Skiftesvikin laivakapinajuttu oli hyvä, mutta luotsitako laiva lähti ilman Patenniemen täydennys lastia?
J.Skiftesvikin hyvä juttu Kalevan alakerrassa (11.1 )
40
310
Vastaukset
- Laiva karkasi
Ei siinä kapinalaivassa ollut luotsia koska luotsien ammattiliitto kielsi Eurabian luotsauksen ja se taas johtui siitä ettei mukavuuslippulaiva maksanut lakisääteisiä palkkoja miehistölle.
Laiva oli merimiesunionin saarrossa täällä Oulussa. Se lähti Oulusta karkuun koska kiulu uhattiin panna pakkohuutokauppaan merimiesten palkkasaatavien takia. Melkoista uhkapeliä oli lähteä Hailuodon väylälle ilman luotsia mutta niin se vaan lähti eikä ajanut kiville. Luotsit eivät sitä laivaa ulos vieneet se on sataprosenttinen totuus mutta joku muu saattoi viedä. - Röykeä kippari......
Laiva karkasi
Laiva oli merimiesunionin saarrossa täällä Oulussa. Se lähti Oulusta karkuun koska kiulu uhattiin panna pakkohuutokauppaan merimiesten palkkasaatavien takia.
Voiko olla totta että ammattiliitto voi myydä ulkomaalaisen laivan palkkasaatavista? Tuntuu pakkohuutokauppa silti mahdottomalta toteuttaa, vaan oliko ammattiyhdistyksen tarkoitus säikäyttää kapteenia? Joka tapauksessa kapteeni säikähti ja ajoi laivan pois, kokenut kapteeni osaa varmasti kun kerran huviveneilijätkin osaavat ajaa merelle. - Unionin hermopeliä s
Eurabia skyn lasti jäi Patelaan. Sen vei joku muu laiva sitten syksyllä niin siitä puhuttiin.Unioni pelasi etevästi hermopeliä ja kai merimiehet sai ainakin osan palkoista.Saman yhtiön laivoja saarrettiin muuallakin samoihin aikoihin eli kyse oli sovitusta yhteispelistä jolla pantiin mukavuuslippu yhtiö kuriin. Samat konstit sais olla nytkin,merimiehet on joka laivassa nykyään filippiinoja ja suomalaiset seilaa maalla työttöminä.Perämiehen papereilla ei pääse puolikaaksikaan.
- Ollut visainen juttu
Unionin hermopeliä s
Eurabia skyn lasti jäi Patelaan. Sen vei joku muu laiva sitten syksyllä niin siitä puhuttiin.Unioni pelasi etevästi hermopeliä ja kai merimiehet sai ainakin osan palkoista.Saman yhtiön laivoja saarrettiin muuallakin samoihin aikoihin eli kyse oli sovitusta yhteispelistä jolla pantiin mukavuuslippu yhtiö kuriin. Perämiehen papereilla ei pääse puolikaaksikaan.
Mitä tarkoitat perämiehen puolikas? (tuliko jokin virhe, sanat väärään paikkaan?)
- able seaman
Puolikas is ordinary seaman,suomeksi puolimatruusi
- Visainen oli tämäkin
able seaman
Puolikas is ordinary seaman,suomeksi puolimatruusi
Ok, taidat aliarvioida suomalaisia laivan perämiehiä, melkein kapteeneja.Puolimatruusi kuuluu laivan kansityöntekijöitä, joten tiedän mitä tarkoitit, perämiesten kuuluvan aivan keittiöhenkilökunnan tiskaajaa alempiarvoiseksi. :-(- Höyrykonemestari
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
- Tuuria paljon...
Höyrykonemestari kirjoitti:
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
Höyrykonemestari
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺ - ikiuutsinki
Tuuria paljon... kirjoitti:
Höyrykonemestari
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺Ja kun opiskelu senkun venyy ja venyy niin ei niitä purkkejakaan oo enää paljon jossa sais sitä praktiikkaa jotta sais kirjat ulos.Ehtii konevoimat muuttua vaikka jos miksi.Enää oo purjemaakareitakaan vaikka kokeiluissa on ympäristöystävällisiä purjeita käytössä apuna laivoissa.Aika entinenkö palaamassa takaisin?
- ukkelipekka
Tuuria paljon... kirjoitti:
Höyrykonemestari
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
Olen seurannut tätä keskustelua,nyt tuli sellainen juttu esiin että piti perehtyä tarkemmin. Höyrykonemestari kirjoitti: Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla. Kävin läpi suomalaiset höyrylaivat, tarvitsee olla tuuria paljonkin jos esim. lähtee Oulusta -Hailuotoon, pieniä 100 v ”purtiloita”, ja taitaa ”höyrymestarikin” olla melkoinen veteraani jos olisi vielä lähtemässä höyrylaivalla valtamerille seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺
turussa kulkee höyrylaiva UKKO-PEKKA TURUN JA NAANTALIN VÄLILLÄ - U-P vastaaja
ukkelipekka kirjoitti:
seilaamaan, nostan hattua mestarille. Höyrylaivat ovat kadonneet valtameriliikenteestä n.60 v sitten, diesel-laivat syrjäyttivät höyryllä kulkevat, samoin kävi kun ”höyrymestarin” alukset syrjäyttivät purjeella kulkevat. Hyvä oli kirjoituksesi, nyt itsekin tiedän enemmän, kiitos.☺
turussa kulkee höyrylaiva UKKO-PEKKA TURUN JA NAANTALIN VÄLILLÄKyllä olet oikeassa, Ukko-Pekka liikennöi kesäisin Turku-Naantali väliä (Pertti-Oskari Kankaan omistama), lisäksi Helsingissä höyry satamajäänmurtaja Turso. Suomi menetti Turson sotakorvauksena, mutta nyt on taas kotisatamassa täydessä ajokunnossa.(kannatta käydä katsomassa).Muut höyryalukset taitaa olla pääasiassa yksityisten harrastajien ylläpitäminä hinaaja/ ent. Hailuotolaivan kokoluokassa. Karkurilaivan tapauksessa ”haiskahtaa” ulkopuolinen apu, mutta kuka, sitä tietoa joku ”panttaa”,mutta kuka?
- pursiseuraporukkaa
U-P vastaaja kirjoitti:
Kyllä olet oikeassa, Ukko-Pekka liikennöi kesäisin Turku-Naantali väliä (Pertti-Oskari Kankaan omistama), lisäksi Helsingissä höyry satamajäänmurtaja Turso. Suomi menetti Turson sotakorvauksena, mutta nyt on taas kotisatamassa täydessä ajokunnossa.(kannatta käydä katsomassa).Muut höyryalukset taitaa olla pääasiassa yksityisten harrastajien ylläpitäminä hinaaja/ ent. Hailuotolaivan kokoluokassa. Karkurilaivan tapauksessa ”haiskahtaa” ulkopuolinen apu, mutta kuka, sitä tietoa joku ”panttaa”,mutta kuka?
kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä
- Ehkä varmin tieto?
pursiseuraporukkaa kirjoitti:
kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä
Ei uskottava sellainen,turhaa panettelua oli seura mikä tahansa, on niissä rehtiä porukkaa kaikissa, eivät moiseen ryhtyisi kukaan.
- Miten on?.
Höyrykonemestari kirjoitti:
Ammattilaisia kaikki tyynni.Ei valtamerilaivat seilaa tuurilla.
Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.
- susan p
Miten on?. kirjoitti:
Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.
J.W.Paulin
- taikaaon
susan p kirjoitti:
J.W.Paulin
J.W.Paulin
Suomeksi:Taikakaulin - onkipaatti
Miten on?. kirjoitti:
Onkos koli boksi,fyyri ja fööri tuttu eldarille, jos on niin ”höyrymestari” on unta nähnyt. Mikä tulee mieleen kirjaimista J.W.P, ellet tiedä, ei kannata edes arvata, ei tarvitse olla höyrymestarikaan, kun vain ammattimerimies.
Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.
- Nimimimerkki-Erkki
pursiseuraporukkaa kirjoitti:
kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä
pursiseuraporukkaa kommentoi:
kyllä se tiedetään mutta eipä klehtaa leimaa lyödä
Asia on jo vanhetunut, mutta pidä tietosi jos olet varmasti oikeassa,mitä kyllä epäilen, olisi se selvinnyt jo ajat sitten. - antaatulla
Rikkurointi on sitä kaikista törkeitä touhua ja kun saarrosa ollut paatti ajetaan rikkurilla ulos niin joutaa panna nimi näkyvinlle.
- fyyriska
onkipaatti kirjoitti:
Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.
“Fyyri” on saaristolaiskieltä ja tarkoittaa pientä majakkaa
- FÖRMANNI
fyyriska kirjoitti:
“Fyyri” on saaristolaiskieltä ja tarkoittaa pientä majakkaa
mikä on FÖSSE
- Rundvaskiutunut
onkipaatti kirjoitti:
Googleta mikäli et tiedä.Kimröökii pukkaa.
Tulee mieleen kolistimmin konehuoneessa työskentelevät lämmittäjät,trimmari jne...Olenkohan väärässä koska Oulun Rotuaarilla näkee paljon työttömiä kolistimmin kanssa joutuneita merimiehiä näin nykyaikana?
- Verna
taikaaon kirjoitti:
J.W.Paulin
Suomeksi:TaikakaulinEi ollut taikahuilu, vaan Juokaa Wiskiä Pojat (Paulingin varustamon korsteenimerkki) on oikein.Kiiti mielenkiinnosta ☺
- förman
Verna kirjoitti:
Ei ollut taikahuilu, vaan Juokaa Wiskiä Pojat (Paulingin varustamon korsteenimerkki) on oikein.Kiiti mielenkiinnosta ☺
Nikolai Sittkoff
kuka on kyseinen henkilö? - cabtain
förman kirjoitti:
Nikolai Sittkoff
kuka on kyseinen henkilö?Aristoteles Sokrates Onassis
tämä henkilö on ollut minun työnantaja.
- puosu eläk.
Merityöpaikat on vähissä. Pitkälle koulutettujen suomalaisten merimiesten työpaikat menee filippiinoille. On irvokasta ihan kun kaverit joilla on perämiehen tai kapteenin kirja taskussa seilaa puolimatruusina tai matruusina.Vanhan unionin aikaan oli suomen laivoissa suomalainen miehistö.
- Juttua seurannut
puosu eläk.
Merityöpaikat on vähissä. Pitkälle koulutettujen suomalaisten merimiesten työpaikat menee filippiinoille.
Eihän Suomessa ole kovin montaa laivan omistajiakaan, eikä laivojakaan/työpaikkoja. Tarvitsee suomalaistenlaivamiesten jättää kotivedet ja lähteä maailmanmerille. Laivaliikennettä on paljon on öljyn, paperin ja jopa kaasun kuljetuslaivoja. Mistä eläk. puosu voi tietää ettei filippiiniläiset olisivat ”kehnompia” työntekijöitä? Mielestäni ovat ahkeria tulevat toiselta puolelta maapallon Savoon mansikoita poimimaan, tuskinpa suomalaisia puosuja/laivamiehiä on yhtään ?Voisiko olla ehkä ”laiskuus” yksi syy, verrattuna filippiiniläisiin, tuli vaan mielee? - puosu eläk.
Miksi pitää työllistää suomalaisissa laivoissa filippoja ja romanialaisia ja ukrainalaisia kun suomalaiset ammattimiehet on työttöminä ?? On väärin kun nuoret kaverit opiskelee 3 - 5 vuota ja saa vain vikaee5auksia korkeinttaan.
- Juttua seurannut jat
puosu eläk.
Miksi pitää työllistää suomalaisissa laivoissa filippoja ja romanialaisia ja ukrainalaisia kun suomalaiset ammattimiehet on työttöminä ?? On väärin kun nuoret kaverit opiskelee 3 - 5 vuota ja saa vain vikaee5auksia korkeinttaan.
Tietenkin on väärin jos syrjitään suomalaisia, mutta onko suomalaisissa laivoissa ulkomaalaisia? Joitain vuosia sitten joku laivojen omistaja täytti vuosia ja haastattelussa kertoi juuri samaa asiaa toimittajalle ettei yhtään ulkomaalaista laivoissaan. Sama laivojen omistaja oli myös toisessa haastattelussa kertoi keksineensä hyvän parannuksen ruostumattoman raudan kuljettamiseen, ettei laiva myrskyssä keikuta kovasti, matkanteko miellyttävämpää. Taisi olla samassa jutussa että hollantilaiset ovat omineet hänen keksimänsä parannuksen, mikähän se on? Turun sanomissa taisi olla juttu ja mainittiin ”punaisten laivojen” omistaja, ja mainitsi erikseen että hänen laivoissa on suomalaiset laivamiehet. Onko puosu erehtynyt rakennusteolliuuden ja laivat? Virolaisia rakentajia on suomessa paljon siitä on usein lehdissä ns.”pimeänä työvoimana” .
- Olli södertäljestä
Eippä ole enää monta härmääläistä suomi paateissa
paitsi Ruotsin linjan porauslautoilla
tarjoilijoina ja tiskijukkina.
Jonille kiitos hyvistä jutuista ja kirjosta. - könttyrä
Joku euraabiata luotsasi,ei se omin avuin lähtenyt.On siitä tietoa mutta paha mennä sanomaan nimiä kun ei ole todisteita.Rikkureitahan riittää ja varsinkin jos saa vähän palkkaa pimeänä niin niin ...
- Pekka K
Nimim.”könttyrä” saattaa olla oikeassakin, mutta toisaalta olisiko se voinut pysyä salassa,on sentään isojuttu? Ottiko kapteeni riskin ja lähti ulosoton pelossa, jos menisi kiville niin siinäpä verokarhu kaupatkoon laivan?
- Pilkkimies Oulusta
Ei ole ainakaan uskottavaa että joku luotsi olisi jutun takana, paljastuessa olisi varmasti työpaikan menetys, joten jää vain ainoaksi vaihtoehdoksi kapteenin itsensä ajamaksi, onhan siellä keppejä joiden välistä osaa varmasti ajaa ammattilainen kun osaavat merelläkin missä ei ole keppejä näkyvissäkään.
- Patelan poika
Paljon puhuttiin että andersonin sillosella pomolla olisi ollut jotakin tekemistä ulosajon kanssa.
- Melkein ok.
Andersonihan on vieläkin laivojen huoltoyritys, kaikenlaista mitä liittyy laivan satamassa oloon lastaus/purku yms.Taähän astisista arveluista parhaiten päätelty.
- Empä tiijä
Se on vanha huolintafirma jolla oli konttori Martinniemessäkin.
- suuria seilareita
Martinniemi oli ennen puttaan city ja kylän ukot seilas pari reissua köpikseen ja oli sitten muka nähneet koko maliman.
- merskujen kylä
Paljon on marttilaisia merillä nykyäänkin vaikka monet merskut on jääneet jo eläkkeelle ja heitä asuu ympäri maailmaa.
- Huonoa aikaa
Merille mentiin ennen kun ei ollut maissa talveksi töitä ja seikkailu haluakin varmaan mutta kun ajat parani niin eipä sine enää oikein ollut lähtijöitä pienet palkat ja kova työ,ruotsiin alettiin mennä.Repola lomautti syksyllä lastaus sakit eikä saanut avustuksia mistään päin niin pakko oli johonki leivä hakuun.
- purjehduksesta
Paljonko ne optimistijollat maksaa nykään? Purjehdin sellasella Ruotsiin töihin ja Haukipudas maailmankartalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1343879- 851905
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151771Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi461337Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1301323VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991280- 701166
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022