Löytyykö ketään muuta joka kärsisi samasta häiriöstä?
Olen kärsinyt nyt kolmisen vuotta aivan uudenlaisesta ilmiöstä, joka toistuu useana yönä, ehkä keskimäärin kerran viikossa. Herään kesken unen kauhun vallassa, koska uskon, että olen nielaissut jonkun esineen, mihin pelkään tukehtuvani. Esine on ollut esim. puukko, pingispallo, purkkapallo, neula jne. Viime yönä se oli jonkinlainen "verkko" ja kesti varmaan puoli minuuttia ennen kuin heräsin 100 %:sti ja tajusin kaiken olevan vain uneen sekoittunutta harhaa. Usein kumarran pääni sängyn laidalta lattiaa kohti että painovoima valuttaisi esineen takaisin pois nielusta.
"Painajainen" on toistunut niin monta kertaa, etten enää koe samanlaista kauhua / kuolemanpelkoa kuin ensimmäisillä kerroila.. Jotenkin osaan paremmin jo hallita stressireaktiota mikä siitä syntyy, ja siitäkin huolimatta adrenaliinia alkaa virrata ihan riittävästi, että takaisinnukahtaminen on vaikeaa. Olen huomannut, että häiriö ilmaantuu todennäköisemmin jos päivällä on ollut stressiä tai jos nukkumaanmeno on ollut rauhaton.
Nyt pitäisi lääkärille aikaa varata. Toivottavasti asia vaan otetaan tarpeeksi vakavasti ja ohjattaisiin jatkotutkimuksiin, kun omaan elämänlaatuun tämä ongelma vaikuttaa niin paljon. Olisin vain siis kiinnostunut tietämään, kärsiikö kukaan muu vastaavasta.. Oletteko löytäneet jotain apua?
Unesta herääminen ja tukehtumisen tunne :((
6
318
Vastaukset
- Syökkö tällä hetkell
lääkkeitä ? Jos syöt, mitä ?
- unihäiriöinen
Ei mene lääkkeitä, eikä ole perussairauksia. Lisäravinteena menee D-vitamiini ja Omega-3.
- Sit kannattaa mennä
unihäiriöinen kirjoitti:
Ei mene lääkkeitä, eikä ole perussairauksia. Lisäravinteena menee D-vitamiini ja Omega-3.
lekuriin.
- 5+4
Tuosta löytyi hyvin samanlainen häiriön kuvaus: http://www.netwellness.org/question.cfm/59578.htm
- sari k
Mahdollisesti niskat jumissa, pää väärässä asennossa, tyyny väärä, reflux. Uniapnea? Oletko koettanut nukkua pää kohotetussa asennossa, tai jonkinlaisessa istuma-asennossa?
- unihäiriöinen
Melko suurella varmuudella voin sulkea pois uniapnean (ei ylipainoa, nuori ikä, en kuorsaa, puolisko ei ole huomannut hengityskatkoja...). Niskat ovat jumissa todellakin, ja vaikka en usko sen liittyvän tähän, olen alkanut huomioida niitä liikunnalla. Refluksia ei ole joten pään kohoasento ei tunnu tarpeelliselta. Sukulaislääkärikin puhui uniapnean mahdollisuudesta, mutta toi esille myös parasomnian, johon itsekin nyt kallistun. Ensi viikolla koitan varata aikaa lekurille, jotta ongelmaan saisi ammattiapua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1542079Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3081769- 931577
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois801241Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671160
- 251081
- 481017
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73976Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei23967