Roska objektiivin sisällä

imurillako pois?

Ostaessani käytetyn kameran ja objektiivin en katsonut ostotilanteessa tarpeeksi huolellisesti vekotinta. Nyt jälkeenpäin huomasin, että objektiivin sisällähän on roska uloimman elementin ja sitä seuraavan elementin välissä.

Roska on jotain 1x2 mm kokoa, jotain orgaanista materiaalia näin silmämääräisesti arvioituna.

Objektiivi on tyypiltään täsmälleen tämä, LUMIX® G VARIO 14-42mm Lens, eli Panasonicin micro 4/3 standardikittizoom:
http://shop.panasonic.com/shop/model/H-FS014042

En ole hirveän huolissani asiasta. Roska ei näy kameralla otetuissa kuvissa ja objektiivi on muuten OK.

Mutta uteliaisuudesta kysyn kumminkin: onko mitään keinoa saada roskaa pois? Jostainhan se on sinne sisälle mennytkin.

Kerran sain imurilla poistettua ison roskan Canon SX200 IS:n kennolta. Auttaisiko siis imurointi mitään? Vai imeekö se objektiivinosat kitaansa?

8

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjhfkjgh

      Roskasta tuskin on mitään haittaa eikä se kuvissa tule varmaan näkymään. Mutta jos se häiritsee niin poishan se on otettava. Etummainen linssi on yleensä aika helppo irrottaa. Se lienee joko kierteillä tai ruuveilla kiinni. Kokeile jos saat etuosasta suojarenkaan irti sitä rikkomatta, siis se missä on ne tekstitkin. Sen alta löytyy varmaan ruuvit tai kierrerengas ja linssi lähtee irti.

    • Harva jos yksikään objektiivi tarkentaa sisäänsä joten se ei haittaa enkä minä ainakaan lähtisi purkamaan sitä putkea sen vuoksi sillä vahinko siinä hommassa saattaa tapahtua helpostikin ja koko putki menee roskiin.

      Kun olet sitä hetken käyttänyt niin unohdat koko jutun ja voit jossain illan istujaisissa pitää kilpailun kuka ensin näkee sen roskan kuvissa joita porukka sitten alkaa innolla tutkimaan.

    • imurillako pois?

      Löysin objektiiville huolto-oppaan. Sen mukaan etulinssin yms. poisto ei kovin kummoinen operaatio olisi. Vaan enpä taida viitsiä vielä ainakaan särkemään toimivaa objektiivia.

      panasonic_dmc-gh2_series_sm.pdf

      • Sanoisin, että viisas päätös!


      • Linssin Lude

        Etulinssin poisto jostakin objektiivista ei tuota tuskia. Tuskaista sen sijaan on tuon samaisen linssin asettaminen takaisin oikeassa asennossa alkuperäiseen paikkaansa. Näitä objektiiveja valmistavissa tehtaissahan nuo toimet ovat mitä suurimmassa määrin automatisoituja, eikä linssi siltikään aina osu oikeaan kohtaan. Näiden pikkuriikkisten virheiden vaikutus näkyy sitten kuvissa outoina tarkkuuden vaihteluina, värivirheinä tai muina ongelmina kuvan eri osissa.


    • imurilla

      Imurointia kannattaa kuitenkin kokeilla. Mun pokkarista roska poistui heti ensi yrittämällä.

      • imurillako pois?

        Oliko se kennolla, vai objektiivin ulommassa osassa?

        Tuossa minun objektiivissa se roska on siis sellaisessa paikassa että imurointi saattaisi imeä roskan vaikkapa tarkennusmoottoriin, missä saattaisi aiheuttaa harmia.


      • imurilla
        imurillako pois? kirjoitti:

        Oliko se kennolla, vai objektiivin ulommassa osassa?

        Tuossa minun objektiivissa se roska on siis sellaisessa paikassa että imurointi saattaisi imeä roskan vaikkapa tarkennusmoottoriin, missä saattaisi aiheuttaa harmia.

        Roska oli objektiivin sisällä.
        Jos sitten joutuu viemään objektiivin huoltoon niin ei sillä liene merkitydtä onko roska toisessa paikassa.
        Imu kannattanee kohdistaa siihen kohtaan mistä arvelet roskan menneen objektiivin sisälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe