Miten kirjaa kuuluu lukea oikeaoppisesti?

olenko väärässä

Onko tuohon olemassa jokin yleispätevä sääntö?

Itse olen siinäkin asiassa hotkija. Olen hotkinut jopa viisi kirjaa illassa ja sitten on voinut kulua vuosi ettei mitään. Ehkä muistutan villieläimen ruuansulatusta lukutavoiltani.

2

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -parta

Ei tuohon ole yleispätevää sääntöä minun mielestäni... Yleispätevä sääntö voisi olla se, että jokainen tavallaan, riippuen siitä mitä hakee... Jos ihmiselle riittää lukuelämys sinänsä, ok.

Lukemista voi verrata esim. elokuvan katseluun. Siinäkin on erotettavissa viihde ja ns. korkealaatuisempi elokuvateollisuus. Jokainen elokuva on myös tuote. Ehkä olen kirjojen lukemisessa vähän samanlainen kuin elokuvia katsellessa. Nautin kyllä juonesta ja elämyksestä sinänsä, mutta samalla tarkkailen kuinka tuote on rakennettu, ja joskus huomaan pohtivani mitä näille oikeasti kuuluu (kirjan kirjoittajalle, leffassa näyttelijöille/ohjaajalle) ja voinpa hetkeksi pysähtyä toivomaan heille kaikkea hyvää.

Kirjan voi siis hotkaista sellaisenaan niin kuin elokuvankin... antaen sen tiedostamattomalla tasolla vahvistaa omia arvoja, ehkä ennakkoluuloja ja sympatioita/antipatioita... tai sitten kiinnittää huomiota ja pyrkiä tulemaan tietoiseksi siitä, miksi juuri tämä kirja vetoaa minuun ja mitä se minussa vahvistaa, ruokkii tms.

Jos nyt jokin "asiallinen" oikeaoppisuuden määritelmä pitäisi antaa, minun mielestäni se siinä, että lukee ei ainoastaan kirjaa vaan kuinka se on kirjoitettu, kuinka tekijä käyttää kieltä. Myös mentaalipuoli. Millaista maailmankuvaa tämä välittää, ja sitten vielä tietoisena itsestään lukijana ja tarkastelijana, tulkintojen tekijänä. Voi tietysti olla että ns. puhdas lukuelämys kärsii, mutta ei välttämättä, oma kokemukseni on, että näin luettuna elämys syvenee, laajenee.

• Hämeenlikka

Ei ole yhtä oikeaa tapaa lukea kirjaa. Kirjan luettuaan pystyy kuvailemaan kirjan päähenkilöitä ja keskeisiä tapahtumia ja kirjan pääasialliset teemat.
      Tarkemmat lukijat osaavat kuvata sitä perusteellisemmin, mitä kerronnallisia keinoja siinä on käytetty. Miten kirja kuvastaa aikansa kirjallista kulttuuria jne. Onko se uudistuksellinen vai tukeutuuko se vanhaan genreen kaavamaisesti jne.

Lukijoissa on niitä, jotka voivat ensin hotkaista kirjan ja sitten palata tarkemmin sen yksityiskohtiin ja ominaisuuksiin. Äänikirjassa lukunopeus on vakio, jolloin asioita makustellakseen pitää tauottaa kuuntelua.

Vastaus on yhtä helppo kuin vastata kysymykseen, mikä on oikea tapa ostaa uusi auto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      332
      12090
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      157
      11164
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      277
      6516
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      252
      5316
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      183
      3773
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      174
      3588
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      60
      2641
    8. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      125
      2136
    9. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      329
      2020
    10. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      13
      1884
    Aihe