on kaiken alkuperä, mitä ihminen elääkseen tarvitsee.
Kuvitelkaapa maa, josta kasvillisuus ja eläimet olisivat kuolleet ja vedet kuivuneet.
Silti me vain saastutamme ja käytämme palloamme yli varojen.
Politiikot huutavat kuorossa, kuluttakaa, kuluttakaa tarvitaan kasvua.
Onko teillä ideoita tämän yhtälön ratkaisuksi.
Luonnossa
35
174
Vastaukset
Sanoit sen jo itse.
Kasvu.
H.- potkipalloa
Niin kasvua millä ehdoilla, nykyään kiinnitetään huomiota saaste ongelmiin, länsimaissa on parantunut kehitysmaat tulee perässä.
Nyt kulutetaan enemmän mihin olisi varaa se tiedetään kun kasvua halutaan niin kulutetaan tulevilta sukupolvien varoja.
Ihmisä on liikaa palloon nähden, mutta luonto hoitaa sen jossain vaiheessa jos ei ihminen sitä tee. Tarkennan sen verran lausuntoani että tänä-päivänä kaikki kasvaa ainoastaan
rahalla.
Rahaa palaa sade-metsissä, mutta enemmän tulee ulos.
Kuka ostaisi sade-metsän, vain unohtaakseen sen lintu-tieteilijöille.
Tai Apinan rapsuttajille.
Yli-kansoittajille.
Luonnolle tekisi hyvempää myös heteroiden suosiminen.
Perhettä muodostaessa ei voi olla pers-aukisia.
Vaatimassa siihen valtiolta tarve-kaluja.
Tähänkin aloitukseen sopii hyvin perinteinen miete-lauseeni:
"Katsokaa eteenne, kun alatte maata täyttämään"
Muuten se tyhjenee ennen-aikojaan.
H.- potkupallo
hunksz kirjoitti:
Tarkennan sen verran lausuntoani että tänä-päivänä kaikki kasvaa ainoastaan
rahalla.
Rahaa palaa sade-metsissä, mutta enemmän tulee ulos.
Kuka ostaisi sade-metsän, vain unohtaakseen sen lintu-tieteilijöille.
Yli-kansoittajille.
Luonnolle tekisi hyvempää myös heteroiden suosiminen.
Perhettä muodostaessa ei voi olla pers-aukisia.
Vaatimassa siihen valtiolta tarve-kaluja.
Tähänkin aloitukseen sopii hyvin perinteinen miete-lauseeni:
"Katsokaa eteenne, kun alatte maata täyttämään"
Muuten se tyhjenee ennen-aikojaan.
H.Suurinpiirtein toistit mitä kerroin, kertaus ei ole pahitteeksi mutta älä enään kertaa
potkupallo kirjoitti:
Suurinpiirtein toistit mitä kerroin, kertaus ei ole pahitteeksi mutta älä enään kertaa
"potkupallo"
Moitteesi hyväksytty.
Aloitin kuitenkin lisäykseni miettimisen ja suunnittelun ennen sinun
kommenttiasi.
Minulla kuluu aina hetki aikaa, koska haluan ajatella kirjoittaessani.
Ettei tule huitaistua tosta vaan.
Minä luin kyllä kommenttisi ennen kuin omani julkaisin.
Tiedoksi lukijoille:
Antakaa kaikki kunnia ajatuksistani nimmarille: potkupallo.
H.- Olet vähän tyhmä
Milläs meinasit tätä maapalloa kasvattaa? Pumppaamalla ilmaa, olet löytänyt jonkun venttiilin vissiin?
- eppu2
Mielestäni, loputtomiin ei voi ´´syödä enemmän, kun tienaa´´.
"eppu2"
"Kuka ostaisi sade-metsän, vain unohtaakseen sen lintu-tieteilijöille.
Yli-kansoittajille."
H.- eppu2
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
"Kuka ostaisi sade-metsän, vain unohtaakseen sen lintu-tieteilijöille.
Yli-kansoittajille."
H.Kohta ei ole mitään ostettavaa, kohta saa unohtaa koko sademetsän.
eppu2 kirjoitti:
Kohta ei ole mitään ostettavaa, kohta saa unohtaa koko sademetsän.
"eppu2"
Riennä siis, avaa sylisi ja pers-taskusi.
H.
- demeter1
Olikohan joku hollantilainen valtiomies, joka totesi: "Me kyllä tiedämme, mitä pitäisi tehdä, mutta jos teemme sen, meitä ei äänestetä."
Muuta ongelmaa ei poliitikoilla näytä olevan kuin se, miten saadaan kasvu käyntiin (tekemällä keinotekoista, turhaa ja/tai luontoa tuhoavaa työtä ?)
Ei olla yksimielisiä siitä, missä mennään ja ihminen ottaa mieluummin vastaan kauniin valheen kuin ikävän totuuden.
Tulevaisuuden ennustajat, siis ihan tiedemiehetkin, ovat varoittaneet tulevista luonnonkatastrofeista ja onhan niitä jo nähtykin. Eivät ne sanottavasti ole "kehityksen" suuntaa muuttaneet. Turvatoimien lisääminen ei minusta ole suunnanmuutos - se on vain oireenmukaista hoitoa.
Ihmiseen en usko, on liian vähän niitä, jotka ottavat uhat tosissaan ja ovat vastuullisia, tekevät työtä nykyisin "kehityksen" pysäyttämiseksi. Ihmeeseen yritän vielä uskoa, on ihan pakkokin, kun on olemassa niitä, joiden hyvinvoinnista katson olevani jotenkin vastuussa. Minä teen parhaani. Kierrätän, kulutan sen verran kuin tarvitsen, en osta tarpetonta. En suosi suomalaista, suosin kehitysmaista tulevia tuotteita. En lisäänny evätkä jälkeläiseni ole suur-sikiävää sakkia.
Mitäpä sitä meikäläinen muuta voi tehdä.- demeter1
Lopeta matkustelu, korppis..)) Lentämien ainakin.
Muilta osin taidat olla ihan hyvä ihmiseksi..)) "korpikirjailija"
On aikasti €-eppusta tehdä pieniä asioita.
Ja kertoa niistä ro-isisti.
Se ei tunnu oikein rehdiltä.
Tavallaan on kuin ottaisi rinta-implantit ennen synnyttämistä.
Ylväämmän näköistä olisi pitää huolta kansoista, jotka vielä kykenevät luomaan
uutta.
Yhtenä esi-merkkinä mainitsisin Suomalaiset.
MINÄ painotan aina ostavani kotimaista SF, Joutsen-lipulla.
Ihan vain siksi että suuret sanat painavat aina enemmän kuin pienet teot.
yst.
H.demeter1 kirjoitti:
Lopeta matkustelu, korppis..)) Lentämien ainakin.
Muilta osin taidat olla ihan hyvä ihmiseksi..))Lentäminen on pienin pahe jota harrastan, mutta en lennä riittävästi, että saisin Finnairin palkintopisteitä ja yhden ilmaisen lennon.
Kato kun se kone menee sinne Amsterdamiin olinpa minä sen kyydissä tai en.
Roskat lajittelen se unohtui mainita.- demeter1
korpikirjailija kirjoitti:
Lentäminen on pienin pahe jota harrastan, mutta en lennä riittävästi, että saisin Finnairin palkintopisteitä ja yhden ilmaisen lennon.
Kato kun se kone menee sinne Amsterdamiin olinpa minä sen kyydissä tai en.
Roskat lajittelen se unohtui mainita.Ei kai ne koneet tyhjänä kulje, korppis ja muutenkin vähän kulunut argumentti: kun muutkin, miksen minä ?
