Miksi kauppakorkean opiskelijat ovat niin ylimielisiä?

ylpeämerkonomi

Meillä oli kauppaopiston järjestelmät pileet jokin aikaa sitten Helsingissä ja sinne tuli myös paljon Aalto-yliopiston kauppakorkean opiskeiljoita. Me oltiin ihan monttu auki ku kauppakorkean opiskelijat olivat niin koppavia ja ylimielisiä moukkia koko ajan, varsinkin ne jotka oli eniten kännissä

Haukkuivat koko ajan kaikella typerällä herjalla että me ei kelvata muualle ku Siwan kassalle työskentelemään, siis mitäh? Merkonomitutkinto on ei-ylioppilaspohjaisena 3v, luuletteko todella että meistä ei ole sen jälkeen muuhun kuin Siwan kassalle?? Kyllä rupes ärsyttämään sen verran että sanoin suorat sanat mitä ajattelen tommosista halveksujista!

66

6827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylteri

      Todella lapsellista käytöstä Aallon opiskelijoilta. En kuitenkaan yleistäisi kaikkia meitä kauppakorkeakoulussa opiskelevia ylimielisiksi :)

    • kauppis?

      Eivät välttämättä ole ylimielisiä sillä siinä saattaa olla joskus ihan totuus. Ota huomioon merkonomi on ammattikoulu-tasoa ja Aallossa opiskellaan yliopistossa. Totta kai merkonomi voi edetä pitkälle urallaan, mutta ekonomi on kuitenkin ''korkeamalla tasolla'' ja tässä välissä ova vielät tradenomit.

      • poppelis

        Siis kuuluuko "korkeammalla tasolla" olemiseen tosiaan haukkua muita? Minusta muiden haukkuminen on osoitus alemmasta tasosta ja sivistymättömyydestä, aina.


      • kylteri2009

        Millä perusteella ekonomi on korkeammalla tasolla? S-Ryhmän Varsinais-Suomen vastaavaksi päälliköksi valittiin 40-vuotias merkonomitaustainen henkilö, tiedän tämän koska itse työskentelen S-ryhmässä. Kukaan ekonomi eikä tradenomi pärjännyt hänelle. Itse olen kauppatieteiden kandidaatti, aion kyllä mennä vielä maisterivaiheen läpäisemään.

        Minusta 5 vuotta merkonomina työelämässä kompensoi hyvin viiden vuoden opiskelun, ja merkonomi voi vielä käydä erilaisia hyödyllisiä koulutuksia, esim. esimieskoulutuksia jne. Nämä koulutuksen työn ohessa ovat erinomaisia. Ei sitä "johtamista" ja "markkinointia" kirjoista lueta, vaan se opitaan. Minusta ainakin ekan vuoden opinnot johtamisessa ja markkinoinnissa olivat itsestään selvyyksiä, puhun kauppakorkeasta siis.

        Jos haluaa pankkeihin töihin niin tietysti sitten kauppakorkea on parempi valinta, vaikka kokemuksella sielläkin loppujen lopuksi työskennellään. Kauppatieteistä saa hyvän pohjan!

        Ja myös Turun kauppatieteiden opiskelijoilla on ylimielisyysvamma, tosin luulen että vähäisemmässä mittakaavassa kuin Aallon opiskelijoilla. Ja vielä loppuun lisään: Aallosta valmistuneet eivät ole mitenkään parempia kuin muualta valmistuneet. Kukaan Aallosta valmistunut rahoituksen professori ei ole menestynyt yhtä hyvin urallaan kuin Vesa Puttonen, joka on valmistunut Vaasasta.


      • yliopistolainen

        Tämä lienee tuota eipäs juupas-leikkiä.
        Tiedekorkeakoulusta parin ylemmän tutkinnon verran valmistuneena katson, että se mitä eniten ylipistosta sain, oli kyky analyyttiseen ajatteluun.
        Minusta ei ketään tule solvata oli sitten merkonomi, tradenomi tai jotakin muuta. Joka itsensä ylentää, niin tosiasiassa itsensä alentaa.
        Yliopistokoulutuksen tulee sivistää ja sivistys on sitä, että antaa kaikille arvon ja osaa kunnioittaa kanssaihmisiä.


    • oulunkylteri

      Mun kokemuksen mukaan kauppakorkean opiskelijat saattavat ilkkua tradenomiopiskelijoita siwakassalaisiksi mutta harvemmin merkonomiopiskelijoita koska se ei ole kauppisopiskelijan "arvolle sopivaa" haukkua 2 pykälää alempana olevia. Tradet ne yleensä haukkuu tulevia merkonomeja siwoiksi, ei kauppakorkealaiset.

      • tulevatrade

        toi "2 pykälää alempana" letkautus kyllä kertoo jotain sun arvomaailmasta. Olen sitten varmaan 1 pykälän verran sua huompi kun olen tradenomiopiskelija.


      • turunkylteri
        tulevatrade kirjoitti:

        toi "2 pykälää alempana" letkautus kyllä kertoo jotain sun arvomaailmasta. Olen sitten varmaan 1 pykälän verran sua huompi kun olen tradenomiopiskelija.

        Musta noi "arvopykälät" ovat niin naurettavia :D


    • Pykälät perille

      Pykälät:
      #1 Aalto
      l
      l
      l
      2 Turku
      3 Tampere/Vaasa
      4 loput kauppikset
      l
      l
      l
      11 tradet
      12 merkonomit

      • oulunkylteri

        joo nimimerkki Pykälät perille kiteytti kyllä aika lailla tarkkaa tämänhetkisen arvostustason. Aallon kauppakorkealaiset pitävät itseään ykkösinä verrattuna muihin ja aallon rahislaiset pitävät itseään vielä tätäkin ylempänä olevina. Eli tohon #1 Aalto luokkaan voisi vielä lisätä kaikkein korkeimmaksi rahoitusluokkatason.


      • TulevaTradenomi

        en kyllä ymmärrä tuota 1-12 numeroitua listaa, miten ihmeessä voi kauppiksen ja traden välillä olla peräti 7 pykälää (4. - 11.), mutta traden ja merkonomien välillä vain yksi pykälä (11.-12.)? Tuon perusteellahan tradenomitkin valmistuvat vain sinne paljon mainostettuun Siwan kassamyyjän tehtävään ja kilpailevat jopa siitä paikasa merkonomien kanssa (jos kerran pykäläer on vain yksi)


      • Aalto123
        oulunkylteri kirjoitti:

        joo nimimerkki Pykälät perille kiteytti kyllä aika lailla tarkkaa tämänhetkisen arvostustason. Aallon kauppakorkealaiset pitävät itseään ykkösinä verrattuna muihin ja aallon rahislaiset pitävät itseään vielä tätäkin ylempänä olevina. Eli tohon #1 Aalto luokkaan voisi vielä lisätä kaikkein korkeimmaksi rahoitusluokkatason.

        ei ole akkreditointeja kuin Oululla ja Aalto-yliopistolla.


      • Toimistosta
        TulevaTradenomi kirjoitti:

        en kyllä ymmärrä tuota 1-12 numeroitua listaa, miten ihmeessä voi kauppiksen ja traden välillä olla peräti 7 pykälää (4. - 11.), mutta traden ja merkonomien välillä vain yksi pykälä (11.-12.)? Tuon perusteellahan tradenomitkin valmistuvat vain sinne paljon mainostettuun Siwan kassamyyjän tehtävään ja kilpailevat jopa siitä paikasa merkonomien kanssa (jos kerran pykäläer on vain yksi)

        Hyvä, että oivalsit viimein :)


    • Siinä välissä

      Paras neuvo on, että kellekkään ei tarvi nöyristellä, mutta ei tarvi vittuillakkaan. Kultainen keskitie vai miksi sitä nyt sanotaan.

    • hämmentynyt

      Nyt on kyllä pakko kysyä, että mistä vitusta te oikein löydätte näitä 100% kusipäisiä kyltereitä? Vaikea uskoa, että aikuiset ihmiset jaksaisivat vittuilla muilla siitä, miten he aikovat kouluttautua. Opiskelen itse kolmatta vuotta Aallossa ja kaikki (niin Aallon kuin muidenkin yliopistojen) kylterit, jotka ovat tulleet vastaan ovat olleet ihan normaalia jalat maassa -porukkaa kahta poikkeusta lukuunottamatta.

      Ja koulujen arvostuksesta vielä sen verran: Aaltoa vissiin arvostetaan erilaisten kansainvälisten akkreditointien, tutkimuksen määrän, opiskelija-aineksen tason (suosituin hakukohde, korkein sisäänpääsyraja) ja opetuksen tason takia. Monella mittarilla Aalto on aika hyvä koulu ja se näkyy mm. erilaisisssa rankingeissa (esim. Eduniversal, Financial Times).

      Tämä ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä, että muut suomalaiset kauppikset olisivat huonoja. On kuitenkin lähestulkoon mahdotonta vertailla kaikkia kouluja suoraan, jos niissä ei ole itse opiskellut.

      • nähtyon

        nimenomaan. olet aallon kauppiksesta, ei aaltolaiset toisiaan kohtaan ole mtn ylimielisiä. muita kohtaan tunnetaan ylemmyyden tunnetta. sitten taas jotain tuta/oikis opiskelijoita kohtaan tunnetaan alemmuuden tunnetta


      • jepjepkyllä
        nähtyon kirjoitti:

        nimenomaan. olet aallon kauppiksesta, ei aaltolaiset toisiaan kohtaan ole mtn ylimielisiä. muita kohtaan tunnetaan ylemmyyden tunnetta. sitten taas jotain tuta/oikis opiskelijoita kohtaan tunnetaan alemmuuden tunnetta

        ja itse en tätä oikis alemmuuden tunnetta ymmärrä. Jos otetaan 30% parhaiten tienaavista aallon kauppiksesta ja 30% helsingin oikiksesta uskaltaisin väittää että kauppis tienaa paremmin. Monet isojenkin asianajotoimistojen partnerit eivät pääse edes 150 000 vuodessa mikä on aivan säälittävää


      • siwankassalla

        kuuleppas, mun isoveli ja moni sen kavereista on aaltoyliopiston kauppakorkeakoulussa ja me saamme kavereideni kanssa kuulla jatkuvasti että meistä merkonomeista ei ole mihinkään ja kaikki ei todellakaan ole hyväntahtoista herjaa, he pitävät itseään niin jotenkin meitä parempana että oikein ärsyttää!


      • elämänkarujafaktoja

        Kyllä näitä ylimielisiä kyltereitä löytyy mutta eivät he halveksisi muita julkisesti koska se on poliittisesti epäkorrektia ja antaa ihmisestä vielä tosi huonon kuvan. Mutta se mitä sisimässään tuntee tulee yleensä selville netissä, kännissä tai hyvin pienessä piirissä jossa kaikki tuntee toisensa hyvin eikä pelkoa ylimielisen luonteen tietovuodosta ole.

        Meillä on tietty porukka (usean) eri kauppakorkean opiskelijoita jotka suunnistaa kohti Nauvoa (Turun saaristo) aina juhannuksena ja kyllä siellä pikkutunneilla hiprakassa sanotaan yhtä sun toista mm. tradenomeista ja merkonomeista, että kyllä kauppakorkeassa opiskelu on sentään jotain paljon parempaa ja tulevaisudessa meille tulee keskimäärin korkeamman statuksen arvoinen työpaikka parempine palkkoineen y.m luontaisetuuteen. Monet ajattelevat myös että olemme naisten mielestä enemmän puoleensavetäviä juuri paremman statuksen takia.

        Sitten kun opiskelut alkavat jälleen syksyllä niin puheet on jotain aivan muuta, varsinkin muiden seurassa, silloin kaikki oikein puolustaa merkonomeja/tradeja ja jopa vähättelevät kauppeakorkeakoulua suhteessa heihin. Tämän takia syntyy kuva että ylimielisiä kyltereitä ei ole, kyllä heitä on mutta he pitävät tämän ylimielisyyden sisällään ja varovat sen julkituloa.

        Naispuoliset ekonomit tuntuvat ainakin pintapuolisesti olevan vähemmän ylimielisiä, mutta heillä tämä ylimielisyys näkyy enemmän parisuhdeasioissa, harvoin heille kelpaa tradenomi ellei tämä ole sitten todella hyvin menestynyt. Monta kertaa kuulen myös, että edes kauppakorkean miehet eivät kelpaa, pitää olla lääkärimies näille kauniille kauppiksen naisille.


    • siwankassalla

      Aallon rahislaiset eivät tunne alemmudentunnetta ketään kohtaan, ei edes lääkisläisiä kohtaan, koska aallonrahislainen uskoo - syystä tai syyttä - tienaavansa loppupeleissä enemmän kuin muut ja saavuttavansa korkeamman tittelin työelämässä. Näin mun isoveli ja sen kaverit asian mulle ilmaisi, itse olen peruskoulun jälkeen kauppaopiston käynyt Siwan kassalla työtä tekevä luuseri:(

      • fredsw

        Sehän se onkin elämässä tärkeintä ja varsinainen ihmisarvon mitta, kuinka paljon tienaa!

        Minä kyllä arvostan Siwan kassaa, jonka tapaan joka päivä ja joka palvelee ystävällisesti.

        Itseään täynnä olevat salkunhoitajat saavat painua...


    • Nytmietitään

      Mitä vittua... Itse opiskelen kauppakorkeassa ja jatkuvasti mietin, että millä järjellä tälläsiä arvoluokka keskusteluja käydään Suomen kokoisessa maassa.. Ei meillä kuitenkaan ole täällä 1000 yliopistoa ja niistä seulottuna muutamaa erittäin kovaa niin kuin USA:ssa. Muistakaa, että työelämässä luonne ratkaisee. Siihen ei vaikuta se, oletko Aallon käynyt, jos olemuksesi vituttaa tulevaa työnantajaasi. Tsemiä!

      • jepjap

        Kyllä siinä se järki on että jos ei pääse edes Suomen säälittävällä mittaluokalla parhaaseen, ei ole toivoakaan kilpailla maailman parhaiden kanssa. Aaltokin on täynnä aivan kädettömiä opiskelijoita, en halua edes tietää mikä on taso muualla


      • ekonomy2000
        jepjap kirjoitti:

        Kyllä siinä se järki on että jos ei pääse edes Suomen säälittävällä mittaluokalla parhaaseen, ei ole toivoakaan kilpailla maailman parhaiden kanssa. Aaltokin on täynnä aivan kädettömiä opiskelijoita, en halua edes tietää mikä on taso muualla

        Sinä et ainakaa tule pärjäämään työelämässä. Et vaan tule toimeen muiden kanssa. Haluat olla aina se porukan viisain, ja siinä samassa huomaat, että oletkin ihan oman elämäsi epäonnistuja.

        Ihan näin by the way, työnantajana palkkaan aina minua fiksumpia henkilöitä. En ottais tuollasta "jepjapin" kaltaista mammanpoikaa koskaan. Eihän hän edes tiedä mitä on epäonnistuminen. Minun tehtäväni ei ole valita johtotehtäviin henkilöitä, mutta käsittääkseni emme ole koskaan ottaneet johtotehtävään henkilöä. joka EI ole tehnyt konkurssia.


    • aallontoivo

      Mä ainakin tunnen tiettyä "ylpeyttä" (jos nyt näin voi sanoa) siitä että pääsin Aaltoon, tein aivan helv_in paljon työtä sen eteen, ekalla kerralla olisin päässyt muualle mutta päätinkin mennä avoimeen ja yrittää seuraavana vuonna uudestaan koska halusin nimenomaan Aaltoon.

      Varmaan monet pitää mua ylimielisenä k_sipäänä mutta sitten pitävät, mulla on tavoitteita elämässä ja haluan menestyä ja päästä pitkälle pankkimaailmassa, ei pankissa kovinkaan korkealle millään merkonomin papereilla pääse, se nyt vain on fakta, ennen ehkä oli vähän toisin.

      Minulla on muuten Siwakauppa ihan vieressä ja siellä on 2 kivan näköistä misua töissä. molemmat on yllätys yllätys merkonomeja.

      • BurrenWaffet

        kyllähän merkonomi Harri Koponen pääsi aikanaan Soneran toimitusjohtajaksi, ei yksi pääsky tietty kesää tee mutta on se silti mahdollista


      • nainen44677888
        BurrenWaffet kirjoitti:

        kyllähän merkonomi Harri Koponen pääsi aikanaan Soneran toimitusjohtajaksi, ei yksi pääsky tietty kesää tee mutta on se silti mahdollista

        Nykyään on vähän eri asia. Kyllähän toki on mahdollista, jos itse perustaa yrityksen tai on hyvät suhteet, mutta aika epätodennäköistä.

        Kyllähän siitä kuuluu ylpeä olla, että saavuttaa elämässään mitä haluaa, mutta jos samalla mollaa muita jotka omasta mielestä ovat luusereita, on kyllä siinä jotain itsetuntoongelmia taustalla.


      • jovalmistunutajatsitten
        nainen44677888 kirjoitti:

        Nykyään on vähän eri asia. Kyllähän toki on mahdollista, jos itse perustaa yrityksen tai on hyvät suhteet, mutta aika epätodennäköistä.

        Kyllähän siitä kuuluu ylpeä olla, että saavuttaa elämässään mitä haluaa, mutta jos samalla mollaa muita jotka omasta mielestä ovat luusereita, on kyllä siinä jotain itsetuntoongelmia taustalla.

        S-ryhmän toimitusjohtajaksi on nousemassa lähiaikoina 38-vuotias merkonomi. Tällä hetkelle vastaa Varsinais-Suomen kaikista kaupoista, huolttareista ja ravintoloista, mutta kuulema ollaan leipomassa ihan toimitusjohtajaksi. Niin kukaan ekonomi tjsp. ei ole vetänyt vertoja tälle henkilölle.


      • ekonomi
        jovalmistunutajatsitten kirjoitti:

        S-ryhmän toimitusjohtajaksi on nousemassa lähiaikoina 38-vuotias merkonomi. Tällä hetkelle vastaa Varsinais-Suomen kaikista kaupoista, huolttareista ja ravintoloista, mutta kuulema ollaan leipomassa ihan toimitusjohtajaksi. Niin kukaan ekonomi tjsp. ei ole vetänyt vertoja tälle henkilölle.

        Niin siis puhut nyt yhdestä henkilöstä ja tällä perusteella yrität sanoa, mitä? Merkonomit ovat samalla tasolla, kuin yliopistossa opiskelevat? Mikä on pointtisi tämän tarinan jankkaamisessa? Voidaan verrata ihan merkonomien ja ekonomien keskipalkkaa ja näin saada ehkä hieman laajempi kuva työmarkkinoista, kuin yhdellä menestystarinalla.

        Itse olen ainakin hemmetin ylpeä Aaltoon pääsystäni, mutta ei se tee ketään muuta huonommaksi. Turha kuitenkaan väittää, että merkonomi voisi ilman koulutusta yleisellä tasolla edetä samoille tienesteille tai kilpailisi samoista työpaikoista, kuin ekonomi.


      • jotainhyötöyäedes

        Yhdessä asiassa merkonomit ovat vahvemmilla kuin ekonomit ja tämä ei ole herja...Siwan kassalle otetaan mielummin merkonomeja kuin ekonomeja koska työnantaja luulee että ekonomi on siellä vain tilapäisesti kunnes löytää parempaa =)


      • aallonkylteri
        ekonomi kirjoitti:

        Niin siis puhut nyt yhdestä henkilöstä ja tällä perusteella yrität sanoa, mitä? Merkonomit ovat samalla tasolla, kuin yliopistossa opiskelevat? Mikä on pointtisi tämän tarinan jankkaamisessa? Voidaan verrata ihan merkonomien ja ekonomien keskipalkkaa ja näin saada ehkä hieman laajempi kuva työmarkkinoista, kuin yhdellä menestystarinalla.

        Itse olen ainakin hemmetin ylpeä Aaltoon pääsystäni, mutta ei se tee ketään muuta huonommaksi. Turha kuitenkaan väittää, että merkonomi voisi ilman koulutusta yleisellä tasolla edetä samoille tienesteille tai kilpailisi samoista työpaikoista, kuin ekonomi.

        joo mäkin aina ihmettelen kun merkonomit "joutuu" aina ottamaan esiin yksittäistapauksia missä merkonomi on päässyt pitkälle, ehkä jopa ison firman toimitusjohtajaksi asti. Se jo kertoo aika paljon että ei niitä suuressa mittakaavassa montaakaan löydä kun pitää oikein kissojen ja koirien kanssa hakemalla hakea.

        Vanha sananlasku pätee tässäkin eli poikkeukset vain vahvistavat alkuperäisen väittämän.


      • aösdjfsk
        jovalmistunutajatsitten kirjoitti:

        S-ryhmän toimitusjohtajaksi on nousemassa lähiaikoina 38-vuotias merkonomi. Tällä hetkelle vastaa Varsinais-Suomen kaikista kaupoista, huolttareista ja ravintoloista, mutta kuulema ollaan leipomassa ihan toimitusjohtajaksi. Niin kukaan ekonomi tjsp. ei ole vetänyt vertoja tälle henkilölle.

        Tuttu (tradenomi) oli aikoinaan töissö Stockan taloushallinnossa ja siellä avautui erittäin hyväpalkkainen ja vastuullinen työ, joka olisi lähtökohtaisesti ollut akateemisen tutkinnon vaativa. No hakuprosessin jälkeen sitten kuitenkin tämä tuttuni tuli valituksi tehtävään työkokemuksensa perusteella. Lähti kyllä myöhemmin itse kävelemään firmasta ja perusti oman yrityksen.


    • A-TUO

      Ei ne ekonomit nyt mitään niin kovin ihmeellistä porukkaa ole, opiskelivat he sitten missä tahansa. Aina jossain kohtaan joillekin ihmisille tulee pakottava tarve tuntea ylemmyyden tunnetta jotakin ryhmää kohtaan, tällöin ainakin kaupallisella puolella tradenomit haukkuvat merkonomeja, ekonomit tradenomeja, ja ainakin otaniemessä tutalaiset heittävät herjaa ekonomeista, jotka kuvittelevat itsestään liikoja. "Tuta-pellejä" ei sitten ainakaan Aallossa lannista ns.kovien tieteiden opiskelijat eikä edes lääkiksen porukka. Itsetietoisuus täällä päin on huipussaan niin hyvässä kuin pahassa. Loppujen lopuksi tämä muiden ihmisten, koulutusten ja yliopistojen herjaaminen on äärimmäisen typerää, ja kertoo paljon ihmisen luonteesta.

    • aöklsdöjfasldf

      No tuossa iässä ei ole todellisesta elämästä juuri mitään käsitystä monillakaan vielä ja monet luulevat olevansa jotenkin erinomaisia. Kyllä se elämä vielä osaa tehdä nöyräksi nämä kauppakorkean opiskelijatkin ihan varmasti. 20 - 30 vuotiaana ihminen on usein vielä tosi lapsellinen. Terv. Tuotantotalouden DI vm. 2000 (Me muuten naurettiin aikoinaan noille kauppakorkean opiskelijoille että silleen...)

    • Jusu19

      Ei ekonomit eikä lakimiehet kovin fiksuja ole - on tullut nähtyä ihan elävässä elämässä.

      Jälkimmäinen laskuttaa ensin vedoslaskulla ja edellinen sitten samaa ei-vedoksella. Pitävät asiakasta kai niin typeränä, että maksaa molemmat. Ja maksukehotuksella sitten kolmannen ehkä kerran?

      Vaan sitten kun ei maksa paskasta palvelusta mitään, kumpikin yksissä tuumin lähettää 4. maksukehotusta ukaasilla "viimeinen ja viikon kuluttua oikeuteen haaste".

      No, aikaa on kalenterissa vierähtänyt jo yli 6x52vkoa ja laskut on edelleen avoimena. Kutsua käräjäsaliinkaan ei ole kuulunut, vaikka niin on odotettu todisteet paskasta palvelusta valmiina.

      Paskasta palvelusta sitä ei viitsi vain maksaa!!!

      On siinä koulutus valunut kantapäähän kahdella paralla. (OTK, VT KTM, ekon.)
      Sääliksi ihan käy, mutta onneksi hyvityslasku sentään onnistui pariskunnalta.

      Mitenkähän on kirjapito halussa?
      Onko kirjattu avoimet laskut luottotappioihin jo... ja milloin?

      Hyvä, että ei aikanaan teologiseen tärpännyt, vaikka kuuleman mukaan sinnekin suutaan oli jotain meneillä.

    • NäinSeVainMenee

      Omasta mielestäni kaikkein ylimpänä ruokaketjussa on:

      1. (jaettu ykkössija) Aallon rahislaiset ja dippainssiksi Aallossa valmistuvat TUTAlaiset
      2. Lääkisläiset
      3. Oikkislaiset
      4. Muut kauppakorkeaopiskelijat
      5. Muut dippainssiopiskelijat
      ....tämän jälkeen erittäin Erittäin ERITTÄIN paljon tyhjää...

      11. Muiden kuin kauppakorkean, teknillisen korkeakoulun, oikkarin ja lääkiksen nokkimislista alkaa tästä eteenpäin


      Tää on fakta, muu on pelkkää teatteria.

      • Jusu19

        Monenko tuopin/paukun jälkeen???

        Onneksi dioksiinimäärät kasautuvat ravintoketjussa... korjaan ruokaketjussa!


      • töissäsiwankassalla

        olen kyllä samaa mieltä että ekat sijat menevät kauppis-dipl.ins-lääkis-oikis akselille mutta tuosta keskinäisestä vertailusta voidaan olla montaa mieltä, taitaa kirurgi olla edelleen Suomen arvostetuin ammatti, tietty ei kaikista lääkäreistä tulee kirurgeja mutta silti.


      • Waislahti

        Kohta "Muu kauppakorkea- tai dippainssiopiskelijat" pitäisi kyllä olla jaetulla 4. sijalla, toi on kotiinpäin vetämistä laittaa ne eriarvoiseen järjestykseen, pistäisin ehkä oikkiksen myös tähän samaan ryhmään


      • Otaniemi_tuta_DI

        Olen valmistunut Otaniemestä Tuta DI:ksi vuonna 2000. Oma arvostus omaa tutkintoani kohtaan ei ole kovin hääppöinen nykyisin, toki arvostan sitä että jaksoin viedä tutkinnon loppuun. Lähinnä sisään pääseminen tutalle oli vaikeaa (ehkä siksi arvostettua?), paljon oli pakollisia kursseja, jotka eivät itseäni oikeastaan hirveästi edes kiinnostaneet. Mitä tulee arvostukseen, niin itse arvostan enemmän nykyisin "oikeita" dippainssejä. Tutalla oli myös harvinaisen ärsyttävää porukkaa, muissa koulutusohjelmissa paljon rennompaa ja mukavampaa porukkaa. Myös työllistymisen kannalta jonkin oikean tekniikan alan kunnollinen hallitseminen on hyödyllisempää. Tai sitten kannattaa hakeutua kauppikseen / valtsikkaan / oikikseen, joista saa hyvän yleistutkinnon nopeammin ja paljon vähemmällä vaivalla kuin teknillisen alan korkeakoulusta. Itse pääsin aikoinaan sisään myös Helsingin lääkikseen, vähän on joskus harmittanut, etten sitä vienyt loppuun asti, sillä alalla on töitä tarjolla vaikka millä mitalla ja erinomainen palkkaus jos vain erikoistuu. Itse en missään nimessä hakeutuisi enää Tuta-koulutukseen, jos nyt saisin valita, en varmaan hakeutuisi teknilliseen korkeakoulutukseen ollenkaan.


      • salfdsalkf

        Työantajia nämä opiskelijoiden itse laatimat "arvostuslistaukset" eivät voisi yleensä vähempää kiinnostaa... Varsinkin jollain IT-alalla edes sillä onko mitään tutkintoa ei ole kovin suurta merkitystä, jos henkilö osoittaa osaamisensa jollain muulla tavalla. Toisaalta taas tutkinto ns. arvostetustakaan opinahjosta ei välttämättä avaa ovia hyvään työpaikkaan, jos sitä osaamista ei myös jollain muulla tavoin pysty osoittamaan. Opiskelijoiden piirissä vallitsee tietynlainen sokeus tätä työelämä-todellisuutta kohtaan. Kun on ollut työelämässä muutaman vuoden, niin näille erilaisten tutkintojen arvostuslistoille nauraa pakostakin. No ehkä jos joku on valmistunut esim. Stanfordista, Harvardista tai MIT:stä nopeasti ja erinomaisin arvosanoin, niin sitten se on jo vähän eri asia...


      • Upuito
        Otaniemi_tuta_DI kirjoitti:

        Olen valmistunut Otaniemestä Tuta DI:ksi vuonna 2000. Oma arvostus omaa tutkintoani kohtaan ei ole kovin hääppöinen nykyisin, toki arvostan sitä että jaksoin viedä tutkinnon loppuun. Lähinnä sisään pääseminen tutalle oli vaikeaa (ehkä siksi arvostettua?), paljon oli pakollisia kursseja, jotka eivät itseäni oikeastaan hirveästi edes kiinnostaneet. Mitä tulee arvostukseen, niin itse arvostan enemmän nykyisin "oikeita" dippainssejä. Tutalla oli myös harvinaisen ärsyttävää porukkaa, muissa koulutusohjelmissa paljon rennompaa ja mukavampaa porukkaa. Myös työllistymisen kannalta jonkin oikean tekniikan alan kunnollinen hallitseminen on hyödyllisempää. Tai sitten kannattaa hakeutua kauppikseen / valtsikkaan / oikikseen, joista saa hyvän yleistutkinnon nopeammin ja paljon vähemmällä vaivalla kuin teknillisen alan korkeakoulusta. Itse pääsin aikoinaan sisään myös Helsingin lääkikseen, vähän on joskus harmittanut, etten sitä vienyt loppuun asti, sillä alalla on töitä tarjolla vaikka millä mitalla ja erinomainen palkkaus jos vain erikoistuu. Itse en missään nimessä hakeutuisi enää Tuta-koulutukseen, jos nyt saisin valita, en varmaan hakeutuisi teknilliseen korkeakoulutukseen ollenkaan.

        Kyselin tällä palstalla jokin aika sitten että onko kauppakorkeakouluissa yhtään samanlaista n.s "vuorineuvoslinjaa" jota (ainakin isäni työkavereiden mukaan) tuotantotalous edusti silloin kun he olivat opiskeluiässä. Tarkoittaako tämä sitä että tutalla ei ole enää samanlaista korkeaa arvostusta kuin 20-30v sitten?

        Linkki kysymykseeni: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13131942


      • A-TUO

        Lähdetään liikkeelle siitä, että tuotantotalous ei ole kauppakorkeakoulun linja. En tiedä tiesitkö tämän, mutta tällaisen kuvan sain tekstistäsi. Tuotantotalous on käsittääkseni myös varsin nuori tieteenala. Mikään "vuorineuvoslinja" se ei ole, mutta se nauttii varsin laajaa arvostusta opiskelijoiden kesken, johtuen varmaan korkeista pisterajoista. Puhun siis nyt Aallon tutasta, muita en edes ota tähän mukaan, sillä opiskelijoiden lähtötason ero on niin valtava. Työelämässä tietysti kaikki on toisenlaista, ja nopeasti vanheneva koulutus ei ole niin tärkeässä asemassa. Kuitenkin näen, että tuotantotalous antaa todella hyvät valmiudet loistavaan tulevaisuuteen, kaikki on kuitenkin kiinni ihmisestä itsestään. Lähtökohta on kuitenkin se, että mikään koulutus ei takaa loistavaa elämää, taloa Westendissä ja avo-bemaria, vaan töitä pitää tehdä koulutuksen aikana ja sen jälkeen. Me tutalaiset saatamme, varsinkin oteniemessä, olla välillä hieman täynnä itseämme, meinikin vaikuttaa hieman asenteelta armeijan RUK:a (on me, ja sitten on muut), mutta kyllä täältä löytyy mukaviakin ihmisiä, joille koulutus ei merkkaa niin paljoa. Ei tuta ole varsinaisesti minkään yläpuolella, mutta ei me kyllä katsota ekonomien sun muiden pröystäilyä ilman nauramatta.


    • atalpa
    • tulevatrade

      Olipas pitkä teksti mutta sain sen luettua suht nopeasti kun en takertunut yksityiskohtiin. Kirjoituksesi vahvistaa sitä samaa käsitystä mitä minulla on, että monet kauppakorkealaiset sisimässään haluavat nostaa itsensä korkeammalle kuin tradet/merkonomit, he eivät edes halua tietää mitä kaikkea esim. tradetutkintoon kuuluu, scheissea se on kuitenkin oletusarvoisesti, ei kuulemma edes tarvitse tarkastella asiaa sen lähemmin, pelkkä mielikuva riittää.

      Itse uskon että saan ihan tarpeeksi haasteellista ja hyväpalkkaista työtä tradenomina, tippaakaan en tunne alemmudentuntoa ekonomeja kohtaan.

    • glhogigigigiiggi

      Hei, nyt vähän realismia peliin. Laitetaan kolme nuorta lähes kokematonta merkonomi, tradenomi ja ekonomi hakemaan töitä. Ihan tosissaanko joku ajattelee, että kaikki on samalla tasolla? Jos työ on kaupan kassa, on merkonomi omalla alallaan, tavoitteena ehkä päästä joskus osastopäälliköksi esimerkiksi cittarissa. Tällöinkin palkka ei paljoa muutu. Muita ei huolita kassalle kun turhaan opettavat hommaan kun lähtevät muihin hommiin kuitenkin.

      Tradenomi ja ekonomi etsivät aika samantasoista hommaa aluksi, mutta ero on siinä, että ekonomi on etulyöntiasemassa paremman koulutuksensa kanssa. Merkonomi naurettaisiin pihalle samoista tehtävistä ilman kokemusta.

      Ekonomi on siis etulyöntiasemassa, mutta suhteilla ja hyvällä pitkällä kokemuksella voi yletä pitkällekin...mutta siinä menee aikaa ja puhutaan jo kymmenistä vuosista kun merkonomi voi johtohommia tehdä ja tällöinkin epätodennäköistä. kannattavinta on siis köydä kauppakorkea ja jos haluu vielä helpottaa, niin aalto. Ei tarvitse tehdä niin suurta hommaa että pääsee hyvään työhön. Tradenomi on tosin varmasti myös hyvä, mutta vaikeampi saada töitä ja voi joutua ottamaan "merkonomien hommia" vastaan.

      • ihmettelenkovasti

        "Jos työ on kaupan kassa, on merkonomi omalla alallaan"

        Mitä helv***?? Tuossa taas näkyy väheksyvä asenne että monivuotisen merkonomikoul. jälkeen ei kelpaa muualle kuin kaupan kassalle. Ei todellakaan ole mikään merkonomin tavoiteammatti tuo sadannen kerran mainostettu Siwan kassamyyjän tehtävä.

        Oletteko oikeasti kauppakorkean opiskelijat noin vieraantuneita todellisuudesta, noin ärsyttävän omahyväisiä vai miksi meitä koko ajan pilkataan, onko se tietoista vai tiedostamatonta (= perustuu puutteelliseen tietoon) halveksimista, sitä tässä enää pähkäilen.

        Itse olen merkonomi, ollut työelämässä yli 5v ja harkinnut jatkokouluttautumista joko tradeksi tai ekonomiksi, mutta enpä taida jos tuollaiseksi tullaan.


      • rixxraxxx
        ihmettelenkovasti kirjoitti:

        "Jos työ on kaupan kassa, on merkonomi omalla alallaan"

        Mitä helv***?? Tuossa taas näkyy väheksyvä asenne että monivuotisen merkonomikoul. jälkeen ei kelpaa muualle kuin kaupan kassalle. Ei todellakaan ole mikään merkonomin tavoiteammatti tuo sadannen kerran mainostettu Siwan kassamyyjän tehtävä.

        Oletteko oikeasti kauppakorkean opiskelijat noin vieraantuneita todellisuudesta, noin ärsyttävän omahyväisiä vai miksi meitä koko ajan pilkataan, onko se tietoista vai tiedostamatonta (= perustuu puutteelliseen tietoon) halveksimista, sitä tässä enää pähkäilen.

        Itse olen merkonomi, ollut työelämässä yli 5v ja harkinnut jatkokouluttautumista joko tradeksi tai ekonomiksi, mutta enpä taida jos tuollaiseksi tullaan.

        No niin no, kuinka monta ekonomia tunnet/tiedät joka työskentelee kuuluisalla Siwan kassalla? Aivan, et tunne/tiedä sinäkään yhtään. Kuinka monta merkonomia on siwalaisia? Arvasit jälleen oikein, eli vähä helv*** monta, mitä sitä tosiasioita kiistämään.


      • lapsiatäynnä

        En tiedä miksi ihmeessä olen eksynyt tänne palstalle, mutta uskokaa tai älkää: johtotason hommiin voi päästä ekonomin tilalle kokematon merkonomikin. Järkevä rekrytoija tietää, että johtamisen taidot eivät tule kirjoista...

        Jos joku sanoo, että olen opiskellut johtamista... VAUTSI VAU! Oletko myös "tehnyt" johtamista? Se on vähän sama asia kuin koko elämänsä vaikkapa baarin ovella työskennellyt henkilö valmistuu ekonomiksi, opiskelujen ohella tekee työtä baarin ovella. Hän menee ja kertoo, että osaa nyt sitten johtaa kun pääaineena oli johtaminen yliopistolla. Mutta missä näytöt?

        Ei "johtajaksi" valmistunut ekonomi tule pääsemään johtajan hommiin moneen vuoteen valmistumisestaan. Hyvä rekrytoija ensinnäkin vaatii johtajalta kokemuksia onnistumisista SEKÄ MYÖS EPÄONNISTUMISISTA ja niitä ei ihan muutamassa vuodessa kerry.

        Olen Oikeustieteen kandidaatti, 2002 valmistuin.


      • napanderi
        lapsiatäynnä kirjoitti:

        En tiedä miksi ihmeessä olen eksynyt tänne palstalle, mutta uskokaa tai älkää: johtotason hommiin voi päästä ekonomin tilalle kokematon merkonomikin. Järkevä rekrytoija tietää, että johtamisen taidot eivät tule kirjoista...

        Jos joku sanoo, että olen opiskellut johtamista... VAUTSI VAU! Oletko myös "tehnyt" johtamista? Se on vähän sama asia kuin koko elämänsä vaikkapa baarin ovella työskennellyt henkilö valmistuu ekonomiksi, opiskelujen ohella tekee työtä baarin ovella. Hän menee ja kertoo, että osaa nyt sitten johtaa kun pääaineena oli johtaminen yliopistolla. Mutta missä näytöt?

        Ei "johtajaksi" valmistunut ekonomi tule pääsemään johtajan hommiin moneen vuoteen valmistumisestaan. Hyvä rekrytoija ensinnäkin vaatii johtajalta kokemuksia onnistumisista SEKÄ MYÖS EPÄONNISTUMISISTA ja niitä ei ihan muutamassa vuodessa kerry.

        Olen Oikeustieteen kandidaatti, 2002 valmistuin.

        Vähän on sun jutuissa ristiriitaa:

        Ensin sanot: "johtotason hommiin voi päästä ekonomin tilalle kokematon merkonomikin"

        Sitten sanot: "Hyvä rekrytoija ensinnäkin vaatii johtajalta kokemuksia onnistumisista SEKÄ MYÖS EPÄONNISTUMISISTA ja niitä ei ihan muutamassa vuodessa kerry."

        Kokemus, onnistumiset ja epäonnistumiset sujuvat kädenkäänteessä KOKEMATTOMALTA merkonomilta, niinkö?


      • vaasa2014
        napanderi kirjoitti:

        Vähän on sun jutuissa ristiriitaa:

        Ensin sanot: "johtotason hommiin voi päästä ekonomin tilalle kokematon merkonomikin"

        Sitten sanot: "Hyvä rekrytoija ensinnäkin vaatii johtajalta kokemuksia onnistumisista SEKÄ MYÖS EPÄONNISTUMISISTA ja niitä ei ihan muutamassa vuodessa kerry."

        Kokemus, onnistumiset ja epäonnistumiset sujuvat kädenkäänteessä KOKEMATTOMALTA merkonomilta, niinkö?

        Varmaan pointti on se jotta ei johtamista opiskellut ekonomi ole sem parempi kuin merkonomikaan, pelkät teoriat eivät johtamiseen riitä, vaaditaan myös vähän "munaa"...


    • Jeeppss

      Ei ekonomin tutkinto ole mikään tae mistään huippuvirasta, ei lähellekkään. Veikkaan että monet näistä ylimielisistä tapauksista ovat menossa perheensä yrityksiin tai harrastavat itsepetosta.

      Siinäpä heille ylpeyden aihetta. Olisi jo aika palata realiteettiin.

      https://www.ekonomit.fi/ekonomienpalkat

      "Huono taloustilanne ja kasvava työttömyys näkyvät vastavalmistuneen ekonomin palkassa. Ekonomin alkupalkan mediaani oli 3 020 euroa, ja on runsaan prosentin pienempi kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna."

    • näinonnäreet

      Mä palkkaisin mielummin merkonomin kuin ekonomin jos tilanne olisi kiikun-kaakun-fifty-fity (esimerkiksi niin että olisi kyseessä vastavalmistunut ekonomi ja monivuotisen työkokemuksen ja hiukan lisäkursseilla kouluttautunut merkonomi) ihan siitä syystä että merkonomi tod.näk jäisi taloon pitempään kun sai "vain merkonomina" kohtuu hyvän paikan - paikan josta vastavalmistuneet ekonomitkin joutuvat kilpailemaan. Ekonomi kattelee jo ekana työpäivänä jotain parempaa...

    • EiVoiOllaNiin

      Mä en vaan kykene ymmärtämään tätä iänikuista koulukeskustelua ja vertaamista. Sillä koulutuksella ei ole tuon taivaallista merkitystä, jos päässä kolisee tyhmää ja suusta tulee pelkkää paskaa ja arvostus muita ihmisiä kohtaan on täysi nolla.

      Olen itse opiskellut merkonomiksi ja niin on tyttärenikin. Molemmat meistä aikoo kouluttautua eteenpäin ja korkeammalle. Syy tähän ei ole se, että voisi sitten sieltä yläilmoista katsella alaspäin muita ammattilaisia (kyllä vaan,, ammattilaisia, koulutukseen katsomatta) ja ihastella omaa mahtavuuttaan. Vaan oppiakseen lisää alasta ja aiheesta, josta pitää!

      Itse en ole päivääkään istunut Siwan kassalla, vaikka muita myyntihommia olen tehnyt, vaativiakin ja ilman muuta koulutusta kuin työelämän tuoma kokemus. Syy siihen, että en ole istunut Siwan kassalla ei ole se, että se olisi paskasta paskimpaa duunia (siinä voi edetä ja päästä hyvillekkin tienisteille jos asiat henkilössä on kohdillaan) vaan se, että siinä ei pääse toteutumaan asiakaspalvelu ja ongelman ratkaisu siinä määrin mistä itse pidän. Tästä syystä en myöskään opiskellut myynnin ja markkinoinnin linjalla ja olisin nähnyt sen turhaksikin, sillää kokemus on vuosien saatossa opettanut hyvinkin paljon ja olen päässyt myös tekemään sekäs uunnittelemaan yritysten markkinointia.

      Tyttäreni taas istuu Siwan kassalla ja pitää työstään, vaikka se ei ole ihan sitä mitä aikoo loppuelämänsä tehdä. Kokemus, jonka kuitenkin saa kassalla on arvokasta hänelle kokonaisuudessaan. Mutta jos se ei ole hänen unelma-ammattinsa avainsana on se, ettei lopeta tavoittelemasta niitä asioita, jotka tuovat sen unelma-ammatin käsiin.

      Jos ihminen on niin sokea ja rakastunut niihin omiin tutkintotodistuksiinsa, ettei edes pääse töihin (ts. tajua jättää joihinkin paikkoihin haettaessa mainitsematta sitä ylikouluttautumistaan) tai halua aloittaa sieltä pohjalta, niin ei ole kovin hääppöiset näkymät sellaisella ihmisellä, vaikka olisi sitten tohtorintutkinto alla. Kotoa käsin kun ei pysty kiipeämään asemastaan ylöspäin, toisin kuin työelämässä ollessaan.

      Totisesti toivon etten tule itse ikinä syyllistymään siihen, että lähtisin arvioimana henkilöä pelkän koulutusasteen perusteella saati työpaikkaa sen nimen vuoksi, koska siinä vaiheessa olen muuttunut rajoittuneeksi idiootiksi, joka ei osaa pitää mieltään avoimena ja menettää hyviä mahdollisuuksia sekä osaajia.

    • kerwljr

      Älä välitä. Ylimielisiä ihmisiä löytyy joka paikasta. Se ei ole koskaan heidän kohteen vika, vaan heillä on sellainen päävamma, jota ei helpolla korjata. Koittaa vain käyttäytyä asiallisesti itse, ja osoittaa asiallisella käytöksellä ettei päävammaisen käytös ole ok. Tajuaa ehkä jossakin vaiheessa sitten parantaa tapansa.

      Itse olen käynyt lukion, ammattikoulun, ammattikorkeakoulun ja pian yliopiston.

      Ylimielisille kerron valmistuneeni ammattikoulusta. On se kumma kuinka joiltakin pitää ostaa arvostus tittelein... se on nähty moneen kertaan.

    • KTM_ajonautinto

      Kannattaa nyt muistaa että ekonomit on myös sekalaista sakkia, sinne mahtuu hyvinkin erilaisista pääaineista valmistuneita ja erilaisilla kyvykkyyksillä varustettuja ihmisiä. Esim. Aallosta valmistuu paljon porukkaa jotka eivät edes osaa lukea Kauppalehteä. Samoin Aallon sisällä on tiukka nokkimisjärjestys, jossa rahoitus ja kansis ovat ykkösena ja muut eivät käytännössä mitään.

      Omalla alallani olen kateellinen käytännössä vain HY:n puolen tyypeille, sillä heidän matematiikan opetuksensa on huomattavasti parempaa kuin Aallon ekonomistien.

      • Anonyymi

        Rajatonta myötistä rahis-narsistille.


    • jlllp

      En tiedä missä toiveunelmissa kansiksenopiskelijana elät, mutta kansiksen opiskelijat ei kyllä ole aallossa yhtään mtn, ja vielä heikompia kuin HY ekonomistit, minne sisäänpääsy on lastenleikkiä.

      En ole nähnyt kenenkään ihailevan aallossa kansiksen opiskelijaa, kaikki pääsee kansikseen ketkä haluaa ja siellä on lähinnä muuten kuin ehkä matemaattisesti lahjattomia ihmisiä jotka eivät pääseet rahikseen. Tosin jos olisit oikeasti matemaattisesti lahjakas et olisi aallon kansiksessa. Ei lähelläkään verrattavissa rahoitukseen, eikä edes koulun sisäisessä rekrytoimisessa tai työllistymisessä laskikseen. älä nyt kuseta itseäs.

      Sen jälkeen kun rahoitus tuli oppiaineeksi, kansiksen merkitys työmarkkinoilla on heikko

      • KTM_ajonautinto

        in hindsight, HY olisi ollut parempi veto näin akateemisen näkökulmasta. oman alani työmarkkinoilla ei KTM:llä tee vielä paljon mitään, tutkijakoulutus vaaditaan. Eikä meidän rahoituksen puolikaan mitään suuria matemaattisia kompetensseja juuri vaadi, pl. tohtoriohjelma (laskentatoimesta nyt puhumattakaan).

        Olet täysin oikeassa että Aallon kansiksessa on paljon näitä wnb -rahoitustyyppejä, sitä en kiistä. Onneksi tohtoriohjelmassa ei.


    • Toimistosta

      Työelämässä ketään ei kiinnosta paskaakaan ootko Aallosta, Turusta, Jyväskylästä vai Joensuusta, kunhan oot tutkintosi kohtuullisessa ajassa suorittanut ja sulla on työkokemusta edes jonkun verran (mitä enemmän sen parempi). Näin se vaan menee. Gradunkaan aiheesta (saati arvosanasta) ei oo kukaan kiinnostunut.

    • Kauptkandi

      Mitä vikaa Siwan kassas jos kys. hlö. digaa duunimestast? Joku bönde espoolaine luullu itsestään liikoja selvästi vaikka onhan se hieno suoritus päästä Aallon Kauppakorkeaan sisään. Toivottavasti koulutus opettaa nöyräksi ja innovatiiviseksi niin saa yhteiskunta enemmän hyötyä irti nyky-assholeista

    • K.Rh

      Mikä ihmisiä vaivaa? Juuri näissä ketjuissa esiintyvien aivopiereskelijöiden takia kohtaan Aallosta vastavalmistuneena ekonomina valtavasti ennakkoluuloja, joita kumoan parhaani mukaan lähes päivittäin. Viestini on että en ole kusipäinen, muita ylenkatsova tärkeilijä vaikka Aallon kauppis onkin taustalla.

      Älykkäitä ja menestyneitä ihmisiä tulee joka tuutista. Olen töissä talousalalla ja tiimissäni on laaja kirjo rautaisia ammattilaisia eritasoisista (toinen aste, amk, yliopisto) oppilaitoksista. Eikä meillä pohjanmaalainen tradenomi ammattitaidollaan ja tuottamallaan lisäarvolla häpeä Aallon rahislaiselle. Oma esimiehenikin (globaalin suuryrityksen maayhtiön CFO) on valmistunut tradenomiksi Pohjois-Suomesta ja minulla on tuhat syytä pitää häntä yhtenä ammatillisista esikuvistani.
      Tekemällä oppii ja proaktiivisella asenteella menestyy kun muistaa olla nöyrä muita nöyristelemättä.

      Siitä, että on tehnyt suuren työn ja nähnyt vaivaa saadakseen kilpaillun opiskelupaikan, saa ja pitää olla ylpeä, mutta se ei oikeuta ylenkatsomaan ketään.

    • Anonyymi

      En tiedä oliko tämä vitsi, mutta eihän nykyisistä amiksista oikein muuhun kuin kassahommiin todellisuudessa ole. Kusipäistä toimintaa silti Aaltolaisilta.

      Kymmenen vuotta rekryjä hoitaneena täytyy kuitenkin todeta, että se on ikävä totuus. Ainoat amispohjalta onnistuneet suorahaut ovat olleet teknisen puolen ja it-puolen kokeneiden tekijöiden hommia. Ainakaan vastavalmistunutta amista en moneen hommaan palkkaisi, poikkeuksena tietenkin poikkeukselliset lahjakkuudet, joilla kokemusta haastavista tehtävistä opiskeluajoilta, jotka tosin ovat valitettavan harvassa.

    • Anonyymi

      Itsellä kokemusta landekauppiksesta kandin verran, josta maisteriin Aaltoon. Ei oikeuta ylimielisyyteen, mutta voin todeta Aallon olevan todella kovatasoinen ja haastava kauppakorkeakoulu verrattuna muihin (oma kokemus ja muiden koulujen opiskelijoiden kertomukset). Yksittäisen kurssin työmäärä Aallossa vastaa noin kahden, joissain tapauksissa kolmen maaseutukauppiksen kurssin kuormaa.

      Että jos joku täällä miettii, miksi Aallon kylterit ovat ylimielisiä myös toisten kauppisten opiskelijoita kohtaan, johtuu se siitä että he tietävät Aallon opintojen olevan kovaa valuuttaa vrt. muihin. Ja että he ovat mulkkuja.

    • Anonyymi

      Miksi kauppakorkean opiskelijat ovat niin ylimielisiä?


      Ihan lähtökohtaisesti kauppakorkeisiin, ja eniten Aaltoon, hakeutuvat juuri ylimieliset tyypit, jotka luulevat olevansa muita parempia.

    • Anonyymi

      Aikoinaan Kylterikellarissa löytyi kaupungin höynäytettävimmät pimut ja tuli mieleen, että näistäkö tulee firmoihin isopalkkaista henkilökuntaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe