Hauskis kissatapaus

...

Siis, ei tässä kyllä mitään oikein hauskaa ole.

Jatkuvasti saapi mediasta infoa villielukoitten lisääntymisestä. Vähän nyt miten minkäkin asian ottaa. Kun ihminen lisäntyy hallitsemattomasti, muitten elukoitten reviiri pienenee. Reviiristähän on kyse ja ihminen ylivoimainen taistelussa oman reviirinsä puolesta tai laajentumisesta.

Miten lie, käsittääkseni ihminen alunperin metsästänyt ravinnon takia, kuten muutkin lihansyöjät. Ihmettelen vaan, nyt olemassa "riistanhoitoyhdistyksiä" ja "metsästysseuroja" jostain ihan muista syistä.

Linkki kiintoisaan metsästysvideoon. Siinä kerrotan siitä, kuinka lukuisat maasturit ja kymmenet miehet jahtaa ilvestä erikoisvarusteissa ja kuukauden "työn" tuloksena on vain kuollut kissa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/videot/ilves-kaatui-temmeksella/3008/

En minä oikein ymmärrä, mitä pahaa se kissa oli niille ihmisille tehnyt. Oispa sama meininki hylättyjen kesäkissojenkin pyytämisessä syksyisin.

=DW=

41

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Hah

Koska video oli niin nolo, heti oli pilapiirtäjä ehtinyt käsittelemään asiaa. Aika asiallinen näkökulma, mun mielestä. Siis meitsi ei ehkä ole metsästäjä, mutta luontoimmeinen, en viherpiiperö. En mitenkään tuomitse metsästystä, hyväähän se riista on syödä ja aikanaan ollut kovinkin tarpeellista ruuan hankkimiseksi. Mutta kun tämä valtava pullistelu yhden kissan tappamisesta, aivan ääliömäistä, ei todellakaan mitään positiivista mainosta metsästäjille.

Mulle siis se ja sama, vaikka kissa on tapettu, mutta toi video oli tosi nolo. Etenkin, kun nyt ollut näitä reviiri sotia maailmalla ihmisten kesken.

Jarin pilapiirros aiheesta:

http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/986ca4c5638d443d81d38dd15b4a4dee.jpg

=DW=

• "vain kuollut kissa" Kyllä toi näytti olevan ilves joten miten katsot työn olleen turhan. Meinasitko et se ilves olis pitänyt pyytää elävänä johonkin ansaan?

• Kyllä tunsin syvää myötähäpeää. Varustus oli valtaisa olisi luullut että ainakin satoja susia on vastassa.
      Yksi pieni ilves oli sankareilla saaliina, pitäisi raavaille miehille olla hyödyllisiä töitä joissa väsyttää itsensä niin eivät tekisi itseään naurettavaksi.

• Mitä tarkoitat varustuksilla?

• Nittaminax kirjoitti:

Mitä tarkoitat varustuksilla?

Ajoneuvoa oli ihan kunnoitettavasti, yksi näytti panssariautolta. Miehet hampaisiin asti aseistettuja, paikannuslaitteet jokaisella, ei Ilves raukalla ollut juuri mahdollisuutta, kyllä miehillä aikaa meni "saaliin" saamiseen.
        Tuon energian kun käyttäisi vaikka tekemällä mummoille ja papoille lumitöitä, ei niin paljon naurattaisi. Anteeksi liioittelu.

• hilma-maria kirjoitti:

Ajoneuvoa oli ihan kunnoitettavasti, yksi näytti panssariautolta. Miehet hampaisiin asti aseistettuja, paikannuslaitteet jokaisella, ei Ilves raukalla ollut juuri mahdollisuutta, kyllä miehillä aikaa meni "saaliin" saamiseen.
        Tuon energian kun käyttäisi vaikka tekemällä mummoille ja papoille lumitöitä, ei niin paljon naurattaisi. Anteeksi liioittelu.

Hih..meinasitkos et ne niil autoilla jahtas siel keskellä mettää jotain "kisu" parkaa. Eiköhän niil autoilla tultu vain paikan päälle josta jalkautuivat kukin omille määrätyille lohkoilleen passiin, joten tietenkin jokaisella on oltava silloin asekkin mukana.
        Niin et en mä nähnyt kun aseen per metsästäjä jos edes kaikilla sit niit olikaan.
        "paikannuslaite", sen saa ihan tavalliseen kännyyn, eli tais kysees olla gps vai mikä lie se lyhenne nyt onkaan.

• Nittaminax kirjoitti:

Hih..meinasitkos et ne niil autoilla jahtas siel keskellä mettää jotain "kisu" parkaa. Eiköhän niil autoilla tultu vain paikan päälle josta jalkautuivat kukin omille määrätyille lohkoilleen passiin, joten tietenkin jokaisella on oltava silloin asekkin mukana.
        Niin et en mä nähnyt kun aseen per metsästäjä jos edes kaikilla sit niit olikaan.
        "paikannuslaite", sen saa ihan tavalliseen kännyyn, eli tais kysees olla gps vai mikä lie se lyhenne nyt onkaan.

Minkä sille voi että myös minusta saalis näytti pienehköltä vaivannäköön verrattuna.
        Etkö huomannut kun kirjoitin että anteeksi liioitteluni :)

• hilma-maria kirjoitti:

Minkä sille voi että myös minusta saalis näytti pienehköltä vaivannäköön verrattuna.
        Etkö huomannut kun kirjoitin että anteeksi liioitteluni :)

Juu huomasin, mutta luulin sen tarkoittavan niitä lumitöitä. Saalis voi toki näyttää pieneltä, mutta aikamoinen suursyömäri siitä huolimatta toi kissa.

• Viaton sivullinen

Ihka normaali metsästystapahtuma, rauhallisia miehiä. Monta on miestä kun
      passissa ovat, tietysti haulikko jokaisella, kuuluu asiaan.
      Loukullakin voi pyytää ilvestä. Koiraa myös käytetään apuna.
      Ilves pakenee joskus puuhunkin.

• bessie*

Videota en katsonut, mutta noin minäkin ajattelin asian olevan, että normaali metsästystapahtuma ja asiallisesti järjestelty.

Kai se on niin, että jos kaatolupa saadaan niin porukalla lähdetään, eli kysymys ei ole siitä että isoa porukkaa tarvittaisiin yhden ilveksen saamiseksi.

• ...

Heh

Sitä vähän tarkoitin. Ite en metsästä, paljon tuttuja kyllä tekee sitäkin. Mutta ennnenkin huvittanut se mahtipontisuus ja kilpavarustelu. Ja saalis tosiaan on surullisen olematonta saatuun saaliiseen verrattuna.

Mutta toi video oikeasti oli nolo. Hirvee kalusto kauheesti ukkoja ja kuukauden jahti, saaliina pieni kissan rääpäle. Lisäksi selitykset oli täyttä tuubaa. Amatöörivideo, josta voi tulla juutuupi-hitti. Suomessa saadaan movilisoituja joukkoja kissa jahtiin enenpi, kuin jossain päin maailmaa terroristi sotiin.

Nolo video, erittäinkin kehnoa mainosta metsästäjille, paikkakunnalle, koko harrastukselle. Oletan, viherpiipertäjät riemastuneet kattoon. Mutta oli toi niin ääliömäinen näky, kun komppanja ukkoja hirveen arsenaalin kanssa poseeraa kuolleen kissan kanssa ylpeänä. Tunsin myötähäpeää. Onneksi kunnan nimi oli väärin.

=DW=

• k/k
        ... kirjoitti:

Heh

Sitä vähän tarkoitin. Ite en metsästä, paljon tuttuja kyllä tekee sitäkin. Mutta ennnenkin huvittanut se mahtipontisuus ja kilpavarustelu. Ja saalis tosiaan on surullisen olematonta saatuun saaliiseen verrattuna.

Mutta toi video oikeasti oli nolo. Hirvee kalusto kauheesti ukkoja ja kuukauden jahti, saaliina pieni kissan rääpäle. Lisäksi selitykset oli täyttä tuubaa. Amatöörivideo, josta voi tulla juutuupi-hitti. Suomessa saadaan movilisoituja joukkoja kissa jahtiin enenpi, kuin jossain päin maailmaa terroristi sotiin.

Nolo video, erittäinkin kehnoa mainosta metsästäjille, paikkakunnalle, koko harrastukselle. Oletan, viherpiipertäjät riemastuneet kattoon. Mutta oli toi niin ääliömäinen näky, kun komppanja ukkoja hirveen arsenaalin kanssa poseeraa kuolleen kissan kanssa ylpeänä. Tunsin myötähäpeää. Onneksi kunnan nimi oli väärin.

=DW=

On se teewee niinkin että jos se ilves täytyy tappaa niin siinä jahdissa on oltava tappamisen mahti.
        Sellaset pianoskiväärillä salaa haavoitetut elukat on viel suurempi häpeä mettämiehille.

• ...
        k/k kirjoitti:

On se teewee niinkin että jos se ilves täytyy tappaa niin siinä jahdissa on oltava tappamisen mahti.
        Sellaset pianoskiväärillä salaa haavoitetut elukat on viel suurempi häpeä mettämiehille.

Tajua, ei mulla mitään metsästystä vastaan ole.

Toi video oli vaan niin nolo ja pilas hommelin mainetta oikein jyrähtäen. Oletan, pikapuoliin ilmestyy pilailuvideoita, kun koko metsästysseura jostain hikiältä lähtee rottajahtiin, koska rotat lisääntyneet huolestuttavasti. Oletan panssarivaunuilla :D

=DW=

• ...
        ... kirjoitti:

Toi video oli vaan niin nolo ja pilas hommelin mainetta oikein jyrähtäen. Oletan, pikapuoliin ilmestyy pilailuvideoita, kun koko metsästysseura jostain hikiältä lähtee rottajahtiin, koska rotat lisääntyneet huolestuttavasti. Oletan panssarivaunuilla :D

=DW=

Unohtui.

Siinä taysin samaa mieltä, salametsästys erittäin kehno asia. Tosin, senkin historia juontuu historiaan. Linnanherroilla tms oli läänityksiä, joista sitten alempiluokka salaa metästeli ruokaa. Hah, meitinkin pihalla fasaaneita. Net tuontielukoita, ei kuulu suomen luontoon. Net tuotu tänne just riistalinnuiksi "metsästysharrastajille" alunperin. Vähän sama asia, kuin kirjolohi, tosin se tuotiin tänne kekkosen aikana yleiseen kalastukseen.

Kyllähän itsensähäpäiseminen internetissä on helppoa. Mutta kun toi jengi teki sen ihan tosissaan ja ylpeinä tapetusta kissastaan. Edelleen mietin, miten ne jakaa lihat, kaitpa jokainen urhea ja ahkera sankarimetsästäjä saa lihasoppavärkit :D

=DW=

• bessie*
        ... kirjoitti:

Heh

=DW=

Harrastus.

Ja harrastus parhaasta päästä, minun mielestäni. Kovin paljoa en metsästämisestä tiedä, mutta kai siinä on usein kysymys myös yhdessä olemisesta. Edelleen tietämättömänä järkeilen, että aseista ja vastuullisesta toiminnasta kun on kysymys, niin harjoiteltavakin on. Kuvittelen myös ilveksen olevan rauhoitettu, joten sen kerran kun lupa saadaan, niin porukalla tosiaan lähdetään eikä käydä valkkaamaan kuka pääsee ja kuka ei.

Onko "mahtipontisuutta ja kilpavarustelua" oikeasti, vai onko kysymys ihan rehdin ja osaavan metsästysporukan pilkkaamisesta?
        Harrastuksiin satsataan ja välineitä (vaatetuksesta alkaen) on testattava käytännössä.
        Videoiden ottaminen on tätä päivää, ja kuvia on aina otettu. Muisto yhteisestä metsästysretkestä; tule nyt sinäkin sieltä jo, otetaan kuva ja silleen. Jos ilves on kuollut ensimmäisellä tarkalla laukauksella niille sijoilleen niin saa siitä vähän ylpeäkin olla, mutta voi tuo "kuolleen kissan kanssa ylpeänä" kertoa katsojan pilkallisesta asenteesta sekin

.

• ... kirjoitti:

Heh

=DW=

Mä olen kyl sitä mieltä että sun aloitus on nolo. Yrität yöllistä seko selitystä selitellä kilpavarustelulla tai jos milläkin selityksellä.
        Ensin puhut sekavasti kissasta ja sit et jahtais kesäkissoja samalla intohimolla jne.
        On tainnu 100 päivän putki mennä päähän vaikka ei ole menny ku murto-osa kuukausista.

Jos paikkakunnalla on kaheksan ilvestä niin johan siin harvennusta tarviikin. Jokainen täysikänen ilves syö noin 700gk lihaa vuodessa. Videon perusteella siellä ei enää ollu ku jäniksiä ja metsäpeurat hävinny.

Hirvee kalusto...anna mun nauraa. Millä autolla ite ajat ja hiihtäenkö olisit menossa johonkin jahtiin ties monenko kymmenien kilometrien päähän.
        Siin oikeen viherpiipertäjä tsadilainen.

:DDDDD

• k/k
        ... kirjoitti:

=DW=

Tajuanhan minä mut tajutkaa se asia mitä yritin sanoa.
        Jos kerran on tapettava se on käytävä nopean tehokkaasti.
        Otin kantaa kun näin ivailtavan varusteiden määrää, parempi pikkasen yli kuin ali.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Harrastus.

Ja harrastus parhaasta päästä, minun mielestäni. Kovin paljoa en metsästämisestä tiedä, mutta kai siinä on usein kysymys myös yhdessä olemisesta. Edelleen tietämättömänä järkeilen, että aseista ja vastuullisesta toiminnasta kun on kysymys, niin harjoiteltavakin on. Kuvittelen myös ilveksen olevan rauhoitettu, joten sen kerran kun lupa saadaan, niin porukalla tosiaan lähdetään eikä käydä valkkaamaan kuka pääsee ja kuka ei.

Onko "mahtipontisuutta ja kilpavarustelua" oikeasti, vai onko kysymys ihan rehdin ja osaavan metsästysporukan pilkkaamisesta?
        Harrastuksiin satsataan ja välineitä (vaatetuksesta alkaen) on testattava käytännössä.
        Videoiden ottaminen on tätä päivää, ja kuvia on aina otettu. Muisto yhteisestä metsästysretkestä; tule nyt sinäkin sieltä jo, otetaan kuva ja silleen. Jos ilves on kuollut ensimmäisellä tarkalla laukauksella niille sijoilleen niin saa siitä vähän ylpeäkin olla, mutta voi tuo "kuolleen kissan kanssa ylpeänä" kertoa katsojan pilkallisesta asenteesta sekin

.

Mä siis tunnen metsästäjiä, paljonkin.

Ja hirvenlihaa taitaa nytkin olla pakkasessa. Ite en ole koskaan ollut asiasta kiinnostunut. Mua on pyydettykin hirviporujoihin. Taitaisin päästä mukaan tänä päivänäkin. Eipä ole kiinnostanut, just se jengi. kaikki tomppelit ekana pyrkimässä niihin. Mä en yksinkertaisesti jaksais olla niitten kanssa nuotiolla paistamassa makkaraa ja puhumassa totaaliskeidaa. Siis ihmisten, joita ei muutenkaan haluiaisi nähdä. Siis, suuri osa jengistä oikeinkin ok, mutta ihmeen paljon idiootteja niissä porukoisa on nykyaikana.

Jos ois kakarana kiinnostunut jostain jäneksen metästelystä tai sorsastamisesta, ihan mahdollist, metästelisin itekkin. Se sellaista yhden miehen hommelia. Istuskelee jossain kaislikossa haulikon ja koiran kanssa odottelemassa, että sorsa lentää ohi. Ihan kivan kuuloista.

Ja olen, teoriassa nykyisin tosin, innokas perhokalastaja. Että ei mulla metästystä vastaan mitään ole.

Mutta video oli todella nolo, kehnosti harkittu veto. Pilas metästyksen mainetta aivan valtavasti. Hitto, seuraavaksiko ne hommaa Hornetteja, kun kanahaukka pitäis ampua?

Ai niin, ei metästys ole köyhän hommaa. Hirvikiväärin patruuna maksaa kai euron, sen päälle ase, luvat tietenkin, vaatteet, paikannuslaitteet ja kännykät, maastoauto, pensat, eväätkin jne. Älyttömästi menee aikaa ja rahaa. Kuules, se ei ole köyhän hommaa se, kissan tappaminen.

Asiassa tottakai se kääntöpuoli. Mutta ihmeen lujassa on sudenkaato lupien saaminen poromaille ja asutuskeskusten läheisyyteen. Tämä porojuttu muuten paljon vakavampi. Kun susi syö poron, se on entinen poro. En muista, että susi olisi mun elinaikana ihmisen kimppuun käynyt. Vielä, kun reviiri pienenee, ne on väkiselläkin lähempänä ihmisiä. Ennenpitkään susi sitten syö jonkun ihmisen. helpoin saalis sille.

Tämä metästys, se on sitä ihmisen liiallisen leviämisen perusjuttuja. Jos ihminen ei olisi näin hyvä metästelemään, met voitais ite olla niitä elukoita, joita jokin kehityneenpi eläinlaji metästelee joko ruuakseen, tai huvikseen.

=DW=

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Mä olen kyl sitä mieltä että sun aloitus on nolo. Yrität yöllistä seko selitystä selitellä kilpavarustelulla tai jos milläkin selityksellä.
        Ensin puhut sekavasti kissasta ja sit et jahtais kesäkissoja samalla intohimolla jne.
        On tainnu 100 päivän putki mennä päähän vaikka ei ole menny ku murto-osa kuukausista.

Jos paikkakunnalla on kaheksan ilvestä niin johan siin harvennusta tarviikin. Jokainen täysikänen ilves syö noin 700gk lihaa vuodessa. Videon perusteella siellä ei enää ollu ku jäniksiä ja metsäpeurat hävinny.

Hirvee kalusto...anna mun nauraa. Millä autolla ite ajat ja hiihtäenkö olisit menossa johonkin jahtiin ties monenko kymmenien kilometrien päähän.
        Siin oikeen viherpiipertäjä tsadilainen.

:DDDDD

Lue ketjua, älä trollaa.

=DW=

• ...
        k/k kirjoitti:

Tajuanhan minä mut tajutkaa se asia mitä yritin sanoa.
        Jos kerran on tapettava se on käytävä nopean tehokkaasti.
        Otin kantaa kun näin ivailtavan varusteiden määrää, parempi pikkasen yli kuin ali.

Osuit ytimeen.

Mä siis tiedän paljon metästyksestä, en ite innostunut. Mutta ihan lähipiireissäkin on metästäjiä ja mulla hirvenlihaa pakkasessa.

Kirjoitin videosta. Se oli nolo ja antoi melkoisesti aihetta pilkkaan ja ivaan, just järkyttävän kaluston ja miesmäärän takia. Ihmeellisesti ohjattu kaikkinensa, ei paljoa metsästystä näkynyt, autoja, ukkoja aseita ja lopussa pikkainen kissapeto raatona, mitä ylpeänä esiteltiin suurena saavutuksena.

Video kääntyi itseään vastaan. Tolle vois luovuttaa suoraan vuoden antimainos palkinnon. Niin kehnoa pr-hommelia harrastukselle ja hyötyhommelillekin hankalampi keksiä. Tsadilaiset piipertäjät riemastuneet ihan varmasti

=DW=

• ... kirjoitti:

Lue ketjua, älä trollaa.

=DW=

Tääl ei kukaan muu trollaa kuin sinä itse.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Tääl ei kukaan muu trollaa kuin sinä itse.

?

Miten kommentti liittyy aloitukseen ja sen aiheeseen?

=DW=

• ... kirjoitti:

?

Miten kommentti liittyy aloitukseen ja sen aiheeseen?

=DW=

Miten omasi?????

• ....................
        bessie* kirjoitti:

Harrastus.

.

on se mukavata varmasti kun pääsee suomenpystykorvalla metsästämään, tämähän on erittäin suosittu kiväärimalli metsästäjillä..

pienoiskiväärilläkin saa jo kohtuullisen hyvä saaliin, mutta hirvari antaa kunnon potkun tohon olkapään tienoille.

käsiaseista sig sayer suosikkini.

• bessie*
        ... kirjoitti:

Mä siis tunnen metsästäjiä, paljonkin.

Ja hirvenlihaa taitaa nytkin olla pakkasessa. Ite en ole koskaan ollut asiasta kiinnostunut. Mua on pyydettykin hirviporujoihin. Taitaisin päästä mukaan tänä päivänäkin. Eipä ole kiinnostanut, just se jengi. kaikki tomppelit ekana pyrkimässä niihin. Mä en yksinkertaisesti jaksais olla niitten kanssa nuotiolla paistamassa makkaraa ja puhumassa totaaliskeidaa. Siis ihmisten, joita ei muutenkaan haluiaisi nähdä. Siis, suuri osa jengistä oikeinkin ok, mutta ihmeen paljon idiootteja niissä porukoisa on nykyaikana.

Jos ois kakarana kiinnostunut jostain jäneksen metästelystä tai sorsastamisesta, ihan mahdollist, metästelisin itekkin. Se sellaista yhden miehen hommelia. Istuskelee jossain kaislikossa haulikon ja koiran kanssa odottelemassa, että sorsa lentää ohi. Ihan kivan kuuloista.

Ja olen, teoriassa nykyisin tosin, innokas perhokalastaja. Että ei mulla metästystä vastaan mitään ole.

Mutta video oli todella nolo, kehnosti harkittu veto. Pilas metästyksen mainetta aivan valtavasti. Hitto, seuraavaksiko ne hommaa Hornetteja, kun kanahaukka pitäis ampua?

Ai niin, ei metästys ole köyhän hommaa. Hirvikiväärin patruuna maksaa kai euron, sen päälle ase, luvat tietenkin, vaatteet, paikannuslaitteet ja kännykät, maastoauto, pensat, eväätkin jne. Älyttömästi menee aikaa ja rahaa. Kuules, se ei ole köyhän hommaa se, kissan tappaminen.

Asiassa tottakai se kääntöpuoli. Mutta ihmeen lujassa on sudenkaato lupien saaminen poromaille ja asutuskeskusten läheisyyteen. Tämä porojuttu muuten paljon vakavampi. Kun susi syö poron, se on entinen poro. En muista, että susi olisi mun elinaikana ihmisen kimppuun käynyt. Vielä, kun reviiri pienenee, ne on väkiselläkin lähempänä ihmisiä. Ennenpitkään susi sitten syö jonkun ihmisen. helpoin saalis sille.

Tämä metästys, se on sitä ihmisen liiallisen leviämisen perusjuttuja. Jos ihminen ei olisi näin hyvä metästelemään, met voitais ite olla niitä elukoita, joita jokin kehityneenpi eläinlaji metästelee joko ruuakseen, tai huvikseen.

=DW=

Ai kaikki "tomppelit ekana pyrkimässä" metsästysseuroihin?

Sehän on vain sinun mielipiteesi ja yleistyksesi. Miehet ovat aina metsästäneet porukalla. Täytyy siinä vähän muita kuin tomppeleita olla metsästysporukasta suurin osa, kun jalkaisin liikkuen ja puisilla keihäillä metsästäen yhteisölle sapuskat, turkikset ja tarvekalujakin hankitaan. Tomppelit ja homppelit varmaan teki naisten, vanhusten ja lasten kanssa muita hommia. Onhan tuosta toki aikaa vierähtänyt ja monikin asia muuttunut, mutta ihmiset eivät juurikaan.
        Mutta joo, 'vakavasti' puhuen, jos lähtisin miettimään minkä harrastuksen piiristä löytyy (suhteellisesti) eniten tomppeleita niin ei se todellakaan metsästys olisi.

Pääsee kai esim. hirviporukoihin köyhemmätkin, ilman hirvikivääriä.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Ai kaikki "tomppelit ekana pyrkimässä" metsästysseuroihin?

Sehän on vain sinun mielipiteesi ja yleistyksesi. Miehet ovat aina metsästäneet porukalla. Täytyy siinä vähän muita kuin tomppeleita olla metsästysporukasta suurin osa, kun jalkaisin liikkuen ja puisilla keihäillä metsästäen yhteisölle sapuskat, turkikset ja tarvekalujakin hankitaan. Tomppelit ja homppelit varmaan teki naisten, vanhusten ja lasten kanssa muita hommia. Onhan tuosta toki aikaa vierähtänyt ja monikin asia muuttunut, mutta ihmiset eivät juurikaan.
        Mutta joo, 'vakavasti' puhuen, jos lähtisin miettimään minkä harrastuksen piiristä löytyy (suhteellisesti) eniten tomppeleita niin ei se todellakaan metsästys olisi.

Pääsee kai esim. hirviporukoihin köyhemmätkin, ilman hirvikivääriä.

Erittäin hankala päästä hirviporukkaan. En tiedä tarkemmin vaatimuksista, mutta auttaa, jos omistaa metsää ja se vähän kuin taksi homaa, paikka vapautuu, kun joku kuolee.

Meitsi ei yleistä, puhun vaan omasta kokemuksetani :D

=DW=

• eppu2

Ihan normaali metsästysporukka. Normaalit kulkuneuvot niinkuin muillakin ihmisillä. Ei ollut panssariautoa, oli mönkijä. Kai kuvaajallakin oli oma kulkuneuvonsa.
      Vapaa-ajallaan toimivat ja tekevät paljon kannahoidollista työtä.
      Koulutus ja valvonta on myös ja aina asianmukaiset luvat.

Ei sinne mennä mennä mitään susilaumaa tappamaan, metsästys on säädeltyä.

Minusta ei siihen hommaan olisi, hyvä kun kärpäsen ja hyttysen listin, mutta sinällään en nähnyt videossa mitään noloa, ihan lainmukaista, asiallista toimintaa.
      Ei hirvimetsälläkään saa ampua mitä hirveä hyvänsä.

• Aivan..tähän en viellä päässyt omissa vastauksissani, kun jo heti oltiin toista mieltä. Jos uskaltaa laittaa videon nettiin niin uskoisin että kaikki asiat ovat olleet lainmukaisia.

• Myös minun kieroon huumorintajuuni valitettavasti filminpätkä sattui.
      Ymmärrän kyllä kaiken, veljeni on henkeen ja vereen metsämies.
      Kai sen ymmärtää jokainen että harvempi nykymies viitsii hiihtää tai kävellä ilvesjahtiin. Filmissä näytettiin varmaan tarkoituksella kalustoa ja asianmukaista pukeutumista aseineen. Jotenkin kaikkeen vaivannäköön suhteutettuna saalis oli vaatimaton, kun ajattelee että nämä Kommadojoukot ovat jahdanneet ilvestä muistaakseni kuukauden.
      Ei tässä kukaan epäile laillisuutta ym...

• No onpahan ilves antanut kunnon vastuksen, mutta mistä sitä tietää onko ne jahdannut nimenomaan sitä yhtä ja ainutta vai useampaa eri kerroilla.

• eppu2

Yhtä hyvin voidaan sanoa, että vuodesta toiseen isot miehet juoksee pallon perässä ja toiset huutaa laidalla, tai kaukalossa luistelee mustan pienen kappaleen perässä ja tuhansien lauma huutaa ympärillä.
      Yhdet kiertää rataa ym.
      Ja kaiken hyvän lisäksi vielä miljoonat ulvoo TV:n ääressä.
      Kysymyshän on siitä, mistä kukin innostuu ja pitää mukavana touhuna.

• ...

Osuit tavallaan ytimeen.

Ihmiset nyt hommailee kaikenlaista, potkii palloakin. Nämät urheiluharrastukset itsessään on naurettavia. Ei niistä kovin helppo ole pilailuvideota tehdä, teemu selänteen naama riittää kertomaan oleellisemman. Urheilu tuttua kaikille.

Kissavideossa kyse ihmisen kehiottymisestä apinasta nykymuotoon. Siis selainen periaatteessa kaikille tarpeellistsa hommelia. Suurin osa suomalaisista ei metästele, täysin vierasta hommaa. ""lajina" siis outo. Ja just kaikenlaista piipertäjää jne. Kyse enenpi videosta, kuin ite hommasta.

Antoi siis tosi umpitollon kuvan metsästäjistä kaikkine arsenaaleineen ja tärkeilyineen, kun lopputulos kuukauden duunista oli kuollut kissa. Ja toisekseen. metästely suurimmalle osasta suomalaisista aivan liian kallis lajikin.

Korostan, en vertaisi metästelyä urheiluun, alunperin kyse ihan eri asioista.

=DW=

• eppu2

En edelleenkään näe mitään ´´umpitolloa´´ en edes tavallista tolloa
      metsätäjissä ja heidän varusteissaan.
      Enkä mitään erityistä tärkeilyäkään huomannut.
      Enkä suoranaisesti verrannut urheilua ja metsästystä, vaan halusin tuoda esiin sen, miten erilailla me asioita näemme riippuen siitä. mitä jostakin tiedämme/luulemme tietävämme.

Jokaisen käyttäytyminen ja toiminta voi näyttää toisesta hullulta edellä mainitsemistani syistä.

• Sviddu joo!! Saiskin tollasen porukan kokoon joskus hävittään villiintyneen kissapopulaation! Tai vaikka edes pari sälliä.

No ei ne viitti! Siä rämpii vapaaehtoset (naiset) syyspimeessä loukkujen kans sormet verillä ja polvet mustelmilla.

• Viaton sivullinen

Ilves on erittäin arvokas saalis, sitä ei voi millään vähätellä.
      Oikein kaivoin kirjahyllystäni Metsästäjän oppaan siinä sanotaan" Kaikkinensa
      ilveksen metsästys on arvokas ja tavallaan myös perinteinen metsästysmuoto."

Metsästäjän opas
      Toimittanut Esa Niemelä
      Metsästäjäin keskusjärjestö

• ...

Ohitit ytimen.

Ton videon nähtyään, kuka tahansa pitää metsästäjiä typeryksinä. Hirvee meteli ja meininki ja kalustoa, ukkoa stanasti. Lopputulos, pikkuinen ammuttu kissa. Nolo video, ei voi muuta sanoa.

Sen lisäisin, jos ois yhden miehen pyytämä saalis, se ois leuhkimisen arvoista, mutta tossa videossa keskitettiin siihen, kuinka hirveesti niillä oli mobilisoituna kalustoa ja ukkelia kuukausi, yhden kissan rääpäleen tappamiseen.

Panee muuten epäileen metsastäjien "ammattitaitoa" kans pahasti. Todella kehnoa PR-hommaa sille harrrastukselle.

Ai niin. Ilves siksi arvokas eläin, sen turkki maksaa paljon rahaa. Tämä huomioitava asiassa. Montakohan euroa toikin komppanja saa, kun myy kissan turkin jollekin, eipä paljon mitään miestä kohden, enenpi tais mennä pensoihin. Halvemmalla ois ukot käyneet ostamassa kettuturkit akoillensa kaupasta.

=DW=

• Ilveksellä ei nykypäivänä oo saaliseläimenä mitään arvoo. Korkeintaan se metsästäjä voi ite lähettää nahan parkattavaks ja maksaa siitä viulut.

• eppu2

Ihmisillä on merkillinen tapa, siitä asiasta, josta ei mitään tiedä eikä ymmärrä, on varmimmat mielipiteet.

Sanoisin noin yleisellä tasolla.

• Viaton sivullinen

=DW= ei sunkaan tartte kaikkee tietää, anteeks' mut nyt mua naurattaa:))

• kisu kisu

Viaton ilves
        Jälkiä olen nähdyt luonnossa monta kertaa, kerran yritettiin haaskan avulla saada nähtäväksi ja kuvattavaksi, piilossa pysyi sensijaan repolaisille kelpasi haaska.

• ...

Aloitus oli videosta, ei sinällään videon käsittelemästä aiheesta.

Ketjussa selittänyt useastikin, ei mulla metsästystä vastaan mitään ole. Video oli vaan niin nolo, että kääntyi itseään vastaan. Vähän sama, kun ois video, missä "urheilukalastaja" pyytää kalaa kalanhoidollisista syistä pudottamalla atomipommin pieneen järveen ja loppukuvassa järven pinnalla kelluisi kuollut särki.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      62
      4519
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      162
      3439
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      58
      2757
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      143
      2676
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2644
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1913
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1771
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1646
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      174
      1610
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1322
    Aihe