sellainen askarruttaa että mitä kasteveden heittäminen symbolisoi. kummihan sen heittää mutta onko heittotavan oltava joku tietty? jomman kumman (kumman?) olan ylikö vai vain ylöspäin?
tuntuu ettei haluaisi kastevettä viemäriinkään kaataa..
kiitos jo etukäteen jos joku voi auttaa
kasteveden heittäminen
17
31357
Vastaukset
- meillä
en ole kuullutkaan heittämisestä koskaan.
meilläpäin on tapana laittaa kastevesi kauniiseen pulloon ja antaa haihtua ajankanssa.
eikö se henkilö, joka kertoi heittämisestä, osaisi myös kertoa kuinka heitetään? - tuikku70
yleensä kummi heittää veden, ainakin meillä on heittänyt. ja poika-kummi. vesi heitetään ylöspäin ja mitä ylemmäs sen pitempi vauvasta kasvaa... jotain tuonne päin
- Kisu
Meillä päin on tapana heittää kastevesi kodin katolle. Kuulemma siitä näkee kuin pitkä tulee vauvasta ja jotkut myös sanoo et se kuvastaa elämän pituutta...
- napsu
kastevesi annettiin vaan olla maljassa ja siitä se sitten haihtui huoneilmaan.
- rosa
myös haihduteltiin kastemaljasta huoneilmaan. Paha sitä vettä on mennä heittämään kerrostalon katolle:D ois siinä kummi koituksella:D
- katolle
Kummit vievät kastemaljan pihalle ja heittävät kasteveden katolle. Tietää pitkää elämää.
- veitikka
Meillä kasteveden heitti poika-/mieskummi joko olan yli korkealle taaksepäin tai sitten vain korkealle "eteenpäin"... mielestäni ei siis ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, kummista on riippunut heittotyyli.
- Jeppis
Kastevesi on ... vettä. Luepa Raamatusta, miten siellä kastettiin porukkaa. Esimerkiksi vaikka Jeesus. Johannes kastoi Jeesuksen joessa, ja ... sitten niille tuli kauhea probleemi että mihin se joen vesi nyt laitetaan kun eihän sitä poiskaan voi heittää!!!???? Lopuksi niitten oli pakko jättää se vesi sinne jokeen kun ei ne saanu laitettua sitä mihinkään pulloon. No niin.
- tiedustellut
moi!!!
kasteveden heittäminen on pakanooitten rituaali. eli mitä ylemmäs heittää niin pitkäksi vauva kasvaa, mitä pitemmälle heittää sitä pitemmälle lapsi menestyy..
Meillä heitettiin,myös kuin laitettiin kastevesi pieneen pulloon..
(joku myös sanoi että heittäminen on lappalaisten tapa,siitä entiedä sitten)
seurakuntahan sanoo että veden pitäisi kataa hiljaa pois, ja /tai säilyttää nätissä pulossa..
toivottavasti tästä oli apua...
hauskoja juhlien päiviä kaikille...
niin joo, jos aijotte heittää veden suosittelen sen heittämistä papin lähdön jlk'n..ettei herra tai rouva loukkaannu..- pikku-y
Mieheni suku on lappilaisia, kastevesi siellä kuulemma otetaan joesta ja heitetään katolle. Oma sukuni on savosta ja myös siellä heitetään vesi. Tämä on nyt jotain sitä että pitkä hyvä elämä ja mieli iloisena ylös jne. Ihan hauska tapa sinänsä, oli tuo nyt pakanallista tai ei. Sanoisin että melkoisen pieni prosentti lapsensa kastavista uskoo mihinkään muutenkaan. Onpahan vain tapa.
- Äiti
En ole kuullut koskaan kasteveden heittämisestä.
Me otimme kastevettä pulloon ja kaadoimme veden lapsen kylpyveden sekaan tuomaan onnea.- Vesi
Kasteveden voi myös jättää kastemaljaan haihtumaan tai kaataa sen kodin kivijalkaan. Näillä kai symboloidaan jotenkin kodin siunaamista...
- Pompo
ikinä mistään kasteveden heittämisistä tai edes niiden pullottamisesta! Meillä lapset on kastettu kirkossa ja epäilenpä, että kastetilaisuuden jälkeen suntio tai ehkäpä siivooja on kaatanut yksinkertaisesti kasteveden viemäriin.
En oo ikinä tullut edes ajatelleeksi, että sillekin pitäisi "tehdä" jotakin. Oon kai liian pakana, kun mun mielestä vesi on vain vettä... Vaikka, jos rehellinen olen, niin kyllä nuo erilaiset heittotavat yms. on silkkaa taikauskoa ja pakanallisia tapoja, ei niillä ainakaan mitään tekemistä kasteen sakramentin kanssa ole.- 2 lasta
meillä pappi sanoi,että se ei ole pyhää,joten viemäriin vaan
- B_Bobby
2 lasta kirjoitti:
meillä pappi sanoi,että se ei ole pyhää,joten viemäriin vaan
mistään vesien heittämisistä (paitsi kusella käydessä). Ja meidän vesi oli ihan kraanavettä, jonka pappi sitten siunasi. Luoja tietää, mitä sille vedelle sitten tapahtui. Kai se pappi kaatoi sen auton pissapoikaan tms.
Omituisia tapoja teillä...
- Naomi
Kasteveden kuuluisi antaa itsestään haihtua. Kuulemma tuo heittäminen kuvastaa lapsen kasvua isoksi ja pitkäksi. Olikohan se joku perinnekirja josta noita selityksiä luin.
- tuleva mamma
heissan..lueskelin teidän viestejä ja tuli yhtäkkiä itselläni mieleen että kuinkahan me nyt sitten..kun toisaalta haluaisin haihduttaa sen siinä maljassa,vaikka kirjahyllyssä..mutta meillä on kissoja.onko se nyt sitten hienoa jos kissat menee juomaan siitä?:D öh,ei sais nauraa mut tommosia mä mietin..tai sitten pitää vaan nakata se parvekkeelta ilmaan..*jää pohdiskelemaan*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669