jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen.
Minä sain sinä iltana,
29
251
Vastaukset
- hauskaa?
:D :D :D
- 11+8
Joo. niitä sanotaan armon tuntemisiksi vanhoillislestadiolaisuudessa,
se on Pyhän Hengen vaikutusta.- SRK
Korjaus: Niitä s a n o t t i i n ennen armon tuntemisiksi vanhoillislestadiolaisuudessa. Ei enää nykyisin kun vanhoillislestadiolaisuus on kuollut ja kuopattu..
- Vaiheessa
SRK kirjoitti:
Korjaus: Niitä s a n o t t i i n ennen armon tuntemisiksi vanhoillislestadiolaisuudessa. Ei enää nykyisin kun vanhoillislestadiolaisuus on kuollut ja kuopattu..
vai laiteilla tai tanhuvilla.
- SRK
Vaiheessa kirjoitti:
Vähän SRK-opin laiteilla, tietty. LLL pyörisi haudassaan jos tietäisi mitä oppia hänen nimissään ry:llä saarnataan tänäpäivänä.
- kohta VR-raiteilla
Vaiheessa kirjoitti:
Mitä on laide?
- Laiteilla.
kohta VR-raiteilla kirjoitti:
Mitä on laide?
Laiteilla on uusi sana. Se syntyi Mopin palstalla joitakin vuosia sitten. Kun ollaan "laiteilla", ollaan Jumalan valtakunnan reuna-alueilla, hieman valtakunnan rajan maailman puolella.
Mopin palsta (Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta) puolestaan oli tämän Suomi24/Vanhoillislestadiolaisuuspalstan entisen sheriffin (Moppaajasefu) perustama keskustelupalsta, jossa aluksi oli paljon keskustelijoita ja vilkasta keskustelua. Sitten kaikki lakkasivat kirjoittamasta. Palsta kuoli. Ylläpitäjä poisti palstan netistä.
Uusia sanojahan syntyy kieleen koko ajan. Nykysuomen Sanakirja julkaisee niitä lisäpainoksissaan/-osissaan jatkuvasti; esim. Helsingin nuorison slangisanat. - laideella
Laiteilla. kirjoitti:
Laiteilla on uusi sana. Se syntyi Mopin palstalla joitakin vuosia sitten. Kun ollaan "laiteilla", ollaan Jumalan valtakunnan reuna-alueilla, hieman valtakunnan rajan maailman puolella.
Mopin palsta (Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta) puolestaan oli tämän Suomi24/Vanhoillislestadiolaisuuspalstan entisen sheriffin (Moppaajasefu) perustama keskustelupalsta, jossa aluksi oli paljon keskustelijoita ja vilkasta keskustelua. Sitten kaikki lakkasivat kirjoittamasta. Palsta kuoli. Ylläpitäjä poisti palstan netistä.
Uusia sanojahan syntyy kieleen koko ajan. Nykysuomen Sanakirja julkaisee niitä lisäpainoksissaan/-osissaan jatkuvasti; esim. Helsingin nuorison slangisanat.Oliko ko sefu nainen. Joku Huttu tms. Taivalkoskelta? Joskus pyöri semmonen huhu. Opettajaihminen tms.? En saa päähäni etunimeä... Vai sekoitanko suomi24 lestachattiin???
- Siis kun
Laiteilla. kirjoitti:
Uusia sanojahan syntyy kieleen koko ajan. Nykysuomen Sanakirja julkaisee niitä lisäpainoksissaan/-osissaan jatkuvasti; esim. Helsingin nuorison slangisanat.joku on laiteilla, hänen sydämensä on jo luopunut uskosta, mutta hän kuitenkin saattaa kulkea esim. seuroissa. Uskovaiset, siis esim. seurakaverit, eivät aina välittömästi huomaa, että joku on "laiteilla", mutta vähitellen asiantila paljastuu puheista ja käytöksestä. - - - Esimerkkejäkin "laiteilla" olevista ja olleista julkisuuden henkilöistä voisi mainita. Laiteilla olija sitten lopulta jättää Jumalan valtakunnan taikka saa armon palata.
Ehkä sanan merkitys on jotenkin samantapainen kuin mitä vanhat saarnaajat ennen (nykyisin sitä ei juuri kuule) saarnasivat, että toinen jalka on Jumalan valtakunnassa ja toinen maailmassa.
"Laiteilla" ei varmaankaan ole kovin tärkeä sana eikä sitä tarvitse opetella eikä ymmärtää; ehkei se jää edes elämään. Kielen kehitys on kuitenkin aina mielenkiintoista. - Tulin tuntemaan
laideella kirjoitti:
Oliko ko sefu nainen. Joku Huttu tms. Taivalkoskelta? Joskus pyöri semmonen huhu. Opettajaihminen tms.? En saa päähäni etunimeä... Vai sekoitanko suomi24 lestachattiin???
ao. henkilön, mutta koska hän ei liene varsinaisesti julkisuuden henkilö eikä enää ole sheriffinä eikä ainakaan nimellään ole aikoihin esiintynyt esim. tällä palstalla, ei liene syytä paljastaa mitään. Ihan hyvä tyyppi hän oli ja on.
- Hän oli
Tulin tuntemaan kirjoitti:
ao. henkilön, mutta koska hän ei liene varsinaisesti julkisuuden henkilö eikä enää ole sheriffinä eikä ainakaan nimellään ole aikoihin esiintynyt esim. tällä palstalla, ei liene syytä paljastaa mitään. Ihan hyvä tyyppi hän oli ja on.
kahteen tai kolmeen eri otteeseen tämän palstan sheriffinä eri nickeillä. Itse asiassa hän on ainoa henkilö, joka on kelvannut tämän palstan sheriffiksi palstan 12-vuotisen historian aikana. Tuo asiantila herätti närää, kun hän viimeisen kerran tuli sheriffiksi.
Hän luopui parisen vuotta sitten, kun palsta alkoi olla täynnä yksirivisiä, perustelemattomia vihaoksennuksia. Miten sellaisessa sotkussa kukaan jaksaisi olla sheriffinä. Tämä palstahan oli aluksi hyvinkin asiallinen. Vanhoja keskusteluketjuja voi lukea arkistosta. - helluntaipastori itse
Hän oli kirjoitti:
kahteen tai kolmeen eri otteeseen tämän palstan sheriffinä eri nickeillä. Itse asiassa hän on ainoa henkilö, joka on kelvannut tämän palstan sheriffiksi palstan 12-vuotisen historian aikana. Tuo asiantila herätti närää, kun hän viimeisen kerran tuli sheriffiksi.
Hän luopui parisen vuotta sitten, kun palsta alkoi olla täynnä yksirivisiä, perustelemattomia vihaoksennuksia. Miten sellaisessa sotkussa kukaan jaksaisi olla sheriffinä. Tämä palstahan oli aluksi hyvinkin asiallinen. Vanhoja keskusteluketjuja voi lukea arkistosta.Kuka sinä olet kun yöt valvot ja ehkä päivätkin? Eläkeläinen varmaan, mutta mitä teit aiemmin?
- Olen sansk-
helluntaipastori itse kirjoitti:
Kuka sinä olet kun yöt valvot ja ehkä päivätkin? Eläkeläinen varmaan, mutta mitä teit aiemmin?
ritin ja vertailevan indoeurooppalaisen kielentutkimuksen opetaja.
- Jäi toinen
Olen sansk- kirjoitti:
ritin ja vertailevan indoeurooppalaisen kielentutkimuksen opetaja.
tee pois sanasta opettaja.
- kieltentaitaja
helluntaipastori itse kirjoitti:
Kuka sinä olet kun yöt valvot ja ehkä päivätkin? Eläkeläinen varmaan, mutta mitä teit aiemmin?
Harrastan kuolleita kieliä. Sanskritin ja latinan lisäksi puhun melko sujuvasti seuraavia kieliä, vaikka puhekumppaneista ymmärrettävästi on puute. Niin. latina tosin ei ole aivan kuollut, vaan se on muuttunut italiaksi ja ranskaksi:
Bolgaarin kieli
Daakian kieli
Dalmaatti
Etruskin kieli
Gallian kieli
Gootin kieli
Haltsnovin kieli
Iasin kieli
Illyyrin kieli
Kasaarin kieli
Keminsaame
Korni
Kreevinin murre
Krimin gootti
Kuurin kieli
Lusitanian kieli
Manksin kieli
Merjan kieli
Messaapin kieli
Meštšeran kieli
Muinaishollanti
Muinaispreussin kieli
Muinaisvenäjä
Muroman kieli
Mykeneläinen kreikka
Norni
Oskin kieli
Piktin kieli
Polabi
Sikulin kieli
Skyytin kieli
Slovintsin kieli
Traakian kieli
Ubyhin kieli
Umbrin kieli
Vandaalin kieli
Veneetin kieli
Volskin kieli
Välimeren lingua franca
Yola - Kaidekin tuttu
Laiteilla. kirjoitti:
Uusia sanojahan syntyy kieleen koko ajan. Nykysuomen Sanakirja julkaisee niitä lisäpainoksissaan/-osissaan jatkuvasti; esim. Helsingin nuorison slangisanat.Vastaamatta jäi, mikä on laide.
- Ei kielihenkilö
kieltentaitaja kirjoitti:
Harrastan kuolleita kieliä. Sanskritin ja latinan lisäksi puhun melko sujuvasti seuraavia kieliä, vaikka puhekumppaneista ymmärrettävästi on puute. Niin. latina tosin ei ole aivan kuollut, vaan se on muuttunut italiaksi ja ranskaksi:
Bolgaarin kieli
Daakian kieli
Dalmaatti
Etruskin kieli
Gallian kieli
Gootin kieli
Haltsnovin kieli
Iasin kieli
Illyyrin kieli
Kasaarin kieli
Keminsaame
Korni
Kreevinin murre
Krimin gootti
Kuurin kieli
Lusitanian kieli
Manksin kieli
Merjan kieli
Messaapin kieli
Meštšeran kieli
Muinaishollanti
Muinaispreussin kieli
Muinaisvenäjä
Muroman kieli
Mykeneläinen kreikka
Norni
Oskin kieli
Piktin kieli
Polabi
Sikulin kieli
Skyytin kieli
Slovintsin kieli
Traakian kieli
Ubyhin kieli
Umbrin kieli
Vandaalin kieli
Veneetin kieli
Volskin kieli
Välimeren lingua franca
YolaOsaatko vl-jargonia?
- tuota noin...
Kaidekin tuttu kirjoitti:
Vastaamatta jäi, mikä on laide.
Edellä sanotun mukaisesti "laide" substantiivina olisi abstraktinen paikka Jumalan valtakunnan ja maailman välimailla, hieman enemmän maailman puolella. Laide-sanaa ei kuitenkaan tiettävästi käytetä. Käytössä on vain verbi "olla laiteilla". Ei sille kukaan mitään voi, että kieli on tällainen. Se on käytännössä (vähäisessäkin) muotoutunut tällaiseksi.
- SRK
tuota noin... kirjoitti:
Edellä sanotun mukaisesti "laide" substantiivina olisi abstraktinen paikka Jumalan valtakunnan ja maailman välimailla, hieman enemmän maailman puolella. Laide-sanaa ei kuitenkaan tiettävästi käytetä. Käytössä on vain verbi "olla laiteilla". Ei sille kukaan mitään voi, että kieli on tällainen. Se on käytännössä (vähäisessäkin) muotoutunut tällaiseksi.
Oikein. Näin se menee.
- SRK
SRK kirjoitti:
Oikein. Näin se menee.
Otanpa perään yhden esimerkin. Kun opetetaan, että korvikset korvalehdellä on synnin merkki, mutta maallisen mammonan kerääminen ja sillä rehvastelu on siunauksellista. Jos en hyväksy tällaista opetusta, olen siis laiteilla.
- Aaaamen.
SRK kirjoitti:
Otanpa perään yhden esimerkin. Kun opetetaan, että korvikset korvalehdellä on synnin merkki, mutta maallisen mammonan kerääminen ja sillä rehvastelu on siunauksellista. Jos en hyväksy tällaista opetusta, olen siis laiteilla.
Itse määrittelisin tuollaisen ajattelutavan/ajattelemattomuuden olevan merkki jäämisestä vaiheeseen. Aivottomuuden perikuva. Ymmärrän että vahvimpaan vaihetilaan sairastuneita on n.101
Sen sijaan terve ihminen tai edes SRK ei edes askartele tuollaisten kysymysten kanssa armon vuonna 2015. Henkilökohtainen usko on tervettä kun se on henkilökohtaista, uskoopa hän sitten vaikka Luciferuksen äitiin.
Korvakoruvertaus oli kuitenkin hyvä ja kuuluu ypsilonin SMP tai E_osuuskunnan kanssa samaan sarjaan.
Terve henkilökohtainen usko ei perusta uskonelämääsä pas.ja jauhannan ympärille.
- ymmärsinkö oikein?
##ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta##
Vapaa Suomennos:
Lars Leevi Lestadius kertoo tuossa että on vain yksi oikea usko.
Tarkennus. Hän vähintään antaa ymmärtää ettei luterilaisuus riitä. Hän kirjoitti että Marian mielestä, mutta rivien välissä puhui myös omasta puolesta, olihan heillä nyt yhteinen usko ja se saatu armojärjestyksessä jota pitivät oikeana?- No et
ymmärtänyt oikein.
- saat vokaalin
No et kirjoitti:
ymmärtänyt oikein.
Selitä minulle se mielesi mukainen tulkinta. Mitä tarkoittaa "samasta lammashuoneesta"
- kuumat väreet
Minäkin sain Marialta sinä iltana. Tuli kuumat väreet silloin. OMG!
- ja taaas
Miksi hellari aliarvioit avaajan tunteen? Onko sinulla parempi tunneelämä?
- En ole halunnutkaan
Minä en ole koskaan saanut Marialta.
- SRK
ja taaas kirjoitti:
Miksi hellari aliarvioit avaajan tunteen? Onko sinulla parempi tunneelämä?
Hellarifoobikko-vl taaas asialla? Just huomasin.
- ,,/..,,
Sydämestämme on ilo kuollut, tanssimme on vaihtunut suruksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363795Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511724- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1751096Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84955
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41846Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39770