Saab 9-3 Bio

Jarkko33/Kerava

Pohdiskelen tuollaisen ostamista käytettynä. Kannattaako? Ajo-ominaisuudet ovat kyllä kohdallaan, mutta miten varaosien ja huollon laita? Ja minkälaisia kokemuksia etanoli-Saabista?

Olen aikoinaan ajanut paljon Saabeilla, itselläni ei ole sellaista ollut, Kokemukset ovat hyviä. Toki aikaa ja vuosia on vierähtänyt.

PS kiitos etukäteen asiallisille vastauksille.

21

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saabbisti

      Arvaako sitä mitään kertoa kun vaadit kokolailla mahdottomia ... asiallisia vastauksia Suoli24 sivuilta, se on kertakaikkiaan melko mahdotonta, en lähde näillä näppäimillä edes yrittämään, en ainakaan tänäiltana ... kun olen vielä selvinpäinkin.

    • Biopower

      Kyllä etanoliauton uskaltaa ostaa, etenkin jos kyseessä on uudempi 9-3 ja tehtaan tekemä versio. Vanhempiin jälkikäteen muutettuihin en koskisi mutta kyllä nekin toimii. Omassa autossani en ole huomannut mitään poikkeavaa ja olen pelkällä etanolilla. Hain Ruotsista käytettynä kun täältä ei löytynyt. Saabien hinnat on alhaalla ja verotkaan ei ole suuria. Kannattaa ostaa 07 niin vero ei määräydy päästöjen mukaan, 08 nousee 7% kun verotetaan päästöjen mukaan. Kulutus on toki pari litraa suurempi mutta edullinen litrahinta 0,949 tekee ajosta kannattavaa. Huollot on samat kuin bensamalleissa, paitsi öljyt ja tulpat vaihdetaan tiuhempaan. Kulutusosia saa tarvikkeena hyvin koska ovat samoja kuin Opelissa, myös alkuperäisosia saa paikallisista merkkiliikkeistä tai netin kautta.

      • Saabilla-ajellaan

        Miten niin 07-mallien verotus ei muka menisi päästöjen mukaan? Kaikki menee nykyään CO2 perusteisella verolla.


      • niinajellaan

        Niin muutos tehtiin tosiaan 2001. Alkuperäinen bioauto näkyy kyllä otteessa hyvin pienillä CO-arvoilla ja siten matalasti verotettavana toisin kuin nämä itse tehdyt viina-autot joita verotetaan ihan normaalin bensakoneen arvojen mukaan.


      • Biopower
        Saabilla-ajellaan kirjoitti:

        Miten niin 07-mallien verotus ei muka menisi päästöjen mukaan? Kaikki menee nykyään CO2 perusteisella verolla.

        Oletko lukenut uutisia jotka koskevat tuontiautoja ja niiden verotusta? Vasta vuonna 2008 otettiin käyttöön päästöihin perustuva autovero. Kaikki sitä vanhemmat pitää verottaa yleisen tai mallikohtaisen autoveroprosentin mukaan. Etanoliauto jossa voi käyttää myös bensiiniä verotetaan suuremman päästön mukaan, eli bensan arvoilla. Siitä ei auto tai käyttövoimaverotuksessa varsinaisesti hyödy kuten muissa ns. ekoautoissa.


    • Saabbisti

      Niimpä niin, ohjekirjan mukaan joka kuudes tankillinen normaali bensalla, ettei kone hajoa, kulutus 18 l enemmän per tankillinen, öljyn ja tulppien vaidot 15 tkm välein, lyhentynyt matka per tankillinen, starttiongelmat pakkasella. Ei kiitos.

      Kannattaa ostaa uudehko diesel Ruotsista jos on vähääkään järjissään.

      • vähänajava

        Juuri näin. Omatekoinen etanoliauto on ihan propellihattutason juttu. Jos ajaa ihan rajattomasti kilometrejä tyyliin taksi niin miksei. Kone koko ajan lämmin niin ongelmia olisi vähän. Vaan aika harva näistä etanoliukoista tekee niin ja käsissä on vaan tankkauspaikkojen hakeminen kaukaa, hirveä kulutus ja käynnistysongelmat. Siis ei kiitos vähän ajavalle.


      • Saabbisti
        vähänajava kirjoitti:

        Juuri näin. Omatekoinen etanoliauto on ihan propellihattutason juttu. Jos ajaa ihan rajattomasti kilometrejä tyyliin taksi niin miksei. Kone koko ajan lämmin niin ongelmia olisi vähän. Vaan aika harva näistä etanoliukoista tekee niin ja käsissä on vaan tankkauspaikkojen hakeminen kaukaa, hirveä kulutus ja käynnistysongelmat. Siis ei kiitos vähän ajavalle.

        Vähän ajavalle etanoli Saab sopii erittäin hyvin. Diesel ei kannata vähillä kilometreillä ja saastuttaa niin pirusti. Viiden vuoden kokemuksella sanon että etanoliSaab on eriomainen auto, sopii mainiosti Suomen talveen - ei käynnistysongelmia ainakaan täällä Helsingin korkeudella ja ennenkaikkea ... luonto kiittää.


      • vähänajava

        Jos se etanoliauto seisoo tallissa ja sillä ajetaan vaikkapa parin viikon välein niin ei lähde kovinkaan helposti käyntiin. Siinä ehtii erottautua toisistaan bensiini ja etanoli...


      • Domenattori
        vähänajava kirjoitti:

        Jos se etanoliauto seisoo tallissa ja sillä ajetaan vaikkapa parin viikon välein niin ei lähde kovinkaan helposti käyntiin. Siinä ehtii erottautua toisistaan bensiini ja etanoli...

        Jos ne erottautuu niin silloinhan se lähtee bensalla käyntiin ihan itsestään. Eikä ne mihinkään erottaudu, bensa ja etanoli, höpö höpöä koko juttu.


    • Saabbisti

      Kannattaa ostaa, hyvät ajo-ominaisuudet, turvallinen, kestävä, hyvä jälleenmyyntiarvo.

      • Vaggiukko

        Tällä hetkellä Saabissa on varmaan paras jälleenmyyntiarvo. Ehjästä Saabista saa vuosienkin päästä saman mitä nyt maksaa. Sen verran kohtuullinen hintataso niissä on. Kymppitonnilla saa pirun hienon Saabin kaikilla herkuilla eipä meinaa hyvät 9-5 01-- laskea alle 7000 millään. Pari viikkoa sitten Nettiautossa oli pari 02 ja 03 alle 170tkm ajettua ja ne meni kahdessa päivässä. Toinen oli Pirkanmaalla ja toinen Uudellamaalla Lohjalla. Mitä kalliimpi Saab niin sen nopeammin löytää uuden kodin. Se tuntuu olevan trendi.

        Aika nopea myyntiaika vaikka olisi ollut Toyota tai Volkkari tai mikä tahansa merkki.


    • saabismionterveyttä

      -sanoisin että etanoli ei kestä aivan yhtä hyvin kuin bensa eikä läheskään yhtä hyvin kuin diesel. Siksi niitä saa vähän halvemmalla. Se on myös väistyvää teknologiaa ja kun Saab-osaaminen vähenee, saat itse oppia värkkäämään.

      -Saab on kohtuu laadukas peli, ja tällä hetkellä varaosia löytyy kohtuu hyvin - mm. ruotsalaisen Bilteman osista voisi vaikka koota Saabin. Mutta kun autokanta pienenee niin kaupalliset toimijat väistyvät. 10 vuotta tästä, niin erikois-Saab on muuttunut harrasteautoksi.

      • tyytyväinenSaabiin

        Saabin 2000-luvun autojen häviämistä maailmankartalta hidastaa niiden ruostumattomuus. 2002- 2006 japsista (Mazda esim.) voi olla jo ovenpohjat puhki kun taas sen ikäisestä Saabista ei useimmiten löydy ruostepilkkuakaan. Jostakin syystä taas 2006-7 ensimmäisissä 9-5 viirusilmissä oli joissakin autoissa alttiutta maalin irtoamiselle ja siksi myös ruosteelle... Katsastaja vahvistaa tämän asian minua uskomattomille tarvittaessa.


    • Terminaattori

      Osta mutta vasta 2008-11 mallinen esim. Vector, on hyvä ajettava ja ehdottomasti hintansa väärtti. Joko 4x4 biopower tai etuvetoinen TTiD.

      • Ex-volkkari

        BioPowerissa on pienemmät päästöt, eikä tarvita huijausohjelmaa.


    • SaabfromSweden

      Saab 9-3x on hyvä hankinta, vasitenkin jos ajettu alle 100 tkm ja ostettu Ruotsista.

    • Saabbisti

      Kyllä tehdastekoiet bioetanolit, varsinkin Saabit ovat kestäviä. Harmi että niitä on niin vähän myynnissä Suomessa.

    • SA-AB

      Markkinoiden puhtain ajopeli Kun ajetaan St1 etanolilla, suosittelen.

    • öslkfää

      Osta ja pidä äläkä myy !

    • saabinlaatukorkea

      mitään etanoleja pidä käyttää. bensa tai diesel. siinä järkevät vaihtoehdot. etanolin suurempi kulutus syö suurimman osa säästöstä mitä hinnassa hyötyy. loput säästöt menee siinä että noita saa huoltaa tiheämpään ja silti kone kuluu bensakonetta nopeammin. puhumattakaan että etanolin jakeluverkosto on huono ja talvikäytössä omat ongelmansa. eri asia olisi jos etanolilla säästäisi rahaa edes 30%. todellisuudessa säästö on plus miinus nolla. ajan 900 ng saabilla ja pääsen 90km/h läpi vuoden alle 7 litraan. viimeksi oli 6,4 litraa maantiellä kulutus. ne on pieniä lukeamia painavalle autolle. kilsoja mittarissa on 390tkm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      208
      17055
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      165
      12133
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      176
      6676
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5940
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4832
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      11
      4701
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3914
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      97
      3606
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      81
      3555
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3301
    Aihe