Aurinkopaneelien/akkujen kytkentä

kurre1

3 kpl 80W vähän käytettyjä aurinkopaneeleita pitäisi asentaa toiseen käyttökohteeseen. Tahtoisin mökkiin 230 V sähkön tavanomaisten valojen, radion, pienen telkkarin ja kahvinkeittimen toimimaan. Minulla on 30 ampeerin säädin. Minkälainen invertteri (2000 W?)kävisi tähän paneelimäärään ja voiko paneeleita myöhemmin lisätä, esim. 2 x 100 W. Onko parempi kytkeä paneelit ja akut sarjaan vai rinnan. Onko säädin riittävän kokoinen?

13

6472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antero Rantanen

      Kysymyksiä ja niistä seuraavia lisäkysymyksiä on jo yhtälössäsi melkoisesti...

      Ei varmaan selviä yhdellä "istunnolla".

      -Minkä kokoinen akusto ja suosittelen kerralla hankkimaan ison akuston
      ja laadukkaan systeemiin, se on koko systeemin sielu.
      JOS liian pieni akusto, se kuluu loppuun nopeasti, kun ajetaan polvilleen
      käytössä jne
      JOS hankkii jälkikäteen lisää akkuja, ne eivät sovi enää "keskenään", vaan
      syövät toisensa.

      Jännitteeksi suosittelen 24V, johon löytyy edullisesti laitteita jne

      -Invertteriksi suosittelen esim, joka toiminut omassa huushollissa 24/7
      jo yli vuosikymmenen ja tuottaa laadukasta kaikille laitteille sopivaa
      puhdas siniaalto sähköä ja siinä tarpeeksi tehoa, jolla saa KAIKEN
      toimimaan ja ei lopu kesken, nimittäin olen varma, että tuotapikaa
      laitat LISÄÄ tehoja jne Ei tarvitse heti ostaa uutta invertteriä, jos koskaan !

      http://www.fraron.de/en/wechselrichter/reiner-sinus/24v-auf-230v/swi3000r24vu-reiner-sinus-24vdc-230vac-3000-4200w/a-2562612/

      Victron inverttereitä on hankittu täältä, joita Suomen viran omaisetkin käyttävät;

      http://www.batterielader.de/at/uebersicht.php?ID=1&dw_id=4

      Tuo mainitsemasi 30Amp säädin, jos 24V systeemi;

      Tehon yhtälö = voltit X ampeerit, joten 30Amp X 24V = 720 W

      Suosittelen kytkemään aurinkopaneelit tälle jännitteelle sarjaan,
      kuten akustonkin, sarjaan ja rinnan kytkennän yhdistelmillä.

      Jos epäselvää, soita meikäläiselle, olen eläkkeellä ja aikaa on.
      Näitten kanssa olen touhunnut jo yli vuosikymmenen.

      Voidaan asiaa selvittää täälläkin ja kaikki saavat tietoa.


      Antero
      040 511 5245

    • Kurre 1

      Kiitos tiedosta. Hienoa, että löytyy ihmisiä, joilta voi saada vihjeitä aurinkosähköjärjestelmän asennukseen. Akustoa en ole vielä hankkinut, ajattelin hankkia uusia n. 180 Ah:n akkuja, riittääkö 4 kpl? Säädin on 30 A:n MPPT säädin.
      Asennusaika Kainuun perukkaan on mahdollisesti toukokuussa, joten vielä ehdin invertterin ja johdot hankkia.

    • paneeli mies

      lähtö kohtasesti kannattaa käyttää Victron inverttereitä !


      akkuja riittävästi niin että akut ei tyhjene käytössä !
      ja riitävästi aurinkopaneeleita ja mielummin vielä pientuulivoimala niin riittä virta 24h
      365päivää

    • 5+6

      Helpoimmalla pääset näin ilman useita laitteita. Voit jättää vanhan säätimen muuhun käyttöön.

      Rinnan nuo 3*80W samoin 2*100 ja nämä kytketään sarjaan. Akusto 24V. Verttilaturiksi MPPT-lataussäätimellä varustettu http://www.ebay.de/itm/2400w-Reiner-Sinus-Spannungswandler-solar-Wechselrichter-24V-mit-MPPT-Ladegerat-/131008055141?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsgeräte_Staubsaugerbeutel_PM&hash=item1e80b04765 ja tällä voi ladata tarvittaessa akustoa myös agrella tai verkkosähköllä. Sarjaan voit vielä kytkeä 200W panelitehoa myöhemmin lisää.

