Avioliitto päättyi eroon, välit ex-puolisoon huonot, joten ei asiallisia keskusteluvälejä. Ei yhteisiä lapsia, joten huonot välit eivät sinänsä muuten haittaa, mutta omaisuuden erottelua ei ole tehty paperille. Meillä oli avioehto, minulla omaisuutta, ex:ällä ei.
Niin kauan kun elän, erottelupaperilla ei väliä, kun ei tuo ex pysty esittämään vaatimuksia (yrittää ajottain saada tavaroitamitkä minä olen hankkinut) mitkä menisi läpi. Mutta entäs kun kuolen, mites sitten lapsieni tulee toimia? Riittääkö perunkirjaan liitteeksi kopio tuosta avioehdosta? En usko että ex on aikanaan yhtään sen myötämielisempi heitäkään kohtaan että allekirjoittaisi paperin erottelusta.
Asia toimisi kait paremmin jos exä kuolee ennen minua?
omaisuuden erottelu
4
182
Vastaukset
PK 18:1
"Kuolinpesän osakkaita ovat perilliset ja yleisjälkisäädöksen saajat sekä eloonjäänyt puoliso. Milloin ositus on toimitettu tai puolisolla ei ole avio-oikeutta toisen puolison omaisuuteen, ei eloonjäänyt puoliso ole osakas, ellei hän ole perillinen tai yleisjälkisäädöksen saaja. / .../"
Ex-puolisosi ei ole sinun kuolinpesäsi osakas. Häntä ei siten tarvitse kutsua sinun jälkeesi tehtävään perunkirjoitukseen.
Jos hän väittää, että sinun pesässäsi on hänen omaisuuttaan, hän on velvollinen todistamaan omaisuuden omakseen. Hän voi hakea pesänjakajan toimittamaan omaisuuden erottelun välillänne. Siltä varalta sinun olisi hyvä kuitein ja tiliottein laatia selvitys hallussasi olevan omaisuuden omistusoikeudesta, jos se ei selviä esimerkiksi kauppakirjasta, lainhuutotodistuksesta tai vastaavasta.
AL 89 §
"Jos puolisoiden omaisuutta eroteltaessa jonkin irtaimen esineen suhteen ei käy olosuhteista selville eikä myöskään voida näyttää, kummanko puolison omaisuuteen se kuuluu tai että se on yhteistä omaisuutta, on puolisoiden katsottava saaneen sen yhteisesti yhtäläisin oikeuksin."- asiat kuntoon
En usko että ex lähtee hakemaan pesänselvittäjää erottelua varten, koska omaisuus mikä on minun on todistettavasti minun (kiinteistö, ajoneuvot) ja minä olin se "tienaava" osapuoli.
Kiitos nix_nax.- leijona123
Ositus kannattaa tehdä kirjallisesti vaikka mitään irtainta tai muuta omaisuutta ei siirtyisikään exälle. Voitte vahvistaa sen tarvittaessa käräjäoikeidessa.Näin vältyt tulevista ongelmista.
- 11+11
leijona123 kirjoitti:
Ositus kannattaa tehdä kirjallisesti vaikka mitään irtainta tai muuta omaisuutta ei siirtyisikään exälle. Voitte vahvistaa sen tarvittaessa käräjäoikeidessa.Näin vältyt tulevista ongelmista.
Ei ositusta voi vahvistaa käräjäoikeudessa, eikä tässä tapauksessa edes tehdä ositusta, koska avio-oikeus on kokonaan poissuljettu.
Jos ex-puolisoilla oli avio-oikeus toistensa omaisuuteen ja ositus oli toimittamatta, tulee ex aina kutsua perunkirjoitukseen mutta ehkäpä tässä tapauksessa hänet voi jättää kutsumatta koska ei ole osakas eikä leski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295594Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144164Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512880Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3021419Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3991148Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148