Jos meinaa lajin harjoittelun aloittaa niin pitää kuulemma olla nuhteeton tausta. lähinnä tuo huumausainerikoksia kohta kiinnostaa.
huumausainerikosta ei ole, mutta muutama käyttörikos kyllä taitaa tuolta tiedoista löytyä (kannabis).
eli pääsenkö vielä aloittamaan lajin vai kuinka?
uusimmasta merkinnästäkin on tosin jo reilusti yli vuosi...
Krav maga + "rikos"tausta ?
38
9639
Vastaukset
- pro
Käsittääkseni henkilö jolla on rikosrekisteri, ei saa osallistua peruskurssille.
- AndyS
Huumausaineen käyttörikos on sakkujuttu, eikä sakkoja merkitä rikosrekisteriin.
- Jacqui
En usko, että kannattaa edes yrittää päästä mukaan.
Kaikesta voi toki neuvotella, mutta vaikeaa se olisi. - Masasan
Mistäköhän Krav Maga-seurat selvittävät rikosrekisterin?
Edelleenkään rikosrekisteri ei ole julkista tietoa eikä siitä edes itse saa kopiota. - Jacqui
Masasan kirjoitti:
Edelleenkään rikosrekisteri ei ole julkista tietoa eikä siitä edes itse saa kopiota.Suomen Krav Maga Liitto toimii yhteistyössä viranomaisten kanssa, eli hyvin helposti saadaan selville omaako henkilö rikosrekisterin.
- tumppu
Jacqui kirjoitti:
Suomen Krav Maga Liitto toimii yhteistyössä viranomaisten kanssa, eli hyvin helposti saadaan selville omaako henkilö rikosrekisterin.
...ei noita tietoja saa ihan tuosta vaan vaikka olisi millaista yhteistyötä. Muilta kuin viranomaisinstansseilta vaaditaan henkilön oma suostumus tietojen tarkistukseen. Krav Maga-liitto ei käsittääkseni sellainen ole.
-T - tumppu
Masasan kirjoitti:
Edelleenkään rikosrekisteri ei ole julkista tietoa eikä siitä edes itse saa kopiota...tasan varmasti.
-T - Jacqui
tumppu kirjoitti:
...ei noita tietoja saa ihan tuosta vaan vaikka olisi millaista yhteistyötä. Muilta kuin viranomaisinstansseilta vaaditaan henkilön oma suostumus tietojen tarkistukseen. Krav Maga-liitto ei käsittääkseni sellainen ole.
-TKohta KM ilmoittautumislomakkeesta: "Vakuutan, että en omaa rikollista taustaa enkä elämäntapaa."
Joissakin lomakkeissa, riippuu seurasta, on vielä erillinen kohta, jossa annetaan lupa tarkistuttaa henkilön tausta.
Ellei kyseinen henkilö anna lupaa, voi seura tosta noin vain hylätä tämän ihmisen pääsyn seuraan.
Eli sellaisen luvan tietojen tarkistukseen antaa henkilö itse ilmoittautuessaan seuraan- - Masasan
tumppu kirjoitti:
..tasan varmasti.
-TLuitkos tumppu ollenkaan ko. tekstiä minkä kirjoitin?
Kannattaa käydä lukemassa seuraavat linkit.
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/13539.htm
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18203.htm
"Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
- ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
- ehdollisen vankeusrangaistuksen ohella sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
- yhdyskuntapalveluun
- nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
- viralta pantavaksi tai
- jätetään syyntakeettomana tuomitsematta."
"Jokaisella on salassapidon estämättä oikeus tarkastaa omat tietonsa myös rikosrekisteristä.
...
Tiedot on tarkoitettu vain tarkastajan henkilökohtaiseen käyttöön, eikä niitä ole tarkoitettu esitettäväksi eteenpäin esimerkiksi mainetodistuksena." - Jacqui
Jacqui kirjoitti:
Suomen Krav Maga Liitto toimii yhteistyössä viranomaisten kanssa, eli hyvin helposti saadaan selville omaako henkilö rikosrekisterin.
Tässä vielä teille epäilijöille hieman virallista tietoa ;)
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/28623.htm
"7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset
Rikosrekisterin tietoja voidaan rikosrekisterilain nojalla luovuttaa muulle Suomen viranomaiselle asiassa, joka koskee:
b) viranomaisen lupaa tai hyväksyntää, jonka edellytyksenä on henkilön luotettavuus" - Masasan
Jacqui kirjoitti:
Tässä vielä teille epäilijöille hieman virallista tietoa ;)
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/28623.htm
Rikosrekisterin tietoja voidaan rikosrekisterilain nojalla luovuttaa muulle Suomen viranomaiselle asiassa, joka koskee:
b) viranomaisen lupaa tai hyväksyntää, jonka edellytyksenä on henkilön luotettavuus"Jacqui kirjoitti:
Rikosrekisterin tietoja voidaan rikosrekisterilain nojalla luovuttaa muulle Suomen viranomaiselle asiassa, joka koskee:"
Mistäköhän asti ovat Krav Maga-seurat olleet Suomen viranomaisia? - kojihu
Jacqui kirjoitti:
Kohta KM ilmoittautumislomakkeesta: "Vakuutan, että en omaa rikollista taustaa enkä elämäntapaa."
Joissakin lomakkeissa, riippuu seurasta, on vielä erillinen kohta, jossa annetaan lupa tarkistuttaa henkilön tausta.
Ellei kyseinen henkilö anna lupaa, voi seura tosta noin vain hylätä tämän ihmisen pääsyn seuraan.
Eli sellaisen luvan tietojen tarkistukseen antaa henkilö itse ilmoittautuessaan seuraan-"Joissakin lomakkeissa, riippuu seurasta, on vielä erillinen kohta, jossa annetaan lupa tarkistuttaa henkilön tausta."
Jos seura tarkistuttaa tuon perusteella kurssille tulevan rikosrekisterin, tekee se itse rikoksen. Myös, jos seura vaatii tai pyytää henkilöä itse hakemaan otteen rekisteristä näytettäväksi, tekee seura rikoksen. Vaikka kurssilainen ei rekisteristä ikinä otetta hakisikaan, seura on syyllistynyt rikokseen yllyttämiseen.
Aika tekopyhää toimintaa, kun seura rikollisin toimin yrittää näytellä, että meillä treenaa vain hyviä ihmisiä. - Jacqui
kojihu kirjoitti:
"Joissakin lomakkeissa, riippuu seurasta, on vielä erillinen kohta, jossa annetaan lupa tarkistuttaa henkilön tausta."
Jos seura tarkistuttaa tuon perusteella kurssille tulevan rikosrekisterin, tekee se itse rikoksen. Myös, jos seura vaatii tai pyytää henkilöä itse hakemaan otteen rekisteristä näytettäväksi, tekee seura rikoksen. Vaikka kurssilainen ei rekisteristä ikinä otetta hakisikaan, seura on syyllistynyt rikokseen yllyttämiseen.
Aika tekopyhää toimintaa, kun seura rikollisin toimin yrittää näytellä, että meillä treenaa vain hyviä ihmisiä.Kojihu kirjoitti:
"Myös, jos seura vaatii tai pyytää henkilöä itse hakemaan otteen rekisteristä näytettäväksi, tekee seura rikoksen."
En usko, että mikään seura pyytää tälläistä jäseniltään.
Eivätköhän he itse tiedä mikä on lainvastaista ja mikä taasen ei. =) - Jacqui
Masasan kirjoitti:
Jacqui kirjoitti:
Rikosrekisterin tietoja voidaan rikosrekisterilain nojalla luovuttaa muulle Suomen viranomaiselle asiassa, joka koskee:"
Mistäköhän asti ovat Krav Maga-seurat olleet Suomen viranomaisia?Peruutetaanpa hieman;
Koska minulla ei ole varmaa tietoa asiasta, on turha ruveta väittämään vastaan näissä asioissa.
Joten kysyn vain, että olisiko se täysin mahdotonta, että KM-seurilla olisi lupa saada viranomaisilta nuhteettomuus todistus(etenkin jos henkilö itse antaa siihen luvan)?
Jospa KM-seurat tällä tavoin tarkistaa henkilöiden taustat. - kojihu
Jacqui kirjoitti:
Kojihu kirjoitti:
"Myös, jos seura vaatii tai pyytää henkilöä itse hakemaan otteen rekisteristä näytettäväksi, tekee seura rikoksen."
En usko, että mikään seura pyytää tälläistä jäseniltään.
Eivätköhän he itse tiedä mikä on lainvastaista ja mikä taasen ei. =)"Eivätköhän he itse tiedä mikä on lainvastaista ja mikä taasen ei."
Kirjoittaa kaveri, joka juuri sanoi seurojen tarkistuttavan uusien jäsenien taustat henkilöiden luvalla. Mistäs tämä sitten tarkistetaan, jos ei laittomasti riskosrekisteristä?
Nuhteettomuustodistuksia?
Rikostaustaote:
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18232.htm
"Vuoden 2003 alusta lukien tuli voimaan laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä."
"Ote on tarkoitettu ainoastaan esitettäväksi työnantajan tai lupaviranomaisen nähtäväksi."
Krav maga seuroilla ei tietääkseni ole junioritoimintaa. Muiden lajien junioriohjaajilta tuota voisi vaatia. Varsinkin, jos on tehty sopimus harrastustoimintaan osallistumisesta. - Jacqui
kojihu kirjoitti:
"Eivätköhän he itse tiedä mikä on lainvastaista ja mikä taasen ei."
Kirjoittaa kaveri, joka juuri sanoi seurojen tarkistuttavan uusien jäsenien taustat henkilöiden luvalla. Mistäs tämä sitten tarkistetaan, jos ei laittomasti riskosrekisteristä?
Nuhteettomuustodistuksia?
Rikostaustaote:
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18232.htm
"Vuoden 2003 alusta lukien tuli voimaan laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä."
"Ote on tarkoitettu ainoastaan esitettäväksi työnantajan tai lupaviranomaisen nähtäväksi."
Krav maga seuroilla ei tietääkseni ole junioritoimintaa. Muiden lajien junioriohjaajilta tuota voisi vaatia. Varsinkin, jos on tehty sopimus harrastustoimintaan osallistumisesta.Kuten jo sanoin en tiedä asiasta sen enempää kuin suurin osa täällä kirjoittajista.
Alkujaanhan tässä topicissa kysyttiin onko mahdollista rikosrekisterin omaavan henkilön aloittaa Maga, ei siitä miten liitto tarkistaa taustat.
Voi olla, että KM-seurat tarkistuttavat henkilöiden taustat hieman epävirallisesti ja "laittomalla" tavalla, mutta tarkistavatpa kuitenkin.
Eli jotakin kautta he saavat henkilön taustan selville.
Ottakaa yhteyttä Suomen Krav Maga Liittoon ja kysykää asiasta, muuten tästä "spekuloinnista" ei tule loppua millään =) - K.Maga
kojihu kirjoitti:
"Joissakin lomakkeissa, riippuu seurasta, on vielä erillinen kohta, jossa annetaan lupa tarkistuttaa henkilön tausta."
Aika tekopyhää toimintaa, kun seura rikollisin toimin yrittää näytellä, että meillä treenaa vain hyviä ihmisiä.Olisikohan yksinkertaisin tapa tsekata
kursseille tulijoiden taustat se, että jos
KM-seurassa on treenareina poliiseja, nämä
tsekkaavat hlöiden taustat. Ei ole laitonta,
eettisesti ehkä vähän niin ja näin, mutta
toisaalta kun ajattelee kuitenkin mitä
taitoja opetetaan, lienee kaikkien hyödyksi
jos näitä mummojenpotkijoita ei kursseille pääse.
Meillä kerromme kurssilaisille että tarkistamme
taustat ja kerromme millaiset rikokset estävät
harjoittelun, emme silti välttämättä tarkista,
usein tämä "uhkaus" riittää karkottamaan
sen "väärän aineksen":) On toki välillä kyllä
tsekattukin.
Ei silti, kyllä niitä kusipäitä voi kurssille
päästä ilman rikosrekisteriäkin, itse asiassa
monelta aktiivisnagaritappelijalta uupuu
kuitenkin ne merkinnät rekisteristä.. - krav maga nainen
Masasan kirjoitti:
Edelleenkään rikosrekisteri ei ole julkista tietoa eikä siitä edes itse saa kopiota.En tiedä miten taustat selvitetään, tuskin koko rikosrekisteriä levitellään krav maga seuralle,ainoastaan väkivaltarikokset. Kun harjoittelija henkilötietonsa allekirjoituksellaan luovuttaa tarkastettavaksi, en näe siinä mitään eettistä ongelmaa. Pienempi paha on tutkia taustat kuin opettaa turpiinvetäjille hengenvaarallisia temppuja, sen varmaan jokainen järkevä treenaaja ymmärtää. Sitäpaitsi pienellä paikkakunnalla tappelijoiden maine kiirii nopeasti krav maga kouluttajien korviin ilman viranomaisten tietojakin.
- Nimetön
Jacqui kirjoitti:
Kuten jo sanoin en tiedä asiasta sen enempää kuin suurin osa täällä kirjoittajista.
Alkujaanhan tässä topicissa kysyttiin onko mahdollista rikosrekisterin omaavan henkilön aloittaa Maga, ei siitä miten liitto tarkistaa taustat.
Voi olla, että KM-seurat tarkistuttavat henkilöiden taustat hieman epävirallisesti ja "laittomalla" tavalla, mutta tarkistavatpa kuitenkin.
Eli jotakin kautta he saavat henkilön taustan selville.
Ottakaa yhteyttä Suomen Krav Maga Liittoon ja kysykää asiasta, muuten tästä "spekuloinnista" ei tule loppua millään =)Helpoiten selviää asia kun otat kouluttajaan yhteyttä ja kerrot rehellisesti ja suoraan että sulla on kannabiksen käytöstä sakkoja. Kouluttaja päättää asian...
- Pexi
Ja kukas ne kurssilaisten rikosrekisterit tarkistaa? Eikös ne ole ainakin jollain tapaa salaisia rekistereitä?
Aika sakeeta puuhaa tällainen krav magailu, kun kuvitellaan olevan niin hemmetin tehokkaiden ja vaarallisten tekniikoiden kanssa tekemisissä. Pesäpallomailalla lyömälläkin saa ihmisen hengettömäksi. Ei pesäpallon harrastukseen mitään rikosrekkareita kysellä. - Pexi
K.Maga kirjoitti:
Olisikohan yksinkertaisin tapa tsekata
jos näitä mummojenpotkijoita ei kursseille pääse.
Meillä kerromme kurssilaisille että tarkistamme
taustat ja kerromme millaiset rikokset estävät
harjoittelun, emme silti välttämättä tarkista,
usein tämä "uhkaus" riittää karkottamaan
sen "väärän aineksen":) On toki välillä kyllä
tsekattukin.
Ei silti, kyllä niitä kusipäitä voi kurssille
päästä ilman rikosrekisteriäkin, itse asiassa
monelta aktiivisnagaritappelijalta uupuu
kuitenkin ne merkinnät rekisteristä..Ei kai nyt kukaan täysijärkinen poliisi ja siten valtion virkamies harrasta jotain krav magaa. heillä on hei ihan oikeet ja hyvät lähikamppailukoulutukset omasta takaa.
- Sifu
Pexi kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan täysijärkinen poliisi ja siten valtion virkamies harrasta jotain krav magaa. heillä on hei ihan oikeet ja hyvät lähikamppailukoulutukset omasta takaa.
Noh, koska olen lukenut poliisien voimankäytönkouluttajien oppaan voin todeta, että poliisien saama virallinen voimankäyttökoulutus erityisesti itsepuolustuksen saralla on surkean ja naurettavan välimaastosta. Parilla suoritettavat hallintaotteet ovat kylläkin ok.
En väitä, että maga olisi autuaaksitekevä mutta se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin mitä virallisesti poliiseillemme opetetaan. En tiedä johtuuko poliisien voimankäytön virallisen osuuden tehottomuus siitä, että liikkeet on pitänyt esitellä myös sosiaalitantoille joiden mielestä puukkohyökkääjää ei tietysti voi esim. satuttaa lyömällä. - Pexi
Sifu kirjoitti:
Noh, koska olen lukenut poliisien voimankäytönkouluttajien oppaan voin todeta, että poliisien saama virallinen voimankäyttökoulutus erityisesti itsepuolustuksen saralla on surkean ja naurettavan välimaastosta. Parilla suoritettavat hallintaotteet ovat kylläkin ok.
En väitä, että maga olisi autuaaksitekevä mutta se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin mitä virallisesti poliiseillemme opetetaan. En tiedä johtuuko poliisien voimankäytön virallisen osuuden tehottomuus siitä, että liikkeet on pitänyt esitellä myös sosiaalitantoille joiden mielestä puukkohyökkääjää ei tietysti voi esim. satuttaa lyömällä.Sehän johtuu siitä, että poliisin pitää virkamiehenä vastata teoistaan vähän toisella lailla kuin penaperustallaajan. Eli siis viime kädessä työpaikallaan.
- Sifu
Pexi kirjoitti:
Sehän johtuu siitä, että poliisin pitää virkamiehenä vastata teoistaan vähän toisella lailla kuin penaperustallaajan. Eli siis viime kädessä työpaikallaan.
Näinhhän se on. Epäkiitollinen asema. Hattua nostan kaikille poliiseille.
Mielenkiintoista oli huomata, että kun voimankäytön kouluttajien opas tehtiin v1999 niin magan vaikutukset ovat selvästi havaittavissa. Useat tekniikat ovat suoranaisia kopioita magan tekniikoista. Eikä liene ihme, aika moni opusta luonut kouluttaja (mm. Karpela) on ollut maga kuvioissa mukana. - hajo1
Pexi kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan täysijärkinen poliisi ja siten valtion virkamies harrasta jotain krav magaa. heillä on hei ihan oikeet ja hyvät lähikamppailukoulutukset omasta takaa.
miksiei? harrastus siinä missä muutkin? voihan tietty olla että poliisi tykkää lumilautailusta eikä kamppailulajeista. vanhassa seurassa oli kyllä monta vartijaa ja poliisia. ihan fiksuja kavereita olivat ;)
- ukko11
Kyseessä on mainoskikka, aivan kuten se k-18 leimakin.
- krav maga nainen
Ei lapsille sopivaa tekniikkaa, siksi k-18. Ikäraja ei kuitenkaan ole aivan ehdoton, siitä voi kouluttaja harkintansa mukaan vähän joustaa, mutta kun ajattelee että jos ala-aste ikäiset pikkupojat välitunnilla sähläisivät krav magan tekniikoita, niin pahasti voisi käydä. Pääseehän moneen kamppailulajiin pikkukakaratkin mutta tietääkseni heille ei opeteta tekniikoita joissa "vahingossa" vääntäisi kaverilta käden poikki tai tai polven sijoiltaan. Sen verran pitää ikää ja ymmärrystä olla, että tietää mitä ihmisen kroppa kestää vahingoittumatta.
- ukko11
krav maga nainen kirjoitti:
Ei lapsille sopivaa tekniikkaa, siksi k-18. Ikäraja ei kuitenkaan ole aivan ehdoton, siitä voi kouluttaja harkintansa mukaan vähän joustaa, mutta kun ajattelee että jos ala-aste ikäiset pikkupojat välitunnilla sähläisivät krav magan tekniikoita, niin pahasti voisi käydä. Pääseehän moneen kamppailulajiin pikkukakaratkin mutta tietääkseni heille ei opeteta tekniikoita joissa "vahingossa" vääntäisi kaverilta käden poikki tai tai polven sijoiltaan. Sen verran pitää ikää ja ymmärrystä olla, että tietää mitä ihmisen kroppa kestää vahingoittumatta.
No ei km eroa tekniseltä toteutukseltaan muista lajeista! :D
- krav maga nainen
ukko11 kirjoitti:
No ei km eroa tekniseltä toteutukseltaan muista lajeista! :D
Onhan ne nyrkit ja teräskärkimaiharit vaarallinen ase vaikka niitä käyttäisi kuka tahansa, harrastipa lajia mitä vaan tai muuten innostuu pahojaan tekemään. Mutta parempi jos ei keskenkasvuisille ylimääräistä voimankäyttöä opeteta ennen kuin järki kulkee nyrkkien edellä, vaikka ei siihenkään tunnetusti ikävuosien kertyminen aina auta.
- Pexi
krav maga nainen kirjoitti:
Kyllä te ootte vähän pihalla tuon krav maganne kanssa. Monessa kamppailulajissa opetetaan junnuille tekniikoita, joilla voi myös vahingoittaa ohikulkijaa niin halutessaan. Koko kamppailu-urheilussahan on kyse siitä, että sen lisäksi että ihminen osaa jotain hänellä on myös järki päässä ja osaa olla käyttämättä/vahingoittamatta lähimmäistään.
Judossa kuristuksia ja käsilukkoja aletaan opettamaan C-junnuiässä (= ikäluokka 13-14-vuotiaat) ja kisoissa niitä saa käyttää B-junnuna (ikäluokka 15-16-vuotiaat). Käytännössä B-junnujen kisoihin osallistuu alaikäisenä 14-vuotiaita ja he tekevät kuristuksia ja lukkoja. Mutta he tekevätkin niitä vain treeneissä ja kisoissa! - K-18
K-18 on suositus. Viime kädessä jokainen (alle 18.v myös vanhemmat) vastaa itse tekemisistään oli sitten 11 tai 111, oikeuden edessä, kun on potkaistu kivekset kurkkuun.
Kuka takaa, että aseen ostaja toimii oikein...hän itse vastaa teoistaan. Jos nyrkkeilijä tai Krav Magaaja toimii hätävarjelupykälien yli...ja muutenkin, hän itse vastaa teoistaan.
Varsinainen Suomessa sovittu ikäraja on 16.v ja suositus (monesti käytäntö), että alle 18.v vaaditaan vanhempain suostumus (allekirjoittu lupa).
Lajin kotimaassa ei ikärajoja ole.
- fusi
km-kouluttajina poliiseja myös, eivät halua kouluttaa "rajan toisella puolella" olevia varmaankaan. uskoisin että kyse vakavista huumausainerikollisista, väkivaltarikollisista, jne. ja aika outo olisi tilanne jos treeneissä samaan aikaan on vartija kaverin kanssa jonka on raudoittanut kaksiviikkoa sitten tuulikaapissa kun on koittanut karata myymälävarkauden jälkeen. laki on laki, en minä ainakaan halua että treeneissä käy edes jotain autovarkaita tms muita pikkunilkkejä.
- Yhdistyslaki
Yhdistyslaissa sanotaan, että yhdistys voi hyväksyä jäsenensä "omien kriteerien mukaan". Joten ei tarvita kuin oletus ja ohjaajien hiljainen päätös ettei kaveria kouluteta ko. seurassa - se riittää. Eikä siinä sen enempää "rikota lakia" tai "tehdä rikosta".
Mainetoditus vaadittiin omassa treeniseurassani aiemmin, jota mm. kylän poliisipäällikkö suositteli (eikä ole vielä syytteessä / linnassa asiasta) nyttemmin on käytännöstä luovuttu, koska piirit ovat Suomessa pienet, ja aiemmin mainitsemani toimintamalli toimii riittävän hyvin.- huomauttaja
"Olisikohan yksinkertaisin tapa tsekata
jos näitä mummojenpotkijoita ei kursseille pääse."
Tässä poliisi syyllistyy tällöin rikokseen vähintään yhtä paljon kuin Soneran heput.
Mutta kuka moiseen lajiin edes haluaisi mukaan, jos on tarkoituksena oppia tappelemaan tehokkaasti. - Yhdistyslaki
huomauttaja kirjoitti:
"Olisikohan yksinkertaisin tapa tsekata
jos näitä mummojenpotkijoita ei kursseille pääse."
Tässä poliisi syyllistyy tällöin rikokseen vähintään yhtä paljon kuin Soneran heput.
Mutta kuka moiseen lajiin edes haluaisi mukaan, jos on tarkoituksena oppia tappelemaan tehokkaasti.Niin, mitä sitten? Mitä yritit sanoa? Alkuperäiseen kysymykseen mielestäni vastasin - rikostaustaa tarkkaillaan tavalla tai toisella, ja toimitaan siten että rikollisten koulutus minimoidaan. Aivan, tappelemaanhan lajissa opetetaankin jotta voit puolustaa itseäsi. Jos hankit ampuma-aseen vastaa viimnekädessä itse siitä mitä sillä teet (metsästätkö vai ammutko ihmisiä) samoin krav magan suhteen. Nyt puhutaan itsepuolustuslajista eikä kamppailu-urheilusta mutta ei myöskään lähitaistelusta tai voimankäytöstä. Jos provoksi tarkoitit, niin turha vaiva.
- Juhamattij
Mulla oli useampia pahoinpitelyjä ja huumausainerikos josta istuin aikanaan. Oon harrastanu krav magaa jo 6 vuotta. Ei niitä kukaan voi selvittää...ei ne seurat sitä ruoea ainakaan tekemään. Alussa kyllä kysyttiin mutta valehtelin että ei ole rekisteriä. Nykyään en kyllä rikoksia ole tehtaillut kun on tuo perhekkin tullut perustettua:)
- Vanha rosvo
Hyvästä harrastuksesta on ainoastaan hyötyä, rikollisellekkin. Uskon, että jos heitä saataisiin kamppailulajien pariin, niin tulisivat järkiinsä. Ainakin ne, joiden motivaatio riittää harrastaa kauemmin.
- Penn & Teller
Kuka tahansa voi kantaa mukanaan vaikka vasaraa tai pesismailaa, eikä se ole Suomen lain mukaan rikos. Vasara on vaarallisempi kuin musta vyö.
Rikosrekisteristä puhuminen on hyvä mainoskikka rahaa toivoville seuroille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255