Suklaa allergiaa??

Atoopikko

Minulla on jo ollut atooppinen ihottuma melkein koko ikäni eli 18 vuotta. Se on ollut aika lievää ainakin tähän asti, pari päivää sitten minulle alkoi tulla naamaan kutisevaa, kirvelevää ihottumaa, iho punottaa. Tätä on siis otsassa, silmien ympärillä ja suun ympärillä. Ja nyt viime yönä tuli pelkästään reisien taakse ja hieman peppuun kutisevia näppyjä. Niin ja käsissä on myös punaisia kutisevia näppyjä.
Mietin olisikohan suklaalla asiaa tähän yhtäkkiseen ihottumaan? Olen syönyt nyt PALJON suklaata ja jopa toivonkin, että se johtuisi suklaasta eikä atooppisesta ihottumasta, tietäisinpä ainakin parannuskeinon: lopettaa suklaan syönti. Jos löytyy joku suklaa-allergikko niin kertoisitko millaisia oireita sinulla on/oli?!

25

31180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paha atoopikko

      Kyllä tuo kuulostaa ilmiselvästi siltä että olet suklaalle allerginen, olethan syönyt sitä paljon, ja ihosi alkoi samantien oireilla.

      Suklaalle olen aina ollut allerginen, se aiheuttaa suhteellisen pahat oireet. Voin kyllä joskus napata pari palaa, kun oikein himo iskee, eikä siitä vielä kummoisia seurauksia tule, mutta jos erehtyy syömään enemmän, iho alkaa "kukkia".

      Syötyäni suklaata ihoni kuivuu vain entisestään, alkaa punoittaa, tulee punaisia/rutikuivia läiskiä ympäri kehoa, erityisesti kasvoihin silmien ympärille. Pari päivää menee sitten parannellessa. Antihistamiinilla toki voin hillitä reaktiota, muttei sekään oireita kokonaan poista.

      Käytännössä kuitenkin inhoan huonoa ihoa enemmän kuin mitä suklaasta pidän, joten aika harvoin syön suklaata, lähinnä jouluisin. Mutta jouluna ei tarvitse lähteä "ihmisten ilmoille" kukkivaa naamaa esittelemään, joten se on silloin ihan sama, miltä iho näyttää!

      • Atoopikko

        Minun näpyt vaan ei ole kuivia. Silmien ympärillä ihon on aivan kuivaa mutta muualla on pieniä märkää sisältäviä näppyjä. Onkohan allergiatestit kalliita?


      • äippä
        Atoopikko kirjoitti:

        Minun näpyt vaan ei ole kuivia. Silmien ympärillä ihon on aivan kuivaa mutta muualla on pieniä märkää sisältäviä näppyjä. Onkohan allergiatestit kalliita?

        tyttärelläni kuivuu kämmenen selkäpuoli tosi pahasti ja nyt punaisia näppyjä tullut sormen päihin.osa näpyistä on vesikelloja. hoitaja sanoi, että pitää seurailla muutama päivä, mutta olen melko varma että yhteys suklaaseen löytyy, koska virpomissuklaata on mennyt aika paljon.


      • Anonyymi
        Atoopikko kirjoitti:

        Minun näpyt vaan ei ole kuivia. Silmien ympärillä ihon on aivan kuivaa mutta muualla on pieniä märkää sisältäviä näppyjä. Onkohan allergiatestit kalliita?

        Minulla päänahka täynnä kutisevia näppyjä. Sitten kun raadin, niin niistä tulee nestettä. Nyt myös rintakehä, vatsa ja käsivarret kutisee. Olen ennenkin huomannut tämän syy yhteyden. Suklaalle tuli nyt stoppi.


    • Maria p

      Minulla oli atooppinen ihottuma tosi pahana, kun oli 22-23-vuotias. Kävin testeissä, juoksin lääkäreissä, mikään ei auttanut.

      Söin niihin aikoihin paljon suklaata, päivittäin. Yhtenä päivänä tajusin, että se kaulassani oleva ihottuma johtuu suklaasta. Pienikin määrä suklaata laukaisi sen.

      Noina aikoina huomasin, että monestakin asiasta voi saada ihottumaa olematta varsinaisesti allerginen aineelle. Voin syödä kyllä suklaata nykyään, mutta liika on liikaa. Kun elimistö on jo "täynnä" suklaata, niin se ei välttämättä siedä enää yhtä ainotta palaa.

      Minä suosittelen, että lopeta suklaan syönti kokonaan pariksi kuukaudeksi (huom. valkoista suklaata minä ainakin pystyin syömään). Sitten elimistö puhdistuu jonkin verran, niin kokeile, voitko jo syödä sitä.

      • Anonyymi

        Kaakaopuun hedelmästä se kaakaovoikin saadaan, en itse voi kosmetiikkaakaan käyttää, missä on. Antihistamiinia huiviin sopivasti edellisenä päivänä. Voin muutaman palan syödä.
        Atopialla sinänsä ei ole allergian kanssa tekemistä. Atooppisen elimistö ei valmista tiettyjä linolihappoja joten niitä täytyy syödä. gammalinoleenihappo on se juttu mitä on punaherukoiden siemenissä, ja siinä yhdessä mitä myydään atopian hoitoon. Mutta kallis ja ei ole korvattava kuten joissain maissa.
        Talvisin atopia oireilee enemmän. Iho kuivuu. Sormenpäät halkeilee, taipeisiin tulee ihottumaa, hilse vaan rapisee pakkasella sääristä ja kasvoista.
        Pää kutisee kuivuuttaan. Jne. Kaikki alkaa helpommin ärsyttää- koska iho on atooppisella etenkin talvella läpäisevä.
        Kesän kosteus helpottaa aina oireita.


    • Annika

      Minulla todettiin suklaa-allergia viime heinäkuussa kun menin jatkuvan kasvojen punoituksen vuoksi ihotautilääkärille. Minulla oli hyvin lievää aknea eikä se punoituskaan ollut hirveää mutta sain puolen vuoden antibioottikuurin infektioeksemaan ja lisäksi kiellettiin verikokeiden jälkeen kaakaon käyttö missään muodossa, samoin kuin ihon käsittelyt.
      Ihoni on ollut erinomainen, eikä suklaan poisjättö ole tuottanut mitään ongelmia:o)
      Mainitsin siis tuon antibioottikuurin siksi, että toki sekin vaikuttaa ihoni kuntoon, muuta kuulemma enemmän vain finneihin ja punaisuuteen piti auttaa vain kaakaon poisjättö.

    • Toinen suklaa-allergikko

      Mun oireet oli samat, eli tuli kamala ihottuma pitkin vartaloa, kutitti kamalasti pitkin ihoa...raavin ihoa niin kauan kunnes alkas tulla verta, silloin yleensä vasta kutina alkas hellittämään. Lisäksi korvanlehdet tuntui turvonneilta, vaikka ei ollukkaa ja olivat punaiset ja tosi kuumat. Oli pakko lopettaa suklaan syönti siihen ku oireet paheni vuosi vuoden jälkeen...söin väkisin suklaata muistaakseni 22 vuotiaaksi asti...nyt oon 26v.

      • allergiaa/ yiherkkyyttä

        Sama juttu! En ollu syöny pitkää aikaa suklaata suuremmin mut nyt tuli joulu ja oon syöny iha hulluna. Ihmettelin ku yht äkkiä atooppinen ihottumani paheni niin kovasti. Koko keho kutisee, jalat, kädet ja etenkin naaama silmien ympäiltä. Ja mullakii naama on kuiva mut muualla on vaa näppylöitä. Tiedän et pystyn kuitekii syömää sitä pienissä määrissä, mut en liikaa. Ja allergia testeissä oon käyny ja ne sano et vaikkei ois allerginen ni joillekii asioille voi olla vaa yliherkkä ja oireilla kuitenkin.


    • elisa81

      Mä kanssa huomasin tänä jouluna että suklaasta tulee oireita. Pahin on silmien ympärillä olevat kutisevat ja hilseilevät alueet. Myös muita yksittäisiä kutisevia näppylöitä on esim. käsivarsissa ja reisissä. Mietin myös josko säärien yltiöpäinen kutina (jotka raavin öisin verille) ja kuivat läikät iholla johtuvat suklaasta.

      En sitten tiedä onko syynä kaakao vai jokin muu ainesosa kuten yleisemmin on.
      Mälsää :(

      • PikkuMyy1978

        Vähän myöhässä kirjoittelen aiheesta, mutta melkeinpä varmana vastailisin (kaikille) tuon kutinan johtuvan (atooppisesta) allergiasta ja suklaasta johtuvan siis! En tiedä, onko suklaa/kaakao sinällään kovin vahva allergeeni, kuten esim. selleri/pähkinä tms. mutta ainakin atoopikolle useimmiten järjetöntä kutinaa saattaa juuri aiheuttaa suklaa (valkoista suklaata voi mahdollisesti syödä pieniä määriä). Itse olen koko elämäni ajan taistellut erilaisia allergioita vastaan, atooppisen ihoni kanssa, ja eniten oireita aiheuttaa suklaa ja mausteet. Muita ruoka-aineita voin syödä vaihtelevasti vuodenajasta ja ihon kunnosta riippuen, mutta suklaata tai mausteista ruokaa vähänkin enemmän yhtenä tai kahtena päivänä ja mieletön kutina, (etenkin kasvoilla ja kaulassa) ja laikukas iho... Onneksi suklaa on helppo jättää pois, mausteet huomattavasti vaikeampaa, kun kaikkiin valmiisiin ruokiin niitä lisäillään aika reilusti...


      • PikkuMyy1978
        PikkuMyy1978 kirjoitti:

        Vähän myöhässä kirjoittelen aiheesta, mutta melkeinpä varmana vastailisin (kaikille) tuon kutinan johtuvan (atooppisesta) allergiasta ja suklaasta johtuvan siis! En tiedä, onko suklaa/kaakao sinällään kovin vahva allergeeni, kuten esim. selleri/pähkinä tms. mutta ainakin atoopikolle useimmiten järjetöntä kutinaa saattaa juuri aiheuttaa suklaa (valkoista suklaata voi mahdollisesti syödä pieniä määriä). Itse olen koko elämäni ajan taistellut erilaisia allergioita vastaan, atooppisen ihoni kanssa, ja eniten oireita aiheuttaa suklaa ja mausteet. Muita ruoka-aineita voin syödä vaihtelevasti vuodenajasta ja ihon kunnosta riippuen, mutta suklaata tai mausteista ruokaa vähänkin enemmän yhtenä tai kahtena päivänä ja mieletön kutina, (etenkin kasvoilla ja kaulassa) ja laikukas iho... Onneksi suklaa on helppo jättää pois, mausteet huomattavasti vaikeampaa, kun kaikkiin valmiisiin ruokiin niitä lisäillään aika reilusti...

        ...Tosiaan itselläni on myös melko paha nikkeliallergia, (en pysty ihoa vasten pitämään rihkamakoruja, vetoketjuja tms.) kaakaohan sisältää pieniä määriä nikkeliä. Tosin suklaata en ole koskaan, ennen nikkeliallergian ilmaantumistakaan, voinut syödä suuria määriä, joten vaikea tietää mikä johtuu mistäkin suklaan ainesosasta. Soija-allerginen ei useimmiten ole allerginen soijalesitiinille, jota suklaassa voi olla, itsessään kaakao varmasti on yleisempi oireiden aiheuttaja.


      • APUUA
        PikkuMyy1978 kirjoitti:

        ...Tosiaan itselläni on myös melko paha nikkeliallergia, (en pysty ihoa vasten pitämään rihkamakoruja, vetoketjuja tms.) kaakaohan sisältää pieniä määriä nikkeliä. Tosin suklaata en ole koskaan, ennen nikkeliallergian ilmaantumistakaan, voinut syödä suuria määriä, joten vaikea tietää mikä johtuu mistäkin suklaan ainesosasta. Soija-allerginen ei useimmiten ole allerginen soijalesitiinille, jota suklaassa voi olla, itsessään kaakao varmasti on yleisempi oireiden aiheuttaja.

        Jos jatkatte suklaan syömitä teiään iho rupee hilseile,äään jos teillä on suklaa allergia


    • Jaruto

      Mullakin suklaa-allergiaa? Iho ei oireile, mutta päivän kahden päästä suklaalevyllisen syömisestä menee vatsa löysälle. Ei laktoosi-intorelanssi -tavalla löysälle, mutta menee kuitenkin. Milleköhän ainesosalle sitten olisin yliherkkä? Maitoa juon päivittäin, joten isältäni en ole tuota laktoosiallergiaa ilmeisesti perinyt...?

      • jjk688

        Itse vaivannut n. 20v asti kaikki mahdolliset (epäillyt) ruoka-aineallergiat ja erittäin paha atooppinen ihottuma, pääasiassa ylävartalossa, kasvoilla n.70%. Kaikki hävisivät sitten kuin taivaan lahjana. Mutta suklaalle tunnun olevan (melkein unohdan kun olen välillä suunnilleen 10v syömättä!) vieläkin yliherkkä; nykyään sitten jalkoja polvesta alaspäin alkaa syyhyttämään ja poltella oikein toden teolla, nykyään ei tule silloinkaan enään ihottumaa. Lisäksi epäilen nilkan ja hieman polven nivelten oireilua, en pysty uskomaan, mutta kun en ole suklaansyöjä enkä nyt varsinkaan syö enään suklaata, niin jäänee nuo niveloireet mysteeriksi. Niin ja pähkinöitä rakastan, maitoa, kalaa, kananmunaa, jne. (joita epäiltiin silloin nuorena) pystyn syömään hyvin.


    • hilda1

      Itse olen ollut lapsesta lähtien allerginen suklaalle, mutta joskus teini-iässä allergiat olivat alkaneet häipyä niin, että pystyn nykyään syömään pienissä määrin lähestulkoon kaikkea, mille olin aikaisemmin allerginen. Suklaassa olen kuitenkin huomannut, että isompina määrinä vatsa menee sekaisin, jonka olettaisin myös olevan allergiaoire.

    • ripsuklaat

      Minulla on ollut jo kaks vuotta nuo samat oireet.mut nyt jouluna huomasin että saatan olla allergine sitte suklaalle.

    • Anonyymi

      Kofeiinin (=suklaassa) on todettu pahentavat autoimmuuni sairauksia, mitä aattooppinen ihottuma on myös? Sanoisin että en usko allergiaan, epäilen kehoosi tapaan reagoida kyseiseen nautinto aineeseen. Uskon että kofeiini laukaisee reaktion kehossasi. Luultavasti oireet pahenee jos stressiä muuta elämässä ja jos suolisto kunnossa niin oireita ei suklaasta juurikaan tule.

    • Anonyymi

      Itse olen astmaatikko. Olen huomannut, että käsieni ihottumana pahenee syötyäni suklaata. Myös otsa kiristyy kuivuudesta.

    • Anonyymi

      Voi olla vaikka apinarokkoa.

    • Anonyymi

      Kameli-wirus,sita tulee oleen paljon.mutta lahtee 9:lla piikilla,jos el niin 9lisaa.

    • Anonyymi

      Kyllä oon kummastellut kun on ihoni kutissut vallan kamalasti ajoittain melkein koko alku talven.
      Kutinat oli viimeiset pari vk melkein poissa vaan tänään alkoi taas oikeen huolella kihisemään. Tuumailin jotta voisko johtua jostain erityisesti ja kappas, olin löytänyt kaapista suklaakeksi paketin ja muutaman keksin siitä ehtinyt herkutella.
      Kutina ihan sietämätön säärissä, korvalehdillä, päänahassa, käsivarsissa, koko yläkropassa; syyhyä jo hetken epäillyt.
      Vaan ajattelin, voisko olla suklaalla osuutta ja sitten luin teidän kokemuksistanne.
      Oireet ainakin vaikuttaisi sopivan kohtalotoverien kanssa yksi yhteen.
      Pirullista kun saa raapia itteänsä, jalat olleet ajoittain ihan vereslihalla. Ja kyllä, suklaaherkut on ainakin toistaiseksi unohdettu.

    • Anonyymi

      Jotkut saavat suklaasta silmien ja kurkun kutinaa tai iho-oireita. Myös astmaoireet voivat pahentua suklaasta. Hyvä uutinen on, etteivät oireet johdu kaakaosta. Vähemmän hyvä uutinen on, että ne saattavat johtua suklaaseen kulkeutuneista torakan osista.21.5.2012 Hesarin juttu
      Elämä
      Suklaa-allergia onkin torakka-allergiaa

      Torakan jäämiä löydetty Fazerin suklaa tuotteista.

      Semperin kaurakeksit on kyllä samaa pas.....

    • Anonyymi

      Nousin yöllä säärieni kovan kutinan johdosta raivaamaan sääriäni. Kaksinkertainen rasvaus: kutina hävisi vähitellen.
      Rasvaan jo pitemmän aikaa, rasvaan on apteekista saatava : ACO Canon derm, 500 g pullo.
      Kokeilkaa !

    • Anonyymi

      Minulla kurkku kutisee valtavasti ja joudun oksentamaan. Oireita ketää noin 6tuntia. Sitte alkaa helpottaa. Seuraavana päivänäkin kurkku tosi karhea. Nyt loppuu suklaan syönti kokonaan. Äänikin katoaa. Minkään juominen tai syöminen ei auta. Kamaa oli kun tuli eka kertaa. Limaa kertyi kurkkuun paljon ja sitä joutui koko ajan sylkemään pois.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe