Siis mikä hiton jauhojärvi ?
Kuulin nimen tässä äsken. Piti oikein miettiä, mitä hittoa sana tarkoittaa. Kaiketi lähinnä vastaava synonyymi on sitten taikina. Se oli ihan uutta, sen niminen henkilö oli voittanut jonkin hiintokilpailun ja sitten oli ollut jokin kummallinen telkkarilähetys, missä sitä oli juhlittu, oikein valtiovallankin toimesta.
Mutta siis taikina?
Miten hitossa tollanen nimi voitu keksiä, se kummastuttaa. Tämä aloitus liittyy tossa aiemmin tehtyyn aloitukseen keskustelusta. Mulle vaan ois ollut aiemmin ollut erittäin hankalaa keskustella jostain taikina-nomisestä henkilöstä, joka osaa hiihtää, ilman pientä omakohtaista tutkimista.
Näissä urheililukuvioissa ällistyttävän paljon samanlaisuutta iskontojen kanssa. Valtavan fanaattista, täysin kritikittömöntä, ihan kahelia touhua. Kyllä meitsi keksii itelle melkosen monta tärkeämpää tekemistä, kuin lähteä ammuskelemaan erilaisen vakaumuksen omaavia ihmisiä, tai sitten lähteä pimeään mettään "treenaamaan" hiihtämistä. Hitto, jos pakko ampua, osaan kyllä, jos pakko hiihtää, onnistuu sekin. Mutta en mä niistä mitään maapallon tärkeintä asiaa ollut ikinä tekemisissä.
Niettä, joku tietävämpi, vois ehkä selittää, mistä noin tyhmä nimi lie alunperin peräisin. Jauhojärvi?
=DW=
Jauhojärvi?
31
131
Vastaukset
- ohi ajanut
Jauhojärvi on kylä Pohjois-Suomessa.
- somertime
Jauhojärvi on myös sukunimi josta myös kyläkin on saanut nimensä. Olen käynyt kylässäkin.
Rehellisiä, aitoja ihmisiä.
- Vuoden urheilijakokö
Minua vieläkin korventaa se kiilaus.
- rttrtr5656565
Mitäs sanot Paska-Avenue-nimisestä kadusta?
- juunnuu6
siis P,aska-avenue
"..."
Kuvitteles satoisaa kesää, jolloin Männyn jalostukset peittävät järven pinnan
kuin kultaiset jauhot sillä ois.
Tai sitten Päätalon Kallea, joka hiihtää järven ylitse hakemaan kunnan jauhoja.
Jokusta pilkki-miestä, jotka kiroilevat tylsiä kairojaan:
Taatanan sohlo, eihän tolla reikää saa, jauhaa vaan.
Mutta totta on, Urheilu-gaalojen äänestyksistä sanotaan usein:
Kyllä sää nyt sopan taas keitit... Puurot ja vellit menivät sekaisin.
Kaikkia sää valkeapää joikhaatkin.
Ettet vaan ole joku purje-lautailija .)
H.- mimmimummi*
Kuljen usein postilaatikon ohi... jossa lukee SOHLO....Ensin oikein tavasin....luenko oikein...mutta sohlo se on
- k/k
Valtavan fanaattista, täysin kritikittömöntä, ihan kahelia touhua. Kyllä meitsi keksii .
Miten tulikin mieleen yks kitara keskustelu, pata se kattilaa soimaa. - usko urheiluun
Urheilu lajista riippuen, kiinnostvaa seurata kun siinä otetaan mittaa toisistaan.
Aloittajan jumala pitää sitä syntinä - ...
Hö.
Olihan tossa muutama kommentti, ei yhtään hääviä teoriaa nimen synnystä. Siis mun mielestä nimi todennäköisimmin johtuu jostain rantasuosta, joka kuivattu ja siinä alettu kasvattamaan spelttiä tms. viljaa, josta sitten jauhettu jauhoja, joista tehty leipää jota sitten on syöty.
Mutta jauhojärvi, miksei mieluummin viljavainio tai rantaniitty? Typerin nimi toi jauhojärvi uuno turhapuron jälkeen, mitä olen kuullut suomenkielisistä nimistä.
=DW=- ent. siivoojaparka
Et ole minun nimeäni kuullut...
- öklä
Sanopa rohkeesti! Etennii Pohjois-Suomessa on aika erikoisia nimiä.
- €ero
Lapsena ollessa sain irvailua sukunimestäni, välillä kismitti sitä väänettiin ja käännetin kakkaset naurut päälle ilkkumista se oli.
Varttuneena huomasin ettei nimeni ollut muita pahempi, sukuni oli ainakin aiemmin suurin rekitöröity suomessa. Hyvillä mielin pidän nimeäni, sitä en ymmärrä aikaihminen rupee arvostelemaan jonkun nimeä, todella kummallista. - ...
€ero kirjoitti:
Lapsena ollessa sain irvailua sukunimestäni, välillä kismitti sitä väänettiin ja käännetin kakkaset naurut päälle ilkkumista se oli.
Varttuneena huomasin ettei nimeni ollut muita pahempi, sukuni oli ainakin aiemmin suurin rekitöröity suomessa. Hyvillä mielin pidän nimeäni, sitä en ymmärrä aikaihminen rupee arvostelemaan jonkun nimeä, todella kummallista.Kyse ei mistään irvailusta.
Lähinnä kielitieteellistä pohdintaa. Ite olen koittanut joskus selvitellä oman sukunimeni historiaa. Ei sellaista ole, on vain ajat sitten kuolleita ihmisiä, joilla sama sukunimi. Olen siis päässyt jopa 1500-luvulle asti tutkinnoissani. Paljon on selvinnyt, mutta sukunimen alkuperä ei.
Meitsi siis on kiinnostunut kielistä, kielten historioista, kaikenlaisesta kommunikaatiosta. Toki aikanaan sain kyllä lujastikin kulla pilkkaa ja ivaa tosiaan, nimenikin takia. Ehkä se jonkinlainen kiinnostuksen alkulähde itselle, näissä nimiasioissa.
Ite asiassa olen pitkään ollut kiinnostunut lappilaisista sukunimistä ja paikan nimistä. Mua edelleen kummastuttaa, miten hitossa "Äteritsiputeritsipuolilautatsi-baarin" nimen keksijä on sen nimen keksinyt. Oletan, juomalla riittävästi poronmaitoa. Se mun tietojen mukaan on pisin suomalainen nimi.
=DW= - ent. siivoojaparka
... kirjoitti:
Kyse ei mistään irvailusta.
Lähinnä kielitieteellistä pohdintaa. Ite olen koittanut joskus selvitellä oman sukunimeni historiaa. Ei sellaista ole, on vain ajat sitten kuolleita ihmisiä, joilla sama sukunimi. Olen siis päässyt jopa 1500-luvulle asti tutkinnoissani. Paljon on selvinnyt, mutta sukunimen alkuperä ei.
Meitsi siis on kiinnostunut kielistä, kielten historioista, kaikenlaisesta kommunikaatiosta. Toki aikanaan sain kyllä lujastikin kulla pilkkaa ja ivaa tosiaan, nimenikin takia. Ehkä se jonkinlainen kiinnostuksen alkulähde itselle, näissä nimiasioissa.
Ite asiassa olen pitkään ollut kiinnostunut lappilaisista sukunimistä ja paikan nimistä. Mua edelleen kummastuttaa, miten hitossa "Äteritsiputeritsipuolilautatsi-baarin" nimen keksijä on sen nimen keksinyt. Oletan, juomalla riittävästi poronmaitoa. Se mun tietojen mukaan on pisin suomalainen nimi.
=DW=Ettei vaan se jauho tarkoita saamen kielessä jotain muuta kuin suomalaisia jauhoja?
- €ero
... kirjoitti:
=DW=Vielä, edesmenny artisti josta pidät näkyy muutkin pitävän kuulu sukuun ja sama sukunimikin
- €ero
€ero kirjoitti:
Vielä, edesmenny artisti josta pidät näkyy muutkin pitävän kuulu sukuun ja sama sukunimikin
ps. tämä oli DW eelle
- käynyt.joskus
... kirjoitti:
=DW=Olen kuullut tuon Äteritsiputeritsisuon olevan jossakin Sallassa ja kun ei mikään omistajan nimiehdotuksista ollut kelvannut, hän oli kokeillut tuota nimeä. Äteritsriputeritsipuolilautatsi-baarilla on ainakin erikoinen nimi.
No jotkut käyttää taikinamöykkyjä syöttinä onkiessaan. Jos se tarkottaa semmosta järvee, jossa on ongittu liikaa möykkysyöteillä ja jorpakko on täyttynyt taikinasta.
:D- ...
Sivuun aloituksesta.
Meitsi kalastanut paljon taikinalla, onkinut. Taikinalla saa kalaa, ainakin särkeä hikiän joesta. Sen tekemisessä niksinä. Pitää olla vettä, jauhoja ja hiivaa. Kun tekee sopivan taikinan, se kestää kauan liottamista hajoamatta ja siitä kai lähtee kaloja houkutteleva haju tms.Sen verran pehmeää, että kala tarttuu koulluun, ei jää puremaan matoa. Ämpäritolkulla ongittu kaloja sillä. Kaikenlisäksi, helpompaa löytää kuin lierrot tai kantotoukat, paljonkin. Ja jos kalaa nyt ei satu saamaan, aina voi syödä sen taikinan.
=DW=
- kawe
=DW=
Voiko Suomessa, jos yhtään katsoo tv´tä, ohittaa kaikki Vuoden urheilija gaalan buffit.
Yksi intellektuelli löytyi., sallittakoon.
Sami Jauhojärvi on kovan luokan hiihtäjä ym.
Teillä eri mielenkiinnon kohteet, siksi ei satu hollille- ...
Helppo homma.
kaukosäädin keksitty, jos jotain urheilua, kanava vaihtuu. On mullakin omat omituisuuteni. Johtuu kai urheilulajien luonteesta. Katson joskus joutessani golfia, tai snookkeria, ehkäpä jäätanssia. Mutta mua vaan tympii aivan valtavasti noitten urheilujuttujen buustaaminen ja erityisesti huutavat kommentaattorit. Aikanaan olin kiinnostunut pikkasen moottoriurheilusta, se loppuis iihen idiootti- Kyllöseen. F1 muutenkin äänekäs laji, ois voinut kundi olla hiljempaa selostuskopissa. Ja joku Mertavirta vei sitten lopunkin kiinnostuksen melkein kaikkeen. Ei niitä kestä kuunnella.
Urheilu kuin uskontoa, hullunkiilto silmissä. kuin islamistilla konsanaan jotkut huutaa kurkkusuorana katellessaan, kun joku kävelee tms. nyt niillä kaheleilla menossa jokin kauhea kärhämä urheiluministerin jostain sananvalinnasta, toinen toistaan tärkeämpää kundia selittää jotain telkkarissa. Ei selleista kukaan viitsi kuunnella.
Ja senkin ymmärrän, joukkueurheilu tärkeä asian maanpuolustukselle, pitää opettaan jengi toimimaan, kuten pomot komentaa. Pesäpallo, suomen tärkein urheilulaji, ampumahiihdon jälkeen. Se vaan miten palloa heittelemällä tai hiihtelemällä hoiddetaan tämän päivän maanpuolustusta, hankala keksiä.
Ja sekin, jonkun kahelin luistelijan vanha paita ripustettu katolle jossain, missä lie, sitäkin hehkutetaan älyttömästi. Ois vienyt pesulaan, tai lahjoittanut köyhille.
Ja mun aloituksen aihe oli siis sukunimi. Se on edelleen mun mielestä typerä. Sama mitä kundi tehnyt, olkoon vaikka maapallon presidentti, tyhmä se nimi kuitenkin on.
=DW= - malta mieles
... kirjoitti:
Helppo homma.
kaukosäädin keksitty, jos jotain urheilua, kanava vaihtuu. On mullakin omat omituisuuteni. Johtuu kai urheilulajien luonteesta. Katson joskus joutessani golfia, tai snookkeria, ehkäpä jäätanssia. Mutta mua vaan tympii aivan valtavasti noitten urheilujuttujen buustaaminen ja erityisesti huutavat kommentaattorit. Aikanaan olin kiinnostunut pikkasen moottoriurheilusta, se loppuis iihen idiootti- Kyllöseen. F1 muutenkin äänekäs laji, ois voinut kundi olla hiljempaa selostuskopissa. Ja joku Mertavirta vei sitten lopunkin kiinnostuksen melkein kaikkeen. Ei niitä kestä kuunnella.
Urheilu kuin uskontoa, hullunkiilto silmissä. kuin islamistilla konsanaan jotkut huutaa kurkkusuorana katellessaan, kun joku kävelee tms. nyt niillä kaheleilla menossa jokin kauhea kärhämä urheiluministerin jostain sananvalinnasta, toinen toistaan tärkeämpää kundia selittää jotain telkkarissa. Ei selleista kukaan viitsi kuunnella.
Ja senkin ymmärrän, joukkueurheilu tärkeä asian maanpuolustukselle, pitää opettaan jengi toimimaan, kuten pomot komentaa. Pesäpallo, suomen tärkein urheilulaji, ampumahiihdon jälkeen. Se vaan miten palloa heittelemällä tai hiihtelemällä hoiddetaan tämän päivän maanpuolustusta, hankala keksiä.
Ja sekin, jonkun kahelin luistelijan vanha paita ripustettu katolle jossain, missä lie, sitäkin hehkutetaan älyttömästi. Ois vienyt pesulaan, tai lahjoittanut köyhille.
Ja mun aloituksen aihe oli siis sukunimi. Se on edelleen mun mielestä typerä. Sama mitä kundi tehnyt, olkoon vaikka maapallon presidentti, tyhmä se nimi kuitenkin on.
=DW=Sulla taitaa olla hullun katse olet pahempi allah, hyökkää kuin terroristi ihmisiä vastaan, taidat oll natsi.
- jakolasku
malta mieles kirjoitti:
Sulla taitaa olla hullun katse olet pahempi allah, hyökkää kuin terroristi ihmisiä vastaan, taidat oll natsi.
Ei nimellä väliä, maine se on joka kantaa niin hyvä kuin huonokin.
Oikeat kaverit valikoitui vuoden urheilijoiksi, saatu kultamitali olympialaisissa ei vaan kaikkien hyllystä löydy. - eisilloinkiusattu
Vuorollaan kaikki onnistuneet saavat mitalinsa.Noista nimistä,kun olin aikoinaan mm. rippikoulussa kuultiin kaikkien sukunimet ja yksi tyttö oli Kakkinen.Kukaan ei nauranut,vaan se oli nimi ja ei siitä enempää puhuttu.Nyt muistin tänä ilkeilyn aikakautena se olisi henkilölle kauheaa.
- bessie*
Jospa on sekaannusten välttämiseksi jätetty käyttämättä 'mylly' sanaa vielä yhdessä järven/paikan nimessä?
- henrjii
En kyllä ymmärrä mikä mättää, kukin tyylillään http://www.geografi.nu/region.php?var1=finland_27_3_655885_Jauhojärvi_-23917427.jpg_23917427_2119620_500_333_Jari_Auringonlasku Jauhojärvellä
- ,,.,.0+00+0+a
en kyllä tajua miks yks täällä iskenyt lujaa herra Jauhojärven nimeen. jotain mätää nyt on.
- bessie*
Mikäli oikein ymmärsin, niin JAUHOjärvi on aloittajan mielestä tyhmä nimi järvelle, henrjii
Olen itse aina pitänyt Vesijärveä melkein tyhmimpänä mahdollisena järven nimenä, ja sen rannalla vielä Lahti niminen kaupunki, jossa Niemi niminen kaupunginosa, voi uittu mä sanon!
- Jutiko nääs
Nääs, Näsijärvi, nääs.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614408KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523251Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492524Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?522485- 1092207
- 241893
- 231652
- 301616
- 1611494
- 361265