mikä avuksi

merisiilihukassa

Moi. Olen nuori opiskelija. Olen tehnyt opintojen takia koulujuttuja satalasissa, eli tosi paljon nyt vuoden ajan. Koko tämän vuoden olen koeviikkojen jälkeen ollut vähän ulapalla, ei keksisi millään mitään tekemistä kun ei ole tarvinnut lukea koulujuttuja. Silloin olen yleensä ollut rauhaton, ei jaksa olla kotona niin menen sitten kaupungille. Toki väkillä on ollut kivaa vain olla. Nyt kuitenkin tuntuu vähän liialta tämä puurtaminen. Lomani loppui vasta ja opinnot ovat lähteneet hyvin käyntiin. Mitään stressiä koulusta ei ole ja odotan innolla että opiskelu alkaa taas kunnolla ja saa opiskella. Nyt vain tuntuu siltä, että ei jaksa keskittyä tekemään niitä muita juttuja, kuten lukea romaaneja, piirtää, kirjoittaa... Eli harrastukset ovat sellaisia mitä haluan tehdä, mutta en vain pysty keskittymään kirjaan tai edes viikonloppuna piirtämään mitään. Onneksi piirtäminen on nyt viikottaista, sillä valitsin erään piirtämiskurssin. Mutta ylipäätänsä koulun ulkopuolella olevat harrastukset eivät sytytä. Ajatustasolla on kivaa suunnitella mitä tekee viikonloppuna, mutta en vain saanut mitään aikaiseksi. Sama juttu oli lomalla, mutta silloin sentään se ei häirinnyt. Nyt häiritsee.

Olen miettinyt tänään että mitä tämä on ja ilmeisesti jotain stressiä? En jaksaisi olla tekemättä mitään, haluaisin tehdä jotain hyödyllistä. Kuitenkin se on selvää, että ei koko ajan voi opiskella ja pitää olla vapaa-aikaakin. Tykkään opiskella ja olen saanut hyviä, jopa erinomaisia tuloksia. Koulu antaa minulle paljon, kuten harrastuksenikin, mutta eri tavalla. Toki koulu myös ottaa jotain, mutta niihän harrastuksetkin. Nautin molemmista, vaikka ne eivät olekaan samanlaisia ilon tuojia. Olen omasta mielestäni jonkinlainen työnarkomaani. Kuulin eräältä vanhalta tutulta sellaisen ajatuksen, että työtä ja vapaa-aikaa ei välttämättä tarvitse erottaa toisistaan, vaan työn pitäisi olla sellaista mitä voi tehdä vapaallakin mielellään näin tiivistettynä. Ymmärsin ehkä tuon väärin ja otin "neuvosta vaarin" ja nyt haluaisin nimenomaan VETÄÄ sen rajan työn (koulun) ja vapaa-ajan välille. Haluan harrastaa harrastuksiani ilman vaikeutta keskittyä niihin. En halua ajatella lukiessani romaania "voisin laskea vähän matikkaa" tms. Tätä ongelmaani ovat edesauttaneet se, että pitkäaikainen kaveruussuhde katkesi ja ei ole ketään kenelle höpötellä ihan kaikesta, jonkinlaisen seurustelusuhteen päättäminen vei mielenkiintoa muihin ihmisiin ja se, että opintoni ovat kääntymässä loppusuoralle.

Vinkkejä?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna3

      Kannattaa kuunnella itseäsi ja tehdä niin kuin sinusta parhaimmalle tuntuu. Elämänhallintaan ja mielenterveyteen liittyvissä asioissa hyvät sivut nuorille on Nuorten mielenterveystalon nettisivut.

      • merisiilihukassa

        No ei kai nuo "oireet" mitään mielenterveysongelmia ole? Olisko jollakin ollut samankaltaisia tuntemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe