Grande Punton 100 tkm

GP 1.2 Air

Joskus kirjoitinkin kokemuksiani vm. 2011 Grande Punto 1.2 Air -mallistani tälle palstalle. Viime sunnuntaina tuli 100 tkm mittariin. Auton ostin keväällä -11, jolloin se oli 2 kk ikäinen ja noin 400 km ajettu esittelykäytössä ollut auto. Maksoin tästä 11600 € ja kun en hoksannut tinkiä lohkolämmitintä kauppaan mukaan, asennutin sen jälkeenpäin noin 300 € hintaan (sis.sisäpistokkeen lämmittimen). Eli kokonaishinta autolleni oli hieman alle 12 000 € (sis. mm. metallivärin, aluvanteet, talvirenkaat, ASR-vetoluistoneston, ESP-ajonvakautuksen hill holder-mäkilähtöavustimen, saattovalot, ilmastoinnin, ajotietokoneen, radio/cd-soittimen).
Autoni on toiminut todella hyvin! Kerran vuodessa olen käyttänyt huollossa. Ensimmäinen vuosihuolto oli merkkiliikkeessä (Autokeskuksessa), toinen yleishuoltokorjaamossa ja kolmas Delta-autossa. Tuossa viimeisimmässä huollossa en teettänyt kaikkia mitä olisi pitänyt, vaan oli lähinnä tarkistuksia ja öljynvaihto ilmastoinnin huolto. Huolto-ohjelman mukaan olisi kyllä pitänyt vaihtaa tulpat ja kaikki ilmansuodattimetkin, mutta ajattelin teettää kevyemmän huollon ja ilmastointihuollosta kun tuli edullinen tarjous, päätin teettää sen. Hyvinhän tuo on pelannut ja tuon öljynvaihto/ilmastointihuollon jälkeen olen ajanut jo yli 20 tkm. Seuraava huolto onkin laajempi jakohihnanvaihtoineen ja pitäisi kohta teettää.
Mutta siis todella hyvin pelittänyt Puntoni. Ainoastaan takasivulasin ikkunaveivin mekanismi uusittiin takuuseen n. 2 vuotta sitten. Sekin oli kyllä osin oma vikani kun pakkasella yritin aukaista ikkunaa väkisin. Olisi se kyllä pitänyt kestää sellaistakin. Etusivulasien sähköikkunat kyllä on toimineet hyvin pakkasillakin, kuten koko auto. Ja käynnistyvyys on myös ollut erinomainen.
Ensimmäisenä vuotena kerran kovalla pakkasella moottorin vikavalo jäi käynnistyksen jälkeen palamaan ja sammui muutaman päivän kuluttua itsekseen. Seuraavassa vuosihuollossa sanoivat että ei ole jäänyt mitään vikamuistiin ja huollossa arvelivat että kaasuläpän mekanismi on saattanut hieman takkuilla. Jos tarkasti muistelen, joskus pakkasilla kaasun painamisen jälkeen kierrokset on jääneet hieman normaalia tyhjäkäyntiä korkeammalle. Tuo on kuulemma tyypillinen ominaisuus GP:ssa ja ei mitenkään vakavaa. Koneen lämmetyä tyhjäkäyntikierrokset ovat kaasun painalluksen jälkeen aivan normaalit.
Mitään kuluvaa osaa en muutamaa polttimoa lukuunottamatta ole tarvinnut vielä vaihtaa. Eka katsastus meni läpi huomautuksitta vuosi sitten. Nyt on välivuosi katsastuksessa.
Siis renkaat, jarrupalat, jakohihna, pyyhkijänsulat, akku, alustan nivelet, puslat jne. ovat vielä alkuperäisiä.
Tosin viime kesänä kun monttuisella sorateillä ajelin, oikealta edestä kuului (ja kuuluu edelleen terävään monttuun ajettaessa) pieni välykselllinen kolaus. Luulen että ei ole mitään vakavaa, ehkä raidetangon pää hiemän väljistynyt. Ja on varmaan ihan normaalia kulumista jo näillä kilometreillä. Jarrupaloissa oli vielä runsaasti pintaa kun tarkastin syksyllä renkaan vaihdon yhteydessä.
Syksyllä tein myös jonkinlaisen ruostesuojauksen alustaan. Eipä maksanut paljoa kun aineet ostin Biltemasta. Ehkä siitä voi jotain hyötyäkin olla.
Pakoputki oli jo hieman pintaruosteessa ja katsastusmiehen mukaan ne onkin vähän heikko kohta näissä.
3 kuukautta sitten käväsin ihan mielenkiinnosta koeajamassa/ kysäsemässä vaihtotarjousta uutuusmalli Citroen Cactukseen. Mielestäni hyvitys jo alennuksessa olevaan esittelyautoon oli kohtuullisen hyvä, 6500 €. Siis siihen nähden että autollani on ajettu ikäisekseen keskivertoa enemmän. Tosin tämä on todella siisti päältä ja sisältä. Tuolloin vaihtotarjousta kysyttäessä autoni ikä oli noin 3,5 vuotta ja arvonalennus noin 5500 €. Ei mitenkään hirmuinen arvonalennus.
En kuitenkaan innostunut tarpeeksi Cactuksesta. Voi olla että ajelen tällä pari vuotta vielä, ellen sitten innostu vaihtamaan vaikkapa uuteen Fiat 500X -malliin.
Yhteistä Cactuksessa ja GP:ssä on sellainen yksinkertainen, toimiva "perusauto"tunnelma. Jousitukseltaan autot kyllä eroaa toisistaan. Citroen oli periranskalaisen pehmeä, Fiatini taas jämäkkä ja urheilullinen. Aluksi GP:n jousituksen jämäkkyys jopa vähän häiritsi, mutta vuosien aikana olen tottunut siihen ja tykkään kun on kantavuutta ja mutkissakaan ei liikoja kallistele.
Tehoa tässä peruskoneisessa ei hirveästi ole, mutta siihenkin on tottunut ja ihan hyvin pärjännyt pitemmilläkin matkoilla. Keskikulutus on pyörinyt ajo-olosuhteista riippuen 6 -6,7 litraa sataselle. Pitkähköjen öljynvaihtojen välillä olen joutunut lisäämään öljyä litran tai vähän alle siinä reilun kymppitonnin ajon jälkeen.

15

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm

      Suomessa jakopäähihnan vaihtoväli on lyhyempi kuin tuo 100tkm. Yleisesti sanotaan, että se on monessa euromerkissä 60 tkm/4v ja se pätee myös Fiatiin.

      Voi olla, että autossasi on moottori, joka ei vaurioidu hihnan katkeamisesta. Tielle se tosin jättää. Tosin kaikki Fiatin moottorit eivät taida enää nykyään olla sellaisia?

      Suomessa yleensä on voimassa vaikeisiin oloihin tarkoitettu huolto ohjelma. Virallisesti voi olla, että hihna kestää kauemmin kuin 60tkm, mutta näissä olosuhteissa ei kauheasti kannata kokeilla onneaan.

      • GP 1.2 Air

        Ainakin tässä vuoden 2011 -mallissa on jakohihnan vaihtoväli 120 tkm tai 4 vuotta, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Itsekin luulin kauppoja tehdessäni että Fiatissani on hihnan vaihtoväli 60 tkm , mutta myyjä sanoi että 120 tkm / 4 vuotta. Ja niin lukee myös maahantuojan ohjeessa huoltokirjassa.
        No, kohta meinasin teettää ison huollon Puntooni, johon kuuluu myös jakohihnan vaihto.


      • Uno Mirafiori
        GP 1.2 Air kirjoitti:

        Ainakin tässä vuoden 2011 -mallissa on jakohihnan vaihtoväli 120 tkm tai 4 vuotta, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Itsekin luulin kauppoja tehdessäni että Fiatissani on hihnan vaihtoväli 60 tkm , mutta myyjä sanoi että 120 tkm / 4 vuotta. Ja niin lukee myös maahantuojan ohjeessa huoltokirjassa.
        No, kohta meinasin teettää ison huollon Puntooni, johon kuuluu myös jakohihnan vaihto.

        Tuo kaasuläppävika oli Stilossakin, muutaman kerran otin auki ja puhdistin , sellainen 10 minuutin homma. Vikamuisti piti toisaalta nollata katsastukseen.Pari päivää sitten myin sen ja ostin muutam vuott uudemman Almeran, jolla todella vähän ajettu.Hviä autoja Fiatit ovat,nyt huomaa miten laadukkaista materiaaleista se onkaan tehty, vaikka testeissä aina on sellainen yllättävä sävy kun esim kojelauta ei natise..:D Vrt mihin tahansa saman luokan autoon Fiat on täysin kilpailukykyinen, joskus jopa parempi. Tällä kertaa ei löytynyt sopivaa Fiattia läheltä joten tuli toinen merkki talouteen.Minulla stilon arvonlasku 5500 euro 5,5 vuodessa ja ajettua tuli 130 tkm. Ei ollut kallis ostaessa..eikä myydessä :D


      • hmmmmm
        GP 1.2 Air kirjoitti:

        Ainakin tässä vuoden 2011 -mallissa on jakohihnan vaihtoväli 120 tkm tai 4 vuotta, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Itsekin luulin kauppoja tehdessäni että Fiatissani on hihnan vaihtoväli 60 tkm , mutta myyjä sanoi että 120 tkm / 4 vuotta. Ja niin lukee myös maahantuojan ohjeessa huoltokirjassa.
        No, kohta meinasin teettää ison huollon Puntooni, johon kuuluu myös jakohihnan vaihto.

        Kaipa maahantuoja kantaa vastuun, jos hihna yllättäen katkeasi etuajassa. Fiatin maahantuoja on aiemmin joutunut puolittamaan kilometrimäärän, kun on ilmeisesti joutunut korvausvastuuseen. Ehkä moni maahantuoja pelaa vaan varman päälle, että riskit pienenisi.

        Toki onhan sitä tässä lähipiirissä nähty 15v toisen merkkinen auto, johon ei hihnaa oltu koskaan vaihdettu, mutta ajettu tosi vähän. Toki se hihna piti vaihtaa heti. Huvittavaa sinällään, että kyseinen omistaja kyllä jätti hihnanvaihdot viimetippaan ja hänen aiempi auto kärsi moottorivaurion juuri sillä reissulla, kun hän oli saanut päähänsä viedä sen lopulta jakopäähihnan vaihtoon. Siinä oli mennyt tuurilla jo kauan.

        Autotestit on jotenkin kermaperce porukan juttuja. Onhan se kamalaa kun autossa on muovia sisällä. Toki Fiat ainakin vuosia sitten tarjosi hintaluokassaan paljon enemmän mitä kilpailijat.


      • GPsporty
        hmmmmm kirjoitti:

        Kaipa maahantuoja kantaa vastuun, jos hihna yllättäen katkeasi etuajassa. Fiatin maahantuoja on aiemmin joutunut puolittamaan kilometrimäärän, kun on ilmeisesti joutunut korvausvastuuseen. Ehkä moni maahantuoja pelaa vaan varman päälle, että riskit pienenisi.

        Toki onhan sitä tässä lähipiirissä nähty 15v toisen merkkinen auto, johon ei hihnaa oltu koskaan vaihdettu, mutta ajettu tosi vähän. Toki se hihna piti vaihtaa heti. Huvittavaa sinällään, että kyseinen omistaja kyllä jätti hihnanvaihdot viimetippaan ja hänen aiempi auto kärsi moottorivaurion juuri sillä reissulla, kun hän oli saanut päähänsä viedä sen lopulta jakopäähihnan vaihtoon. Siinä oli mennyt tuurilla jo kauan.

        Autotestit on jotenkin kermaperce porukan juttuja. Onhan se kamalaa kun autossa on muovia sisällä. Toki Fiat ainakin vuosia sitten tarjosi hintaluokassaan paljon enemmän mitä kilpailijat.

        "Autotestit on jotenkin kermaperce porukan juttuja. Onhan se kamalaa kun autossa on muovia sisällä."

        Olen myös kiinnittänyt huomiota noihin vag-lehtien testeihin ja jatkuvaan "laatuvaikutelma" hypetykseen. Kojelaudan muovit ovat hienot (laatuvaikutelma), mutta auto on erittäin meluisa (laatu). Kumpi onkaan tärkeämpää matkalla Lapista etelään? Hölmöön suomalaiseen uppoaa kaikki mitä vag-lehdissä kirjoitetaan.


    • Ei Fiat huono ole

      Kyllä vielä muistetaan. Mukava kuulla että hyvin pelaa. Mulla oli se 2008 mallin 1,4 Grande. Siinä oli se huohotinongelma. Letku jäätyi ja halkesi,tuli valoissa pakokaasut sisään.Koiranluut meni kun aj.35tkm.Vesipumppu 12tkm. Olikohan "maanantaikappale". Oli mun silmään tod. hyvän näköinen ja hyvät jalkatilat edessä. Nyt kohta 3vuotta Yariksella ja tuulilasinpyyhkijä hajosi. Oli jäätynyt kiinni ja raaputin irti niin repesi hieman.Ei muita vikoja. Olisi nyt Punto evo,mutta vaihtohyvitys Grandesta tosi huono Autokeskuksessa.

    • GPsporty

      Ostin 2007 uutena GP sportyn (1.4-16v/ 95hv) ja ajelin sillä kolmessa vuodessa 75tkm. Ainoa vika oli äänitorven ajoittainen toimimattomuus, ja tuo korjattiin takuuseen. Kulutus oli maantiellä 4,8 l/100km ja ajettavuus hauska. Keulan pito oli huima ja tiukkaan mutkaan oli hauska ajaa kovaa. Talvella autoa oli helppo ohjata kaasua hieman keventämällä.

      Nykyinen Bravo T-jet Sport ei ole yhtä herkkä ajettavuudeltaan, suuremmasta massasta johtuen. Lisäksi Bravon alkuperäiset Boschin jarrut ovat vaaralliset (jarrupalat ylikuumenevat ja pito romahtaa äkisti). Bravo on ollut nyt kolme vuotta ja 60tkm ajossa, eikä vikoja ole ilmaantunut. Alustana on Bilstein B14 PSS, joka on hyvä kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Ohjaus on joissain harvinaisissa tapauksissa epämääräisen oloinen: Saksan autobaanat ovat osin röykkyisiä ja mutkaisia. Mutkassa, jossa on painaumia ohjauksessa tuntuu epämiellyttävää epämääräisyyttä (tosin nopeus oli 220km/h). Radalla ajettaessa ohjauksesta puuttuu se viimeinen tarkkuus. Maantiellä se on kuitenkin riittävän tunnokas ja suoraan ajaminen on leppoisaa.

      Bravo on erittäin laadukkaan tuntuinen. Auto on huomattavan hiljainen, vaikka alla on alkuperäiset 18" vanteet (renkaina Pirelli P Zero 225/40). Meluttomuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita (automaattinen ilmastointi ja cruise) osaa pitkällä matkalla arvostaa.

      Bravo ei kelpaa suomalaiselle, koska suomalainen ostaa auton, johon mahtuu ylipainoinen perhe tavaroineen, jolla ajetaan paikasta A paikkaan B ja joka on samanlainen kuin naapurilla. Laadulla tai tyylillä ei ole suomalaiselle autonostajalle mitään merkitystä.

    • GP1.2Air

      No niin. Tuossa reilut kuukausi sitten teetin sen isomman huollon Grande Puntooni. Neljä vuotta tuli ensirekisteröinnistä ja mittarissa siis hieman yli 100 tkm. Kyselin muutamista paikoista huoltotarjouksia ja valitsin edullisimman. Tuohon vaikutti myös erään tuttavani positiiviset kokemukset tästä korjaamosta.
      Fiatiini vaihdettiin siis uudet moottoriöljyt suodatin, tulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarruneste, jakohihna vesipumppu apulaitehihna ja jäähdytinneste. Kaikki nämä töineen 540 €. Ei mielestäni paha hinta. Huoltomies sanoikin että näihin on melko edullinen tuo hihnanvaihto. Sain vielä katsoa millaiset entiset hihnat olivat; apulaitehihnassa oli jo pieni halkeama mutta jakohihna ja vesipumppu näyttivät olevan täysin virheettömiä.
      Kannatti nuo vaihtaa kun aikaraja tuli jo vastaan ja kohta myös kilometrit.
      Se on vähän valmistajastakin riippuvainen tuo vaihtovälin suositus. Eräässä autolehden vertailussa oli uudemman mallin Ford Ka 1.2 69 hv (jossa on Fiat 500:n tekniikka ja samanlainen moottori myös Grande Puntossa), jakohihnan vaihtoväliksi Ford ilmoittaa 100 tkm / 5 vuotta.
      Nosturilla kun Fiatini oli, samalla tuli varmistus siihen pieneen välykselliseen ääneen joka kuuluu teräviin monttuihin ajaessa. Oikea raidetangon pää on hieman väljistynyt ja se kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Ei ole kyllä kallis korjaus. Muuten autoni on OK.

    • GP1.2Air

      ..ja vielä vaihtohyvityksestä. Kun Puntoni oli siellä huollettavana, kävin aikani kuluksi eräässä lähiautoliikkeessä, jossa myydään uusia Volkswageneita. En ole vaihtamassa Fiatiani Volkswageniin, mutta kun siellä katselin ja istuinkin eräässä Polossa, myyjä tuli juttelemaan ja kehotti koeajolle Polo TSI:llä. Käväsin lenkin moottoritiellä ja myyjä teki tarjouksen. Hyvitys Puntostani 6000 € uuteen Poloon. En kuitenkaan nyt siihen vaihtanut.
      Vaikka tyytyväinen olen Fiatiini ollut, on näin keväisin pientä autokuumettakin, kun jo yli 100 tkm olen ajanut samalla autolla. Lomaviikolla tuli käytyä toisella paikkakunnalla ja siellä eräässä liikkeessä oli vajaa 3 vuotias Bravo 1.4 90 hv:n bensakoneella. Ihan perusmalli. Vähän ajettu, noin 30 tkm ja erittäin siisti. 2 renkaat, moottorilämmitin sisäpistokkeella ja vetokoukku. Mielestäni kohtuullisen hintainenkin ikään, kilometreihin ja siisteyteen nähden. Siihen olisi hyvitys Grandestani ollut 4800 €. Välirahaa pyysivät 6000 €. Jäin miettimään vielä. Taitaa olla vielä myynnissä heillä se auto ja harkitsen vaihtoa jos pikkasen saisi välirahaa tingittyä. Olisihan se Bravo astetta isompi, 1,5 vuotta uudempi ja yli 70 tkm vähemmän ajettu kuin tämä GP.

    • arska1234

      Tuosta vaihtohyvityksestä omat kokemukset on, että se ensimmäinen tarjous kaupoissa on reilusti alakanttiin.. Kokeilevat jos joku tekee sillä kaupat = isompi voitto...
      Itse olen yleensä saanut 1000-2000€ paremman hyvityksen vanhasta kun olen vähän tinkinyt.....

      Esim. edellisessä kaupassa eka tarjous vanhasta oli 6800€ ja lopullinen hyvitys oli 8750€ mutta silloin vaihdoinkin uuteen Fiiuun :)

    • GP1.2Air

      No niin, huhtikuussa tuli sitten vaihdettua G.Puntoni siihen vähänajettuun -12 malliseen Bravoon. Hinta oli pudonnut 100 euroa eli 10700 euroon. Hieman ennen vaihtoa Puntoni tuulilasiin tuli edellä kulkeneesta autosta kivenisku ja pieni halkeama. Sain silti tingittyä vaihtohyvityksen 5000 euroon eli väliä maksoin 5780 € (sis. 80 € toimituskulu). Kaupan päälle tankki täyteen bensaa. (Uusi tuulilasi olisi kyllä ollut edullinen G.Puntoon, vain 200€ asennettuna).
      Turbomalleja kyllä katselin mutta vähän oli tarjolla näitä tämän vm.2012 ikäisiä. Kyllähän tällä 90 hv tehollakin pärjäilee ja houkuttimena tässä oli pieni km-lukema, siisteys ja vetokoukku (vaikka vasta kerran ollut käyttöä). Kulutus on yllättänyt positiivisesti. Vaikka ilmoitettu keskikulutus on 6,3 litraa sataselle, on se mitattuna ollut yleensä 6,1 litraa satasella. Kuudetta vaihdetta käytän yleensä vasta satasen vauhdissa ja silloinkaan en jyrkemmissä ylämäissä. Ostettaessa kilometrejä oli 29500 ja nyt 10 000 km enemmän eli 39500 km. Hiljattain Bravollani oli ensimmäinen katsastus ja läpäisi sen huomautuksitta. Takuu päättyy tämän kuun lopussa, mutta liikkeen myöntämää käyttöturvaa on vielä 10000 km jäljellä (ostopäivästä 1 vuosi/20 000 km).
      Vielä ei ole ollut ainuttakaan vikaa Bravossani. Toivottavasti on yhtä huoleton ja viaton kuin aikaisempi Grande Puntoni.

    • vennu4321

      Haynesilla on Grande Puntoon korjaus- ja huolto-opas. Sen kanssa säästää Deltan suolaisista huoltohinnoista ison osan. Löytyy ainakin noista liikkeistä:
      www.amazon.com 17 e, www.biltema.fi 25 e, www.ago.fi 23 e, www.suomalainenkirjakauppa.fi 23 e, www.alfamer 35 e.

    • finaalissa

      No nyt se on paalattu!

      • Urologiharjoittelija

        Olitko lampaan tai vuohen kanssa. Miten tässä näin kävi? Oletko täysin suvunjatkamiskyvytön?


    • sussiunatkoon

      elä osta fiattija,susi jo syntyessään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe