J.Skiftesvikin hyvä juttu Kalevan alakerrassa (11.1 )

Miten voi lähteä?

Skiftesvikin laivakapinajuttu oli hyvä, mutta luotsitako laiva lähti ilman Patenniemen täydennys lastia?

40

382

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiva karkasi

      Ei siinä kapinalaivassa ollut luotsia koska luotsien ammattiliitto kielsi Eurabian luotsauksen ja se taas johtui siitä ettei mukavuuslippulaiva maksanut lakisääteisiä palkkoja miehistölle.
      Laiva oli merimiesunionin saarrossa täällä Oulussa. Se lähti Oulusta karkuun koska kiulu uhattiin panna pakkohuutokauppaan merimiesten palkkasaatavien takia. Melkoista uhkapeliä oli lähteä Hailuodon väylälle ilman luotsia mutta niin se vaan lähti eikä ajanut kiville. Luotsit eivät sitä laivaa ulos vieneet se on sataprosenttinen totuus mutta joku muu saattoi viedä.

    • Röykeä kippari......

      Laiva karkasi

      Laiva oli merimiesunionin saarrossa täällä Oulussa. Se lähti Oulusta karkuun koska kiulu uhattiin panna pakkohuutokauppaan merimiesten palkkasaatavien takia.



      Voiko olla totta että ammattiliitto voi myydä ulkomaalaisen laivan palkkasaatavista? Tuntuu pakkohuutokauppa silti mahdottomalta toteuttaa, vaan oliko ammattiyhdistyksen tarkoitus säikäyttää kapteenia? Joka tapauksessa kapteeni säikähti ja ajoi laivan pois, kokenut kapteeni osaa varmasti kun kerran huviveneilijätkin osaavat ajaa merelle.

    • Unionin hermopeliä s

      Eurabia skyn lasti jäi Patelaan. Sen vei joku muu laiva sitten syksyllä niin siitä puhuttiin.Unioni pelasi etevästi hermopeliä ja kai merimiehet sai ainakin osan palkoista.Saman yhtiön laivoja saarrettiin muuallakin samoihin aikoihin eli kyse oli sovitusta yhteispelistä jolla pantiin mukavuuslippu yhtiö kuriin. Samat konstit sais olla nytkin,merimiehet on joka laivassa nykyään filippiinoja ja suomalaiset seilaa maalla työttöminä.Perämiehen papereilla ei pääse puolikaaksikaan.

      • Ollut visainen juttu

        Unionin hermopeliä s

        Eurabia skyn lasti jäi Patelaan. Sen vei joku muu laiva sitten syksyllä niin siitä puhuttiin.Unioni pelasi etevästi hermopeliä ja kai merimiehet sai ainakin osan palkoista.Saman yhtiön laivoja saarrettiin muuallakin samoihin aikoihin eli kyse oli sovitusta yhteispelistä jolla pantiin mukavuuslippu yhtiö kuriin. Perämiehen papereilla ei pääse puolikaaksikaan.


        Mitä tarkoitat perämiehen puolikas? (tuliko jokin virhe, sanat väärään paikkaan?)


    • able seaman

      Puolikas is ordinary seaman,suomeksi puolimatruusi

    • Visainen oli tämäkin

      able seaman

      Puolikas is ordinary seaman,suomeksi puolimatruusi


      Ok, taidat aliarvioida suomalaisia laivan perämiehiä, melkein kapteeneja.Puolimatruusi kuuluu laivan kansityöntekijöitä, joten tiedän mitä tarkoitit, perämiesten kuuluvan aivan keittiöhenkilökunnan tiskaajaa alempiarvoiseksi. :-(

      • Höyrykonemestari

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.


      • Tuuria paljon...
        Höyrykonemestari kirjoitti:

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.

        Höyrykonemestari

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.



        Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺


      • ikiuutsinki
        Tuuria paljon... kirjoitti:

        Höyrykonemestari

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.



        Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺

        Ja kun opiskelu senkun venyy ja venyy niin ei niitä purkkejakaan oo enää paljon jossa sais sitä praktiikkaa jotta sais kirjat ulos.Ehtii konevoimat muuttua vaikka jos miksi.Enää oo purjemaakareitakaan vaikka kokeiluissa on ympäristöystävällisiä purjeita käytössä apuna laivoissa.Aika entinenkö palaamassa takaisin?


      • ukkelipekka
        Tuuria paljon... kirjoitti:

        Höyrykonemestari

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.



        Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺

        seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺

        turussa kulkee höyrylaiva UKKO-PEKKA TURUN JA NAANTALIN VÄLILLÄ


      • U-P vastaaja
        ukkelipekka kirjoitti:

        seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺

        turussa kulkee höyrylaiva UKKO-PEKKA TURUN JA NAANTALIN VÄLILLÄ

        Kyllä olet oikeassa, Ukko-Pekka liikennöi kesäisin Turku-Naantali väliä (Pertti-Oskari Kankaan omistama), lisäksi Helsingissä höyry satamajäänmurtaja Turso. Suomi menetti Turson sotakorvauksena, mutta nyt on taas kotisatamassa täydessä ajokunnossa.(kannatta käydä katsomassa).Muut höyryalukset taitaa olla pääasiassa yksityisten harrastajien ylläpitäminä hinaaja/ ent. Hailuotolaivan kokoluokassa. Karkurilaivan tapauksessa ”haiskahtaa” ulkopuolinen apu, mutta kuka, sitä tietoa joku ”panttaa”,mutta kuka?


      • pursiseuraporukkaa
        U-P vastaaja kirjoitti:

        Kyllä olet oikeassa, Ukko-Pekka liikennöi kesäisin Turku-Naantali väliä (Pertti-Oskari Kankaan omistama), lisäksi Helsingissä höyry satamajäänmurtaja Turso. Suomi menetti Turson sotakorvauksena, mutta nyt on taas kotisatamassa täydessä ajokunnossa.(kannatta käydä katsomassa).Muut höyryalukset taitaa olla pääasiassa yksityisten harrastajien ylläpitäminä hinaaja/ ent. Hailuotolaivan kokoluokassa. Karkurilaivan tapauksessa ”haiskahtaa” ulkopuolinen apu, mutta kuka, sitä tietoa joku ”panttaa”,mutta kuka?

        kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä


      • Ehkä varmin tieto?
        pursiseuraporukkaa kirjoitti:

        kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä

        Ei uskottava sellainen,turhaa panettelua oli seura mikä tahansa, on niissä rehtiä porukkaa kaikissa, eivät moiseen ryhtyisi kukaan.


      • Miten on?.
        Höyrykonemestari kirjoitti:

        Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.

        Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.


      • susan p
        Miten on?. kirjoitti:

        Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.

        J.W.Paulin


      • taikaaon
        susan p kirjoitti:

        J.W.Paulin

        J.W.Paulin

        Suomeksi:Taikakaulin


      • onkipaatti
        Miten on?. kirjoitti:

        Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.

        Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.


      • Nimimimerkki-Erkki
        pursiseuraporukkaa kirjoitti:

        kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä

        pursiseuraporukkaa kommentoi:

        kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä



        Asia on jo vanhetunut, mutta pidä tietosi jos olet varmasti oikeassa,mitä kyllä epäilen, olisi se selvinnyt jo ajat sitten.


      • antaatulla

        Rikkurointi on sitä kaikista törkeitä touhua ja kun saarrosa ollut paatti ajetaan rikkurilla ulos niin joutaa panna nimi näkyvinlle.


      • fyyriska
        onkipaatti kirjoitti:

        Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.

        “Fyyri” on saaristolaiskieltä ja tarkoittaa pientä majakkaa


      • FÖRMANNI
        fyyriska kirjoitti:

        “Fyyri” on saaristolaiskieltä ja tarkoittaa pientä majakkaa

        mikä on FÖSSE


      • Rundvaskiutunut
        onkipaatti kirjoitti:

        Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.

        Tulee mieleen kolistimmin konehuoneessa työskentelevät lämmittäjät,trimmari jne...Olenkohan väärässä koska Oulun Rotuaarilla näkee paljon työttömiä kolistimmin kanssa joutuneita merimiehiä näin nykyaikana?


      • Verna
        taikaaon kirjoitti:

        J.W.Paulin

        Suomeksi:Taikakaulin

        Ei ollut taikahuilu, vaan Juokaa Wiskiä Pojat (Paulingin varustamon korsteenimerkki) on oikein.Kiiti mielenkiinnosta ☺


      • förman
        Verna kirjoitti:

        Ei ollut taikahuilu, vaan Juokaa Wiskiä Pojat (Paulingin varustamon korsteenimerkki) on oikein.Kiiti mielenkiinnosta ☺

        Nikolai Sittkoff
        kuka on kyseinen henkilö?


      • cabtain
        förman kirjoitti:

        Nikolai Sittkoff
        kuka on kyseinen henkilö?

        Aristoteles Sokrates Onassis
        tämä henkilö on ollut minun työnantaja.


    • puosu eläk.

      Merityöpaikat on vähissä. Pitkälle koulutettujen suomalaisten merimiesten työpaikat menee filippiinoille. On irvokasta ihan kun kaverit joilla on perämiehen tai kapteenin kirja taskussa seilaa puolimatruusina tai matruusina.Vanhan unionin aikaan oli suomen laivoissa suomalainen miehistö.

    • Juttua seurannut

      puosu eläk.

      Merityöpaikat on vähissä. Pitkälle koulutettujen suomalaisten merimiesten työpaikat menee filippiinoille.


      Eihän Suomessa ole kovin montaa laivan omistajiakaan, eikä laivojakaan/työpaikkoja. Tarvitsee suomalaistenlaivamiesten jättää kotivedet ja lähteä maailmanmerille. Laivaliikennettä on paljon on öljyn, paperin ja jopa kaasun kuljetuslaivoja. Mistä eläk. puosu voi tietää ettei filippiiniläiset olisivat ”kehnompia” työntekijöitä? Mielestäni ovat ahkeria tulevat toiselta puolelta maapallon Savoon mansikoita poimimaan, tuskinpa suomalaisia puosuja/laivamiehiä on yhtään ?Voisiko olla ehkä ”laiskuus” yksi syy, verrattuna filippiiniläisiin, tuli vaan mielee?

    • puosu eläk.

      Miksi pitää työllistää suomalaisissa laivoissa filippoja ja romanialaisia ja ukrainalaisia kun suomalaiset ammattimiehet on työttöminä ?? On väärin kun nuoret kaverit opiskelee 3 - 5 vuota ja saa vain vikaee5auksia korkeinttaan.

      • Juttua seurannut jat

        puosu eläk.

        Miksi pitää työllistää suomalaisissa laivoissa filippoja ja romanialaisia ja ukrainalaisia kun suomalaiset ammattimiehet on työttöminä ?? On väärin kun nuoret kaverit opiskelee 3 - 5 vuota ja saa vain vikaee5auksia korkeinttaan.



        Tietenkin on väärin jos syrjitään suomalaisia, mutta onko suomalaisissa laivoissa ulkomaalaisia? Joitain vuosia sitten joku laivojen omistaja täytti vuosia ja haastattelussa kertoi juuri samaa asiaa toimittajalle ettei yhtään ulkomaalaista laivoissaan. Sama laivojen omistaja oli myös toisessa haastattelussa kertoi keksineensä hyvän parannuksen ruostumattoman raudan kuljettamiseen, ettei laiva myrskyssä keikuta kovasti, matkanteko miellyttävämpää. Taisi olla samassa jutussa että hollantilaiset ovat omineet hänen keksimänsä parannuksen, mikähän se on? Turun sanomissa taisi olla juttu ja mainittiin ”punaisten laivojen” omistaja, ja mainitsi erikseen että hänen laivoissa on suomalaiset laivamiehet. Onko puosu erehtynyt rakennusteolliuuden ja laivat? Virolaisia rakentajia on suomessa paljon siitä on usein lehdissä ns.”pimeänä työvoimana” .


    • Olli södertäljestä

      Eippä ole enää monta härmääläistä suomi paateissa
      paitsi Ruotsin linjan porauslautoilla
      tarjoilijoina ja tiskijukkina.
      Jonille kiitos hyvistä jutuista ja kirjosta.

    • könttyrä

      Joku euraabiata luotsasi,ei se omin avuin lähtenyt.On siitä tietoa mutta paha mennä sanomaan nimiä kun ei ole todisteita.Rikkureitahan riittää ja varsinkin jos saa vähän palkkaa pimeänä niin niin ...

      • Pekka K

        Nimim.”könttyrä” saattaa olla oikeassakin, mutta toisaalta olisiko se voinut pysyä salassa,on sentään isojuttu? Ottiko kapteeni riskin ja lähti ulosoton pelossa, jos menisi kiville niin siinäpä verokarhu kaupatkoon laivan?


      • Pilkkimies Oulusta

        Ei ole ainakaan uskottavaa että joku luotsi olisi jutun takana, paljastuessa olisi varmasti työpaikan menetys, joten jää vain ainoaksi vaihtoehdoksi kapteenin itsensä ajamaksi, onhan siellä keppejä joiden välistä osaa varmasti ajaa ammattilainen kun osaavat merelläkin missä ei ole keppejä näkyvissäkään.


    • Patelan poika

      Paljon puhuttiin että andersonin sillosella pomolla olisi ollut jotakin tekemistä ulosajon kanssa.

      • Melkein ok.

        Andersonihan on vieläkin laivojen huoltoyritys, kaikenlaista mitä liittyy laivan satamassa oloon lastaus/purku yms.Taähän astisista arveluista parhaiten päätelty.


    • Empä tiijä

      Se on vanha huolintafirma jolla oli konttori Martinniemessäkin.

    • suuria seilareita

      Martinniemi oli ennen puttaan city ja kylän ukot seilas pari reissua köpikseen ja oli sitten muka nähneet koko maliman.

    • merskujen kylä

      Paljon on marttilaisia merillä nykyäänkin vaikka monet merskut on jääneet jo eläkkeelle ja heitä asuu ympäri maailmaa.

    • Huonoa aikaa

      Merille mentiin ennen kun ei ollut maissa talveksi töitä ja seikkailu haluakin varmaan mutta kun ajat parani niin eipä sine enää oikein ollut lähtijöitä pienet palkat ja kova työ,ruotsiin alettiin mennä.Repola lomautti syksyllä lastaus sakit eikä saanut avustuksia mistään päin niin pakko oli johonki leivä hakuun.

    • purjehduksesta

      Paljonko ne optimistijollat maksaa nykään? Purjehdin sellasella Ruotsiin töihin ja Haukipudas maailmankartalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      314
      6781
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      65
      3829
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      207
      3096
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2787
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1922
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1682
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      210
      1672
    8. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1528
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1521
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1408
    Aihe