En pysty olemaan oma itseni

olenko ainoa ??

Onko muilla keillä sosiaalisten tilanteiden pelko sellaista, että ei pysty avautumaan kellekään ihmisille/olemaan oma itsensä? No tietty, perheelle ja parille kaverille, mutta siihen se sitten jääkin..

Jos menen johonkin uuteen paikkaan, missä on uusia ihmisiä, olen siellä yleensä se robotti joka sanoo vaan "kyllä" tai "ei" kun joku kysyy jotain, tai hymyilee. En siis pysty olemaan oma itseni, vaan on joku ihme rooli päällä, ja ihan lukossa, enkä tiedä miten sen saa avattua?? Olen siis ihan eri persoona kuin kotona, ja vaikka aikaakin menee, niin en silti pysty rentoutumaan vaan tulen entistä vaan robottimaisemmaksi. Vaikka siis tutustunkin ihmisiin, niin jää se lukko päälle.

Usein mietin jo etukäteen, miten vastata, jos joku kysyy minulta jotain. Mietin siis päässäni etukäteen kaikki vastaukset, ja ne ei tule sitten aidosti suustani.

En pysty myöskään avatumaan psykiatrilleni, ja se ahdistaa.

13

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hennales

      muista. Kaikki jännittävät , Toiset enemmän kuin toiset. Mitä vanhemmaksi tulet, sen helpompaa on .Ainakin itselläni on käynyt näin.

    • Seiskaseiska1

      Et todellakaan ole ainoa! Täällä ihan sama asia. Palaverit/neuvottelut hieman vieraanpien kanssa yhtä tuskaa. Itselläni sen epäilen johtuvan itseluottamuksen puutteesta ja munaamisen pelosta. Olenko täydellisyyteen pyrkivä en tiedä, ehkä. Tätä on jatkunut n. 20v. Että ihan kiva! Välillä ihan naurattaa millainen itse on mutta minkä sille luonteelleen voi. Propral ja pahimpiin tilanteisiin opamox lääkitys.

    • :((

      Tuttu tunne.. Olen monesti yrittänyt tutustua uusiin ihmisiin ja aina se vaan on yhtä jännittävää. Tapaaminen menee siihen, että istun suunnilleen hiljaa koko sen ajan.. Miten sitä oppiikaan olemaan rento ja puhumaan avoimesti asioista?

    • Lukossa

      Omalla kohdallani tuo tunne tulee mielestäni siitä, että epäonnistumiset sosiaalisissa tilanteissa jättävät minuun niin syvän häpeän, että seuraavalla kerralla olen entistä pahemmassa lukossa. En siis pelkää sitä itse tilannetta, vaan siitä seuraavaa kivuliasta häpeän tunnetta. Jään miettimään ja pyörittelemään sellaisia päässäni ja ne paisuvat ihan mahdottomiin mittasuhteisiin.

      Minulla ongelma on vain vaikeutunut iän myötä.

    • Jäykistelijä

      Ihan tuttu ongelma minullekin. Olen vieraiden ihmisten seurassa tosi jäykkä, enkä osaa small-talkkia. Mietinkin että varmaan vaikutan monen mielestä jotenkin yksinkertaiselta, kun vain vastailen lyhyesti, enkä oikein koskaan pidä yllä keskustelua.

      En todellakaan tunne silloin olevani oma itseni. Harmillisinta on se että olen ihan älykäs ja sanallisestikin terävä, mutta se puoli näkyy vasta kun tunnen ihmisen kunnolla ja opin rentoutumaan hänen seurassaan. Joidenkin harvojen ihmisten seurassa on heti helppo olla.

    • Haluisin päästä eroo

      En siis ole ainoa...

      :( Stemppiä ihmiset...

      Se on todella raskasta kun ei voi olla oma itsensä vaikka haluaisi. On kai jokin pelko, että ihmiset saa selville kuka todella olet, tai en tiedä?

      Pelko siitä että ihmiset tuomitsee sinut, vaikka tiedän että näin eivät he varmasti edes tuomitsisi, jos olisin rento oma itseni, vaan saisin ehkä enemmän ystäviä ja ihmiset hakeutisivat seuraani. Olen huomannut(ja ymmärrän kyllä)että useimmat ihmiset välttelevät minua, eivätkä halua olla seurassani tämän takia. No kukapa nyt haluaisi keskustella jonkun robotin kanssa joka sanoo vaan juu tai ei. En pysty edes nauramaan luonnollisesti, jos joku sanoo jotain hauskaa. On niin jännittynyt olo muiden ihmisten seurassa, miettii vaan koko ajan sitä että mitä joku kysyy seuraavaksi, ja mitä vastaa, ja miten käyttäytyä .

      • 16+11

        Samaa on minullakin.
        Minkä ikäinen olet?
        Olisi kiva jutustella enemmänkin.
        Mulla ihan samat tuntemukset kun sulla ja kaipaisin kavereita. Nettikaveritkin riittävät. Ymmärrän kuitenkin jos sinua jännittää tai et ole valmis ylläpitämään "sosiaalisia" suhteita. :)


    • Erityisherkät Ry

      Liittykää kaikki jännittäjät HSP:hen, Erityisherkkiin, siellä meitä samanlaisia riittää, Suomessa viime kesänä eka kokous ja suosio oli menestys!

    • vapiseva neito

      Tuttua juttua täälläkin! Jännitän lähes kaikkien ihmisten kohtaamista, pahimpina aikoina jopa omien "läheisten" kuten siskojen ja vanhempien tapaamista. Lainausmerkit sen vuoksi, että onnistun aina ajamaan kaikki tärkeät ihmiset pois luotani vaikeimpina aikoina, jolloin pelot hallitsevat kaikkia tekemisiäni. Nyt olen kuitenkin saanut vihdoin ja viimein itselleni sopivan lääkkeen, joka on tehnyt olostani normaalimman. Jännitän edelleen, mutta en enää jokaista vastaantulijaa, enkä karttele ihmisiä kuten aiemmin. Olen aina ollut aika lääkevastainen huonojen lääkekokeilujen takia, mutta pakko noita pillereitä on popsia, ei tule muuten tästä elämästä mitään. Eikähän se ihmistä huonommaksi tee, lääke kuin lääke.. suosittelen sinuakin ap koittamaan jotain lääkettä, jos pelot alkavat sanella elämääsi. Itse olen apua saanut moklobemidistä.

    • Täällä kanssa yksi jännittäjä/ pelkääjä eli aloittajan teksi kuulostaa kovin tutulta. Eipä mulla kait muuta :)

    • piilo ujo

      Moikka ilmeisesti ihan normaalia :) itse olen kanssa semmoinen jännittäjä vaikka kaikki ketkä minut tuntee sanoo aina että pystyt olemaan paikassa ku paikassa oma itses rento etkä jännitä mitään :) no minä itse olen eri mieltä monesti semmoiset nopeat ja yllättävät tilanteet vieraiden kanssa saa minut ihan kuutamolle ja jälkeen päin hävettää ja ihmetyttää miksi noin lukkoon menin taas kerran :)

    • erakko vaan

      Joo täällä ilmoittatuu eräs hermoheikko. minulla sen kai pelon ja jännityksen aiheuttanut tämä nykyinen elämäni. Olen ollut pitkään työtön, jyrätty ja epäonnistuja.

      Nyt sitten yritin palata ihmisten pariin mutta sitten huomasin miten paniikissa olen koko ajan. Jännitän tiedostamattani. Se vie voimani. En oikein saa mitään aikaan. Siis koulua tai opiskelun puitteissa. Se jännitys vaan on pahentunut.

      Taidan vain luovuttaa ja olla omassa rauhassani. Tulen kyllä toimeen puolisoni kanssa koska hän on samanlainen ihminen.

    • Anonyymi

      Sama

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe