Moi!
Minulla todettiin eilen raskausajan diabetes =( Kävin 2h sokerirasituksessa ja arvoni oli paasto 5.0 1 h jälkeen 7.5 ja 2h jälkeen 7.2
Paasto arvo kuulemma liian korkea! Mitä nyt tapahtuu? Onko kellään kokemuksia... Ohjeita ruokailuihin sain ja aika tulee äitiyspolilta...
Olisi kiva aikaisemmin tietää asiasta jotain....
KIITOS jo etukäteen
raskausdiabetes
25
31820
Vastaukset
- ninni
ainakaan vielä, mutta hirvittää kun terv.hoitaja "uhkaili" sokerirasitustestillä jos kohdunkorkeus mitta menee yli yläkäyrän. (viimeksi se oli ylärajalla)
Haluaisin mielenkiinnosta tietää minkälaisia ruokailuohjeita sait?- mansku
Ite narahdin 2h sokrurasituksessa,arvot oli paasto 4.9(raja 5.1),1h 10.3 (raja 10),2h 10.5(raja 8.7)..eli kaks vikaa arvoa oli koholla.Testiin jouduin koska BMI 29.Ei kuitenkaan puhuttu mistään raskaus diabeteksestä vaan kohonneista arvoista.Parin päivän kuluttua tuli soitto synnytys-sairaalasta mihin terkka oli laittanu ne tulokset menemään.
Jouduin vuorokauden sokeriseurantaan(rv 28 4) osastolle.Siellä mittailtiin sokruja useempaan kertaan klo 08-14-19-24-06 ja lähtöaamuna otettiin pissasta myös sokrut.
Tulokset ei kuitenkaan ylittäny heidän rask.diabetes arvoja,mut sokeria kehotettiin välttämään sokeristuvia ruoka-aineita rajoitetusti.Liikuntaa suositeltiin,tasaa veren sokruja.
Ultrattiin myös vauva ja painoarvio oli 1.2kg,eli ihan keskikäyrällä menee.Pääsen/joudun kuitenkin vielä rv 36 uuteen kokoarvio-ultraan.Kohosokruthan kasvattaa sitä babyä mahdollisesti liikaa.
Alkuperäselle kysyjälle:Käsittääkseni noitten sokru-arvojen perusteella ei voi tehdä vielä diagnoosia raskausdiabeteksestä.
mansku 29 - sari
mansku kirjoitti:
Ite narahdin 2h sokrurasituksessa,arvot oli paasto 4.9(raja 5.1),1h 10.3 (raja 10),2h 10.5(raja 8.7)..eli kaks vikaa arvoa oli koholla.Testiin jouduin koska BMI 29.Ei kuitenkaan puhuttu mistään raskaus diabeteksestä vaan kohonneista arvoista.Parin päivän kuluttua tuli soitto synnytys-sairaalasta mihin terkka oli laittanu ne tulokset menemään.
Jouduin vuorokauden sokeriseurantaan(rv 28 4) osastolle.Siellä mittailtiin sokruja useempaan kertaan klo 08-14-19-24-06 ja lähtöaamuna otettiin pissasta myös sokrut.
Tulokset ei kuitenkaan ylittäny heidän rask.diabetes arvoja,mut sokeria kehotettiin välttämään sokeristuvia ruoka-aineita rajoitetusti.Liikuntaa suositeltiin,tasaa veren sokruja.
Ultrattiin myös vauva ja painoarvio oli 1.2kg,eli ihan keskikäyrällä menee.Pääsen/joudun kuitenkin vielä rv 36 uuteen kokoarvio-ultraan.Kohosokruthan kasvattaa sitä babyä mahdollisesti liikaa.
Alkuperäselle kysyjälle:Käsittääkseni noitten sokru-arvojen perusteella ei voi tehdä vielä diagnoosia raskausdiabeteksestä.
mansku 29Jopas syyniin jouduitkin sokeriarvojesi takia, mutta varmaan syyniin jouduit kun verensokerisi ei palautunutkaan normaaleille tasoille litkun juomisen jälkeen. Toisin kai meillä, joilla heittää vain paastoarvo...
Noiden sokeriarvojen perusteella ei tehdä diagnoosia raskausajan diabeteksestä, koska sitä ei ole kun arvot vähän heittävät yläkanttiin. Raskausajan diabetekseksi se kuitenkin nimitetään, mutta mikään diagnoosi se ei ole. - mellix79
Moikka!
Eli sain alkuun jotain ohjeita.... eli pitäisi noudattaa 1400kcal päivässä. Aamupala, lounas, välipala päivällinen ja iltapala! Sitten kerrottu mitä tuotteita kannattaa suosia, mitkä makeutusaineet parhaita( hermesetas gold!)syödä monta pientä ateriaa päivässä. Välttämään rasvaisia ruokia, suolaisia ja sokerisia! Ainahan löytyy terveellisempi vaihtoehto!!!!
Runsas kuituista ruokaa kehoitettiin suosimaan eli kasviksia marjoja täysjyväviljatuotteita.JA suosi kalaa ja kanaa ruokavaliossasi (minä kasvissyöjä! en syö kumpaakaan)
JA tietysti kehoitettiin liikkumaan 3-4 kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan...
siinä jotain ohjeita joita sain neuvolasta.... - neuvoja!
mellix79 kirjoitti:
Moikka!
Eli sain alkuun jotain ohjeita.... eli pitäisi noudattaa 1400kcal päivässä. Aamupala, lounas, välipala päivällinen ja iltapala! Sitten kerrottu mitä tuotteita kannattaa suosia, mitkä makeutusaineet parhaita( hermesetas gold!)syödä monta pientä ateriaa päivässä. Välttämään rasvaisia ruokia, suolaisia ja sokerisia! Ainahan löytyy terveellisempi vaihtoehto!!!!
Runsas kuituista ruokaa kehoitettiin suosimaan eli kasviksia marjoja täysjyväviljatuotteita.JA suosi kalaa ja kanaa ruokavaliossasi (minä kasvissyöjä! en syö kumpaakaan)
JA tietysti kehoitettiin liikkumaan 3-4 kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan...
siinä jotain ohjeita joita sain neuvolasta....Lue raskausdiabeteksen käypähoitosuositus. Siellä on taulukko, miten aterioiden väliset kalori ja hiilihydraattimäärät olisi hyvä jakaa - se jako toimii, jos on toimiakseen.
Ruokavalio kannattaa ottaa tosissaan. Ja jos se ei toimi, sitten ohjataan sairaalaan ja määrätään insuliinit. Jos vain paastoarvo on se, joka jää dietistä huolimatta koholle, pistetään insuliinia vain iltaisin eli kerran päivässä.
Hyvin kun asian hoidat, ei vauvalla ole hätää ja kaikki menee hienosti.
Tsemppiä! Me muutkin ollaan tästä selvitty.
Ja - kun vertailette niitä viitearvoja, huomaattehan, että ne ovat erilaiset sormenpäästä mitaten ja laskimoverestä mitaten. Ei siis pidä verrata omenoita ja päärynöitä..
- sari
Etkö saanut verensokerimittaria? Minä sain sellaisen, jolla mittailen kotona 2 kertaa viikossa (arkena ja viikonloppuna) verensokeriani. Heti aamulla paastoverensokerin, lounasta tai päivällistä ennen ja 1½h sen jälkeen, myös 1½h iltapalan jälkeen. Arvot merkataan seuranta"vihkoon" (mulla se on pelkkä paperi) ja sitä aina näytetään joka neuvolakerralla. Siinä myös heti huomataan, jos arvot alkavat nousemaan. Ei ne välttämättä mihinkään nouse, mutta jos. Itselläni on menossa rv 30 eikä arvot ole (vielä?) nousseet.
Lisäksi täytyy noudattaa ruokaohjeita, mutta muuta ei ainakaan mun kohdallani ole tapahtunut. Rv 28 kävin kyllä äitiyspolilla ultrassa, jossa katsottiin miten vauva on kehittynyt ja hyvin oli. Muuta ultra-aikaa en saa asian suhteen.
Oli sinulla aika korkeat noi muutkin arvot, mutta ei liian korkeat. Paastoarvo nyt heittää vain pari pykälää, mutta silti se luokitellaan raskausajan diabetekseksi.- sari
Sori alkuperäinen kyselijä! Sekosin noiden arvojen kanssa... eihän sulla ole noi 2 muuta arvoa yhtään koholla, ei sinne päinkään! Vertasin vaan noita arvoja noihin arvoihin mitkä mittailen tolla mittarilla, mutta eihän ne ole samaa "maata" kuin sokerirasituksessa.
- hömö
Ihmettelen et joudut syyniin koska ainakin hesan seudulla paasto arvo on 5.1 ja sulla tätä ei vielä ollut. Muut arvot sulla oli reippaasti alle sen tietyn rajan joten outoa... Luulisi et olis ottanut uudelleen ton rasituksen. Noh.. kaippa se muualla suomessa on toisin ja tietty kaikkeen vaikuttaa se onko lihava, miten maha kasvaa ja onko lähisuvussa diabetesta. Luulisin et seuraa sua ruokavaliolla ja sit toi ultra sen takia että arvio vauvan koon ja sen pystyykö synnyttämään. Noh ihmettelen kuitenkin, mutta toivon et raskautesi sujuupi muuten hyvällä mielellä! koitahan jaksella!:)
- mellix79
Hei!
Paasto arvo täällä on 4,8 , eli minulla ihan vähän koholla!
Olen lihonut koko raskaus aikana 4kg, johtuu varmaan siitä kun voin vieläkin pahoin =(
Onhan menossa jo 29rv - fffff
mellix79 kirjoitti:
Hei!
Paasto arvo täällä on 4,8 , eli minulla ihan vähän koholla!
Olen lihonut koko raskaus aikana 4kg, johtuu varmaan siitä kun voin vieläkin pahoin =(
Onhan menossa jo 29rvmistä teiltä otettiin tuo 2h sokeriarvot? Sormenpäästä vai ihan kunnon verinäytteet kun otetaan kyynärvarresta? Tässäkin saattaa olla ero.
- rv 26+2
fffff kirjoitti:
mistä teiltä otettiin tuo 2h sokeriarvot? Sormenpäästä vai ihan kunnon verinäytteet kun otetaan kyynärvarresta? Tässäkin saattaa olla ero.
Minulla ainakin otettiin kyynärvarresta. Paastoarvo sai olla 4.8 ja minulla oli 5.0.
- mellix79
fffff kirjoitti:
mistä teiltä otettiin tuo 2h sokeriarvot? Sormenpäästä vai ihan kunnon verinäytteet kun otetaan kyynärvarresta? Tässäkin saattaa olla ero.
nii ne otettiin ihan terveyskeskuksen labrassa ja käsivarresta... eikö niin tehä aina kun tehdään sokerirasitus!?
- rv 26+2
Minulla todettiin myös tänään raskausdiabetes. Paastoarvo oli 5.0 ja se saisi olla enintään 4.8. Menen perjantaina käymään neuvolassa ja siitä eteenpäin joudun kotona mittaamaan arvoja ja niitä sitten seurataan.
- Joku vaan
Jännä kuinka paljon tuo vaihtelee. Vantaalla raja-arvot: paasto 5.1, tunti 10.0 ja kaksi tuntia 8.7. Itsellä oli eka-arvo (joka tosin mulla ei ollut paasto, jouduin matalien takia yöllä juomaan tuoremehua) 5.3, tunti 10.2 ja kaksi tuntia 7.7. Ja noiden perusteella lähete äitipolille. Mielestäni erikoista, kun yöllä klo 3, mulla oli sokrut pikamittarilla 3.2 ja hypotuntemuksia. Mutta mennään nyt seurantaan.
- Tiixi89
Joku vaan kirjoitti:
Jännä kuinka paljon tuo vaihtelee. Vantaalla raja-arvot: paasto 5.1, tunti 10.0 ja kaksi tuntia 8.7. Itsellä oli eka-arvo (joka tosin mulla ei ollut paasto, jouduin matalien takia yöllä juomaan tuoremehua) 5.3, tunti 10.2 ja kaksi tuntia 7.7. Ja noiden perusteella lähete äitipolille. Mielestäni erikoista, kun yöllä klo 3, mulla oli sokrut pikamittarilla 3.2 ja hypotuntemuksia. Mutta mennään nyt seurantaan.
Kävin ollessani 24 rv.lla sokerirasituksessaarvoni olivat 5.5 ja 6.2 ja 6.0 mmol/l
Neuvolasta antoivat mittarin ja olen seurannut verensokeri arvojani 1viikon. aamuisin minulla ovat arvot yhtenään 3.0 korkeimmillaan 5.5. Arvoni heittelevät päivän aikana 4.2 jopa 7.8
Onko hyvin todennäköistä että aloitetaan minulle jonkin sortin lääkitys?
Olen hukassa, ja lisäksi minulla on keliakia. Ruokavalion avulla hoidettu, mutta pittääkö minun alkaa pistämään insuliinia???
- terkkatäti vastailoo
Minusta on uskomatonta, että vaikka valtakunnallisen raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksen julkaisemisesta on yli kaksi vuotta, niin silti vielä näin monet paikat käyttävät mielivaltaisesti omia rajojaan! Hämmentävää.
Käypä hoito -suosituksen diagnostiset raja-arvot laskimoverinäytteestä ovat:
0h: 5,3 tai enemmän
1h: 10,0 tai enemmän
2h: 8,6 tai enemmän
Yksikin kohonnut arvo = raskausdiabetes. Ensisijaisena hoitona AINA ravitsemushoito ja verensokerin omaseuranta (eli verensokerimittari ja selkeät ohjeet kotiin). Usein ohjaus ja seuranta järjestetään neuvolasta käsin, vain tarvittaessa äitiyspoliklinikalta. Raskausdiabeetikoille tarjotaan usein äitiyspoliklinikan synnytystapa- ja kokoarviomahdollisuus H36-38. Näissä kuulostaisi olevan paljon paikkakuntakohtaisia eroja. Vain harva joutuu turvautumaan insuliiniin.
Periaatteessa Käypä hoito suosituksen mukaan aloittajalla ja muutamalla muullakin ketjuun kirjoittaneella EI olisi raskausdiabetesta, vaikka sellaisen diagnoosin ovat saaneet. Toisaalta raskausdiabeteksen ruokavaliosuositus on normaali, perusterveellinen raskausaikaan sopiva ruokavalio, ainoana erona hieman matalampi energiansaanti ja keskimäärin pikkuhimpun pienempi hiilihydraattien osuus, mutta sitä toki voidaan käyttää myös liiallisen painonnousun ja raskausdiabeteksen ehkäisyssä tarvittaessa vaikka diagnoosia ei olisi. Joten periaatteessa raskausdiabeteksen ylidiagnosoinnista ei ole vauvalle haittaa, mutta äidille ehkä ylimääräistä huolta ja leimaantumista.
Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suositus (sis. mm. omaseurannan suositeltavat verensokeriraja-arvot):
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50068
HYKS:n raskausdiabeetikon ruokavaliosuositus (tämä on käytännänläheinen ja suomea! ks. taulukko 1):
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029
TAYS:n raskausdiabeetikon ruokavaliosuositus (suppeampi):
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01040 - Es on jumalten juoma
Moro. Oon raskaana oleva mies, koska SpudroSpärdöSpurdoSpärdeSrpölölölölölölölö EBIN :----DDD
Hyvin pärisee.
-Hermanni - käypähoito ?
Asiantuntijat syyttävät: Epäluotettavia tutkimuksia!
http://www.iltalehti.fi/terveys/2011042613606323_tr.shtml - löpöneiti vaan
mun mielestä ihan pelleilyä koko touhu suorastaan ja avauduin neuvolassa siitä..itellä kanssa tuo paastoarvo oli pari yksikköö vai miten se pitää sanoa koholla ni jo pistivät sokeriseurantaan.huippuarvoaja sain kahen viikon aikana ni nyt mittailen tyyliin silloin kun sattuu kiinnostamaan.eli harvoin. ottaen huomioon sen jotta sanoivat et ns.normaali ihmisellä ei puututa etes reilusti yli kuuden oleviin arvoihin vielä ni nyt pitäs puuttuu viiden hujakoilla oleviin. et ota ihan rauhassa vain ja elä normisti.
sitäpaitsi mun vauveli on ollu koko ajan käyrien ulkopuolilla..ja ihan sama kun muuten terve on. isäntäkin syntynyt n.60senttisenä et ei tästäkään pieni tuu tod.näkösesti.
sairasta touhua koko neuvola homma,sielt ei saa muuta kun riesaa itselleen.ymmärrän jos asioihin puututaan jos on jotain ilmennyt tai äiti voi pahoin tms. vaan kun ei ole mitään.olen viikolla 30 ja joka päivä käyn lenkkeilemässä ja reippaalla tahdilla vielä.10kg painoa tullut eikä tunnu missään.hyvin keho jaksaa ja kaikki on lapsellakin hyvin.ei ootahtia hidastanut yhtään ja miks tarvihtiskaan.ei tämä mikään sairaus ole.pilkun viilaamista ja ihmisten elämän vaikeuttamista koko neuvola touhu.- eipäs liioitella
No mietihän nyt vähän laajemmin tuota asiaa. Joo, sinulla ne arvot sattuvat olemaan huippuarvoja ja mitä ilmeisimmin mitään ongelmia noiden sokereiden kanssa ei ole. Kumpi sinusta on parempi? Että satunnainen odottaja joutuu "turhaan" mittailemaan sokereita (onpa ihan kamala vaiva), vai että monelle odottajalle syntyy makrosominen, eli aivan liian suuri vauva, jonka sokerit ovat aivan sekaisin. Liian tiukka kontrolli on aina parempi, kuin liian löysä. Ei noita arvoja ole sinun kiusaamiseksi keksitty, tiukathan ne on, ehkä vähän liiankin, mutta parempi tosiaan niin päin. Ihmisille syntyy yhä suurempia vauvoja, joten tiukka kontrolli on ihan paikallaan, että saadaan varmasti hoitoon ja tarkkailun alle kaikki riskiodottajat. Osittain juuri tuon "sairaan neuvolatouhun" ansiosta Suomessa on erittäin pieni synnytyskuolleisuus ja muutenkin melkoisen vähän raskauskomplikaatioita verrattuna moniin muihin maihin. Ei kannata ottaa kaikkea niin henkilökohtaisesti, ihan odottajan ja vauvan parhaaksi se neuvolajärjestelmä on olemassa.
Pienenä yksityiskohtana muuten: yleensä isän syntymäpaino tai -pituus ei juurikaan vaikuta vauvan kokoon, äidin syntymämitoilla on paljon enemmän merkitystä.
- sfdth
Minusta ihan hölmöö vouhotusta ainakin minun kohdalla tuo olevinaan raskausdiabetes, paastoarvo oli 5.3 ja seuraavat 5.2 ni tollasilla lukemilla muka diabetes!!!
Sitte piti loppuraskaus mittailla verensokeria ja aivan normaalit arvot koko ajan..
Ja mikä huvittavinta nyt kun synnytyksestä vuosi ni halusivat taas tehä sokerirasituksen ja kas kummaa ihan samat tulokset ni mitä sanoo hoitaja: tosi hyvät on nyt nämä tulokset!
Eli minun järkeen ei mene jos ennen raskautta on normaalit arvot, raskausaikana samat ja raskauden jälkeen edelleen samat ni miten ne on hyvät arvot ei raskaana ollessa mutta raskaana ollessa huonot? en ymmärrä... - 14+5
Minulla todettiin juuri liian korkeita arvoja 2 kappaletta sokerirasituskokeessa. Paastoarvo oli aivan normaali ja viitearvoissa hyvä, mutta 1h arvo olikin jo 10,9 ja 2h arvo jopa 10,5. Joudun terkkarille ohjeistukseen. Mietityttää, että tuleekohan noilla arvoilla mullekin diagnoosi raskausdiabetes? Ja miten sitä hoidetaan muulla kuin ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä?
Onko mahdollisesti insuliinia tiedossa loppupuolella raskautta?
Mulla on Pcos ja ylipainoa bmi 31, myöskin sukurasite taustalla. Aikaisemminkin on todettu sokerin hidasta palamista, muttei noin suurilla arvoilla koskaan ennen.
Olen laihtunut alkuraskauden aikan 2 kg ja koko ajan on suussa imelä maku, kuin olisi imeskellyt sokerinpalaa. Kertooko nämä sokeritaudista? Ketoarvot on olleet 1-3 plussalla ja virtsan ph on yli suositellut rajan. - radidi
Jos yksikin arvo ylittää raja-arvon, niin diagnoosi on raskausdiabetes. Sinulle se siis on. Saat kotiin verensokerimittarin ja mittailet sokereita. Jos arvot pysyvät hyvinä, ei insuliinihoidolle ole tarvetta. Jos taas arvot eivät ruokavaliolla ja liikunnalla ole kunnossa, harkitaan varmasti insuliinia. En tiedä tuosta imelästä mausta, mutta raskausdiabetes ei ole yhtä kuin diabetes, suurimmalla osalla sokeriarvot normalisoituvat raskauden jälkeen. Tosin riski sairastua diabetekseen myöhemmin suurenee.
- 14+5
Näin vähän itsekin päättelin, kun lueskelin netistä enemmän tietoa raskausdiabeteksestä ja viitearvoista. Ikävää, että sellainen on nyt "kaverina", mutta hyvä että näin alussa raksutta 14 5 tiedetään jo tilanteeni sokerien suhteen.
Voidaan ajoissa ryhtyä kontrolloimaan ja hoitamaan tilannetta paremmaksi. Tietysti kaikista parasta olis, kun ennen raskautta jo olisi saanut edes painoa putoamaan. Luultavasti silläkin osuutta asiassa on. Raskaus tuli yllätyksenä siinä määrin, että olen vuosikausia kärsinyt lapsettomuudesta, eivätkä edes hoidot ole auttaneet. Nyt sitten tulin luomusti raskaaksi, joka tietysti yllätti minut ja kumppanin täysin.
Positiivisesti, mutta oma terveydentila ei ole paras mahdollinen muutenkaan. Se hiukan harmittaa ihan jo sikiön turvallista kehitystä ajatellen. Yritän ainakin noudattaa kuuliaisesti terkkarin ohjeita mitä sieltä suinkin saankin. Toivon että sillä saadaan tilanne vakaaksi. Kiitos Radidille vastauksesta. - 14+5
14+5 kirjoitti:
Näin vähän itsekin päättelin, kun lueskelin netistä enemmän tietoa raskausdiabeteksestä ja viitearvoista. Ikävää, että sellainen on nyt "kaverina", mutta hyvä että näin alussa raksutta 14 5 tiedetään jo tilanteeni sokerien suhteen.
Voidaan ajoissa ryhtyä kontrolloimaan ja hoitamaan tilannetta paremmaksi. Tietysti kaikista parasta olis, kun ennen raskautta jo olisi saanut edes painoa putoamaan. Luultavasti silläkin osuutta asiassa on. Raskaus tuli yllätyksenä siinä määrin, että olen vuosikausia kärsinyt lapsettomuudesta, eivätkä edes hoidot ole auttaneet. Nyt sitten tulin luomusti raskaaksi, joka tietysti yllätti minut ja kumppanin täysin.
Positiivisesti, mutta oma terveydentila ei ole paras mahdollinen muutenkaan. Se hiukan harmittaa ihan jo sikiön turvallista kehitystä ajatellen. Yritän ainakin noudattaa kuuliaisesti terkkarin ohjeita mitä sieltä suinkin saankin. Toivon että sillä saadaan tilanne vakaaksi. Kiitos Radidille vastauksesta.Anteeksi kirjoitusvirheet. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913