Eikö viljelijän pidä tuet saadakseen viljellä joko sertifioidulla ostosiemenellä, tai sitten tilan omalla siemenellä, joka on tiettyä lajiketta? Siementähän ei voi vapaasti ostaa esimerkiksi naapurin varastosta jossa on Tossia, tässä mielessä, vaan sen on oltava sertifioitu siemen.
Aikeissani on viljellä jotain mallasohra-lajiketta näin aloittelijana pienellä 12 hehtaarin alalla III-vyöhykkeellä. Myyn sitten vaikka rehuksi osan, ja osa mahdollisesti maltaiksi tai muuhun harrastamiseen.
Mistä voisin laillisesti ostaa tos-maksusta vapaata lajiketta?
Googlailemalla löytyy kyllä siemenkauppoja, mutta kunnon vanhaa Veli-kauraa tai Kalle-ohraa ei löydy listoilta. En ole edes varma kävisikö Kalle tilanteessani, mutta neuvokaa nyt kokeneet ketkut, mikä neuvoksi ja olenko käsittänyt kaiken aivan väärin.
Mistä tos-maksuvapaata siementä?
4
289
Vastaukset
- OpeImies
Tuttavapiirissä on aina joku joka myy sulle yli 90 itävää rehuohraa. Lähes aina kelvollista siemeneksi. Sehän on sun oma mokas jos vahingossa kylvät hyvin itävällä rehuohralla.
- Ei ketku
Minulla itselläni sattui olemaan nurkissaani pieni määrä Kalle rehuohraa, jolla kylvin pienen alan ja puin siitä sadon tossia varten. Jotkut ovat ostaneet rehuviljaa ja kylväneet vahingossa sillä. Olipa kerran KM-lehden satokilpailussakin eräällä kilpailijalla tieltä löytyneellä viljasäkillä kylvettyä kasvustoa... Joten tilanteet vaihtelee, voihan olla, että sinultakin löytyy ladosta joku suursäkillinen itävää rehuviljaa ja kylvät kokeeksi sillä.
Kalle ei ehkä ole paras mahdollinen mallaohraksi, mutta eihän sitä tiedä vaikka kelpaisi ihan maltaaksi.- joo-paa
mallasohraksi vain mallasohraksi hyväksytyillä lajikkeilla , että silleen
- Vanhaa varastoa
Minulla oli vanhan navetan ylisillä isäni aikoinaan sinne viemiä suursäkkejä täynnä siemeneksi tarkoitettua tavaraa. Niitä ei oltu koskaan käytetty siihen tarkoitukseen, mutta idätin niistä kokeeksi ja ne itivät jollain lailla. Kylvin melkoisen isolla siemenmäärällä niitä peltoon ja sain ihan puitavia kasvustoja. Kauran itävyys oli 48%, joten sitä piti kylvää melkoisesti.
Öljykasvin siemenet eivät paljoa itäneet, mutta kylvin niilläkin, ei oikein onnistunut. Kokeilen ensi keväänä suuremmalla siemenmäärällä, kun sitä siementä on vielä jäljellä monta sataa kiloa.
Nyt minulla on kuitenkin vanhoja tossi-vapaita lajikkeita viljeltäväksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569