En ole kuullutkaan noista palkintopisteistä. Aika vastuutonta toimintaa Finnairilta. Kun tiedetään ahneet kuluttajat, bonuksiin vedoten tehdään paljon turhia hankintoja.
Mutta enpä ole synnitön itsekään. Henkilöautokyyti kelpaa, vaikka en autoa ajakaan. Hiilijalanjälkeäni kelpaa kyllä esitellä, mutta eipä se isolta vaikuta muidenkaan kirjoittajien kohdalla.
Joku puhui jätteiden lajittelusta, tai sen puutteesta. Tiedän uraputkessa olevia nuoria, jotka kyllä tietävät asiat, mutta eivät jaksa/ehdi elää tolkullisesti: kiireessä ei ehditä lajittelemaan ja pidä-ja-poista- kulttuuri vallitsee niin ruuan kuin vaatteidenkin kohdalla. Kun siihen vielä laskee mukaan ne muutaman kerran vuodessa tehdyt "välttämättömät" pyrähdykset maailmalla, niin eipä vanha voi kuin huokailla.
Ja jälkikasvu omaksuu vanhempien arvot ja tavat; halveksii vanhakantaista ja "ilotonta" elämää. Draivia pitää olla ja elämyksiä - mitä erikoisempaa, sen parempi. Pienet lapsetkin jo kilpailevat sillä, "missä kukin on käynyt"...
Ja kun lapsilta on kysytty, mitä he tahtoisivat eniten, vastaus oli, että he tahtoisivat olla enemmän vanhempiensa seurassa. Matkoista, eikä elämyksistä puhuttu mitään. En muista tuon tutkimuksen tekijää, enkä laajuutta, mutta mieleen se jäi... - Korppis*
demeter1 kirjoitti:
Ei kai ne koneet tyhjänä kulje, korppis ja muutenkin vähän kulunut argumentti: kun muutkin, miksen minä ?
En ole kuullutkaan noista palkintopisteistä. Aika vastuutonta toimintaa Finnairilta. Kun tiedetään ahneet kuluttajat, bonuksiin vedoten tehdään paljon turhia hankintoja.
Mutta enpä ole synnitön itsekään. Henkilöautokyyti kelpaa, vaikka en autoa ajakaan. Hiilijalanjälkeäni kelpaa kyllä esitellä, mutta eipä se isolta vaikuta muidenkaan kirjoittajien kohdalla.
Joku puhui jätteiden lajittelusta, tai sen puutteesta. Tiedän uraputkessa olevia nuoria, jotka kyllä tietävät asiat, mutta eivät jaksa/ehdi elää tolkullisesti: kiireessä ei ehditä lajittelemaan ja pidä-ja-poista- kulttuuri vallitsee niin ruuan kuin vaatteidenkin kohdalla. Kun siihen vielä laskee mukaan ne muutaman kerran vuodessa tehdyt "välttämättömät" pyrähdykset maailmalla, niin eipä vanha voi kuin huokailla.
Ja jälkikasvu omaksuu vanhempien arvot ja tavat; halveksii vanhakantaista ja "ilotonta" elämää. Draivia pitää olla ja elämyksiä - mitä erikoisempaa, sen parempi. Pienet lapsetkin jo kilpailevat sillä, "missä kukin on käynyt"...
Ja kun lapsilta on kysytty, mitä he tahtoisivat eniten, vastaus oli, että he tahtoisivat olla enemmän vanhempiensa seurassa. Matkoista, eikä elämyksistä puhuttu mitään. En muista tuon tutkimuksen tekijää, enkä laajuutta, mutta mieleen se jäi...Hei hei@
Mitä tahtoisin eniten ...olla enempi vanhempieni kanssa....No, mutta kun minun lapseni olivat aina mukana matkoillamme. Matkat olivat meidän yhteisiä ihania lomiamme. Miksi olet katkera ihmisille, jotka lentävät lapsiensa kanssa ulkomailla.
Lapsista tulee kansainvälisiä, ennakkoluulottomia he oppivat kieliä ja jopa lajittelemaan jätteensä. - demeter1
Korppis* kirjoitti:
Hei hei@
Mitä tahtoisin eniten ...olla enempi vanhempieni kanssa....No, mutta kun minun lapseni olivat aina mukana matkoillamme. Matkat olivat meidän yhteisiä ihania lomiamme. Miksi olet katkera ihmisille, jotka lentävät lapsiensa kanssa ulkomailla.
Lapsista tulee kansainvälisiä, ennakkoluulottomia he oppivat kieliä ja jopa lajittelemaan jätteensä.Arvasin, että tuohon vastataan noin kuin vastasit, korppis.
Noista asioista vallitsee hellyttävä yksimielisyys niiden keskuudessa, jotka käyvät itseään ja lapsiaan "avartamassa" maailmalla.
Katkeruuteni - jos sitä niin tahdot nimittää - tulee siitä, että ei haluta nähdä sitä hintaa, minkä me kaikki - myös minä ja muut "katkerat" - joudumme tuosta jokamiehen huvista maksamaan - siis energiavarojen tuhlaantumisen ja elonkehän saastumisen muodossa.
Viimeinen kappale on kyllä paljon luvattu, mutta niin usein toistettu, että se on mennyt useimmille hyvin jakeluun. Harvemmin määritellään, mitä tuo "kansainvälisyys" pitää sisällään, mitä ennakkoluulottomuus, minkä tason kielitaidon matkailulla saavuttaa ja muuttaako se ihmistä hyvään suuntaan...Tai olisivatko samat ominaisuudet saavutettavissa
vähän vaikeammin, mutta luonnonvaroja tuhlaamatta.
Pitäisi tietysti erottaa matkailu ja massaturismi. Edellistä pidän harkittuna, harvakseltaan toteutettuna jopa hyväksyttävä, jälkimmäistä vain ikävänkarkoittajana,
josta myös me "katkerat" joudumme maksamaan.
Ymmärrän kyllä, että ihminen on luotu liikkumaan, mutta pitääkö sen tapahtua lentäen, mukavasti ja nopeasti ?
Vihreä aatetoveri pyöräili Helsingistä Nizzaan, toinen matkailee junalla, Kyllikki Villa taisi kulkea rahtilaivan hytissä.
Tero Tähtinen on kulkenut jalan mittavia matkoja ja kirjoittanut matkoistaan pohdiskelevia kirjoja... hunksz kirjoitti:
"korpikirjailija"
On aikasti €-eppusta tehdä pieniä asioita.
Ja kertoa niistä ro-isisti.
Se ei tunnu oikein rehdiltä.
Tavallaan on kuin ottaisi rinta-implantit ennen synnyttämistä.
Ylväämmän näköistä olisi pitää huolta kansoista, jotka vielä kykenevät luomaan
uutta.
Yhtenä esi-merkkinä mainitsisin Suomalaiset.
MINÄ painotan aina ostavani kotimaista SF, Joutsen-lipulla.
Ihan vain siksi että suuret sanat painavat aina enemmän kuin pienet teot.
yst.
H.Se sun alati hokema joutsenlippus ei takaa, että tuote on TEHTY Suomessa. SE tarkottaa vaan raaka-aineita.
Rellukin on ranskis? Joko on hyytynyt pakkaseen?
:Dminttupuu kirjoitti:
Se sun alati hokema joutsenlippus ei takaa, että tuote on TEHTY Suomessa. SE tarkottaa vaan raaka-aineita.
:D"minttupuu"
Haista sie minttu!
Minun meno-pelini eivät jäädy koskaan ilman lupaani.
Pakon edessä on minunkin taivuttava.
Silloin huolehdin että on EU-lippu.
Onhan sekin vähän kotiin-päin.
Tosi vähän tosin.
H.- eppu2
minttupuu kirjoitti:
Se sun alati hokema joutsenlippus ei takaa, että tuote on TEHTY Suomessa. SE tarkottaa vaan raaka-aineita.
:Dminttupuu
En nyt varmasti muista, mutta eikö siihen ole olemassa joku prosentti, niillä eri merkinnöillä. demeter1 kirjoitti:
Arvasin, että tuohon vastataan noin kuin vastasit, korppis.
Noista asioista vallitsee hellyttävä yksimielisyys niiden keskuudessa, jotka käyvät itseään ja lapsiaan "avartamassa" maailmalla.
Katkeruuteni - jos sitä niin tahdot nimittää - tulee siitä, että ei haluta nähdä sitä hintaa, minkä me kaikki - myös minä ja muut "katkerat" - joudumme tuosta jokamiehen huvista maksamaan - siis energiavarojen tuhlaantumisen ja elonkehän saastumisen muodossa.
Viimeinen kappale on kyllä paljon luvattu, mutta niin usein toistettu, että se on mennyt useimmille hyvin jakeluun. Harvemmin määritellään, mitä tuo "kansainvälisyys" pitää sisällään, mitä ennakkoluulottomuus, minkä tason kielitaidon matkailulla saavuttaa ja muuttaako se ihmistä hyvään suuntaan...Tai olisivatko samat ominaisuudet saavutettavissa
vähän vaikeammin, mutta luonnonvaroja tuhlaamatta.
Pitäisi tietysti erottaa matkailu ja massaturismi. Edellistä pidän harkittuna, harvakseltaan toteutettuna jopa hyväksyttävä, jälkimmäistä vain ikävänkarkoittajana,
josta myös me "katkerat" joudumme maksamaan.
Ymmärrän kyllä, että ihminen on luotu liikkumaan, mutta pitääkö sen tapahtua lentäen, mukavasti ja nopeasti ?
Vihreä aatetoveri pyöräili Helsingistä Nizzaan, toinen matkailee junalla, Kyllikki Villa taisi kulkea rahtilaivan hytissä.
Tero Tähtinen on kulkenut jalan mittavia matkoja ja kirjoittanut matkoistaan pohdiskelevia kirjoja...Oletko sitä mieltä, että esittämäsi kävely- ja pyöräilymatkailu onnistuisi meikäläiseltä esim. Helsingistä - Amsterdamiin?
Vihreä aatetoverisi on nuori ja vetreä luulisin.
Junalla matka Helsingistä korpeen kestää yhtä kauan kuin lento Helsingistä New Yorkiin. Pyörällä tai jalan en osaa edes kuvitella sellaisia matkoja tekeväni.
Jos tekisin montako ihmistä maailmassa pelastaisin teoillani. En taitaisi päästä ikinä perille ; ))
Ettekö tekin käytä autoa matkoihinne, sehän on samaa saastuttamista.
Mitä te "katkerat" joudutte minun matkoistani maksamaan?
Kuopus puhuu sujuvasti englantia sillä hän matkusti opiskeluaikoina Englannin ja Suomen väliä. Esikoinen matkustelee paljon ja puhuu englantia erittäin hyvin.
Ennakkoluulottomia ovat molemmat, usein kovistelevat mamiakin olemaan ennakkoluulottomampi.
Ei minun pieni perhe pysty maailmaa sekaisin laittamaan. Meitä on vain kolme ja lisäksi esikoisen vaimo ja minun Petzeni..Ei olla massasiittäjiä.
Nykyaikaa on siirtyä paikasta A paikkaan B nopeasti, jotta perillä olosta voi nauttia täysin siemauksin.
Kerro miten säästäisimme luontoa seuraavalla kerralla kun matkustamme Hollantiin. Kevään matkahan on jo lyöty lukkoon, mutta jatkossa. Ja kerro kuinka matkustaisimme Amsterdamista esim. Roomaan.... risteilijälläkö? Ja mikä on risteilyalusten saastuttava vaikutus?
Tero Tähtinen on kirjoittanut matkoistaan. Minä kirjoitan myös matkoistani. kirjoitan kuinka pääsääntöisesti kävelemme matkakohteissa sekä käytämme yleisiä kulkuneuvoja yksityisautoilun sijaan.eppu2 kirjoitti:
minttupuu
En nyt varmasti muista, mutta eikö siihen ole olemassa joku prosentti, niillä eri merkinnöillä."eppu2"
Älä viitti.
Kyseessä on älykäs sanojen-vaihto.
H.- eppu2
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
Älä viitti.
Kyseessä on älykäs sanojen-vaihto.
H.Jaa mikä?
- demeter1
korpikirjailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että esittämäsi kävely- ja pyöräilymatkailu onnistuisi meikäläiseltä esim. Helsingistä - Amsterdamiin?
Vihreä aatetoverisi on nuori ja vetreä luulisin.
Junalla matka Helsingistä korpeen kestää yhtä kauan kuin lento Helsingistä New Yorkiin. Pyörällä tai jalan en osaa edes kuvitella sellaisia matkoja tekeväni.
Jos tekisin montako ihmistä maailmassa pelastaisin teoillani. En taitaisi päästä ikinä perille ; ))
Ettekö tekin käytä autoa matkoihinne, sehän on samaa saastuttamista.
Mitä te "katkerat" joudutte minun matkoistani maksamaan?
Kuopus puhuu sujuvasti englantia sillä hän matkusti opiskeluaikoina Englannin ja Suomen väliä. Esikoinen matkustelee paljon ja puhuu englantia erittäin hyvin.
Ennakkoluulottomia ovat molemmat, usein kovistelevat mamiakin olemaan ennakkoluulottomampi.
Ei minun pieni perhe pysty maailmaa sekaisin laittamaan. Meitä on vain kolme ja lisäksi esikoisen vaimo ja minun Petzeni..Ei olla massasiittäjiä.
Nykyaikaa on siirtyä paikasta A paikkaan B nopeasti, jotta perillä olosta voi nauttia täysin siemauksin.
Kerro miten säästäisimme luontoa seuraavalla kerralla kun matkustamme Hollantiin. Kevään matkahan on jo lyöty lukkoon, mutta jatkossa. Ja kerro kuinka matkustaisimme Amsterdamista esim. Roomaan.... risteilijälläkö? Ja mikä on risteilyalusten saastuttava vaikutus?
Tero Tähtinen on kirjoittanut matkoistaan. Minä kirjoitan myös matkoistani. kirjoitan kuinka pääsääntöisesti kävelemme matkakohteissa sekä käytämme yleisiä kulkuneuvoja yksityisautoilun sijaan.Katsotaan, miten pitkälle ehdin vastata, kun olen lähdössä kirjapiiriini (korppis).
Jos nyt tuota utopiaani jatkan, niin silloin kun hidas, vastuullinen matkailu ei ole mahdollista, eikö voisi ajatella sitä vaihtoehtoa, että jättää matkan tekemättä ? Käykö elämä liian tylsäksi ? Puhun nyt yleisesti, en välttämättä sinusta.
Vihreä aatetoverini ei ollut enää nuori pyöräilymatkallaan.
Nuoret - muutkin kuin matkustelevat - ovat tietenkin ennakkoluulottomia, se nyt vain kuuluu nuoruuteen, ja kielitaito kuuluu myös meitä seuraavan sukupolven vakiovarusteisiin.
Haet nyt synninpäästöä omalle perheellesi. Niinhän me kaikki. Ja maiden ja valtakuntien tasolla korkea elintaso sallitaan meille, mutta auta armias, jos Kiina, Intia ja Afrikan maat tavoittelevat samaa, silloin kadunmieskin älähtää ja tietää, että tellus ei sellaista kestä.
Me katkerat emme tietenkään maksa suoraan kenenkään matkailusta. Esim. minä maksan siitä meluhaittana, hengitysilman huonoutena ja sitten siinä missä muutkin:
elonkehän saastumisena ja sen lieveilmiöinä.
Totta, meillä on henkilöauto käytössä - siitä mainitsin kyllä, mutta meidän vuotuinen bensanpoltto ei ole lähelläkään sitä kulutusta, mikä yksi etelänmatka vie. Ja useimmat matkaajat kulkevat lisäksi myös autolla, pieniäkin matkoja, olen huomannut.
No ehkä on turha jatkaa. Ihminen ei muutu vaikka aika käy vähiin. Ei auta kuin uskoa ihmeiseen tai tyytyä siihen, että tämä oli nyt sitten tässä...
Mutta nyt on kiire bussille, vaikka henkilöautokin olisi käytössä..)) - Korppis*
demeter1 kirjoitti:
Katsotaan, miten pitkälle ehdin vastata, kun olen lähdössä kirjapiiriini (korppis).
Jos nyt tuota utopiaani jatkan, niin silloin kun hidas, vastuullinen matkailu ei ole mahdollista, eikö voisi ajatella sitä vaihtoehtoa, että jättää matkan tekemättä ? Käykö elämä liian tylsäksi ? Puhun nyt yleisesti, en välttämättä sinusta.
Vihreä aatetoverini ei ollut enää nuori pyöräilymatkallaan.
Nuoret - muutkin kuin matkustelevat - ovat tietenkin ennakkoluulottomia, se nyt vain kuuluu nuoruuteen, ja kielitaito kuuluu myös meitä seuraavan sukupolven vakiovarusteisiin.
Haet nyt synninpäästöä omalle perheellesi. Niinhän me kaikki. Ja maiden ja valtakuntien tasolla korkea elintaso sallitaan meille, mutta auta armias, jos Kiina, Intia ja Afrikan maat tavoittelevat samaa, silloin kadunmieskin älähtää ja tietää, että tellus ei sellaista kestä.
Me katkerat emme tietenkään maksa suoraan kenenkään matkailusta. Esim. minä maksan siitä meluhaittana, hengitysilman huonoutena ja sitten siinä missä muutkin:
elonkehän saastumisena ja sen lieveilmiöinä.
Totta, meillä on henkilöauto käytössä - siitä mainitsin kyllä, mutta meidän vuotuinen bensanpoltto ei ole lähelläkään sitä kulutusta, mikä yksi etelänmatka vie. Ja useimmat matkaajat kulkevat lisäksi myös autolla, pieniäkin matkoja, olen huomannut.
No ehkä on turha jatkaa. Ihminen ei muutu vaikka aika käy vähiin. Ei auta kuin uskoa ihmeiseen tai tyytyä siihen, että tämä oli nyt sitten tässä...
Mutta nyt on kiire bussille, vaikka henkilöautokin olisi käytössä..))Jättää matka tekemättä....
Jos sinä asuisit Espanjassa ja haluaisit viettää aikaa omassa maassasi Suomessa, jossa sinulla olisi suku, asunto ja lapsia sekä lapsenlapsia, et periatteessa voisi matkaa synnyinmaahasi tehdä koska lentäminen saastuttaa viattomien sivullisten ihmisten ilmakehää ympäri maailman ja polkupyörällä sinäkään sitä matkaa tekisit.
En minä mitään synninpäästöa ano, asetan vai kyseenalaiseksi uskomuksesi, että me suomalaiset voitaisiin pelastaa sen mikä väistämättömästi on tulevaisuudessa edessä, ilmaston saastuminen.
http://www.bananapress.fi/images/kuvat/s3216F.jpg
Vaikka kivahan siitä on haaveilla ; )
- sekaseka
Niin kauan kuin ihmiset ei ymmärrä mitä tarkoittaa sekajäte, kaikki menee samaan malliin kuin tähänkin asti.
Täällä ihmiset luulee että jäte on sekajätettä kun panee kaikki jätteet sekaisin samaan pussiin. Sekajäte säiliö pursuaa joka viikko, minä itse saan aikaseksi sekajätettä korkeintaan kaksi pussia vuodessa.
Eli ymmärrän joskus ainakin lukemani. - eppu2
Stubbillakin näyttää olevan suurin huoli vaalit.
Luonto vastaa kyllä, on jo aloittanut.
Kierrätystä harrastan pienissä puitteissani.
Enkä ostele mitään vain ostamisen ilosta.
Vaatteitakin ostan harvoin.
Joka huushollissa, jossa vuoden mittaan olen, on arkivaatteet, enkä paljon välitä, vaikka olisivat 50 vuotta vanhoja.
En kanssa ymmärrä jätteitten sotkemista, ainakin tänne tulee roskakalenteri, missä on taulukot mikä mihinkin kuuluu.
Netistäkin löytyy.
Miksi ei mene perille.- €ero
Jätettä sitäkin, syksyllä kävin vaatekaappeja läpi kolme isoa jätesäkillistä tuli silloin, tänään kävin vielä läpi kaksi jätesäkkiä, etupäässä liinavaatteita, entinen eukko oli tarkka, mitäs liialla tuli käyttö tilaa.
- maumiina
Esimerkiksi joku ottaa kirjaimellisesti sanoman "lisääntykää ja täyttäkää maa". Eiköhän ole täytetty jo tarpeeksi? Miksi maamme väkiluvun pitää kasvaa? Ihminenkin kyllä kuuluu luontoon, on oikeus puolustaa omaa eloaan. Lapsilisien pitäisi olla porrastettuja niin, että ensimmäisestä saisi eniten, ei pidä kannustaa suurperheisiin. Jospa yhtenä vuonna tekisimme sellaisen matkan, joihin kaikilla maapallolla elävillä olisi mahdollisuus. Mitenkähän pitkälle voisimme patikoida?
- eppu2
Tuossa lueskelin kommenttejanne.
Johtui mieleeni, ettei varmaan monet arkielämässään edes miellä mitä voisivat itse tehdä.
Nuoretkin tarvitsevat jatkuvasti uutta sitä ja tätä, kun kaverillakin on.
Ja oikeasti voisi ihan hyvin tulla toimeen ilmankin.
Kun itse muutin viimeksi, säkkikaupalla vein tavaraa pois. Ja enää en keräile mitään mitä en tarvitse.
Ajattelisin, että suurperheiden aika noin yleensä ottaen on ohi, koska yteiskuntarakenne on niin paljon muuttunut.
Pisaroista se merikin koostuu, onneksi meidän ei täällä ainakaan vielä tarvitse maski naamalla kulkea.
Ja aurinkokin näkyy, näkyi taas tänäänkin iltapäivän. - henrjii
Pentti Linkola kertoo sen puolessa tunnissa, miten mailma pelastuu, Ja Juhana Vartiainen kymmenessä minuutissa, miten Suomi saadaan nousuun.,
Tosin pieni lapsikin sen osaisi kertoa - eppu2
Kiitos kaikille kommentoijille.
Hyvää yötä ja nouskaahan aamulla oikealla jalalla. - eppu2
korppis, demeter
Kyllähän se matkailu varmaan avartaa, niinkuin sanotaan.
Onhan se lentokoneella meneminen tietysti nopeaa ja vaivatonta moneen muuhun kulkumuotoon verrattuna.
Kyllähän sitä saastetta tulee lentoliikenteestä ja yleensäkin, kun konevoimalla kuljetaan, ei siitä mihinkään pääse.
Toivottavasti viisaat ihmiset keksisivät saasteettomia voimanlähteitä."eppu2"
"Ylväämmän näköistä olisi pitää huolta kansoista, jotka vielä kykenevät luomaan
uutta.
Yhtenä esi-merkkinä mainitsisin Suomalaiset."
Hyvin rinnastit.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614428KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523281Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492544Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?542536- 1102265
- 241893
- 241681
- 301626
- 1691540
- 361265