Meistä jokainen pystyy nipistämään vuositasolla 2000-3000€ esim ruoka-ja juomakustannuksista,jos on vain haluaa.
Maabongaus ei ole rahasta kiinni.
45
174
Vastaukset
- k/k
Älä höpise, ei takuulla meikäläisen perhees, on meinaan nopelin palkinnon arvonen suoritus rouvan ostoslistan teko.
Ihan ku pääesikunta soran aikana ,tiukka tuijotus tarjouksiin ja aamun lehteen ,muutamia muistiinpanoja, vertailevia selauksia ja rynnäkkösuunta on selvillä.
Ei muuta ku kuljettaja ja lukuisat korit autoon , etenemis suunta ja tarjousten ostokertaus ja menoksi.
Vai vielä tonneja löysää ostoksissa,alahan sinäkin suunitella, ja muista et vettä parempaa juomaa ei olekkaan. - L - L
Onnistuu nipistelemättäkin.
Bongaus ei ollut erään tuntemani, nuoren naishenkilön varsinainen tavoite kun hän käytti suunnilleen vuoden pallon kiertämiseen pienellä lähtöbudjetilla.
Vaelluksen aikana teki töitä kun kohdalle sattui. Pisimpään Australiassa, reilu 2kk.
Miespuolinen kaverini lähestyi asiaa bongauksen merkeissä. Kertoi tutustuneensa lähinnä eri valtioiden lentoasemiin käyden tullirajan toisella puolella.
Kun häneltä meni terveys ja usko tavoitteen järkevyyteen jäi hänen "saaliinsa" muistaakseni johonkin 150:n pintaan.
Rahasta ei ollut puhetta mutta lienee maksanut enemmän kuin esimerkkini naisella.
1971 olin itse niin lapsellinen, että 4,5:n viikon automatkalla Välimeren maihin liimasin jokaisesta käymästäni maasta tarran auton takalasiin ja sen alareunan täytyttyä loput tarrat taka sivulaseihin.
Kulkuneuvo poksahti Tanskaan josta se tuli SOS:lla kotiin.
Tuo oli minun viimeinen bongaukseni.- ...
Sivuun pikkasen.
Täytyy muistaa terveys. Sillä tapana heiketä iän myötä. Mä siis pitkään harmitellut, että ei saanut lähdetyksi interreilaamaan nuorempana. Halpa tapa nähdä maailmaa. Mutta enää ei uskalla, jos jokin paikka bragaa jossain hiton afrikassa, ei kenelläkään ole rahaa toimittaa mua suomeen lekuriin. Tuskin edes hautaajiakaan löytyy helpolla.
Siis meitsi kohtuu kuntoinen, kuitenkin. ei ole matkusteluhalujakaan, sen verran kulkenut ja loput voi katsoa telkkarista. Aikoa oikeastaan, olen kiinnostunut ruuasta. Suomi toki monipuolistunut siitä, kun eka pitseria perustettiin, mutta jotenkin ois kiva mennä jonnekin hiton aavikolle paistamaan kuollutta kamelia kamelin ulosteessa :D
Noh, meitis kai omasta mielestaan hyvinkin hauska tällä hetkellä. Se on tämä sata päivää känissä. projekti vielä vähän kesken.
=DW= - jos sairastuu
... kirjoitti:
Sivuun pikkasen.
Täytyy muistaa terveys. Sillä tapana heiketä iän myötä. Mä siis pitkään harmitellut, että ei saanut lähdetyksi interreilaamaan nuorempana. Halpa tapa nähdä maailmaa. Mutta enää ei uskalla, jos jokin paikka bragaa jossain hiton afrikassa, ei kenelläkään ole rahaa toimittaa mua suomeen lekuriin. Tuskin edes hautaajiakaan löytyy helpolla.
Siis meitsi kohtuu kuntoinen, kuitenkin. ei ole matkusteluhalujakaan, sen verran kulkenut ja loput voi katsoa telkkarista. Aikoa oikeastaan, olen kiinnostunut ruuasta. Suomi toki monipuolistunut siitä, kun eka pitseria perustettiin, mutta jotenkin ois kiva mennä jonnekin hiton aavikolle paistamaan kuollutta kamelia kamelin ulosteessa :D
Noh, meitis kai omasta mielestaan hyvinkin hauska tällä hetkellä. Se on tämä sata päivää känissä. projekti vielä vähän kesken.
=DW==DW=...Et sitten ole kuullut ns. matkavakuutuksesta?
jos sairastuu kirjoitti:
=DW=...Et sitten ole kuullut ns. matkavakuutuksesta?
"jos sairastuu"
60 usein aikaisemminkin, alkavat matka-vakuutukset erikoistua.
Huhutaan että pitkä-aikainen asiakkuus auttaa vakuutuksen laajuuteen vanhemmiten.
Mutta huhua ei kukaan halua vahvistaa.
Ainakaan tarkalla tasolla.
Pari finniä ei vielä haittaa, mutta veri-arvot ja flimmerit kyllä.
Liika painokin on pahitteeksi.
Asiaa voi pikkuisen verrata aikaan, jolloin vauvojen vakuutukset kallistuivat ja
lopulta muuttuivat ihan mahdottomiksi.
Vauvoille piti tehdä matka-selvitys jo ennen kuin ne syntyivät.
H.- ...
jos sairastuu kirjoitti:
Olen kuullut.
Sellaisia tuli aikanaan makseltua aivan järkyttävillä summilla. Jossain vaiheessa sitten oli, että mikään vakuutusyhtiö ei suostunut myöntämään mitään vakuutusta rautaesiripun taakse. Ei siis kerrassaan mitään vakuutusta. Se toi vakuuttaminen perustuu puhtaasti laskelmiin. Nuori, terve turistimaassa käyvä, sille mieluusti myönnetään kalliitakin vakuutuksia. Ebolasta kärsivään Liberiaan ei keuhkotautinen vanha ukkeli oikein saa vakuusta mistään.
Ja noin periaatteessa, matkavakuutus hkä korvaa hukkuneen matkalaukun sisältämät käytetyt kalsarit, jos pystyt jotenkin todistamaan, että sulla on ollut matkalaukku ja kuitti siitä, että siellä oli kalsarit, mieluiten muutama valokuva ja kirjallisets todistajat päälle :D
En muista tarkkaan, mutta muutama tuttu roudattu jostain hiton Dominikaaneista mullattavaksi suomeen, se on tullut todella kalliiksi omaisille. Eikä ne edes olleet vanhoja kuollessaan, kaikenlaista voi sattua. Sellanen sanonta "kauas se senkin piti mennä kuolemaan". Kertoo paljon. Mulla ei varmaa tietoa ole, mutta oletettavasti kuoleminen ulkomailla tulee halvemmaksi, kuin lentää yksityiskoneella kuolemaan suomeen jostain vinkuintiaanimaasta. Ja sellaistakin sattunut, omaiset ei halua raatoa riesoikseen, eikä perceaukista sairasta nurkkiinsa. Siinä sitten istuskelet kadulla rääsyissä ja koitan saada muutaman kolikon lihaliemikuppia varten keuhkokuumeessa.
Tosiasia on, ihminen ei ole ikuinen, ei sen terveyskään. Lisäksi nämät onnettomuudet, mitä lie tsunameja ja ties vaikka mitä muita ongelmia, joitten hoiteleminen jossain kummallisessa maassa on kovin hankalaa ja kallista.
Se jäänyt epäselväksi. Kaksikin tuttua, joilla jokin kummallinen sairaus, perua ulkomailla olemisesta. Kumpikaan ei oikein tiedä, mistä kyse. VAivoin jollekin sairaseläkkeelle nuorella iällä, siis pummeiksi, vaikka työreissuilla rairastuivat. Lekurit lähinnä ihmettelee ja kirjoittelee reseptejä. Mutta se on varmaa, ne kundit tulee yhteiskunnalle törkeän kalliiksi, ei niitten kuluja mikään vakuutus maksa.
Vakuutukset kuin uskonnot, pelkkää ilmaa.
=DW= ... kirjoitti:
Olen kuullut.
Sellaisia tuli aikanaan makseltua aivan järkyttävillä summilla. Jossain vaiheessa sitten oli, että mikään vakuutusyhtiö ei suostunut myöntämään mitään vakuutusta rautaesiripun taakse. Ei siis kerrassaan mitään vakuutusta. Se toi vakuuttaminen perustuu puhtaasti laskelmiin. Nuori, terve turistimaassa käyvä, sille mieluusti myönnetään kalliitakin vakuutuksia. Ebolasta kärsivään Liberiaan ei keuhkotautinen vanha ukkeli oikein saa vakuusta mistään.
Ja noin periaatteessa, matkavakuutus hkä korvaa hukkuneen matkalaukun sisältämät käytetyt kalsarit, jos pystyt jotenkin todistamaan, että sulla on ollut matkalaukku ja kuitti siitä, että siellä oli kalsarit, mieluiten muutama valokuva ja kirjallisets todistajat päälle :D
En muista tarkkaan, mutta muutama tuttu roudattu jostain hiton Dominikaaneista mullattavaksi suomeen, se on tullut todella kalliiksi omaisille. Eikä ne edes olleet vanhoja kuollessaan, kaikenlaista voi sattua. Sellanen sanonta "kauas se senkin piti mennä kuolemaan". Kertoo paljon. Mulla ei varmaa tietoa ole, mutta oletettavasti kuoleminen ulkomailla tulee halvemmaksi, kuin lentää yksityiskoneella kuolemaan suomeen jostain vinkuintiaanimaasta. Ja sellaistakin sattunut, omaiset ei halua raatoa riesoikseen, eikä perceaukista sairasta nurkkiinsa. Siinä sitten istuskelet kadulla rääsyissä ja koitan saada muutaman kolikon lihaliemikuppia varten keuhkokuumeessa.
Tosiasia on, ihminen ei ole ikuinen, ei sen terveyskään. Lisäksi nämät onnettomuudet, mitä lie tsunameja ja ties vaikka mitä muita ongelmia, joitten hoiteleminen jossain kummallisessa maassa on kovin hankalaa ja kallista.
Se jäänyt epäselväksi. Kaksikin tuttua, joilla jokin kummallinen sairaus, perua ulkomailla olemisesta. Kumpikaan ei oikein tiedä, mistä kyse. VAivoin jollekin sairaseläkkeelle nuorella iällä, siis pummeiksi, vaikka työreissuilla rairastuivat. Lekurit lähinnä ihmettelee ja kirjoittelee reseptejä. Mutta se on varmaa, ne kundit tulee yhteiskunnalle törkeän kalliiksi, ei niitten kuluja mikään vakuutus maksa.
Vakuutukset kuin uskonnot, pelkkää ilmaa.
=DW="..."
Avaan tässä vähän tuon hunksin tiivistelmän ylempää.
Jotta isän-maata toivovatkin ymmärtävät :)
H.- L - L
jos sairastuu kirjoitti:
Vastaan vaikka ei kysytäkään!
Kun suunnittelimme vaimoni kanssa 5-kymppisinä pallon kiertämistä rinkat selässä ja ajan kanssa kunkin maan paikallisia kulkuneuvoja käyttäen, astui terveysnäkökohta kuvaan mukaan.
Vaimoni yllättäen ilmennyt, geneettinen ja teoriassakin parantamaton sairaus vaati lääkityksen säätämisen vuoksi alkuun kokeet 2:n viikon välein ja sittemmin 4 - 6:n viikon välein.
Tuo olisi jo rajoittanut reisun suunnittelua ja vaikka matkan varrella olisi labrat löytyneetkin niin kaiken estolääkityksen mahdottomuus oli viimeinen niitti suunnitelmiin.
Joo. Aivohalvaus jossakin Perun maaseudulla paikallisbussissa. Ambulanssi 5:ssä minuutissa ja välitön liuotushoito käyntiin? Emme edes harkinneet lähtöä vaikka vakuutus olisi ollutkin. Tosin se olisi täytynyt räätälöidä, hyvä jos olisi saanutkaan.
Kortin kylkiäisenä olevaa vakuutusta olen joutunut käyttämään kahdesti mutta tapaukset ovat olleet harmittomia vaikkakin kiusallisia.
Ko. vakuutus kattaa matkat vain 45:n vrkn kestoon saakka. - Korppis*
L - L kirjoitti:
Vastaan vaikka ei kysytäkään!
Kun suunnittelimme vaimoni kanssa 5-kymppisinä pallon kiertämistä rinkat selässä ja ajan kanssa kunkin maan paikallisia kulkuneuvoja käyttäen, astui terveysnäkökohta kuvaan mukaan.
Vaimoni yllättäen ilmennyt, geneettinen ja teoriassakin parantamaton sairaus vaati lääkityksen säätämisen vuoksi alkuun kokeet 2:n viikon välein ja sittemmin 4 - 6:n viikon välein.
Tuo olisi jo rajoittanut reisun suunnittelua ja vaikka matkan varrella olisi labrat löytyneetkin niin kaiken estolääkityksen mahdottomuus oli viimeinen niitti suunnitelmiin.
Joo. Aivohalvaus jossakin Perun maaseudulla paikallisbussissa. Ambulanssi 5:ssä minuutissa ja välitön liuotushoito käyntiin? Emme edes harkinneet lähtöä vaikka vakuutus olisi ollutkin. Tosin se olisi täytynyt räätälöidä, hyvä jos olisi saanutkaan.
Kortin kylkiäisenä olevaa vakuutusta olen joutunut käyttämään kahdesti mutta tapaukset ovat olleet harmittomia vaikkakin kiusallisia.
Ko. vakuutus kattaa matkat vain 45:n vrkn kestoon saakka.Olin tänään vakuutusyhtiössä tarkistamassa vakuutuksiani. Minulla on ilmeisesti samanlainen matkahenkivakuutus kuin sinulla 45 vrk lähdöstä paluuseen. Ongelmana olen kokenut vain sen, että olen aina kauemmin ja parikin viikkoa tuon 45 vrk:n jälkeen maksaa melkein saman kuin tuo 45 vrk. Tosin vakuutus on maksanut itsensä takaisin monin kerroin jo nyt. Aijon kuitenkin räätälöidä sitä hieman uusiksi vaikka se kattaa kaiken jos sairastuu tai sattuu tapaturma ja ilman oma vastuuta. Hyvä turva se on ollut.
- kpene
Jos henkilön ruoka/juomakulut ovat 3000€ vuodessa eli 250€/kk, ei siinä suuresti säästellä. Muuten käy kuin entisen miehen hevoselle, kuoli juuri kun oppi olemaan syömättä.
- uiuiuiu
Sinäkin olet jo säästänyt, näköjään!
- Huh huh
Asumiseen yksiössä menee 1089€/kk!
- muutapois
Voi hurrrrrjaa. Muuta paikkakuntaa.
- ...
muutapois kirjoitti:
Voi hurrrrrjaa. Muuta paikkakuntaa.
Ei toi mikään hurja hinta ole.
Maksaa se hikiälläkin asuminen. Siihen pitää laskea mukaan lämmitys, vesi, viemäri, ruoka, liikenne, lumityöt. vaikka mitä kuluja. Hmm, paskalakikin, eri kiva repiä ehkä kymppitonni ulostamista varten jostain. Pelkkä vuokra tai vastike kerro todellisista kuluista kerrrassaan mitään. Aina ihmisillä tulee harhaluulo, jos omistaa kämpän tai talon, se onkin sitten erihalpaa asumista. Kattele vähän remonttihintoja ja just muita pakollisia kuluja, ei ihme, että porukat asuu mieluusti kerrostaloluukussa tsadissa.
Etenkin, jos ovat loispummeja.
=DW= - ,.,
... kirjoitti:
Ei toi mikään hurja hinta ole.
Maksaa se hikiälläkin asuminen. Siihen pitää laskea mukaan lämmitys, vesi, viemäri, ruoka, liikenne, lumityöt. vaikka mitä kuluja. Hmm, paskalakikin, eri kiva repiä ehkä kymppitonni ulostamista varten jostain. Pelkkä vuokra tai vastike kerro todellisista kuluista kerrrassaan mitään. Aina ihmisillä tulee harhaluulo, jos omistaa kämpän tai talon, se onkin sitten erihalpaa asumista. Kattele vähän remonttihintoja ja just muita pakollisia kuluja, ei ihme, että porukat asuu mieluusti kerrostaloluukussa tsadissa.
Etenkin, jos ovat loispummeja.
=DW=Halpaa on torpassa asuminen, kun on oma pottu nurkan takana, marjat ja sienet, sekä kalat sekä riista lähellä. Lämmitys onnistuu vanhaanmalliin, ja kunta palvelee hyvin meitä haja-asukkaita.
- Huh huh
Niinku mihin? Keskelle ei mitään!
- pysysiellä
On tainnut jäädä maita bongaamatta.
Ainakin suomi tuntematon !
- Optimisti - Orvokki
Miksi maita pitäisi ryhtyä bongaamaan? Mitä sellainen antaa bongarille?
Voisiko aloittaja tai joku muu maabongari kertoa?
Varsinkin, kun Euroopassakin on viime vuosikymmeninä syntynyt ja kadonnut useampiakin maita, en oikeasti edes tiedä, kuinka monessa maassa olen käynyt.
Itse tutustuisin mieluummin paikallisiin kuvioihin ja ihmisiin kuin bongaisin maita numeroina.
Olen useinkin ihastunut joihinkin kohteisiin ja saanut matkoilla uutta tietoa, joka on kannustanut matkustamaan uudelleen samaan maahan tai jopa samaan matkakohteeseen, saareen tms. - Huh huh
Suomessa nimenomaan on yksi ainoa kaupunkimainen kaupunki ja se on Helsinki! Niin paljon Suomea kiertäneenä, en voi asua muualla! Eikä ulkomailla asuminen houkuta, kun se asuminen ei siitä sen kummemmaksi muutu pyöri missä maassa vaan.
- ...
Eriävä mielipide.
Se totta, tsadi on ainoa kaupungin kokoinen paikka suomessa. Mutta olemassa pikkukyliä, jotka haluan nostaa esiin. Oulu ja Tampere.Muitakinj, joita voisi mainita, mutta mulla rankinglistalla nämät kolme kärjessä. Muttta möttönen, mustamakkara, sekä kärkkäri painaa vaakassa paljon.
Ulkomaista ei isompaa kantaa, mieluusti englanninkielinen maa, kaupungilla ei suurempaa väliä, kunhan on kaupungin kokoinen. Noin teoriassa, vois ehkä joskus tehdä mieli asua briteissä, Turhan kaukana lentopelkoiselle ja uimataidottomalle miehelle :DD
=DW= - O - Orvokki
... kirjoitti:
Eriävä mielipide.
Se totta, tsadi on ainoa kaupungin kokoinen paikka suomessa. Mutta olemassa pikkukyliä, jotka haluan nostaa esiin. Oulu ja Tampere.Muitakinj, joita voisi mainita, mutta mulla rankinglistalla nämät kolme kärjessä. Muttta möttönen, mustamakkara, sekä kärkkäri painaa vaakassa paljon.
Ulkomaista ei isompaa kantaa, mieluusti englanninkielinen maa, kaupungilla ei suurempaa väliä, kunhan on kaupungin kokoinen. Noin teoriassa, vois ehkä joskus tehdä mieli asua briteissä, Turhan kaukana lentopelkoiselle ja uimataidottomalle miehelle :DD
=DW=Suosittelisin Irlantia. - Asuttuani jonkin aikaa keskiluokkaisen lontoolaisen perheen luona, sain tutustua heidän tuttavapiirinsä kautta hieman sikäläisiin oloihin ja ihmisiin.
Hämmästelin monenlaisia asioita, erityisesti näiden englantilaisten luokkatietoisuutta sekä "alempiarvoisiin" kohdistuvaa ylenkatsetta ja jopa halveksuntaa. Samantapaisia havaintoja olen tehnyt muutamien omahyväisten walesilaisten kanssa, mutten koskaan Irlannissa.
PS. Mikä on kärkkäri? O - Orvokki kirjoitti:
Suosittelisin Irlantia. - Asuttuani jonkin aikaa keskiluokkaisen lontoolaisen perheen luona, sain tutustua heidän tuttavapiirinsä kautta hieman sikäläisiin oloihin ja ihmisiin.
Hämmästelin monenlaisia asioita, erityisesti näiden englantilaisten luokkatietoisuutta sekä "alempiarvoisiin" kohdistuvaa ylenkatsetta ja jopa halveksuntaa. Samantapaisia havaintoja olen tehnyt muutamien omahyväisten walesilaisten kanssa, mutten koskaan Irlannissa.
PS. Mikä on kärkkäri?Kärkkäinen, luulisin. Sen omistaa lestaatit
:DDDDDDDDDminttupuu kirjoitti:
Kärkkäinen, luulisin. Sen omistaa lestaatit
:DDDDDDDDD"minttupuu"
Oikein hituseni.
Teeveen iän-ikuinen täky se on :)
H.- ...
O - Orvokki kirjoitti:
Suosittelisin Irlantia. - Asuttuani jonkin aikaa keskiluokkaisen lontoolaisen perheen luona, sain tutustua heidän tuttavapiirinsä kautta hieman sikäläisiin oloihin ja ihmisiin.
PS. Mikä on kärkkäri?Kärkkäri on Kotivara Oy.n valmistama käristemakkara. Se eroaa maultaan ja rakenteeltaan monista muista tuotteista. Se on tavallaan ryynimakkara, erittäin mukavasti rasvainen sellainen. Siinä on ohraryynejä. Suomen parhaat kärkkärit saa Oulusta, Höyhtyän grilliltä. Perinteisesti kärkkäri nautitaan voipaperista, pakkasessa raakan sipulin ja sinapin kera. Jos äveriäs, voi toki ostaa myös pienen maidon. Eikä nykyaikana ole enä kerettiläistä käyttää myös ketsuppia.
Kuva livekärkkäristä:
http://kuvat.kaleva.fi/default/806cc8d8-2848-11e1-80d1-12314303c108/large-20111005-111005Karistemakkara.jpg
=DW= - ...
minttupuu kirjoitti:
Kärkkäinen, luulisin. Sen omistaa lestaatit
:DDDDDDDDDAlempana infoa.
Mun tietojen mukaan kärkkäri ja höden grilli on vanhempia ilmiöitä, kuin lestaatiolaisuus oulun kulmilla. Lestaateja en ikinä ole hödessä nähnyt mussuttamassa kärkkäriä.
=DW= hunksz kirjoitti:
"minttupuu"
Oikein hituseni.
Teeveen iän-ikuinen täky se on :)
H."minttupuu"
Luttunen näyttelee nyt sitten kauheen yllättynyttä.
Mutta ei ala sitten teeveetä halimaan.
H.- O-Orvokki
... kirjoitti:
Kärkkäri on Kotivara Oy.n valmistama käristemakkara. Se eroaa maultaan ja rakenteeltaan monista muista tuotteista. Se on tavallaan ryynimakkara, erittäin mukavasti rasvainen sellainen. Siinä on ohraryynejä. Suomen parhaat kärkkärit saa Oulusta, Höyhtyän grilliltä. Perinteisesti kärkkäri nautitaan voipaperista, pakkasessa raakan sipulin ja sinapin kera. Jos äveriäs, voi toki ostaa myös pienen maidon. Eikä nykyaikana ole enä kerettiläistä käyttää myös ketsuppia.
Kuva livekärkkäristä:
http://kuvat.kaleva.fi/default/806cc8d8-2848-11e1-80d1-12314303c108/large-20111005-111005Karistemakkara.jpg
=DW=Kiitos valistuksesta. Pitäisiköhän pistäytyä Oulussa maistamassa, kun bussilla ja junallakin pääsee nykyisin todella pilkkahinnalla, melkein ilmaiseksi.
- * jallupullo
Katselin pariskunnan vuosibudjettia 37000€,ihan hyvä summa.
- pulloton 1
*jallupullo
Tuon summan pystyy myös pieneläkeläinen kasaamaan kokoon. - suomalainen Suomessa
Kaupunki- tai paikkakuntabongaus Suomessa?
Kuinka monessa suomalaisessa kaupungissa olet käynyt?
Vai pitäisikö laskea kyliä tai kuntia tms?
Kuinka usein matkustelette Suomessa muuten kuin sukulaisissa?
Kiinnostavatko uudet maisemat myös Sjomessa?- kyläluuta
"suomalainen Suomessa"
Olen käynyt
Nuorgamissa
Inarissa
Ivalossa
Torniossa
Kilpisjärvellä
Kemissä
Savukoskella
Sodankylä
Rovaniemi
Oulussa
Kuusamossa
Kuhmossa
Kajaanissa x
Kalajoella
Vaasassa
Kokkolassa x
Raahessa
Ylivieskassa
Lapualla
Seinäjoella
Pietarsaari
Alavus
Ähtärissä
Kurikka
Kauhajoki
Nurmes x
Lieksa
Ilomantsi
Joensuu
Jyväskylä
Varkaus
Kuopio x
Iisalmi x
Pieksämäki
Hamina
Porvoo
Hämeenlinna
Tampere x
Tuusula x
Lohja
Karkkila
Turku
Nokia
Uusikaupunki
Rauma
Nokia
Valkeakoski
Luvia x
Lahti
Porvoo
Hyvinkää, ajokortti tuli ajettua
Järvenpää
Helsinki x
x= asunut tai ollut töissä
Ja pienempiä kyliä siinä välillä
Suomessa on vieläkin näkemistä, omalla autolla liikkuessa lähes kaikissa paikoissa, paljon olen nähnyt maisemia. - juuuuuuu........
kyläluuta kirjoitti:
"suomalainen Suomessa"
Olen käynyt
Nuorgamissa
Inarissa
Ivalossa
Torniossa
Kilpisjärvellä
Kemissä
Savukoskella
Sodankylä
Rovaniemi
Oulussa
Kuusamossa
Kuhmossa
Kajaanissa x
Kalajoella
Vaasassa
Kokkolassa x
Raahessa
Ylivieskassa
Lapualla
Seinäjoella
Pietarsaari
Alavus
Ähtärissä
Kurikka
Kauhajoki
Nurmes x
Lieksa
Ilomantsi
Joensuu
Jyväskylä
Varkaus
Kuopio x
Iisalmi x
Pieksämäki
Hamina
Porvoo
Hämeenlinna
Tampere x
Tuusula x
Lohja
Karkkila
Turku
Nokia
Uusikaupunki
Rauma
Nokia
Valkeakoski
Luvia x
Lahti
Porvoo
Hyvinkää, ajokortti tuli ajettua
Järvenpää
Helsinki x
x= asunut tai ollut töissä
Ja pienempiä kyliä siinä välillä
Suomessa on vieläkin näkemistä, omalla autolla liikkuessa lähes kaikissa paikoissa, paljon olen nähnyt maisemia.Nuorgamissa x
Inarissa x
Ivalossa x
Torniossa x
Kilpisjärvellä x
Kemissä x
Savukoskella x
Sodankylä x
Rovaniemi x
Oulussa x
Kuusamossa x
Kuhmossa x
Kajaanissa x
Raahessa x
Ylivieskassa x
Nurmes x
Lieksa x
Ilomantsi x
Joensuu x
Jyväskylä x
Varkaus x
Kuopio x
Iisalmi x
Pieksämäki x
Hämeenlinna x
Tampere x
Tuusula x
Lohja x
Karkkila x
Turku x
Nokia x
Minäkin käynyt noissa paikoissa mm. Kaikki eivät ole tuolla listalla. Monessa noista käynyt useammankin kerran.
Uusikaupunki
Rauma
Valkeakoski x
Luvia
Lahti x
Porvoo
Hyvinkää x
Järvenpää x
Helsinki x
- 2xeronnut 1xkihl
Olen käynyt:
*Espoossa
*Vantaalla
*Helsingissä
*Turussa
*Naantalissa
*Kristiinankaupungissa
*Oulussa
*Kuusamossa
*Rovaniemellä
*Lappeenrannassa
*Imatralla
*Kouvolassa
*Porvoossa
*Loviisassa
'Kotkassa
*Haminassa,jossa pyörin vieläkin ja Maarianhaminassa. - askeltajatar
Niin paljon maita ja mantuja on bongattu, että olen päättänyt kun eläkkeellä jään, että bongailen Suomen kansallispuistoja. Eikä maksa paljon. Maastokengät ja lenkkarit on jo sisäänajettu.
Menipä minulta kauan ennekuin edes tajusin mistä oli kysymys. "Maabongaus" oli minulle sanana täysin vieras. Nyt kun olen lukenut muutaman kommentin ylempänä niin herää vain kysymys mitä ideaa siinä on että voi sanoa että olenkäynyt siellä ja siellä, jos mitään ei ole jäänyt matkasta mukaan kuin joku hikinen valokuva tai lentokentältä ostettu matkamuisto?
Nyt kun olen sannut tuon, voisinkin ajatella olevani joku maailmaa kiertävä reportteri tai blogaaja joka kuvaa ja kertoo. Matkustan mielelläni, mutta en "bongaa" mitään. Paikan päällä asun mielelläni vaatimattomasti tai kavereiden luona, syön paikallista ruokaa, opettelen mielelläni paikallista kieltä ja otan selvää paikan kulttuurista, historiasta jne. En pidä turistikohteista enkä turistina matkailemisesta enkä valmiista paketeista. Leimat tai paikkojen lukumäärä eivät jaksa kiinnostaa, mutta ehkä juuri silloin urani alussa, parikymppisenä, ne tuntui tärkeiltä.
Vahinko vain että Lutusta on tosi vaikea saada lentokoneeseen.- korppis*
Olisinkohan maabongasi sillä en matkusta juurikaan samaan paikkaan. Tykkään mennä eri maihin ja tutustua niihin. Onhan ihmisiä, jotka matkustavat aina samaan maahan ja samaan lomkylään. Se ei sovi mun vartalolle. Niin taidan olla aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että pieneläkeläinenkin voi ryhtyä maabongariksi. Sitä paitsi Suomi on liian kallis maa. Esim. Espanjassa sai kahdella kymmenellä eurolla kaksi isoa säkkiä ruokaa ruokaviinit mukaan luettuna.
korppis* kirjoitti:
Olisinkohan maabongasi sillä en matkusta juurikaan samaan paikkaan. Tykkään mennä eri maihin ja tutustua niihin. Onhan ihmisiä, jotka matkustavat aina samaan maahan ja samaan lomkylään. Se ei sovi mun vartalolle. Niin taidan olla aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että pieneläkeläinenkin voi ryhtyä maabongariksi. Sitä paitsi Suomi on liian kallis maa. Esim. Espanjassa sai kahdella kymmenellä eurolla kaksi isoa säkkiä ruokaa ruokaviinit mukaan luettuna.
Mä oletan että ne tarkottaa sillä sellasta että on käynyt mahdollisimman monessa eri maassa. Tunnen pari sellasta ihmistä kanssa jotka matkustelevat ympäri maailmaa, aina uuteen kohteeseen ja sitten kehuskelevat facessa että nyt ollaan siellä ja täällä. En tiedä varmalla mitä he siitä saavat irti tai minkänlaista tyydytystä. Ehkä heidän kaveripiireissään laaja matkustaminen on jonkinlainen statussymboli.
"Happamia, sanoi kettu jne...." en mene yhtään vannomaan ettenkö haluaisi matkustaa enemmän, jos olisin varakkaampi tai saisin lutusen liikkeelle (hän on ainoostaan onnellinen kotona). Kuitenkin tollanen "bongaaminen" tuntuu minusta tosi vieraalta. Parin-kolmen viikon omatoimimatka olisi minimi, kiertäen kaupunkeja ja maaseutua, kyliä ja viljelmiä (katselen mielelläni kasvavaa ruokaa: viiniviljelmiä, kahvipensaita jonossa banaanipensaiden varjossa vuorenrinteellä, tuleentunutta viljaa, plajon valokuvia ja muistiinpanoja blogia varten.
Palaan kokoamaan jalanjälkiäni myös, mutta mieluiten tapaamaan ihmisiä jotka ovat jääneet elämään sydämessäni välimatkoista riippumatta.- Korppis*
Paloma.se.co kirjoitti:
Mä oletan että ne tarkottaa sillä sellasta että on käynyt mahdollisimman monessa eri maassa. Tunnen pari sellasta ihmistä kanssa jotka matkustelevat ympäri maailmaa, aina uuteen kohteeseen ja sitten kehuskelevat facessa että nyt ollaan siellä ja täällä. En tiedä varmalla mitä he siitä saavat irti tai minkänlaista tyydytystä. Ehkä heidän kaveripiireissään laaja matkustaminen on jonkinlainen statussymboli.
"Happamia, sanoi kettu jne...." en mene yhtään vannomaan ettenkö haluaisi matkustaa enemmän, jos olisin varakkaampi tai saisin lutusen liikkeelle (hän on ainoostaan onnellinen kotona). Kuitenkin tollanen "bongaaminen" tuntuu minusta tosi vieraalta. Parin-kolmen viikon omatoimimatka olisi minimi, kiertäen kaupunkeja ja maaseutua, kyliä ja viljelmiä (katselen mielelläni kasvavaa ruokaa: viiniviljelmiä, kahvipensaita jonossa banaanipensaiden varjossa vuorenrinteellä, tuleentunutta viljaa, plajon valokuvia ja muistiinpanoja blogia varten.
Palaan kokoamaan jalanjälkiäni myös, mutta mieluiten tapaamaan ihmisiä jotka ovat jääneet elämään sydämessäni välimatkoista riippumatta.Uskon matkustamisella olevan muutakin merkitystä kuin esittää facebookissa matkakuvia maailmalta.
Esim. esikoiseni ja hänen vaimonsa ovat reissaajia, mutta heillä on aina joku teema mitä he lähtevät etsimään se voi olla esim. ruoka. He koluavat ravintoloita aina katukeittiöistä erikoisravintoloihin. He rakastavat tulisia ruokia ja tuovat matkoilta mausteita ja kopioivat reseptejä.
Häämatkalla he seurasivat Hercule Poirotin jalanjälkiä Englannin nummilla.
Itse tykkään kierrellä taidemuseoita ja bongata eri maiden maamerkkejä kuten Eiffel torni, jne.
- Kommentoin puskasta
Totuus on joka tapauksessa se,että nämä bongaajat ovat pääasiassa hyväosaisia.
"Kommentoin puskasta"
Jos oikein tunnustaisit, niin toteaisit että yli-voimaisesti suurin osa
bongaajista on itse ansainnut rahansa omalla työllään.
Keitä ne ovat ne huono-osaiset?
Laiskoja sos.pum.?
Huippu-osaiset?
Rikkaiden perijöitä?
H.- O-Orvokki
Elämä on täynnä valintoja. Myös pienituloiset voivat toteuttaa unelmiaan, kun etsivät omalle kukkarolleen sopivia ratkaisuja.
Äskettäin televisiossa haastateltiin pariskuntaa, joka on kiertänyt maailmaa jo useamman vuosikymmenen. He ovat välillä pysähtyneet ja tehneet töitä ja sitten taas jatkaneet matkaansa. - Itsekin mietin, mitä voisin tehdä eläkeikäisenä, jos haluaisin pysähtyä pitemmäksi aikaa jonnekin. Kysymys liittyy sekä rahoitukseen että viihtymiseen. O-Orvokki kirjoitti:
Elämä on täynnä valintoja. Myös pienituloiset voivat toteuttaa unelmiaan, kun etsivät omalle kukkarolleen sopivia ratkaisuja.
Äskettäin televisiossa haastateltiin pariskuntaa, joka on kiertänyt maailmaa jo useamman vuosikymmenen. He ovat välillä pysähtyneet ja tehneet töitä ja sitten taas jatkaneet matkaansa. - Itsekin mietin, mitä voisin tehdä eläkeikäisenä, jos haluaisin pysähtyä pitemmäksi aikaa jonnekin. Kysymys liittyy sekä rahoitukseen että viihtymiseen."o-Orvokki"
Taisit lukaista tämän minulta:
"Jos oikein tunnustaisit, niin toteaisit että yli-voimaisesti suurin osa
bongaajista on itse ansainnut rahansa omalla työllään."
H.
- ölkä
Jotkut bongailevat isin rahoilla: pappa betalar.
- Pappa har dödd
Yli 60-vuotiaatko? - No, ehkä perintörahoilla.
- bessie*
Aloitukseen
Luulenpa, että monen pitäisi ensin nostaa ruoka- ja juomakustannuksiaan pystyäkseen niistä noin paljon nipistämään.
2000-3000 euron vuosibudjetilla ei kovin montaa maata bongata, tai jos niin sitten on jo ihan sama vaikka bongaisi ne netistä. Paitsi että netistä bongaaminen voi olla paljon antoisampaa.
Ymmärrän että provoilet, mutta luulenpa sinun ihan oikeastikin yliarvostavan maailmanmatkaamista elämänlaatua parantavana asiana. Voi se huonontaakin, varsinkin jos matkustaa oikein vähällä rahalla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614418KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523261Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492544Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?532524- 1102235
- 241893
- 231662
- 301626
- 1691530
- 361265