Burnoutin seuraukset

Juha-Matti 1982

Kerron tässä oman kokemukseni Burnoutista koska en halua muiden kokevan samaa.

Olin 2000-luvulla vuosia isossa yrityksessä hanttihommissa. Kyseessä oli asiakaspalvelutyö ja asiakkaat lisääntyivät johtoportaan ahneudesta johtuen pikkuhiljaa liian suureksi. Aluksi pidin työstäni. Työkaverit olivat mukavia, ilmapiiri erinomainen. Kehuja tuli ahkeruudesta.
Sitten parin vuoden kuluttua esimieheni vaihtui. Siitä alkoi elämäni suurin helvetti. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt hänellä olleen narsistinen persoonallisuushäiriö.
Työmääräni alkoi pikkuhiljaa kasvamaan. Olin liian kiltti enkä ymmärtänyt että kukaan työyhteisössä ei ajatellut jaksamistani. Kehuja ei enää tullut, mutta jos mokasin, moitteilta en välttynyt. Työmoraalini oli myös liian korkealla. Moni muukin alkoi voimaan huonosti. Työkaverit huomasivat etten osaa sanoa ei. He nakittivat minulle lisää töitä. Olin työyhteisössä "alin", ainoa kouluttamaton. Työ oli myös raskasta vuorotyötä ja päivät usein yli 8 tuntisia. Lisäksi työmatka kymmeniä kilometrejä ja kotonakin oli hommia.
Työ alkoi muuttua painajaiseksi. Stressi kasvoi äärimmilleen. En saanut enää edes kunnolla nukutuksi. Terveyteni petti, sairastuin kroonisesti. Aloin jopa toivoa kuolemaa ja harkitsin itsemurhaa. Lopulta yritinkin mutta jokin suurempi voima esti onnistumisen.
Lopulta tuli seinä vastaan. Menin työterveyslääkärille. Rivien välistä hän suositteli alan vaihtoa. Otin lopputilin. Siitä alkoi pitkä, lähes 10 vuoden toipuminen. Joskin 100% toipumista en odota tämän elämän aikana.
Irtisanomiseni jälkeen loput 2 viikkoa sain parempaa kohtelua töissä. Silti viimeiset päivät olivat henkisesti yhtä helvettiä.
Loppuunpalamisen seurauksena olen ollut yli 5 vuotta työkyvytön, masentunut ja nähnyt säännöllisesti painajaisia. Siksi päätin kirjoittaa tänne, varoitukseksi muille. Pelastukseni oli kertyneet säästöt ja velattomuus, jotka mahdollistivat irtisanoutumisen ilman tiedossa olevaa uutta työpaikkaa.
Fyysisesti toivuin nopeasti, mutta henkisesti sitäkin kauemmin. Vielä tänäkin vuonna näin painajaista, mutta toipumiseni on onneksi jo voiton puolella. Olen oppinut kantapään kautta, miten vakavat seuraukset burnoutilla voi olla.
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Viime vuodet oravanpyörän ulkopuolella olen hyödyntänyt henkiseen kehitykseen. Nyt olen vahvempi kuin koskaan. Olen myös saanut itsetunnon. Sitä minulla ei oikeastaan koskaan ennen ole ollut, elämäni ensimmäiseen 30 vuoteen. Työelämä on usein sairasta kilpailua, jossa työntekijät ovat yritysten pelinappuloita.
Olen oppinut keskeisiä asioita elämästä. Ihminen on ennen kaikkea sielu ja henki, ei niinkään keho. Olemme myös kaikki prikulleen samanarvoisia ja tärkeitä! Elämän tarkoitus on rakkaus ja tärkeintä on oppia antamaan anteeksi, koska vain siten voi jättää menneisyyden haamut lopullisesti taakseen.
Anna anteeksi myös itsellesi, olet arvokas! ♥

3

447

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän vanhempi N

Kiitos, kun kirjoitit. Helpottaa lukea toisten kokemaa ja ajatuksia.

Minulla on myös uupuminen taustalla, irtisanouduin työpaikasta ja olen toipunut isommasta uupumuksesta. Olo on jo levollisempi ja voimaantunut. Toki matka jatkuu edelleen.

Nyt mietin josko lähtisin hiljalleen työelämään vaikka siivoamaan. Velaton olen, mutta laskuihin ruokaan pitää olla rahaa. Omalle alalle en enää lähde. Myös muuttoa Ouluun tai ihan Lappiin mietin. Toki yksin vähän pelottaakin muutto ja muutos.

Oletko ajatellut jatkoa työn osalta? Eli voisitko ajatella kausityötä, määräaikaista... Miltä se tuntuisi?

• Juha-Matti 1982

Realisoin äskettäin perintöä, en palaa töihin ainakaan tällä vuosikymmenellä. Keskityn toistaiseksi meditointiin ja omaan hyvinvointiin kun on kerrankin mahdollisuus nuorella iällä. Osa-aikainen työ tulee varmasti myöhemmin tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Sitä ennen tulemme näkemään suuria muutoksia maailmassa. Luota itseesi ja varaudu parhaimpaan! :)

• Vähän vanhempi...
        Juha-Matti 1982 kirjoitti:

Realisoin äskettäin perintöä, en palaa töihin ainakaan tällä vuosikymmenellä. Keskityn toistaiseksi meditointiin ja omaan hyvinvointiin kun on kerrankin mahdollisuus nuorella iällä. Osa-aikainen työ tulee varmasti myöhemmin tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Sitä ennen tulemme näkemään suuria muutoksia maailmassa. Luota itseesi ja varaudu parhaimpaan! :)

Kiitos sinulle.
        Nautitaan elämän hetkistä ja kaikkea hyvää sinulle! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      305
      552
    Aihe