Marevan lääkitys

pelokas naaras

Minulla on ollut 2004 alkaen flimmereitä ja sairastan lievää hiippaläpän vuotoa. 8 vuotta käytin Emconcon 2,5 mg. Olin syönyt turhaan Emconcoria koska se laski sykettä. Tällä hetkellä ei mitään lääkettä. Sähkön siirtoja on tehty 17 kertaa näiden vuosien aikana. Marevania olen käyttänyt puolitoista vuotta. Vuosi oli hankalaa kun ei mennyt hoitotasolle 2-3. 15 viikkoa on ollut hoitotasolla. Nyt INR arvo on laskenut 1.9 ja kysyisin olenko syönyt liian vähän vai liikaa K vitamiinia. Lääkärit ja terv.kesk. ei saa vastausta tähän. Voiko joku kertoa jos INR arvo laskee niin olenko silloin syönyt K-vit. ruokaa liian vähän tai liian paljon.

15

1613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m76__

Eikös ne k-vitamiinit eil vihreät vihannekset ym. nosta INR arvoa?

Marevanin kanssa on käsittääkseni idea syödä koko ajan samalla tavalla. Eli ei mässätä/paastota vuoroviikoin tai syödä hulluja määriä salaattia välillä ja välillä ei mitään.

• pelokas naaras

Olen yrittänyt syödä päivittäin samalla tavalla mutta oliskohan tähän vaikutusta jouluviikot ja uusi vuosi joka sekoittaa ruokavalion. Koska INR arvo laski 5 viikon aikana 2.5 -1.9. Olenkohan syönyt nyt liian vähän salaatteja. Se on niin kurja kun kysyn samalla lääkäreiltä ja sairaanhoitajilta silloin kun joudun sähkönsiirtoon. vastaukset ovat ympäri pyöreitä. Onkohan se nyt niin jos arvo laskee niin salaatteja eli K-vit. on syöty liian vähän.

• ukko.

Marevan nostaa inr-arvoa ja k-vitamiini laskee.

• m76__

No niinhän se olikin. Wikipedian mukaan:
        "Veren hyytymistaipumusta voidaan tarvittaessa vähentää lääkeaineella varfariini (kauppanimi Marevan).[5] K-vitamiini vaikuttaa varfariinin tehoon. Jos K-vitamiinin saanti lisääntyy, lääkeannosta on nostettava. Siksi K-vitamiinin saannin tulisi olla vakio varfariini-lääkityksessä. Vihannesten edullisten terveysvaikutusten vuoksi vihanneksista ei kannata luopua lääkityksessäkään kokonaan K-vitamiinin vuoksi. Riittää, kun huolehtii K-vitamiinin tasaisesta saannista. K-vitamiini ei tuhoudu tai vähene keitettäessä."

• Samassa veneessä
        m76__ kirjoitti:

No niinhän se olikin. Wikipedian mukaan:
        "Veren hyytymistaipumusta voidaan tarvittaessa vähentää lääkeaineella varfariini (kauppanimi Marevan).[5] K-vitamiini vaikuttaa varfariinin tehoon. Jos K-vitamiinin saanti lisääntyy, lääkeannosta on nostettava. Siksi K-vitamiinin saannin tulisi olla vakio varfariini-lääkityksessä. Vihannesten edullisten terveysvaikutusten vuoksi vihanneksista ei kannata luopua lääkityksessäkään kokonaan K-vitamiinin vuoksi. Riittää, kun huolehtii K-vitamiinin tasaisesta saannista. K-vitamiini ei tuhoudu tai vähene keitettäessä."

Asia on niin, että jos syöt *liikaa* vihreitä kasviksia, INR arvo laskee.

Vihanneksista ei tartte luopua todellakaan, vältä vaan tummanvihreitä;- pinaattia, persiljaa, vihreitä papuja, jne, sitten karpalo ja greippi ovat pannassa.

• Banna bulla

• pelokas naaras
        Samassa veneessä kirjoitti:

Asia on niin, että jos syöt *liikaa* vihreitä kasviksia, INR arvo laskee.

Vihanneksista ei tartte luopua todellakaan, vältä vaan tummanvihreitä;- pinaattia, persiljaa, vihreitä papuja, jne, sitten karpalo ja greippi ovat pannassa.

Siinä se vaikeus onkin koska en syö luettelemasi vihreät vihannekset. Syön ainoastaan päivittäin salaattia jossa on kurkkua ja tomaattia. Mielestäni olen joulun-uudenvuoden välissä syönyt vähemmän kasviksia ja siitä huolimatta INR arvo laskee. Vaikeaksi menee jos viidessä viikossa INR arvo on laskenut 2.7:stä 1.9:ään.

• äölkjhbgv

Ku minä lasareetissa pumpun takia olin eli siellä seurantahuoneessa...yöllä minut tuotiin. Niin aamulla alkoi lappamaan hoitsua ja alkoi valvottavien mummojen kotiutus.. voimakkaalla äänellä se paksuhoitaja ohjeisti "ei mitään vihreätä". Taitaa olla ylimainostettuja noi salaatit. Niin K2 vitamiinini ei vaikuta veren sakeuteen.

Juu eikä se tonnikeiju käynyt minua kattomassa vaikken minä mikään rumakaanm ole. Ans olla sitten minut vietiin pumppuosastolle ja letkua niin perkelleesti ja liikkua ei saanut.

• Tietoa lisää

Mistä tiedät ,että K2 ei vaikuta.kiitos jo etukäteen.

• fd1r313

Vihannesten määrä on merkityksetön. Kuhan syö suht samalla tavalla säännöllisesti. Helpompi marevain annosta on muuttaa ku K-vitamiinin määrää dietissä. Siksihän sitä seurataankin labrakokeilla

• pelokas ablaatioon

Sama homma vaikeeta on.oon ablaatiojonossa ja pitäs saada 2-3 viikkoo tasolle 2-3.syön normaalisti niinku muulonkii.alussa oli pitkästi yli kolme,sit 1.6 sit 2.1 ja taas on 1.8.!! aikamoista säätämistä on ja kun noihin lääkäreihinkään ei saa yhteyttä itse ottaa!!kytätä soittoaikoja ja eihän ne ymmärrä jos työaikana ei saa puhelinta omaa olla!no ei se niiden vika oo..

• eräsmies

Tuo takaisinsoittohan se on se mukavin juttu. Itsekin joskus kaipailin uusintaa mielialalääkkeiden reseptiin, niin soittoaika "iltapäivälle" tuli. Siinä sitten olet keskellä avokonttoria, kun puhelin soi ja lääkäri tenttaa, että mikäs on ongelmana...

• Darone Amio

Minä en syö salaatteja ollenkaan, syön vain hedelmää ja marjoja ja porkkanaa joskus. Silloin kun söin Marevania, niin arvo pysyi hyvin. Söin 3 mg:n tablettia olikohan 1 tai 1,5 tbl.

Mikä tablettivahvuus sinulla pelokas naaras on? Montako tablettia syöt?

Joskus ennen muinoin keskusteltiin samalla palstalla, olin silloin kai Amiodarone ja myöhemmin Darone Amio, kun joku omi minun nimimerkkini. Minulla on ollut onneksi vain kolme eteisvärinäjaksoa. Viimeiseen on vuosi aikaa.

Harmi, että ne sinulla toistuvat. Voisiko joku muu lääke sinulla vaikuttaa siihen INR:ään? Ainakin sitä voi nostaa joku lääke, mutta voiko joku laskea...

Minulle ei sovi lainkaan Emconcor tai Bisoprolol eikä paljon mikään muu kuin Tenoblock (atenolol). Minusta bisoprololia määrätään potilaille holtittomasti, ja se monilla vain pahentaa tilannetta. Mullekin sairaalassa syötettiin sitä, ja olo oli kamala. Vaadin takaisin atenololin.

• Näillä mennään

Millaisia oireita sinulle tuli Bisoprololista? Itselläni on ko.lääke enkä ole huomannut mitään erikoisempaa. Miksi se vaikeuttaisi tilannetta joillakin kuten arvelet?

Tuo lääkeasia on todellakin niin henkilökohtainen ettei niitä kannata ehkä alkaa vertailemaan missään olosuhteissa.

• 30C9

Entinen Pelokas naaras. Olen ollut pitkän aikaan pois palstalta kun huomasin, että siellä ei keskustella rehellisesti kun tämä on kuitenkin kurja sairaus. Flimmereitä on vuosittain n. 9-12. Sähkönsiirtoja on tehty 17 kertaa 12 vuoden aikana. Minulla on nyt vain käytössä Metohelax 23,75 mg tarvittaessa ja Marevan 3 mg 2 tablettia viikossa. Minulle suositellaan ablaatiota mutta en ole uskaltanut ajatella sitä. Ensi viikolla on kardiologi.
        Miten olet saanut flimmerin pysymään poissa? Voitko auttaa minua.
        Metohelax ei ole mitään hyötyä. Ehkä söin liian kauan Emconcoria ja altisti flimmereille.
        Olen ihan epätoivoinen kun jatkuvasti tulee flimmereitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe