Vajis ja akne?

Ikuinen laihduttaja

Olen kärsinyt aknesta jo 10 vuotta (olen 23-vuotias) eikä mikään ole auttanut, kokeiltu on Roaccutania ja e-pillereitä. Voiko kilpirauhasen toiminnalla ja aknella olla jokin yhteys? Kuinka moni teistä kärsii aknesta?

Kärsin monista oireista, jotka viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta olen niin saamaton ja huonomuistinen, etten ole saanut varattua aikaa testeihin, vaikka olen jo vuoden ihan tosissani suunnitellut sitä. Voisinkohan vaan mennä terveyskeskukseen ja pyytää aikaa testeihin? Mitä maksaa?

13

6636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junnu

arvauskeskukseen verikokeeseen , maksanee käyntimaksun , siitä saa suunnan missä mennään .

• arvaaja

terveyskeskuksestakin varataan ensin aika lääkärille, joka tekee lähetteen laboratorioon. Johan siinä rumba syntyisi että ihmiset itsensä määräisivät tutkimuksiin. Muutenkin jo järjestelmä tahtoo tukehtua, vaikka näin hyvin eivät asiat ole koskaan olleet.

• ajattelit sitten
        arvaaja kirjoitti:

terveyskeskuksestakin varataan ensin aika lääkärille, joka tekee lähetteen laboratorioon. Johan siinä rumba syntyisi että ihmiset itsensä määräisivät tutkimuksiin. Muutenkin jo järjestelmä tahtoo tukehtua, vaikka näin hyvin eivät asiat ole koskaan olleet.

pilkkua viilata? ei kukaan varmaan ihan-itse-tiedäkään että labran ovelle ei vaan tupsahdeta...

Otan osaa. Elämäsi ei ole helppoa. Hehheh.

• Hilla
        arvaaja kirjoitti:

Kyllä kuuluvat rutiinikokeisiin TSH T4V, varsinkin, jo oireita on ja saamattomuus vaivaa. Jos joku lääkäri sen kieltää, niin puoskaritasolla on hänellä opit. Kyllä lääkärien täytyy kuunnella potilastakin, vaikka se tarkottaisiskin muutamaa verikoetta.

Ei siis muuta kuin tk.seen ja lääkärin vo:lle!!

Kyllä se siitä lähtee!!

• putte

Tästä on ollut maininta joskus, että kilpirauhashäiriöt saattavat olla yhteydessä jossain tapauksissa finnien tuloon. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikilla finneistä kärsivillä olisi kilpirauhasvaivoja. Itsellä oli voimakas kilpirauhasen liikatoiminta ja finnien tulo vain kiihtyi, kunnes tauti todettiin ja aloitettiin rauhoittava lääkitys. Lääkitys hillitsi selvästi näppyjen tuloa jo muutamassa viikossa. Tässä tapauksessa liika kilpirauhashormooni on voinut aiheuttaa näppyjen tulon jotka pahimmillaan ennen lääkitystä olivat isoja paiseita.

• lääkitys

tässä tapauksessa on sit aloitettu? voisikohan itsellänikin akne johtua ainenkin osin kilpirauhasten liikatoiminnasta. vielä ei lääkitystä olla aloitettu....ensin uusinta testi toukukuussa.

• JaJu

Mitä kaikkia oireita sinulla on?
      Itselläni on ollut hypotyreoosi jo noin 15 vuotta. Aknea ei ole ollut. Syön tällä hetkellä 2 tbl/vrk. Olo kilpirauhasen osalta hyvä.
      Kannattaa muuten muistaa aivolisäkeperäisen ja kilpirauhasperäisen ero. Ensimmäisessä usein muitakin hormonihäiriöitä ja hankalampi saada tasapainoon.

• mikseihoideta?

Minulla vajis tekee aknea. Sairaalassa ei koskaan sanottu että sairastan vajista. En tajua miksi ei.

Nyt alkaa kunnolla selvittelyt kilpirauhasen osalta. Suoraan sanottuna ketuttaa tuo julkisenpuolen kädettömyys ja haluttomuus auttaa.

• kelp levä

Jätä viljat, niin helpottuu molemmat vaivat.

Syö jodia lisäravinteena.

• Ei liikaa jodia
        kelp levä kirjoitti:

Jätä viljat, niin helpottuu molemmat vaivat.

Syö jodia lisäravinteena.

Jodin saanti on erittäin tärkeää, se on välttämätöntä kilpirauhasen toiminnalle, mutta puhdasta jodia ei syödä lisäravinteena. Kelp levan vastauksesta voi saada kuvan, että jodia nautittaisiin lisäravinteena kuten kalkkia tai magnesiumia. Apteekin joditabletit on tarkoitettu vain ydinlaskeuman aiheuttaman kilpirauhassyövän ehkäisemiseen ja sitä ei oteta ennen kuin viranomaiset niin kehoittavat tiedotusvälineissä, jos joku kantama-alueen atomivoimala sattuis posahtaa.

Jodia suomalainen saa yleensä tavallisesta (ei siis luomu-) lihasta, maidosta, munista ja jodioidusta suolasta. Vegaanien ja vain luomuruoan nauttijoilla on siis riski potea jodin puutosta ja sen seurauksia. Merilevätuotteissa on runsaasti jodia. Kilpirauhassairaiden ei kuitenkaan pidä käyttää esim. merileväpuristeita, koska niiden jodimäärät voivat olla aivan liian suuria ja pitoisuudet vaihtelevat. (Kelpasan-merileväpuristeen pakkauksessa onkin valmistajan varoitus, että henkilön, jolla on tai on ollut kilpirauhassairaus, ei tule käyttää ko. valmistetta.) Jodin puute johtaa kilpirauhassairauksiin, mutta sama riski on liian suurella jodin saannilla. Pari sushiateriaa viikossa on vielä ok.

• Diagnoosi ensin

Jos asiaa ei ole tutkittu, mistä päättelet, että sinulla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta? Ennen kuin hoidetaan, pitää tutkia. Onneksi se prosessi on sinulla nyt käynnissä.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan tyypilinen oire on liian kuiva iho, ei rasvainen, mikä menee yhteen aknen kanssa. Liikatoiminnassa iho ja hiukset rasvoittuvat.

• VSL#

Samaa mieltä. Ainakaan vajaatoiminta ei aiheuta finnejä. Syitä voisi lähteä etsimään vaikka suoliston kunnosta. Itselläni maitohappobakteerit paransivat aknen josta kärsin 25 vuotta. Minulla on myös vajaatoiminta, mutta asianmukainen lääkitys ei finneihin vaikuttanut tuon taivaallista.

• Mammma

Minulla oli akne n. 13 vuotiaasta saakka. Söin Tetralysal-antibioottikuuria n. 2 vuotta ja pientä apua siitä oli, mutta ei vienyt tätä kuitenkaan kokonaan pois ja heti kun lakkasi syömästä niin tuli takaisin. Viime vuonna 19 vuotiaana kaikki oireet viittasi kilpirauhasen liikatoimintaan ja siihen lääkityksen saatua iho parani. :) Nyt olin hetken ilman lääkkeitä, kun arvot saatiin kohdalleen. Pikkuhiljaa olo ja iho taas huononi ja arvot olivat taas liikatoiminnan puolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3306
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57