omaisuuden erottelu

asiat kuntoon

Avioliitto päättyi eroon, välit ex-puolisoon huonot, joten ei asiallisia keskusteluvälejä. Ei yhteisiä lapsia, joten huonot välit eivät sinänsä muuten haittaa, mutta omaisuuden erottelua ei ole tehty paperille. Meillä oli avioehto, minulla omaisuutta, ex:ällä ei.

Niin kauan kun elän, erottelupaperilla ei väliä, kun ei tuo ex pysty esittämään vaatimuksia (yrittää ajottain saada tavaroitamitkä minä olen hankkinut) mitkä menisi läpi. Mutta entäs kun kuolen, mites sitten lapsieni tulee toimia? Riittääkö perunkirjaan liitteeksi kopio tuosta avioehdosta? En usko että ex on aikanaan yhtään sen myötämielisempi heitäkään kohtaan että allekirjoittaisi paperin erottelusta.

Asia toimisi kait paremmin jos exä kuolee ennen minua?

4

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PK 18:1
      "Kuolinpesän osakkaita ovat perilliset ja yleisjälkisäädöksen saajat sekä eloonjäänyt puoliso. Milloin ositus on toimitettu tai puolisolla ei ole avio-oikeutta toisen puolison omaisuuteen, ei eloonjäänyt puoliso ole osakas, ellei hän ole perillinen tai yleisjälkisäädöksen saaja. / .../"

Ex-puolisosi ei ole sinun kuolinpesäsi osakas. Häntä ei siten tarvitse kutsua sinun jälkeesi tehtävään perunkirjoitukseen.

Jos hän väittää, että sinun pesässäsi on hänen omaisuuttaan, hän on velvollinen todistamaan omaisuuden omakseen. Hän voi hakea pesänjakajan toimittamaan omaisuuden erottelun välillänne. Siltä varalta sinun olisi hyvä kuitein ja tiliottein laatia selvitys hallussasi olevan omaisuuden omistusoikeudesta, jos se ei selviä esimerkiksi kauppakirjasta, lainhuutotodistuksesta tai vastaavasta.

AL 89 §
      "Jos puolisoiden omaisuutta eroteltaessa jonkin irtaimen esineen suhteen ei käy olosuhteista selville eikä myöskään voida näyttää, kummanko puolison omaisuuteen se kuuluu tai että se on yhteistä omaisuutta, on puolisoiden katsottava saaneen sen yhteisesti yhtäläisin oikeuksin."

• asiat kuntoon

En usko että ex lähtee hakemaan pesänselvittäjää erottelua varten, koska omaisuus mikä on minun on todistettavasti minun (kiinteistö, ajoneuvot) ja minä olin se "tienaava" osapuoli.

Kiitos nix_nax.

• leijona123

Ositus kannattaa tehdä kirjallisesti vaikka mitään irtainta tai muuta omaisuutta ei siirtyisikään exälle. Voitte vahvistaa sen tarvittaessa käräjäoikeidessa.Näin vältyt tulevista ongelmista.

• 11+11
        leijona123 kirjoitti:

Ositus kannattaa tehdä kirjallisesti vaikka mitään irtainta tai muuta omaisuutta ei siirtyisikään exälle. Voitte vahvistaa sen tarvittaessa käräjäoikeidessa.Näin vältyt tulevista ongelmista.

Ei ositusta voi vahvistaa käräjäoikeudessa, eikä tässä tapauksessa edes tehdä ositusta, koska avio-oikeus on kokonaan poissuljettu.

Jos ex-puolisoilla oli avio-oikeus toistensa omaisuuteen ja ositus oli toimittamatta, tulee ex aina kutsua perunkirjoitukseen mutta ehkäpä tässä tapauksessa hänet voi jättää kutsumatta koska ei ole osakas eikä leski.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe