Onko tuohon olemassa jokin yleispätevä sääntö?
Itse olen siinäkin asiassa hotkija. Olen hotkinut jopa viisi kirjaa illassa ja sitten on voinut kulua vuosi ettei mitään. Ehkä muistutan villieläimen ruuansulatusta lukutavoiltani.
Miten kirjaa kuuluu lukea oikeaoppisesti?
2
84
Vastaukset
- -parta
Ei tuohon ole yleispätevää sääntöä minun mielestäni... Yleispätevä sääntö voisi olla se, että jokainen tavallaan, riippuen siitä mitä hakee... Jos ihmiselle riittää lukuelämys sinänsä, ok.
Lukemista voi verrata esim. elokuvan katseluun. Siinäkin on erotettavissa viihde ja ns. korkealaatuisempi elokuvateollisuus. Jokainen elokuva on myös tuote. Ehkä olen kirjojen lukemisessa vähän samanlainen kuin elokuvia katsellessa. Nautin kyllä juonesta ja elämyksestä sinänsä, mutta samalla tarkkailen kuinka tuote on rakennettu, ja joskus huomaan pohtivani mitä näille oikeasti kuuluu (kirjan kirjoittajalle, leffassa näyttelijöille/ohjaajalle) ja voinpa hetkeksi pysähtyä toivomaan heille kaikkea hyvää.
Kirjan voi siis hotkaista sellaisenaan niin kuin elokuvankin... antaen sen tiedostamattomalla tasolla vahvistaa omia arvoja, ehkä ennakkoluuloja ja sympatioita/antipatioita... tai sitten kiinnittää huomiota ja pyrkiä tulemaan tietoiseksi siitä, miksi juuri tämä kirja vetoaa minuun ja mitä se minussa vahvistaa, ruokkii tms.
Jos nyt jokin "asiallinen" oikeaoppisuuden määritelmä pitäisi antaa, minun mielestäni se siinä, että lukee ei ainoastaan kirjaa vaan kuinka se on kirjoitettu, kuinka tekijä käyttää kieltä. Myös mentaalipuoli. Millaista maailmankuvaa tämä välittää, ja sitten vielä tietoisena itsestään lukijana ja tarkastelijana, tulkintojen tekijänä. Voi tietysti olla että ns. puhdas lukuelämys kärsii, mutta ei välttämättä, oma kokemukseni on, että näin luettuna elämys syvenee, laajenee. - Hämeenlikka
Ei ole yhtä oikeaa tapaa lukea kirjaa. Kirjan luettuaan pystyy kuvailemaan kirjan päähenkilöitä ja keskeisiä tapahtumia ja kirjan pääasialliset teemat.
Tarkemmat lukijat osaavat kuvata sitä perusteellisemmin, mitä kerronnallisia keinoja siinä on käytetty. Miten kirja kuvastaa aikansa kirjallista kulttuuria jne. Onko se uudistuksellinen vai tukeutuuko se vanhaan genreen kaavamaisesti jne.
Lukijoissa on niitä, jotka voivat ensin hotkaista kirjan ja sitten palata tarkemmin sen yksityiskohtiin ja ominaisuuksiin. Äänikirjassa lukunopeus on vakio, jolloin asioita makustellakseen pitää tauottaa kuuntelua.
Vastaus on yhtä helppo kuin vastata kysymykseen, mikä on oikea tapa ostaa uusi auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758