Miten saa koko

nimetönnä

sivuston fontit kerralla määriteltyä tietyn kokoiseksi, nyt kun css:n bodyyn laittaa font-size: 12px, niin se ei muuta kuin tablen ulkopuolella olevat tekstit..?

Miksei tuo css määritä niitä muita tekstejä jotka ovat otsikoissa, div:ssä jne. vai olenko tehnyt jotain väärin..?

7

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tõppõ

Kun jollekin elementille annetaan jokin määrite niin sen pitäisi koskea myös määritellyn elementin sisällä olevia elementtejä. Esim. kaikki bodylle annettavat määritteet pitäisi koskea kaikkia elementtejä (pienin poikkeuksin).

Aina selaimet eivät kuitenkaan tätä tee. Siksipä suositellaankin varmistamaan asia näin:

body, table, div, h1, h2, p {font-size: 120%; color: Red;};

• Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.

• Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.

Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}

Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)

• Tõppõ kirjoitti:

Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}

Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)

Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

• Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

Käytännössä
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

Minä käytän jostain syystä usein mahdollisimman kelvottomia väriesimerkkejä:) Miksikö.. no emmää tiiä, ainakin ideoita napsiva joutuu sitten itse pähkäilemään miten ne saa itselle sopivaksi.

Joo oikeassahan sinä olet, en minä sillä.

En tiedä miten ihmeessä sivuntekijöille saisi tolkutettua päähän tuon että selaimen oletusfonttikoko on leipätekstiin aivan oivallinen (itse fontti ei), ja jos se on selaajan mielestä väärä niin selaajahan saa sitä helposti muutettua mikäli sitä ei ole laitettu kiinteäksi eikä sivun leyouttia ole suunniteltu fonttikoon varaan toimivaksi.

Itse nappaan välillä huonosti tehdyillä sivuilla surffatessani koko tyylimääritykset helkuttiin (Operalla se ainakin käy helposti) jotta sivuista saisi jotain tolkkua. Useimmiten kuitenkin painan back-nappia sellaisille sivuille saapuessani.

• Nojaa
        Yucca kirjoitti:

Käytännössä

*Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta,*

Miksi?

*ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu*

Miksi punaiseksi asettaminen on hölmöä? olettaen että väri sopii sivun ilmeeseen.

*ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi. *

Eihän 12 px ole pientä?

Olis kiva tietää miten se fontinkoko kannattaa sivuille määritellä, joissain neuvotaan käyttämään em toisissa ohjeissa % (prosentteja) toisissa taas px (pikseleitä)

• Wille

* {font...}

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3553
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2389
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2218
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1987
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1542
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1429
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1282
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1230
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1205
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1189
    Aihe