Kolmoishermo potilaat??

potilas

Kertokaa millaisia tutkimuksia olette käyneet läpi?? itsellä kolmoishermosärky epäily ja tässä vaiheessa hampaat tutkittu ja muuta ei kuulema tehdä. haluaisin todella tietää johtuuko tämä inhottava kipu kasvoissa todella tuosta kolmoishermosta vai onko taustalla joku muu syy. auttakaa!

12

17270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

Äidilläni oli sama vaiva vuosikymmeniä. Kosteus,tuuli joskus leukojen liikuttelu (syöminen) laukaisi kivun. En muista mitä tutkimuksia tehtiin,mutta hoitona oli lääkitys ja lisänä itämainen akupunktio (joka auttoi). Kokeilivat myös hermon hyydytystä, mutta se ei onnistunut.

• Oireet

Millaisia oireita sinulla on ollut kasvoissasi ? Onko sinulla ilmennyt hampaissa kipuja ?
      Minulla ilmeni kipuilua hampaissa kylmän, kuuman ja makean vihlaisuina. Niskassa oli kipuja ja välillä päätäkin särki, poskionteloiden kohdilla molemmilla puolilla oli ns. ontelokipuja, joiden syytä arvailtiin milloin allergiasta johtuvaksi milloin miksikin. Varsinaista kolmoishermodiagnoosia en sitten saanut, vaan diagnoosi oli epätyypillinen kasvokipu. Hampaat ja poskiontelot kuvattiin ja mitään niistä ei löytynyt. Muita tutkimuksia ei sitten tehtykään. En saanut vaivaani vielä lääkitystä, vaan sinnittelen tavallisilla särkylääkkeillä eteenpäin päivä kerrallaan. Mitään lihasnykimistä ei ilmene kasvoilla,vaan kipuilua juuri molempien poskionteloiden kohdalla. Outo vaiva, mutta ei onneksi ole vaarallinen. Kerrotko omista kokemuksistasi, sillä olisi kiva tietää hoidoista, lääkkeistä yms. enemmän.

• potilas

olisin voinut kirjoitella sinne?! ois todella kiva jakaa kokemuksia kun tuntuu että tämä ei ole niin yleinen sairaus.

• kaarin62

kasvokivuksi yleensä diagnosoidaan kivut joita esiintyy molemmilla puolilla kasvoja.
        Kolmoishermokipu,ainakin oman tietoni,mukaan esiintyy vain toisella puolella kasvoja. Eikä siihen tehoa tavalliset särkylääkkeet lainkaan.

Itselläni kolmoishermosärky todettiin n.7v sitten. Tutkittiin ensin hampaat,sitten magneetti kuvassa ja sen jälkeen diagnoosi.
        Lääkkeitä lääkkeitten perään,loppuvaiheessa söin jopa neljää lääkettä yhtäaikaa,eikä kivut sittenkään poissa. Sitten loppuivat lääkevaihtoehdot.
        Viime toukokuussa kävin elektrokoagulaatio toimenpiteessä (hermokimppua käsitellään lämmöllä) ja kipuni jäivät sille tielle.
        Nyt kivuton ja toivon vaan että tilanne jatkuu,kun koskaan ei tiedä...jaksamista kaikille edelleen kipuileville.

• pruksaus

Hei katsotiinko sinun purentaa, narskuteletkö öisin (pruksaatko?) koska oireet viitaisi siihen, minulla yöllä suuhun laitetava pyrenta kisko vei oikeeet pois

• vaikeaa on

Serkulta poistettiin takahammas, joka oli haljennut. Siitä se alkoi. Hermo oli jotenkin kiinnittynyt yhteen juureen, joka oli mutkalla. Kipu on joskus raastavaa. Hammaslääkäri on tehnyt kaiken, mitä voi. Muuallakin on jo tutkittu.

Ensi viikolla taas tutkimukseen ja yritys tehdä jotakin. Toivottavasti onnistuu, sillä on vaikeaa katsoa ihmistä, joka silmissä laihtuu, koska syöminen on tuskallista. Tätä on jo kestänyt melkein kaksi vuotta. Joku `lääkäri Oulusta kipupolilta sanoi TV:ssa, että siitä hermosta, joka vaurioituu, muodostuu vähitellen kivun ADSL, joten huonolta näyttää. Onko niin?

• 4-lapsen äiti

tämä tulee monta vuotta jälkeen kyllä kun toisilta kokemuksia haet mutta annan kuitenkin.
      Minulle tehtiin tt-kuvaus,hampaat tutkittiin sekä kallokuvat röntgenissä, sekä mangneettikuvaus päästä ja osittain niskasta ja odottelen mistä johtuu 4 viikkoa mennyt kun särky alkoi ja syön 9 lääkettä päivässä että särky pysyy poissa!!!!

• Mies Tampereelta

Olen utelias tietään onko särkynne mahdollisesti vain toisella puolella kasvoja. Itselläni on vasemmalla puolella ollut nyt muutama käsittämätön särkykohtaus, jota epäiltiin poskiontelotulehduksen aiheuttamaksi, mutta sitä se ei ollutkaan. Kohtaukset ovat kestäneet noin 30-60min ja olleet aivan hirveät ja heijastavat mm. hampaisiin. Kohtauksen ollessa päällä syljen eritys tosi runsasta (onko muilla samoja oireita?)

• Ajuri
        Mies Tampereelta kirjoitti:

Olen utelias tietään onko särkynne mahdollisesti vain toisella puolella kasvoja. Itselläni on vasemmalla puolella ollut nyt muutama käsittämätön särkykohtaus, jota epäiltiin poskiontelotulehduksen aiheuttamaksi, mutta sitä se ei ollutkaan. Kohtaukset ovat kestäneet noin 30-60min ja olleet aivan hirveät ja heijastavat mm. hampaisiin. Kohtauksen ollessa päällä syljen eritys tosi runsasta (onko muilla samoja oireita?)

Olen 63 vuotias mies, kohta työelämästä eläkkeelle siirtyvä. Urheilua harrastava mies. Vaivanana minulle on todettu oikean posken kolmoishermosärky. Olen kärsinyt 1,5 vuotta vaihtelevista särkykohtauksista. Särky voi esiintyä yöllä ja päivällä. Esim. parranajosta, haukottelusta, syömisestä ja puhumisesta.
        Olen huomannut leukaliikkeiden vähentävän kipukohtauksia, jonka johdosta olen n. kahden kuukauden ajan pureskellut aamupäivän purukumia, myös iltaisin ennen nukkumaanmenoa olen pureskellut purkkaa. Kipukohtauksia on ollut tuskin ollekaan. Olen keskustellut lääkärini kanssa sairaudestani ja hän suositteli ensin lääkehoitoa, jota en halunnut. Kerottuani hänelle purukumin pureskelustanu ja siitä saamasta avusta, hän suositteli jatkamaan tätä keinoa ja käyttämällä xylitoli-purkkaa.
        Tuntuu uskomattomalta, että näin yksinkertaisesta ja halvasta konstista olisi apua. Suosittelen kokeilemaan ja kertomaan kokemuksista muillekkin!

• vaivainen
        Ajuri kirjoitti:

Olen 63 vuotias mies, kohta työelämästä eläkkeelle siirtyvä. Urheilua harrastava mies. Vaivanana minulle on todettu oikean posken kolmoishermosärky. Olen kärsinyt 1,5 vuotta vaihtelevista särkykohtauksista. Särky voi esiintyä yöllä ja päivällä. Esim. parranajosta, haukottelusta, syömisestä ja puhumisesta.
        Olen huomannut leukaliikkeiden vähentävän kipukohtauksia, jonka johdosta olen n. kahden kuukauden ajan pureskellut aamupäivän purukumia, myös iltaisin ennen nukkumaanmenoa olen pureskellut purkkaa. Kipukohtauksia on ollut tuskin ollekaan. Olen keskustellut lääkärini kanssa sairaudestani ja hän suositteli ensin lääkehoitoa, jota en halunnut. Kerottuani hänelle purukumin pureskelustanu ja siitä saamasta avusta, hän suositteli jatkamaan tätä keinoa ja käyttämällä xylitoli-purkkaa.
        Tuntuu uskomattomalta, että näin yksinkertaisesta ja halvasta konstista olisi apua. Suosittelen kokeilemaan ja kertomaan kokemuksista muillekkin!

Hienoa että olet saanut avun purkasta, minä en.

• mamma75

kolmoishermosäryn oireina ovat,vasemman puolen poskipää puutuu,ikäänkuin muurahaisten marssi välillä käynnissä..toiseksi sähköiskumaisia kipuja,joskin hyvin lyhyt aikaisia,vasemman puolen sierain tukkoisen tuntuinen kun oireet päällä,silmä vetistää tai ainakin sellainen tunne.välillä myös vasemmalla puolella ohimolla kovia kipu piikkejä

• Mies Nokialta

v.98 alkoi kolmoishermosärky, ja söin lähes kaikki
      mahdolliset lääkkeet kipuun. 25 kpl pv, annoksien
      mg valtavia. Oli akua ym, mikään ei auttanut. Olin
      myös sairaalassa voimakkaimilla lääkkeillä tiputuksessa ja niiden varassa sain levätä edes vähän, kuin myös olin samalla tutkimuksissa.
      Monet neurologit kävin lävitse, mikä on oikea reitti. Sairaus on sen tyyppinen, että terveyskeskuslääkärit suosista kirjoitti lähetteen
      eteenpäin erikoislääkäreille. Kivut olivat hirvittävät oik.puolella kasvoja,silmästä alaspäin
      nenänvarttapitkin hampaisiin ja ja ylähuuleen. En pystynyt syömään,juomaan,puhumaan tai peseytymään kuin kovan kivun kanssa. Kohtaukset oli yhä pidempiä. Magneettikuvauksen jälkeen minut siirrettin neurokirurgian puolelle ja rohkea kirurgi sekä taitava leikkasi minut ns. Jannettan-leikkauksella. Tänä päivänä on lääkitys
      purettu ja kivut on poissa. Elän normaalia elämää ja olen palannut työelämään. Saiaraskertomus olisi pitkä ja monenlaisia kokemuksia, mutta tässä tärkein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe