Monien perheiden rakkaat lemmikit kulkevat vapaana ulkona. Voi olla, että lemmikki on eksynyt, karannut tai vain ulkoilemassa. Kaikkia kissoja ja koiria ei ole aina mahdollista pitää joko pelkästään sisällä tai omassa pihassa. Eläimet ovat eläimiä vaistoineen ja siksi ne liikkuvat.
Aina iltapäiväulkoilu ei rajoitu pelkästään omaan pihaan tai turvalliseen lähimetsään. Aina omistaja ei ole välttämättä mukana turvaamassa lemmikin kulkua. Silloin vahinkoja voi sattua, kenelle tahansa autoilijalle, kenelle tahansa lemmikille.
Pyyntöni olisi, että jokainen autoilija pysähtyisi osuttuaan lemmikkiin. Ottaisi sen pari minuuttia aikaa, kävisi katsomassa, että onko eläin jo kuollut, kituuko se vai onko se kenties hyvissä voimissaan. Katsoisi numeron pannasta ja soittaisi omistajalle. Sen se kestäisi, pari minuuttia.
Silloin ei avuttoman, hätääntyneen ja kipuisen eläimen tarvitsisi jäädä ojan pohjalle kitumaan tai raahautua viimeisillä voimilla kotipihaan perheen luokse. Silloin voitaisiin säästää aikaa ja viedä lemmikki hoitoon niin pian kuin mahdollista. Silloin jonkun perheen rakas jäsen saisi mahdollisuuden jäädä perheen luokse.
Tänään valitettavasti meidän pieni kisumme ei selvinnyt yöllisestä ulkoilusta. Voi kun sinä, yliajaja, olisit soittanut meille, niin olisimme voineet viedä hänet hoitoon nopeammin. Niin pienen eläimen ei olisi tarvinnut kitua turhaan.
Hyvä autoilija, älä jätä eläintä ja perhettä pulaan!
Kiittäen,
Kaisla ja Misu
http://ontheroadbykaisla.blogspot.fi/2015/01/pyynto-kaikille-autoilijoille.html
Pyyntö autoilijoille
25
156
Vastaukset
- pidä sinä huoli
Lemmikit pitää olla kytkettynä taajama-alueella, aina ja kaikkialla, tai sitten suljetulla ja aidatulla alueella.
- vajaalla mennään aidosti
Luehan vaikka pari(kymmentä)kertaa uudestaan aloitus, niin ehkäpä löydät siitä sen pointin.
- Koiran omistaja minäkin
Pitää joo pitää. Se ei poista velvollisuutta autoilijalta ilmoitusvelvollisuutta viranomaiselle jos törmätään eläimeen. Sopivasti kun tööttäät niin saatat saada jopa uuden puskurin eläimen omistajalta. Riippuu elikosta.
- Kissat kiinni
Koiran omistaja minäkin kirjoitti:
Pitää joo pitää. Se ei poista velvollisuutta autoilijalta ilmoitusvelvollisuutta viranomaiselle jos törmätään eläimeen. Sopivasti kun tööttäät niin saatat saada jopa uuden puskurin eläimen omistajalta. Riippuu elikosta.
Mun mielestä homma on kyllä niin, että on lemmikin omistajan tehtävä pitää se rakas kisu pois ajoradoilta. Jos päästää kissan kulkemaan vapaasti ulkona, silloin vaan pitää hyväksyä ettei se välttämättä tule enää aamulla kotiin.
Ja toi kissan kärsimyksiin viittaaminen on ihan turhaa jeesustelua. Vapaana kulkeva kissa hätyyttää ja tappaa huvikseen pikkulintuja ja jyrsijöitä. Miksi kissan omistajaa ei ollenkaan kiinnosta oman pikku kisun luonnon eläimille aiheuttama kärsimys?
Olen ajanut yhden kissan hengiltä. Katti syöksyi tienvarren heinikosta pikkulinnun perässä ja mitään ei siinä ehtinyt tehdä kun itsellä vauhtia 100km/h. Tässä tapauksessa ei jäänyt epäselvyyttä kissan kohtalosta, se jäi renkaan alle, mutta eipä kyllä tullut mieleenkään mennä hämärälle maantielle tutkimaan olisiko verisen raadon kaulassa kenties pantaa ja puhelinnumeroa... - vajaalla mennään aidosti
Kissat kiinni kirjoitti:
Mun mielestä homma on kyllä niin, että on lemmikin omistajan tehtävä pitää se rakas kisu pois ajoradoilta. Jos päästää kissan kulkemaan vapaasti ulkona, silloin vaan pitää hyväksyä ettei se välttämättä tule enää aamulla kotiin.
Ja toi kissan kärsimyksiin viittaaminen on ihan turhaa jeesustelua. Vapaana kulkeva kissa hätyyttää ja tappaa huvikseen pikkulintuja ja jyrsijöitä. Miksi kissan omistajaa ei ollenkaan kiinnosta oman pikku kisun luonnon eläimille aiheuttama kärsimys?
Olen ajanut yhden kissan hengiltä. Katti syöksyi tienvarren heinikosta pikkulinnun perässä ja mitään ei siinä ehtinyt tehdä kun itsellä vauhtia 100km/h. Tässä tapauksessa ei jäänyt epäselvyyttä kissan kohtalosta, se jäi renkaan alle, mutta eipä kyllä tullut mieleenkään mennä hämärälle maantielle tutkimaan olisiko verisen raadon kaulassa kenties pantaa ja puhelinnumeroa...Tuolla logiikalla se 5-vuotias tyttö olisi pitänyt jättää sinne jäihin eilen Valkeakoskella. Lapsen vanhempien tehtävä on pitää se rakas lapsi pois jäältä...
- Kissat kiinni
vajaalla mennään aidosti kirjoitti:
Tuolla logiikalla se 5-vuotias tyttö olisi pitänyt jättää sinne jäihin eilen Valkeakoskella. Lapsen vanhempien tehtävä on pitää se rakas lapsi pois jäältä...
Jaa että sulle kissa on yhtä rakas ja tärkeä kuin lapsi?
Päästäisitkö tosiaan 5-vuotiaan tytönkin kulkemaan yöllä yksin ulkona, luonnollisesti tummissa vaatteissa ja ilman heijastinta?
Ps. Sulla on aika osuva nimimerkki. - vajaalla mennään aidosti
Kissat kiinni kirjoitti:
Jaa että sulle kissa on yhtä rakas ja tärkeä kuin lapsi?
Päästäisitkö tosiaan 5-vuotiaan tytönkin kulkemaan yöllä yksin ulkona, luonnollisesti tummissa vaatteissa ja ilman heijastinta?
Ps. Sulla on aika osuva nimimerkki.Niin, missä ne vanhemmat olivat? Ei tosin yö ollut. Ja vajakkejahan näkyy (siis ei näy) menevän ilman heijastimia illasta toiseen. Kahdella jalalla kulkevia vajakkeja siis. Ja kyllä, eläimet ovat ihmisiä viisaampia. Ps. nimimerkkini on "kunnianosoitus" vajakeille liikenteessä. Itse en tuohon joukkoon kuulu.
Jos ajan kissan päälle ja vielä uudestaan että kuolee varmasti. Kissoja on liikaa minä muutaman tapoin kun eksyi pihaani
autoilija kirjoitti:
Jos ajan kissan päälle ja vielä uudestaan että kuolee varmasti. Kissoja on liikaa minä muutaman tapoin kun eksyi pihaani
No mutta sinähän olet sitten oikea miesten mies, suorastaan herra 47.
- *GoldenStar*
autoilija kirjoitti:
No sinä oletkin järjettömyyden kävelevä kuvastin, joten emme odota tai ylläty, ettet saa mitään järkevää aikaiseksi kirjoitettua. Ylipäätään ihmettelen miksi edes vaivaudut tänne kirjoittelemaan ilman järkevää asiaperää.
*GoldenStar* kirjoitti:
No sinä oletkin järjettömyyden kävelevä kuvastin, joten emme odota tai ylläty, ettet saa mitään järkevää aikaiseksi kirjoitettua. Ylipäätään ihmettelen miksi edes vaivaudut tänne kirjoittelemaan ilman järkevää asiaperää.
Mitä nyt parista katista väliä, kun jotkut tollot ajaa ihmisten päälle sitä minä en ole tehnyt enkä tee
autoilija kirjoitti:
Mitä nyt parista katista väliä, kun jotkut tollot ajaa ihmisten päälle sitä minä en ole tehnyt enkä tee
Niin, eiköhän maapallon ongelma ole ylikansoittuminen. Ei siis niinkään kissojen osalta, vaan ihmisten.
- eksyneet TAPETAAN?
autoilija kirjoitti:
autoilija18.1.2015 23:58
Jos ajan kissan päälle ja vielä uudestaan että kuolee varmasti. Kissoja on liikaa minä muutaman tapoin kun eksyi pihaani ###
pidäs arto huoli lapsenlapsistas, ettei ne
** eksy **
mun pihaan,
saatan vahingossa ajaa päälle
kun mun pihassa ei yleensä lapsia kuljeskele - onhan se pelle
eksyneet TAPETAAN? kirjoitti:
autoilija18.1.2015 23:58
Jos ajan kissan päälle ja vielä uudestaan että kuolee varmasti. Kissoja on liikaa minä muutaman tapoin kun eksyi pihaani ###
pidäs arto huoli lapsenlapsistas, ettei ne
** eksy **
mun pihaan,
saatan vahingossa ajaa päälle
kun mun pihassa ei yleensä lapsia kuljeskeleEihän tuolla pellellä ole edes akkaa, eihän sillä pellellä ole muniakaan, sehän on akka ilman hametta. Siten sillä pellellä ei voi olla lapsenlapsiakaan.
- tuuria ollut
autoilija kirjoitti:
Onneksi on ihmiset (tähän asti) olleet niin ripeitä, että ovat kerenneet väistämään tätä kitkarenkailla koheltavaa besserwisser:iä.
- Pidä itselläsi
Kissat kiinni kirjoitti:
Olen ajanut yhden kissan hengiltä. Katti syöksyi tienvarren heinikosta pikkulinnun perässä ja mitään ei siinä ehtinyt tehdä kun itsellä vauhtia 100km/h. Tässä tapauksessa ei jäänyt epäselvyyttä kissan kohtalosta, se jäi renkaan alle, mutta eipä kyllä tullut mieleenkään mennä hämärälle maantielle tutkimaan olisiko verisen raadon kaulassa kenties pantaa ja puhelinnumeroa..."Mun mielestä ..."
Mielipiteesi ei merkkaa mitään. Yhteiskunnassa pitää toimia kuten lait ja määräykset velvoittavat toimimaan. - äidinkultsipuppelipu
Luehan vaikka pari(kymmentä)kertaa uudestaan aloitus, niin ehkäpä löydät siitä sen pointin.
Anna olla.
Siinä vaiheessa kun eläin on "hän" lopetan lukemisen aina siihen. Totean vain, että tähän tapaukseen ei mikään järkipuhe tule menemään perille. - tappaja?
No mutta sinähän olet sitten oikea miesten mies, suorastaan herra 47.
Oho! Nyt löytyi se juttu, jossa "autoilija" pääsee pätemään.
Huoh...
- qwdsxqqq
Kyllä, pidän aina huolen eläimistä, ihmisistä en niinkään..
- *GoldenStar*
Toisinaan tunnen ihan samoin.
- yli mut ei tahallaan
Kerran (vuosia sitten) ajoin kissan päälle.
Autossa oli silloin (ja on nyt) sopiva rautatangon pätkä jolla varmistin, että kuollut on.
Raadon heitin metsän puolelle luonnon "puhtaanapitolaitoksen"
korjattavaksi.
Näin toimin silloin ja niin tekisin nyt jos vastaavaa sattuisi.
En todellakkaan alkaisi mihinkään soittelemaan edellyttäen ettei autoon tulisi pahempia jälkiä.- vajaalla mennään aidosti
Juuri näin mennään vajaalla ylinopeutta ja ohituskaistaa.
- yli mut ei tahallaan
Juuri näin mennään vajaalla ylinopeutta ja ohituskaistaa.
Ei millään vajalla puhumattakaan mistään ylinopeudesta ja ohituskaistasta.
Joten äläpä kauppaa tapojas. - vajaalla mennään aidosti
yli mut ei tahallaan kirjoitti:
Ei millään vajalla puhumattakaan mistään ylinopeudesta ja ohituskaistasta.
Joten äläpä kauppaa tapojas.Kommenttisi "en todellakaan mihinkään ala soittelemaan" kertoo nimenomaan , että vajaalla mennään, ylinopeutta ja ohituskaistaa. Minä, minä ja minun perse kertoo juuri vajaalla menosta.
- yli mut ei tahallaan
Kommenttisi "en todellakaan mihinkään ala soittelemaan" kertoo nimenomaan , että vajaalla mennään, ylinopeutta ja ohituskaistaa. Minä, minä ja minun perse kertoo juuri vajaalla menosta.
Kukahan se lähes joka asiaan kommentoi tyyliin vajakit sitä, vajakit tätä, minä osaan, minä pärjään, minä näen, minä tiedän ym ym.
Ettet vaan menis ylinopeutta ohituskaistaa vajaalla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282567- 1242229
- 1281906
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1051887Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101604Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161431186Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901095Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu221052Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno36999