Edesmenneet Perämoottori Merkit!

Osien saatavuus

Onko kellään tietoa saako/kuinka helposti saa
tälläisiin kuolleisiin perämoottori merkkeihin
osia? Itselläni on varastossa pari pientä
vanhaa moottoria joihin tarvisi vaihtaa puolia,kaasuttimenosia,vesipumppuja yms...
Cresentti
Terhi

104

35760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      En tiedä vaikka jostakin saisi vielä noilla nimilläkin mutta ainakin kaikki mainitsemasi osat ovat alihankkijoiden tekemiä ja käytössä monessa muussakin laitteessa. Missä ja saako niihin sitten osia, on aivan eri kysymys. Todennäköisesti mahdollisia merkkejä on kuitenkin useampia.

      Olen muistavinani, että kaasutin on Bing-merkkinen jommassa kummassa. Puolat ovat varsin yksinkertaisia osia ja pienellä hakemisellä uskon sopivan löytyvän jostakin alan kaupasta tai pienkoneliikkeestä.

      Mutta harrastusta homma vaatii.

      • ennen löydy niin

        yritä ilmestyä venemessuille helmikuussa.Ainakin muistelen,että Porvoosta vanhmpi mieshenkilö Nisse oli paikalla,saattaapi taas tulla.Hänellä on peräti jonkinlainen kotimuseo ja varmaan tietää moottorit ja varaosien saannin.


      • Lainailija
        ennen löydy niin kirjoitti:

        yritä ilmestyä venemessuille helmikuussa.Ainakin muistelen,että Porvoosta vanhmpi mieshenkilö Nisse oli paikalla,saattaapi taas tulla.Hänellä on peräti jonkinlainen kotimuseo ja varmaan tietää moottorit ja varaosien saannin.

        "Porvoossa pitää perämoottorimuseota Nisse Häggblom. Nisse on ottanut säilytykseen viidenkymmenen Telvalla tekemänsä työvuoden aikana noin 300 mielenkiintoista perämoottoria. Museossa niistä on nähtävillä joitain kymmeniä."
        http://www.mys.fi/porvoo.php

        Nissestä ja hänen museostaan lienee juttu VENE-lehdessä nro 5/2001. En löytänyt ko. lehteä lyhyellä etsimisellä.


      • Kalle
        Lainailija kirjoitti:

        "Porvoossa pitää perämoottorimuseota Nisse Häggblom. Nisse on ottanut säilytykseen viidenkymmenen Telvalla tekemänsä työvuoden aikana noin 300 mielenkiintoista perämoottoria. Museossa niistä on nähtävillä joitain kymmeniä."
        http://www.mys.fi/porvoo.php

        Nissestä ja hänen museostaan lienee juttu VENE-lehdessä nro 5/2001. En löytänyt ko. lehteä lyhyellä etsimisellä.

        Kipparissa on ollut Nissen juttuja joka numerossa.
        Eli kaivakaa jostakin Kippareita jos aihe kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Lainailija kirjoitti:

        "Porvoossa pitää perämoottorimuseota Nisse Häggblom. Nisse on ottanut säilytykseen viidenkymmenen Telvalla tekemänsä työvuoden aikana noin 300 mielenkiintoista perämoottoria. Museossa niistä on nähtävillä joitain kymmeniä."
        http://www.mys.fi/porvoo.php

        Nissestä ja hänen museostaan lienee juttu VENE-lehdessä nro 5/2001. En löytänyt ko. lehteä lyhyellä etsimisellä.

        Sea Gul.
        Liekö kaupassa uuden karnakkaa Sea Gulia?


    • Terhi 3,5 hv

      Mun Terhiin vaihdettiin puola puolenkymmentä vuotta sitten. Siihen kävi Tecumseh- merkkisen moottorin puola, on kuulemma käytössä jossakin leikkurissa.

      • ptl

        Minulla on monennäköistä vanhaa osaa mm.puolia,kärkiä,ne ovat sekalaista laatikoissa,pitäisi olla malli mitä etsiä.Kaasuttimia löytyy myös erillaisia,potkureita ja moottorikoppia monenlaisia vanhoja pääosin Chryslerin,mutta on siellä muitakin.


      • japski
        ptl kirjoitti:

        Minulla on monennäköistä vanhaa osaa mm.puolia,kärkiä,ne ovat sekalaista laatikoissa,pitäisi olla malli mitä etsiä.Kaasuttimia löytyy myös erillaisia,potkureita ja moottorikoppia monenlaisia vanhoja pääosin Chryslerin,mutta on siellä muitakin.

        onko sulla chryslerin 5 heppasen ropellin laakeri pesää tai mikä nyt onkaan


      • esko
        ptl kirjoitti:

        Minulla on monennäköistä vanhaa osaa mm.puolia,kärkiä,ne ovat sekalaista laatikoissa,pitäisi olla malli mitä etsiä.Kaasuttimia löytyy myös erillaisia,potkureita ja moottorikoppia monenlaisia vanhoja pääosin Chryslerin,mutta on siellä muitakin.

        mikähän on magneeton ulosvetän koko eli onko se 26 tai 27 mm ?


      • Anonyymi
        esko kirjoitti:

        mikähän on magneeton ulosvetän koko eli onko se 26 tai 27 mm ?

        E27 heh heh.


    • ptl

      Vastasin vissiin väärään kenttään ,lue Puola otsikon alta.

      • Osien saatavuus

        Joo voin katsoa tarkemmin koneiden tyyppejä,
        mutta voi kestää hetken tarvitsee ensin järjestellä paikkoja, mutta pyörin täällä sitten kyselemässä.


    • Masa

      Mitäs niitä onkaan niitä kuolleita merkkejä?
      ja onko kukaan nähnyt vesillä jotain harvinaista perämoottoria?

      • tower

      • Dieter

        König -mahtava kone.
        9hv 59 könig pärjää vieläkin uusille 9.9 koneille.


      • Ögland Outboard

        Luin kiinnostuneena ton Valmet-Volvon kirjoituksia
        Ja aloin kans miettimään, että taitaa olla ainakin 50-Luvulla kaikki Mopon valmistaja tehneet Perämoottoreita. Niin Itse käyn Norjassa
        paljon kalassa ja mitä parasta olen omistanut aikoinaan Ögland mopon. Niin kyselen vaan, että onko edes tehty
        Ögland Perämoottoria ja onko sitä tuotu suomeen.
        Mistä löytäisi tietoa?


      • Valmet-Volvo

      • Mc Culloc ja Aldell

        Mc Culloc 4 moottorin on käyntikuntoisena ja keväällä vesillä. Malli on aivan 1960 luvun alusta. Aldell moottori kiinnostaa, on ainakin sanomalehtimainoksissa vuodelta 1956 todella näpsäkän näköinen Keskon markkinoima laite. Minkämaalainen lienee ?


      • Peter König
        Dieter kirjoitti:

        König -mahtava kone.
        9hv 59 könig pärjää vieläkin uusille 9.9 koneille.

        Tarkoittanet vuoden 1949 König 9 hp. konetta?


      • tuumas könig
        Peter König kirjoitti:

        Tarkoittanet vuoden 1949 König 9 hp. konetta?

        -59


      • Pam pAM
        tuumas könig kirjoitti:

        -59

        Kuningas Moisio on siis rantautunut, routa sian kotiin ajaa (königillä). Tiku lupas viilaa sen koneen kITÖLLE!


      • Timo-GK
        Pam pAM kirjoitti:

        Kuningas Moisio on siis rantautunut, routa sian kotiin ajaa (königillä). Tiku lupas viilaa sen koneen kITÖLLE!

        Kånnyltä saa kuulema vielä niitä vanhoja osia sopii vaikka ruskeakantiseen Swingiin hyvin,
        aika hyvö kun on 500 cm3 ja 120 heppaa eikä paina ruurikaan mitään (35 kg).


      • Vackerroder
        Timo-GK kirjoitti:

        Kånnyltä saa kuulema vielä niitä vanhoja osia sopii vaikka ruskeakantiseen Swingiin hyvin,
        aika hyvö kun on 500 cm3 ja 120 heppaa eikä paina ruurikaan mitään (35 kg).

        ...ska inte PHUSSKA med konny!


      • Kraana
        Vackerroder kirjoitti:

        ...ska inte PHUSSKA med konny!

        Det är ju bara Äije som phusskar, alla andra kör med standard maskiner och tunga båtar, nå kanske int Hazzell.


      • mipa
        Mc Culloc ja Aldell kirjoitti:

        Mc Culloc 4 moottorin on käyntikuntoisena ja keväällä vesillä. Malli on aivan 1960 luvun alusta. Aldell moottori kiinnostaa, on ainakin sanomalehtimainoksissa vuodelta 1956 todella näpsäkän näköinen Keskon markkinoima laite. Minkämaalainen lienee ?

        aldell on saksalainen merkki


      • Anonyymi

        Joo, näin viime kesänä yhden e-tecin, tänä kesänä ei ole enään näkynyt !


    • tower

      mm. macculloh, west bend, scott, clinton, cryshler, oliver, elto, martin, nämä tuli amerikkalaisista äkkkiä mieleen, hienoja koneita kaikki tyynni. mm. kuuluisa cris craft möi nimellellän perämotteja taisivat kyllä olla uudestaan maalattuja merkkuja. perämoottoreiden entisöinti on mukavaa hommaa!!

    • Volvo

      Olikos noissa ruotsalaisissa perämoottoreissa yhteistä tähän suomalaiseen Terhiin.
      Koska on tehty viimeinen Cresent
      ------ " ------------ Monark
      -------- " ----------- Archimedes

      • Volvo

        onko Jupiter perämoottorista tietoa


      • tuntematon
        Volvo kirjoitti:

        onko Jupiter perämoottorista tietoa

        Eikös Jupiter ole Neuvostoliiton tuotteita. Saattaa olla tuotannossa vieläkin.


      • masiina
        tuntematon kirjoitti:

        Eikös Jupiter ole Neuvostoliiton tuotteita. Saattaa olla tuotannossa vieläkin.

        mikäs kone se ahti oli,en ole koskaan livenä nähnyt,vanhassa venelehdessä vaan oli mainos


      • Valmet-Volvo
        masiina kirjoitti:

        mikäs kone se ahti oli,en ole koskaan livenä nähnyt,vanhassa venelehdessä vaan oli mainos

        En ole kuullutkaan, mutta olisko toi ruotsista tuonti koneita, mutta laitettu suomalainen nimi päälle vähän sama kuin mopoissa. minun mielestä suomessa on valmistettu Vain Terhiä ja sitten olikose joku Aveko ja sitä kolmatta en muista nämä on ainakin tehty suomalaisilla konepajoilla.
        Mutta hyvin mahdollista, että suomalais merkkisiä
        koneita olis paljo enenmän, että ne olis ruotsalaisia mihin olisi merkki vaihdettu suomessa
        Olihan kaikki ruotsalais koneet yhtä suurta perhettä.
        Pistäkää lisää juttua vanhoista perämoottori merkeistä

        Talven jatkoja


      • tower
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        En ole kuullutkaan, mutta olisko toi ruotsista tuonti koneita, mutta laitettu suomalainen nimi päälle vähän sama kuin mopoissa. minun mielestä suomessa on valmistettu Vain Terhiä ja sitten olikose joku Aveko ja sitä kolmatta en muista nämä on ainakin tehty suomalaisilla konepajoilla.
        Mutta hyvin mahdollista, että suomalais merkkisiä
        koneita olis paljo enenmän, että ne olis ruotsalaisia mihin olisi merkki vaihdettu suomessa
        Olihan kaikki ruotsalais koneet yhtä suurta perhettä.
        Pistäkää lisää juttua vanhoista perämoottori merkeistä

        Talven jatkoja

        löytyy http://kotinetti.suomi.net/jansix/ tällä hetkellä on merc500 vm 65 työn alla ja homelite on just valmistunu ja sillä keretty syksyllä vanha entisöity tl-vene testata ps: tuo kone on 4tahti teknikkaa eli ei se niin uusi keksintö perämoottori puolelle ole vaikka niin on mainostettu kun nämä n.10v. sitte "keksittiin"


      • Valmet-Volvo
        tuntematon kirjoitti:

        Eikös Jupiter ole Neuvostoliiton tuotteita. Saattaa olla tuotannossa vieläkin.

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...


      • voimaa
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        tällänen mainos vene lehdessä 1980:ahti 23,kaksitahtinen,kaksisylinterinen,vesijäähdytteinen kaasutinmoottori.sylinteritilavuus 346cm3.teho 23h,500kierr./min käsikäynnistys.potkuri halkaisija 230mm,nousu280.virran ulosotto 12v/40w.polttoainesäiliön tilavuus 20l.paino 44kg ahti 23 4250,-sis.liikevaihtoveron.Terhiperämoottorin valmistaminenhan lopetettiin 15 lokakuuta 1979.


      • Bulver
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        Kyllä Jupiter ainakin mopoja valmisti koska kaverilla oli sellainen 70-luvulla.Valmistusmaata en millään jaksa muistaa.Tuskinpa kuitenkin CCCP.Valmet-Volvon mainitsema Norja-Ruotsi-Saksa akselilla varmaan pyöritään.Itselläni oli Ögland Sport?? muistakseni vm-69 ja 3 käsivaihdetta.Ai sitä luxusta.Perämoottorina kuitenkin silloin oli Mercury 6hv.


      • valmet-volvo
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        taidettiin kirjoittaa toisin ehkä en muista.


      • Muistelija
        valmet-volvo kirjoitti:

        taidettiin kirjoittaa toisin ehkä en muista.

        Norjalainen polkupyörä- ym. firma taisi olla Øgland (eli suomalaisia kirjaimia käyttäen Ögland). Oakland on Kaliforniassa – San Franciscon naapurikaupunki, joka on yhden sillan (Bay Bridge) päässä nimekkäämmästä kumppanistaan.

        Sitä en tiedä/muista, onko Øgland väsännyt persveivareita.


      • kirj.asu
        valmet-volvo kirjoitti:

        taidettiin kirjoittaa toisin ehkä en muista.

        Jonas Oeglaend oli tehdas, jonka nimi pitäis kirjoittaa kirjaimella, jota ei suomenkielessä ole. Siis a- ja e- yhteen. Vastaa meidän äääätä. Myös alkukirjain kuuluisi olla norjan ööö eli o- ja-e yhteen. Teki mopoja Suomeenkin lukuisilla eri merkillä. Joka keskusliikkeelle omansa. Mös Jupiterit omalla rungolla ja Sachsin tai Ilon koneella etupäässä.


      • make
        voimaa kirjoitti:

        tällänen mainos vene lehdessä 1980:ahti 23,kaksitahtinen,kaksisylinterinen,vesijäähdytteinen kaasutinmoottori.sylinteritilavuus 346cm3.teho 23h,500kierr./min käsikäynnistys.potkuri halkaisija 230mm,nousu280.virran ulosotto 12v/40w.polttoainesäiliön tilavuus 20l.paino 44kg ahti 23 4250,-sis.liikevaihtoveron.Terhiperämoottorin valmistaminenhan lopetettiin 15 lokakuuta 1979.

        tämä AHTI on muistaakseni neukku tekoa itselläni ollut n.8hv ei oikein pelannut.e-huoltamolta aikoinaan ostin.


      • Bulver
        kirj.asu kirjoitti:

        Jonas Oeglaend oli tehdas, jonka nimi pitäis kirjoittaa kirjaimella, jota ei suomenkielessä ole. Siis a- ja e- yhteen. Vastaa meidän äääätä. Myös alkukirjain kuuluisi olla norjan ööö eli o- ja-e yhteen. Teki mopoja Suomeenkin lukuisilla eri merkillä. Joka keskusliikkeelle omansa. Mös Jupiterit omalla rungolla ja Sachsin tai Ilon koneella etupäässä.

        Nytt taisi osua nappiin!! Sachs se minulla hyrräsi ja muistaakseni kaverin Jupiterissa myös.


      • Muistelija
        kirj.asu kirjoitti:

        Jonas Oeglaend oli tehdas, jonka nimi pitäis kirjoittaa kirjaimella, jota ei suomenkielessä ole. Siis a- ja e- yhteen. Vastaa meidän äääätä. Myös alkukirjain kuuluisi olla norjan ööö eli o- ja-e yhteen. Teki mopoja Suomeenkin lukuisilla eri merkillä. Joka keskusliikkeelle omansa. Mös Jupiterit omalla rungolla ja Sachsin tai Ilon koneella etupäässä.

        > Jonas Oeglaend oli tehdas, jonka nimi pitäis
        > kirjoittaa kirjaimella, jota ei suomenkielessä
        > ole. Siis a- ja e- yhteen. Vastaa meidän
        > äääätä. Myös alkukirjain kuuluisi olla norjan
        > ööö eli o- ja-e yhteen.

        Norjalainen Ö / ö EI OLE Œ / œ vaan Ø / ø.

        Ä / ä -kirjainten tilalla siellä ON tuo Æ / æ.

        Øglænd hyväksytään kiitoksin! Minä tuolla edella olin muistelevinani, että nimi olisi ollut Øgland, mutta väärässäpä olin.


      • Muistelija

      • Muistelija

      • Muistelija
        Muistelija kirjoitti:

        > Jonas Oeglaend oli tehdas, jonka nimi pitäis
        > kirjoittaa kirjaimella, jota ei suomenkielessä
        > ole. Siis a- ja e- yhteen. Vastaa meidän
        > äääätä. Myös alkukirjain kuuluisi olla norjan
        > ööö eli o- ja-e yhteen.

        Norjalainen Ö / ö EI OLE Œ / œ vaan Ø / ø.

        Ä / ä -kirjainten tilalla siellä ON tuo Æ / æ.

        Øglænd hyväksytään kiitoksin! Minä tuolla edella olin muistelevinani, että nimi olisi ollut Øgland, mutta väärässäpä olin.

        http://www.museumsnett.no/jaermuseet/oeglend/BRITAIN3.HTM


      • Frank Pappa
        voimaa kirjoitti:

        tällänen mainos vene lehdessä 1980:ahti 23,kaksitahtinen,kaksisylinterinen,vesijäähdytteinen kaasutinmoottori.sylinteritilavuus 346cm3.teho 23h,500kierr./min käsikäynnistys.potkuri halkaisija 230mm,nousu280.virran ulosotto 12v/40w.polttoainesäiliön tilavuus 20l.paino 44kg ahti 23 4250,-sis.liikevaihtoveron.Terhiperämoottorin valmistaminenhan lopetettiin 15 lokakuuta 1979.

        Olen kuullut, että Terhin perämoottoria olis tehty reilusti 80-Luvulle. Tosin en mene varmaksi sanoo, mutta kuullut olen.


      • Frank Pappa

        Hei onko tietoa kellään Husqvarna Utombordare sta.
        Oliko tällä yhteyksiä esim.Crescent perämoottoriin. Minkä kokoisia näitä oli ja, koska niitä oli ja onko niitä enään kellään...


      • mainos
        Frank Pappa kirjoitti:

        Olen kuullut, että Terhin perämoottoria olis tehty reilusti 80-Luvulle. Tosin en mene varmaksi sanoo, mutta kuullut olen.

        terhi huolto ja varaosapalvelu toimii. suomalaisen terhi-perämoottorin valmistus päättyi 15.lokakuuta1979.silti terhit toimivat vielä pitkään.valmet oy takaa,että terhien huolto toimii ja että näihin luotettaviin moottoreihin saa varaosia ainakin koko 1980-luvun ajan. voit turvallisin mielin hankkia uuden tai käytetyn terhin.me pidämme sen teräkunnossa. valmet oy,jyskän tehdas,40420 jyskä. mainos venelehdessä 2/80


      • tuntematon
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        Mikäs se sitten olikaan se neukkujen tekemä perätuuppari?

        Olisko Baikal tai joku muu sellainen.


      • tower
        tuntematon kirjoitti:

        Mikäs se sitten olikaan se neukkujen tekemä perätuuppari?

        Olisko Baikal tai joku muu sellainen.

        betebok tai vesterok?


      • Pilot22
        tower kirjoitti:

        betebok tai vesterok?

        Oli Veterok ja toinen merkki Moskva.


      • Valmet-Volvo

        Mitä Ruotsalaisiin web sivuihin on luottamista on
        Crescent ja Monark Perämoottori lopetettiin 1974.
        Moottorit olivat Electroluxin omistuksessa.


      • Meikä

        Käviskö noi bilteman vesipumppu pyörät ruotsalaisiin perämoottorihin(vanhoihin)


      • Eepi
        Meikä kirjoitti:

        Käviskö noi bilteman vesipumppu pyörät ruotsalaisiin perämoottorihin(vanhoihin)

        Ainakin 9 hv Archimedekseen kävi, pienellä muokkauksella, Bilteman vesipumpun pyörä.


      • Eepi

        Onko tietoa, mistä vois kysellä uusia mäntiä / männänrenkaita 9 hv Archimedes Pentaan?


      • Valmet-Volvo
        Eepi kirjoitti:

        Onko tietoa, mistä vois kysellä uusia mäntiä / männänrenkaita 9 hv Archimedes Pentaan?

        Aloita uusi keskustelu etusivulle, koska ei näin vanhoja oikeen kukaan lue.


      • SMEDEN
        mainos kirjoitti:

        terhi huolto ja varaosapalvelu toimii. suomalaisen terhi-perämoottorin valmistus päättyi 15.lokakuuta1979.silti terhit toimivat vielä pitkään.valmet oy takaa,että terhien huolto toimii ja että näihin luotettaviin moottoreihin saa varaosia ainakin koko 1980-luvun ajan. voit turvallisin mielin hankkia uuden tai käytetyn terhin.me pidämme sen teräkunnossa. valmet oy,jyskän tehdas,40420 jyskä. mainos venelehdessä 2/80

        Joo, ja TERHI kilpatalli toimii vieläkin, nimellä Terhi Factory Team ja osallistui tänä vuonna Kitön Ajoihin www.kitoloppet.fi jossa juttua tiimistä


      • Ex King Cab
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        On ainakin yksi valmistaja joka on tehnyt Jupiteria. Näin tuossa 2000 -luvun alussa yhden 4hp Jupiterin. Oli ilmajaahdytteinen, ilman pakkia ja irtosäiliöllä. Tyyppikilvessä valmistajaksi ilmoitettiin Tomos, eli eikös se ollut Tsekkoslovakialainen tai Jugoslavialainen valmistaja? Solifer mopedissahan oli Tomoksen moottori -70 -80 luvuilla. Muuten ihan asiallisen näköinen laite.
        Ilmeisesti Jupiter oli suomalaisen kauppaliikkeen "Brändi". Eli tilattiin sieltä, mistä halvalla saatiin ja myytiin "omana" merkkinään?


      • tomokset tehtiin.
        Ex King Cab kirjoitti:

        On ainakin yksi valmistaja joka on tehnyt Jupiteria. Näin tuossa 2000 -luvun alussa yhden 4hp Jupiterin. Oli ilmajaahdytteinen, ilman pakkia ja irtosäiliöllä. Tyyppikilvessä valmistajaksi ilmoitettiin Tomos, eli eikös se ollut Tsekkoslovakialainen tai Jugoslavialainen valmistaja? Solifer mopedissahan oli Tomoksen moottori -70 -80 luvuilla. Muuten ihan asiallisen näköinen laite.
        Ilmeisesti Jupiter oli suomalaisen kauppaliikkeen "Brändi". Eli tilattiin sieltä, mistä halvalla saatiin ja myytiin "omana" merkkinään?

        Made in Jugoslavia, mutta nykyinen tehdas sijaitsee Slovenian puolella. jos en väärin muista?


      • joku kopio...
        masiina kirjoitti:

        mikäs kone se ahti oli,en ole koskaan livenä nähnyt,vanhassa venelehdessä vaan oli mainos

        Näin kerran 5 hv Ahtin. Oli pirun paljon samanlainen kuin omistamani Terhi 5 Export. Eri värit kuitenkin. Kaasari näytti viimeistelemättömältä ja muutenkin valujälkiä mutta ilmiselvä kopio... mutta kumpi kummasta kopioitu?


      • Osuuskaupasta
        Ex King Cab kirjoitti:

        On ainakin yksi valmistaja joka on tehnyt Jupiteria. Näin tuossa 2000 -luvun alussa yhden 4hp Jupiterin. Oli ilmajaahdytteinen, ilman pakkia ja irtosäiliöllä. Tyyppikilvessä valmistajaksi ilmoitettiin Tomos, eli eikös se ollut Tsekkoslovakialainen tai Jugoslavialainen valmistaja? Solifer mopedissahan oli Tomoksen moottori -70 -80 luvuilla. Muuten ihan asiallisen näköinen laite.
        Ilmeisesti Jupiter oli suomalaisen kauppaliikkeen "Brändi". Eli tilattiin sieltä, mistä halvalla saatiin ja myytiin "omana" merkkinään?

        Samaa konetta muutiin Osuuskaupassa Jolly nimellä. Muistaakseni oli halpa mutta kukaan ei ostanut ja joutui sitten kauppiaan pojan (kaverini) kiusaksi.


      • -Mika-
        joku kopio... kirjoitti:

        Näin kerran 5 hv Ahtin. Oli pirun paljon samanlainen kuin omistamani Terhi 5 Export. Eri värit kuitenkin. Kaasari näytti viimeistelemättömältä ja muutenkin valujälkiä mutta ilmiselvä kopio... mutta kumpi kummasta kopioitu?

        Ahti on neukkukone, alkuperäiseltä nimeltään Veterok. On sitä myyty jokunen kappale sillä omallakin nimellään suomessa. Karmea peli, mutta ei kopio Terhistä tai muistakaan.
        Kaverilla on yksi sellanen vielä tallinnurkassa. Ja toiselle kaverille taas maalatiin uudenkarhea nelitahtikone Veterokin väreihin, niin ei kelvannut varkaille... näin siis muutama vuosi sitten. Kertonee jotain perämoottorivarkaiden kansallisuudesta...


      • ei kyllä
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        muistaakseni ole Norjaöainen! Googlaappas huviksesi tomos nimellä, jolla sitä 4hp myytiin 70-luvun alussa


      • japo
        Muistelija kirjoitti:

        Norjalainen polkupyörä- ym. firma taisi olla Øgland (eli suomalaisia kirjaimia käyttäen Ögland). Oakland on Kaliforniassa – San Franciscon naapurikaupunki, joka on yhden sillan (Bay Bridge) päässä nimekkäämmästä kumppanistaan.

        Sitä en tiedä/muista, onko Øgland väsännyt persveivareita.

        se firma on oikealtaan nimeltään jonas ögland (sukunimi suomennettu)
        toi suomeen polkupyöränrunkoja moottorikelkkoja mopoja ja hieman valmiita polkupyöriä en muista ainakaan nähneeni yhtään perämoottoria.
        ko: firman osia käytti, Pyrkiä,e a haapala,pyörätehdas haapala,kesko,tunturi.
        eli firma oli sama omistaja vaan vahtui.
        kun tämä firma kuului keskon leiriin niin eikös se jupiter tuotemerkki kuulunut
        sokoksen leiriin?????
        terveisin japo


      • Käpäkälä
        tomokset tehtiin. kirjoitti:

        Made in Jugoslavia, mutta nykyinen tehdas sijaitsee Slovenian puolella. jos en väärin muista?

        Ettei vaan tuo Slovenia olisi juurikin ollut osa Jugoslaviaa?


      • Anonyymi
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Ei Neukki. Tuota mielenkiintoinen kone tämä Jupiter Perämoottori olen yrittänyt hakea juttua netistä, mutta turhaan. sitten muistin, että tätä merkkiä tehtiin mopona ja sen valmistusmaa voi olla yhtä hyvin Norja,Ruotsi,Länsi-Saksa. Ei varmuutta.

        Jupiter Perämoottoria luultavasti on tehty vain pariheppasena tuskinpa 40hv jupiteria löytyy
        ja valmistus vuodet veikkaan 1950-1960???.

        Sillä minä veikkaan, että yhteyksiä on Norjaan
        kun sitä mopoa tehtiin niin sen runko oli Ögland
        minun tietojeni mukaan.....

        Onko tätä Ögland Perämoottori tehty ögland merkillä...

        Vanhaa tarinaa mutta Jupiter on Jugoslavialainen perämoottori muuttui 70-luvulla Tomos merkkiseksi ja valmistettiin vielä 90-luvulla!


      • Anonyymi
        Bulver kirjoitti:

        Nytt taisi osua nappiin!! Sachs se minulla hyrräsi ja muistaakseni kaverin Jupiterissa myös.

        Tomos, löytyi myös solifer moposta Jugoslavialainen moottori!


    • tower

      asiallinen viestiketju! tämmösiä lisää. jos jollain on nurkissa nuita vanhoja mercun raatoja voi laittaa sähköpostia,osoite löytyy http://kotinetti.suomi.net/jansix/

      • Valmet-Volvo

        Oletko huomannut, että Suomessa on erittäin vähän Perämoottori harrastajia. Itselläni on neljä konetta en tosin pidä itseäni harrastajana, mutta
        on joskus mukava hakea tietoa ja yrittää korjata koneita, mutta monesti vanhemmissa koneissa on huonoa, kun ei saa enään varaosia mistään.
        Mulla on joskus ollut noita mercureita punaraitasta ja siniraitasta olisko ollut kaikkiaan kolme/neljä konetta tosin kaikki oli 20hv ainoa niissä oli huono puoli, että ne piti kauheaa ääntä, mutta todella hienoja koneita vaikka olis 60-Luvulta eikä muuten koskaan jättänyt järvelle kuten johnson tai tohatsu mitä on mulla ollut. Viimeaikoina olen ollut kiinnostunut noista ns.Skandinaavisista perämoottoreista sinänsä legendaarisia, kun niitä ei enään tehdä paitsi Volvon sisäkoneita.


      • tower
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Oletko huomannut, että Suomessa on erittäin vähän Perämoottori harrastajia. Itselläni on neljä konetta en tosin pidä itseäni harrastajana, mutta
        on joskus mukava hakea tietoa ja yrittää korjata koneita, mutta monesti vanhemmissa koneissa on huonoa, kun ei saa enään varaosia mistään.
        Mulla on joskus ollut noita mercureita punaraitasta ja siniraitasta olisko ollut kaikkiaan kolme/neljä konetta tosin kaikki oli 20hv ainoa niissä oli huono puoli, että ne piti kauheaa ääntä, mutta todella hienoja koneita vaikka olis 60-Luvulta eikä muuten koskaan jättänyt järvelle kuten johnson tai tohatsu mitä on mulla ollut. Viimeaikoina olen ollut kiinnostunut noista ns.Skandinaavisista perämoottoreista sinänsä legendaarisia, kun niitä ei enään tehdä paitsi Volvon sisäkoneita.

        että on niitä muitakin!ei oo monta tullu vastaan. kyllä sitä ittesä voi jo tossa vaiheesa lukee harrastajaksi! ei se määrä aina ratkase.


      • Valmet-Volvo
        tower kirjoitti:

        että on niitä muitakin!ei oo monta tullu vastaan. kyllä sitä ittesä voi jo tossa vaiheesa lukee harrastajaksi! ei se määrä aina ratkase.

        Onkos sulla tietoa Ruotsalais valmisteista eli
        Archimedes/Crescent/Monark perämoottoreista?
        Mulla ois yks tällänen ja onkelma olis se, että
        mistäs päin se jäähdytysvesi tulee ulos?, kun ei ole sitä ns. pissapoikaa. kone on parikytä heppanen.toi kone olis kyllä myynnissäkin.

        Oisko sulla tiedossa mitään halpaa n.10hv konetta
        mielellään Ruotsalais/Suomalais valmisteista
        perämoottoria?

        Sulla näytti olenvan kotisivuilla aikas hienoja
        koneita ja nythän on talvella hyvä laittaa koneita
        kesää varten...


      • tower
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Onkos sulla tietoa Ruotsalais valmisteista eli
        Archimedes/Crescent/Monark perämoottoreista?
        Mulla ois yks tällänen ja onkelma olis se, että
        mistäs päin se jäähdytysvesi tulee ulos?, kun ei ole sitä ns. pissapoikaa. kone on parikytä heppanen.toi kone olis kyllä myynnissäkin.

        Oisko sulla tiedossa mitään halpaa n.10hv konetta
        mielellään Ruotsalais/Suomalais valmisteista
        perämoottoria?

        Sulla näytti olenvan kotisivuilla aikas hienoja
        koneita ja nythän on talvella hyvä laittaa koneita
        kesää varten...

        ei ole tietoa tuosta asiasta,kun olen itse keskittyny nuihin merkkuihin. jospa joku tietäis ja antais vastauksen.


      • terhimies
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Onkos sulla tietoa Ruotsalais valmisteista eli
        Archimedes/Crescent/Monark perämoottoreista?
        Mulla ois yks tällänen ja onkelma olis se, että
        mistäs päin se jäähdytysvesi tulee ulos?, kun ei ole sitä ns. pissapoikaa. kone on parikytä heppanen.toi kone olis kyllä myynnissäkin.

        Oisko sulla tiedossa mitään halpaa n.10hv konetta
        mielellään Ruotsalais/Suomalais valmisteista
        perämoottoria?

        Sulla näytti olenvan kotisivuilla aikas hienoja
        koneita ja nythän on talvella hyvä laittaa koneita
        kesää varten...

        Minulla on archimedes penta 5hv (joka muuten on myynnissä: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=50626265)
        Se ainakin on ilmajäähdytteinen


      • jps
        terhimies kirjoitti:

        Minulla on archimedes penta 5hv (joka muuten on myynnissä: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=50626265)
        Se ainakin on ilmajäähdytteinen

        minulta löytyy Archimedes A30A (messinkiriki)1 kpl ja toinen on Elektrolux-Archimedes 4hp,joka on nuorempi, kumpikin erittäin hyväkuntoisia ja voin jopa myydäkkin ne! 0400277775


      • Tietoa vailla
        jps kirjoitti:

        minulta löytyy Archimedes A30A (messinkiriki)1 kpl ja toinen on Elektrolux-Archimedes 4hp,joka on nuorempi, kumpikin erittäin hyväkuntoisia ja voin jopa myydäkkin ne! 0400277775

        Minulla on Monark 4 hp 2-tahti kone mutta pätkii ja sammuu vähän väliä.
        Mitä pitäisi tehdä?
        Kaasutin, onko siellä kärkiä mitkä pitäisi vaihtaa?
        Tiedoista kiitollinen.
        T:Reijo


      • pavepave
        Valmet-Volvo kirjoitti:

        Onkos sulla tietoa Ruotsalais valmisteista eli
        Archimedes/Crescent/Monark perämoottoreista?
        Mulla ois yks tällänen ja onkelma olis se, että
        mistäs päin se jäähdytysvesi tulee ulos?, kun ei ole sitä ns. pissapoikaa. kone on parikytä heppanen.toi kone olis kyllä myynnissäkin.

        Oisko sulla tiedossa mitään halpaa n.10hv konetta
        mielellään Ruotsalais/Suomalais valmisteista
        perämoottoria?

        Sulla näytti olenvan kotisivuilla aikas hienoja
        koneita ja nythän on talvella hyvä laittaa koneita
        kesää varten...

        Vanhojen harrastajat
        Täältä löytyis yksi Monark 10 valkoinen ei kolhittu käy ja kukkuu vain vaihdevipu takertelee.
        ja halvalla lähtee 0400 666 420


    • riku123

      niin elikkä mulla ois terhin mäntä kaasutin cylinteri ja taitaa mulla puola ja tankkiki olla ja kaikki on kunnossa olevia

    • aldell

      Onkos kenelläkään tiedossa ALDELL merkkistä perämoottoria ? Sitä tehtiin ainakin 1956 numeromerkinnältään 2 ja 4, suunnilleen hevosvoimien mukaan. Vaalea väriltään, mutta minkä maalainen ?

      • archimedespnt

        Minulla on Archimedes penta 36hv, josta on vesipumpun siipipyörä sulanut, ku lähti testauksessa letku irti, Mistähän saisi uuden? 57mm leveä 21mm korkea ja 17mm keskireikä kiilauralla. Ei viitsisi poiskaan heittää muuten toimivaa konetta.


      • sauli_73
        archimedespnt kirjoitti:

        Minulla on Archimedes penta 36hv, josta on vesipumpun siipipyörä sulanut, ku lähti testauksessa letku irti, Mistähän saisi uuden? 57mm leveä 21mm korkea ja 17mm keskireikä kiilauralla. Ei viitsisi poiskaan heittää muuten toimivaa konetta.

        siipipyörä hakusessa mitoilla kork. 22/halkaisia 58-60/sisäreikä kiilauralla 17mm,,,kiitos


      • arkkimeedesperk
        sauli_73 kirjoitti:

        siipipyörä hakusessa mitoilla kork. 22/halkaisia 58-60/sisäreikä kiilauralla 17mm,,,kiitos

        kysy tältä firmalta: http://www.elisanet.fi/voimakone/


        Sieltä löysin omaani sopivan.


      • sauli_73
        arkkimeedesperk kirjoitti:

        kysy tältä firmalta: http://www.elisanet.fi/voimakone/


        Sieltä löysin omaani sopivan.

        selvä homma,,pitää soitella,,kiitos tiedosta =)


      • arkkimeedeess
        sauli_73 kirjoitti:

        selvä homma,,pitää soitella,,kiitos tiedosta =)

        Muistaakseni sieltä sai sellasen jossa keskireikää piti hioa 1mm isommaksi, eli alunperin oli 16mm. ja taisinpa vähä leveydestäki hioa. Hyvin toimii!


      • sauli_73
        arkkimeedeess kirjoitti:

        Muistaakseni sieltä sai sellasen jossa keskireikää piti hioa 1mm isommaksi, eli alunperin oli 16mm. ja taisinpa vähä leveydestäki hioa. Hyvin toimii!

        joo löytyi sieltä kuvailemasi siipi,,tilattu on joten kiitokset sinulle =)


      • aikanaan Aldell

        Moottori oli vähän tehtoton 2-tahtinen ehkä länsimerkki. Maata en muista Käynnistys päältä. Saman merkin moottoreissa oli melkoisia eroja tehon suhteen. Laite oli melko kestävä. Potkurin murtosokkana käytettiin messinkipuikkoa.


      • torafors

        Aldell perämoottori valmistettiin Uudessakaarlepyyssä 50-luvulla. Valmistaja: Br. Gyllenberg ja se myytiin Suomessa Keskon kautta. Löytyy kolme eri mallia. Valmistus jatkui sitten Ruotsissa Husqvarna-Aldell.


    • T.Apsa

      Minulla on tuollainen 4 hv:n Husqvarna-perämoottori, johon tarvitsisin UUDEN männän tai useammankin. Nyt kysynkin, onko jollakulla noita osia/tietoa, mistä noita voisi etsiä?

    • tahkov

      Ota ylempi siipipyörä et varmaan käytä pilssiveden tyhjennykseen.Tässä koneessa on kaksi
      pyörää ja alempi jäähdyttää konetta.

    • tane82

      löytyiskö keltään 50hv johnsoniin varaosia. vuosimalli on 1973

      • omc / sierra

        Noihin löytyy vielä lähes kaikki kulutusosat jenkkien nettikaupoista.

        Mitä osaa etsit?


    • minkäs arvoinen tollanen täysin toimiva ja lähes käyttämätön husqvarnan 4hp perämoottori 60luvulta?

      • vene tietäjä 106

        Tuon ikäisestä on lähtökohtaisesti turha yrittää väittää, että olisi lähes käyttämätön ja uutuudenkarhea.

        Jos moottori kuitenkin on "entisöity" tai yritetty sitä jollain 4 euron spray-maalauksella , liuotinaineilla ja muovinkirkasteilla, niin kiva juttu moottorille ettei päädy romuraudaksi ja ehkä joku tulee jopa ostamaan sen.

        Ikään, merkkiin, valmistusmaahan tai olemukseen katsomatta pienillä kannettavilla perämoottoreilla, jotka koekäytössä vesiastiassa saa normaalisti käymään, vaihteet toimii ja kone pysyy käynnissä ym. ok. niin siitä saa aina vähintään 100 euroa. siitä ylöspäin kun lähdetään hinnoittelemaan tai maksamaan, niin liikutaan tunnearvopuolella. Vertailupohjana toimii aina se järkkymätön fakta, että jonkun 80 luvun johnsonin saa 150-200 eurolla, ja siihen saa helposti varaosia koska vaan mistä vaan. Jos merkki on joku muu kuin johnson, evinrude, mercury, suzuki tai yamaha, niin jo varaosien saannin mahdottomuuden takia niiden hinta tulee maailman tappiin asti pysymään 100 euron lähimaastossa vaikka vahaisit sen turtle waxilla.


    • merikarhukotkasta

      paljonkos se on romuraudan hinta nykyisin... sen verran.

    • lainaamutkattomasti

      ei sillä taida olla kun tunnearvo kun ne ei alunperinkään tainnut olla kovin onnistuneita eikä niitä kukaan oikeen enää veneensä perään halua

    • Terhi-pahanen

      25.08.2016.
      Minulla on kanss. jäänyt varaston nurkkaan 2 kpl Valmat Jyskän Tehtaan TERHI-5
      perämoottoria. Toinen aika vähän ajettu, mutta sylinteri on haljennut jostain syystä.
      Otettu käyttöön vuoden -86 jälkeen, olin ulkomailla. Kelpaavat varaosiksi.Molemmat
      täydellisiä lisäksi 1kpl alapää potkureineen ja yksi pensasäiliö.

    • Anonyymi

      Listaan voi lisätä Evinrude ja muut omcakkaa sisältävät vatkaimet.

    • Anonyymi

      Minkälainenhan insinööri liennee?
      -Eli perämoottori korjaamon omistaja .
      Ehkä suosittelisin.,
      jotta ostasit vielä kolme romua lisää,
      saman merkkisiä.
      Niistä kun viritellee.
      Jussina on sitten kuule pörinää pöntössä.
      Itelläkin oli Terhi 4hp, ja sitten 4,hp.
      ( ehkäpä kahdessakin )
      Tietenni, jotta myö varaosiksi jollekkin
      -Eikkä oo kuollu kuule.
      Muisttot ellää.

    • Anonyymi

      Onko kenellään mittään tietoa Tohatsu..,
      No eipä tietenkkään.
      Kun Jugoslaavia katkes,
      niin takkuu ratkes.
      Tarkotan vaan, että hyvvää metallia,
      nninku järvenpohjaan ole laitettu.
      Entäs LADOGA - alumiini venneistä?
      -Ne on eri virmoilta.

    • Anonyymi

      Evilrude etec. Jouti mennäkin.

      • Anonyymi

        Trollilla on joku oma merkki. Evilrude ???


      • Anonyymi

        E-tenc näytti nelarikuskeille, miten teikäläisiä on päästöasioissa kusetettu. Sehän sinua korpeaa ja pahasti. Paljasti myös teikäläisten haistapaskan kuvottavan kaksinaamaisuuden..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E-tenc näytti nelarikuskeille, miten teikäläisiä on päästöasioissa kusetettu. Sehän sinua korpeaa ja pahasti. Paljasti myös teikäläisten haistapaskan kuvottavan kaksinaamaisuuden..

        Etenk salaliittoteoriaa.


    • Anonyymi

      Otappa etec/2t röpötin hörhö lääkkeesi kun taas nuppisi sekaisin. Kaikki tuo negatiivinen muiden haukkuminen tulee tältä hörhölt.

      • Anonyymi

        Etecit huolitsee nykyisin laadukkaasti Kuusakoski.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe