Tattis, seminologi vastauksista. Piti aukasta uus keskustelu, kun alako herjata tuo järjestelmä.
Niin, päädyttiin emännän kanssa tuossa siihen, että ostetaan Nokian uusia Kontio Strong:eja sinne navetalle. Niissä on vahvennettu varsi ja turvahommat mukana verrattuna normaali-kontioihin. Meillä oli joskus saapassuojia käytössä, ja yks siementäjä oli vettää lipat, joten ne on kyllä vihoviimeset kapineet.
JOs ymärsin oikein, ni semmoset normaalit juoksevat saippuat on ihan oo-koo liukasteiksi. Semmosia isoja pumppupulloja (1 l-1.5 l) saa joistain kaupoista. Palasaippuata ei olla tarjottu sen jäläkeen, kun yks eläinlääkäri heitti hermostuksissaan semmosen rexonan seinään, kun se ei meinannu sen hanskakäessä pysyä...
Katoin tuota hanskakeskusteluakin. Meillä ainakin eläinlääkärit saattaa mennä läpi puolet navetasta samalla hanskalla, mutta seminologit vaihtaa - eivät tosin kaikki. Kerran vanahempi miessiementäjä jatkoi, kunnes se hanska hajota räpsähti. Väitti, että ennen hanskat oli kestävämpiä.. Menneekö ne nykyään herkemmin hajalle? Meillä on poijitukseen hanskoja, ja kerran kokeilin vetää yhtä hajalle, mutta eihän se meinannu millään hajota!!
Niin, oon jutellu erinäisten kolleekoitten kanssa toimilupahommista. Osa on lyöny "hanskan naulaan", vaan kyllä valtaosa ite pakertaa. Joillaki on ollu selevää säästöä ajassa ja tiinehtymisluvuissa.
Suurin osa on pelotellu, että kurssilla ei vielä pääse kärryille juuri mistään. Suurimpia kompastuskiviä on kuulema se, että lehmän peräsuoleen mennee ilimaa, kun sieltä ottaa paskaa pois, ja sitte meinaaki mennä sormi suuhun (kunhan ei se hanskakäen.. heh). Ylipäänsä se suolityöskentely ja tarpeeksi päättäväiset otteet on monille vissiin vaikeeta. Oliko sulla aikanaan sama ongelma, ku alottelit?
Toine pelonaihe tuntuu olevan, että sohasee pillillä paikkoja rikki. Mutta en tosiaankaan hermoile, vaan olen seurannu yhen isännän voittokulukua pari vuotta sitte käydyn siemennyskurssin jäläkeen. Ollaan molemmat yhtä hulluja. Hällä on ollu tukena tuttu, kokenu siementäjä, joka on mullekin luvannu ilimaset oppitunnit, jos haluan.
Tuossa oot kuvaillu, että eri lehmät on ihan erilaisia siementää, koska niitten synnytyselimet on niin erilaisia. Miten paljo sitten tekee siementäjän lehmän käsittelykyky? Kokenu siementäjä oli kaveriani neuvonu puhumaan lehmälle siemennyksen aikana, jotta se oisi rauhallisena paikollaan. Meillä on kylläkin ollu siementäjiä, jotka viheltää siemennyksen aikana. Kerran luulin, että se on meijän poika, joka siinä seurasi siemennystä vierestä, ja ehin sille sannoo, että eläpä vislaile!
Meillä ei emäntä kyllä hermostu. Poika, joka on tilanjatkaksi aikanaan tulossa, saattaa olla se kärsimättömämpi hännänpitelijä. Kesälläki se oli nukahtaa pystyyn, kun nojaili lehmään, jolle tehtiin tiineystarkastusta.
Harvapa meistä on syntyny se hanska kourassaan! Kovasti ootan jo kurssia, mutta osaan kyllä luovuttaakin, jos se ei ala luistaa - siis hanska ja homma...
Lehmän siementämisestä 2
9
2535
Vastaukset
- seminologi
On totta, että tapauskohtaisia ne siemennettävät on, mutta kun toimilupakurssilla vaatimustasona on saada kymmenen kertaa pistoletti oikeaan osoitteeseen jonka ope sitte tsekkaa, niin selvää on, että kotiläksyä riittää.
Muistan aikanaan Kujalan kurssilta kun käytiin teurastamossa niin alku oli tosi opettelua. Selvä se, sillä siellä siemennetään summassa lehmiä ja ne yleensä koskaan ei ole kiimassa, joten työ ei luista täysin rasvattuna joka hetki. Kaikkien työ on tarvinnut opetella ja kun tottuu peräsuolen paineeseen ja puristukseen ja sormet oppii tuntemaan ja löytämään aina enempi ja nopeammin niin siitä se vaan hiljalleen lähtee, täähän ei oo mikään nopeus- eikä voimalaji vaan taitolaji.
Rauhallinen puhelu lehmälle yleensä rauhoittaa niitä edellyttäen että ne ovat oppineet puheeseen.
Ajattelinkin kirjoittaa, että paikallisen seminologin kanssa kannattaa sopia, että alussa hän voi olla tukena eka kerroilla että rutiini lähtee oikein hygieniassa ja kaikessa. - Hanska pitää???
Kiitos! Mielenpiteenvaihdosta ja erityisesti Mr. Seminologille keskustelun asiantuntijana!
Meillä päin (ei ihan etelässä) seminologit ovat pelotelleet toimilupahommista oikein urakalla. "Eivät tiinehdy, on luomisia ymns..." Enpä oikein usko. Seminologit ovat taatusti maailan parhaimpia siementäjiä, mutta silti minua kiinnostaisi oppia siementämään (edes joskus) omat lehmäni, sillon, kun ne ovat parhaimmasssa kiimassa!
Emännän kanssa olemme tästä kääntäneet ja vääntäneetkin kättä ja kouraa, mutta minä (isäntä) lähen siemennyskurssille...
Ja menköön vaikka joka siemennyshanska hajalle (=paskaksi ; ))), niin aion opetella hommat!
Onko palstalla muuten niitä, joilla on jo tää toimilupasiementäminen HANSKASSA?
Ja: ei kai seminologi pelkää, että HANSKA lipeää, kun porukkaa menee siemennyskurssille niin, että heikkoa tekeeeeee!!!
Tämä ei ole provosoideksani, sillä kunnioitan tosi paljon seminologin hommia!!!
JAtketaan porinaa!!- seminologi
lähtemään kurssille. Eräs tuntemani koulutilan karjanhoitaja kävi kurssin, mutta ei aio aloittaa siementämään, vaan tyytyy kokeilemaan tiineyksiä ja munasarjadiagnostiikkaa. Sekin on ok. Eräällä tilalla laittoivat tyhjän lehmän väkisin umpeen kun ei kokeilutettu semmarilla eikä itse osattu. Jos olisi itse osannut kokeilla, olisi kolmessa sekunnissa todennut, poikiiko kuukauden kuluttua vai ei. Turha pelätä ammattiseminologien kauhutarinoita. Kun eläin on kiimassa, sen vastustuskyky on hyvä eikä komplikaatioita tule. eri asia on, jos mennään siementämään silloin kun sen aika ei ole. Alussa tulee hupia riittämään omalle hölmöilylle, mutta se menee nopeasti ohi ja
kun motivaatio on kohdallaan, homman oppii vaikka väkisin. Tarkkuutta vain kolmen viikon tiineyksien kohdalle, että vaikka pikaprogesteronitestillä varmistetaan kyseenalaisuudet, jotta ei mennä sorkkimaan kantavaa eläintä, muun kanssa pärjää.
tsemppiä ja hanskaa käteen vaan! - ..ja uskon suoriutuvani
seminologi kirjoitti:
lähtemään kurssille. Eräs tuntemani koulutilan karjanhoitaja kävi kurssin, mutta ei aio aloittaa siementämään, vaan tyytyy kokeilemaan tiineyksiä ja munasarjadiagnostiikkaa. Sekin on ok. Eräällä tilalla laittoivat tyhjän lehmän väkisin umpeen kun ei kokeilutettu semmarilla eikä itse osattu. Jos olisi itse osannut kokeilla, olisi kolmessa sekunnissa todennut, poikiiko kuukauden kuluttua vai ei. Turha pelätä ammattiseminologien kauhutarinoita. Kun eläin on kiimassa, sen vastustuskyky on hyvä eikä komplikaatioita tule. eri asia on, jos mennään siementämään silloin kun sen aika ei ole. Alussa tulee hupia riittämään omalle hölmöilylle, mutta se menee nopeasti ohi ja
kun motivaatio on kohdallaan, homman oppii vaikka väkisin. Tarkkuutta vain kolmen viikon tiineyksien kohdalle, että vaikka pikaprogesteronitestillä varmistetaan kyseenalaisuudet, jotta ei mennä sorkkimaan kantavaa eläintä, muun kanssa pärjää.
tsemppiä ja hanskaa käteen vaan!Joo, oon menossa toimilupakurssille. Emännän kannustamana. Oon jopa saanu pikkasen käsituntumaa lehmistä paikallisen toimilupalaisen ja tutun seminologin opastamana. ELi ihan en alota rektalisointeja alusta ; )
Naapurin isäntä siementää jo täysillä, ja kyllä sillä ihan siementäjän otteet on.
Semmosta kysyisin, että aikanaan olen lukenu jostain alan lehdestä että lehmää rauhoittaa siemennystilanteessa, kun käden saa peräsuoleen sisälle. Muutaman kerran pikkasen rauhattoman lehmän takana olleet seminologit ovat sanoneet:" Kyllä se siitä jääpi paikalleen, kunhan saan tuon käden ensin sisälle.." Mihin se perustuu? - seminologi
..ja uskon suoriutuvani kirjoitti:
Joo, oon menossa toimilupakurssille. Emännän kannustamana. Oon jopa saanu pikkasen käsituntumaa lehmistä paikallisen toimilupalaisen ja tutun seminologin opastamana. ELi ihan en alota rektalisointeja alusta ; )
Naapurin isäntä siementää jo täysillä, ja kyllä sillä ihan siementäjän otteet on.
Semmosta kysyisin, että aikanaan olen lukenu jostain alan lehdestä että lehmää rauhoittaa siemennystilanteessa, kun käden saa peräsuoleen sisälle. Muutaman kerran pikkasen rauhattoman lehmän takana olleet seminologit ovat sanoneet:" Kyllä se siitä jääpi paikalleen, kunhan saan tuon käden ensin sisälle.." Mihin se perustuu?on se, että kun aattelee luonnossa hommaa niin työntää siittimen emättimeen ja siihen ejakuloi. no nyt kun semmari saa pistoletin emättimeen ja ottaa kohdunkaulasta otteen, siinä tulee se seisontarefleksi päälle eli eläin huomaa, että nyt astuminen on menossa ja nyt ollaan hiljaa. näin se pitäisi mennä mutta ei aina mene. sikapuolella sama juttu. arka emo saattaa vältellä karjua tai siementäjää mutta kun kapillaarin saa sisään, eläin saa refleksinomaisen seisomisen paikallaan. aina kaikki ei mee kuten teoria edellyttäisi, mutta todellakin eläin "kuuntelee" siemennystä eli sanotaan että se seisoo refleksinomaisesti.
- Siementäjää leikin jo!
seminologi kirjoitti:
on se, että kun aattelee luonnossa hommaa niin työntää siittimen emättimeen ja siihen ejakuloi. no nyt kun semmari saa pistoletin emättimeen ja ottaa kohdunkaulasta otteen, siinä tulee se seisontarefleksi päälle eli eläin huomaa, että nyt astuminen on menossa ja nyt ollaan hiljaa. näin se pitäisi mennä mutta ei aina mene. sikapuolella sama juttu. arka emo saattaa vältellä karjua tai siementäjää mutta kun kapillaarin saa sisään, eläin saa refleksinomaisen seisomisen paikallaan. aina kaikki ei mee kuten teoria edellyttäisi, mutta todellakin eläin "kuuntelee" siemennystä eli sanotaan että se seisoo refleksinomaisesti.
Kyllä täytyy sanoa, että oonpa huomannu saman. Vuosi täynnä toimilupa siementämistä, ja saattaapa olla, että vaikka kuinka sitä kauniisti juttelee lehmille, kun saapastelee siementämään niitä omassa navetassaan, nii ne ovat rauhattomia.
Sitten kun saa hanskakouran persrakoon sisälle, niin homma rauhottuu - kuten sanot seminologi - useimmiten!
Se mulla on ollu itelläni vaston neuvoja siemennyskurssilta, että työnnän ihan ensiksi käden peräsuoleen, ja kaavin sonnat pois - ikäänkun samalla kokeilen sukuelinten tilan Siihen oppii paremmin ja paremmin, väitän niin. Vasta sen jälkeen vien pistoletin sisälle. Onko tämä väärä tyyli? Joskus pelottaa, että jos laittaa pistoletin pimpsasta sisälle ja samalla kauhoo sontaa, niin voi mennä putki läpi. Mutta liekö omaa vainoharhasuuttani?
Siltä teen näin - hygienia ei oo ainaskaan vielä tökkiny. Onko mielipidettä esim. seminologilla? - Toimilupalainen
Siementäjää leikin jo! kirjoitti:
Kyllä täytyy sanoa, että oonpa huomannu saman. Vuosi täynnä toimilupa siementämistä, ja saattaapa olla, että vaikka kuinka sitä kauniisti juttelee lehmille, kun saapastelee siementämään niitä omassa navetassaan, nii ne ovat rauhattomia.
Sitten kun saa hanskakouran persrakoon sisälle, niin homma rauhottuu - kuten sanot seminologi - useimmiten!
Se mulla on ollu itelläni vaston neuvoja siemennyskurssilta, että työnnän ihan ensiksi käden peräsuoleen, ja kaavin sonnat pois - ikäänkun samalla kokeilen sukuelinten tilan Siihen oppii paremmin ja paremmin, väitän niin. Vasta sen jälkeen vien pistoletin sisälle. Onko tämä väärä tyyli? Joskus pelottaa, että jos laittaa pistoletin pimpsasta sisälle ja samalla kauhoo sontaa, niin voi mennä putki läpi. Mutta liekö omaa vainoharhasuuttani?
Siltä teen näin - hygienia ei oo ainaskaan vielä tökkiny. Onko mielipidettä esim. seminologilla?Mielenkiintosta keskustelua. On.
Olen siementäny ite LEHMIÄ kolmisen vuotta, ja oon rekisteröiny, että lehmät rauhottuu siemennys siemennykseltä.
Alussa kun menin se kahahteleva siemennysessu tai ilman sitäki siementämään, nii lehmät hyppi pitkin partta.
Nykyään juttelen mennessäni siementämään, eikä ne ees vilkase, mitä ny hiehot, kun alan tarjotella kättä peräsuoleen. Semmonen tutun ihmisen rauhallinen puhelu kiimaselle lehmälle tuntuu olevan ihan hyvä "esileikki." Sen lisäksi kyllä vähän hinkkaan sekä häpyä että peräsuolen kautta kohtuakin, mutta en tiedä, onko theoja. Siementäjä opasti. Ja minä hullu tottelen.
Onkohan lukijoissa tai ylipäänsä linjolla muita toimilupalaisia? Voitas vaihtaa kokemuksia, ja kysellä ammattisiementäjältä. Mikä mahollisuus! - seminologi
Siementäjää leikin jo! kirjoitti:
Siltä teen näin - hygienia ei oo ainaskaan vielä tökkiny. Onko mielipidettä esim. seminologilla?hanskakäden pienet sormet pikkurillistä lukien kolme tai vaikka keskisormi ja nimetön vain työnnetäään aluksi peräsuolen puolelle ja näin saadaan pienellä nosto ja kääntöliikkeellä häpyhuulet hyvin auki ja jos ei toimi voidaan vielä puhtaiksi jääneillä peukalolla ja etusormella olla avuksi. pääasia on että pistoletti saadaan puhtaana sisään. miten kukakin siihen on parhaiten oppinut, ei ole nin tärkeää. Suolen tyhjennyksen tekeminen kannattaa opetella pistoletti sisällä jotta ei turhaan sonnalla roiskita emättimen tienoota. vähäinenkin kontaminaation riski kannattaa ottaa pois, mutta kukin taaplaa tyylilään. mitään riskiä ei sisälly suolen tyhjennykseen pistoletti sisällä, kun pistoletti on tällöin vielä kokonaan emättimessä.
kukaanhan ei tee niin, että kohdunkaulassa tai jopa kohdun puolella pistoletin ollessa, kävisi putsaamaan suolta, sen työn aika on ennen kohdunkaulaan menemistä.
Eräällä kurssilla oli juuri tainnutukseen menevän lehmän kohdalla opettaja sanonut oppilaalle että nyt tehdään väkivaltaa ja mennään tarkoituksella kohdun läpi. oppilas ei ollut uskaltaa käyttää niin valtavan paljon voimaa, että pistoletilla mentiin todella läpi värästä paikasta. Todella ei ole normaaliotteilla mitään vaaraa että läpi menisi, mutta tämä ei tarkoita sitä, että nytpä ruvetaankin koviin otteisiin.
Tämähän ei ollut voimalaji vaan tekniikkalaji. - maisa
Toimilupalainen kirjoitti:
Mielenkiintosta keskustelua. On.
Olen siementäny ite LEHMIÄ kolmisen vuotta, ja oon rekisteröiny, että lehmät rauhottuu siemennys siemennykseltä.
Alussa kun menin se kahahteleva siemennysessu tai ilman sitäki siementämään, nii lehmät hyppi pitkin partta.
Nykyään juttelen mennessäni siementämään, eikä ne ees vilkase, mitä ny hiehot, kun alan tarjotella kättä peräsuoleen. Semmonen tutun ihmisen rauhallinen puhelu kiimaselle lehmälle tuntuu olevan ihan hyvä "esileikki." Sen lisäksi kyllä vähän hinkkaan sekä häpyä että peräsuolen kautta kohtuakin, mutta en tiedä, onko theoja. Siementäjä opasti. Ja minä hullu tottelen.
Onkohan lukijoissa tai ylipäänsä linjolla muita toimilupalaisia? Voitas vaihtaa kokemuksia, ja kysellä ammattisiementäjältä. Mikä mahollisuus!Itte lehmiä 2 vuotta toimilupalaisena siementäneenä emäntänä totean vain, että kaikki oikeasti lehmistä ja niiden jalostuksesta kiinnostuneet, menkää ihmeessä toimilupakurssille! Vaikka ei aloittaisikaan siementämään itse, kurssi on mitä paras hedelmällisyys- ja jalostuskurssi. Vasta kurssin jälkeen olen itse oppinut "tuntemaan" lehmäni, kiimantarkkailu on tehostunut 100% ja tiinehtyminen parantunut. Ja sonnit tulee mietittyä tarkemmin, jolloin tuleva lehmäsukupolvi on entistä parempaa. Ja kyllä se siementäminenkin rutinoituu alkuhankaluuksien jälkeen... Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171