Kun alkaa nostaa opintolainaa sillä sopimuksella, että saa itse päättää summan, niin tarkoittaako se summa mitä tahansa 1-sen n. 300-400€ väliltä vai onko siinä joku minimisumma??
Ja jos hakee opintolainaa ja tuolla tavalla että itse saa päättää summan, tarkoittaako se sitä että sitä voi ottaa silloin kun itse haluaa/tarvitsee eikä ole pakko nostaa kuin vaikka kerran vuodessa 300€?
Opintolainan nosto
1
598
Vastaukset
- myös lainannut
Noista minimisummista en osaa sanoa, niistä varmasti pankkisi tietää paremmin.
Tuohon jälkimmäiseen: vaikka Kela myöntääkin lainan takauksen käytännössä automaattisesti joka vuosi, niin pankilta laina kuitenkin haetaan joka vuosi erikseen. Kunkin vuoden opintolainalle on tietty määräaika jolloin sen voi nostaa, tavallisesti 31. heinäkuuta asti. Eli jos et nosta yhden lukuvuoden koko opintolainaa, et voi myöskään nostaa jäljellä olevaa määrää seuraavina lukuvuosina.
Tietenkin voi hakea opintolainaa joka vuodelle ja nostaa sitä vähän, mutta se ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää. Esimerkiksi Osuuspankissa lainan hakeminen maksaa 32 tai 40 euroa riippuen siitä, haetaanko laina netissä vai pankin tiskillä. Lisäksi todennäköisesti menee jotain lisämaksua, kun nostaa lainaeriä erillisen pyynnön mukaan (eli ei niin että automaattisesti pankki maksaa takauspäätöksen mukaiset könttäsummat tilille). Toisaalta, jos nostaa tarpeisiinsa nähden liikaa opintolainaa niin meneehän siitä korkoa, mutta korot ovat kyllä alhaalla tällä hetkellä.
En kannusta itsestäänselvästi velkaantumaan enemmän kuin on tarpeellista, mutta jos tiedät tulevasi tarvitsemaan joka lukuvuosi vähän ekstraa, niin kannattaa harkita, ottaisiko nyt kertaheitolla vähän enemmän lainaa ja jakaisi sitä eri vuosille, vai ottaako joka vuosi vähän.
Eli toiseen kysymykseesi: onnistuu kyllä, mutta vaatii lainan haun joka vuosi uudelleen. Suosittelen, että tutustut oman pankkisi palvelumaksuhinnastoon. Ja myös sivuun www.opintolaina.info
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1401745- 401658
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091154Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771107- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888