Trangia ja laavukangas

Erämaasusi

Työelämä meni juuri ohi. Nyt tuli aikaa retkeillä. en ole aloittelija, mutta alkeellisesti varustautunut. Keitellyt ja yöpynyt olen aina itsetehdyillä tulilla ja laavun tehnyt havuista. Niin kesällä kuin talvella. Nyt sain lahjaksi Trangia-keittimen. en ikinä ole moista käyttänyt. Voisiko joku kertoa mitä siinä on polttoaineena ja jos on jotain käyttövinkkiä. sitten kuulin, että on olemassa jotain laavukankaita joista saa suojaa ja joku niistä riittää allekin maatavasten. Eikö ne syty palamaan nuotiosta. Voisiko joku sanoa niistä jotain. En tiedä edes mitä kysyä kun en tunne niitä. Näin iän karttuessa alkaa etsiä jotain mukavuuksiakin metsiin. Olen tähän asti liikkunut siellä ikivanhoilla systeemeillä.

37

18939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arska

      Marinolia tai sinolia paloastiaan ja varovasti tulitikku nesteen yläpuolelle, niin Trangia pääsee oikeuksiinsa, niin ja loput nesteet tietysti huiviin!

      • Kulkuritar

        se sitten sokeana matkanteko onnistuu...


    • EräErkki

      Ja kun laitat vähän vettä (n. 10%) Marinolin sekaanm, niin palaa puhtaamalla liekillä, eikä tule niin paljon nokea kattilan pohjaan.

      • saariselkä

        Tragian siinä astiassa missä se sinoli poltataan, on tiivisteellä varustettu kansi. Mutta suosittelen, että poltat sinolin loppuun asti. Tiiviste ei pidä ja sitten on sinolilta maistuvaa ruokaa, se ei ole hyvää.


      • Eräukko
        saariselkä kirjoitti:

        Tragian siinä astiassa missä se sinoli poltataan, on tiivisteellä varustettu kansi. Mutta suosittelen, että poltat sinolin loppuun asti. Tiiviste ei pidä ja sitten on sinolilta maistuvaa ruokaa, se ei ole hyvää.

        Jos ei osaa käyttää laitteitaan niin ei pidä lähteä metsiin lainkaan. Se tiiviste pitää kun sen pitää kunnossa. Kertaakaan ei ole sinolit tulleet läpi. Ja säilytätkö poltinosaa samassa pussissa ruokiesi kanssa, kenties leipälaatikossa?

        Jos kaataa sinolit ruokien sekaan niin voi syyttää aivan vain itseään eikä mitään muuta. Joku järki pitää olla reissussa mukana.

        Sen tiivisteen voi myös uusia, se ei ole ikuinen, toisin kuin keitin joka lähestulkoon on.


      • Koskikara
        saariselkä kirjoitti:

        Tragian siinä astiassa missä se sinoli poltataan, on tiivisteellä varustettu kansi. Mutta suosittelen, että poltat sinolin loppuun asti. Tiiviste ei pidä ja sitten on sinolilta maistuvaa ruokaa, se ei ole hyvää.

        nyt joku,niinkuin luulen ei ole kokeillut laimentamatonta pissapoikanestettä.Kannattaa kokeilla.Se on periaatteessa puhdasta etanoolia.Palaa puhtaalla liekillä eikä ruokakaan maistu rotanmyrkyltä jos sattuis vaikka vähän sormissa ainetta olemaan.

        Kannattaa ainakin kokeilla kuinka vaikealta se sitten tuntuisikaan yhdistää Trangian keittimeen.


      • Pirre*
        Eräukko kirjoitti:

        Jos ei osaa käyttää laitteitaan niin ei pidä lähteä metsiin lainkaan. Se tiiviste pitää kun sen pitää kunnossa. Kertaakaan ei ole sinolit tulleet läpi. Ja säilytätkö poltinosaa samassa pussissa ruokiesi kanssa, kenties leipälaatikossa?

        Jos kaataa sinolit ruokien sekaan niin voi syyttää aivan vain itseään eikä mitään muuta. Joku järki pitää olla reissussa mukana.

        Sen tiivisteen voi myös uusia, se ei ole ikuinen, toisin kuin keitin joka lähestulkoon on.

        sitä säiliön korkkia liian tiukalle ennenkuin se on jäähtynyt - on muuten tosi tiukka avata seuraavalla kerralla.
        Ja kyllä ne onnistuu vuotamaan vaikka kuinka olisit huolellinen, minä olen laittanut sen säiliön vielä, joko muovipussiin tai tiiviiseen rasiaan - Sinoili tai Marinoli ei todellakaan ole mukava mauste aamupuurossa:?


      • Janatuinen
        saariselkä kirjoitti:

        Tragian siinä astiassa missä se sinoli poltataan, on tiivisteellä varustettu kansi. Mutta suosittelen, että poltat sinolin loppuun asti. Tiiviste ei pidä ja sitten on sinolilta maistuvaa ruokaa, se ei ole hyvää.

        Tiiviste pitää, jos tiivisteestä pitää huolen.
        Trangia on aina sammutettava sillä toisella kannella, jossa on käännettävä läppä säästöliekkiä varten. Jos varsinaisella ruuvikannella sammuttaa, niin tottakai kuminen tiiviste haurastuu kelvottomaksi viimeistään muutaman kymmenen sammutuskerran jälkeen, koska se joutuu(tosin hetkellisesti, mutta kuitenkin) tekemisiin kuuman liekin kanssa.

        Siis - sammutus siihen tarkoitetulla kannella, niin ruuvikansi pysyy kunnossa omaa tarkoitustaan varten.


      • tallustellustelija
        Pirre* kirjoitti:

        sitä säiliön korkkia liian tiukalle ennenkuin se on jäähtynyt - on muuten tosi tiukka avata seuraavalla kerralla.
        Ja kyllä ne onnistuu vuotamaan vaikka kuinka olisit huolellinen, minä olen laittanut sen säiliön vielä, joko muovipussiin tai tiiviiseen rasiaan - Sinoili tai Marinoli ei todellakaan ole mukava mauste aamupuurossa:?

        ei ole kellään tullut mieleen että kannattaa pakata se aine mitä poltellaan sinne erilliseen polttoainepulloon? Ah! unohdin että se painaa ylimääräiset 0,6kg... vaan eipä oo pelkoo sen hajoomisesta.. ellet kivellä hakkaa sitä


    • yö-eräopas

      Ja osta vaikka colemanin perusbensakeitin. Se toimii aina, myös pakkasella, ei tarvi esilämmitystä, bensaa löytyy aina (Lue AINA) kairasta, perämoottoreista, mönkijöistä, kelkoista jne.. Trangia on aikansa elänyt laite ja haluaisin lainmuuutoksen joka kieltää sen reikäisen alumiinipänikän myynnin!

      Ja laavukangas löytyy Eurokankaasta, osta hopeaoitua tuulipukukangasta ja tee siitä 3 x 4 m.n laavu. Reikiä reunoihin naruille 0,4 m,n välein ja valmis. siinä pari ukkoa mahtuu yöpymään ja siitä voi muokata majoitteita tarpeen mukaan.
      Ja osta bensakeitin. Toimii.

      • pilleri

        taitaa yö opas olla muuta kuin oikea opas


      • on kokemusta
        pilleri kirjoitti:

        taitaa yö opas olla muuta kuin oikea opas

        Niin, eiköhän nuo tenukeittimet oo jo historiaa.
        11kg kosanpullo selkään ja nestekaasugrilli mukaan, niin ei tarvi tenun kanssa touhustella metsän kätkössä. Toinen vauhtoehto on sitten sähkögrilli, jossa keittomahdollisuus ja riittävän pitkä jatkojohto, niin eiköhän silläkin selviä. Laavuun riittää ihan hyvin se, kun hakee konevuokraamosta lainapeitteen ja joku koko 5 x 10m riittää isommallekkin porukalle ja ei tarvi ostaa omaka, jos retkeilyinto lopahtaa. Saatavilla on kyllä kaikenmaailman kevytpeitteitä, mutta ovat vähän hepposia rankemmassa käytössä. Uskoisin noilla ensalkuun selviävän.


      • Koskikara

        ostin tuon coleman keittimen.Hyvin on pakattu muovilaatikkoon.Muuten sillä ei sitten teekään mitään.Toimi milloin sattui.Useimmiten suurella liekillä.Se oli huonoin ostos mitä koskaan olen tehnyt.En sitten tiedä oliko perusmalli.Hintaa oli ainakin satasen paikkeilla.

        Ei,kyllä Optimus Nova tai esim Primus ovat keittimiä.Eihän nyt kyllä siitä ollut kysymys.

        Trangia on myös ihan hyvä keitin kun käyttää oikeaa polttoainetta,eikä ole reissussa kovilla pakkasilla.Siihen kun vielä ostaa tämän kaasupolttimon niin onhan mainio laite kesällä.Toimii vaikka myrskyssä merellä jota nuo muut keittimet eivät tee.

        Trangiaan voi myös laittaa tuon Optimus Novan bensapolttimon.Sitten rupee pärjäämään,olipa kesä tai talvi,myrsky tai tyyni.


      • Erämies
        Koskikara kirjoitti:

        ostin tuon coleman keittimen.Hyvin on pakattu muovilaatikkoon.Muuten sillä ei sitten teekään mitään.Toimi milloin sattui.Useimmiten suurella liekillä.Se oli huonoin ostos mitä koskaan olen tehnyt.En sitten tiedä oliko perusmalli.Hintaa oli ainakin satasen paikkeilla.

        Ei,kyllä Optimus Nova tai esim Primus ovat keittimiä.Eihän nyt kyllä siitä ollut kysymys.

        Trangia on myös ihan hyvä keitin kun käyttää oikeaa polttoainetta,eikä ole reissussa kovilla pakkasilla.Siihen kun vielä ostaa tämän kaasupolttimon niin onhan mainio laite kesällä.Toimii vaikka myrskyssä merellä jota nuo muut keittimet eivät tee.

        Trangiaan voi myös laittaa tuon Optimus Novan bensapolttimon.Sitten rupee pärjäämään,olipa kesä tai talvi,myrsky tai tyyni.

        tuo Trangia on tosiaan paras keitin mitä tähän mennessä on valmistettu.Etenkin noine lisälaitteineen sillä selviää missä oloissa tahansa.

        On erittäin miellyttävää keitellä kahvit vaikka avoveneessä tuulisella ilmalla.Kaikki muut keittimet mitä tunnen ovat leikkikaluiksi tarkoitettuja tällaisissa tilanteissa,ostipa niihin näitä tuulensuojiakin tai ei.


      • Pirre*
        Erämies kirjoitti:

        tuo Trangia on tosiaan paras keitin mitä tähän mennessä on valmistettu.Etenkin noine lisälaitteineen sillä selviää missä oloissa tahansa.

        On erittäin miellyttävää keitellä kahvit vaikka avoveneessä tuulisella ilmalla.Kaikki muut keittimet mitä tunnen ovat leikkikaluiksi tarkoitettuja tällaisissa tilanteissa,ostipa niihin näitä tuulensuojiakin tai ei.

        ei jätä pulaan - jos ottaa nolia tai oilia mukaan :)


      • Johan nyt

        Trangia toimii pakkasella!


      • Pirre*

        ei toimi pakkasella, kuin siinä tapauksessa, jos kätesi on niin koppurajäässä ja et saa tulivehettä pysymään niissä.
        Muuten on idioottivarma vehe ja hyvä.


      • mies
        Koskikara kirjoitti:

        ostin tuon coleman keittimen.Hyvin on pakattu muovilaatikkoon.Muuten sillä ei sitten teekään mitään.Toimi milloin sattui.Useimmiten suurella liekillä.Se oli huonoin ostos mitä koskaan olen tehnyt.En sitten tiedä oliko perusmalli.Hintaa oli ainakin satasen paikkeilla.

        Ei,kyllä Optimus Nova tai esim Primus ovat keittimiä.Eihän nyt kyllä siitä ollut kysymys.

        Trangia on myös ihan hyvä keitin kun käyttää oikeaa polttoainetta,eikä ole reissussa kovilla pakkasilla.Siihen kun vielä ostaa tämän kaasupolttimon niin onhan mainio laite kesällä.Toimii vaikka myrskyssä merellä jota nuo muut keittimet eivät tee.

        Trangiaan voi myös laittaa tuon Optimus Novan bensapolttimon.Sitten rupee pärjäämään,olipa kesä tai talvi,myrsky tai tyyni.

        Olen vuosikymmeniä pärjännyt metsässä hyvin tulitikut mukanani. Niillä sytyttän puista kokoamani nuotion. Keittimen viemän tilan ja painon käytän muonaan.


      • hoh hoijaa
        mies kirjoitti:

        Olen vuosikymmeniä pärjännyt metsässä hyvin tulitikut mukanani. Niillä sytyttän puista kokoamani nuotion. Keittimen viemän tilan ja painon käytän muonaan.

        Eikö sulla ole mukana lainkaan kattiloita tai kahvipannua? Jos on niin tilansäästöä et saa aikaan lainkaan, koska Trangiat menee sisäkkäin.


      • ei siinä mithän vikkaa ole!! ja eipähän tylsisty ko saapi värkkäillä ja koota osasia. On toiminu säällä ko säällä!! ittelläni on siihen se kaasupoltin ja oon kyllä ollu tyytyväinen.


      • tallutellustelija
        Koskikara kirjoitti:

        ostin tuon coleman keittimen.Hyvin on pakattu muovilaatikkoon.Muuten sillä ei sitten teekään mitään.Toimi milloin sattui.Useimmiten suurella liekillä.Se oli huonoin ostos mitä koskaan olen tehnyt.En sitten tiedä oliko perusmalli.Hintaa oli ainakin satasen paikkeilla.

        Ei,kyllä Optimus Nova tai esim Primus ovat keittimiä.Eihän nyt kyllä siitä ollut kysymys.

        Trangia on myös ihan hyvä keitin kun käyttää oikeaa polttoainetta,eikä ole reissussa kovilla pakkasilla.Siihen kun vielä ostaa tämän kaasupolttimon niin onhan mainio laite kesällä.Toimii vaikka myrskyssä merellä jota nuo muut keittimet eivät tee.

        Trangiaan voi myös laittaa tuon Optimus Novan bensapolttimon.Sitten rupee pärjäämään,olipa kesä tai talvi,myrsky tai tyyni.

        eipä näillä Bensan hinnoilla oikeen viiti ostella... 1,459e/L


      • ölöllölölllll
        mies kirjoitti:

        Olen vuosikymmeniä pärjännyt metsässä hyvin tulitikut mukanani. Niillä sytyttän puista kokoamani nuotion. Keittimen viemän tilan ja painon käytän muonaan.

        avotulen tekoon tarvitaan kuitenkin aina maanomistajan lupa, ja aina ei riitä sekään.

        Tunturissa ei ole puita eikä niin ollen oksiakaan, niin että sinne sinun ei kannata lähteä.


    • Erämaasusi

      On kiva kun olette antaneet paljon ohjeita. Kuten kerroin en ole tuollaisia vehkeita ennen käytellyt. Olin taas laavulla kaukana kotoa ja piti olla pakkasta, mutta tulikin vesisade. Nuotiossa sain tulen pysymään mutta sitten kyllästyin ja läksin pois ja olin alkuyöstä sitten kotona hiukan märkänä. Luotin nimittäin säätiedotukseen enkä ottanut sadevarusteita mukaan. Tyhmästä päästä sai taas viisas ruumis kärsiä. Trangia ei vielä ollut mukana vaan tein nuotion risuista joita metsästä löysin. Laavukin oli aika hatara kun oli ympäristössa oksia aika vähän saatavana.

      • Asema

        Kaasu tahtoo nikotella kovallapakkasella, pitää lämmittää pulloa jonkun aikaa esim. makuupussissa
        Muuten pätevä vekotin ja paljon nopeampi kuin tenttu versio.


    • Veke

      Retkeilyvarustetietoa löytyy Partioalan kaupoista, esim. Partioaitta yms.,niitä on ympäri Suomen. Tieto on epäkaupallisempaa kuin urheiluliikeissä ja yleensä tarvikkeet koeteltuja.
      Tosiaan hyvä bensakeitin on tehokas ja kuluttaa ainetta vähemmän, eli on kevyempi kantaa.
      Tietoja löytyy myös Retki-lehdestä ja Erä-lehdestä ja nämä ja vanhatkin numerot löytyvät joko kirjastosta tai antikvariaatista.
      Ja varusteiksi kannattaa hankkia nykyaikaisia varusteita, paitsi Gore-texiin ei aina kannata uskoa, on kallis ja ei toimi kaikilla keleillä.

      • retkeilijä!"

        sanoppa mikä kalvo toimii paremmin ja kestää käytössä toimivana pidempään?
        ja ostaa siltikin laatu tavaraa se että siti marketin kengässä lukee core tex ei tee siitä hyvää


      • kekkonen
        retkeilijä!" kirjoitti:

        sanoppa mikä kalvo toimii paremmin ja kestää käytössä toimivana pidempään?
        ja ostaa siltikin laatu tavaraa se että siti marketin kengässä lukee core tex ei tee siitä hyvää

        käyttäkää armeijan vanhaa M/62 asua... säälle kuin säälle.. kesät talvet samalla menty jo yli 40 vuotta, laatu se on joka kestää


      • hiuu
        retkeilijä!" kirjoitti:

        sanoppa mikä kalvo toimii paremmin ja kestää käytössä toimivana pidempään?
        ja ostaa siltikin laatu tavaraa se että siti marketin kengässä lukee core tex ei tee siitä hyvää

        air tex


    • Valokeiju

      Olen asustellut taivasalla monet vuodet ympäri eurooppaa. Ensimmäisen laavuni ompelin vahatusta puuvillaisesta pöytäliinasta. Värjäsin sen ruskeaksi ja suihkutin täydellisen vesitiiviiksi aineella, jota myydään mm. purjehdusliikkeissä. Tunkkaiseen teltaan minua ei saa nukkumaan ikinä. Myytävät laavukankaat minun silmälleni ovat rumia. Lisäksi kova sade tulee kuitenkin tihkuna läpi.

      Kehittelemäni laavu pitää vettä, se on köykäisempi kuin mikään teltta ja menee pienempään tilaan.

      Koskaan en ole kantanut mukanani kuin yhden kattilan. Kattilaan mahtuu ruokaa viikoksi, jo pakkaa tiiviisti esim linssejä ja riisiä. Minulla on mukanani myös patja joka on köykäisempi ja pehmoisempi kuin retkeilyliikkeessä myytävät. Se on tavallinen ohut mulitaanipatja, jonka olen päällystänyt kaupassa myytävällä laavukankaalla, pohjalla on vesitiivis vaahtomuovi.

      Retkimieltä!

    • herkuttelija

      Kyllä on teillä surkeat eväät, minä kyllä aina herkuttelen kunnolla. Esim. fasaaninkoipi confit on minun eräs suosikki. Itse tehty fasaanipatee on myös aina must- juttu. Itse purkitan myös forchmakkia purkkiin, kuin myös kalasäilykkeitä.
      Nuorempa kuivasin monenlaista, mutta niistä ei oikein herkkua saa, joten olen siirtynyt linjalle, jossa aina herkutellaan. Talvella on mukava kantaa mukana kokolihaa, esim. peuran- ja hirvenfilettä on kiva paistella iltasella, voi niistä helposti tehdä veitsellä myös raaka-liha leipiä, nam.

    • h

      Mulla on esbitin taskukeitin ja siihen kiinteää polttoainetta, kevyt, kulkee taskussa.
      Majoitus on tietenkin riippumatto ja laavukangas.

    • eräjorma

      täs pisti silmään pari juttuu:
      1. sinoli ja marinoli erikseen ruuista ja roskista, marinolissa on varianetta (siksi pinkki väri) joten se ei noke niin paljon, kuin sinoli. Molenpiin sprii aineisiin voi laittaa vettä sekaan, mutta lämpöteho myöskin katoaa samalla. Suosittelen, että poltat spriin loppuun asti, ettei leviä ja syty palamaa. Älä koskaan lisää spriitä jos edellinen palaavielä, koska silloin posahtaa!
      2. trangiaan voi myös ostaa kaasua, sitä on pienissä pulloissa kesä ja talvi tarkoituksiin. mutta tuolloin pitää olla kaasu letku mukana, jos trangiasi on uusi niin se saattaa olla jo valmiinamukan.
      3. partioaitta on vain retkeily kauppa, joka ei liity mitenkään enää partioon ja siellä ei aina välttämättä tiedetä asioista( itse olin ostamassa niger telttaan keppejä ja siellä ei tiietty kyseistä perus savotan nuuskamuikkustelttaa)
      4. laavuja saa ostettua valmiina ommeltuina tai kainkaina, mutta eihän sitä tultakaan pidetä teltan sisällä, joten ei sytypalamaan jos on tarpeek kaukan tulesta
      5. bensa keittimet on varmaa iha ok, mut trangian hyväpuoli on kattilat ja paistin pannu samassa, trangiassa voi myös polttaa tuota kiinteää polttoinetta.
      6. voit pyytää apua esin lähipiirin partiolaisilta, usein partio tapahtumissa on trangian kokoamis kisoja.

    • gnnghhn

      risukeittimiä saa muutamalla kympillä, eipä tarvii raahata polttoainetta mukanaan.

      • Opri

        Risukeitintä pitää sen sijaan raahata!


    • hqethh

      Eipä pidä ku se on kevyt,esim Sveitsin armeija-Volcano.

    • korpisoturi.

      Kaikkia noita on tullut kokeiltua enkä enää vuosiin ole käyttänyt kuin kaasukeitintä ja nuotiota.

    • kökkö.

      Jokainen taaplaa tavalaan ja löytää itselleen sopivimman keittimen - siispä ei ole olemassa yhtä oikeata ratkaisua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe