksen -70 luvun loppupuolelta, jos oli Kotkassa oikeudessa. Mikäli oikein muistan, niin jalka vioittui hinausköyden katkeamisen seurauksena kun kippari käski painaa jalalla köyttä. Pohditaan tältä pohjalta maallikkojuridiikkaa.
Huvialuksen päällikön käsky on typerä ja katkeamisen mahdollisuus olisi pitänyt ottaa huomioon. Vahingonkorvausvastuuta ei voi poistaa hankkimalla pätevyyskirja. Pikemminkin kouluttamattoman tulisi saada lievempi rangaistus ja koulutetun ankarampi, koska koulutuksen perusteella olisi pitänyt tietää paremmin.
Juuri Adrianmerellä yritettiin hinata palavaa matkustaja-alusta ( jossa sattumalta olen voinut olla 2010 olla Patraksesta matkustajana) ja hinausköysi katkesi nejä kertaa. Lopulta katkennut köysi tappoi kaksi merimiestä. Hinaajan kapteeni on erityisessä vastuussa kuolemantuottamuksista, koska hän on toimintaan erityiskoulutettu ja tekee sitä ammatikseen. Pätevyyskirja tarvitaan rekrytointiin muttei poista vahingonkorvausvastuuta.Edellä olevan yritin kirjoittaa kommentiksi: "päälikön vastuu
10.1.2015 16:15" mutta arpoutui tänne - Minä tarjoan
4-5 kirjoitti:
Kun ottaa kavereita mukaan viikonlopun reissulle, tuskin kukaan ottaa rahaa veneen kuluista. Minä en ota rahaa veeneen arvon alenemisesta, vakuutusmaksuista, purjeiden kulumisesta jne. Satamamaksut, ruuat ja polttoainetkulut tasataan. Aikamoinen pykälänikkari tarvitaan osoittamaan tämä vuokraustoiminnaksi. Väitän, että ei ole vuokraustoimintaa, koska tästä tulee todellisuudessa kuluja enemmän kuin tuloja.Jaa, jos kutsun kavereita mukaan veneelle, ei ole kyllä tapana rahastaa heiltä mitään. Ihan niin kuin jos kutsun kotiin kahville tai oluelle, ei ole tapana pyytää rahaa.
- Karibialle
Minä tarjoan kirjoitti:
Jaa, jos kutsun kavereita mukaan veneelle, ei ole kyllä tapana rahastaa heiltä mitään. Ihan niin kuin jos kutsun kotiin kahville tai oluelle, ei ole tapana pyytää rahaa.
Näin hän se yleensä mene, mutta jos kaverit tuokin sulle viinipullon ja otaat sen veneeseen niin oot vuokraveneilijä aikaisemmat kirjoitukset ahtasti tulkiten.
Että missä rajat kulkee? - entä?
pällikön vastuu kirjoitti:
Ymmärrän sarkasmisi, mutta tässä vastaus. Avokkisi on perheen jäsen ja tällöin ei luonnollisesti ole kysymys vuokraveneilystä, eli hyvällä mielellä muija mukaan ja anoppi rannalle, siinä menee jo raja.
Tuo koskee siis avokkia, mutta ei monivuotistakaan naisystävää, jonka kanssa monet muut kulut jaetaan?
- näin on näreet
tuneet kustannukset.
tä (ja päällikkö), on vastuussa matkustajista.Huviveneessä ei ole matkustajia.
Jos on matkustajia ei kyse ole huviveneestä.
Näin suomen lain mukaan toimittaessa.
Mikäänhän ei pakota kaikkia maailman aluksia kaikkialla maailman merillä noudattamaan juuri suomen lakia. Ei myöskään kreikasta suomeen purjehdittaessa. Aluksen päällikön kansallisuudella ei ole mitään vaikutusta asiaan. - pällikön vastuu
näin on näreet kirjoitti:
Huviveneessä ei ole matkustajia.
Jos on matkustajia ei kyse ole huviveneestä.
Näin suomen lain mukaan toimittaessa.
Mikäänhän ei pakota kaikkia maailman aluksia kaikkialla maailman merillä noudattamaan juuri suomen lakia. Ei myöskään kreikasta suomeen purjehdittaessa. Aluksen päällikön kansallisuudella ei ole mitään vaikutusta asiaan.Olet oikeassa, aluksen päällikön kansalaisuus ei vaikuta mitenkään asiaan, ainoastaan se minkä lipun alle alus on rekisteröity, sen maan sääntöjä pitäisi noudattaa kansainvälisiä meriteiden sääntöjä.
- Kaikkein paras
Että jätetään tämä Suomi niminen maa ja lähdetään jonnekin muualle jossa voi ihan oikeasti ELÄÄ.
- joko olet lähdössä?
Mitä maata ajattelit? Missään EU:n valtiossa ei taida olla erilaiset aluksen päällikköä ja alusta koskevat määräykset, tuskin ainakaan lievemmät.
Kyllä ihan oikeasti voi ELÄÄ, vaikka noudattaakin lakia ja TRAFI:n tai MKL:nvuokravenettä koskevia määritelmiä ja määräyksiä.
Jos maksat purjehdusreissuun osallistumisesta, eikö sittenkin tunnu mukavammalta, että veneen päällikkö on huolehtinut lain edelyttämistä vaatimuksista ja vakuutukset on kunnossa jne ? - tumpelotumppi
joko olet lähdössä? kirjoitti:
Mitä maata ajattelit? Missään EU:n valtiossa ei taida olla erilaiset aluksen päällikköä ja alusta koskevat määräykset, tuskin ainakaan lievemmät.
Kyllä ihan oikeasti voi ELÄÄ, vaikka noudattaakin lakia ja TRAFI:n tai MKL:nvuokravenettä koskevia määritelmiä ja määräyksiä.
Jos maksat purjehdusreissuun osallistumisesta, eikö sittenkin tunnu mukavammalta, että veneen päällikkö on huolehtinut lain edelyttämistä vaatimuksista ja vakuutukset on kunnossa jne ?Entäpä jos siirtomiehistölle maksetaan korvausta pitää periaatteessa olla työlupa ja verotusasiat kunnossa. Onkohan tätä jo tässä viestiketjussa pohdittu?
- mikä työlupa?
tumpelotumppi kirjoitti:
Entäpä jos siirtomiehistölle maksetaan korvausta pitää periaatteessa olla työlupa ja verotusasiat kunnossa. Onkohan tätä jo tässä viestiketjussa pohdittu?
Millainen työlupa vaaditaan, jos suomalainen purjehtija tekee suomalaisen omistan tilaaman siirtopurjehduksen vaikkapa Kreikasta Suomeen ja saa siitä korvauksen?
Verotussasiat menee kai samalla tavalla kuin muissakin työn teettämisissä ja tekemisissä, vrt kodin remonttityöt. - Suomen syöksykierre
joko olet lähdössä? kirjoitti:
Jos maksat purjehdusreissuun osallistumisesta, eikö sittenkin tunnu mukavammalta, että veneen päällikkö on huolehtinut lain edelyttämistä vaatimuksista ja vakuutukset on kunnossa jne ?Ei kai missään muualla voi olla tällaisia idiootteja,. Me eletään sääntösuomessa, muualla sovelletaan
- Vai vielä työlupa
mikä työlupa? kirjoitti:
Millainen työlupa vaaditaan, jos suomalainen purjehtija tekee suomalaisen omistan tilaaman siirtopurjehduksen vaikkapa Kreikasta Suomeen ja saa siitä korvauksen?
Verotussasiat menee kai samalla tavalla kuin muissakin työn teettämisissä ja tekemisissä, vrt kodin remonttityöt.Kyllä alkaa olla aika ahtaalla ajatukset kun työlupia miettii vapaan liikkuvuuden aluellla. Sen kun menee sinne Kreikkaan ja alkaa hommiin, näin olen Välimeren maissa itsekkin tehnyt ja ainoa paperi joka olen tarvinnut on passi ja ajokortti joskus.
- eteikö muualla?
Suomen syöksykierre kirjoitti:
Ei kai missään muualla voi olla tällaisia idiootteja,. Me eletään sääntösuomessa, muualla sovelletaan
Vai tuollainen mielikuva sinulla on? Katsopa oheinen linkki, jossa kerrotaan helpoimmin saatavasta eli max 6 hengen kuljettamiseen tarvittavasta charter-luvasta ja sakkorangaistuksesta, jos lupaa ei ole.
http://www.uscg.mil/d8/sectUMR/Prevention/docs/msib_11-06.pdf - seppomartti
eteikö muualla? kirjoitti:
Vai tuollainen mielikuva sinulla on? Katsopa oheinen linkki, jossa kerrotaan helpoimmin saatavasta eli max 6 hengen kuljettamiseen tarvittavasta charter-luvasta ja sakkorangaistuksesta, jos lupaa ei ole.
http://www.uscg.mil/d8/sectUMR/Prevention/docs/msib_11-06.pdfUSA:n rajaviranomaiset veneillessä ja joskus muutoinkin muistuttavat aika lailla vanhaa neukkulaa. Hyvä esimerkki byrokratiamaasta.
- ei sentään!
seppomartti kirjoitti:
USA:n rajaviranomaiset veneillessä ja joskus muutoinkin muistuttavat aika lailla vanhaa neukkulaa. Hyvä esimerkki byrokratiamaasta.
Liiottelet aika reippaasti. "Neukkulassa" yksityishenkilö ei edes voinut omistaa purjevenettä. Puolassa purjeveneen päälliköllä tuli olla kapteenin paperit.
Muistat kai seppomartti, mikä byrokratia liittyi Puolaan purjehtimiseen. Vielä 90-luvun alussakin viisumi piti hankkia lähetystöstä etukäteen, jolloin viisumiin merkittiin Puolaan saapumisen ja poistumisen päivämäärät. Niitä piti noudattaa säästä riippumatta. Rajamuodollisuuksissa oli monta pumaskaa ja paljon leimoja. Koppalakkiset virkailijat istuivat veneessä kauan, mutta eivät sentään tutkineet taskulampulla moottorin alta tms eivätkä olleet aseistautuneet MK47:llä kuten neukkulan viranomaiset rajatarkastuksissa. Voi vain kuvitella minkäkainen byrokratia siellä olisi liittynyt charter-toimintaan.
Myös Brasilia ja Etelä-Afrikka olivat oman purjehduskokemukseni mukaan paljon byrokraattisempia kuin USA.
USA:ssa purjehtimiseen ei kelvannut tavallinen turistiviisumi, vaan 10 vuoden multiple entry -viisumin sai anoa lähetystöstä. Varmaankin ilman sitä olisi ollut pikkuongelmia. - seppomartti
ei sentään! kirjoitti:
Liiottelet aika reippaasti. "Neukkulassa" yksityishenkilö ei edes voinut omistaa purjevenettä. Puolassa purjeveneen päälliköllä tuli olla kapteenin paperit.
Muistat kai seppomartti, mikä byrokratia liittyi Puolaan purjehtimiseen. Vielä 90-luvun alussakin viisumi piti hankkia lähetystöstä etukäteen, jolloin viisumiin merkittiin Puolaan saapumisen ja poistumisen päivämäärät. Niitä piti noudattaa säästä riippumatta. Rajamuodollisuuksissa oli monta pumaskaa ja paljon leimoja. Koppalakkiset virkailijat istuivat veneessä kauan, mutta eivät sentään tutkineet taskulampulla moottorin alta tms eivätkä olleet aseistautuneet MK47:llä kuten neukkulan viranomaiset rajatarkastuksissa. Voi vain kuvitella minkäkainen byrokratia siellä olisi liittynyt charter-toimintaan.
Myös Brasilia ja Etelä-Afrikka olivat oman purjehduskokemukseni mukaan paljon byrokraattisempia kuin USA.
USA:ssa purjehtimiseen ei kelvannut tavallinen turistiviisumi, vaan 10 vuoden multiple entry -viisumin sai anoa lähetystöstä. Varmaankin ilman sitä olisi ollut pikkuongelmia.Talvi-illan tarinoita;
Olen joutunut rajaviranomaisten pidättämäksi neukkulassa x3 Puolassa x1 ja USA:ssa x2. Neukkulassa en käynyt veneellä mutta vanhassa Puolassa 78 ja 80. Mutta ei paperihommat Puolassa ihan noin hankalia olleet.- vaikka merioikeuteen jouduinkin Hel- niemen kielletyn alueen loukkaamisesta 1-1,5 mailia yöllä 40kts tuulessa soolona ennen decca tai gps -aikoja.
Pari v. sitten jouduin yksinpurjehduksella St. Thomasissa USVI virkailijoiden pyöriteltäväksi noin tunnin ajaksi kun ei ollut viisumia ja ESTA ei riittänyt. Sormenjälkien ja naaman kuvauksen lomassa vähän väliä uhkasivat karkoittaa viideksi vuodeksi. Tietsikka oli kiinni ja kaikki hoidettiin käsin ja kalkkeeripaperilla!!. Lähtiessä samat paperit kaivettiin mapista ja jälleen leimoja ja kynähommia. Kyllä neukkula tuli hakematta mieleen. Selvisin 585 USD sakolla rajarikkomuksesta. Määräsivät lisäsakon kun ei ollut esittää tulliselvitystä ulos Ranskan saarelta mikä taisi olla US-viranomaisten toimivallan ulkopuolella. Turmenistanin KGB tarjosi pidätyksen päätteeksi sentään teetä ja rupattelua, jenkit ei.
Kukaan ei vilkaissut venettä minkä ensimmäiseksi määräsivät poistumaan tullialueelta mihin olin saapunut Q-lipun kera. Kokainilasti, jihadistit tai SAM-ohjukset olisivat tuleet maahan sujuvasti. - selvitä etukäteen
seppomartti kirjoitti:
Talvi-illan tarinoita;
Olen joutunut rajaviranomaisten pidättämäksi neukkulassa x3 Puolassa x1 ja USA:ssa x2. Neukkulassa en käynyt veneellä mutta vanhassa Puolassa 78 ja 80. Mutta ei paperihommat Puolassa ihan noin hankalia olleet.- vaikka merioikeuteen jouduinkin Hel- niemen kielletyn alueen loukkaamisesta 1-1,5 mailia yöllä 40kts tuulessa soolona ennen decca tai gps -aikoja.
Pari v. sitten jouduin yksinpurjehduksella St. Thomasissa USVI virkailijoiden pyöriteltäväksi noin tunnin ajaksi kun ei ollut viisumia ja ESTA ei riittänyt. Sormenjälkien ja naaman kuvauksen lomassa vähän väliä uhkasivat karkoittaa viideksi vuodeksi. Tietsikka oli kiinni ja kaikki hoidettiin käsin ja kalkkeeripaperilla!!. Lähtiessä samat paperit kaivettiin mapista ja jälleen leimoja ja kynähommia. Kyllä neukkula tuli hakematta mieleen. Selvisin 585 USD sakolla rajarikkomuksesta. Määräsivät lisäsakon kun ei ollut esittää tulliselvitystä ulos Ranskan saarelta mikä taisi olla US-viranomaisten toimivallan ulkopuolella. Turmenistanin KGB tarjosi pidätyksen päätteeksi sentään teetä ja rupattelua, jenkit ei.
Kukaan ei vilkaissut venettä minkä ensimmäiseksi määräsivät poistumaan tullialueelta mihin olin saapunut Q-lipun kera. Kokainilasti, jihadistit tai SAM-ohjukset olisivat tuleet maahan sujuvasti.Seppomartin talvi-illan tarina on tärkeä vinkki, niille jotka lähtevät kaukopurjehduksille.
Olisi hyvä jo reittiä suunnitellessa selvittää kunkin valtion määräykset jo etukäteen eikä vasta maahantulotarkastuksessa tai rannikkovartioston pysäyttäessä!
Seppomartti kertoi viisumiongelmistaan veneillessään USA:n alueella. Syynä oli varmaankin se, että Visa Waiver-edellytykset eivät täyty omalla veneellä USA:n vesille mentäessä. ESTA-matkustuslupa ei riitä!
http://finland.usembassy.gov/fi/visawaiver.html
Kun itse olin lähdössä pallonkiertoreissulleni, jonka reitti tulisi poikkeamaan USA:n alueelle, otin etukäteen yhteyttä lähetystöön ja sain USA:aan purjehdukseen tarvittavan viisumin (lähetystön palvelu oli kovin ystävällistä ja neuvovaa). Ongelmia ei ollut, vaikka tuli ennakoitua enemmän USA.ssa poikkeamisia. - seppomartti
selvitä etukäteen kirjoitti:
Seppomartin talvi-illan tarina on tärkeä vinkki, niille jotka lähtevät kaukopurjehduksille.
Olisi hyvä jo reittiä suunnitellessa selvittää kunkin valtion määräykset jo etukäteen eikä vasta maahantulotarkastuksessa tai rannikkovartioston pysäyttäessä!
Seppomartti kertoi viisumiongelmistaan veneillessään USA:n alueella. Syynä oli varmaankin se, että Visa Waiver-edellytykset eivät täyty omalla veneellä USA:n vesille mentäessä. ESTA-matkustuslupa ei riitä!
http://finland.usembassy.gov/fi/visawaiver.html
Kun itse olin lähdössä pallonkiertoreissulleni, jonka reitti tulisi poikkeamaan USA:n alueelle, otin etukäteen yhteyttä lähetystöön ja sain USA:aan purjehdukseen tarvittavan viisumin (lähetystön palvelu oli kovin ystävällistä ja neuvovaa). Ongelmia ei ollut, vaikka tuli ennakoitua enemmän USA.ssa poikkeamisia.Jatkan tarinaani jenkkilästä. En netistä huomannut, että omalla veneellä USA:han saapuva suomalainen tarvitsee viisumin. Pikemminkin sain päinvastaisen kuvan, ettei viisumia tarvita. Mutta kun olin USA:n alueelle saapunut niin kyselin, miten ilman viisumia tulevan olisi pitänyt laillisesti menetellä. Rajaviranomaisen ohje rajarikoksen välttämiseksi oli: Olisi pitänyt mennä läheisen BVI:n alueelle, tulla koneella tai lautalla (public carrier) ensin niin viisumia ei tarvita. Sitten olisi pitänyt käydä hakemassa vene niin maahan tulo olisi laillinen. Kun huomautin, että dokumenttien ja todellisuuden kannalta tilanne olisi juuri sama kuin suoraan tullessa kääntyi keskustelu jälleen karkoitusuhkaukseksi. Kun ehdotin, ettei minulle ole väliä vaikka lähtisin saman tien jatkamaan matkaa brittialueelle niin sekään ei käynyt. Sakko pitää maksaa kun rikos on jo tapahtunut.
- Karibialle
seppomartti kirjoitti:
Jatkan tarinaani jenkkilästä. En netistä huomannut, että omalla veneellä USA:han saapuva suomalainen tarvitsee viisumin. Pikemminkin sain päinvastaisen kuvan, ettei viisumia tarvita. Mutta kun olin USA:n alueelle saapunut niin kyselin, miten ilman viisumia tulevan olisi pitänyt laillisesti menetellä. Rajaviranomaisen ohje rajarikoksen välttämiseksi oli: Olisi pitänyt mennä läheisen BVI:n alueelle, tulla koneella tai lautalla (public carrier) ensin niin viisumia ei tarvita. Sitten olisi pitänyt käydä hakemassa vene niin maahan tulo olisi laillinen. Kun huomautin, että dokumenttien ja todellisuuden kannalta tilanne olisi juuri sama kuin suoraan tullessa kääntyi keskustelu jälleen karkoitusuhkaukseksi. Kun ehdotin, ettei minulle ole väliä vaikka lähtisin saman tien jatkamaan matkaa brittialueelle niin sekään ei käynyt. Sakko pitää maksaa kun rikos on jo tapahtunut.
Juuri näin tehtiin 2014 mentiin BVI lle ja sieltä lautalla USA puolelle edestakaisin ja venee hakemaan hyvin toimi.
- seppomartti
Karibialle kirjoitti:
Juuri näin tehtiin 2014 mentiin BVI lle ja sieltä lautalla USA puolelle edestakaisin ja venee hakemaan hyvin toimi.
Yo USA:n lähetystön sivulla ei käy ilmi, että veneellä tuleva tarvitsee viisumin mutta autolla tai laivalla saapuva ei.
Lauttamatkailu englannin ja usa:n neitsytsaarien välillä edes takaisin on usan rajaviranomaisten paikallinen porsaanreikä ja byrokratiakukkanen, jonka toimivuudesta muualla ei voi tietää.
- Italjano
Kyllä se mielikuva on ihan oikea. Kyllä esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa melko lavealla pensselillä vedellään. Ei siellä pykäliä tuijoteta.
- pensselisetä
Kyllä Suomessakin lavean pensselin maalareita löytyy, pahimmat istuvat vankeinhoitolaitoksen holhokkeina.
- Kateellisia riittää
Kylläpä on kateellista porukkaa!
- brainstormgr
Siis olen suomalainen asunut kreikkassa noin 26 vuotta power boat and sail bareboat skipper ihan ammatilta tehnyt töittä kokko välimereessä ja kanariassa luxus yachteissa mittä maksat?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195730- 173206
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192936Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6362168Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1582090Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701422Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421405Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31198Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061126Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641097