Opintolainan nosto

opintolainasta

Kun alkaa nostaa opintolainaa sillä sopimuksella, että saa itse päättää summan, niin tarkoittaako se summa mitä tahansa 1-sen n. 300-400€ väliltä vai onko siinä joku minimisumma??

Ja jos hakee opintolainaa ja tuolla tavalla että itse saa päättää summan, tarkoittaako se sitä että sitä voi ottaa silloin kun itse haluaa/tarvitsee eikä ole pakko nostaa kuin vaikka kerran vuodessa 300€?

1

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös lainannut

Noista minimisummista en osaa sanoa, niistä varmasti pankkisi tietää paremmin.

Tuohon jälkimmäiseen: vaikka Kela myöntääkin lainan takauksen käytännössä automaattisesti joka vuosi, niin pankilta laina kuitenkin haetaan joka vuosi erikseen. Kunkin vuoden opintolainalle on tietty määräaika jolloin sen voi nostaa, tavallisesti 31. heinäkuuta asti. Eli jos et nosta yhden lukuvuoden koko opintolainaa, et voi myöskään nostaa jäljellä olevaa määrää seuraavina lukuvuosina.

Tietenkin voi hakea opintolainaa joka vuodelle ja nostaa sitä vähän, mutta se ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää. Esimerkiksi Osuuspankissa lainan hakeminen maksaa 32 tai 40 euroa riippuen siitä, haetaanko laina netissä vai pankin tiskillä. Lisäksi todennäköisesti menee jotain lisämaksua, kun nostaa lainaeriä erillisen pyynnön mukaan (eli ei niin että automaattisesti pankki maksaa takauspäätöksen mukaiset könttäsummat tilille). Toisaalta, jos nostaa tarpeisiinsa nähden liikaa opintolainaa niin meneehän siitä korkoa, mutta korot ovat kyllä alhaalla tällä hetkellä.

En kannusta itsestäänselvästi velkaantumaan enemmän kuin on tarpeellista, mutta jos tiedät tulevasi tarvitsemaan joka lukuvuosi vähän ekstraa, niin kannattaa harkita, ottaisiko nyt kertaheitolla vähän enemmän lainaa ja jakaisi sitä eri vuosille, vai ottaako joka vuosi vähän.

Eli toiseen kysymykseesi: onnistuu kyllä, mutta vaatii lainan haun joka vuosi uudelleen. Suosittelen, että tutustut oman pankkisi palvelumaksuhinnastoon. Ja myös sivuun www.opintolaina.info

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe