Kun ja jos vaihdevuosioireet joskus loppuvat, niin millaista elämä sitten on?
Onko se samanlaista kuin ennen vaihtareita, mutta ei vain ole kuukautisia, pitää käyttää emätinpuikko-estrogeeniä ja on vähän ruttuisemmat kasvot?
Kuusi vuotta vaihdevuosia takana, välillä helpompia päiviä ja välillä pahempia - ilman korvaushoitoa en luultavasti jaksaisi enää elää - on ollut tosi rankkaa välillä.
Haluaisin uskoa, että joskus tämä kauheus päättyy ja voisi elää taas ihan hyvää elämää, nukkua hyvin ja jaksaa tehdä asioita ilman jokapäiväisiä pää-, lihas ja nivelkipuja, väsymystä, heikotusta jne.
Kerrottehan tietojanne/kokemuksianne, kiitos paljon!
Millaista elämä on vaihdevuosien jälkeen?
69
6960
Vastaukset
- Alkup
Kiinnostaa tietää, että jääkö ne kaikki oireet pois kokonaan, vaan jääkö esim. nivelkipuja, unettomuutta tms.
- Vaaihtelevainen
Minulla alkoivat vaihdevuodet kymmenisen vuotta sitten. Mitään ei tarvinnut leikellä pois, estrogeenia en ole käyttänyt, vaikka välillä kyllä harkitsín. Alussa kuumat aallot saattoivat jyrätä yli jopa useamman kerran tunnissa. Loistavat unenlahjani katosivat jonnekin, asioiden ajatteleminen alkoi ahdistaa ja leukaan ilmestyi haivenia. Aviomiehellä oli ollut hiukan jäykkyysongelmia jo aiemminkin, mutta eipä enää haitannut, kun omatkin halut katosivat taivaan tuuliin. Ai että olipa kurjaa. No, enpä tiedä. Kuumat aallot ovat laimenneet, vaikka edelleen nukun pelkän pussilakanan alla, miehen kanssakin jotakin pientä vanhojen muistelua joskus harrastellaan. Ahdistus, se henkinen, on sekin hävinnyt, ja haivenetkin voi nyppiä pois leuasta ärsyttämästä. Entisiä unenlahjoja on ikävä ja jotenkin saamattomaksi olen käynyt, mutta ei kaiken tarvitse estrogeenin puutteesta johtua, sillä kai pelkkä vanheneminenkin tekee tehtävänsä. Kaipa nuo oireet monta kertaa tuntuvat niin pahoilta siksi, että niitä osaa odottaa, ja kaikenlaisia kauhukertomuksia vaihdevuosien ongelmista puhutaan. Mutta kyllä se siitä, vain elämää on kaikki tää...
- Valoa sulle
Hei!
Itse en käyttänyt muutaman hormonikokeilun jälkeen mitään hoitoa, vaihdevuodet kestivät n. 3 vuotta. Muita oireita ei enää ole kuin satunnaiset ihan pienet kasvojen kuumotukset. Siis muut oireet kadonneet täysin. Uni tuli takaisin. Niveloireet katosivat. Psyykkinen pingotus hävisi. En enää muistakaan kaikkia oireita :)
Elämän voi sanoa olevan tasapainoista, se olisi hyvä sana kuvaamaan vaihdevuosien jälkeistä elämää minun kohdallani. Jopa ihan onnellista aikaa.. Älä menetä uskoasi! - luulisin näin
Olen lukenut että iän myöten kipukynnys nousee koska aivot vanhuuttaan rappeutuvat. Niin siksi kipua ei tunne eikä tiedosta kuten ennen. Ja kai se muukin tunne-elämä laimenee niin ei enää huomaa kipuja eikä kuumotuksia ja haluaa vaan torkahdella eikä siis enää unettomuutta.
Itse olen huomannut, että telekkariohjelmat eivät kiinnosta enää kuten ennen ja oikein mikään ei kauheesti järkytä eikä hämmästytä, on ikäänkuin kokenut jo niin paljon. Että uskoisinpa että pikkuhiljaa helpottaa vaihdevuodetkin kun mikään ei sitten tunnu enää paljo miltään...aikahan sen näyttää- Kokenutkaiken
Höpö. hööpö elämä on ihaaa vaihtareitten jälkeen. Seksi maistuu paremmalta kuin koskaan, ja kivut häviää kun syö ravintolisiä.
- parasta-aikaa-elämässä
Kokenutkaiken kirjoitti:
Höpö. hööpö elämä on ihaaa vaihtareitten jälkeen. Seksi maistuu paremmalta kuin koskaan, ja kivut häviää kun syö ravintolisiä.
Muuten komppaan kirjoittajaa, mutta hormonikorvaushoito on paikallaan ainakin minulla.
Nuoremmat miehet tekevät elämästä kivaa...
- Parempitulevaisuus
Helpottavaa tietää, että voisi jopa saada nukkua, eikä olisi kipuja ja kuumotuksia koko loppuelämää...
Kiitos! :) - siniliina
AI JAA. MITÄ NE SELLAISET VAIHDEVUODET ON? Mitään muutosta en ole entiseen elämään huomannut.
- cicc
Samanlaista elämää olen elänyt kuin ennenkin. Mitä ihmettä höpötetään estrogeeneista ja muista hormonihoidoista. Silloin se oma elämä alkaa kun menkat loppuu. On oma lupa ja oma tupa, lapset maailmalla ja lastenlapset ilona. Uskokaa tai älkää, mutta elämä jatkuu, joskus jopa parempana. Elämä on laiffii, vai miten se meni!
- Olemme_erilaisia
Nämä pari kirjoittajaa kuuluu siihen vähemmistöön joilla ei ole varsinaisia vaihdevuosi-oireita. Olkaa onnellisia.
Minä taas kuulun siihen toiseen päähän. Olisin ollut onnellinen jos olisin selvinnyt kuumilla aalloilla ja hikoiluilla. Mutta kun tuli myös niitä kaikkein pahimpiakin oireita, oli pakko saada kunnollinen estrogeenihoito.
- rihela50
Kun ne loppuu avautuu uusi jakso elämässä ....Esim. seksi on upeeta houkuttelevaa tuntee vapautuneensa ....Elämä hymyilee...no ei aina mutta kuitenkin
- Katita
Nämä ovat tosi yksilöllisiä nämä oireet. Toisilla pahempia ja toisilla ei juuri mitään. Itse olen juuri täyttänyt 55 ja kuukautiset loppui n. vuosi sitten. Kuumia aaltoja pari kuukautta. Siinä se. Mielialanvaihteluita ei ollenkaan! Kyselin äidiltäni hänen oireistaan; sama homma. Luulisin, että on myös jotenkin perinnöllistä. Mene tiedä!
- ajatus
Moikka, mulla just samoin! Olen 54v. ja viime syksynä n. 2-3kk oli ihme kuumotuksia ja ajattelin et ny se alko ja jos tää on tätä ni voi kauheeta, ku muutenki oli kuuma kesä takana.
Mut sit ohi on ja ei mielialavaihteluitakaan. Äitivainaalta ja siskolta poistettu kohdut, oli myoomia. Kyl se perinnöllistä on, mut mä tulin isään, hihi. Ei vais vakava asia nyt on lukenu kokemuksia. Täytyy olla tyytyväinen, kun joku asia ok! Heips!! - mummeli2
Tuossa iässä minullakin oli ihan vain jotain pientä.
Kun tulin kuudenkympin ikään niin oireet ei olleet mitaaään pientä.
Kamalaa Kertakaikkiaan.
- Tottako
eipä , ole ollut oireita ei ongelmia,, kivaa ja vapaata naisen elämää , nyt ei kannata pihdata...eletään vaan täysillä eteen päin tytöt....
- Luonnomukaisesti
Hengissä olleen kymmenen vuotta h-hetkestä suurin piirtein. VV on varmaan aika henk.koht. ja varsinkin yksilöllinen juttu.
Itse koettava, ei sitä muiden kertomusten perusteella voi selvittää. Paitsi ehkä äitisi tms. lähisukulaisen, samoja geenejä, nääs.
Ilman hormoneja tässä on kitkuteltu. Ihan sama, onko maailmassa yhtään äijää, ei kiinnosta enää edes sen vertaa, kuin muutaman vuoden joskus nuorempana. Aika äkkiä totesin, että tyhjän saa pyytämättäkin. :)
Liikunta todella auttaa. Myös niihin kipuihin, joita meikäläisellä kyllä on riittänyt jo ennen noita aikoja. Ortopedi aikoinaan totesi, että liikkuminen auttaa kipuhin, ettei tarvitsisi särkylääkkeitä syödä. Omat endorfiinit tulevat liikkumisen jälkeen avuksi. Ihan vain sauvakävelyä tunti päivässä tai ainakin 4 kertaa viikossa. Aina on tehnyt hyvää.
Ja se vasta on helpotus, kun ei tarvitse enää piitata ns. omasta "viehätysvoimasta". Ei muuta kun porskuttaa vaan ja nautiskelee näistä viimeisistä vuosikymmenistä (?) täällä.
Aika aikaa kutakin, sanoi pässi päätä leikattaessa.
Rypytkin tulevat toisille ennemmin kuin toisille. Minkäs niillekään lopulta voi. Sopeutumine on hyvä konsti. Kuten kaikessa muussakin. - elän
En oikein tiiä milloin mun vaihdevuodet alko ja onko jo loppunnet..Kuukautiset loppu nelkytyhdeksän vuotiaana ja siitä olin todella onnelinen, koska mulla oli aina runsaat ja kivuliaat vuodot. Joku aika näissä vuosissa oon hikoillut öisin ja iho on niiku polttanu..Mutt nyt harvrmmin enää....uni on mulla aina ollu katkonaista,joten en osaa yhdistää sitä tähän vaiheeseen..oon melko kovasti työtätekevä ja aina monta palloa heittelevä ihmisen joten en oo ehtinyt oikein rekoimaan mun tuntemuksiin niin paljon...Nyt kuiteski tunnen jollain lailla itteni jotenki rauhallisemmaksi ja tyytyväisemmäksi elämään..seksuaalipuoleenkaan en voi oikeein sanoa oisko nyt jollain lailla erillaista,lämpimiä tunteita ja lähelläoloa harrastetaan päivittäin,mutta sairaudet toisen osapuolen kohdalla ovat tehneet omat vaikeutensa tähän...Elämä on kuiteski kaiksita myrskyistä huolimatta seesteistä.
- heaven
Olen 42-vuotias.Minulta leikattiin kohtu ja munasarjat reilu 2v sitten.Käytän hormonilaastaria koska hikoilen paljon.Unettomuus on pahentunut.En edes uskalla ajatella kauan tämä kestää kun ei hormonikorvaushoitoa viitsisi pitkään käyttää rintasyöpäriskin takia.
- kyllähelpottaa
Sisarellani on ollut vaikeaa, mutta helpottanut. Sain korvaushoitoa. Nyt on ihan normaali fiilis. Itselläni oli vain hetkellisiä kuumia aaltoja ja hieman kenkutti enemmän. Olen nyt 58 vuotta ja elämä on ihanaa. Iho kyllä kuivaa, ei hikoiluta niin paljon. Hiukset pesen kerran viikossa. En käytä alapäänvoiteita.
- täyttäelämää
Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat. Vaihdevuodet alkoivat järisyttävästi. En voinut nukkua kuin noin tunnin vuorokaudessa. Uni ei vain tullut. Ja olin kuin jossain kierroksessa, levoton ja hermostunut. Luulin että voisin olla ilman korvaushoitoa. En voinut. Pillereitä napsin muutaman vuoden, kunnes vaihdoin voidemaiseen korvaushoitoon. Sitten muutin paikkakuntaa ja en muistanut mihinkä rasiaan pakkasin kylppärin tavarat, kun jäi kirjoittamatta laatikon laitaan. Muutimme isosta omakotitalosta ja teimme muuton talkoilla, joten laatikot olivat päällekkäin, limittäin, läjissä jne. Laitoimme 2 huonetta kuntoon, makuuhuoneen ja työhuoneen, kun työt piti jatkua. Näin korvaushoito keskeytyi.
Meni muutama kuukausi kunnes löysin vaatepussin mutkasta pikkurasian, jossa korvaushoitovoiteen olivat. Enpä enää jatkanut, kun olin selvinnyt ilmankin. Näin on mennyt taas muutamia vuosia, ei kuumotuksia, ei mitään. Paitsi että nukun hyvin vähän. Mutta mitä se sitten haittaa? Mitä vähemmillä lääkkeillä pääsee, sen parempi. Käytän kyllä estrogeenipuikkoja säännöllisesti, kun meillä on niin aktiivinen sukupuolielämä. Pysyy limakalvot kunnossa. Elämä maistuu hyvälle. - sukeltaja
Jaa, minulla ainakin mennyt aivan hyvin. Kipuja on mutta se johtuu polvessa olevasta kulumasta. Jos harrastaa liikuntaa niin kaikki on helpompaa.
Olen 66v ja aivan hyvässä kondiksessa, olen mastersarjan uimari, ja pyöräilyharrastaja sekä vapaasukeltaja..Kaikki on kiinni vain itsestään mien elää vaihtareiden jälkeen..
Niin ja aktiivinen seksielämä..Olen joskus toivonut että loppuisi nuo halut mutta ei näy vielä loppumisen merkkejä.
Joten Liisat ja Marjat harrastamaan jotain aktiivisesti niin se helpottaa sitä v...sta. Ei harrastuksen tarvitse olla urheilu se voi olla joku muukin..- Kohtu-ja-munasarjat-on
"Joten Liisat ja Marjat harrastamaan jotain aktiivisesti niin se helpottaa sitä v...sta. Ei harrastuksen tarvitse olla urheilu se voi olla joku muukin.."
Ja Tuijat, Timot, Tuulat ja Susannat roikkumaan vähemmän SOMESSA muita arvostellen, ja VAINOHARHAISESTI LUULLEN JOKA TOISTA KOMMENTTIA Liisojen ja Marjojen kirjoittamaksi.
T: Luulo ei ole tiedon väärti eikä vaihdevuodet sairaus, vaan normaali ikääntymiseen liittyvä prosessi
- ohohohohoho
- Kipa-65
Kohtuni poistettiin kun olin 45 runsaitten mooniksien takia. Siitä 1.5 v niin alkoi vaitarit ja hormoonit ei tuu kysymykseenkään kun suvussa syöpää. 3.5v hikoilut hirveitä ja siitä tärisin heti kylmästä :/ Muutama kuukausi sitten ostin magneetin ja uskoin/toivoin vaihtoehtoiseen hoitoon. Minulla toimii ja kaksi kuukautta olo ollut jo kuin "ihmisellä" ;) Suosittelen kokeilemaan!
- MärkäJorma
Mun muijalla alkoivat vaihdevuodet niin nyt sen tavara on kun beduiinin sandaali ja on se muutenkii äreenä. Pitänee vaihtaa nuorempaan ja liukkaampaan.
- Viril
Oisko sandaalia uitettu aasinmaidossa? Tuon asian voi korjata ja nainen sen varmasti tekeekin kun jutut ovat tuollaista hevosmiesten tietotoimiston luokkaa. Seksihalutkin säilyvät estrogeenivajesta riippumatta, sillä siihen vaikuttaa testosteroni enemmän ja sitä vanhempana naiseltakin kyllä löytää. Moni nainenhan on elämänsä keväässä, jos köytää sopivan miehen. Se ei ole iästäkään kiinni, ainoastaan siitä yläpäästä.
Jos tuollaisia juttuja laukova ukko vaihtaa nuorempaan ja liukkaampaaan, siltä näkyy takavalo aika liukkaasti ja siihen jää liukkaus ja suuret toiveet.. Otapa joku naisen oppikirja esille, jos ei äitisi enää elä ja jos et saa mistään tietoa, lue vaikka virsikirjaa . Taitaa olla tollon peli pelattu.Pipo vaan silmille ja äijähaju sulla onkin.
- ParempiTulevaisuus
Kiitos! Mahtava homma, että vastasitte ja aivan ihana, että niin moni on selättänyt pahimmat ajat - jotkut ihan täysin ja joillakin ei onneksi kovin hankalaa ole ollutkaan.
Itse kuulun siihen vähemmistöön, jolla on tosiaan extra-monipuolisesti hankalat oireet ja kestäneet jo yli 5 vuotta vaikka korvaushoito tosin helpottaa, mutta heti kun alan sitä vähentää, niin oireet tulevat rajuina. Ehkäpä joskus uskallan lopettaa korvaushoidon vähitellen kokonaan ja saan vielä nauttia elämästäni. - kuukautiset
Minulla ei ollut kuumia aaltoja, vain vähän mielialan vaihtelua ja viimeisen 1/2 vuotta vuosin kuin seula. En ole koskaan käyttänyt muuta hormonihoitoa kun avioiduttuamme 2 vuotta ehkäisyä. kuukautiseni loppuivat 57, 5 vuotiaana ja alkoivat 11, 5 vuotiaana joten olen kai aika harvinainen tapaus, koska ne kestivät 46 v. Ainoa mikä minua vaivaa on unettomuus, olen huono nukkumaan. Seksihalut on tallessa ja kostun heti kun joku alkaakin puhumaan aiheesta, ei ongelmia. Elämä on vielä ihanaa 65 vuotiaanakin.
Lymfaterapia auttaa monille kuumiin aaltoihin, jollekin tosi nopeasti. - Camelboots
Minä en ymmärrä, mistä aloittaja puhuu. Täytän tänä vuonna jo sen verran että pitäisi kyllä, mutta mitään sellaisia vaivoja ei ole, että elämä olisi muuttunut juurikaan miksikään. Meikälle vaihdevuodet ovat olleet enemmänkin viihdevuosia.
- Sirise
Hei, Se on yllättävän normaalia. Kaikki sujuu, mutta mieli on rauhallisempi. Elämä on aika hauskaa tässä päässä. Odottele ihan huolettomana ja keksi mukavia asioita itseäsi ilostuttamaan ja koeta vähän liikkua.
- MINÄkin
Anopillani oli niin pahat hikoilut vaihdevuosina, joten silloin jo päätin, etten kärsi moista riesaa, KUN hoitoakin on olemassa!!!
Sitä hormoonihoitoa aion jatkaa lopunelämääni, sillä oloni on kuin 17veellä :D, EI ole ollut "aaltoilua" eikä kiukunpuuskia :D
Eräs tuttavani oli hiestämärkänä, ja minähän kysyin, että onkos sinulle vaihdevuodet tulleet???, no olihan ne tulleet:(, silloin annoin hänelle vinkin ja sanoin sen itselläni olevan lääkkeen nimen, ja hän oli saanut lääkäriltään samat "rohdot", ja nyt hänen elämänsä on todellakin kuin minullakin ; OLEMME NUORIA NAISIA, ILMAN VANHUUDENVAIVOJA :) - Tuisku37
En olisi kestänyt ilman estrogeenoihoitoa. Aina kun yritin lopettaa alkoi masennus, itkuherkkyys, mielialan lasku, huono yöuni ym. Käytin hoitoa 77 vuotiaaksi saakka varoituksista huolimatta, enkä ole saanut rintasyöpää ainakaan vielä ja lämpimiä (ei kuumia)aaltoja tulee erittäin harvoin.
- okey2
Mä täytin just 51 v. Kuukautiset loppu n 2v,sitten. Ennen loppumista oli joskus öisin hikoilua ja ehkä vähän hermot kireenä. Nyt voin paremmin kuin koskaan, Ei mitään oireita, ei mitään lääkitystä, nukun loistavasti, parisuhde sujuu hyvin... Kaikki on loistavasti. Asiat on yksilöllisiä, mut mun mielestä vaihdevuosia ja niiden oireita liiotellaan vahvasti. Vaihdevuodet ei useinmiten ole ongelma, jos niistä ei itse tee sellaista!
- yyyyyyyyyyy
Samaa mieltä, elämän parasta aikaa ilman kivuliaita kuukausia joka kuukausi...
- happi
Naisilla vaihevuodet jatkuu hautaan saakka. hormooni puutos ei häviä mihinkään.
korvaushoidolla lievitetään oireita. - hlhlhlhlhl
Ikävää, että joillakin on niin suuria ongelmia noiden vaihdevuosien kanssa. Itse taas koin erittäin suurena helpotuksena, kun kivuliaat, toistuvat kuukautiset jäivät taakse, se oli todellakin suuri helpotus. En käytä hormoonikorvaushoitoja, mutta liikun päivittäin, syön terveellisesti ja vitamiineja muistan ottaa. Kuumia aaltoja on joskus ollut, mutta mitäpä ne ovatkaan niiden kuukautisten rinnalla, eivät mitään, melkein vain huvittaa, että tälläistäkö tämä on. Muistakaan harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti ja jos apua tarvitaan, ovathan ne hormoonikorvaushoidot. tosin ne vain siirtävät ongelmaa, joka on joskus edessä ja voivat aiheuttaa sitä rintasyöpää. Itse olen ajatellut, että elämä on sitä mitä on, nyt on toinen aika ja eletään sen mukaan. Vaihdevuodet eivät myöskään kestä ikuisesti, vaan olo kyllä tasaantuu ensioireista päästyä, useinmiten.
- ParempiTulevaisuus
Joillakin, kuten minullakin oli ihan hirveät vaihdevuosioireet, eikä siinä todellakaan ole kyse siitä, että "Suhtaudu paremmin", jos joutuu olemaan ihan sängynpohjalla jatkuvassa migreenissä ja tärisee palelu- ja hikoilukohtausten väliä ja paino vain laskee, kun ei pysty edes syömään kunnolla. Oli myös jatkuva heikotus, väsymys, unettomat yöt. En päässyt ulos, kun ei kunnolla pystynyt pystössäkään. Masentunut, itkuinen myös - yli vuoden yritin jaksaa soijalla ym. luontaisvalmisteilla, mutta ei auttanut.
Estrogel pelasti elämäni, mutta vähän silti välillä unettomuutta ja hikoilua ja palelua - jos unohdan laittaa geeliä, niin migreeni pamahtaa päälle, mutta onneksi voin kuitenkin käydä taas töissä ja elää suht normaalia elämää.
Ikävä, että monilla on ollut myös tosi hankalaa.
Hyvä kuitenkin, että esim. Tuisku37 sai käyttää korvaushoitoa 77-vuotiaaksi.
Mutta Tuisku37, mitä sitten tapahtui, eli tuliko vaihdevuosioireet estrogeenin lopettamisen jälkeen yhtä pahana?
Eikö lääkäri enää suostunut kirjoittamaan reseptiä, vai etkö itse halunnut jatkaa korvaushoitoa?
Pitikö sinun ottaa käyttöön esim. masennuslääke tai unilääke.?Miten ihmeessä pärjäät nyt ilman korvaushoitoa, vai väheneekö oireet kuitenkin vuosikymmenten myötä, vaikka olisi estrogeeni käytössä, eli voiko sen määrää vähitellen vähentää, esim. puoleen tai kolmannekseen ja sitten lopettaa kokonaan?
Minulla ei kertakaikkiaan ole voimia elää ilman korvaushoitoa - monet eri tavoin sairaatkin ihmiset käyvät töissä ja harrastavat, mutta itse olin tosiaan 100 % invalidi sängyn pohjalla ja niin kaipasin sitä normielämää ja työkavereita ja ulkoilua yms., eli motivaatio oli kyllä "Suhtautua kunnolla luonnolliseen asiaan naisen elämässä", kuten monet eri palstoilla sanovat.
Sukulaiseni kärsi 10 vuotta hirveistä oireista ilman korvaushoitoa ja sitten kuoli rintasyöpään. Surullista. Olisipa hän saanut elää edes ne 10 vuotta sitä ennen kärsimättä, mutta syövän pelossa ei halunnut korvaushoitoa.
Tässäpä tietoa, kuinka monipuolisia oireet voivat olla
http://www.help-menopause.com/vaihdevuosien-oireet.html - ParempiTulevaisuus
okey2.:"Asiat on yksilöllisiä, mut mun mielestä vaihdevuosia ja niiden oireita liiotellaan vahvasti. Vaihdevuodet ei useinmiten ole ongelma, jos niistä ei itse tee sellaista!
Mietin, ajattelisinko itsekin noin, jos olisin niin äärimmäisen onnekas ja kuuluisin heihin, jotka eivät juuri vaitareista kärsi, ja jollen olisi kokenut sitä mitä olen.
Naisten elämä voi vaihdevuosien suhteen olla todella erilainen. Ikävää, jos he, jotka voivat iloita elämästään ja pääsevät helpommalla, eivät usko, että kanssasisarilla jokainen päivä ja yö on jotain ihan muuta. Sääliksi käy ne naiset, jotka eivät esim. muiden sairauksiensa vuoksi saa käyttää korvaushoitoa. Minäkin olen onnekas, että saan sitä käyttää.
Ehkä jotkut liioittelevat oireitaan, mutta on todellakin heitä, joiden elämä on maanpäällinen Hel....i.
Olen iloinen kaikkien heidän puolesta, jotka saavat elää vaihtariajan ilman kovia henkisiä ja fyysisiä oireita. Naisen elämä voi olla muutenkin haasteellista, että olisihan se suotavaa, että loppuelämä olisi helpompaa.
Pyydän, älkää te hyväonniset lisätkö hankalia oireita kärsivien tuskaa siten, että vähättelette tai esitätte, että he vain liioittelevat tai tekevät normaalista asiasta ongelman.
Kiitos ymmärryksestänne.Itselläni ei tosiaan vielä vaihdevuosioireita ole, kuten jo kirjoitinkin. Mutta kun vertaan jokaiselle naiselle aikanaan tulevaa, vanhenemiseen liittyvään NORMAALIA elämänvaihetta, 44-vuotiaan mieheni aggressiiviseen verisyöpään, en osaa vaihdevuotisia naisia oikein sääliäkkään. (Äidilläni vaihdevuode alkoivat 52-vuotiaana, samoin kuin mummollanikin. Äitini sanoi selvinneensä koko prosessista hormoonikorvaushoitojen, liikunnan ja terveellisen ruokavalion avulla.)
- ParempiTulevaisuus
maruna_alkuperainen kirjoitti:
Itselläni ei tosiaan vielä vaihdevuosioireita ole, kuten jo kirjoitinkin. Mutta kun vertaan jokaiselle naiselle aikanaan tulevaa, vanhenemiseen liittyvään NORMAALIA elämänvaihetta, 44-vuotiaan mieheni aggressiiviseen verisyöpään, en osaa vaihdevuotisia naisia oikein sääliäkkään. (Äidilläni vaihdevuode alkoivat 52-vuotiaana, samoin kuin mummollanikin. Äitini sanoi selvinneensä koko prosessista hormoonikorvaushoitojen, liikunnan ja terveellisen ruokavalion avulla.)
On tosi ikävä, että miehesi sairastui syöpään ja toivottavasti hän sen päihittää. Minullakin on tuttavalla verisyöpä, mutta hän pystyy käymään töissä hoitojen välissä onneksi ja harrastaa vähän liikuntaakin, eli ei ole hänen syöpänsä niin agressiivinen
Tietenkään ei voi verrata vaihdevuosia ja syöpää, mutta tiedän, että moni syöpäpotilas voi kuitenkin käydä töissä ja elää hoitojen välillä jopa selvästikin parempaa elämään, kuin ne, joilla vaihdevuosioireet ovat niin pahoja, että he ovat ihan sängynpohjalla kipujen ja heikotusten ym. vuoksi.
On hienoa omata kyky tuntea myötätuntoa toista, tuskissaan elävää ihmistä kohtaa, olipa tuskan syy mistä syystä tahansa tullutta. Mieheni elämä on ollut yhtä hoidoista hoitoihin kulkemista yli 4 vuotta. Vaikeilta infektioiltakaan ei ole vältytty. Pisin yhtä jaksoinen aika sairaalassa oli 2 kk,
joten hänelle on JUHLAA SAADA MAATA KOTONA - OMASSA SÄNGYSSÄ.ParempiTulevaisuus kirjoitti:
On tosi ikävä, että miehesi sairastui syöpään ja toivottavasti hän sen päihittää. Minullakin on tuttavalla verisyöpä, mutta hän pystyy käymään töissä hoitojen välissä onneksi ja harrastaa vähän liikuntaakin, eli ei ole hänen syöpänsä niin agressiivinen
Tietenkään ei voi verrata vaihdevuosia ja syöpää, mutta tiedän, että moni syöpäpotilas voi kuitenkin käydä töissä ja elää hoitojen välillä jopa selvästikin parempaa elämään, kuin ne, joilla vaihdevuosioireet ovat niin pahoja, että he ovat ihan sängynpohjalla kipujen ja heikotusten ym. vuoksi.
On hienoa omata kyky tuntea myötätuntoa toista, tuskissaan elävää ihmistä kohtaa, olipa tuskan syy mistä syystä tahansa tullutta.Vaihdevuodet ovat JOKAISTA, YLI 50-VUOTIASTA NAISTA KOHTAAVA, NORMAALI VANHENEMISEEN LIITTYVÄ PROSESSI, JOKA EI JOHDA KUOLEMAAN, JA JOIDEN JÄLKEEN VOI ELÄÄ JOPA VUOSIKYMMENIÄ HYVÄÄ ELÄMÄÄ, kuten 93-vuotiaana kuollut isoäitini.
Verisyöpä (leukemia t. lymfooma t. myelooma) EI OLE NORMAALI NELIKYMPPISEN IHMISEN "IKÄÄNTYMISEEN" LIITTYVÄ PROSESSI. Lisäksi tietyt aggressiiviset verisyövät paranevat harvoin täysin, ja kroonistuttuaankin ne johtavat merkittävän eliniän lyhenemiseen.
Tässä yhteydessä kiitän Kristina Hanhirovaa upeasta kirjastaan "Rakkautta, rukouksia ja rauhoittavia". Se oli monin yhtenevin kokemuksin täydellistä vertaistukea - ainakin minulle.
- hyväunisempi
Hei, vinkkinä huonosti nukkumiseen; aloin muutama vuosi sitten nukkua huonosti ja heräillä pahimmoillaan muutaman tunnin välein. Ajattelin, että tämä on nyt sitä ja hyppäsin vessassakin aivankuin varmuuden vuoksi yhtämittaa. Mieheni ei kuorsannut jatkuvasti, enkä ajatellut heräilyni siitä johtuvan. Mutta kun hän hankki apteekista muovisen "kuorsauskiskon", unenlahjani palutuivat muutamassa yössä! Myös mies itse kertoo olevansa virkeämpimpäivisin. Kannattaa siis kokeilla, jos yhtään kuorsailee itse tai puoliso.
Luojan kiitos olen sen verran nuori, ja sukuni vaihdevuosi-ikä 50 ylöspäin,
joten lähes 10 vuoteen ei tarvinne havainnoida, IKÄVIÄ, joskin luonnollisia, menopausaalisia oireita itsellä. (Tsemppiä Ap:lle hormoonikorvaushoitoineen!)- estrogeeni
Heti oireiden alettua, ei ollut kuumia aaltoja, vaan "outo fiilis", painuin tutulle terkkarille ja verikokeisiin. Ok, estrogeeniarvot tippuneet, aloitetaan hormoonihoito. Kysyin kauanko tätä inhottavaa fiilistä pitää kestää, ennen kuin hoito alkaa tehota, "no pari päivää". Parin päivän kuluttua olin kondiksessa ja siitä on aikaaaaaaaa. Joskus itkeä tirautin ja olin masentunut, ai niin, olin unohtanut ottaa päivän pillerin!!!! Itkut loppu siihen. Ei ole ryppyjä, ei masennusta. Estrogeenit kohdalleen! Suosittelen gynellä käyntiä, jos on paha olo!
Tunnen itseni henkilökohtaisesti onnekkaaksi kun
- omaan yhä toimivat kohdun ja munasarjat.
-en kärsi vielä vaihdevuosioireista.
Kehoitankin muita KALTAISIANI etsimään syitä masennukseen myös muualta KUIN ENNENAIKAISISTA VAIHDEVUOSISTA JA ESTROGEENIKORVAUSHOIDOSTA.- ParempiTulevaisuus
maruna_alkuperainen kirjoitti:
Tunnen itseni henkilökohtaisesti onnekkaaksi kun
- omaan yhä toimivat kohdun ja munasarjat.
-en kärsi vielä vaihdevuosioireista.
Kehoitankin muita KALTAISIANI etsimään syitä masennukseen myös muualta KUIN ENNENAIKAISISTA VAIHDEVUOSISTA JA ESTROGEENIKORVAUSHOIDOSTA.Voi maruna_alkuperäinen - ei ole kyse masennuksesta, jos on hankalat vaihtarioireet, vaikka masennus on luonnollistakin, jos joutuu esim. pitkälle sairaslomalle, kun ei pysty nukkumaan ja on muutenkin hyvin heikossa kunnossa esim. migreenin ja sen aiheuttaman oksentelun vuoksi.
Ihana, jos miehesi voi nauttia siitä, että saa maata omassa sängyssään. Toivottavasti hän saa myös nukkua siinä ja toivottavasti hänen ei tarvitse kovin kärsiä kipuja eikä täristä horkassa niin, ettei edes leipäpala pysy kädessä, kuten monen vaihdevuosioireista kärsivän pitää kuumien ja paleluaaltojen kourissa kärsiä.
Toivon sydämestäni, että miehesi paranee. Toivon myös, ettet joudu koskaan huomaamaan, kuinka ymmärtämättömästi olet kirjoittanut. Ehkä tulet sitten kertomaan, millaiset vahtarioireet sinulla on ja kuinka hyvin jaksat käydä töissä, kun ehkä kuukausien aikana olet nukkunut yhteensä kaksi tuntia yössä. - estrogeeni
Oireisiin ja hoitoihin on turha kommentoida, ennen kuin on itse ne kokenut. Jo muutaman päivän unohdus pillereidenotossa (uusi satsi oli pakkauksessa lääkekaapissa, ei päivittäisten vitamiini ja muiden valmisteiden pussukassa) sai niin rajut oireet, että itkin, kuten tuossa aiemmassa kommentissani kerroin. Masennukseen on monia syitä ja ensin kannattaa varmistaa kilpirauhasarvot, B-12 vitamiiniarvot etc. Jos/kun on vaikeaa elää vaihdevuosien oireiden kanssa, miksi pitäisi? Olen käyttänyt hormoonikorvaushoitoa yli 10 vuotta ja tulen käyttämään loppuelämäni. Gyne sanoi, että hän kirjoittaa reseptiä, niin kauan kuin on hengissä. Myös osteoporoosi on huomionarvoinen ja tärkeä asia, joka ehkäistään näillä hoidoilla.
. - Maries
estrogeeni kirjoitti:
Oireisiin ja hoitoihin on turha kommentoida, ennen kuin on itse ne kokenut. Jo muutaman päivän unohdus pillereidenotossa (uusi satsi oli pakkauksessa lääkekaapissa, ei päivittäisten vitamiini ja muiden valmisteiden pussukassa) sai niin rajut oireet, että itkin, kuten tuossa aiemmassa kommentissani kerroin. Masennukseen on monia syitä ja ensin kannattaa varmistaa kilpirauhasarvot, B-12 vitamiiniarvot etc. Jos/kun on vaikeaa elää vaihdevuosien oireiden kanssa, miksi pitäisi? Olen käyttänyt hormoonikorvaushoitoa yli 10 vuotta ja tulen käyttämään loppuelämäni. Gyne sanoi, että hän kirjoittaa reseptiä, niin kauan kuin on hengissä. Myös osteoporoosi on huomionarvoinen ja tärkeä asia, joka ehkäistään näillä hoidoilla.
.Mahtava gynekologi sinulla - toivottavasti kaikki löytävät vastaavan, jos hormonikorvaushoitoa tarvitsevat. :)
ParempiTulevaisuus kirjoitti:
Voi maruna_alkuperäinen - ei ole kyse masennuksesta, jos on hankalat vaihtarioireet, vaikka masennus on luonnollistakin, jos joutuu esim. pitkälle sairaslomalle, kun ei pysty nukkumaan ja on muutenkin hyvin heikossa kunnossa esim. migreenin ja sen aiheuttaman oksentelun vuoksi.
Ihana, jos miehesi voi nauttia siitä, että saa maata omassa sängyssään. Toivottavasti hän saa myös nukkua siinä ja toivottavasti hänen ei tarvitse kovin kärsiä kipuja eikä täristä horkassa niin, ettei edes leipäpala pysy kädessä, kuten monen vaihdevuosioireista kärsivän pitää kuumien ja paleluaaltojen kourissa kärsiä.
Toivon sydämestäni, että miehesi paranee. Toivon myös, ettet joudu koskaan huomaamaan, kuinka ymmärtämättömästi olet kirjoittanut. Ehkä tulet sitten kertomaan, millaiset vahtarioireet sinulla on ja kuinka hyvin jaksat käydä töissä, kun ehkä kuukausien aikana olet nukkunut yhteensä kaksi tuntia yössä."toivottavasti hänen ei tarvitse kovin kärsiä kipuja eikä täristä horkassa niin, ettei edes leipäpala pysy kädessä..."
Kyllä hänen on täytynyt kärsiä vaikeasta kuumeisesta infektiosta useamminkin kuin kerran. Toivottavasti sinun ei tarvitse koskaan viettää 3 viikkoa hengityskoneessa teho-osastolla, jolloin ymmärtäisit ETTÄ JOKAISEN NAISEN ELÄMÄÄN NORMAALINA IKÄKAUTENA KUULUVAT VAIHDEVUODET, ei ole yhtä vakava juttu, kuin kuolemaan mahdollisesti johtava syöpä.
- nemimerkki
Ei mitään oireita. En edes huomannut, milloin kukautiset loppuivat. Ikä pian 60 v. Paino onneksi alle eli sama kuin 19-vuotiaana: 53 kg. Kuumia aaltoja ei esiintynyt. Uni maistaa hyvin. Liikuntaa n. 18 tuntia viikossa ja paljon ruokaa.
- lujaapyyhkii
Minulla alkoi vaihtarit 51-vuotiaana ja vieläkään 72-vuotiaana en ole pääsyt eroon oireista. Kaikki mahdoliset estrogeenit, laastarit, geelit on käyty läpi ja niistä on ollut suuri apu. Pari kertaa olen yrittänyt väkipakolla pitää estrogeenipaussia, mutta eihän siitä mitään tule. Miksi sitä itseään kiusaa, koska estrogeenihoito auttaa? Ihokin pysyy hyvänä ja rypyttömänä ja rinnat kuulema ovat Borche-rinnat. Eli puristelijoita on riittänyt aina vaivaksi asti. Naapurikin rymistelee mukamas kännissä raja-aidan läpi ja suoraan iholle. Kait ne estrogeenit sitten siirtävät sitä vanhentumista ja homehtumista kauemmaksi.
- jaanushka56
Vuodenvaihdot alkoi 50. Ja heti kuumat aallot saattoivat jyrätä yli jopa 5-10 min. koko päivän ja yönä ilman taukoa. Ja näin kestää 3 vuottaa. Kokeilin kaikki luontokaupan tuotteita mitä mainostavat koko ajan, ei yhtä saanut helpotusta, ja sitten kun saanut jo sydänrytmihäiriö päättänyt hakemaan estrogeeni hoitoa lääkärin kautta . Se auttaa ja elämää jatkaa, mutta sydämessä varmasti elämän loppuun asti jäänyt rytmihäiriö. Sukupuolielämän loppu ei minulla, vain miehen takia. 5 vuotta en voi kävellä normaalisti, vain autolla töihini ja takaisin. Heti sohvalle koska en halua hikiä lisää ja sydän tykätä hirveästi. Lihavointiin (lisää 36 kiloa) ja saanut yhden polven artroosi. En saanut lääkäriltä apua tästä kaikista oireista, vain asun kun kestään. Kun joku voi kertoa mistä ja miten voi saattaa apua, tulen kiitollinen.
- estrogeeni
Et voi kävellä normaalisti? Onko kävely horjuvaa, kivuliasta? Tarkistuta heti B-12 vitamiiniarvosi! Olen kommentoinut tuosta asiasta eilen. B-12 vitamiinin korvaushoito Suomessa. Lue se......
- teorettinen
Oi jospa olisin nainen niin voisin syyttää masennuksesta jälkeläisiäni, rahapulasta herraani, ärtyisyydestä loogista sarjaani,laiskuudesta sielullista lähtökohtaani ja inspiraation puutteesta maalliseen sekoitettuja kasvojani mutta olen vain mies enkä voi tuosta kaikesta syyttää kuin vain itseäni.
- Kohtu-ja-munasarjat-on
"Joten Liisat ja Marjat harrastamaan jotain aktiivisesti niin se helpottaa sitä v...sta. Ei harrastuksen tarvitse olla urheilu se voi olla joku muukin.."
Ja Tuijat, Timot, Tuulat ja Susannat roikkumaan vähemmän SOMESSA muita arvostellen, ja VAINOHARHAISESTI LUULLEN JOKA TOISTA KOMMENTTIA "Liisojen" ja "Marjojen" kirjoittamaksi. Vai onko kyse vaihdevuosi-oireiden piikkiin pistetystä vainoharhaisuudesta ja aggressiivisuudesta?
(Hesarissahan kirjoiteltiin jokunen vuosi sitten innokkaasti käsitteestä "miesten vaihdevuodet", jossa käsiteltiin miesten testosteronitason laskua 50-ikävuodesta ylöspäin.)
T: Luulo ei ole tiedon väärti eikä vaihdevuodet sairaus, vaan normaali ikääntymiseen liittyvä tapahtumakulku - nemimerkki
Täysin oireettomia on noin 5 %. Lopuilla on joitakin oireita erivahvuisina ja eri pituisia jaksoja. Pieni osa kärsii todella paljon, ja silloin varmaan hoito on hyväksi. Liikunta ja painon hallinta sekä kalaruoka ovat parempia lieviin oireisiin kuin hormonihoito, koska se lisää rintasyövän riskiä. Muutenkaan medikalisaatio ei ole hyväksi! Naisen ei taravitse yrittää vanhana enää miellyttää VIERAITA miehiä, jos on hyvä oma mies tai jotain muuta elämää, rahaa tai työ. Isoäiti voi miellyttää esim. lastenlapsia. Rintarauhasten kiinteyttä tärkeämpi on pään sisältö, sillä kuolema tulee kuitenkin ja ihmisien pitää valmistautua jättämään tomumajansa hienosti, jos voi. Silikonit ovat ympäristösaastetta, joka ei maadu ja estrogeenilääkkeet saatuttvat vesistöjä ja haittaavat nuorten ihmisten tulevaisutta ja eläimiä, kaloja.Vanha nainen voi viljellä puutarhaansa, jolla en tarkoita peppukarvoja, vaan esim. kukkia. Mainoksia ja ämmien lehtiä ei kannata uskoa liikaa.
- ParempiTulevaisuus
Hyvin kirjoitit nemimerkki. :)
Hyvä REKISTERÖITYMÄTÖN NIMIMERKKI ”ParempiTulevaisuus”( eli käytännössä teini tai vaihtari, mies tai nainen) kirjoitit mm.: seuraavasti:
”Voi maruna_alkuperäinen - ei ole kyse masennuksesta, jos on hankalat vaihtarioireet”
Vasaan sinulle:
Tiedän kyllä vaihdevuosi oireista paljon, koska olen AINOANA BIOLOGISENA TYTTÄRENÄ ollut äidilleni aina läheinen, joten ALENTUVA, JOPA HALVEKSUVA ASENTEESI ON TÄYSIN TURHA.
Totuus kuitenkin on, että vaihdevuosioireiden mentyä ohi, ihminen voi elää jopa vuosikymmeniä täysin normaalia elämää, kun VAIN OSAA HOITAA VAIHDEVUOSI OIREENSA OIKEIN. Vuosien saatossa olen lukenut mm. monista vaihevuosioireiden hoitokeinoista, vaikken TERVEYDENHUOLTOALALLA TYÖSKENTELEKÄÄN:
Vaihdevuosi-oireitahan ovat mm. UNETTOMUUS, IHON OHENEMINEN JA NÄIN OLLEN AIEMPAA NOPEAMPI RYPISTYMINEN (näkyy erityisesti esim. kaulalla),LIMAKALVOJEN KUIVUMINEN, "KUUMIKSI AALLOIKSI" TAI "MUMMON KUUMEEKSI" KUTSUTUT HIKOILUPUUSKAT, RAJUT MIELIALAN VAIHTELUT, MASENTUNEISUUS, MUISTIN PÄTKIMINEN.(Vaihde vuosi iän jälkeen lisääntyvät myös sepelvaltimotaudin ja tiettyihin
syöpiin sairastumisen riski.)
SUKUNI, MINUA VANHEMMAT NAISET ovat käyttäneet mm. hormonikorvaushoitoa, pientä annosta mielialalääkkeitä, B-vitamiinivalmisteita,
terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa VAIHDEVUOSIOIREIDENSA SELÄTTÄMISEEN. Ja kaikki ovat "selvinneet"; kukaan ei ole MENOPAUSSIINSA, tai sen oireisiin kuollut.
Toivotaan, ettet saa kohdun vuotavia lihaskasvaimia myoomia, kuten jotkut vaihdevuosi-ikäiset naiset. Ja ettei emättimen limakalvojen kuivuus pilaa intiimielämääsi tai kohtuuttomat kiukunpuuskat avioliittoasi.
B5 vitamiinia enemmän hermostoon ja mielialoihin vaikuttaa PYRIDOKSIINI eli B6 vitamiini.
PS. Minun olisi helpompi olla empaattisempi vaihdevuosioireitasi kohtaan hyvä REKISTERÖITYMÄTÖN nimimerkki "ParempiTulevaisuus"/ "Alkup",
jos olisit VAIVAUTUNUT KERTOMAAN VAIVOISTASI REKISTERÖIDYLLÄ NIMIMERKILLÄ, jolloin tietäisin, ettet ole pelkkä lämpimikseen kirjoitteleva "PELLEILIJÄ"!
Joka tapauksessa parempaa tulevaisuutta sinulle hyvä REKISTERÖITYMÄTÖN nimimerkki "ParempiTulevaisuus"/ "Alkup, olitpa sitten pelkkä PARODIOINTIA YRITTÄVÄ PELLEILIJÄ tai aidosti vaihdevuosioireista kärsivä nainen.
- Tuula-68
Erityisesti minua huolettavat kotitalous-oppilaitani kohtaan osoittamani kiukunpuuskat ja pitkät sairaslomat opettajan toimesta. Ihon rypistyminen käsivarsissa ja dekoltee-alueella vie hehkeyden miesten silmissä ja kuivat paikat seksihalut. Itseäni sääliessäni tunnen, että kaikki muut pääsevät elämässä helpommalla kuin minä.
- silmätauki
Voi ei :( tähänkö on meidät naiset opetettu? Elämän tarkoitus on olla hehkeä miesten silmissä...ja heidän makuualustanaan..Jos nainen ei keksi elämälleen muita mielenkiinnon ja ilon lähteitä niin oisko hukkaan heitettyä elämää?
- Roosa-58
Täytän kohta 57, ja luulin päässeeni yli vaihdevuosista lievin oirein. Joskus huonommin nukuttu yö, välillä kuumottaa muutaman minutin ja välillä palelee. En tiennyt oliko kuukautiset loppuneet ja milloin, koska minulle laitettiin hormoonikierukka 9 vuotta sitten ja se vei runsaat kuukautiset mennessään.
Kierukka poistettiin lokakuussa. Oli gynen mukaan tehnyt tehtävänsä. Kaksi viikkoa sitten alkoi vuodot uudestaan. Gyne kirjoitti 10 päivän Primolut Nor kuurin, kun muuten vuodot olisivat voineet jatkua miten pitkään tahansa. Nyt tulivat sitten kaksi päivää kuurin loppumisen jälkeen runsaina kun Niagaran putous ja niin kivuliaina, että 600 mg Buranaa ei tuntunut missään.
Pahinta tässä on se, että menopaussi ja sen jälkeiset vaihdevuosioireet ovatkin nyt sitten vasta edessäpäin.
Harkitsen vakavasti uutta hormoonikierukkaa. Primojen syöminen ja tyhjennysvuodot ei houkuttele.- sydänvilu
Hyvä tietää, että on muitakin, jotka ovat käyttäneet jo pitkään tuota estrogeeliä. Itsekkin jo melkein 10 vuotta sitä olen käyttänyt, ja lääkärini mielestä pitäisi pystyä lopettamaan sen käyttö, kun pelkää puolestani, että tulis rintasyöpä, mutta... montakin kertaa olen sen käyttöä vähentänyt ja nytkin yritän olla ilman, vaikka toki pidän tuon tuubin varalla, koska tuntuu, etten ilman vielä pärjää. Hassua, siskollani ja äidilläni aikoinaan ei paljon mitään ollut oireita, mutta mulla sitäkin enemmän. Lääkäri kyllä uusii pyydettäessä sitä reseptiä, mutta saan vain yhden pakkauksen kerrallaan. Tuntuu kyllä siltä, että ei paljonkaan ole helpottunut nämä oireet. Täytyy kai vain käytttää edelleen, koska se helpottaa kuitenkin elämän taas normaaliksi. Haluaisin kysyä, miten te olette onnistunut sen hoidon lopettamaan kokonaan?
- Pienempi_riski
sydänvilu kirjoitti:
Hyvä tietää, että on muitakin, jotka ovat käyttäneet jo pitkään tuota estrogeeliä. Itsekkin jo melkein 10 vuotta sitä olen käyttänyt, ja lääkärini mielestä pitäisi pystyä lopettamaan sen käyttö, kun pelkää puolestani, että tulis rintasyöpä, mutta... montakin kertaa olen sen käyttöä vähentänyt ja nytkin yritän olla ilman, vaikka toki pidän tuon tuubin varalla, koska tuntuu, etten ilman vielä pärjää. Hassua, siskollani ja äidilläni aikoinaan ei paljon mitään ollut oireita, mutta mulla sitäkin enemmän. Lääkäri kyllä uusii pyydettäessä sitä reseptiä, mutta saan vain yhden pakkauksen kerrallaan. Tuntuu kyllä siltä, että ei paljonkaan ole helpottunut nämä oireet. Täytyy kai vain käytttää edelleen, koska se helpottaa kuitenkin elämän taas normaaliksi. Haluaisin kysyä, miten te olette onnistunut sen hoidon lopettamaan kokonaan?
Pelkkä estrogeeni ei nosta rintasyöpäriskiä kovin paljon. Mutta jos joutuu käyttämään keltarauhashormooniakin (kohtu tallella), rintasyöpäriski nousee enemmän.
- Vaihtarioireita
Vaihdevuosioireita voi olla näin moninaisia:
Alla löydät listattuna 36 vaihdevuosien oiretta sekä lyhyet kuvaukset niistä. Arviolta 80 % kaikista naisista länsimaissa katsoo kokevansa joitain vaihdevuosien oireita ja noin 45 % kokee oireiden haittaavan elämäänsä. Useimmiten ensimmäinen oire perimenopaussista on poikkeama normaalista kuukautiskierrosta.
Lisää tietoa yksittäisistä vaihdevuosioireista sekä niiden eri hoitokeinoista saat klikkaamalla sinisiä alleviivattuja sanoja. Klikkaus avaa uuden sivun, jossa lisätietoa annetaan.
AHDISTUNEISUUS, EPÄMUKAVA OLO
Ahdistuneisuus voi tuntua heikkona tai vahvana tunteena, joko fyysisistä tai psyykkisistä syistä johtuen. Se voi olla kiihkon tunnetta tai tunteiden kontrollin katoamista ja voi liittyä paniikkikohtauksiin. Fyysisinä oireina voit kokea sydämentykytystä, hengen ahdistusta ja sydämen sykkeen tihenemistä. Vaihdevuosista johtuva ahdistuneisuus voi olla joskus jopa musertavaa ja tehdä elämästäsi varsin haasteellista. Muutos voi usein olla stressaavaa ja tässä elämänvaiheessa naiset voivat kokea fyysisiä muutoksia, muutoksia elämässä ylipäätään sekä vanhenemisesta johtuvaa ahdistuneisuutta.
ALLERGIOIDEN LISÄÄNTYMINEN
Hormoniepätasapaino on eräänlainen allerginen reaktio, jonka saattavat kokea naiset murrosikäisistä vanhuksiin. Kyseessä on normaalien hormonitoimintojen voimistunut reaktio.
ARAT JA SÄRKEVÄT NIVELET, LIHAKSET JA JÄNTEET
Eräs kaikkein yleisimmistä vaihdevuosien oireista. Erityisesti aikaisin aamulla koettua käsien, polvien, lonkkien, olkapäiden ja alaselän särkyä ja jäykkyyttä esiintyy runsaasti naisilla perimenopaussin aikana. Tässä yhteydessä tarkoitettu nivelkipu on periaatteessa arkuutta nivelissä ja lihaksissa, joka ei selity vammalla tai runsaalla liikunnalla ja urheilulla. Sen sijaan kivuilla saattaa olla yhteyttä hormonitasojen vaihtelujen vaikutuksiin immuunipuolustusjärjestelmässä.
EPÄSÄÄNNÖLLINEN KUUKAUTISKIERTO
Kuukautisten epäsäännöllisyys on yleisintä 45 ikävuoden tietämillä lähestyessäsi vaihdevuosia. Kuukautisesi saattavat tulla normaalia useammin, esim. 28 päivän sijaan 24 päivän välein, tai ne saattavat tulla myöhemmin kuin ennen. Sinulla saattaa olla kevyet kuukautiset jotka kestävät vain muutaman päivän ja seuraavassa kuussa vuotosi voivat olla erittäin runsaat. Kuukautisesi saattavat kestää lyhyemmän aikaa tai kestää päivästä toiseen tuntuen ikuisuudelta. Saatat hypätä yhden kuukautiskierron yli ja palata taas takaisin normaaliin useammaksi kuukaudeksi kunnes taas saatat hypätä kahden kuukautiskierron yli.
EPÄSÄÄNNÖLLINEN SYDÄMEN SYKE
Hakkaava, kiihtynyt sydän on toiseksi yleisin vaiva, joka liitetään perimenopaussiin. Nämä kiihkeän sydämenlyönnin jaksot pelästyttävät monia naisia johtuen niiden äkillisestä ja odottamattomasta puhkeamisesta ja siitä, että niiden loppumiselle ei tunnu olevan mitään keinoa. Tämä aiheuttaa myös omalta osaltaan unihäiriöitä perimenopaussin aikana.
HIUSTENLÄHTÖ
Hiustenlähtö saattaa tapahtua yhtäkkiä tai se saattaa tapahtua asteittaisena hiusten ohenemisena. Huomaat hiuksia hiusharjassasi, että hiuksesi tuntuvat kuivemmilta ja hauraammilta tai saatat huomata häpykarvoituksesi vähenemistä. Hiusten oheneminen ilman muita oireita on varsin yleistä vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen.
HUIMAUS
Huimauksella tarkoitetaan ohimenevää, väliaikaista pyörryttävää tunnetta ja/tai päässä tuntuvaa heikotusta tai tasapainoaistin heikkenemistä. Huimausta voidaan kuvata myös kyvyttömyytenä säilyttää tasapaino kävellessä tai seistessä.
IENONGELMAT
Yleisin ienongelma on verenvuoto mikä puolestaan on merkki ientulehduksesta.
KESKITTYMISVAIKEUDET, HÄMMENTYNEISYYS
Vaihdevuosien alkuvaiheessa monilla naisilla on vaikeuksia muistaa asioita ja keskittyä asioihin. Näiden lisäksi monet kokevat ajatusten “lukkiintumista”. Kun ottaa huomioon kaikki ne muutokset kehossa ja elämässä ylipäätään, ei ole mikään ihme, että sinulla voi ollakeskittymisvaikeuksia!
KIHELMÖINTI KEHOSSA
Vaikka ei kovin yleinen vaihdevuosien oire, kehossa tapahtuva kihelmöinti on huolestuttava ja odottamaton oire, jota jotkut naiset kokevat. Tällainen kihelmöinti saattaa tuntua missä tahansa osassa kehoasi, mutta yleisimmin sitä tuntuu jalkaterissä, säärissä, käsivarsissa ja käsissä.
KUIVA EMÄTIN
Kuivalla emättimellä tarkoitetaan lähinnä emättimen pinnan yleisen kosteuden ja pehmeyden vähenemistä, johon saattaa liittyä kutinaa ja ärtyneisyyttä. Estrogeenitasojen pudotessa emättimesi kudokset alkavat kuivua ja menettää joustavuuttaan. Yhdyntä saattaa muuttua epämukavaksi ja saatat altistua helpommin tulehduksille.
KUTISEVA IHO
Estrogeenitasojesi pudotessa laskee usein myös kollageenin tuotantosi. Kollageeni puolestaan pitää ihosi värin tasaisena, nuorekkaana ja joustavana. Joten, kun kollageenituotantosi vähenee, se näkyy ihollasi. Ihostasi tulee ohuempaa, kuivempaa, hilseilevämpää ja siitä katoaa nuorekkuus.
JATKUU.... - Vaihtarioireita
KUUMAT AALLOT
Kuumat aallot voidaan määritellä voimakkaaksi kuumuuden tunteeksi, joka yleensä leviää kasvoistasi alas kaulaasi, rintaasi ja joskus myös koko kehoosi, luoden kasvoillesi punoitusta. Kuumat aallot tulevat ryöppyinä, jotka kestävät yleensä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin.
Kuumat aallot ovat yleisin kaikista vaihdevuosioireista. Länsimaissa yli 60 % naisista kokee tämän vaihdevuosioireen. Kuumat aallot alkavat usein jopa useita vuosia ennen muita merkkejä vaihdevuosista.
Öisin esiintyviä kuumia aaltoja kutsutaan yöhikoiluksi.
LIBIDON VÄHENEMINEN
Libidollasi tarkoitetaan seksuaalista kiinnostustasi ja haluasi. Libidon väheneminen saattaa olla yksi vaikeimmin hallittavista oireista, jonka vaihdevuodet voivat tuoda mukanaan. Tämä johtuu usein siitä, että nainen ei aina ymmärrä kuinka ja miksi hän on kadottanut halunsa olla intiimissä fyysisessä yhteydessä partneriinsa. On tärkeää ymmärtää, että libidon väheneminen vaihdevuosien aikana on yleistä, koskettaen jopa 20 – 40 % naisista.
LIHASSÄRKY
Lihasten arkuuteen ja jäykkyyteen liittyvät kivut ja säryt, jotka saattavat tuntua joka puolella kehoa. Naiset, joiden yleiskunto ja yleinen terveys ovat hyvät, ovat vähemmän alttiita lihassäryille kuin naiset, joiden ravitsemus on puutteellista ja jotka harrastavat vähän liikuntaa.
MASENNUS
Masennusta voidaan kuvata pitkäaikaiseksi ja voimakkaaksi surullisuuden, toivottomuuden ja melankolisuuden tunteeksi. Siihen liittyy usein mielenkiinnon menettäminen normaaleihin aktiviteetteihin, uni- ja syömishäiriöt sekä vetäytyminen perheen ja ystävien parista. Vaihdevuosien myötä tapahtuvat kemialliset muutokset eivät sinänsä kasvata masennukseen altistumisen riskiä, mutta monet keski-ikäiset naiset kokevat merkittäviä muutoksia elämässään, mukaan lukien vaihdevuodet, mikä puolestaan saattaa lisätä riskiä sairastua masennukseen.
MIELIALAN VAIHTELUT, ITKUKOHTAUKSET
Vaihdevuodet eivät tuo mukanaan pelkästään epämukavia fyysisiä oireita, vaan myös tunne-elämäsi saattaa muuttua kontrolloimattomaksi heiluriliikkeeksi erilaisten mielialan vaihteluiden myötä. Vaihdevuosiin liittyy merkittäviä hormonaalisia vaihteluita ja nämä vaihtelut saattavat vaikuttaa yhtä paljon niin henkiseen kuin fyysiseen tasapainoosi. Yli 50 % naisista kokee mielialan vaihteluita lähestyessään vaihdevuosia.
MIGREENI
Joillain naisilla migreenioireet pahenevat vaihdevuosiaikana, jopa krooniseksi migreeniksi.
MUISTIKATKOKSET
Vaihdevuosia lähestyvät naiset valittavat usein unohtelevansa asioita sekä kokevansa keskittymisvaikeuksia. Kadonneet autonavaimet, unohtuneet tapaamiset ja muistamattomat syntymäpäivät ovat yleisiä esimerkkejä muistikatkoksista. Tällaiset muistikatkokset ovat kuitenkin normaaleja vaihdevuosien oireita, jotka yhdistetään yleisesti alentuneisiin estrogeenitasoihin.
MURTUVAT KYNNET
Monet naiset kärsivät hauraista ja murtuvista kynsistä. Tätä tapahtuu luonnollisesti iän ja hormonivaihteluiden myötä.
MUUTOKSET KEHON TUOKSUISSA
Monet vaihdevuosien oireista voivat aiheuttaa lisääntyvää hikoilua, mikä puolestaan saattaa aiheuttaa muutoksia kehosi tuottamissa tuoksuissa ja hajuissa. Erityisesti kuumilla aalloilla ja yöhikoiluilla on suuri merkitys lisääntyvään hikoiluun. Luonnollisestikin lisääntyvä hikoilu johtaa muutoksiin kehosi tuottamissa tuoksuissa ja hajuissa.
OLEMASSA OLEVIEN OLOTILOJEN PAHENEMINEN
Aivan kuten jotkut vaihdevuosien oireet saattavat johtaa toisiin oireisiin, ne saattavat myös aiheuttaa lisäpainetta olemassa oleviin olosuhteisiin ja olotiloihin.
OSTEOPOROOSI
Osteoporoosi on luita rappeuttava sairaus, jonka seurauksena on luiden rakenteen heikkeneminen ja yleinen luuston massan ja tiheyden väheneminen. Tämä tarkoittaa sitä, että luusi ovat paljon alttiimpia murtumille ja halkeamille. Monet osteoporoosiin sairastuneet ovat täysin oireettomia eivätkä tiedä edes sairastavansa sitä ennen kuin heille tulee luunmurtuma tai heidän luidensa tiheys testataan.
PAINONNOUSU
Painonnousu, erityisesti keskivartalon leveneminen, on jälleen yksi merkki hormonivaihtelusta. Useat kirjat ja lääkärit väittävät, että vaihdevuosilla ei ole mitään tekemistä painonnousun kanssa, vaan painonnousu vaihdevuosien aikana johtuu yksinkertaisesti ikääntymisestä ja aineenvaihdunnan hidastumisesta. Toisaalta toiset tutkimukset puolestaan osoittavat, että hormonitasoilla on yhteyttä painonnousuun ja rasvakudoksen uudelleenjakamiseen.
PELON JA HUOLEN TUNNE, PANIIKKIHÄIRIÖT
Paniikkihäiriöstä vaihdevuosien aikana saattaa tulla hyvin kokonaisvaltaisesti heikentävä oire monille naisille. Joskus, ilman mitään järjelliseltä tuntuvaa syytä, sydämesi alkaa lyödä kiivaammin, hengitysrytmisi kiihtyy, hikipisaroita syntyy ohimoillesi ja koet eräänlaisen energiasyöksyn, ikään kuin itsesuojeluvaistosi olisi aktivoituneena. - Vaihtarioireita
TÄSSÄ VIELÄ VAIHDEVUOSIOIREITA:
PÄÄNSÄRKY
Vaihdevuosien alkuaikoina saatat huomata, että saat useammin ja pahempia päänsärkyjä. Tämä johtuu yleensä putoavista estrogeenitasoistasi.
PÖHÖTTYNEISYYS
Turvonnut, pöhöttynyt olo, joka tuntuu ilmestyvän tyhjästä. Yleensä huomaat jaksoja, jolloin nesteet ajoittain kerääntyvät kehoosi ja vatsan seutu tuntuu laajenevan.
RINTOJEN ARKUUS
Kipua tai arkuutta yhdessä tai molemmissa rinnoissa esiintyy usein vaihdevuosien yhteydessä. Tämä saattaa tuntua yleisenä epämiellyttävyytenä ja kipuna yhdistettynä kosketukseen tai rintoihin kohdistuvaan paineeseen.
RUOANSULATUSHÄIRIÖT
Muutokset ruoansulatusjärjestelmässä, joiden seurauksena lisääntyvät ilmavaivat, ruoansulatuselinten krampit sekä pahoinvointi.
SÄHKÖISKUJEN TUNNE
Omituinen lievän sähköiskun, “säkärin” tunne tai eräänlainen tunne kuin kuminauhalla napsautettaisiin ihon ja lihaksen väliseen kudokseen. Tällainen lievä sähköiskun tunne saattaa myös olla kuuman aallon edeltäjä.
TINNITYS
Vaihdevuosista kärsivät naiset valittavat usein korvien soimista tai surisemista, jota kutsutaan myös tinnitykseksi.
TULINEN KIELI
Tulisen kielen syndrooma on monimutkainen ja harmillinen tila, jossa polttava kipu tuntuu suussasi tai huulissasi, joskus myös levinneenä koko suun alueelle, ilman mitään näkyvää syytä ärsytykseen.
UNIHÄIRIÖT
Jos heräät usein yöllä ja pyöriskelet sängyssäsi tai kärsit ylipäätään unettomuudesta, sillä saattaa olla yhteyksiä vaihdevuosiin. Monilla vaihdevuosissa olevilla naisilla on unihäiriöitä yöhikoilusta johtuen, mutta unihäiriöt saattavat olla myös seurausta ahdistuneisuudesta tai vakavammasta unettomuudesta. Vaihdevuosien alkaessa saatat hyvinkin huomata, että unesi on yhä vain rauhattomampaa ja rauhattomampaa.
UUPUNEISUUS
Uupuneisuus, yksi yleisimmistä vaihdevuosioireista, voidaan määritellä jatkuvaksi ja yhtämittaiseksi heikkouden, väsymyksen ja alhaisen energiatason tunteeksi. Tämä tulee erottaa uneliaisuudesta, mikä viittaa tosiasialliseen nukkumisen tarpeeseen. Uupuneisuuteen liittyy ennemmin energian puutetta kuin uneliaisuutta.
VIRTSAN KARKAILU
Virtsan karkailua on kolmenlaista:
1. Stressistä johtuva virtsan karkailu, jolloin virtsaat vahingossa kun naurat, yskit, aivastat tai pinnistät voimakkaasti.
2. Paineesta johtuva karkailu, jolloin virtsarakko tuntuu toimivan omasta tahdostaan, supistuen ja tyhjentyen täysin riippumatta tietoisista yrityksistäsi vastustaa sitä.
3. Ylivuotokarkailu, jolloin menetät täysin tunteen siitä, että olisi aika käydä vesassa.
Yli 50 % naisista kokee silloin tällöin stressistä johtuvaa virtsan karkailua vaihdevuosien jälkeen.
YÖHIKOILU
Yöhikoilu on kuumien aaltojen yöllinen, mutta tyypillisesti voimakkaampi, lähisukulainen.
ÄRTYNEISYYS
Tällä tarkoitetaan merkittävää mielialan muutosta pitkittyneenä ajanjaksona, johon liittyy mielenkiinnon katoaminen normaaleihin aktiviteetteihin, uni- ja syömishäiriöt sekä eristyneisyys perheestä ja ystävistä. Ärtyneisyys johtuu usein huonosti nukutuista öistä, jotka puolestaan saattavat johtua yöaikaan tapahtuvista kuumista aalloista (yöhikoilusta) - Anonyymi
Tähän vanhaan ketjuun haluan kannustaa: ihana elämä jatkuu, seesteistä elämää, jos rauhaa myös menneiden selvittelylle, uusia sivuja aukeaa, naisen kyky olla oma itsensä ja rakkaus paranee
Jos ilo saada lapsenlapsia, se ihanaa!
Elämä jatkaa kehittyen aina vaan. Hyvät valinnat tuovat hyvää; niitä kannattaa suojella, ja viljellä.
Ikänsä saa ihan täysin hyväksyä ja itseään ei pidä vähätellä. Elämä kantaa ja on ihanaa. - Anonyymi
Vaihdevuosien jälkeen elämä on parempaa kuin koskaan aikaisemmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192596Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2091030- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38921- 47894
- 36866
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke122842Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812- 3746