haluaisin tietää muitten oireista kun reuma alkoi. Itselläni kaikkia outoja kipuja...enkä tiiä mikä on.Selkä on kipee,polvet ja ranteet tuntuu jäykilta ja kipeilta ja sit reisissäkin välillä vihlovaa kipua...en tiedä säteileekö polvista.Urheilemisen joudun välillä lopettamaan ku rupee sattuu polveen,eikä pysty kunnolla tekeen sillä mitään.mulla on ollu monen vuoden ajan vihlontaa sormissa ja varpaissa ja välillä ranteissakin.Turvotuksia en oo huomannu. ja sit välillä palelee kauheesti ja etenkin sormet ja varpaat ihan kylmät,vaikka oisin sisällä. Ja sit niskatkin tuntuis jäykältä ja välillä kyljet kipeenä.Onko kellään muuten ollu kylkikipuja reuman takia.Ja sit on aamulla ihan jäykkäolo, varsinkin selkä tuntuu jäykältä. En herää öisin kipuihin.Ja viimeaikoina on väsyttäny tosi paljon ja ollu sellanen voimaton olo...ruokakaan ei maistu. Niin ja vihlonnat lisääntyneet viime aikoina.Lämmönnousua ollut vain todella pientä..-niin pientä että voi olla normaalia lämmönvaihteluakin. Ois kiva jos kertositte oireistanna...kävin jossain reumaliiton sivuilla mutta en oikein saanu selkoo voisko olla joku niistä reumoista.
reuman oireita?
17
23500
Vastaukset
- Tiina
Lueppas aikaisemmin kirjoitettuja viestejä, niin selviää moni asia. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä!! Itselläni on fibromyalgia ja olen ollut pari viikkoa niin kipeä että käveleminenkin on ollut hankalaa ja ruoka ei ole oikein maistunut. Täytyy vaan yrittää hoitaa itseä ja liikkua, kävellä ja jumpata(kevyesti). Eikä antaa masennukselle valtaa, koska makaamaan ei saa jäädä.
Mutta mene nyt ihmeessä heti maanantaina lääkäriin ja kerro oireistasi. - Iso lapsonen
Kyllä tuo reumalta kuulostaa ja voi hyvinkin olla sitä.
Itse sairastuin 12-vuotiaana eikä mulla ollu mitään isoja oireita sillon ( sormiin sattu kirjottaminen, patteja sormissa, nilkka kipee ), mutta diagnosoivat silti reuman ja sain heti lääkityksen.
Kaks vuotta sen jälkeen jouduin vahvemmille lääkkeille, kun pääsi tulehdukset leviämään ympäri kehoo.
Että neuvoisin ottamaan ihan vakavasti nuo oireet ja menemään lääkäriin ja reumakokeisiin selvittämään, mikä vaivaa. - on sitä
Oireet kyl täsmää pahasti reumaan.Mene pian lääkäriin.Hyvät lääkkeet siihen ainakin on.Reuman kanssa pystyy elämään kun muistaa hoitaa itseään.
- taudilleni nimi
Hei, juuri noiden ihan samojen oireiden takia minä olen reumasairaalassa tutkimuksissa...kokeista vastauksia saan joulukuussa. Lekuri jo tosin diagnosoi taudiksi fibromyalgian. Mutta kun tietää mikä on, ei tarvitse enää ihmetellä. Lääkäriin ja tarkkoihin tutkimuksiin sisätautilekurin kautta.
- äippä
taudilleni nimi kirjoitti:
Hei, juuri noiden ihan samojen oireiden takia minä olen reumasairaalassa tutkimuksissa...kokeista vastauksia saan joulukuussa. Lekuri jo tosin diagnosoi taudiksi fibromyalgian. Mutta kun tietää mikä on, ei tarvitse enää ihmetellä. Lääkäriin ja tarkkoihin tutkimuksiin sisätautilekurin kautta.
niitä kylkikipuja? Ne mua hiukan ihmetyttää...lääkäri sanoi että ne ei suoranaisesti oo reuman oireita.
- taudilleni nimi
äippä kirjoitti:
niitä kylkikipuja? Ne mua hiukan ihmetyttää...lääkäri sanoi että ne ei suoranaisesti oo reuman oireita.
Kyllä vaan, joskus oikein kosketusarkoja kohtia niin kyljissä (luissa kun koskettaa niitä) kuin esim. polvissakin ja nilkoissa. Palelee jatkuvasti (ukkokin sanoo et olen kylmä iholtani vaikka päällä paljon vaatteita) ja joku paikka kun johonkin kolahtaa tuntuu niinkuin olisi entisen mustelman päälle satuttanut, sattuu niin pirusti varsinkin reisiin. Fibromyalgia epäily on ja siihen tulokset ens kuussa.
- äippä
Kyllä vaan, joskus oikein kosketusarkoja kohtia niin kyljissä (luissa kun koskettaa niitä) kuin esim. polvissakin ja nilkoissa. Palelee jatkuvasti (ukkokin sanoo et olen kylmä iholtani vaikka päällä paljon vaatteita) ja joku paikka kun johonkin kolahtaa tuntuu niinkuin olisi entisen mustelman päälle satuttanut, sattuu niin pirusti varsinkin reisiin. Fibromyalgia epäily on ja siihen tulokset ens kuussa.
mennä käymään lääkäris...tuntuu et joka paikkaa kolottaa. Ja tuntuu jännältä ettei oo mitään tiettyä paikkaa mikä ois kipeenä,vaan kipu vaihtele eri paikoissa.Väliim sattuu nilkkoihin,väliin polviin ja etenkin selkään ja niskoihin. Viime yönä heräsin siihen ku sattu tosi paljon toiseen ranteeseen. Muuten en kauheesti heräile kipuihin yöllä.En tiedä viittikkö vielä mennä lääkäriin ku oireet kestäny vasta n.1kk.Ja Tässä kuukauden aikanaki on ollu tauko ettei oireita ollu ollenkaan ja sit ne alko taas...onko taudille muuten ominaista että välillä ei oo niin kipeenä? Ja liittyykö reumaan välttämättä kuume? Mulla ei sitä juuri oo ollu. Ja mulla on tuo sama juttu et oon tosi kosketusarka...minusta myös tuntuu jos johonkin kolahtaa et oisin satuttanu paikan joskus aijjemminkin ku sattuu paljon...oon ihmetelly sitä tosi paljon ku oon niin kosketusarka.Missä testeissä se reuma muuten todetaan?
- taudilleni nimi
Niin, minullakin oli esim. kesällä tosi hyvä olla; pitkiä lenkkejä niin kävellen kuin pyörälläkin tuli tehtyä. Keväällä meni jalat huonoon kuntoon. Nyt taas kylmien tultua on ranteet olleet tosi "heikot" ja joku kohta esim. käsissä kun vaikka koskee rattiin sopivasti niin sattuu ikäänkuin oisi satuttanut sen jo aiemmin, mutta mitään ei näy?
Reumakokeissa (terv.keskus) ei näkynyt mitään, sain muiden syiden mm. vatsa sekaisin jatkuvasti, vuosien selkäsärky ja polvet johdosta lähetteen eteenpäin. Mutta sinnikäs saa olla. Kuumetta ei minullakaan ole koskaan, vaikka mittaankin kun alkaa horkkamainen palelu. Ihmetauti jos fibromyalgiaa on, siksi lekurit kaikki ei tuota allekirjoita kun oireet vaihtelevat hyvästä huonoon...tai tosihuonoon. Liikuntaa pitää tosin harrastella omaan tahtiin koko ajan, meikä ainakin jäykistyy muutoin aivan täysin. Nyt sopii uinti oikein hyvin kipeille nivelille. Lisäksi muuten minulla hampaat on menneet huonompaan suuntaa (suu erittäin kuiva hammaslääkärin tutkimut) sekä silmistä kyyneleritysmittaus jo kertoikin; kuivat silmät on. Eikun lekuriin vaan, tosin hohhoijaa, mun vaivat on olleet vuosia vaihdellen millon mitäkin...nyt vasta alkaa tapahtumaan..Tsemppiä! - Sjöökka
Niin, minullakin oli esim. kesällä tosi hyvä olla; pitkiä lenkkejä niin kävellen kuin pyörälläkin tuli tehtyä. Keväällä meni jalat huonoon kuntoon. Nyt taas kylmien tultua on ranteet olleet tosi "heikot" ja joku kohta esim. käsissä kun vaikka koskee rattiin sopivasti niin sattuu ikäänkuin oisi satuttanut sen jo aiemmin, mutta mitään ei näy?
Reumakokeissa (terv.keskus) ei näkynyt mitään, sain muiden syiden mm. vatsa sekaisin jatkuvasti, vuosien selkäsärky ja polvet johdosta lähetteen eteenpäin. Mutta sinnikäs saa olla. Kuumetta ei minullakaan ole koskaan, vaikka mittaankin kun alkaa horkkamainen palelu. Ihmetauti jos fibromyalgiaa on, siksi lekurit kaikki ei tuota allekirjoita kun oireet vaihtelevat hyvästä huonoon...tai tosihuonoon. Liikuntaa pitää tosin harrastella omaan tahtiin koko ajan, meikä ainakin jäykistyy muutoin aivan täysin. Nyt sopii uinti oikein hyvin kipeille nivelille. Lisäksi muuten minulla hampaat on menneet huonompaan suuntaa (suu erittäin kuiva hammaslääkärin tutkimut) sekä silmistä kyyneleritysmittaus jo kertoikin; kuivat silmät on. Eikun lekuriin vaan, tosin hohhoijaa, mun vaivat on olleet vuosia vaihdellen millon mitäkin...nyt vasta alkaa tapahtumaan..Tsemppiä!sinula sitten on sjögrenin syndrooma ja siihen liittyvät fibromyalgia kivut. kyllä kohtalontoveri tietää.......
- äippä
Sjöökka kirjoitti:
sinula sitten on sjögrenin syndrooma ja siihen liittyvät fibromyalgia kivut. kyllä kohtalontoveri tietää.......
oireita sinulla sitten on ollut? Alkaa ahistamaan tää tilanne ku ei tiiä mikä on.tänään ollu aika hyvä päivä,jalkoja kyllä särkeny jonkin verran,eri paikoista...välillä polvista ja välillä nilkoista ja vähä reisistäkin ja myös pohkeista. Ja eilen kun ei jalkoihin juurikaan sattunu! Jännä juttu.Ja yöllä taas paleli ihan mielettömästi! Mut kuume ei oo kuitenkaan noussu. Ja sit mulla vihloo välillä sormista ja varpaistakin. Kivut ei oo kuitenkaan hirveen kovat vielä...pitää tässä varmaan seurailla mihin tää tästä lähtee kehittymään.
- Jussi
äippä kirjoitti:
oireita sinulla sitten on ollut? Alkaa ahistamaan tää tilanne ku ei tiiä mikä on.tänään ollu aika hyvä päivä,jalkoja kyllä särkeny jonkin verran,eri paikoista...välillä polvista ja välillä nilkoista ja vähä reisistäkin ja myös pohkeista. Ja eilen kun ei jalkoihin juurikaan sattunu! Jännä juttu.Ja yöllä taas paleli ihan mielettömästi! Mut kuume ei oo kuitenkaan noussu. Ja sit mulla vihloo välillä sormista ja varpaistakin. Kivut ei oo kuitenkaan hirveen kovat vielä...pitää tässä varmaan seurailla mihin tää tästä lähtee kehittymään.
Olisko vaan sulla matala verenpaine. Se tietää pitkää ikää!
- Tiina
äippä kirjoitti:
Älä seuraile enää miten oireet kehittyvät tai muuttuvat vaan mene lääkäriin. Siellä kyllä tehdään tutkimukset niin saat selvyyden vaivaasi.
Omasta kokemuksesta tiedän kuinka ihminen voi olla nuorena kipeä. Välillä täytyy ihan pakottaa itsensä liikkeelle, kun tuntuu että särkee ja ettei jaksa mitään. Myös terveellinen ruokavalio auttaa asiaa. Itse en syö sianlihaa ollenkaan ja erittäin harvoin vaaleita viljatuotteita. Olen huomannut että niitä ilman voin paremmin.
- eräs joka aamulla heräs
Mulle tuli aika monen kirjoituksista mieleen sjögrenin syndrooma. Itselläni ss-epäilykset mutta vahvasti uskon itse että on.
Tutkikaa myös sjögrenin syndrooma sivuja samalla kun etsitte tietoa fibrosta. Kuullosti ihan siltä että joillain teillä tärpää sielläkin kohtaa. - nainen 64v
varvas ongelma.
ihmettelen kun ei mikään kenkä enää mene jalkaan ,ettei tuota suurta kipua.Jalkapöytä myös kipeä ,joka päivä jostakin kohtaa.
Onkohan tämä jo ihan reumaa tai kihtiä.
En ole mennyt vielä lääkäriin,koska käyn vallan yksityislääkäreillä,minulla ei ole muuta vaihtoehtoa. - Lonkka-Leena
Itselläni on rutikuivat silmät (silmälääkäri totesi) ja suu on aamuisin kuin erämaa. Sjögrenin testit negatiivisia. Suurin ongelmani on kipeät lonkat ja selkä, joka aamuisin todella jäykkä. Jalkaterät ovat usein kipeät ja yläselkä hartiat jäykät. Toinen olkapää joko särkee tai on puutunut.
Fibroa ei ole epäilty enkä siihen itsekään usko ja srr- ja reumakokeet normaalit. Useita tulehduksia ollut lonkissa, niistä jäänteinä kalkkia. Nestettä mol. puolin ja toisella puolella kystarykelmä.
Lääkäreiden mielestä vaivani ovat harmittomia. Lenkkeily ym. aerobinen liikunta on mahdotonta sitä seuraavien kipujen vuoksi. Masentavaa tietää, että liikuntakyky rajoittunut ja 40-vuotiaana eikä sille voi tai kannata tai haluta tehdä mitään eikä anneta neuvojakaan, miten itse auttaa itseään:(
Tsemppiä muille nivelkipuisille:) - hillakuoriainen
Lukekaa ihmeessä englantilaisen Margeret Hills`n kirja "Nivelreuma- lääkkeetön hoito". Siinä on tosi järkevää asiaa ja selkeästi kirjoitettuna. Ja kaiken lisäksi neuvoja on helppo noudattaa. Mutta mikäänhän ei ole hokkuspokkus juttu vaan tarvitsee pitempijänteisen hoidon. Kirjastostakin kirja löytyy.
Toivokaamme kirjasta mahdollisimman monelle apua! - maiski55
Mulla on ollut aina aamuisin vähintään tunnin ajan ranteet, nilkat, polvet, sormet ja varpaat kipeinä ja todella arkoina. Muutama viikko sitten yhteen sormeen ilmestyi nivelen kohtaan pieni ''klumppu'' joka ei silti ole kipeä. Nyt yksi varpaani on turvonnut kivusta ja näitä klumppuja löytyy myös varpaista. Olen käyny reumatesteissä, mutta reumaa ei ole löydetty. Mitä tämä voi olla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342