1. Onko HIV-positiivisella oikeus tulla uskoon (siis alkaa lestadiolaiseksi)?
2. Saako HIV-positiivinen lestadiolainen mennä normaalisti naimisiin?
3. Saako HIV-positiivinen käyttää sukupuolitaudin ehkäisyyn kondomia?
Ja vastaukseksi riittää kyllä tai ei...
† HIV-positiivisen asema ? †
17
1711
Vastaukset
- vastaaja no.1
kyllä tai ei...
- veikkaus
kyllä ei ei
- onee
yes,yes,ja yes
- minä
on oikeus saada parannuksen armo ja parasta ettei mene ollenkaan naimisiin.
- mies
minä kirjoitti:
on oikeus saada parannuksen armo ja parasta ettei mene ollenkaan naimisiin.
suurin osa ihmisistä tarvitsee parisuhdetta. Miksi se pitäisi kieltää HIV positiiviselta.
- HIV
mies kirjoitti:
suurin osa ihmisistä tarvitsee parisuhdetta. Miksi se pitäisi kieltää HIV positiiviselta.
Ymmärsin tuon viestin kirjoittajan tarkoittavan että PAREMPI olisi olla menemättä. Ymmärrän hyvin kauniin ajatuksen takana, vaikka sitä tuskin voikaan kaikki toteuttaa. Vaikka käyttäisi mitä suojaa yhdynnässä, tartunta kumppaniin on silti mahdollinen. Voihan sanoa siis lähimmäistä huomioiden, että parempi olisi pysytellä parisuhteettomana. Se ei kuitenkaan tarkoittane kieltoa. Vähän niinkuin Paavalia mukaillen parempi ois pysytellä naimattomana, mutta jos pakko on naida, niin parempi naida kuin palaa.:)
- vl-mies
1. Totta kai. Hän on Jumalan edessä samanarvoinen ihminen kuin kaikki muutkin ja hänen pelastumisensa on yhtä tärkeä.
2. En näkisi periaatteessa estettä. Miksipä ei, vaikka avioliittoon kyllä normaalisti kuuluu seksielämä, joka tässä tapauksessa olisi ongelmallinen (kohta 3).
3. VL eivät hyväksy ehkäisyä ja tuskin kukaan haluaisi suojaamattomana olla HIV-positiivisen kanssa. Siinä avioliitossa oltaisiin varmaankin sitten selibaatissa. Voi kuulostaa ikävältä kohtalolta, mutta itse en ymmärrä, miksi kukaan "terve" olisi HIV-positiivisen kanssa sukupuoliyhteydessä muutenkaan. Kondomikin voi pettää ja HIV ei ole leikin asia, vaikka hoidot ovatkin parantuneet.- eräs oikea mies
"3. VL eivät hyväksy ehkäisyä ja tuskin kukaan haluaisi suojaamattomana olla HIV-positiivisen kanssa. Siinä avioliitossa oltaisiin varmaankin sitten selibaatissa. "
Hmm? Ei onnistuisi meikäläiseltä.
"Voi kuulostaa ikävältä kohtalolta, mutta itse en ymmärrä, miksi kukaan "terve" olisi HIV-positiivisen kanssa sukupuoliyhteydessä muutenkaan. Kondomikin voi pettää ja HIV ei ole leikin asia, vaikka hoidot ovatkin parantuneet. "
Rakkaus.
- LauRa
Monet ajattelee heti, että HIV saadaan sukupuoliyhteydestä, mutta voihan sen muutenkin saada. Lapsi voi saada sen äidiltään, jolla on HIV. Ja siinä Everwood-sarjassa se nainen oli saanut sen lapselta Afrikasta kun oli ollut siellä vapaaehtoistyöntekijänä. Se sarjahan tietysti on fiktiota, mutta ihan hyvin tuollaista voi tapahtua oikeasti ja varmasti on tapahtunutkin.
Eli monet mieltää HIV-positiiviset heti jotenkin syntisiksi, mikä minun mielestäni on väärin. Tartunnan voi saada itsestä johtumattomista seikoista.
Ja noihin kysymyksiin...
1. Onko HIV-positiivisella oikeus tulla uskoon (siis alkaa lestadiolaiseksi)?
v: Tottakai on!
2. 2. Saako HIV-positiivinen lestadiolainen mennä normaalisti naimisiin?
v: Tietysti saa
3. Saako HIV-positiivinen käyttää sukupuolitaudin ehkäisyyn kondomia?
v: hän ei saa vaan hänen TÄYTYY jos hän vähääkään välittää kumppanistaan- Sanna
"3. Saako HIV-positiivinen käyttää sukupuolitaudin ehkäisyyn kondomia?
v: hän ei saa vaan hänen TÄYTYY jos hän vähääkään välittää kumppanistaan"
Kerrankin järkipuhetta (-kirjoitusta) täällä! Vastauksesi sai minut uskomaan, että ihminen voi käyttää sitä järkeä minkä Herra on hänelle antanut.
kyselyyn, vaikka lienee yksi turhimmista kysymyksistä. No, jos tosissasi kyselet, niin ei turha. Mutta epäilen...
1. Tietysti armo kuuluu kaikille.
2. Parempi olla menemättä, mutta jos rakastuu johonkin ja tämä huolii, niin menköön. Mutta potilaan pitää toki kertoa taudistaan ja siitä, että miten vaarallinen se on. Onhan esim. kehitysvammaisia tms, jotka ei välttämättä ymmärrä taudista...
3. Kysymykseen on jo monet kerrat vastattu; me emme käytä ehkäisyä. En menisi itse tuollaisen kanssa naimisiin, menisitkö sinä?- pallo
kohtaan 3. ette hyväksykään ehkäisyä, jos sillä tarkoitetaan lastensaannin ehkäisyä. Mutta tässä olikin kyse taudin ehkäisystä... miksi sitten hyväksytään vaikkapa rokotukset? nekin ehkäisee - tauteja!
jos ajatellaan, että kun kondomilla ehkäistään hiviä, niin samalla ehkäistään raskaaksituloa, joka on teidän mielestä syntiä, niin miten sitten ne muihin sairauksiin määrätyt hoidot, jotka myös voivat aiheuttaa lapsettomuutta? (tässä ei siis kyse sairauksista, vaan lähinnä siitä, että toisia asioita hyväksytään toisia ei). - LauRa
"Parempi olla menemättä, mutta jos rakastuu johonkin ja tämä huolii, niin menköön."
"En menisi itse tuollaisen kanssa naimisiin, menisitkö sinä?"
--->Kyllä minä voisin periaateessa mennä.
En olisi uskonut sinulta Leenu noin ahdasmielistä ajattelua. Et varmasti ole koskaan tavannut HIV-positiivista, kun puhut heistä "tuollaisina".
Kerrohan Leenu etkö siis voisi mennä naimisiin ihmisen kanssa, jolla on diabetes, syöpä, astma tai jokin muu sairaus joka vaatii päivittäistä lääkitystä? Myös he niinkuin HIV-positiiviset voivat elää suhteellisen normaalia elämää sairaudestaan huolimatta. Miksi tämä olisi este naimisiinmenolle?
Myös Jeesus piti huolta sairaista ja heikko-osaisista. Ei kai meidän tehtävä ole kääntää heille selkäämme? - ......eräs
varmaan sammakkoja putoili...
LauRa kirjoitti:
"Parempi olla menemättä, mutta jos rakastuu johonkin ja tämä huolii, niin menköön."
"En menisi itse tuollaisen kanssa naimisiin, menisitkö sinä?"
--->Kyllä minä voisin periaateessa mennä.
En olisi uskonut sinulta Leenu noin ahdasmielistä ajattelua. Et varmasti ole koskaan tavannut HIV-positiivista, kun puhut heistä "tuollaisina".
Kerrohan Leenu etkö siis voisi mennä naimisiin ihmisen kanssa, jolla on diabetes, syöpä, astma tai jokin muu sairaus joka vaatii päivittäistä lääkitystä? Myös he niinkuin HIV-positiiviset voivat elää suhteellisen normaalia elämää sairaudestaan huolimatta. Miksi tämä olisi este naimisiinmenolle?
Myös Jeesus piti huolta sairaista ja heikko-osaisista. Ei kai meidän tehtävä ole kääntää heille selkäämme?sen asian, etten menisi sellaisen kanssa naimisiin. Tokihan ystävä voisin olla, mikä ihmisistä tekee sellaisen, että pitäisi ikään kuin pakkona ajatella, että meen naimisiin tuon kanssa, vaikka se sairastuttaisi minut?
Syöpä ei ole tarttuvaa, joten voisinpa mennä sellaisen kanssa. Tosin voisi olla todella rankkaa menettää läheinen, tosin Jumalahan tietää itse kunkin elämän päivät.
Kyllä Hiv-positiivisten kunto aids-vaiheessa alkaa heiketä. Ehkä jotain kymmenen vuotta elävät. Taudit iskevät, kun vastutuskyky ei pelaa. Ihminen laihtuu rankasti jne... En näkisi, että normaalia elämää voi elää... Mutta sehän ei ole taivaaseen pääsyn este.......eräs kirjoitti:
varmaan sammakkoja putoili...
tietää, miten kauan olen enää sinkku? Yksin Jumala.
- andalucia
Leenu.n kirjoitti:
sen asian, etten menisi sellaisen kanssa naimisiin. Tokihan ystävä voisin olla, mikä ihmisistä tekee sellaisen, että pitäisi ikään kuin pakkona ajatella, että meen naimisiin tuon kanssa, vaikka se sairastuttaisi minut?
Syöpä ei ole tarttuvaa, joten voisinpa mennä sellaisen kanssa. Tosin voisi olla todella rankkaa menettää läheinen, tosin Jumalahan tietää itse kunkin elämän päivät.
Kyllä Hiv-positiivisten kunto aids-vaiheessa alkaa heiketä. Ehkä jotain kymmenen vuotta elävät. Taudit iskevät, kun vastutuskyky ei pelaa. Ihminen laihtuu rankasti jne... En näkisi, että normaalia elämää voi elää... Mutta sehän ei ole taivaaseen pääsyn este.viisaita, Leenu! On myös sellaisia ihmisiä, joista sanotaan, että he ovat avioon kykenemättömiä.
Olen miettinyt, miten hyvin vakava sairaus olisi vaikuttanut elämääni perheenperustamisiässä. Joku paljon aidsia lievempikin sairaus olisi pannut miettimään. En olisi voinut uskovaisena ajatella pelkästään, että MINULLA on oikeus puolisoon ja yhteiselämään. Olisi pitänyt ajatella myös mahdollista perhettä ja miten sairaus vaikuttaisi perhe-elämässä. Ja entäpä, jos se aiheuttaisi ennenaikaisen kuoleman.Olen tavannutkin nuoria, joilla on vakava sydänvika tms. ja juuri näistä olemme keskustelleet.Nämä ovat kipeitä asioita, sen haluan sanoa myös.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662129
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142042- 1021469
- 1201423
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4581267- 751053
- 49891
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä226794Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa355776