      Akustoksi vähintään 24V 300Ah mieluusti 24V 500Ah.

      • 5+6

        Niin, juu. Ko. laite on vastaava kuin mitä Victron tarjoaa mutta hintaero on kolminkertainen MppSolarin hyväksi.

        Tyytyväisenä käyttäjänä voin suositella mökkikäyttöön monipuolisien toimintojen ansiosta. Näitä olen asentanut useampi eikä niissä ongelmia ole ollut.

        Puhdas siniaaltoinvertteri maksaa Suomessa pelkästään toista tuhatta euroa.


    • Eteläisestä keksi-su

      itselläni on
      3x120Ah akusto (bosch)
      stecan mppt säädin
      Steca 500W invertteri
      200W paneelia

      Kulutus tv, jääkaappi, kahvin keitin, läppäri, muutama ledi valaisin.

      Sähkön riittävyys: kesä aikaan aurinkoisella kelillä ei mitään ongelmaa, syssymmällä ja päivien sadejaksoilla, kahvit keitellään kaasulla, tv:n katseluarajoitetaan, lokakuussa toimitalupa pelkkästään jääkaappilla ja valoilla toiminnassa.

      Tontin ongelma on keskipäivän osavarjostus puustosta johtuen, tarttis tarkkailla noi phhimmat varjostajat la laittaa ketjua kylkeen heille..

      Anterolle tai muille kysymys paneelien suuntulseta, onko paras suuntaus aina etelään liian pienellä akkukapasiteetilla, eli os toi etelä paiste lataa akut täyteen sen jälkeen ei enrgiaa saada talteen. Illan mittaan sitte akusto hupenee tyhjiin.. pitäskö toinen paneeli kääntää länteen, jotta illaksi riittäisi paremmin energiaa?

      • 5+6

        pieneen akustoon ei ole kommervenkkejä. akuston koon tuplaus niin ongelmat loppuu ja pilvet ei haittaa.


    • 24V

      Victron 24V / 2000W on hyvä ,itselläni sellainen. Kulutus : kahvinkeitin ,painevesiautomaatti 800W ,jääkaappi , muutama valo . Itselläni MPPT säädin Tristar 45A ,säädin toiminut erittäin tehokkaasti. Panelit 2x240W ja akkuja 2x220Ah kytketty sarjaan. Järjestelmä toiminut kesä kaudella yli odotusten.

    • Anonyymi

      Hei, olen uusi aurinkosähköasioiden kanssa. Olen mökille rakentelemassa järjestelmää ja minulla on 150w paneeli, joita on tarkoitus laajentaa kolmeen kappaleeseen. Akkuja 240ah ja 220ah rinnan kytkettynä ja edecoan 12v/2000w Hämmentää aikalailla, että kauanko akkujen pitäisi kestää, jos liitän kiinni sähköpatterin. Ensimmäistä kertaa nyt käytin tuota systeemiä ja akku oli noin puolillaan, käytännössä sähköpatteri 2000w vei alun tyhjäksi noin tunnissa. Vaikuttaako teistä, että joku on nyt pielessä?

      • Anonyymi

        Ensiksi herää kysymys, miksi noin teit?


      • Anonyymi

        Älä pilaa akkujasi lämmittimillä..
        1000w lyhytaikaisesti esim keittimeen tai vastaaviin menettelee.
        Liikkuu suuret virrat noilla kulutuksilla , reilut 150A

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksi herää kysymys, miksi noin teit?

        Ehkä juuri siksi, että olen ihan aloittelija näiden asioiden kanssa ja en siten ymmärrä mitä varsinaisesti kysyit? Tein noin siksi, että en ymmärtänyt patterin imaisevan akkua tyhjäksi tuota tahtia. Voittaakohan tuo kysymyksesi siihen, että yleensäkin olisi pitänyt tehdä jollain toisella toimivammalla tavalla?


    • Anonyymi

      Akkuja ei voi käyttää rakennusten lämmittämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe