Kylmäallergia?

Paleleva

Hei! Talvi tuli ja omituinen vaiva sen mukana.

Kävelen 100 metriä ulkona, niin naamaa alkaa kirvellä ja iholle nousee vaaleita paukoja ja koko naama turpoaa!!!! Myös sormet turpoavat ja muuttuvat kukertaviksi ja jalat (reidet kuin nokkosilla hakattu). Ni sitten pääsen sisään lämpimään ja noin tunnissa kaikki häviää ollessa lämpimässä. Minulla ei ole aiemmin ollut koskaan mitään allergiaa mihinkään!

Kävin lääkärissä. Lääkäri antoi kortisonikuurin ja sanoi, että olen "jollekin" allerginen ja ns. kylmänokkosrokko on taudin nimi. Eli kylmä ulkoilma aktivoi kuulemma tämän allergian. Uskoako??

Itse pelkään, että kyseessä on todellakin kylmäallergia. Onko teillä kellään sitä tai yleensäkään onko edellä kertomani oireet tuttuja kellekään??? Vai pitääkö tässä suosiolla muuttaa etelään :)?

50

35621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisinaa samoja oireita..

      Totta on, että kyseessä on kylmänokkosrokko. Mulla saattaa toisinaan nousta paukamia kylmästä, mutta syy tähän mulla, kun kylmä ilma myös kuivattaa ihoani.Ihottumaakin voi esiintyä.. Mun ei oo tarttenut käydä lääkärillä, koska oireeni ei niin vakavia. Joskus luin terveys lehdestä tästä kylmä allergista. Siellä tuli esille,että joissakin tapauksissa sattais myös antihistamiinit auttaa. Kuivaako sinun iho noista oireista?

      • Paleleva

        Ei ole ainakaan vielä kuivunut, mutta kävin eilen tosin vasta siellä lääkärissä, aloitin eilen kortisonit ja vaiva alkoi pari päivää sitten. Tänä aamuna ei vielä olleet lääkkeet vaikuttaneet vaan tulin hirviönä töihin 5 minuutin työmatkan jälkeen (töihin kevelemistä kotoa noin 250 m!).

        Mietin kovasti, että mille ihmeelle voin olla allerginen? Entä jos tämä ei mene ohi tai alkaa uudestaan parannuttua? Voisiko maanantainen hammaslääkärireissu olla syynä (siis laitettiin täyte hampaaseen, jos olen sille allerginen??)?

        Mene ja tiedä! Kiitos kuitenkin vastauksestasi! Luulin jo melkein että "kylmänokkosrokko" on sen lääkärin oma keksintö kun sellaisesta ei kukaan ole kuullut kelle olen asiasta täällä kertonut!!


      • urticariaa JOKA syksy
        Paleleva kirjoitti:

        Ei ole ainakaan vielä kuivunut, mutta kävin eilen tosin vasta siellä lääkärissä, aloitin eilen kortisonit ja vaiva alkoi pari päivää sitten. Tänä aamuna ei vielä olleet lääkkeet vaikuttaneet vaan tulin hirviönä töihin 5 minuutin työmatkan jälkeen (töihin kevelemistä kotoa noin 250 m!).

        Mietin kovasti, että mille ihmeelle voin olla allerginen? Entä jos tämä ei mene ohi tai alkaa uudestaan parannuttua? Voisiko maanantainen hammaslääkärireissu olla syynä (siis laitettiin täyte hampaaseen, jos olen sille allerginen??)?

        Mene ja tiedä! Kiitos kuitenkin vastauksestasi! Luulin jo melkein että "kylmänokkosrokko" on sen lääkärin oma keksintö kun sellaisesta ei kukaan ole kuullut kelle olen asiasta täällä kertonut!!

        tarvitse sairastaaksesi kylmäurticariaa olla millekään allerginen,paitsi sille kylmyydelle,toiset saavat kuumuudesta samanlaisia oireita.
        Varaudu siihen,että reagoit samalla tavalla kylmään jatkossakin.
        Hammaslääkärireissullasi ei ole asiassa mitään yhteyttä.
        Kait lääkäri kirjoitti sinulle antihistamiinia?Jatkoa ajatellen.
        Itselläni tulee joka syksy KOSTEUDESTA urticariaa,joka saattaa kestää parikin kuukautta yhtäjaksoisesti,lääkityksestä huolimatta.
        Olen ollut tutkimuksissa Iho-ja allergiasairaalassa,allergiatesteissä,ihon koepalan otossa ym.
        Mitään muuta ei ole löytynyt kuin se,että reagoin syksyisin siten kuin reagoin,olematta kuitenkaan allerginen esim. joillekin itiöille tms.
        Kaikkeen tottuu,tähänkin.
        Kai lääkärisi infosi sinua,että kyseessä tódennäköisesti on asia joka tulee toistumaan,eli urticaria ei todellakaan ole sellainen sairaus (ellei se johdu esim. jostain lääkkeestä tai ruoasta,jotka poisjättämällä tilanne korjaantuu) joka parannuttuaan ei tulisi uudelleen.


      • paleleva
        urticariaa JOKA syksy kirjoitti:

        tarvitse sairastaaksesi kylmäurticariaa olla millekään allerginen,paitsi sille kylmyydelle,toiset saavat kuumuudesta samanlaisia oireita.
        Varaudu siihen,että reagoit samalla tavalla kylmään jatkossakin.
        Hammaslääkärireissullasi ei ole asiassa mitään yhteyttä.
        Kait lääkäri kirjoitti sinulle antihistamiinia?Jatkoa ajatellen.
        Itselläni tulee joka syksy KOSTEUDESTA urticariaa,joka saattaa kestää parikin kuukautta yhtäjaksoisesti,lääkityksestä huolimatta.
        Olen ollut tutkimuksissa Iho-ja allergiasairaalassa,allergiatesteissä,ihon koepalan otossa ym.
        Mitään muuta ei ole löytynyt kuin se,että reagoin syksyisin siten kuin reagoin,olematta kuitenkaan allerginen esim. joillekin itiöille tms.
        Kaikkeen tottuu,tähänkin.
        Kai lääkärisi infosi sinua,että kyseessä tódennäköisesti on asia joka tulee toistumaan,eli urticaria ei todellakaan ole sellainen sairaus (ellei se johdu esim. jostain lääkkeestä tai ruoasta,jotka poisjättämällä tilanne korjaantuu) joka parannuttuaan ei tulisi uudelleen.

        Ei infonnut mitään tuollaista eikä puhunut mitään antihistamiinista!! Puhui vaan kylmänokkosrokosta! Ja sanoi, että kortisoni pitäisi auttaa!!Minä tulostan viestisi talteen ja kysyn seuraavalla kerralla lääkäriltä uudestaan, jos tämä ei mene ohi tällä lääkityksellä. En tiedä, muutakuin että pelottaa mennä ulos!!! Se kirvely on ihan samanlaista, kuin iho palaisi!
        Kerro minulle lisää, jos tulee jotain tärkeää mieleesi! Niin...alkoiko oireet kylmästä sinullakin ihan yhtäkkiä? Kun minä kysyin lääkäriltä tästä kylmäallergiasta, niin hän sanoi, että olet kai sinä ennenkin ulkona ollut? Että tuskin se allergia nyt puhkeaa. Totesi kyllä että; kyllähän tämä nokkosrokko tuli sinulle aika rajuna!!


      • Raynaudin tauti
        paleleva kirjoitti:

        Ei infonnut mitään tuollaista eikä puhunut mitään antihistamiinista!! Puhui vaan kylmänokkosrokosta! Ja sanoi, että kortisoni pitäisi auttaa!!Minä tulostan viestisi talteen ja kysyn seuraavalla kerralla lääkäriltä uudestaan, jos tämä ei mene ohi tällä lääkityksellä. En tiedä, muutakuin että pelottaa mennä ulos!!! Se kirvely on ihan samanlaista, kuin iho palaisi!
        Kerro minulle lisää, jos tulee jotain tärkeää mieleesi! Niin...alkoiko oireet kylmästä sinullakin ihan yhtäkkiä? Kun minä kysyin lääkäriltä tästä kylmäallergiasta, niin hän sanoi, että olet kai sinä ennenkin ulkona ollut? Että tuskin se allergia nyt puhkeaa. Totesi kyllä että; kyllähän tämä nokkosrokko tuli sinulle aika rajuna!!

        Itselläni alkoi kylmälle oireilu noin 30-kymppisenä. Oireet pahimmillaan olivat myös kesällä jos on sateinen keli ja iho kastuu tai myös tuulisella säällä. Tehtiin kylmätestin erikoissairaanhoidon puolella, samoin reumapuolella tutkittiin onko sidekudossairautta.
        Itselläni sormet ja kaikki ääreisosat turpoaa, pistelee, ovat ensin valkoiset ja sitten punaiset. Ja tietenkin siihen liittyi myös särkyä sormissa ja esim. nenä, reisien etupinnat ovat erityisen herkät. Itselläni oli aikaisemmin vain lämmin pukeutuminen hoitona, voidaan myös käyttää kalsiumsalpaajaa. Nyt kun verenpaineen vuoksi käytän kalsiumsalpaajaa, ei tätäkään oiretta ole enää ollut.


      • Tutkittu
        Raynaudin tauti kirjoitti:

        Itselläni alkoi kylmälle oireilu noin 30-kymppisenä. Oireet pahimmillaan olivat myös kesällä jos on sateinen keli ja iho kastuu tai myös tuulisella säällä. Tehtiin kylmätestin erikoissairaanhoidon puolella, samoin reumapuolella tutkittiin onko sidekudossairautta.
        Itselläni sormet ja kaikki ääreisosat turpoaa, pistelee, ovat ensin valkoiset ja sitten punaiset. Ja tietenkin siihen liittyi myös särkyä sormissa ja esim. nenä, reisien etupinnat ovat erityisen herkät. Itselläni oli aikaisemmin vain lämmin pukeutuminen hoitona, voidaan myös käyttää kalsiumsalpaajaa. Nyt kun verenpaineen vuoksi käytän kalsiumsalpaajaa, ei tätäkään oiretta ole enää ollut.

        Tähän vaan sellasta kommenttia, että Reynaudin tauti johtaa käsittääkseni lihasrappeumiin, ym. kamalaa kun taas urticaria on eri juttu - pelkkä yliherkkyys jollekin.

        Tietty jos muita Reynaudin taudin oireita rupee tulemaan, kun vaan patit käsissä ja kirvely tai kutina, niin homma kannattaa tutkituttaa kunnolla. Reunaudin tauti on kai huomattavan harvinainen, kun taas urticariat varsin yleisiä - eli siis urticarian todennäköisyys on MONIN verroin suurempi!!


      • Fibro-83
        Tutkittu kirjoitti:

        Tähän vaan sellasta kommenttia, että Reynaudin tauti johtaa käsittääkseni lihasrappeumiin, ym. kamalaa kun taas urticaria on eri juttu - pelkkä yliherkkyys jollekin.

        Tietty jos muita Reynaudin taudin oireita rupee tulemaan, kun vaan patit käsissä ja kirvely tai kutina, niin homma kannattaa tutkituttaa kunnolla. Reunaudin tauti on kai huomattavan harvinainen, kun taas urticariat varsin yleisiä - eli siis urticarian todennäköisyys on MONIN verroin suurempi!!

        Heips!!

        Sairastan fibromyalgiaa ja Raynaydin syndroomaa. Raynaydin syndrooma on oireyhtymä, joka ilmenee yleisimmin muiden reumasairauksien kanssa. Voi olla myös ainoana "sairautena". Kyseinen syndrooma ei aiheuta muita sairauksia tai vammoja. Oireyhtymä tunnetaan myös nimellä valkosormisuus.

        Tässä artikkeli aiheesta:

        http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=975

        Tahdoin vain kertoa, että ei kannata huolestua aiheetta. Myös minulla on todettu kylmäallergia ja urticariaoireet ovat toisinaan koviakin.


    • malva

      Tyttärelläni, nyt 19v oli elämantaipaleensa alussa kylmäallergia. Hoidettiin silloin kielletyillä antihistamiineilla pari vuotta.
      Hoito jäi sitten yhtenä kesänä.Tyttärellä ei ole sittemmin ollut edes lievää flunssaa kuten ei kenelläkään muulla perheessä.
      eli:
      kylmäurticaria voi olla vain tilapäinen ongelma!

      • paleleva

        Kiitos kaikille vastaajille! Nyt minulla on Zyrtekiä tämä kortisoni ja ainakin nyt on hellittänyt. Sormet kyllä turpoaa ja naamaa hiukan punottaa ja pistelee, mutta ainakin patit pysyi viikonlopun poissa. Toivon, että tämä tästä. Lääkäri sanoi,että tarkemmin aletaan tutkia vasta sitten, jos tauti on krooninen, eli aktiivinen vähintään 3 kk? No ainakin kortisoni loppuu tällä viikolla ja jos oireet palaavat yhtä hurjina, niin menen takaisin lääkäriin (vai pitäisikö mennä Hemoon suoraan ihotautilääkärille). Se on hyvä, että sain teiltä lisää tietoa ja huomasin, että en ole mikään "outo" kapistus vaan tätä on muillakin. Kiitos vielä kerran!


      • Kati

    • Tutkittu

      Hei!

      Kyllä se sitä on, ns. kylmäallergiaa. Eräänä kauniina kesäisenä iltana 1997 huristelin pyörällä kesätöistä tehtaasta 50 asteen lämmöstä kotia kohti, eikä tarvittu kuin mitätön ajoviima, kun käsivarsia jo kutitti ja niihin nousi paukamia, jotka sitten häipyivät tunnin parin sisään.

      Toinen saa yliherkkyysreaktioita ruoasta tai auringonvalosta, toinen kosketuksesta... joku kylmästä! Kyseessä on siis yliherkkyysreaktio kylmälle. Johtuu ihon pinnassa olevien imusuonten supistumisesta kylmän vaikutuksesta, aiheuttaa sen, ettei veri oikein kierrä ja elimistö reagoi sekä muodostaa noita paukamia. Ihan kuten mikä tahansa muukin yliherkkyys, se voi alkaa millon tahansa, kestää hetken tai 30 vuotta. Jos oireet menee ihan pahaksi, kannattaa välttää altistumasta suuremmin kylmälle. Ehkä ei kuitenkaan kannata jättäytyä sisätiloihin, vaikka talvi onkin! Esim. mun tapauksessa oireita tuli ensin myös talvella, mut sittemmin on näyttänyt siltä, että kun iho syksyn aikana totuttelee talven tuloon, niin oireita ei tule. Päin vastoin kesähelle ja kylmä vesi on mulle pahin yhdistelmä - tää on varmaan aika yksilöllistä tosin.

      Mun tapauksessa pahimmillaan ei ole ollut kesällä uimaan menemistä, kun reaktio kylmästä vedestä on ollut sen verta voimakas, että veri karkaa päästä ja pyörryttää, lopuksi autuas väsymys ja 3 tunnin nokoset päälle. Enkä tosiaan tunne ketään, jolla oireet olis olleet näin voimakkaat! Mitä lämpimämpi päivä, sen pahemmat oireet, eli mulla tuo kylmästä lämpimään vaihto vielä pahentaa asiaa. Samoin vaikkapa kostean kylmä, tuulinen syysilma. Tosin oireiden vahvuus vaihtelee vuodesta toiseen, välillä reaktio on olut hirmuinen, toisena vuonna ei mitään ongelmaa. Joten olen totutellut asiaan, ottanut uimisen enemmän tai vähemmän varoen, jos oireita näyttää ilmestyvän jne. Onneksi lähivuosina ei ole ollut oikein mitään reaktioita enää. Tosin nyt koputan puuta, koska aina ne voi uusiutua.

      Jos asia kiusaa, suosittelen vahvasti että otat yhteyttä Helsinkiin, HYKSin Iho- ja allergiasairaalaan. Kävin itse siellä kylmäurtikariatutkimuksen koekappaleena vuosi sitten kesällä ja voi sanoa, että kyseinen paikka on ainoa, jossa on asiaa tuntevia ihmisiä/tunteva ihminen. Terveyskeskuslääkäreiltä olen saanut jopa shokkihoitoehdotuksia tyyliin "kokeile avantouintia!" Yleislääkärit eivät siis tämän jutun päälle ymmärrä mitään, eivätkä pääosin osaa neuvoa sinua mihinkään suuntaan.

      Jos oireet on ihan pahat, niin tavallinen antihistamiinilääkitys, siis esim. Zyrtec voi auttaa. Samaa myydään heinänuhaan, et siis ole kuolemansairas. Mullakaan ei ole ollut mitään allergioita aiemmin, joten olin myös aika yllättynyt, että tällanen yliherkkyys oi edes olla olemassa. Muuten ei auta kun olla "allerginen" ja toivoa, että tämä on ohimenevää laatua!

      • Tutkittu

        Lukaisin tuossa vielä jutun sivulta: http://www.psori.fi/Ihonaika/2004/kylmaurtikaria.php liittyen kylmäallergisen uiskenteluun ja urtikarian perinnöllisyyteen.

        Niille, joilla on vastaavia oireita uimisesta kun mulla on ollut, kannataa lukaista, koska se pyörrytyskohtaus saattaa todella iskeä siellä vedessä huonoin seurauksin. Eli ei tämä välttämättä ihan niitä vaarattomampia urtikarioita ole...

        Olen tosin käväissyt siellä avannossakin kastautumassa, jos oon uskaltanut. Oikein hyvältä tuntui! Kunhan ei mene liian nopsaan kuumaan saunaan sitten.

        Muistui vielä mieleen, että itse asiassa mullakin on tullut joskun pienenä urtikariapatteja märkien uikkarien kohdalle uinnin jälkeen, kuten tuossa jutussa kerrottiin. Tosin ihan ne varsinaiset ja pahimmat oireet alkoivat - yllätys yllätys - vajaa kk e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen, liekö auttaneet oireiden puhkeamisessa vai olisiko ihan silkkaa sattumaa?


      • minä vaan 19

        Mulla on kanssa tuota kylmä allergiaa ollu viime talvesta asti. Reagoin kaikkein pahiten kylmään viimaan. Pakkanen pelkästään ei aiheuta niin pahoja oireita. Pahimmat oireet on ollu silmien turpoaminen, jalat ja kädet kauttaaltaan paukamilla (kutina aivan järjetön) ja sormet tuntu siltä, että ne ois voinu räjähtää minä hetkenä hyvänsä ja itku pääsi auttamatta. Tosin riittää, että nukkuu kesällä ikkuna auki, ni kädet on ihan paukamilla aamulla ja sormet turpoaa.
        Mut kiinnitin huomiota tohon että sä pyörryit, kun mulle kävi nyt tänä keväänä sillai, että kävelin bussista kotiin n. 500m ja oli ihan älyttömän kylmä viima. Tulin sisälle, hetken aikaa juttelin äitin kanssa ja sit yhtäkkiä vaan pimeni ja heräsin hetken päästä lattialta. Oisko se mullakin johtunu tuosta kylmä allergiasta, ku mulla on myös matala verenpaine vai liekö molemmista.
        Antihistamiinit ja perusrasvaus on onneksi auttaneet tähän mennessä ihan hyvin.


      • kurho

        Hei.Mulla alkoi tämä kylmäihottuma heinäkuussa kun olin uimassa.Iho oli joka paikasta rakkuloilla paitsi naamasta.
        Luulin että se on jotain muuta, mutta sama juttu seuraavana päivänä uinnin jälkeen mutta voimakkaampana.Aattelin että mikä helvetti mulla on.Aattelin että kai se siitä ohi menee mutta parin päivän päästä kun tulin moottoripyörällä aamulla töistä ilman hanskoja,kauluria ja farkut jalassa niin heti alkoi kova kutina ja kuumotus.
        Kotia päästyäni iho oli kaulasta,kämmenistä ja reisistä tuli punaiset ja rakkulaiset.Lääkäri sanoi että nyt sulla on sairaus!ja vielä kehtas sanoa että muuta etelään.Lääkkeeksi määräsi xyzal merkkistä allergia lääkettä.lääke auttaa kyllä hyvin mutta heti kun ei ota niin oireet alkaa.Kostea viima on pahin ja kuumasta kylmään esim:uinti.Pelkäsin kyllä talvea mutta syksy oli kyllä pahinta aikaa.Pukeutumalla saa aikas hyvin suojattua ihoa pahimmalta kylmältä.
        Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä johonkin parempaan lääkäriin kun ei tuo työpaikkalääkäri kun vai vittuili.Ps.toivotaan että tämä ihme sairaus lähtis kaikilta nopeasti pis eikä kestäisi koko ikää.


    • Ystävätär

      Hei,
      Ystävättärelläni on vaikea kylmä uricaria ja alkanut kropassa olleesta tulehduksesta. Ja huom! hampaassa olleesta pitkäaikaisesta tulehduksesta, jota hammaslääkäri ei "halunnut" hoitaa, kun väitti ystävälläni olevan vain päässä vikaa.
      Tässäkin sairaudessa on eri vaikeusasteita, jotka hoidossa on otettava huomioon. Hänellä on aina adrenaliinipiikki mukana, jos kohtaus johtaa hengitysteiden turpoamiseen ja sitä kautta "tukehtumiseen". Lääkäri kertoi taudin kestävän 2 kuukautta - 10 vuotta.
      Että onhan siinä kestämistä moneksi vuodeksi... Voimia kaikille oireista kärsiville.
      Tiedoksi kaikille, Allergia-sairaala on tässäkin asiassa ammattitaitoinen, eikä kukaan maallikko voi väittää etteikö johtuisi hammassairaudesta.

      • "sairastava.."

        Heip! Mukava kuulla että on muitakin kohtalotovereita. Mulla tää ongelma alkoi yhtenä kylmänä syysaamuna 3 vuotta sitten kun kävelin kouluun. Koko naama ja sormet turposivat, menivät paukamille ja sisällä lämpimässä alkoi perkeleellinen kutina ja kuumotus. No terkkarille sitten, ei osannu auttaa.. Kävin terveyskeskuksessä kun oireet vaan jatkui useampana päivänä, taisin olla ihotautilääkärilläkin..en muista. He sanoivat että se on nokkosrokko ja kirjoittivat reseptin Zyrtekiä. Eipä tuo hirveästi oireisiin auttanut.Talvellakin kun oli ulkona niin naama, sormet, reidet, käsivarret muuttuivat punaisiksi ja sisälle päästyä poltteli ja kutisii niin että välillä porua väänsin...

        Tuli kesä, oli todella kuuma kesä ja olin meressä uimassa, ehkä 10 min. polskuttelin siinä ja kun nousin oli voimat aivan poissa. Hetken auringossa kuivateltua huomasin, kun aivan kauttaaltan iho paisui ja muuttui muhkuraiseksi ja punaiseksi, no sitten lähti taju... Sillon en vielä tajunnu kunnolla että tää on sitä samaa kun talvella oli oireet.

        No seuraavana syksynä oireet jatkui taas, sitten tajusin jo mennä yksityiselle lääkärille. Sehän sanoi heti oireet kuultuaan että mulla on Kylmäurticaria. Eli tää allergia tulee yleensä ns. jälkitautina, jos oot sairastanut jonkun tulehduksen tai virusperäisen taudin. Se voi puhjeta aivan yhtäkkiä ja hävitä yhtä nopeesti, yleensä 3kk-10v. tää esiintyy yleensä nuorilla naisilla. Oireet johtuu just siitä että kylmässä pintaverisuonet supistuu ja kun tulet sisälle lämpimään, verisuonet laajenee ja veri virtaa kohisten takaisin niihin suoniin, sitte kuumottaa ym. ja tästä johtuu mm. huimaus ja pyörtyminen kun kaikki veri pakenee lämmittämään sitä kehoa.
        Mulle tähän vaivaan määrättiin Doxalia 10mg iltaisin. (on masennus/unilääke, mutta ei näin pienillä määrillä) sekä uv-valohoitoa.
        valohoitoa en oo kokeillu mutta Doxalia syön kylminä aikoina, se ei oo poistanut oireita, mutta huomattavasti hillinny niitä. Yks vaihtoehto on suojautua vaatteilla kylmää ilmaa vasten, mutta ei nyt viittis koko talvee kulkee kommandopipossa....=)


    • KylmäJussi

      Onneksi viime talvi oli leuto, sillä 2006 tammi-
      maaliskuussa olin sairaslomilla puolitoista kk.
      Keuhkoputkeni tulehtuu kovilla pakkasilla hengästyessä vakiosti. Syytä ei tiedä, astmaa ei ole. Pakkanen voi saada myös henkitorven turpoamaan
      siten että puheenmuodostus on vaikeutuu. Tukehduta
      se ei onneksi kuitenkaan. Erittää voimakkaasti reaktiona tosin limaa ja yskittää. Kylmään vastatuuleen pyöräily saattaa myös turvottaa henkitorven ja tuntua huonolta hengittää.
      Terveyskeskuslääkäri ei ole ollut erityisen kiinnostunut kuin antibioottien tarvittaessa kirjoittamisesta. Uskonut kyllä jo että näin on.
      Vakavin tilanne oli kiskoa lapsi pulkassa flunssassa 22 asteen pakkasella puoli kilometriä
      harjulle, tulehdus ei meinannut pysähtyä antibiooteillakaan ja yskä kesti vajaan kuukauden yhteen jaksoon.
      Sitten maaliskuun 2006 olen sen puolesta voinut
      hyvin, tuleva talvi taas arveluttaa.

      • kylmäallergiaa sitten varmaan

        mulla sama homma, viime talvena alko varmaan ku ajelin skootterilla aika kylmässä säässä. sen jälkeen on aina kylmänkosteella säällä tai viimassa jalat ihan nokkospaukamilla ja kutittaa ihan mielettömästi! just tulin ulkoota (jotain 1 ja loskakeli) ja nyt ihan älytön kutina jaloissa :(


    • Maikki5

      Ensi kerran etsin muita kaltaisiani. Kylmäallergisia. Sairastuin 12 vuotiaana ja nyt olen 33v. Kiinnostuksen heräsi nyt kun viides lapseni, 3kk ikäinen tyttö on saanut oireita 2 viikon ajan.
      Pienen ikäni harrastin taitoluistelua ja kesät kuluivat meressä uinnin merkeissä. Nooh, ne puuhat sai unohtaa :(
      Itse en voi esim. uida ja ulkoillessa näytän lähinnä hirviöltä kuin ihmiseltä, johtuen naaman turpoamisesta ja punaisuudesta. Perunoiden kuoriminenkin tuntuu tuskalta.
      Antihistamiinia sai syödäkseni aikoinaan, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä.
      Vyöhyketerapia on auttanut ainakin yhtä kaltaistani, sen tiedän, mutta itse en ole vielä apua siitä hakenut. En uskalla herättää toiveita oireiden pois lähtemiselle, koska koko tämän ajan olen oireillut. Nyt aion siitä kuitenkin apua hakea.
      Olisi mukava tietää yhdistääkö meitä jokin sama asia. Jokin mikä tämän on aiheuttanut.
      Sairastuin itse kesällä. olin uimassa ja silloin se vain alkoi. Sairaanhoitaja äitini, joka ei ollut kuullutkaan silloin tästä, teki nopeasti diagnoosin asiasta muutaman oireellisen päivän jälkeen ja allergiatestit laittoivat pisteen iin päälle.

      Toivon kaikille voimia tänän viheliäisen vitsaksen omaaville. Koitetaan kestää ja ollaanhan me kuitenkin hengissä!

      Onko etelän matkasta ollut apua? Tuleeko siellä oireita?

      En edes muista miltä kylmä tuntuu. Tunnen sen vain kipuna. En haluaisi tyttärelleni sitä samaa. Jos jollakulla niksejä olemisen ja elämisen helpottamiseksi, otetaan mielihyvin vastaan!!

      • Kryztal

        "Onko etelän matkasta ollut apua? Tuleeko siellä oireita?"

        Itse olen käynyt Havajilla, sekä asunut Malesiassa. Aurinko tekee kylmäallergikoille hyvää, mutta muuten voi palella ihan siinä missä muuallakin.

        Havajilla sattui rantapäivänä olemaan pieni vesisade (kuten suomessa aika tavallista), niin oli jäätävää.

        Malesiassa asuin kauan, jolloin elimistö tottui ilmanalaan. En juurikaan koskaan käyttänyt ilmastointia, sillä siitä reagoi juurikin keuhkot pahimmillaan. Näin ollen päivisin lähes päiväntasaajalla on ihan mukavaa, mutta sitten öisin ilman kunnon peittoja ja muuta tulee kyllä kylmä. Monissa hostelleissa annetaan vain pyyhe ja tyyny, niin pyyhkeen alla kaikki pitkähihaiset ja lahkeiset sukat, niin joten kuten menee yöt, mutta ei niin mukavasti kuin sitten omassa "malesian kodissa", jossa on kunnon peitot öisin.

        Töissä oli myös hirveetä ja lomamatkalaisille esim. virastoissa tai muualla, kun paikalliset ovat vääntäneet ilmastoinnin täysille, kun eivät kestä omaa ilmanalaansa.

        Jokainen tietysti kokee asiat eri tavalla, mutta tässä oli minun kokemukseni asiasta.


    • Hanix

      Monta vuotta vaivannut samanmoinen oire. Varmaan toistakymmentä vuotta. Nyt iän myötä alkanut poskiin ottaa viima ja rohtuvat ja ovat kipeät. Olen myös tuoksu allerginen ,ja kaikenlaista muutakin allergiaa.
      Mutta nyt punaiset läiskät alkaneet tulla sisälläkin, varsinkin reisiin ja käsivarsiin kun ihon pinta on kylmä. Ja kutiaa. Vaikka itsellä ei olisi kylmä.Kesällä kiusallista kun rakastan olla aurongossa. Kiva olla minihame päällä vaikka terassilla, ja kun jalat varjossa pöydän alla, ihan "pilkkuiset". Häiritsevää.
      Lääkäriltä en ole saanut muuta ohjetta kuin rasvaa ja pukeudu. (kesällä villahousuihin vai?)
      Joskus joku sanonut että veressä on liikaa tai liian vähän histamiiinia. En tiedä miten päin se oli. Joskus tuntuu ettei kaikki lääkärit ota vaivaa edes vakavasti. No tästä viestistä ei paljon apua ollut, mutta tiedoksi, että meitä on muitakin. Mukavaa jatkoa.

      • kylmäkerttu

        moi. itse kans sairastanut kyseistä kylmä allergiaa jo ala-aste ikäisestä mutta viimevuosina oireet pahentuneet niin ettei voi edes lähikaupassa käydä kävellen. nyt itsekin vasta aloin etsiä tietoa sairaudesta ja yllätyin kuinka paljon meitä on ja kun kaikki aina ihmettelevät mikä se sellanen allergia on eikä sitä oikein kukaan usko.. mutta nyt aloin todella huolestua kun luin lisää noista nivelsairaksista siinä ohella sillä itselläni viileällä kelillä myös polvet ja sormet turpoavat ja ovat todella kipeät. näihin vaivoihin luulin saavani apua salilta mutta nyt myös lihaksistoni alkaa tuntua melko voimattomalta.. pelottaa ettei kyseessä olisi raynaudin syndroomaa. täytyy ottaa nyt asia selvitykseen. ja tosiaankin jaksamista kaikille kylmäallergisille. tietää tunteen mitä on kävellä itku silmässä kun polttelee ihoa niin kamalasti. ja kun oire ei tule pelkästään tarvella vaan myös viileämpinä kesäpäivinä..


      • Vilikissa
        kylmäkerttu kirjoitti:

        moi. itse kans sairastanut kyseistä kylmä allergiaa jo ala-aste ikäisestä mutta viimevuosina oireet pahentuneet niin ettei voi edes lähikaupassa käydä kävellen. nyt itsekin vasta aloin etsiä tietoa sairaudesta ja yllätyin kuinka paljon meitä on ja kun kaikki aina ihmettelevät mikä se sellanen allergia on eikä sitä oikein kukaan usko.. mutta nyt aloin todella huolestua kun luin lisää noista nivelsairaksista siinä ohella sillä itselläni viileällä kelillä myös polvet ja sormet turpoavat ja ovat todella kipeät. näihin vaivoihin luulin saavani apua salilta mutta nyt myös lihaksistoni alkaa tuntua melko voimattomalta.. pelottaa ettei kyseessä olisi raynaudin syndroomaa. täytyy ottaa nyt asia selvitykseen. ja tosiaankin jaksamista kaikille kylmäallergisille. tietää tunteen mitä on kävellä itku silmässä kun polttelee ihoa niin kamalasti. ja kun oire ei tule pelkästään tarvella vaan myös viileämpinä kesäpäivinä..

        Se on totta ettei monikaan ymmärrä saati tiedä mitään kylmäallergiasta. Saatetaan katsoa pitkään tai vähän vinoo et joo joo...Jopa jtkut lääkärit on ihan out.
        Se harmittaa, kun on keksittty parannus moniniin kamaliin sairauksiin. Tätä ei pystytä edes helpottaa. Minulle ainakin sanotti vain että ota antihistamiinia ja pukeudu lämpimästi. Antih. syön jo muiden allergiojeni vuoksi joka ilta yhden. Silti tauti vaivaa jopa öisin. Ja pue sit turkki päälle nukkuessa(heh heh). Atooppinen kuin ei saisi hikoillakkaan. Sekin kutiaa.
        Työni vuoksi ulkona liikun säällä kuin säällä. Ja paljn paleleminen kostautuu illalla ja yöllä. Teen lasten kanssa töitä.
        Kesälläkään ei voi käyttää lyhyitä hameita. Jo yli 20 asteen lämmössä. tulee laikkuja käteen tai jalkoihin, jotka ovat varjossa. Tai tuulee tms..Ja kukaan ei tajuu kuinka ottaa päähän. Rakastan aurinkoa ja siinä olemista.
        Jos vaan jotain uusia hoito ,- tai helpotus kikkoja oireisiin tiedät, otetaan ilolla vastaan.
        Pitkiinhousuihin koko iäksi tuomittuko? Ja se nyt on pienin murhe tässä taudissa.Vaikuttaa jo sinkku naisen yksityis elämään. Olla pilkkutautinen.


    • maaarre

      Juu, itsellänikin on luultavasti tämä sama allergia, ollut pienestä lähtien.Esim kun käy uimassa kesällä ja vesi ei ole niin lämmintä, tulee näppylöitä. Talvella posket turpoaa ja tulee näppylöitä jalkoihin ym.


      olen itse tosin vasta 14 :D

      • alkoi...

        Viime talvena aikoi ja nyt se tuli taas. Naamaa syyhyää ja käsiä myös. Kaupanpäälle sydänlihasrappeuma.


      • nakki
        alkoi... kirjoitti:

        Viime talvena aikoi ja nyt se tuli taas. Naamaa syyhyää ja käsiä myös. Kaupanpäälle sydänlihasrappeuma.

        Mie oon yleisesti tosi monelle asialle allerginen, joten kun keskiviikkona sain noita rakkuloita ympäriinsä, ajattelin niiden johtuvan koirista jotka sattuivat olemaan hetken samassa huoneessa, ihmettelin kyllä että mikä tämä juttu nyt on, koska yleensä aina on vaatinut jonkinlaista kunnon kontaktia koiran kanssa, eli koskettamista että reagoin, niin totta hitossa säikähdin ja ajattelin että se koira-allergia vain pahenee. En edes ajatellut sen olevan mitään muuta.

        Tänään sitten kun poljin kotiin pienessä pakkasessa, yläosani oli tosi hyvin lämmitetty mutta reisiä vähän paleli se viima, ja kotiin saapuessani huomasin samat rakkulat reisissä, mutten missään muualla, kun edellisellä kerralla niitä oli ollut joka paikassa. Joten keksinkin googlettaa. Nyt hämmentää. Olin kuumeessa viikko sitten, että kai siinä oli virusperäistä juttua menossa, mutta tuo nyt oli oikeasti ihan uutta.
        Kohta täytän 19, olisin odottanut jotain oireilua aiemmin. Mutta toivon että on vain väliaikaista.


    • neiti---

      Minulla on aivan samat oireet..ja olen tässä jonkun aikaa pähkäillyt että mistä on oikeen kyse :/ Ikinä ennen ei ole ollut minkään laista allergiaa mutta nyt talvella olen huomannut paukamia juuri niinkuin sanoit ihan kuin nokkosilla olisi hakattu :D Inhottavinta on kun on kauan ulkona ja jos on kunnolla pakkasta naama turpoaa :/ silmien ympärille tulee paukamia ja ne vaan suurenee koko ajan mitä kauemmin on ulkona :S ja ne kutittaa!! tekisi mieli raapia ne irti :D ensin luulin että kodin sisällä on jokin ötökkä joka söisi minua mutta kun olen kysellyt tutuilta että mistä voisi olla kyse niin ovat kertoneet juuri tuosta allergiasta. Välillä ei minun tarvitse edes mennä pihalle,kuin vaan istua vaikka koneella niin rupee yht äkkiä kutittamaan hirveästi ja huomaan taas että joka paikassa on paukamia..ei ole kyllä yhtään hauskaa tälläinen:S

      • Tomtelitom

        hei kaikille!
        Olen sairastanut kylmäurtikariaa n.13vuotta. Aluksi oireet olivat lieviä, mutta sitten pahenivat. Vuosien varrella välillä lieventyneet. Aina aika ajoin flunssan jälkeen pahentuneet. Eli minulla flunssa saa oireet pahenemaan. On se aina noloa välillä kävellä tuolla naaama punasena kuin intiaani :). Olen kuitenkin vuosien varrella oppinut elämään tämän kanssa. Uimahallissa olen käynyt kun oireet ovat olleet livemmillään. Nyt kun taas oireet pahat, en uskalla lähteä edes kokeilemaan. On tämä vaan aika viheliäinen tauti.
        itse syön kestineä ja se on toiminut tosi hyvin itselläni.


      • siedättäjä
        Tomtelitom kirjoitti:

        hei kaikille!
        Olen sairastanut kylmäurtikariaa n.13vuotta. Aluksi oireet olivat lieviä, mutta sitten pahenivat. Vuosien varrella välillä lieventyneet. Aina aika ajoin flunssan jälkeen pahentuneet. Eli minulla flunssa saa oireet pahenemaan. On se aina noloa välillä kävellä tuolla naaama punasena kuin intiaani :). Olen kuitenkin vuosien varrella oppinut elämään tämän kanssa. Uimahallissa olen käynyt kun oireet ovat olleet livemmillään. Nyt kun taas oireet pahat, en uskalla lähteä edes kokeilemaan. On tämä vaan aika viheliäinen tauti.
        itse syön kestineä ja se on toiminut tosi hyvin itselläni.

        Ns. kylmäallergia on vaivannut minua vuodesta 1984. Oireet vaihtelevat, enkä tiedä mikä vaikuttaa oireiden laatuun. Pahinta on ollut n. 10 asteen alenema ja kosteus. Saan edellä kuvattuja oireita kesäisessä järvessä uidessa ja kylmissä uimahalleissa (esim. Tikkurilan uimahalli) Kuitenkin nykyään, 2009, harrastan avantouintia. Saan siitä lieviä kutina ja turvotus oireita, mutta se tuntuu silti hyvältä. Silti olen kesällä menettänyt tajuntani uidessni kylmässä vedessä. Kylmässä sateisessa ilmassa ulkoilu aiheuttaa kasvojen ja paljaiden ihon osien valtavaa turvotsta. Pahimpina vuosina 80-luvun lopulla, mikä tahansa kylmähkö ilma virtaus aiheutti muhkean tuvotuksen ja laajana kosketuksena huimausta ja tajunnan alenemaa. Oireet ovat hellittäneet vähitellen. Olen antanut itselleni raja-arvoista siedätyshoitoa jatkuvasti. Eli olen siedättänyt itseäni lähes tajunnan rajamaille. Välillä on jalat pettäneet ja silmät "tummuneet". Nyt, rajoja kokeilleena, uskallan mennä kesällä uimaan, tosin vain kaverin kanssa. Jostain syystä avantouinti ei aiheuta kuin pientä kutinaa, turvotusta ja ponoitusta, mutta tuntuu kokonaisuudessa loistavalta. Ehkä suurempi ja nopea lämpötilan muutos ei aiheuta samoja oireita. En kuitenkaan suositele avantouintia ennen useamman vuoden rajua kuivan maan siedätystä. Esim. lumikylpyjä, ja aina kaverin seurassa. Tajunnan menettämisen vaara on aivan ilmeinen. Olen myös huomannut, että jos oireet ovat tullet kerran, ne eivät tule aivan pian (n.1h aikana) uudelleen. Esim. ottamalla kylmän suihkun turvallisissa oloissa voi kokeilla uintia järvessä. Muista aina ottaa kaveri mukaan. Lohdullista on se, että siedätyshoito ja aika tuntuvat auttavan vaivaan, lääkkeiden, joita olen saanut lääkäriltä jos jonkin laisia, merkitys on ollut marginaalinen, lähinnä sielunhoidollinen.


    • KISU FANI

      MOI MÄ OON MILJA 9V JA MUN ÄIDIN TAINA PÄIVIÖN KAVERIN KAVERILLA ON SELLANEN ;-) MUT ONNEKS MULL EI OO SELLASTA MUUTEN SIL MUN ÄITIN KAVERIN KAVERI MATKUSTAA AIKA PALJON ETELÄS SUOSITTELEN ET KUKA OOTKIN MATUSTELET MYÖS ;-)

    • kylmistynyt

      Minulla on sama ongelma, esim. jos vaikka menen mereen uimaan ja olen siellä vähän aikaa, ja kun tulen vedestä melkein heti tulee valkosia ja isoja näppyjä, iho turpoaa ja alkaa kutittaa ihan sikana. En kestä sitä enkä kehtaa mennä rannalle koska kun muut menee aina uimaan ja munkin aina tekee mieli mennä. Mä meen ja kun tuun vedestä, niin kaikki nauraa mulle. Myös talvella on sama juttu esim. jos meen ulos kävelylle ei kestä ku hetken ku alkaa kutittaa ja tulee näppylöitä. Se on kauheaa kannattaisikohan mennä lääkäriin?
      sitten kun meen sisälle tai jonnekkin lämpimään ne lähtee about tunnissa pois !

    • Vaiva se on tämäkin

      Onpa meitä paljon. Itse olen sairastanut kylmäallergiaa noin kolme vuotta.
      Kohtaukset tulivat uinnin jälkeen. Viime kesänä meni taju ja soitin
      ambulanssin, kun en tiennyt mistä on kyse. Sairaalassa tutkittiin eikä
      kukaan puolesta tusinasta lääkäristä kohdallani maininnut taudista.
      Eli lääkärit aika huonosti tunnistavat tätä tautia. Mitään ei löytynyt sairaalassa
      ja itse sattumalta netissä törmäsin tähän tautiin, kun sitä eräällä palstalla
      kuvailtiin. Iho kutiaa ja punottaa hyvin herkästi. Kylmä kesäsade ja viima
      riittää siihen. Lääkitystä ei ole. Mutta kesäuinnit täytyi lopettaa. Tämä oli
      ainut ohje, jonka sain lääkäreiltä. Olin aika yllättynyt, sillä minut tutkittiin
      yliopistollisessa sairaalassa ja tämä on kuitenkin aika yleinen vaiva
      kaikesta päätellen. Vasta sitte kun itse mainitsin tämän taudin niin eräs
      lääkäri oli kanssani samaa mieltä, että sitähän se varmaan on.

    • heipäheiiii

      mulle myös toi "kylmäallergia".... todella ärsyttävä vaiva, talvisin naama täynnä patteja. u___u

      • oekrfdek

        eiku mulla myös:D


    • heke1988

      Itselläni oli viidennestä luokasta noin yläasteen loppuun asti kylmäallergia. Hoidettiin sädehoitona. Lähinnä oli ihon nousemista koholle, jonka jälkeen nopeasti piti laittaa lämmintä ylle. Onneksi se on ohi!

      T: heke1988

    • mikä mulla on?

      tietääkö kukaan mikä mulla on?

      koska mulla on sellanen "ongelma" että ainakun tuun kylmästä ulkoilmasta sisälle alkaa kasvoihin tulla ihan hyttysenpuremia muistuttavia juttuja, jotka kutisee. Uimahallissakin kun kävin kylmäaltaassa ni tuli melkeen koko naama täyteen niitä. Minnekkään muualle ei kyllä tuu niitä "kohoumia". Se alue jossa niitä on muuttuu punaseks. Voisko joku auttaa?????

    • mikä mulla on?

      ^^
      Nyt on menny jo ohi, eli siis ei tuu enää. Kesti n. viikon

      • naismonsteri

        Olen 55 v nainen ja minulla oireet ovat alkaneet syksyllä 2011. Olen pitänyt syyllisenä kylmäallergiaan kevättalvella 2011 syömääni kolmen kuukauden mittaista kortisonikuuria. Vaikea sanoa, voiko se pitää paikkaansa. Suurin ongelma on, että työskentelen asiakaspalvelussa ja naama on kuin monsterilla jo viiden minuutin ulkona kylmässä ja kosteassa olemisen jälkeen. Alan nyt kokeilemaan antihistamiinia saamieni vinkkien perusteella. Toivotaan parasta.


    • tarja

      Sama vaiva löytyy, kesälläkin jos on liian kylmää vettä kun menee uimaan niin sama vaiva alkaa vaivata,

    • st.janne

      Täällä todettu allergia vuonna 1997. Alussa pari vuotta vaikeempaa, kunnes oireet tuli enää lähinnä syksyisin ja -5 asteen ja 5 asteen välimaastossa ja se kostea ja tuulinen oli myös. Uimassa (hallissa) pysty käymään ja saunomaan ongelmitta.

      Nyt kotona sattu tammikuussa vesivahinko ja seisoin sukkasillani kuumassa vedessä ja kädetkin altistu kuumalle. Jouduttiin muuttamaan evakkoon, kun kämpässä alko remontti. Evakossa oli sisälämpö silmien korkeudella 20, mutta lattia olikin jo 16. Ja oireet ilmaantu. Aamuisin kädet ja jalat paleli (jaloissa oli villasukat) ja pisteli, enkä yhdistäny koko hommaa allergiaan oikeestaan kun ihan pari viikkoa sitten, luulin yksinkertasesti vaan palelleeni ja sen vuoksi pisteli. Ollaan jo päästy takas himaan, mutta oireet ilmenee täälläkin, jos vaikka pitää jääkaappi kylmää tavaraa hetken käsissään ja tänään 30min päikkärit peiton alla ja sen jälkeen pienet oireet vilposessa vaatehuoneessa.

      Kyllä ottaa taas pattiin, mutta tiedänpähän kokemuksesta mistä on kyse. Vuonna 1997, meni työpaikka. Nyt vaan pitää miettiä mitähän allergiapillereitä ottais varalla, jos tarve iskee. Heinix aiheuttaa jo itsessään kamalat "narkolepsiat" ja ei sovi työkseen autoilevalle.

    • martsi

      Yllätyin kovasti kun huomasin, että en ole tämän vaivani kanssa yksin.
      Olen työpaikallani allerkisoitunut liimoille ja saanut niistä ihottumaa ja toistuvia poskiontelotulehduksia. Eräänä kylmänä syysiltana kävellessäni kotiin alkoi reisiä kutittaa ja ne olivat kuin polttaraisilla piiskattu. Nykyään saan näppylöitä ja kutinaa aina kylmällä ja erityisesti kostealla säällä. Sormet turpoavat ja kämmeniä kutitta jos pidän kädessä jotain kylmää, auton kylmä rattikin saa sen aikaan. Viime kesänä kävin uimassa ja sain näppyjä ja olo oli "outo". ajattelin että mitäpä tuo haitta mutta nyt näitä lukiessani huomasin ,että eipä kannatakaan mennä enää uimaan. Lisäksi minä oireilen, kun tulee kuuma ja vähän hiki. Ihoa alkaa punoittaa ja tulee pientä näppyä, joka menee pian ohi.
      Taidanpa minäkin ottaa nuo antihistamiinit käyttöön. Ärsyttäähän tämä mutta eipä se auta ..elämäähän tämä vaan;)

      Helpottaa huomata että en ole ainoa kummajainen.

      • Kundi19joo

        itselläni kannssa ollut pienestä asti talvella viimasta ja kesällä kylmästä vedestä kroppa täynnä patteja mutta mitä sitten ei oo kyllä hirveesti haitannu. Paremmin vaa päälle ja naaman eteen jotain. Ja kylmässä vedessä paljon liikettä :)


    • Lillukka

      Mulla on todettu kylmäallergia vuonna 1980, 3-vuoden ikäisenä. Olen tottunut elämään sen kanssa, mutta tämä kesä yllätti. Nyt kostean kuumalla ilmalla saan kylmäallergiaoireita. Viikko sitten söin jäätelöä kun kieltä alkoi pistellä, nopeasti pistelu ja turpoaminen levisi koko suuhun ja sitten kukkuun. Kun pääsin mökille otin heti allergialääkkeet ja kortisonin, mutta oireeet jatkuivat noin tunnin ajan. Nyt saan kylmäallergiaoireita tosi pienestä, en voi kävellä lattialla ilman villasukkia ja huopatohveleita! Vähän naurattaa, mutta muuten alkaa kauhea pistely ja jalat turpoavat. Itse asiassa kirjoitan tätä sormikkaat käsissä, kun muuten kädet reagoivat voimakkaasti. Meri-ilmasto ja pieni tuulenvire eivät oikein sovi.

    • Samankaltainen pk

      Mulla on kylmäallergia, ja se on laskenut itsetuntoa ja paljonkin. Nyt saan pian lääkkeet ja se kuuleemma ei ole pysyvä allergia:)

    • Minä myös ):

      Moi kaikki! Olin tosi helpottunut kun näyttää nyt siltä, että täällä todellakin on muitakin samanlaisia. :D Ensin mulle alkoi tulla valkoisia pieniä paukamia niihin kohtiin jotka sai kylmää, esim. pyöräilessä kädet, mopoillessa kun kastui polvet ja viima puhalsi yms. Ensin pelästyin tosi paljon, mutta sitte aattelin että kai se siitä sitten ajan kannsa lähtee. Mulla on ollut se nyt viime kesästä lähtien, nyt alkaaa siis olla jo melkein syksy. Sormet alkaa aina ensin turvota, kutista ja sitten kuumottaa ja punoittaa. Toivon, että tää menee ohi, koska onhan tämä nyt ihan pirun ärsyttävää. Kävi myös kesällä outo tapaus, jota sitte ihmeteltiin oikein porukalla. Käytiin porukoitten kanssa uimassa ja kun tulin vedestä alkoi yhtäkkiä kaikki paikat kutiamaan ja punoittamaan, myös niitä kuuluisia valkoisia paukamia tuli melkein joka kohtaan iholle, muut pelästyi kauheesti. Pyrin olemaan oma itteni ettei nyt mitään paniikkia tule muille, mutta täytyy kyllä myöntää että pelästyin itsekkin. :D Kamalonta tässä on se että vaistomaisesti alkaa näin suomeksi saniottuna v*tuttaa kun huomaa että taas alkaa kädet turpoamaan ja kutiamaan. Kunpa lähtis pois. D;

    • jokulettukasa

      kun minä tulen ulkoa niin naama näyttä kuin olisi kraatereita naamassa näyttää ällöttävältä!

    • Sulfonamidi

      Itse sain sulfaa laakkeeksi johonkin muuhun vaivaan ja iskihan kauhea nokkosrokko. Lopetin sulfan ottamisen ja iho tasoittui - mutta tuli syksy ja kaikki kohdat, jotka eivat olleet vaatteiden peitossa, alkoivat turvota ja punottaa (kasvot ja kadet). Kadet myos turposivat, jos pesin kylmalla vedella.
      Lekuri ei uskonut vaan patisti pihalle syysviimaan ja kun tulin naama punaisia patteja taynna, lopulta uskoi ja antoi antihistamiinia, joka tehosi aika nopeasti.
      Sulfonamideja olen siita asti karttanut.

      • Kylmäääääää

        Onpa mielenkiintoista. Nyt avautui, mikä vaivaa. Lapsesta lähtien palellut mielettömästi pakkasilla. Silloin ulkona ollessa puhe puuroutuu, kasvojenkin iho kananlihalle. Samoin viimassa, vaikkei pakkasta. Myös sisällä palelen helposti. Ulkona liikkuessa reisissä sisäinen valtava kutina. Sulfa allergia myös. Jalat kuin jääpalat. Toisaalta myös tukalaa yli 22 ast lämmössä. Reumatauteja puhkesi kolmikymppisenä
        .


    • iniS9

      Hei eilen kun kövin järvessä uimassa ja oli viileä vesi ja ilma selkäni rinnna väli ja nivuset olivat täynnö yhtäkkiö outoja valkoisia näppyjä. Ei kutianut tai mitään mutta lämpimän suihkun jälkeen ja yön jalkeen ovat hävinneet. Tänään menin taas uimaan viileään veteen käteni olivat valkoisia paiselaikkuja täynnä ja maha, selkä ja rinnat. Ei ole ennen ollut ja mulla on vain vähän kuiva iho muttei mitään allergioita. Miksi ne tulee ? Ja lämmin vesi ja vaate varmaan auttaa muttaa näyttää inhottavalta isot valkoiset näoyt jokapaikassa

    • Anonyymi

      Itse en ole ollut koskaan allerginen millekkään. Yllättäen vuosi pari sitten kostealla kylmällä ilmalla alkoi tulla ranteeseen kutiavaa näppylää. Meni yleensä äkkiä ohi. Innostuin oikein todella vuosi sitten avantouinnista kesät talvet eli 2 asteen vedessä yhteensä noin 10 min ( 5x 2 min.) Siis kesällä oli myös käytössä tuollainen allas ja sen lisäksi jääkylmä suihku aamulla.
      Ilmeisesti elimistö pitää kylmää nyt vihollisena kun sain diagnoosin pari kk sitten yllätten. Antihistamiini auttaa jotenkin mutta täytyy ilmeisesti syödä koko ajan? Muuten tulee taas uudestaan oireet. Nykyään minusta herkemmin joten saa nähdä miten tässä käy. Testasin kylmää vettä ja jalat kotona sitten ihan täynnä näppylöitä ja tuskainen olo.
      Kultainen tie elämässä a ja o. Nytpä olen itselleni tällaisen vaivan aiheuttanut ihan itse kun liikaa elimistöä ärsytin kylmässä. Tyhmyydestä sakotetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe