Lumista talvea vaan kaikille!
Oisko kellään hyvää keinoa/vinkkiä melontakarttojen päällystykseen/suojaukseen/laminointiin? Tai mitä tahansa vinkkiä jolla kartat pysyisivät kasassa koko kesän. Onko karttataskuista kokemuksia?
t.Jude
Karttojen päällystys?
4
1256
Vastaukset
- Eräukko
Etsi jostain laminointikone ja laminointitaskuja. Jos laminointia on paljon voinee panostaa omaankin A3 vetävään koneeseen, hinta ei ole hirmu paha kuitenkaan. Laminointitaskut ovat melko arvokkaita kanssa.
Laminointi on sen verran luotettava että vaikka veden alla toimii. Ja samalla kun leikkaat valmiiksi vaikka A5 kokoon niin saat kätevät pikkukartat jotka menevät kansinarujen alle. Ja pysyy muuten kasassa useammankin kesän. - retkimeloja
Itse olen käyttänyt jo vuosia ortliebin karttapusseja, joita myydään eri kokoisina, ovat erittäin vahvoja. Hankintahinta saattaa tuntua kovalta, mutta ovat sen väärtejä.
Nykyiset mallit eivät kellastu vanhoilla päivillään vaan pysyvät kirkkaan läpinäkyvinä, ovat parantaneet materiaalia. Tutustu ihmeessä. - Kontaktoija
Itse olen kokeillut mm. minigrip pusseja, joihin mahtuu juuri A4 kokoinen paperi. No, ne ei tunnu kestävän kovin pitkään jatkuvaa vetelyä kansinarujen alta. Kokeilin sitten laittaa kontaktimuovin (sitä paksumpaa laatua) A4 paperin molemmille puolille ja se tuntui olevan helppo, halpa ja kestävä tapa. Nuo A4 kartathan saa tulostettua esim. työpaikan värilaserilla ;-) Kokonainen kartta-arkki kun on niin perhanan iso ja sitä on hankala käännellä edestakaisin.
Kyllähän tuo laminointi on varmaankin se paras vaihtoehto, mutta hintaa sille kuitenkin kertyy.- retkimeloja
Laminointikin on ihan jees, mutta kannattaa muistaa että laminoidussa kartassa ei ole yhtään ilmaa joka pitää sitä pinnalla, jos sattuu luiskahtamaan kansinarujen alta veteen.
kannattaa pitää hyvin tallessa tai laittaa joku pieni kelluke kulmaan porattuun reikään joka ei lävistä karttalehteä.
Siksi suosittelen edelleen kunnon karttapussia
esim. ortlieb, vaikka ei osakkeita kyseisestä firmasta olekkaan :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992637
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1192393En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761678Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2011194Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va511093- 471078
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6793- 46793
- 105777