Burnoutin seuraukset

Juha-Matti 1982

Kerron tässä oman kokemukseni Burnoutista koska en halua muiden kokevan samaa.

Olin 2000-luvulla vuosia isossa yrityksessä hanttihommissa. Kyseessä oli asiakaspalvelutyö ja asiakkaat lisääntyivät johtoportaan ahneudesta johtuen pikkuhiljaa liian suureksi. Aluksi pidin työstäni. Työkaverit olivat mukavia, ilmapiiri erinomainen. Kehuja tuli ahkeruudesta.
Sitten parin vuoden kuluttua esimieheni vaihtui. Siitä alkoi elämäni suurin helvetti. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt hänellä olleen narsistinen persoonallisuushäiriö.
Työmääräni alkoi pikkuhiljaa kasvamaan. Olin liian kiltti enkä ymmärtänyt että kukaan työyhteisössä ei ajatellut jaksamistani. Kehuja ei enää tullut, mutta jos mokasin, moitteilta en välttynyt. Työmoraalini oli myös liian korkealla. Moni muukin alkoi voimaan huonosti. Työkaverit huomasivat etten osaa sanoa ei. He nakittivat minulle lisää töitä. Olin työyhteisössä "alin", ainoa kouluttamaton. Työ oli myös raskasta vuorotyötä ja päivät usein yli 8 tuntisia. Lisäksi työmatka kymmeniä kilometrejä ja kotonakin oli hommia.
Työ alkoi muuttua painajaiseksi. Stressi kasvoi äärimmilleen. En saanut enää edes kunnolla nukutuksi. Terveyteni petti, sairastuin kroonisesti. Aloin jopa toivoa kuolemaa ja harkitsin itsemurhaa. Lopulta yritinkin mutta jokin suurempi voima esti onnistumisen.
Lopulta tuli seinä vastaan. Menin työterveyslääkärille. Rivien välistä hän suositteli alan vaihtoa. Otin lopputilin. Siitä alkoi pitkä, lähes 10 vuoden toipuminen. Joskin 100% toipumista en odota tämän elämän aikana.
Irtisanomiseni jälkeen loput 2 viikkoa sain parempaa kohtelua töissä. Silti viimeiset päivät olivat henkisesti yhtä helvettiä.
Loppuunpalamisen seurauksena olen ollut yli 5 vuotta työkyvytön, masentunut ja nähnyt säännöllisesti painajaisia. Siksi päätin kirjoittaa tänne, varoitukseksi muille. Pelastukseni oli kertyneet säästöt ja velattomuus, jotka mahdollistivat irtisanoutumisen ilman tiedossa olevaa uutta työpaikkaa.
Fyysisesti toivuin nopeasti, mutta henkisesti sitäkin kauemmin. Vielä tänäkin vuonna näin painajaista, mutta toipumiseni on onneksi jo voiton puolella. Olen oppinut kantapään kautta, miten vakavat seuraukset burnoutilla voi olla.
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Viime vuodet oravanpyörän ulkopuolella olen hyödyntänyt henkiseen kehitykseen. Nyt olen vahvempi kuin koskaan. Olen myös saanut itsetunnon. Sitä minulla ei oikeastaan koskaan ennen ole ollut, elämäni ensimmäiseen 30 vuoteen. Työelämä on usein sairasta kilpailua, jossa työntekijät ovat yritysten pelinappuloita.
Olen oppinut keskeisiä asioita elämästä. Ihminen on ennen kaikkea sielu ja henki, ei niinkään keho. Olemme myös kaikki prikulleen samanarvoisia ja tärkeitä! Elämän tarkoitus on rakkaus ja tärkeintä on oppia antamaan anteeksi, koska vain siten voi jättää menneisyyden haamut lopullisesti taakseen.
Anna anteeksi myös itsellesi, olet arvokas! ♥

3

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän vanhempi N

Kiitos, kun kirjoitit. Helpottaa lukea toisten kokemaa ja ajatuksia.

Minulla on myös uupuminen taustalla, irtisanouduin työpaikasta ja olen toipunut isommasta uupumuksesta. Olo on jo levollisempi ja voimaantunut. Toki matka jatkuu edelleen.

Nyt mietin josko lähtisin hiljalleen työelämään vaikka siivoamaan. Velaton olen, mutta laskuihin ruokaan pitää olla rahaa. Omalle alalle en enää lähde. Myös muuttoa Ouluun tai ihan Lappiin mietin. Toki yksin vähän pelottaakin muutto ja muutos.

Oletko ajatellut jatkoa työn osalta? Eli voisitko ajatella kausityötä, määräaikaista... Miltä se tuntuisi?

• Juha-Matti 1982

Realisoin äskettäin perintöä, en palaa töihin ainakaan tällä vuosikymmenellä. Keskityn toistaiseksi meditointiin ja omaan hyvinvointiin kun on kerrankin mahdollisuus nuorella iällä. Osa-aikainen työ tulee varmasti myöhemmin tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Sitä ennen tulemme näkemään suuria muutoksia maailmassa. Luota itseesi ja varaudu parhaimpaan! :)

• Vähän vanhempi...
        Juha-Matti 1982 kirjoitti:

Realisoin äskettäin perintöä, en palaa töihin ainakaan tällä vuosikymmenellä. Keskityn toistaiseksi meditointiin ja omaan hyvinvointiin kun on kerrankin mahdollisuus nuorella iällä. Osa-aikainen työ tulee varmasti myöhemmin tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Sitä ennen tulemme näkemään suuria muutoksia maailmassa. Luota itseesi ja varaudu parhaimpaan! :)

Kiitos sinulle.
        Nautitaan elämän hetkistä ja kaikkea hyvää sinulle! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe