Opintolainan nosto

opintolainasta

Kun alkaa nostaa opintolainaa sillä sopimuksella, että saa itse päättää summan, niin tarkoittaako se summa mitä tahansa 1-sen n. 300-400€ väliltä vai onko siinä joku minimisumma??

Ja jos hakee opintolainaa ja tuolla tavalla että itse saa päättää summan, tarkoittaako se sitä että sitä voi ottaa silloin kun itse haluaa/tarvitsee eikä ole pakko nostaa kuin vaikka kerran vuodessa 300€?

1

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös lainannut

Noista minimisummista en osaa sanoa, niistä varmasti pankkisi tietää paremmin.

Tuohon jälkimmäiseen: vaikka Kela myöntääkin lainan takauksen käytännössä automaattisesti joka vuosi, niin pankilta laina kuitenkin haetaan joka vuosi erikseen. Kunkin vuoden opintolainalle on tietty määräaika jolloin sen voi nostaa, tavallisesti 31. heinäkuuta asti. Eli jos et nosta yhden lukuvuoden koko opintolainaa, et voi myöskään nostaa jäljellä olevaa määrää seuraavina lukuvuosina.

Tietenkin voi hakea opintolainaa joka vuodelle ja nostaa sitä vähän, mutta se ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää. Esimerkiksi Osuuspankissa lainan hakeminen maksaa 32 tai 40 euroa riippuen siitä, haetaanko laina netissä vai pankin tiskillä. Lisäksi todennäköisesti menee jotain lisämaksua, kun nostaa lainaeriä erillisen pyynnön mukaan (eli ei niin että automaattisesti pankki maksaa takauspäätöksen mukaiset könttäsummat tilille). Toisaalta, jos nostaa tarpeisiinsa nähden liikaa opintolainaa niin meneehän siitä korkoa, mutta korot ovat kyllä alhaalla tällä hetkellä.

En kannusta itsestäänselvästi velkaantumaan enemmän kuin on tarpeellista, mutta jos tiedät tulevasi tarvitsemaan joka lukuvuosi vähän ekstraa, niin kannattaa harkita, ottaisiko nyt kertaheitolla vähän enemmän lainaa ja jakaisi sitä eri vuosille, vai ottaako joka vuosi vähän.

Eli toiseen kysymykseesi: onnistuu kyllä, mutta vaatii lainan haun joka vuosi uudelleen. Suosittelen, että tutustut oman pankkisi palvelumaksuhinnastoon. Ja myös sivuun www.opintolaina.info

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      62
      2099
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      4
      1756
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      231
      1232
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      920
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      832
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      57
      826
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      104
      731
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      678
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      666
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      92
      659
    Aihe