Miten saa koko

nimetönnä

sivuston fontit kerralla määriteltyä tietyn kokoiseksi, nyt kun css:n bodyyn laittaa font-size: 12px, niin se ei muuta kuin tablen ulkopuolella olevat tekstit..?

Miksei tuo css määritä niitä muita tekstejä jotka ovat otsikoissa, div:ssä jne. vai olenko tehnyt jotain väärin..?

7

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tõppõ

      Kun jollekin elementille annetaan jokin määrite niin sen pitäisi koskea myös määritellyn elementin sisällä olevia elementtejä. Esim. kaikki bodylle annettavat määritteet pitäisi koskea kaikkia elementtejä (pienin poikkeuksin).

      Aina selaimet eivät kuitenkaan tätä tee. Siksipä suositellaankin varmistamaan asia näin:


         body, table, div, h1, h2, p {font-size: 120%; color: Red;};

      • Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

        Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.


      • Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

        Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

        Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.

        Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

           body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}



        Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)


      • Tõppõ kirjoitti:

        Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

           body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}



        Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.


      • Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

        Minä käytän jostain syystä usein mahdollisimman kelvottomia väriesimerkkejä:) Miksikö.. no emmää tiiä, ainakin ideoita napsiva joutuu sitten itse pähkäilemään miten ne saa itselle sopivaksi.

        Joo oikeassahan sinä olet, en minä sillä.




        En tiedä miten ihmeessä sivuntekijöille saisi tolkutettua päähän tuon että selaimen oletusfonttikoko on leipätekstiin aivan oivallinen (itse fontti ei), ja jos se on selaajan mielestä väärä niin selaajahan saa sitä helposti muutettua mikäli sitä ei ole laitettu kiinteäksi eikä sivun leyouttia ole suunniteltu fonttikoon varaan toimivaksi.

        Itse nappaan välillä huonosti tehdyillä sivuilla surffatessani koko tyylimääritykset helkuttiin (Operalla se ainakin käy helposti) jotta sivuista saisi jotain tolkkua. Useimmiten kuitenkin painan back-nappia sellaisille sivuille saapuessani.


      • Nojaa
        Yucca kirjoitti:

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

        *Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta,*

        Miksi?


        *ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu*

        Miksi punaiseksi asettaminen on hölmöä? olettaen että väri sopii sivun ilmeeseen.


        *ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi. *

        Eihän 12 px ole pientä?



        Olis kiva tietää miten se fontinkoko kannattaa sivuille määritellä, joissain neuvotaan käyttämään em toisissa ohjeissa % (prosentteja) toisissa taas px (pikseleitä)


    • Wille

      * {font...}

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe