En tahdo mollata ketään nyt mutta ajattelin vain kirjottaa mielipiteeni aiheesta ammattikoulu vai lukio.
Mielestäni ammattikoulu on hyvä paikka semmoiselle henkilölle joka tietää mitä haluaa tehdä 10 vuoden päästä ja se ei vaadi ylioppilaslakkia.
Lukio on hyvä paikka jos aikoo esim.lääkäriksi tai juristiksi.Tiedän myös monta sellaista henkilöä jotka ovat menneet lukioon vain sen takia että he eivät yksinkertaisesti tiedä mitä he haluavat opiskella.He vain tarvitsivat lisää miettimisaikaa.
En halua haukkua lukiolaisia koska tiedän että lukio on erittäin vaikea.Aineet ovat vaikeita,on koeviikot ja kirjoitukset.Ja sitte on se kun istutaan luokassa 8 tuntia päivässä.
Ammattikoulussa on taas se että tehdään paljon käytännön hommia.Ja siitä minä itse pidän.Ja ammattikoulun aineet ovat ehkä jonkun verran helpompia.Tunnitkin ovat myös aika rentoja.
On ammattikoulussakin jotain vaikeaa.Päättötyö.Siihen uhrataan koko kolmas vuosi.Kirjallinen osuus on erittäin vaikea.Moni oppilas on joutunut tekemään kirjallisen osuuden uusiksi jonkun pienen virheen takia.Veljelläni oli pilkku mennyt vahingossa sanan väärälle puolen ja opettaja palauttin sen.Itse asiassa teksti meni läpi vasta neljännellä kerralla.
Mutta loppujen lopuksi kun haetaan ammattikorkeaan tai yliopistoon meillä ammattikoululaisilla on samat mahdollisuudet kuin lukiolaisilla.Itse asiassa tässä pari päivää sitten me laskimme matematiikan tunnilla lukiotason laskuja.
Meillä ei ehkä ole yleissivistäviä aineita,mutta kolmen vuoden opiskelun jälkeen olen erittäin ylpeä itsestäni.Minulla on ammatti.Voin aloittaa työelämän tai jatkaa opiskelua.Koko maailma on avoinna...
olen ammattikoululainen ja ylpeä siitä
10
875
Vastaukset
- Fiksu
Joopa joo ylpeä ammattikoululainen. Niin ni tarvitaanhan täällä duunareita ja kaikkea roskaväkeä...
Toisaalta jos jatkat koulutustasi esim. AMK:ssa niin voit kuulostaa fiksultakin. Nyt kuulostat lähinnä kunnian himottomalta luuserilta joka kuvittelee että työtön merkonomi tai suurtalouskokki on hieno ammatti.
Onnee vaan sulle. Toivottavasti olet edes kaunis jotta voit elää miehesi palkalla. Tai aina voit ottaa puu ja palikka puolen mopo pojan ja perustaa tulevan alkoholiongelmaisen perheen.
Adios amigos- Maija
No kiitos vaan.Olisko mun pitäny mennä lukioon koska "se on niin hieno".Vai onko sun mielestä ammattikoulu aivan turha paikka?Ja mä oon roskaväkeä?!Sä varmaan oot "fiksu lukiolainen"
Ja musta ei tule työtöntä.Mä opiskelen matkailupalveluiden tuottajaksi ja mulle kyllä on töitä tarjolla.Tuo on just niin lukiolaisen puhetta."Käy lukio ja sulla loistava tulevaisuus edessä.Kaikki ammattikoululaiset on niin tyhmiä et ne ees päässy lukioon.Me lukiolaiset ollaan parempia"
Ihan sulle vaan tiedoksi et mä tunne muutaman tyypin jotka ei päässy ammattikouluun.Niillä oli niin huono keskiarvo et niitten PITI mennä LUKIOON!
Että mua ottaa päästä tommonen.Olikohan lukion puolustaminen aivan turhaa? - Nainen24v
Itse kävin lukion ja aikoinaan meillä oli luokallani nuoria jotka kävivät sekä lukion että ammattikoulun. Paremmin he ovat pärjänneet kuin monet pelkän lukion käyneet ja eräs poika pyrki ammattikoulupapereillaan teknilliseen korkeakouluun jonne pääsi ja kävikin sen 3:ssa vuodessa...poika on nyt valmis DI ja hän ei ole ylioppilaspapereillaan tehnyt mitään. Luulen että tämänkin keskustelun aloittanut tyttö pärjää elämässä miljoona kertaa sinua paremmin:)
- Johtaja
Voi e. Onko teidän leikkikoulussa ihan joku "päättötyö"???
Huuiii Onkohan kukaan yliopistossa opiskeleva tai AMK:ssa oleva ikinä edes kuullut moista sanaa.
Ihan pelottaa kun lauseissa on niitä pilkkujakin.
Huuii eii Kamalaa
Lukiolaisista sen verran että sekin on vähän leikkikoulu mutta antaa pohjan jatko-opiskelulle.- Nainen24v
Ja vaikka itse olen vain magnan paperit sieltä aikoinaan hakenut niin teki tiukkaa yliopistoon pääsy ja valmistuminen ei kyllä lähinäkymissä häämötä. Monilla kursseilla olen kyllä tavannut ammattikoulupohjalla sisään tulleita ihmisiä ja opiskelemallani alalla heillä varmasti on parempi pohja pärjätä kuin monillakaan lukion käyneillä.
- Tuulia
Olen 23-vuotias työtön - tai työpaikkojen välissä oleva ;) - nuori nainen. Olen käynyt molemmat, sekä lukion, että ammattikoulun, eli todellista vertailupohjaa löytyy.
Menin lukioon peruskoulun jälkeen lähinnä siitä syystä, että en todellakaan tiennyt mitä tehdä 10 vuoden päästä. Lukio oli minulle niin sanotusti hyvä päivähoitopaikka, ja siinä samalla sain opiskella yleissivistäviä aineita. Ikinä en ole haaveillut lääkärin tai juristin työstä.
En voi kuitenkaan väittää, että lukio olisi sen vaikeampi paikka kuin ammattikoulukaan. Totta on, että karkeasti sanottuna lukiossa opiskellaan teoriaa, kun taas ammattikoulussa käytäntöä. Riippuu pitkälti ihmisestä ja hänen opiskelumotivaatiostaan, kumpi paikka sopii paremmin. Minulle lukioaineet olivat helppoja - johtunee ehkä siitä, että minullaa on hyvä muisti ja ymmärrän oppimiani asioita - mutta silti en lähtenyt yliopistoon, enkä edes ammattikorkeakouluun.
Menin ammattikouluun, koska halusin opiskella käytännönläheisesti vaatetusalaa. Moni lukion luokkatoverini ei ymmärtänyt ratkaisuani - olihan minulla sentään kirjoituksista e:n paperit. Heidän mielestään tuhlaisin aikaani moisessa paikassa.
Valmistuin kaksi vuotta sitten luokkani priimuksena. Totuus on se, että jouduin tekemään monin verroin enemmän töitä ammattikoulussa menestykseni eteen, kuin lukiovuosina. Mutta nyt voin ylpeillä ammattitaidollani SEKÄ yleissivistykselläni. Ammattikoulu ja lukio eivät sulje toisiaan pois, vaan pikemminkin ne tukevat toisiaan. - artisti
Minun mielestäni jo pelkästään tuo väittely on sinänsä todella tyhmää.. Eiköhän se ole ihan ihmisestä kiinni kumpi on parempi.. Ne jotka suuntautuvat ammattikouluun ovat ihan yhtä suuren arvostukseni alla kuin lukiossa olevatkin.. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta eiköhän se ole aivan jokaisen oma päätös.. Maijalle tsemppiä mihin nyt sitten ak:n jälkeen suuntaatkaan..
- minä
Sä kirjoitit ihan fiksusti : )
Niinhän se on, että on turhaa mennä lukioon, jos haluu jonkun tietyn ammatin, johon on vain amiskoulutus. Niin, ja jos ei tykkää teoreettisista asioista.
Ja jotkut sitten haluaa just jotain teoriaa ym.
Ihan yksilöjuttu!
Ja ihan turhaa se on aliarvioida ihmisiä jonkun koulutuksen perusteella.
Ja jos sitten välttämättä halutaan "LUUSEREISTA"
puhua, niin niitä löytyy ihan yhtäpaljon sekä lukioista että amiksista... Mutt toikin on niiiin yksilöllistä, että ois parempi, että ketään ei tuomittaisi luuseriksi
Tiedän, että joillakin amisaloilla tehdään jopa yliopistotasoisia juttuja. Vrt. amiksen sähköpuolen digitaalitekniikan opintoja yliopiston tkt:n opintoihin?! Ja jotka ovat monelle yliopistossakin tosi vaikeita!!! Joten amis voi olla myös todella vaativaa.
Tuossa on kyllä sitten pieni epäkohta, että kun ei oikein voi normaaleja teitä päästä sisään yliopistoon, vaikka pohjatiedot ois paljon paremmat kuin monella lukion käyneellä ikinä :(
Tiedän, että on paljon vaikeampaa saada työtä (ilman suhteita!) pelkällä amiskoulutuksella, joten se nyt on pikkuinen miinus tietysti.
Mutta toisaalta, mitäpä tekee lukion käynytkään, sellainen, joka ei kenties saa kirjoituksia läpi (tai vaikka saisikin), jos ei jatka opintojaan. Kyllä silloin amis voittaa. Ihanpa oikeasti.
Amiksen/lukion jälkeen ammattikorkeessa pärjäämisestä sen verran, että ne ehkä pärjää, jotka on opiskellu samaa alaa jo amistasolla. Muuten saattaa tulla vaikeuksia. Vrt. esim. ihan jotain hoitsujen (AMK) matikkaa tai kieliopintoja (joita on tosi vähän, ja ihan peruskoulutason juttuja!), niin voin sanoa itse AMK:ssa olleena, että amiksen käyneet oli korviaan myöten ongelmissa! Mutta enpä yleistä tätäkään. Näin vaan oli siellä missä minä olin...
Sitten vielä sukupuolien työllistymisen eroista pelkällä lukiokoulutuksella. Likkojen on kyllä helpompi saada töitä lukiopohjalla, esim. palveluammateista, kassalta ym. (niihin toki koulutetaan myös, mutta pääsee siis ihan vaan jos on "sopiva" tai suhteita.)
Onhan jätkilläkin "omat ammattinsa", mutta pelkän lukion käyneen jätkän on aika vaikea löytää töitä : ( Yleensä.
Ja amiksen päättötyötä (en mä tällä mollaa): Ei oo kuule kovinkaan kauhee se teoria osuus. Korkeemmis oppilaitoksis, joudutaan tekee jopa monia satoja sivuja enemmän teksiä. Ja itsetutkittua tietoa jopa ym.
MUTT TÄN EI OLLU TARKOITUS LOUKATA. Tiedän vaan, että moni säikähtää just jotain päättötyötä, joten tuosta ei tarvii ottaa stressiä!!! Siis älkää peljätkö...
Se on muuten hyvä, että olet ylpeä : )
Se nimittäin ratkaisee aika paljon, että et vaivu synkkyyteen...- silja
Mä kävin 3 vuotisen koulun amiksessa. Se oli erittäin käytännönläheistä. Mutta silti mä sanon että se oli ihan naurettavaa touhua. Näin kun jälkikäteen ajattelee. Joissakin aineissa kyllä joutui tiukemmalle, mutta jotkut opettajat oli sitten sellaisia että ei siinä tarvinnu paljon tehdä mitään ja hyviä numeroita vaan sateli silti. Täysiä pellejä suurin osa opettajista. Mutta en mä siis sano että se on niin joka amiksessa, oma kokemus oli vain tällainen...
- just
oli menny pilkku väärälle puolelle? sitten siellä pitäis varmaan opettaa äidinkieltä, mitä lukiolaiset osaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2754699Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442877Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k342871Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771816Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061664Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151190