Ripset takaisin??

Apua nyppimiseen?

Hei!Olen 14vuotias tyttö,olen nyppinyt ripsiäni 2014 vuoden kesästä,eli melkein vuoden.Siinä oli taukoa,mutta nyt se taas alkoi!Kerroin aiemmin äidille,ja hän varasi psykiatrille ajan..no kävin siellä muutaman kerran,mutta kun jotenkin tieto meni myös koulun terveyden hoitajalle,niin se ei ollut enää kivaa,minua ahdistaa käydä terveyden hoitajalla,sillä aina hän kysyy nyppimisestä:/Enkä haluaisi puhua siitä

MUTTA miten ripset saisi kasvamaan nopeammin ihan kotikonsteilla?Uskon,että jos saisin ripset takaisin,nyppiminen saattaisi loppua,joten kaikki vinkit tervetulleita,myös trikotillomanian lopettamiseen,mutta ennen kaikkea ripsien nopeasti takaisin kasvattamiseen!Kiitos kaikille jotka vastaavat

20

3550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

      Vertaistuki saattaisi kanssa sua auttaa, googleta tuo trikotillomania niin löydät paljon aiheesta keskusteluja.

      Itsehoitona tuohon voi kuulemma käyttää rentoumismenetelmiä, mutta jos oire on hankalampi niin sitten kannattaa ihan rohkeasti keskustella asiasta; sun ei tarvitse hävetä sitä, koska meillä kaikilla on omat ongelmamme.

      Muista, että terveydenhoitajakin ajattelee parastasi, vaikka se saattaisikin olla vaivaannuttavaa.

      Mutta tuosta ripsien kasvamisjutusta sun kannattaa kysäistä jostain kauneudenhoito-palstalta.

    • opip0f

      Ei niitä kyllä nopeammin kasvamaan saa millään konstilla, jonkinlainen plasebovaikutus ripsiöljyillä saattaisi olla. ( hankalampaa sormin nyppiä)

      Parissa kuukaudessa uusiutuvat, jos maltat jättää ne rauhaan.

      Et ole kuitenkaan pitkään nyppinyt joten kannattanee panostaa trikotillomanian hoitoon. Jos vaikka äitisi etsisi jonkun asiaan perehtyneen psykiatrin, sieltä voisi saada käytännön vinkkejä ahdistuksen ja pakkotoimintojen hoitoon.

      Mikäli terkkarin jatkuva kysely ahdistaa, pyydä äitiäsi soittamaan hänelle.

      Tsemppiä!

    • Siunausta

      Itse kärsin aikoinaan samasta asiasta. Nyppimisen halua ruokkii levottomuus, ahdistus ja stressi. Pyri löytämään syy mikä saa sinut levottomaksi...
      Ripsiä ei saa kasvamaan nopeammin ja vaikka ripset kasvaisikin takaisin niin sun tekisi vain mieli nyppiä niitä uudestaan. Tiedän, että vaikeaa, mutta yritä olla nyppimättä, koska se voi vaikuttaa myös luomiin ja siihen miten ripset kasvaa takaisin. En halua pelotella, mutta ripsiä voi jatkossa tippua myös itsestään helpommin. Joten mitä nopeammin saat lopetettua sen parempi. Ole myös varovainen ettei riippuvaisuus vaihdu johonkin toiseen. Sisäiset asiat kannattaa käsitellä...

    • ikniw

      oon kuullu että jos laittaa vähän vaseliinia ripsityveen niin se vois auttaa. tietysti varovasti ettei vaan mee silmiin. tsemppiä trikotillomanian kanssa ;(

      • rauhamamma

        Mä kasvatan silmäripsiä sivelemällä ripsien juureen ja ripsiin ennen nukkumaan menoa risiiniöljyä. Se auttaa vahvistamaan ripsiä ja antaa kuulemma lisä pituutta. Risiiniöljy ei ole vaarallista silmille, sitä käytetään silmätipoissa yleisesti. Sopii hyvin herkkäsilmäisille. Jotkut käyttää risiiniöljyn tilalla oliiviöljyä.


    • abfkkdldlxn

      Hei!

      Kiitos vastauksista:)
      Kävin tammikuussa kertomassa terveyden hoitajalle ja olen nyt käynyt jonkinlaisissa keskusteluissa 3-4kertaa ja tarkoitus on jatkaa viellä jonkin aikaa(?!?)
      Lisäksi olen huomannut että siihen yhteen aukkoon on alkanut kasvaa jo ripsiä,vaikka pelkäsin etteivät ne enää kasva:D Tottakai ne ovat viellä aika lyhyet mutta kasvamassa kuitenkin:)Lisäksi ripset alkaneet hieman tuuhentua ja kulmakarvatkin kasvaa kivasti:)Olo on todella hyvä kun saan apua vaikka onhan se aina vähän "hölmöä/hassua tjs lähteä sinne "hoitoon" kesken koulu päivän ja sitten selitellä jotain luokkakavereille:D Onneksi eivät kauheasti ole kyselleet:)
      Kohta varmaan uskallan jo heilauttaa hiukset korvan taakse kunhan kulmakarvat pikkuisen viellä kasvavat ja tuuhentuvat toiselta puolelta:)Suosittelen tuota psykiatrista hoitoa kaikille joilla teikotillomania!En tiedä kyllä mikä siinä on sellaista mikä auttaa mutta se auttaa!Enää ei tee mieli nyppiä,vaikka peiliä välillä vilkaisenkin,lähinnä katson että "onko tullut mitään uutta":D

    • Hillaterttu

      Se on totta, ettei se nyppimishalua vie vaikka ripset kasvaisikin takaisin. Aloitin hiusteni repimisen 10-vuotiaana. Nyt olen 23. Välillä on hiukset kasvaneet takasin, ja kun se sisäinen stressi-/ahdistustekijä palaa niin repiminen jatkuu. Hyvä kun olet löytänyt apua psykiatrisesta. Trikoonhan suositellaan kognitiivista käyttäytymisterapiaa. Itse suosittelen tätä ohjelmaa: http://www.tricotilomania.org/paneldecontrol/noticias/archivos/5-Week trich behavior therapy.pdf. Se on englanniksi ja siinä on viidelle viikolle tarkat aktiviteetit kuinka toimia. Sen lisäksi tärkeintä on pohtia mikä sinulla laukaisee nyppimisen. Käsittele se syy. Mikä oli elämässä paremmin silloin kun et nyppinyt? Näiden lisäksi luin kirjaa "Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista" -Harmillista on, ettei se käsittele suoraan trikoa, mutta siitä saa ajateltavaa. Niihin hetkiin kun tiedät helposti nyppiväsi, ota käteesi puristeltava pallo tms, joka jumppaa käsien lihaksia. Muista kanssa levätä Tarpeeksi. Ei saman verran kuin ihmiset yleensä. Jos tunnet olon virittyneeksi niin lepää vaikka huivi sidottuna silmille.

    • tyttönen85
    • Voihan

      Ninii...Nyt sitte taas oon nyppiny vaikka ripset olivatkin melkein normaalit:/Vasemman silmän ulkoreuna alhaalta ihan "tyhjä" en oikeesti tiiä enää mitä pitäis tehä...oon käyny sen lääkäri tyypin luona ja luulin saaneeni apua mutta nyt se nyppiminen taas palasi...miten helvetissä pääsen eroon?En kestä enää tätä!

    • lömzmdsldf

      Syötkö paljon sokeripitoista ruokaa? Entä valkoista vehnää, kuten pizzaa, pastaa, lasagnea, sämpylöitä jne? Nuo saattavat aiheuttaa pakko-oireita.
      Millä tasolla rauta-arvosi ovat? Jos on matalalla, niin siitäkin saattaa tulla nyppimisoiretta.

      Syö vitamiinejä jonkinlainen kuuri ja tarkista ruokavaliosi kasvis/juurespainotteiseksi kananmunia, kalaa, kanaa ja marjoja ja vihreitä hedelmiä muitakin jonkin verran. Maksalaatikostakin saat sellaisia vitamiineja, jotka auttavat terveydessä.

      • noniiin

        Älä nyt viiti houria hulluja, toki terveellinen kasvisvoittoinen ruokavalio on ihmiselle paras, mutta ei se sentään pakko-oireilua paranna.


    • koukussanna

      Hei!
      jos joku haluaa jutella tästä yhteisestä ongelmasta niin olisi mukava saada kohtalotovereita. Itse nyppinyt hiuksia murrosiästä lähtien ensin pahemmin ja sitten 3v hiljaisempi jakso ja viimeinen vuosi on ollut taas alkuun palaamista. Olen vihdoin hyväksynyt ongelmani ja hakenut apua. Toivotaan että ongelma häviäisi tai ainakin vähenisi niin että sen kanssa voisi olla sinut.
      terv. Sanna ([email protected])

    • hahaaa

      hullulla halvat huvit

      • Anonyymi

        Turpa kiinni toi on iso juttu


    • Anonyymi

      Mullakin on sama ongelma mutta olen nyt päättänyt että en revi niitä enään yhtään

    • Anonyymi

      Kuulostaa pakko-oireelle. kokeile katsoa pakko-oireen omahoitoa. Googlesta löytyy. Siinä oppii mistä se nyppiminen johtuu. Mulla oli pakkooireina repia mitä vaan näppyjä naamasta. pääsin siitä eroon. tosin myös lääkkeitä jouduin käyttää vähän aikaa. mut eniten autto se et tajusin mistä se johtuu ja kokeilin niitä apukeinoja sitten omahoitopppaasta

    • Anonyymi

      Hei terve sulle et varmaan välttämättä tätä lue enään kun on vuodet kuluneet, mutta kamppailen itse juuri saman asian kanssa ja tiedän miltä sinusta tuntuu. Tekisi mieli vain huutaa ja raivota. Itsekkin saan apua, mutta tuntuu et se tyyppi kenelle voisin puhua niin ei se ymmärrä. Ja olen sanotaan nyt että 6-vuotiaasta asti tätä tehnyt joten tää trikotillomania ei oo pikku juttu ja muakin ahdistaa. Kumpa meille ois jokin paikka missä sais toisiltamme tukea. Ja tiedän erittäin hyvin tuon kun joku kysyy tai puhuu siitä tekisi mieli kiljua ja mennä piiloon toivon, että sinulla menee jo paremmin.

      • Anonyymi

        täällä yks kenel on tää sama ongelma! oon vasta joku pari kuukautta tätä tehny ja taustana on kyl muita mielenterveysongelmia, mut en oo ikinä aatellu et mul pakko-oireita ois... en tiiä voiko johtua esim siitä et oon täs reilu puol vuot sit päässy viiltelyst eroon et jos tää ripsien, kulmien repiminen ois jotai ”korvaavaa” sille... mut turhauttaa kyl tosi paljon :/


    • Anonyymi

      Hei mulla on myös sama ripsien repiminen.
      Joo hyvin mahdotonta saada pois tää
      Ripsien repimisen. tää alkoi jo 2017 vuonna
      Ja 2021 jouluna alkoi taas. koko sama paska
      Tästä kyllä kärsii koko ajan kun käsi menee
      Silmiin. mulla on jo tosi vähä ripsiä. jo tää on
      Aivan saakelin rankkaa. En tiiä mitä tehdä
      Tälle tilanteelle. tekis vaan mieli laittaa kädet
      Semmosseen että ei voi repiä ripsiä. Mutta
      Siitä on parantunut mieli kun tietää että muilla
      Sama juttu. Siitä asti kun oli 2021 joulu nii repiminen
      Alkoi tietysti uudestaan.

    • Anonyymi

      Moi! Oon 14v tyttö ja kärsin tästä samasta asiasta.. mulla on kohteena tällä hetkellä ripset ja oon nyt tänä iltana repiny muutaman, mutta oon nyt onnistunu jo kasvattaan toisen silmän ripset takaisin. :)
      Tää kaikki alko mulla 2020 lokakuussa, kun minun rakas kissa lähti kotoa omille teillensä.. en sitten tiedä, ett onko tää kaikki alkanu surusta, ikävästä tai sitte traumasta mitä koin pienenä väkivalta perheestä.
      Isot tsempit trikotillomanialle kamppailevista <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe