kirjakerho kokoontuu!!!!

kirjatyttö

Tykkään tosi paljon lukemisesta, ja haluaisin perustaa tän "kirjakerhon" jossa jutellaan kaikist kirjoist ja sillä lailla:)
Tykkään eniten romanttisista tarinoista ja seikkailuista. Tässä muutama(?) sarja; jota luen:
Merja Jalo nummelan ponitalli
Enid Blyton viisikko
J.K.R. harry potter
Erin Hunter soturikissat
Thomas Brezina seitsemän tassua ja penny
Merja ja Marvi Jalo jesse

49

301

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voidaanko täällä jutella myös tietokirjoista, esimerkiksi lintukirjoista?

• Ei sitä aloituksessa ainakaan kielletty.

• Hieman erilaisia kirjoja luet kuin minä, Harry Potterit joskus luin ja soturikissoja myös joskus tuli luettua mutta enpä enää ole uusimpia osia lukenut.

Mutta lukeminen on hyvä harrastus, paljon parempi kuin netissä roikkuminen :)

Minä luen tällä hetkellä Linnunradan käsikirjaa liftareille :)

• Taisit tammikisassa mainitakin, että sinulla on lintukirja viime vuosisadalta. Mikä kirja tarkalleen ottaen? Minulla on hyllyssä aika monenlaisia lintukirjoja, joten sitä ei tiedä, vaikka löytyisi sama kuin sinulla.

• kirjatyttö

Kiva, kun tääl on samanhenkistä porukkaa

• biologinalku kirjoitti:

Taisit tammikisassa mainitakin, että sinulla on lintukirja viime vuosisadalta. Mikä kirja tarkalleen ottaen? Minulla on hyllyssä aika monenlaisia lintukirjoja, joten sitä ei tiedä, vaikka löytyisi sama kuin sinulla.

Taisi olla nimeltään Pohjolan lintukirja

• biologi_ei_kirj.
        sinisiipinen kirjoitti:

Taisi olla nimeltään Pohjolan lintukirja

Sen nimistä kirjaa minulla ei ole.

• ,,,

Jospas ottaisit sinäkin ihan oman nimimerkin?

• Minäkin tykkään lukea, nyt on taas fantasiakausi kun taas lukiossa minulla oli scifi- ja sellainen yleinen korkeakirjallisuus (wtf) -kausi :D Tällä hetkellä luen Robin Hobbin Lordi Kultainen -sarjaa, olen sen edeltävän Näkijä -sarjan lukenut jo aikoja sitten, joskus yläasteella ja lukiossa. Harmi vaan, että en nyt voi oikeastaan jatkaa pariin kuukauteen (ainakaan kovin intensiivisesti), koska on opiskelujen kanssa taas kiireitä ja pitäisi lukea kaksi noin 500 sivun mittaista kirjaa kirjatenttiin noin kuukauden päästä...

Tykkään kun Hobb on jatkanut sitä maailmaa kirjoittamalla uuden kirjasarjan :D On ihanaa päästä tuttujen hahmojen pariin!

Yay, minä olen lukenut muuten tuon Linnunradan käsikirja liftareille, siis ainakin sen ekan osan, en muista onko se sarja samanniminen :)

Minä en ole noista sinun luettemista kirjoista lukenut muuta kuin Harry Potterit. Mutta oletko lukenut Runotyttö -kirjoja, ne on aika romanttisia :D Mulla oli jokin ongelma niitä kohtaan joskus 10-vuotiaana, mutta kun luin ne sitten 13-vuotiaana, tajusin, ettei Emilia olekkaan mikään ällöromanttinen neito pulassa, joka runoilisi vaan jostain kukista (no kyllä se sitäkin teki, varsinkin ekassa kirjassa, hmph) ja tykkäsin niistä paljon, luin itseasiassa ne kesällä ihan huvikseni uudelleen :D Lempparihenkilöni on kyllä Elizabeth-täti, heh heh. Tykkään myös Perrystä, itse Emiliasta ja oikeastaan niistä kaikista.

• "Yay, minä olen lukenut muuten tuon Linnunradan käsikirja liftareille, siis ainakin sen ekan osan, en muista onko se sarja samanniminen :)"

Olet siis lukenut viisiosaisen (kuusi- jos Eoin Colferin jatko-osa lasketaan) trilogian ensimmäisen osan, jonka nimi todellakin on Linnunradan käsikirja liftareille. Joudut lukemaan pidemmälle, jos haluat löytää lempikohtani, tiedät kyllä kun kuvioihin ilmestyy patja. Kyseessä on lempikohtani ihan kielellisistä syistä, ei niinkään kerronnallisista ansioista. (Elämä, maailmankaikkeus - ja kaikki)

• santiny kirjoitti:

"Yay, minä olen lukenut muuten tuon Linnunradan käsikirja liftareille, siis ainakin sen ekan osan, en muista onko se sarja samanniminen :)"

Olet siis lukenut viisiosaisen (kuusi- jos Eoin Colferin jatko-osa lasketaan) trilogian ensimmäisen osan, jonka nimi todellakin on Linnunradan käsikirja liftareille. Joudut lukemaan pidemmälle, jos haluat löytää lempikohtani, tiedät kyllä kun kuvioihin ilmestyy patja. Kyseessä on lempikohtani ihan kielellisistä syistä, ei niinkään kerronnallisista ansioista. (Elämä, maailmankaikkeus - ja kaikki)

Haha, ainiin, muistan aina nauraneeni tuolle "maailman ensimmäinen viisiosainen trilogia" -lohkaisulle :D

Pitäisi lukea ne kyllä loppuun. Kiireiden takia se jäi vähän puolitiehen.

• fnfn kirjoitti:

Haha, ainiin, muistan aina nauraneeni tuolle "maailman ensimmäinen viisiosainen trilogia" -lohkaisulle :D

Pitäisi lukea ne kyllä loppuun. Kiireiden takia se jäi vähän puolitiehen.

Usko pois, patjan kohtaaminen on vaivan arvoista. Saisi olla pidempikin kohtaus. Jos et liikenteessä lue, kannattaa hankkia jostain se yhteisnide, on paljon helpompi lukea, kun ei tarvitse arvailla kronologista järjestystä :D

• santiny kirjoitti:

Usko pois, patjan kohtaaminen on vaivan arvoista. Saisi olla pidempikin kohtaus. Jos et liikenteessä lue, kannattaa hankkia jostain se yhteisnide, on paljon helpompi lukea, kun ei tarvitse arvailla kronologista järjestystä :D

Btw. Tänä vuonna aion kyllä olla pyyhepäivänä kaupungissa. Voisin mennä kampukselle tai keskustaan hillumaan hienon Don't panic -pyyhkeeni kanssa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyyhepäivä

• Itse luen scifiä ja fantasiaa sekä tietokirjoja (yleensä tähtitiedepainotteisia).

Sicfistä uusin suosikkini on varmaan Arthur C. Clarken Jumalan moukari. Kestosuosikki sen sijaan on tietenkin Linnunradan käsikirja liftareille.

Fantasian suhteen en ole ihan niin ailahtelevainen, Taru sormusten herrasta on ehdoton ykkönen muun Tolkienin tuotannon ohella. Nostetaan tästä nyt mustaksi hevoseksi Terry Pratchettin Pienet Jumalat, henkilökohtainen suosikkini Kiekkomaailma-sarjasta. Onhan ne Potterit ja Artemis Fowlitkin tullut kahlattua läpi, mutta nyt ne tuntuvat vähän lapsellisilta. Kyllä minä ne silti ensi vuonnakin luen. (Samoin kuin Sormusten herran)

Tietokirjoista suosikkini on ehdottomasti Missä kaikki ovat? Erittäin kiinnostava teos, jos maan ulkopuolinen elämä kiinnostaa. Kyseinen kirja on tietenkin enimmäkseen spekulaatiota, mutta tieteelliseltä pohjalta hyvin perusteltua sellaista. Muutamaa huumoripätkää (He ovat täällä ja kutsuvat itseään unkarilaisiksi) lukuun ottamatta suurin osa skenaarioista voisi olla hyvinkin mahdollisia.

Tällä hetkellä luen muutama vuosi sitten lahjaksi saamaani Assassin's creed: Revelations -kirjaa.

Turha varmaan mainitakaan, että hyllyt notkuvat kirjoista, eikä niitä kaikkia voi millään tässä mainita. Kokeilemalla löytää parhaat teokset. Itse marssin kirjaston scifihyllylle ja takakansien perusteella nappaan sieltä muutaman mukaan. Välillä löytyy helmiä ja välillä vain ottaa kaaliin kirjailijan täydellinen tietämättömyys mitä tulee fysiikan lakeihin. Fantasia saa enemmän anteeksi. Tietokirjojen suhteen en ole vielä ehtinyt porukoiden kirjahyllyä kokonaan kahlata läpi, se on tässä työn alla.

• kirjatyttö

Okei. Oisko teillä jotain hyviä kirjasuosituksia, jotka täyttäis nää ehdot(tai jotkut niistä)
        -romanttinen
        -fantasia(jännittävä)
        -seikkailu
        Ja ois kiva lukee muunkinlaisia kirjoja:):):)

• kirjatyttö kirjoitti:

Okei. Oisko teillä jotain hyviä kirjasuosituksia, jotka täyttäis nää ehdot(tai jotkut niistä)
        -romanttinen
        -fantasia(jännittävä)
        -seikkailu

Montako vuotias olet? :) Helpompi on suositella jos tietää iän, niin ei suosittele mitään Tulen ja jään laulua, mikä voi olla vielä 12-vuotiaalle melko raskasta luettavaa (ei sillä, minä luin TSH:t 11-vuotiaana... mutta olin ehkä liian nuori, sillä en osannut arvostaa sen ööh... eeposmaisuutta?)

Minusta sinä vaikutat jollekkin 10-14-vuotiaalle (anteeksi jos menee ihan metsään), suosittelen nyt kirjoja joista itse tykkäsin sen ikäisenä

Romanttinen: Runotyttö!!1 okei, okei, jos ei natsaa niin ei natsaa. Hmmm. Ei tule hirveen paljon mieleen muista romanttisia... Tähtityttö voisi mennä.

Fantasia: Näkijän Taru- sarja, Näkijän kirja -sarja, Katrionan tarina -sarja.. NÄITÄ ON, EN VAAN MUISTA

Seikkailu: Percy Jacksonit? Vähän fantasiamainen, ehkä jopa fantasiaa.

Sitten suosittelen sellaista Laurie Halse Andersonin kirjoittamaa kirjaa kuin "Lukossa"

• kirjatyttö kirjoitti:

-romanttinen
        -fantasia(jännittävä)
        -seikkailu

Romanssien kanssa en voi auttaa, mutta jos haluat vähän erilaista fantasiaa, niin kokeile Vapaat pikkumiehet -sarjaa (Terry Pratchett). Jos et ole Artemis Fowlia (Eoin Colfer) vielä lukenut niin kannattaa, on vauhtia ja vaarallisia tilanteita vaikka muille jakaa.

Sitten on Patricia C. Wreden Lumotun metäsn kronikat, jossa itse asiassa taitaa vähän sitä romanssiakin olla. Ihan hauska sarja.

Eiköhän nuo hetken pidä kiireisenä :D

• kirjatyttö kirjoitti:

-romanttinen
        -fantasia(jännittävä)
        -seikkailu

Nyt kun saisin erään suomalaisen kirjailijan kirjoittaman sarjan nimen päähäni... Kirjojen kansissa oli mosaiikkeja ja jonkin osan nimi taisi olla Tuulihevonen tmv. Kirjoja oli kolme, ja ne kertoivat aavikon keskellä sijaitsevasta valtakunnasta ja sen nuoresta prinssistä, joka yritetään syöstä vallasta.

• icepicked kirjoitti:

Nyt kun saisin erään suomalaisen kirjailijan kirjoittaman sarjan nimen päähäni... Kirjojen kansissa oli mosaiikkeja ja jonkin osan nimi taisi olla Tuulihevonen tmv. Kirjoja oli kolme, ja ne kertoivat aavikon keskellä sijaitsevasta valtakunnasta ja sen nuoresta prinssistä, joka yritetään syöstä vallasta.

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3:uff15f37d-3ccd-45cc-af68-cf0eaeddeebe#.VLQ4CdKsUdc

Tätäkö tarkoitit? En ole lukenut, kunhan googletin.

• kirjatyttö

Unohdin listasta narnian! Se on ihan mahtava.
      Joo, en kiellä tietokirjoja enkä muitakaan, taisin alotukses laittaa et kaikki korjat kelpaa!!
      Ite en paljoo kyllä runoja lue...
      Sori tästä vähän sekavasta viestistä!

• Mäkin tykkäsin Narniasta, tosin "Prinssi Kaspian" oli musta niin tylsä, etten jaksanut edes lukea sitä loppuun... Kaspianin matka maailmaan ääriin, Narnian viimeinen taistelu ja Taikurin sisarenpoika olivat minun suosikkini. Näin kristittynä minua ei tietekään haitannut Narnian viittaukset kristinuskoon ja rasistinen suhtautuminen Lähi-itään (verhottua, tietysti) ei haitannut, koska kirjat ovat kovin vanhoilta kalskahtavia ja vähän naiveja. Pidän niitä vähän kuin satuina, missä kaikki on aina todella mustavalkoista. Narniat on siis mulle vähän erilaista kuin mitä esim HP:t. Se on vähän niin kuin muumit, vähemmän sympaattisia vaan.

Mutta jos kyseessä olisi ollut uudempi kirja, silloin se olisi ehkä vähän häirinnyt.

Tykkäsin Jillistä, Eustacesta ja Edmundista. Muut olivat aivan liian hyviä, kauniita ja virheettömiä, noissa kolmessa oli särmää.

• fnfn kirjoitti:

Mäkin tykkäsin Narniasta, tosin "Prinssi Kaspian" oli musta niin tylsä, etten jaksanut edes lukea sitä loppuun... Kaspianin matka maailmaan ääriin, Narnian viimeinen taistelu ja Taikurin sisarenpoika olivat minun suosikkini. Näin kristittynä minua ei tietekään haitannut Narnian viittaukset kristinuskoon ja rasistinen suhtautuminen Lähi-itään (verhottua, tietysti) ei haitannut, koska kirjat ovat kovin vanhoilta kalskahtavia ja vähän naiveja. Pidän niitä vähän kuin satuina, missä kaikki on aina todella mustavalkoista. Narniat on siis mulle vähän erilaista kuin mitä esim HP:t. Se on vähän niin kuin muumit, vähemmän sympaattisia vaan.

Mutta jos kyseessä olisi ollut uudempi kirja, silloin se olisi ehkä vähän häirinnyt.

Tykkäsin Jillistä, Eustacesta ja Edmundista. Muut olivat aivan liian hyviä, kauniita ja virheettömiä, noissa kolmessa oli särmää.

Itse en pitänyt. Allegoria häiritsi suuresti Tolkieniakin. Itse taas ärsyynnyin eniten Narnian naiskuvasta. Velhossa ja leijonassa sanotaan suoraan, ettei sota sovi naisille. Lasten lähettäminen sotaan sen sijaan on ilmeisesti ihan okei. Tolkienin hahmot sen sijaan sanovat, että sota on miesten työtä, mutta Eowyn lähtee siitä huolimatta sotaan ja häntä ylistetään sotasankarina.

Rasismi on vieläkin melkoinen ongelma kirjallisuudessa. Harvoin nuortenkirjoissa on tummaihoisia hahmoja, mutta nykykirjailijat sentään osaavat varoa tummaihoisia pahiksi ilmeisistä syistä. Mutta eivätpä tummat myöskään sankarin rooleihin kovin usein pääse. Täytyy huomauttaa, että myös Tarusta sormusten herrasta on löydettävissä rasistisiksi tulkittavia kohtia. Esimerkiksi Kahdessa tornissa Faramir sanoo:

"Sillä näin me luokittelemme ihmiset tarustomme mukaisesti ja kutsumme heitä suurihmisiksi tai lännen ihmisiksi, joita númenorilaiset olivat; ja keski-ihmisiksi, hämäränihmisiksi, ja näitä ovat rohirrim ja heidän heimolaisensa, joita asuu yhä kaukana pohjoisessa; ja villi-ihmisiksi, pimeänihmisiksi."

Minulla olisi tästä paljonkin sanottavaa, mutta enpä taida viitsiä. Tehkää omat tulkintanne.

• Pahuksen tietokone.. olin kirjoittamassa pitkää kommenttia runotyttö kirjoista mutta tämä päätti heittää minut ulos täältä. Varmasti keksin sinulle jonkun ehdot täyttävän kirjan, mutta saat odottaa huomiseen, minä menen nyt nukkumaan.

• Meillä oli tuolla parin ketjun pituinen kirjakerho, jossa käsiteltiin Jonathan Littellin Hyväntahtoisia. (Suurin osa viesteistä löytyy otsikon Kirjakerho XXV alta.) Se on kyllä jo aivan oma juttunsa.

Nyt Nasse lukee sitä, ja käskin hänenkin kertoa "lukukokemuksestaan" meille.

• kirjatyttö

Olen 13v. Ei tarvii valittaa et oon liian nuori. Onks ne Artemis Fowlit (sori kun en nyt osaa kirjottaa) samankaltasia kun etsivätoimisto puolikuu? Se on ihan ok. Ja joo, meen nyt itekin nukkumaan.

• kirjatyttö kirjoitti:

Olen 13v. Ei tarvii valittaa et oon liian nuori. Onks ne Artemis Fowlit (sori kun en nyt osaa kirjottaa) samankaltasia kun etsivätoimisto puolikuu? Se on ihan ok. Ja joo, meen nyt itekin nukkumaan.

Tyyli on samankaltainen, mutta Artemis Fowlissa on olennaisessa osassa yliluonnollinen elementti, keijut, jotka asuvat maan alla. Kyseessä siis ehtaa tieteisfantasiaa.

Kannattaa myös katsastaa Supernaturalisti, vaikka se onkin paljon scifimpää tuotantoa. Yliluonnollisen ystäville on tietysti myös synkähkö Toivomuslista, niin ikään Eoin Colferia.

• markkari

En tiedä onko Nälkäpelit täällä loppuunkulutettu aihe, mutta siinä taisikin olla ainoa kirjasarja, jonka lukemista ei voinut lopettaa sen aloitettua. Ja on nuo Potterit tullut luettua, mutta nykyään kiinnostaa enemmän kauhukirjallisuus. Esim. Stephen Kingit. Jos niihin osaa syventyä, se kauhu todellakin saa otteen

• Nälkäpeli ei sitten ole herkkähermoisille. Ihan oikeasti, siinä lapset tappavat toisiaan ja välillä sitä kuvaillaan vähän turhan tarkasti. Leffat ovat siistitty versio, koska jos ne kuvattaisiin kuten kirjassa, olisi tuotos K-18 -kamaa. Kaiken kaikkiaan iljettävä ja siksi tietysti kiehtova teos. Kolmas osa ei kyllä enää säväytä, mutta mielenkiinnosta senkin lukee. Ykkönen sen sijaan todellakin imaisee mukaansa. Lukemista ei malttaisi lopettaa ollenkaan! Sama efekti oli vielä kolmannellakin lukukerralla.

• markkari
        santiny kirjoitti:

Nälkäpeli ei sitten ole herkkähermoisille. Ihan oikeasti, siinä lapset tappavat toisiaan ja välillä sitä kuvaillaan vähän turhan tarkasti. Leffat ovat siistitty versio, koska jos ne kuvattaisiin kuten kirjassa, olisi tuotos K-18 -kamaa. Kaiken kaikkiaan iljettävä ja siksi tietysti kiehtova teos. Kolmas osa ei kyllä enää säväytä, mutta mielenkiinnosta senkin lukee. Ykkönen sen sijaan todellakin imaisee mukaansa. Lukemista ei malttaisi lopettaa ollenkaan! Sama efekti oli vielä kolmannellakin lukukerralla.

Ilmeisesti olet lukenut. Todellakin: ykkösosa oli se paras niistä kaikista ja kolmosessa homma vähän lässähti, varsinkin kun "areenaa" ei enää ollut, vaan Katniss ja muut joutuivat taistelemaan Capitolissa. Kakkososassa sentään oli vielä areena, vaikka siitäkin puuttui se nälkäpeli ja oli enemmän sitä pelin sisäistä peliä.

• markkari
        santiny kirjoitti:

Nälkäpeli ei sitten ole herkkähermoisille. Ihan oikeasti, siinä lapset tappavat toisiaan ja välillä sitä kuvaillaan vähän turhan tarkasti. Leffat ovat siistitty versio, koska jos ne kuvattaisiin kuten kirjassa, olisi tuotos K-18 -kamaa. Kaiken kaikkiaan iljettävä ja siksi tietysti kiehtova teos. Kolmas osa ei kyllä enää säväytä, mutta mielenkiinnosta senkin lukee. Ykkönen sen sijaan todellakin imaisee mukaansa. Lukemista ei malttaisi lopettaa ollenkaan! Sama efekti oli vielä kolmannellakin lukukerralla.

Ilmeisesti olet lukenut. Todellakin: ykkösosa oli se paras niistä kaikista ja kolmosessa homma vähän lässähti, varsinkin kun "areenaa" ei enää ollut, vaan Katniss ja muut joutuivat taistelemaan Capitolissa. Kakkososassa sentään oli vielä areena, vaikka siitäkin puuttui sitä nälkäpeliä ja oli enemmän sitä pelin sisäistä peliä.

• markkari kirjoitti:

Ilmeisesti olet lukenut. Todellakin: ykkösosa oli se paras niistä kaikista ja kolmosessa homma vähän lässähti, varsinkin kun "areenaa" ei enää ollut, vaan Katniss ja muut joutuivat taistelemaan Capitolissa. Kakkososassa sentään oli vielä areena, vaikka siitäkin puuttui sitä nälkäpeliä ja oli enemmän sitä pelin sisäistä peliä.

Jee, minäkin tykkään ihan hirmuisesti nälkäpelistä! :) En vaan jaksanut mainita sitä, koska aina jos sen ottaa esille, tulee joku vinkumaan "kaupallista paskaa!!1", "matkii battle royalea = paska!!1" (vaikka tyyliin kaikki fantasiakirjat noudattaa samaa peruskaavaa, eri asia, tiedän, eikä ihan noin yksioikoista Nälkäpelin osalta, mutta hyvää viihdettä silti!)

Mä tykkäsin eka osasta niin paljon että melkeen oikeesti IMASIN sen kirjan ja oli tosi vaikeeta laskea se kädestä jos piti lähteä jonnekkin. Tokasta kirjastakin pidin paljon, vaikka olin eka silleen: "no tietty ne tungetaan taas sinne areenalle..." mutta yllätyin miten hyvä ja silti uudenlainen se oli, vaikka ne sinne laitettiinkin.

Tykkäsin paljon myös kolmosesta, vaikka se erilainen olikin :) Erityisesti siinä tykkäsin siitä propagandasodasta mikä niillä oli meneillään, ja siitä, että SPOLER SPOLER JOS JOKU NIITÄ LUKEE/KATTOO LEFFOJA EIKÄ HALUA KUULLA MATKIJANÄRHEN LOPUST lopuksi Katniss sitten sekoaa ja päättääkin teurastaa sen presidentti Coinin Snown sijasta :))) Ihanan väärin päähenkilöltä ja osoittaa hienoa ihmismäisyyttä... kai!

Myöskin se loppukirjoitus oli oikein bueno.

• fnfn kirjoitti:

Jee, minäkin tykkään ihan hirmuisesti nälkäpelistä! :) En vaan jaksanut mainita sitä, koska aina jos sen ottaa esille, tulee joku vinkumaan "kaupallista paskaa!!1", "matkii battle royalea = paska!!1" (vaikka tyyliin kaikki fantasiakirjat noudattaa samaa peruskaavaa, eri asia, tiedän, eikä ihan noin yksioikoista Nälkäpelin osalta, mutta hyvää viihdettä silti!)

Mä tykkäsin eka osasta niin paljon että melkeen oikeesti IMASIN sen kirjan ja oli tosi vaikeeta laskea se kädestä jos piti lähteä jonnekkin. Tokasta kirjastakin pidin paljon, vaikka olin eka silleen: "no tietty ne tungetaan taas sinne areenalle..." mutta yllätyin miten hyvä ja silti uudenlainen se oli, vaikka ne sinne laitettiinkin.

Tykkäsin paljon myös kolmosesta, vaikka se erilainen olikin :) Erityisesti siinä tykkäsin siitä propagandasodasta mikä niillä oli meneillään, ja siitä, että SPOLER SPOLER JOS JOKU NIITÄ LUKEE/KATTOO LEFFOJA EIKÄ HALUA KUULLA MATKIJANÄRHEN LOPUST lopuksi Katniss sitten sekoaa ja päättääkin teurastaa sen presidentti Coinin Snown sijasta :))) Ihanan väärin päähenkilöltä ja osoittaa hienoa ihmismäisyyttä... kai!

Myöskin se loppukirjoitus oli oikein bueno.

(eli siis olen iloinen, ettei areenaa ollut kolmoskirjassa)

• Percy Jackson kirjoja minäkin suosittelen, jos et ole vielä lukenut. Eli Rick Riordan kirjailijan nimi ja ensimmäinen osa Salamavaras.

Ja jos Harry Potterin kaltaisista pidät niin kannattaa lukea Septimus Heap- kirjat, en muista juuri nyt kirjailijan nimeä..

• kirjatyttö

Eiköhän sen kirjailija googlaamalla löydy.
        Siis jos nyt ihan tarkalleen yritän muistaa kaikki joita luen:
        Blyton viisikko
        Brezina seitsemän tassua ja penny
        Rowling Harry Potter
        Narnia (kukakohan kirjailija ....)
        Jalo nummelan ponitalli, jesse
        Topi (koira-aiheinen, en muista kirjottajaa)
        Irin kennel (kirjottaja unohtu)
        Ruskaratsu, voikukkavarsa ja muut sellaiset
        Hunter soturikissat, etsijät, selviytyjät
        Sit on viel 10-20 sarjaa ja yksittäisiä kirjoja....
        Eli suosikkini ovat siis(yksityiskohtaisemmin)

• kirjatyttö
        kirjatyttö kirjoitti:

Eiköhän sen kirjailija googlaamalla löydy.
        Siis jos nyt ihan tarkalleen yritän muistaa kaikki joita luen:
        Blyton viisikko
        Brezina seitsemän tassua ja penny
        Rowling Harry Potter
        Narnia (kukakohan kirjailija ....)
        Jalo nummelan ponitalli, jesse
        Topi (koira-aiheinen, en muista kirjottajaa)
        Irin kennel (kirjottaja unohtu)
        Ruskaratsu, voikukkavarsa ja muut sellaiset
        Hunter soturikissat, etsijät, selviytyjät
        Sit on viel 10-20 sarjaa ja yksittäisiä kirjoja....
        Eli suosikkini ovat siis(yksityiskohtaisemmin)

Anteeksi, joudun laittaan kaks viestiä kun kone temppuilee...
        Eli suosikkini:
        -koira/hevos/villieläinaiheiset
        muut lemmikkieläimet kuten kissat on myös ok.
        - jännitystä (ja mieluiten PALJON!)
        -seikkailua
        - "villi" eli siis esim kertoo jostain villieläinten kans seikkailevasta

• kirjatyttö
        kirjatyttö kirjoitti:

Anteeksi, joudun laittaan kaks viestiä kun kone temppuilee...
        Eli suosikkini:
        -koira/hevos/villieläinaiheiset
        muut lemmikkieläimet kuten kissat on myös ok.
        - jännitystä (ja mieluiten PALJON!)
        -seikkailua
        - "villi" eli siis esim kertoo jostain villieläinten kans seikkailevasta

Ja romanttinen.
        Ei kuitenkaan esim. Lauraa!

• kirjatyttö kirjoitti:

Ja romanttinen.
        Ei kuitenkaan esim. Lauraa!

Okei, jos kerta siis tykkäät hevoskirjoista, lue toi Katrionan tarina -kirjasarja mitä ehdotin, siinä on hornanhevosia, joskin se on enemmän jonkintyyppistä fantasiaa.

Ei se siis hevosista kerro, mutta hevoset on siinä isossa osassa. Ite kun en tykännyt (tai tykkää vieläkään) YHTÄÄN heppakirjoista pienenä ja kirskuttelin hampaitani aina kun jotkut tytöt kirjoittivat äikän ainekirjoituksessa jotain pikku hevostarinoita :D

Mutta noista kirjoista tykkäsin, hehe.
        Vaikka ei nekään hevoskirjoja taida olla.

• LISÄÄ TULOSSA.

Mä tykkäsin tossa 13-15-vuotiaana myös tosi paljon sellasesta kirjasarjasta kuin "Muinainen pimeys", siinä on kuusi osaa. Se oli niin hyvä, mua vaan harmittaa kun en koskaan lukenut sitä viimeistä osaa ja nyt oon unohtanut suurimman osan :( Pitäis lukee nekin joskus uudestaan sitten.

Se on siis vähän fantasiaa myös, paitsi ei se ole "keskiaikaa" niin kuin suurin osa niistä, vaanse on enemmänkin muinaishistoriaa, pohjoinen jääkauden aikaan :) Siinä ne ihmiset kuuluu klaaneihin, esim. suden klaani, korpin klaani, hylkeen klaani jne jne. Se oli tosi mielenkiintoinen ja JÄNNÄ kirja, siis oikeesti :)

Sit Tuija Lehtisen Sara-kirjat oli aika hauskoja... Ne ei ole kovin romanttisia kylläkään. En paljoa suomalaisten kirjoja lukenut, mutta noita luin yhä uudelleen ja uudelleen.

Celia Reesin Noitalapsi ja Näkijä kuuluvat kyllä myös suosikkeihini, ainakin kuului 15-vuotiaana ja toivottavasti kuuluvat vieläkin, sillä jumaloin niitä kirjoja. Ne kertovat tytöstä, jota syytetään noidaksi, joten hän muuttaa Amerikkaan. Näkijä taas on sen jatko-osa, vähän mystisempi, heh heh, ja kertoo kuinka tuo tyttö asuu sitten lopulta intiaanien kanssa. Sijoittuu Amerikkaan 1600-luvulla.

Näkijästä taisin tykätä enemmän, oi intiaaneja. Ja Närhi

• kirjatyttö

Kiitos noista kirjavinkeistä! Mainitsitkohan jo kirjailijan....??

• kirjatyttö kirjoitti:

Kiitos noista kirjavinkeistä! Mainitsitkohan jo kirjailijan....??

Minkä kirjan kirjailijan siis? :O

• kirjatyttö
        fnfn kirjoitti:

Listaa ne vaikka kaikki samalla lailla kun mä:)

• fnfn kirjoitti:

- Muinainen pimeys -sarja, kirjoittanut Michelle Paver
        - Sara -kirjat, Tuija Lehtinen
        - Noitalapsi ja Näkijä, Celia Rees
        - Katrionan tarina -sarja, Näkijän kirja -sarja, Lene Lene Kaaberbøl

- Percy Jackson -sarja, Rick Riordan
        - Nälkäpeli-trilogia, Suzanne Collins
        - Näkijän taru -sarja, Lordi Kultainen -sarja, Robin Hobb
        - Tähtityttö, Jerry Spinelli

Laitoin tohon vähän noita muitakin, mitä olen maininnut :)

• kirjatyttö
        fnfn kirjoitti:

- Muinainen pimeys -sarja, kirjoittanut Michelle Paver
        - Sara -kirjat, Tuija Lehtinen
        - Noitalapsi ja Näkijä, Celia Rees
        - Katrionan tarina -sarja, Näkijän kirja -sarja, Lene Lene Kaaberbøl

- Percy Jackson -sarja, Rick Riordan
        - Nälkäpeli-trilogia, Suzanne Collins
        - Näkijän taru -sarja, Lordi Kultainen -sarja, Robin Hobb
        - Tähtityttö, Jerry Spinelli

Laitoin tohon vähän noita muitakin, mitä olen maininnut :)

Mitä enemmän kirjoja, sen parempi!:)

• Joo, minäkin olen Katrionan tarina-kirjasarjan lukenut, suosittelen!
      http://www.risingshadow.fi/library/book/5370-hopeahevonen

Ja myös samalta kirjailijalta: http://www.risingshadow.fi/library/book/1974-nakijan-tytar

Ja sitten.. Miten olisi Myyttihovit? Ei ehkä kovin romanttisia, mutta mahtavia seikkailuja kuitenkin.
      http://www.risingshadow.fi/library/book/5912-myyttihovi

Tässä vielä noista aiemmista Salamavarkaasta ja Septimus Heapista tietoa http://www.risingshadow.fi/library/book/5441-salamavaras
      http://www.risingshadow.fi/library/book/4891-magiaa

• Fnfn, sinulla on ilmeisesti ollut hyvin samanlainen kirjamaku kuin minulla :D
        Paitsi, tuo Noitalapsi-kirja, olen sitä joskus aloittanut mutta se on jostain syystä jäänyt kesken enkä ole sitä uudestaan lainannut..

• kirjatyttö
        sinisiipinen kirjoitti:

Fnfn, sinulla on ilmeisesti ollut hyvin samanlainen kirjamaku kuin minulla :D
        Paitsi, tuo Noitalapsi-kirja, olen sitä joskus aloittanut mutta se on jostain syystä jäänyt kesken enkä ole sitä uudestaan lainannut..

Okei. Ja pikku juttu: mä olen ihan hulluna(ehkä väärä ilmaisu?) jännittäviin kirjoihin, jotka pitää otteessaan ihan alusta loppuun. Mahdollisimman jännittävä, mulle ei taida olla liian jännittäviä kirjoja olemassakaan! :) saatan toki olla väärässäkin. Mut siis kirjoissa todellakin saa olla pelottavia ja jännittäviä kohtauksia!

• sinisiipinen kirjoitti:

Fnfn, sinulla on ilmeisesti ollut hyvin samanlainen kirjamaku kuin minulla :D

Hahaha, niin näyttää olevan :)

Minä olen nuo Näkijän tytär -kirjatkin lukenut, en nyt tiedä kyseisen saagan nimeä onko se

a. Näkijän tytär
        b. Näkijän taru
        c. Näkijän kirja

Koskaan en muista.

Sillä ne Robin Hobbinkin Näkijät ovat jotain ihmesarjaa...

• Heis, tuo Diana Wynne Jonesin Liikkuva linna. (Erilainen ja parempi kuin kirjasta tehty animaatio...) Kirjaan on myös kaksi jatko-osaa, mutta ne ei ole niin hyviä.

Eli kirja on ehkä suunnattu joillekin n. 12-vuotiaille, en tiedä, ja kieli on sellaista sadun omaista. Itse pidin siitä viisitoistavuotiaana, sain monet hyvät naurut ja ihan semi jännittäväkin oli.

Juonesta: Päähenkilö on Sophie, joka on vanhin kolmesta sisaruksesta, (ja me kaikkihan tiedämme, että saduissa aina se vanhin sisarus saa surkeimman kohtalon) Sophie työskentelee äitipuolensa(?) hattukaupassa, on tyytyväinen elämäänsä ja juttelee aikansa kuluksi hatuille. Sitten hattukauppaan tulee noita, joka muuttaa Sophien 90 vuotiaaksi mummoksi.... (http://www.risingshadow.fi/library/book/3877-liikkuva-linna)

Sitten seuraa kaikkia päättömiä juttuja ja asioita, jotka eivät välttämättä näytä liittyvän toisiinsa mitenkään, mutta lopussa sitten kaikki yhdistyy hienoksi salaliitoksi.

Että tämmönen ehdotus.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7375
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3917
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2663
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2413
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2349
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2125
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe