Miksi käteni tärisevät ?

:((

Mistä johtuu, että minulla kädet tärisevät todella herkästi? Esim. pienikin tilanne, jossa jännitän, niin käteni alkavat herkästi tärisemään. Koulussa esitelmien yhteydessä tärinä on pahimmillaan. Lisäksi, jos minulla on paineita tai kova kiire (pitää olla tietyssä paikassa määräaikaan mennessä), niin iskee tavallaan "paniikki" ja kädet alkavat täristä.
Haluaisin päästä tästä vaivasta eroon, sillä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ihmiset vilkuilevat minua oudosti, kun huomaavat käsien tärinän.
Käsien tärinään saattaa välillä liittyä myös jonkin asteista polvien/jalkojen tärinää ja hengitys on aika "pinnallista"...
Olen Propralia kokeillut, mutta en haluaisi elää sen varassa loppuelämäni. Käsien tärinä ei ole kroonista, tilannekohtaista kohdallani. Kun pystyn rentoutumaan, eikä huolia ole, käsien tärinä saattaa häipyä tyystiin useiksi päiviksikin.

3

1240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!!!!!!!!!!!!!!

www.yle.fi/opinportti/taitoportti/ taitokortit/aikuisena/jakso1/virikepaja.shtml - 34k

• Ovidiu

...käyttäisi Propralia, joka on melko harmiton lääke, mikäli käsiesi tärinä on tilannesidonnaista.

Itse olen saanut neurologisen diagnoosin G25.0 Tremor essentialis (tämä on siis kroonista, eikä tilannekohtaista; joskin tietyt tilanteet provosoivat vapinaa) ja käytän Propralia päivittäin. Tämän lisäksi käytän myös Rivatrilia.

• voi johtua

siitä, että olet tiedostanut käsiesi vapinan tietyissä tilanteissa ja kyseisissä tilanteissa alitajuntaisesti pyrit estämään vapinaa jännittämällä käsiesi lihaksia. Mitä "tiukemmin" niitä lihaksi jännittää, sen voimakkaampi käsien tärinä yleensä on.

Itselläni on sama tilanneriippuvainen vaiva, esim. kun otan kahvikupin käteeni muiden läsnäollessa, alkaa kilinä ja kalina. Joskus jonkin asteista vapinaa esiintyy silloinkin, kun olen yksin. Mutta tällöinkin huomaan ajatuksieni liittyvän vapinaan, esim. "jos käsi alkaa vapiseen, niin kahvia loiskuu yli". Yksin ollessa, jos kupit sattuu kiliseen, niin mitäpä siitä. Muiden läsnäoleessa käytän yleensä Propralia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe