Luottotietojen säilytys, pikavippikierteestä poispääsy

defragmentti

Moikka! Parikymppinen korkeakouluopiskelija pääkaupunkiseudulta kysyy neuvoa viisaammilta. Ensimmäisen vuoden opiskelut takana, mutta osa-aikaista työpaikkaa ei löytynyt mistään. Lähetin päivittäin useita hakemuksia. Opintolaina upposi melkein kokonaan nykyisen asuntoni takuuvuokraan ja jollain oli sen päälle elettävä.

Minulla on ollut ainoana sääntönä rahankäytössä, että luottotietojani en menetä. Hurahdin siis pikavippikierteeseen.

Nyt, vajaat puoli vuotta myöhemmin, olen saanut maksettua kahta lainaa lukuunottamatta kaiken pois. Luottotietoni ovat edelleen erinomaiset, mutta tämän kuukauden aikana erääntyy kaksi lainaa, suuruudeltaan 550e ja 375e.

En ole vielä ollut yhteydessä lainanantajiin maksusuunnitelman sopimisesta, koska aikomuksenani olisi nyt vaan kuolettaa kaikki laina pois mahdollisimman pian.Tilanne stressaa minua suuresti, sillä ei ole ketään, kenen puoleen kääntyä. Olen häpeässäni piilotellut totuutta vanhemmiltanikin pitkän aikaa. Saisinko vinkkejä asioiden hoitoon?

Onko jotain yksityistä, tai kunnallista tahoa, jonka kautta saisi sovittua maksusuunnitelman kerralla näihin kahteen jäljelläolevaan lainaan? Yritän jatkuvasti löytää työpaikkaa opiskeluni ohelle, pitäisikö minun priorisoida jonkun hanttihomman löytyminen pariksi kuukaudeksi? Hätätapauksessa voisin myydä kotini viihde-elektroniikan muutamalla sadalla eurolla, mutta tässäkin tapauksessa saisin katettua vain toisen lainan summan.

Paperilla talouteni pelastava summa, reilut 900 euroa, näyttää pieneltä - vajaan parin kuukauden opintotuki, mutta jollain on elettävä.

Mihin yhteyttä ja mistä apua?

8

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+14

No ensisijaisesti ota yhteyttä velkojiin, ja koita tehdä maksusuunnitelma jonka kanssa selviät ilman lisälainaa. Velkasi on kovin pieni, vaikka opiskelijalle tuntuu isolta.

Jos velkojat ei tule vastaan, anna mennä perintään ja sovi perintätoimiston kanssa sitten maksamisesta.

• Juuri näin kuten edellinen sanoi. Eipä taida lainaavaa tahoa löytyä koska sinulla ei ole tuloja(palkka yms). Maksa aluksi vaikka tuo pienempi laina pois myymällä jotain elektroniikkaa ja toiseen sovi maksusuunnitelma. Voi olla että saat maksusuunnitelman vasta kun velka laitettu perintään. Mutta tähänkin voi mennä viikkoja joten aikaa on vaikka kerätä jotain säästöön... Kuitenkin kannattaa toimia jo nyt ennenkuin erääntyvät, silloin myöhäistä sopia alkup velkojalle mitään. Eikö mitään vaikka hanttihommia löydy joksikin aikaa?

• antaja

Luottotiedot kun on kunnossa niin ei hätää. Tee hakemus lainaaja.fi vertaislainasivuille. Sovit mahdollisimman pitkän maksuajan ettei takaisinmaksu käy ylivoimaiseksi.

Pikavippejä selvästi matalammat korot joskin pankkeja kovemmat.

Mikäli päädyt lainahakemuksen tekemään niin laita nimimerkkisi tähän ketjuun. Lupaan osallistua parilla saturaisella.

Muista kuitenkin että lainan maksaminen lainalla ei ole kestävä ratkaisu. Summat onneksi pieniä vielä.

• Kiitos neuvoista. Olisin mielelläni yhdistänyt nuo summat lainaaja.fi:n kautta, mutta ikärajan vuoksi en pääse vielä reiluun vuoteen palvelua käyttämään.

Otan tänään velkojiin yhteyttä ja yritän sopia joustavaa maksusuunnitelmaa.

Defrgmnt

• suunnitelmallinen

Mun kokemuksen mukaan perintään päästäminen on helpoin tapa. Ei mene luottotiedot jos noudattaa maksusuunnitelmaa.

• Hei def...kerropa kuinka kävi, saitko hyvät sopparit?

• Sain hyvän maksusuunnitelman 550 euron lainalle. Neljän kuukauden ajanjaksolle kertyi lisäkuluja ainoastaan 25 euroa. Pitää vielä neuvotella tuo pienempi, 375 euron pikavippi pois historiasta. En odota tuon suhteen ongelmia, koska pikavippi on vanhalta ja hyvämaineiselta yhtiöltä.

Laskeskelin ikäni vuoksi ainoasta vertaislainapalvelusta, Fellowfinancesta, ettei minun ole mitään järkeä ottaa vertaislainaa näin pienelle summalle.

Työnteko ei osa-aikaisenakaan nyt keväällä onnistu, koska toisen vuoden erikoistumiseni lähti viikko takaperin käyntiin, eikä aikaa jää nyt korkeakoulun ohella muuhun.

Yritän löytää jonkinnäköistä etätyötä, sillä koulutukseni mahdollistaa sen jo. Muutama satanenkin kuussa poistaisi jatkuvan stressin elämisen suhteen. Tosin, eikös melkein kaikilla korkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoilla tämä tiukempi vaihe joskus tule. :)

Nokka pystyyn siis ja kohti uusia kokemuksia. Kiitos neuvoista ja vinkeistä!

• Mene sinäkin

Töihin hippi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2810
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      99
      2257
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1960
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1403
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1384
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1300
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      974
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe